Τρίτη 30 Απριλίου 2013

Αρχείο ΕΡΤ – «Εποχές και συγγραφείς»: Η παγκοσμιότητα του Κ. Καβάφη

Αρχείο ΕΡΤ - «Εποχές και συγγραφείς»: Η παγκοσμιότητα του Κ. Καβάφη
Η σειρά ντοκιμαντέρ «ΕΠΟΧΕΣ ΚΑΙ ΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ» παρουσιάζει τη ζωή και το έργο του ποιητή ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΚΑΒΑΦΗ (γενν. 1863 – πέθ. 1933), εστιάζοντας στην απήχηση που είχε η ποίησή του σε ομοτέχνους του στο εξωτερικό. Παρατίθενται βιογραφικές πληροφορίες σχετικά με τη γέννησή του στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου και τις συνεχείς μετακινήσεις της οικογένειάς του, πριν την οριστική εγκατάσταση του ποιητή στη γενέθλια πόλη του, η οποία υπήρξε αστείρευτη πηγή έμπνευσης γι’ αυτόν.
Οι απόψεις διακεκριμένων ανθρώπων της πνευματικής ζωής της Ελλάδας φωτίζουν ένα σημαντικό κεφάλαιο της καβαφικής φιλολογίας, καθώς και την απήχηση του καβαφικού έργου στο εξωτερικό και στους ξενόγλωσσους ομοτέχνους του. Η προσπάθεια του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας να ανιχνεύσει την παρουσία του ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΚΑΒΑΦΗ στο έργο ξένων ποιητών αποτυπώθηκε στον τόμο με τίτλο «Συνομιλώντας με τον Καβάφη: Ανθολογία ξένων καβαφογενών ποιημάτων». Χειρόγραφα του ποιητή, αποσπάσματα από τα «Σημειώματα ποιητικής και ηθικής», καθώς και ποιήματα ξένων ποιητών εμπνευσμένα από το έργο του ΚΑΒΑΦΗ, τα οποία απαγγέλλει η ΛΥΔΙΑ ΦΩΤΟΠΟΥΛΟΥ, αναδεικνύουν το έργο και την αξία του μεγάλου Αλεξανδρινού. Στην εκπομπή μιλούν, μεταξύ άλλων, ο καθηγητής πανεπιστημίου ΝΑΣΟΣ ΒΑΓΕΝΑΣ, ο κριτικός λογοτεχνίας ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΑΣΚΑΛΟΠΟΥΛΟΣ και ο συγγραφέας ΑΡΗΣ ΜΑΡΑΓΚΟΠΟΥΛΟΣ.
Δείτε το VIDEO:  http://www.ert-archives.gr/V3/public/main/page-assetview.aspx?tid=8491&autostart=0

ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΩΣΗ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ



Ελένη Παρασκευή Μιχαηλίδου
280072

Η πολιτική της Ε.Ε. για τον πολιτισμό θεμελιώνεται νομικά στο άρθρο 167 της Συνθήκης ΣΛΕΕ*1,στο οποίο περιλαμβάνονται οι βασικές κατευθύνσεις και επιδιώξεις της εν λόγω κοινοτικής πολιτικής, δηλαδή η υποστήριξη της πολιτιστικής ανάπτυξης των κρατών-μελών, ο σεβασμός και η διατήρηση της εθνικής ή περιφερειακής πολιτισμικής ποικιλομορφίας, η  διαφύλαξη και αξιοποίηση των στοιχείων της κοινής ευρωπαικής πολιτισμικής κληρονομιάς.
Έχουν διατυπωθεί ισχυρές αμφισβητήσεις ως προς το κατά πόσο είναι συμβατή η έννοια της «εθνικής» πολιτισμικής πολυμορφίας της Ευρώπης με την έννοια της κοινής ευρωπαικής πολιτισμικής ταυτότητας. Θεωρητικά οι δύο έννοιες δεν είναι εξ ορισμού ασύμβατες μεταξύ τους. Η διατήρηση της εθνικής πολιτισμικής ταυτότητας δεν αποκλείει την ανάδειξη μιας κοινής ευρωπαικής ταυτότητας, για την ιστορική συγκρότηση της οποίας ο πολιτισμός θεωρείται το πιο βασικό συνδετικό στοιχείο*2. Έτσι, για παράδειγμα, τα οπτικοακουστικά πολιτιστικά έργα μπορεί να είναι ταυτόχρονα τόσο «παράθυρο στον κόσμο», όσο και «καθρέφτης της ζωής» μας. Βέβαια ως ευρωπαική ταυτότητα πρέπει να εννοείται ένα μίνιμουμ κοινών πολιτισμικών αξιών και γνωρισμάτων και όχι ένα άθροισμα αξιών και γνωρισμάτων των πολιτισμών των κρατών-μελών. Υπάρχουν πάντως μελέτες*3 που έγιναν για λογαριασμό της Επιτροπής της Ε.Ε., οι οποίες, παρά την σχετικότητα της αξία τους, έχουν καταλήξει σε συμπεράσματα που επιβεβαιώνουν την ύπαρξη κοινού πολιτισμικού ευρωπαικού πνεύματος.

Naked Olympians? The Greeks are right to stop Qatari cover-up

Why the Greeks are right to stop the censorship of ancient nudes statues in an Olympic exhibition in Doha, Qatar.

A section of the brochure for the ALRIWAQ Doha 'Olympics Past and Present' Exhibition.
Nudity is an all or nothing kind of thing, as Qatari authorities recently discovered. Seek to drape the naughty bits of a pair of ancient sculptures of nude male athletes, and you end up with no nudes at all.
This is precisely what happened at Alriwaq Doha exhibition space. Having loaned the gallery the two sculptures for its Olympics Past and Present exhibition, Athens preferred to see them returned than exhibited with their modesty veiled.

«Διάλογος» με τη Μέδουσα

ΣΤΟ ΕΘΝΙΚΟ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ

Ζωγραφική για την αιωνιότητα, «pittuta per l΄eternita», έχουν χαρακτηρίσει οι ιστορικοί το ψηφιδωτό. Χάρη σ΄ αυτό γνωρίζουμε τη ζωγραφική της ελληνικής αρχαιότητας.

Δίπλα στο ρωμαϊκό ψηφιδωτό δάπεδο με το κεφάλι της Μέδουσας και ανάμεσα σε γλυπτά και αγάλματα θα διεκδικήσουν την αλήθεια τους γύρω στα 30 ψηφιδωτά της Δάφνης Αγγελίδου.
Δίπλα στο ρωμαϊκό ψηφιδωτό δάπεδο με το κεφάλι της Μέδουσας και ανάμεσα σε γλυπτά και αγάλματα θα διεκδικήσουν την αλήθεια τους γύρω στα 30 ψηφιδωτά της Δάφνης Αγγελίδου.
Η σύνθετη, επίπονη μα γοητευτική τεχνική της σύνθεσης εικόνων με ψηφίδες από μάρμαρο, βότσαλα, κεραμικά και υαλόμαζα φτάνει έως τις μέρες μας, όμως ελάχιστοι σύγχρονοι καλλιτέχνες την προτιμούν.
Εξαίρεση αποτελεί η Δάφνη Αγγελίδου, η οποία μάλιστα τη διδάσκει στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, ως επίκουρη καθηγήτρια, στο Εργαστήριο Ψηφιδωτού. Σύντομα θα δούμε δικά της ψηφιδωτά σε έναν απρόσμενο διάλογο με έργα της αρχαιότητας στο αίθριο του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, από 13 Μαΐου έως 31 Αυγούστου.

Το βυθισμένο Ηράκλειον της Αιγύπτου αποκαλύπτει τα μυστικά του

ΒΥΘΙΣΤΗΚΕ ΠΡΙΝ 1.200 ΧΡΟΝΙΑ

Σημαντικά ευρύματα για το πώς ήταν η ζωή στο θρυλικό λιμάνι του Ηρακλείου στην αρχαία Αίγυπτο έρχονται σιγά σιγά στην επιφάνεια, 1.200 χρόνια μετά την βύθισή του, ανακοίνωσαν αρχαιολόγοι στο πλαίσιο διεθνούς συνεδρίου που έγινε στο πανεπιστήμιο της Οξφόρδης.

Το βυθισμένο Ηράκλειον της Αιγύπτου αποκαλύπτει τα μυστικά του
Η παράκτια πόλη που ονομαζόταν Ηράκλειον από τους Έλληνες και Θώμις από τους Αιγύπτιους, εξαφανίστηκε στη θάλασσα πριν από 1.200 χρόνια και βρέθηκε κατά τη διάρκεια ανασκαφών στις ακτές της Αιγύπτου στην αρχή της προηγούμενης δεκαετίας.

Για αιώνες η πόλη θεωρούνταν μάλλον αποκύημα φαντασίας αν και ο Όμηρος την ανέφερε κάνοντας λόγο για ένα λιμάνι αμύθητου πλούτου το οποίο είχαν επισκεφτεί η Ωραία Ελένη και ο εραστής της, Πάρης.
Τελικά αποδείχτηκε αληθινή καθώς δέκα χρόνια πριν οι δύτες άρχισαν να ανακαλύπτουν τους θησαυρούς της βοηθώντας τους αρχαιολόγους να δημιουργούν σταδιακά μια εικόνα για το πώς ήταν η ζωή στην πόλη την εποχή των Φαραώ.

Χάος στον χώρο του βιβλίου



Υπάρχει ή δεν υπάρχει το ΕΚΕΒΙ; Χρειάζονται όλες οι δράσεις του; Ποιες θα συνεχιστούν και πώς; Πόσο προσωρινή είναι η τελευταία του διοίκηση; Χάνονται λεφτά από το ΕΣΠΑ; Επιτακτικά ερωτήματα ζητούν απαντήσεις
Μάλλον πρέπει να ρίξει κανείς τα χαρτιά για να πάρει απάντηση αν υπάρχει ή όχι το ΕΚΕΒΙ. Προς το παρόν, το μόνο που θεωρείται σχεδόν βέβαιο, τουλάχιστον μέχρι τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές, είναι πως θα πραγματοποιηθεί, κανονικά όπως κάθε χρόνο, μια από τις δραστηριότητές του: η Έκθεση Βιβλίου της Θεσσαλονίκης. Ο υπουργός αναπληρωτής Κ. Τζαβάρας φαίνεται αποφασισμένος γι’ αυτό. Για όλα τα υπόλοιπα, όμως, δεν είναι ιδιαίτερα σαφής. Θα λειτουργεί το ΕΚΕΒΙ ως έχει; Θα υποκατασταθεί από μια διεύθυνση του υπουργείου, όπως ανακοινώθηκε; Όσα γίνονταν στον χώρο αυτόν θα συνεχιστούν, θα διακοπούν ή σχεδιάζεται κάτι άλλο;

Αυθεντικό το Ευαγγέλιο του Ιούδα

Ενα αιγυπτιακό συμβόλαιο γάμου επιβεβαιώνει την ύπαρξή του
Αυθεντικό το Ευαγγέλιο του Ιούδα



Εγραψε και ο Ιούδας Ευαγγέλιο; Οι γνώστες περί τα εκκλησιαστικά ξέρουν, πως όντως υπάρχει ένα Ευαγγέλιο, το οποίο αποδίδεται στον Ιούδα, μόνον που κανείς ως τώρα δεν ήταν βέβαιος αν είναι αληθινό. Ιδού όμως, που ένα αιγυπτιακό συμβόλαιο γάμου (!) επιβεβαιώνει την ύπαρξή του. «Αν δεν είχαμε βρει μία μελέτη του Λούβρου για τους γάμους στην Αίγυπτο και τα συμβόλαια γης, η οποία προέρχεται από την ίδια χρονική περίοδο και ήταν γραμμένη με μελάνι, παρόμοιο με εκείνο, που χρησιμοποιήθηκε στο Ευαγγέλιο του Ιούδα δεν θα μπορούσαμε τώρα να πούμε, ότι είναι αυθεντικό», δήλωσε ο Γιόζεφ Μπάραμπ, επικεφαλής της επιστημονικής ομάδας που έκανε την ανακοίνωση σε συμπόσιο για την χημεία στην Αρχαιολογία.

To Ετος Καβάφη προκαλεί αμηχανία

Χωρίς επίσημους εορτασμούς παρήλθε η επέτειος των 150 χρόνων από τη γέννηση του αλεξανδρινού ποιητή
To Ετος Καβάφη προκαλεί αμηχανία
 
Στις 29 Απριλίου του 1933, στις δύο το πρωί, πεθαίνει στο Ελληνικό Νοσοκομείο της Αλεξάνδρειας χάνοντας την τελευταία μάχη με τον καρκίνο ο έλληνας ποιητής Κωνσταντίνος Πέτρου Καβάφης. Ηταν ακριβώς 70 ετών, γεννημένος στις 29 Απριλίου του 1863.
 Το υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού (ΥΠΑΙΘΠΑ), με αρκετή καθυστέρηση, στα τέλη του περασμένου Δεκεμβρίου, ανακήρυξε το 2013 Ετος Καβάφη, εορτάζοντας τη διπλή επέτειο των 150 χρόνων από τη γέννηση και των 80 χρόνων από τον θάνατο του ποιητή.
 Η ημέρα της επετείου ήλθε και παρήλθε χωρίς κάποια επίσημη εκδήλωση στην Ελλάδα για να εορταστεί ο πιο επιδραστικός και αναγνωρίσιμος ποιητής μας.

Η αρχαία Ελεύθερνα στη Νέα Υόρκη

Και ο Καβάφης στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Η αρχαία Ελεύθερνα στη Νέα Υόρκη
 
Μία έκθεση για τα 150 χρόνια από την γέννηση του Καβάφη, η προετοιμασία της επόμενης έκθεσης (μετά από τις «Πριγκίπισσες») για την Υγεία και την Θεραπεία στην αρχαιότητα αλλά και της μεθεπόμενης για το «επέκεινα», τον θάνατο δηλαδή, και εντός των ημερών μία ομιλία στο Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης για τα σπουδαία ευρήματα από την ανασκαφή της αρχαίας Ελεύθερνας στην Κρήτη.

Οι Κάννες τιμούν την Ελλάδα

Η χώρα μας τιμάται στο 66ο Φεστιβάλ της γαλλικής λουτρόπολης στο Regions Capitales pour le cinema
Οι Κάννες τιμούν την Ελλάδα
Η Μαρία Χατζάκου (Haos Film) θα προωθήσει τη νέα ταινία της Αθηνάς Ραχήλ Τσαγγάρη (φωτό) «Duncharon»
Το γεγονός ότι καμία ελληνική ταινία δεν έχει επιλεγεί στο προσεχές φεστιβάλ των Καννών (15 - 26 Απριλίου) δεν σημαινει ότι η Ελλάδα δεν θα είναι παρούσα στην μεγαλύτερη φεστιβαλική κινηματογραφική διοργάνωση του κόσμου. Αντιθέτως, η ελληνική κινηματογραφική κοινότητα ετοιμάζεται για μια αξιοσημείωτη παρουσία στην Κυανή Ακτή.

Συγκεκριμένα, το Film Commission Ile de France, μαζί με το γερμανικό Συμβούλιο Μέσων Ενημέρωσης του Βερολίνου- Βραδεμβούργου καθώς και τα Film Commissions της Μαδρίτης και της Ρώμης-Λάτζιο, επέλεξαν την Ελλάδα σαν τιμώμενη χώρα στο  «Regions Capitales pour le cinema», μια  παραδοσιακή συνάντηση που γιορτάζεται στο πλαίσιο των Καννών.

Les Monuments nationaux sous le soleil de Versailles


L’établissement public va faire profiter de son patrimoine, toute la France des maisons, palais, châteaux…Le très riche patrimoine versaillais : 60 000 œuvres, dont 7 000 peintures, des meubles, des livr...

Le très riche patrimoine versaillais : 60 000 œuvres, dont 7 000 peintures, des meubles, des livres anciens, des dessins, des sculptures, des gravures, des pièces d’art et des carrosses.


« Nous avons de très belles collections que nous ne montrons pas assez ».Partant de ce constat, Catherine Pégard, présidente de l’établissement public du château, du musée et du domaine national de Versailles a décidé de mettre ce patrimoine en valeur, en l’offrant au regard d’un plus large public. Pour cela, elle s’est engagée dans un partenariat avec Philippe Bélaval, président depuis un an du Centre des monuments nationaux.
Pour Catherine Pégard, il s’agit de participer à l’animation de divers monuments, par le biais de prêts puisés dans le très riche patrimoine versaillais : 60 000 œuvres, dont 7 000 peintures, des meubles, des livres anciens, des dessins, des sculptures, des gravures, des pièces d’art et des carrosses.

« UNE BONNE RÉPONSE À LA CRISE »

Au Yémen, le vieux Sanaa se délabre dans l’indifférence des autorités


La vieille ville de Sanaa, un joyau architectural en péril. Photo AFP/Mohammed Huwais
La vieille ville de Sanaa, un joyau architectural en péril. Photo AFP/Mohammed Huwais

La vieille ville de Sanaa, ensemble architectural unique inscrit en 1986 au patrimoine mondial, subit les assauts du temps et les changements introduits par les hommes dans une indifférence qui commence à inquiéter l’Unesco.


Surélévation de maisons avec des matériaux non appropriés, destruction des Bustans, ces jardins disséminés entre les habitations, et manque d’entretien sont autant de dangers qui menacent, selon les spécialistes, ce tissu urbain unique au monde.
Édifiée à 2200 m d’altitude, Sanaa est habitée depuis plus de 2500 ans. Aux VIIe et VIIIe siècles, elle était devenue un important centre de propagation de l’islam, selon l’Unesco.
Le patrimoine religieux et politique de la ville, aujourd’hui capitale du Yémen, se retrouve dans ses 106 mosquées, ses 12 bains turcs, ses 6500 maisons qui datent toutes d’avant le XIe siècle : des maisons à étages ou en pisé.
Le délabrement de la vieille ville inquiète l’Unesco, qui dit avoir adressé en février 2012 un courrier aux autorités yéménites les pressant notamment de « garantir la protection du patrimoine culturel du pays ».

Archaeological Looting is an Environmental Issue

earthThe supporters of the indiscriminate market in dug-up ancient relics are fixated on representing the fundamental issues at stake as those of “ownership”, whether by a state (by their use of labels such as “retentionist”, “Nationalist”) or private individuals (accompanied by a lot of “cold dead hands”-type fighting talk). What lobbyists of this persuasion strenuously fight shy of is admitting that the current pace of depletion of the finite and fragile archaeological record by looting is a non-sustainable misuse of a precious resource. Looting is not an ownership issue, but an environmental issue.

Thoughts on the Tragedy of Iraqi Cultural Heritage

 

Saad EskanderThe 10th anniversary of the invasion of Iraq by the US and its allies has prompted many reflections.  They bring to my mind the Bad Faith to which the Iraqi people have been subjected ever since the victorious powers betrayed their Arab allies at Versailles after WWI.  “Bomber” Harris, who presided over the destruction of German cities from the air in WWII, practiced on rebellious Iraqi villages in the 1920s.  There was no organic connection between the royal Hashemite line imposed by the British on the Iraqi people, laying the grounds for nationalist coups to come, and the seemingly ineluctable descent into Saddam Hussein’s despotism.  The extraordinarily destructive invasion (in its acts and consequences) was but one of the more recent such betrayals, although in that instance the American and British people were also victims, though less grievously so.

Inevitable Destruction of Syria’s Heritage: the death of history

 

History's Shadow

Exploring the link between history and today

http://historysshadow.wordpress.com/tag/cultural-heritage/


The destruction of a famous minaret dating from the Umayyad Dynasty in Aleppo, Syria’s second city, is a sad but unsurprising development in the increasingly bitter civil war that is tearing the country asunder.
Built on the site of a great 8th century Umayyad Mosque in 1090, the minaret dominated Aleppo's historic skylineBuilt on the site of a great 8th century Umayyad Mosque in 1090, the minaret dominated Aleppo’s historic skyline
Now it lies in ruins
Now it lies in ruins

Δευτέρα 29 Απριλίου 2013

Σχολικά κτήρια σε κίνδυνο

 
Ειρήνη Γρατσία, αρχαιολόγος, συντονίστρια MONUMENTA     

Η φετινή παγκόσμια ημέρα μνημείων που γιορτάζεται στις 18 Απριλίου είναι αφιερωμένη στην αρχιτεκτονική της εκπαίδευσης. Η χώρα μας έχει να επιδείξει ένα σπουδαίο σύνολο εκπαιδευτικών κτηρίων του 19ου και του 20ού αιώνα.
Οι ευεργέτες, κυρίως μετά το 1870, κάνουν δωρεές για τη δημιουργία μεγάλων εκπαιδευτικών συγκροτημάτων, είναι η εποχή που κτίζονται το Πανεπιστήμιο, το Πολυτεχνείο, το Βαρβάκειο Αρρεναγωγείο, η Ακαδημία κ.ά. Στα τέλη του 19ου αιώνα και στις πρώτες δεκαετίες του 20ού αιώνα έχουμε προγράμματα ανέγερσης σχολικών κτηρίων. Χιλιάδες κτήρια κτίζονται στην Ελλάδα. Αυτά της δεκαετίας του 1930 ακολουθούν τις αρχές του μοντερνισμού. Σπουδαίοι αρχιτέκτονες σχετίζονται με όλα τα παραπάνω κτήρια εκπαίδευσης.

Άυλο μήνυμα από την Παγκόσμια Ημέρα Χορού


Το μπαλέτο του «Cloud Gate Dance Theatre» της Ταϊβάν.

Ξεπερνώντας τα πολιτικά, πολιτιστικά και εθνικά όρια μέσα από την οικουμενικότητά της, η τέχνη της μούσας Τερψιχόρης, ο χορός, γιορτάζει την παγκοσμιότητά του, εμπνέοντας την καρδιά και την ψυχή να μιλήσουν με τη γλώσσα του σώματος και να νιώσουν το νέο συμβολικό μήνυμά του.

Καθιερωμένη από την Επιτροπή Χορού του Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου - UNESCO, το 1982, η Παγκόσμια Ημέρα Χορού, η οποία εορτάζεται στις 29 Απριλίου με έναυσμα την ημερομηνία  γέννησης του δημιουργού του σύγχρονου μπαλέτου, Ζαν - Ζορζ Νοβέρ (1727 - 1810), γιορτάζει την 31η επέτειό της.

Συμπληρώνονται σήμερα 150 χρόνια από τη γέννηση του Κωνσταντίνου Καβάφη


Το 2013 έχει ανακηρυχθεί από το υπουργείο Παιδείας «Έτος Κ.Π. Καβάφη»
Συμπληρώνονται σήμερα 150 χρόνια από τη γέννηση του Κωνσταντίνου Καβάφη

Ενάμισης αιώνας συμπληρώνεται σήμερα από τη γέννηση του μεγάλου Αλεξανδρινού ποιητή, Κωνσταντίνου Καβάφη.

Το 2013 έχει ανακηρυχθεί από το υπουργείο Παιδείας «Έτος Κ.Π. Καβάφη» με αφορμή την επέτειο των 150 χρόνων από τη γέννηση του κορυφαίου ποιητή.

Ο Κωνσταντίνος Καβάφης (1863 - 1933) είναι ένας από τους σημαντικότερους Έλληνες ποιητές της νεοελληνικής λογοτεχνίας. Η ποίησή του χαρακτηρίζεται από έντονη συμβολιστική τάση και συνδυάζεται με λιτό λόγο αλλά διαχρονικά επίκαιρο.

Η ειρωνική διάθεση, αυτό που αποκλήθηκε καβαφική ειρωνεία, συνδυάζεται με την τραγικότητα της πραγματικότητας και αποτέλεσε το σημείο αναφοράς για πολλούς μεταγενέστερους ποιητές.

Το έργο του έγινε αντικείμενο μακρόχρονης μελέτης σε όλο τον κόσμο και ποιήματά του έχουν μεταφραστεί στα γαλλικά, αγγλικά, γερμανικά, ιταλικά, ισπανικά, γιαπωνέζικα και σε πολλές άλλες γλώσσες.
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ:  TO BHMA

Κ. Π. Καβάφης: «Δώστε πίσω τα Μάρμαρα»


Πολλοί δεν ξέρουν ότι ο μεγάλος Αλεξανδρινός ήταν ο πρώτος που στηλίτευσε δημόσια, με πύρινα και ειρωνικά άρθρα,  τους Βρετανούς ζητώντας την επιστροφή τους
Όλοι θυμόμαστε τους αγώνες της Μελίνας Μερκούρη για την επιστροφή των Μαρμάρων του Παρθενώνα από το Βρετανικό Μουσείο. Άλλωστε η Μελίνα μας έμαθε να τα λέμε «Μάρμαρα του Παρθενώνα» και όχι Ελγίνεια, όπως τα ονόμασαν οι Βρετανοί αποικιοκράτες. Κάποιοι αναγνώστες ίσως θυμούνται τις επιστολές του Καβάφη, στις οποίες είχε θέσει δημόσια το θέμα της επιστροφής των Μαρμάρων. Είναι η εποχή που η Αίγυπτος είναι κομμάτι της βρετανικής αυτοκρατορίας. Οι Βρετανοί είναι οι απόλυτοι κυρίαρχοι της Ανατολικής Μεσογείου και απαιτούν να βάλουν χέρι και στο εμπόριο του βαμβακιού, στο οποίο μέχρι τότε δραστηριοποιείται η ελληνική παροικία.

Υπαίθρια έκθεση για την αρχαία γειτονιά του Μουσείου Ακρόπολης


Αγάλματα θεών και σφαίρες θνητών στα ευρήματα
Υπαίθρια έκθεση για την αρχαία γειτονιά του Μουσείου Ακρόπολης
Συντήρηση σε μαρμάρινο δάπεδο του 5ου μ.Χ. αιώνα




Ειδώλιο Σάραπι από ελεφαντόδοντο, 4ος μ.Χ. αιώνας
Πορτρέτο γυναίκας,  ίσως της αυτοκράτειρας Ευδοκίας, 5ος μ.Χ. αιώνας
Αυλή οικίας του 5ου μ.Χ. αιώνα
Αγαλμα του Δία Ηλιοπολίτη, 1ος μ.Χ. αιώνας
4  φωτογραφίες
Κατοίκηση  που  μετράει …μερικές χιλιάδες χρόνια, σπίτια,  δρόμοι,  κρήνες,  δεξαμενές, εργαστήρια  που αποκαλύφθηκαν το  ένα  πάνω στο  άλλο, αρχαία αγάλματα που  βρέθηκαν  ακόμη  και  μέσα σε  πηγάδια, αρχαία αλλά  και  σύγχρονα «εγκαίνια» στη  θεμελίωση των οικιών για την προκοπή των  ιδιοκτητών τους, ακόμη όμως  και  σφαίρες,  χειροβομβίδες  και  άλλο  πολεμικό υλικό!
Τα ευρήματα στο  οικόπεδο  Μακρυγιάννη όπου κτίσθηκε το  Μουσείο Ακρόπολης   υπήρξαν πολλά  και  σπουδαία,  τώρα  όμως  έφθασε  η  ώρα  της  ανάδειξής  τους  ακριβώς  εκεί  όπου  βρέθηκαν. Μέρος  τους  άλλωστε  είναι ορατό  τόσο από την αυλή του μουσείου  όσο  και  από το εσωτερικό χάρη στα  γυάλινα  δάπεδά  του.

Της... μοδός έγινε η κρίση


Τιμώμενη χώρα η Ελλάδα στο Φεστιβάλ Θεατρικών Εργων της γερμανικής Χαϊδελβέργης με έξι έργα
Η ελληνική κρίση έχει και τα καλά της. Εκτός ελληνικών συνόρων όμως. Και το πραγματικά αξιοπερίεργο, εντός της γερμανικής επικράτειας. Το σημαντικότατο Φεστιβάλ Θεατρικών Εργων της Χαϊδελβέργης, που διεξάγεται ετησίως στην Κρατική Σκηνή της πόλης, παρουσιάζει -και ταράσσει- αυτές τις μέρες στο γερμανικό κοινό (έως και τις 5 Μαΐου) μερικά από τα πιο δυνατά σύγχρονα ελληνικά θεατρικά κείμενα.
Οι ηθοποιοί της ομάδας «Κανιγκούντα» συμμετέχουν με το «Πόλη-Κράτος»Οι ηθοποιοί της ομάδας «Κανιγκούντα» συμμετέχουν με το «Πόλη-Κράτος»Από τον «Αθανάσιο Διάκο» και το «Αουστρας ή η αγριάδα» της Λένας Κιτσοπούλου, μέχρι το «Πόλη-Κράτος» της ομάδας «Κανιγκούντα» και το «Τυφλό Σημείο» του Γιάννη Μαυριτσάκη.
Ηχεί αλλόκοτο αλλά είναι γεγονός. Είμαστε τιμώμενη χώρα σε ένα γερμανικό φεστιβάλ εξαιτίας των επιπτώσεων που έχει η ευρωπαϊκή οικονομική κρίση στην ελληνική κοινωνία και κατ' επέκταση στη θεατρική σκηνή της. Τους Γερμανούς δεν τους απασχολεί μονάχα το πώς θα αποπληρώσουμε το δάνειο που μας έδωσαν. Τους προβληματίζει -τουλάχιστον ένα κομμάτι- και κάτω από ποιες συνθήκες μπορεί και γίνεται θέατρο σε συνθήκες ύφεσης και κοινωνικής έντασης.

Η «Ωραία Κοιμωμένη» με το όνομα... Αθήνα

Ο Ολλανδός αρχιτέκτονας Μάρτιν Κνάιτ που θα αναπλάσει το κέντρο, μιλάει στην «Κ»
Του Γιωργου Λιαλιου

Η συνάντησή μας στην οδό Πανεπιστημίου, το πρωί της προηγούμενης Πέμπτης, ξεκίνησε με ένα περιστατικό που ο καθένας μας θα απευχόταν να συμβεί μπροστά σε έναν φιλοξενούμενο από το εξωτερικό. Κυριολεκτικά δίπλα μας, στην είσοδο της Στοάς του Βιβλίου, έγινε μια (αναίμακτη) συμπλοκή αστυνομικών με «βαποράκια», η οποία κατέληξε σε συλλήψεις. Μόνο που ο Ολλανδός φιλοξενούμενός μας, ο αρχιτέκτονας τοπίου Μάρτιν Κνάιτ, δεν έδειξε να σοκάρεται ιδιαίτερα.
Εχοντας περάσει εκατοντάδες ώρες το τελευταίο έτος σε κάθε γωνιά του κέντρου, δείχνει να γνωρίζει καλά τι συμβαίνει: τόσο τα καλά, όσο και τα κακά. Γνώση απαραίτητη γι’ αυτόν, αλλά και χρήσιμη για όλους μας, καθώς στην πρόταση της ομάδας του κ. Κνάιτ θα βασιστεί η ανάπλαση του κέντρου με άξονα την οδό Πανεπιστημίου. «Για να κάνεις μια τέτοια παρέμβαση, πρέπει πρώτα να καταλάβεις την πόλη και τους ανθρώπους της. Να την περπατήσεις δρόμο δρόμο και να την ζήσεις όλες τις στιγμές της ημέρας. Αυτό με ενδιαφέρει και όχι τόσο οι αρχιτεκτονικές φόρμες», λέει.

Η πολιτιστική πενία


Η διαδικασία ιδιωτικοποιήσεως του ΟΠΑΠ εισήλθε στο τελικό στάδιο της διαπραγματεύσεως. Εγείρονται ερωτήματα από ορισμένους κύκλους και από κόμματα της αντιπολιτεύσεως. Παρέλκει η ενασχόληση με το θέμα, τουλάχιστον επί του παρόντος. Αλλά ο ΟΠΑΠ πέρα από εταιρεία στοιχημάτων υπήρξε επί δεκαετίες ο βασικός τροφοδότης του υπουργείου Πολιτισμού. Η ιδιωτικοποίησή του θα έχει ως συνέπεια τη μείωση των πόρων -ουσιαστικότατη ενδεχομένως- προς ό,τι γενικώς ορίζεται ως πολιτιστική ζωή της χώρας.
Αλλά η πενία που θα αντιμετωπίσει το υπουργείο θα ήταν δυνατόν να λειτουργήσει ως καταλύτης για τον πολιτισμό, υπό την προϋπόθεση ότι υπάρχει πολιτιστικό αίτημα και αστική τάξη διατεθειμένη να το εκφράσει. Εάν τα δύο αυτά στοιχεία ελλείπουν, τότε είναι μάταιη κάθε συζήτηση περί του θέματος.
Ο χώρος του πολιτισμού εμπίπτει στα ενδιαφέροντα καλλιτεχνών και διανοουμένων, αλλά έχει και σαφή πολιτική διάσταση, με την οποία και ασχολούμαστε. Το όποιο έθνος, ιδίως ένα έθνος ιστορικό, όπως των Ελλήνων, με μακροχρόνια και αντιφατική πορεία, έχει φυσιογνωμία, που οφείλει να αναδείξει το κράτος, διά των φορέων του - κρατικές σκηνές, συμφωνικές ορχήστρες, λυρικό θέατρο, μουσεία, αρχαιολογικοί χώροι κ.λπ. Εκτός αυτού του κρατικού πλαισίου κινούνται αντιφρονούντες ή μη συμβατικοί δημιουργοί, η νέα γενιά με διαφορετική θεώρηση και αίτημα αισθητικής.
Οσο αρτιότερη η ιδεολογική και πολιτιστική φυσιογνωμία του κράτους, τόσο μεγαλύτερη η πρόκληση για τους εκτός συστήματος δημιουργούς και διανοουμένους, τόσο πιο αναβαθμισμένος ο άτυπος διάλογος, ανάμεσα σε αυτούς τους δύο πόλους, έστω και εάν εκφράζεται ενίοτε με όρους αντιπαραθέσεως και όχι εναρμονίσεως.

Βαριά άρρωστος ο κόσμος της σύγχρονης Τέχνης

Ο κορυφαίος τεχνοκριτικός Ντέιβιντ Χίκεϊ εγκαταλείπει το επάγγελμά του
The Observer

Ενας από τους κορυφαίους Αμερικανούς τεχνοκριτικούς εξαπέλυσε άγρια επίθεση στον κόσμο της σύγχρονης Τέχνης, λέγοντας ότι οποιοσδήποτε έχει διαβάσει «ένα κόμικ του Μπάτμαν» διαθέτει τα προσόντα για να σταδιοδρομήσει στο πεδίο αυτό.
Ο Ντέιβ Χίκεϊ, καθηγητής, έφορος μουσείων και συγγραφέας γνωστός για το ευρύτατο φάσμα της κριτικής του στόχευσης και την παθιασμένη υπεράσπιση της ομορφιάς στη συλλογή δοκιμίων του «The Invisible Dragon», γυρίζει την πλάτη του σε έναν κόσμο ο οποίος, όπως λέει, είναι αποστεωμένος, αυτοαναφορικός και όμηρος σε πλούσιους συλλέκτες που δεν έχουν κανένα σεβασμό για την τέχνη.
«Ασχολούνται με κερδοσκοπικές συναλλαγές hedge funds και ρίχνουν τα “ανεμομαζώματα” των κερδών τους στην τέχνη. Δεν είναι σοβαρά πράγματα αυτά», είπε στον Οbserver. «Οι εκδότες και οι κριτικοί τέχνης – άνθρωποι σαν κι εμένα- έχουν γίνει μια τάξη αυλικών. Το μόνο που κάνουμε είναι να τριγυρίζουμε στο παλάτι και να συμβουλεύουμε πάμπλουτους ανθρώπους. Για μένα, αυτό δεν αξίζει τον κόπο».

Το αδιέξοδο σήμερα είναι πολιτισμικό

Ο συγγραφέας Πασκάλ Μπρικνέρ μιλάει για την κρίση, την Ελλάδα, τη Γερμανία
«Είναι θλιβερό, αλλά η οικονομική κρίση απέδειξε ότι δεν υπάρχει Ευρώπη. Υπάρχει μόνον μια αγορά με μπόνους για τους νικητές και με ποινές για τους χαμένους.
Ελπίζω όμως η Ευρωπαϊκή Ενωση να αλλάξει πορεία και να προχωρήσει, να μη χαθεί. Θα είναι πολύ λυπηρό αν γίνει κάτι τέτοιο και θα έχει ολέθριες συνέπειες για πολλές χώρες».


Κυριακή 28 Απριλίου 2013

Κάρπαθος: Μεγάλο, διεθνές, συνέδριο για τον λαϊκό πολιτισμό


Θα διαρκέσει από τις 8 έως τις 12 Μαΐου και θα λάβουν μέρος 60 Ελληνες και ξένοι καθηγητές Πανεπιστημίων και άλλοι ερευνητές
Κάρπαθος: Μεγάλο, διεθνές, συνέδριο για τον λαϊκό πολιτισμό


Ο Τομέας Βυζαντινής Φιλολογίας και Λαογραφίας του Τμήματος Φιλολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, ο Καρπαθιακός Οργανισμός Πολιτισμού – Αθλητισμού – Παιδείας του Δήμου Καρπάθου και το νεοΐδρυτο Ινστιτούτο Λαϊκού Πολιτισμού Καρπάθου του Τμήματος Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών (έδρα Κάρπαθος), συνδιοργανώνουν το Δ΄ Διεθνές Συνέδριο Καρπαθιακής Λαογραφίας, που θα γίνει στην ακριτική Κάρπαθο από 8 έως 12 Μαΐου 2013. 

Βόλτα πολιτισμού στη Θεσσαλονίκη


Τριήμερη ανίχνευση της μνήμης της πόλης με δημιουργικές μουσειολογικές παρεμβάσεις σε επτά σταθμούς
 Βόλτα πολιτισμού στη Θεσσαλονίκη

Με αφορμή τον εορτασμό της Διεθνούς Ημέρας Μουσείων, που εφέτος έχει τίτλο «Μνήμη + Δημιουργικότητα = Κοινωνική Αλλαγή» το Μεταπτυχιακό της Μουσειολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, συνεργάζεται με πολλούς εκπαιδευτικούς και πολιτιστικούς φορείς της Θεσσαλονίκης για την ανάδειξη των μνημών πόλης στον άξονα της οδού Βενιζέλου.
Ο πολιτιστικός περίπατος θα έχει δύο διαδρομές διάρκειας δύο ωρών περίπου η κάθε μία, που ξεκινούν την ίδια ώρα και κάθε ώρα (από τις 9:00 ως τις 13:00) την Παρασκευή 17, το Σάββατο 18 και την Κυριακή 19 Μαΐου 2013.

Η αρχιτεκτονική των Ελλήνων με το διαχρονικό βεληνεκές της


αρχιτεκτονικηΠολλές έρευνες και μελέτες που έχουν διεξαχθεί τόσο από Έλληνες όσο και από ξένους επιστήμονες έχουν προσπαθήσει να δώσουν μία εξήγηση  στο πώς τα αρχαία ελληνικά θέατρα διαθέτουν άριστη ακουστική.
Το δύσκολο αυτό εγχείρημά τους αποσκοπεί στην εύρεση και κατανόηση των παραγόντων, βάσει των οποίων οι αρχαίοι Έλληνες οικοδομούσαν τα θέατρα σε συγκεκριμένα σημεία και με τα κατάλληλα δομικά «υλικά».
Μία από τις τελευταίες μάλιστα μελέτες ήταν αυτήτου επίσημου επιστημονικού περιοδικού της Ευρωπαϊκής Ένωσης Ακουστικής (European Acoustics Association), το οποίο βαθμολόγησε με «άριστα» την ακουστική του θεάτρου της Επιδαύρου.
Έχουμε επεσημάνει σε προηγούμενα άρθρα μας το γεγονός ότι η τεχνολογία στην αρχαία Ελλάδα είχε φτάσει σε τεράστιο απώγειο…
Έτσι συνεβη και με τον κλάδο της αρχιτεκτονικής, όπου η τεχνολογία συνάντησε την καλαισθησία και προέκυψαν τα καλλιτεχνικά αριστουργήματα που κοσμούν κάθε γωνιά της χώρας μας και γίνονται αντικείμενο θαυμασμού από όλον τον κόσμο.
Οι πρόγονοί μας ήταν άριστοι γνώστες του ενεργειακού δυναμικού και της ορθής αξιοποίησης των φυσικών δομικών υλικών (ξύλο, πέτρα, κλπ). Εξέταζαν τις συνθήκες κάθε χώρου (κλίμα, σεισμική δραστηριότητα, καταλληλότητα εδάφους, κλπ) και επέλεγαν τα σωστά υλικά, ώστε να βγει ένα τέλειο αποτέλεσμα.

Οι αρχαίοι Ελληνες ήταν... γκουρμέ


ΜΑΘΗΤΕΣ ΑΝΑΚΑΛΥΠΤΟΥΝ ΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Χοιρινό με δαμάσκηνα, γουρουνόπουλο γεμιστό, «κρεωκάκκαβος» (πανσέτα χοιρινού με γλυκόξινη σάλτσα από μέλι, θυμάρι και ξύδι) συνοδεία ρεβυθοπολτού, «όρνις εν επτισσμένη κριθή» (κοτόπουλο με χοντροαλεσμένο κριθάρι) και «ξιφίας εν τρίμματι συκαμινίω» (ξιφίας με σάλτσα από μούρα) είναι ορισμένες μόνο από τις συνταγές της αρχαιότητας που αποκαλύπτουν ότι οι αρχαίοι Έλληνες ήταν καθ' όλα ... γκουρμέ!

Οι αρχαίοι Ελληνες ήταν... γκουρμέ
Την πλευρά αυτή της διατροφής στην αρχαία Ελλάδα - αλλά και πολλές άλλες σε σχέση με τις γαστρονομικές συνήθειες της εποχής - «ανακάλυψαν» μαθητές του 2ου ΕΠΑΛ Γιαννιτσών, με τη βοήθεια του ερευνητή σεφ Γιώργου Παλησίδη, στο πλαίσιο του προγράμματος «Αρχαίων άροσις και γεύσεις» (με επιστημονικά υπεύθυνο τον φιλόλογο Δημήτρη Ευαγγελίδη).

Σέρρες: Η Καινή Διαθήκη ήταν πολύ... παλιά!



Μία παλαίτυπη Καινή Διαθήκη, του 1765 και πέντε χρυσά νομίσματα βρέθηκαν στην κατοχή 28χρονου στην στην Τερπνή Σερρών που συνελήφθη από την αστυνομία μετά από αξιοποίηση πληροφοριών.

Όπως έγινε γνωστό, ο 28χρονος αναζητούσε αγοραστές για τα αντικείμενα αυτά μέσω των δύο άλλων συνεργών του στη Θεσσαλονίκη που επίσης συνελήφθησαν. 

Όλοι τους κατηγορούνται για παράβαση του Νόμου Περί Προστασίας των αρχαιοτήτων και εν γένει της Πολιτιστικής Κληρονομιάς και θα οδηγηθούν στον Εισαγγελέα Πλημμελειοδικών Σερρών.
http://www.newsit.gr

Έχει αξία να σπουδάσει κανείς σήμερα Αρχαία Ελληνικά; Rooted to the classics

Οι μαθητές επιλέγουν όλο και περισσότερο με επαγγελματικά κριτήρια τις σπουδές που θα ακολουθήσουν, προσπαθώντας να αυξήσουν τις πιθανότητές τους να βρουν μια καλή δουλειά. Κάνουν όμως καλά; Είναι ένα πτυχίο κλασικών σπουδών πραγματικά τόσο ξεπερασμένο; Εχει αξία στον σύγχρονο κόσμο να μάθει κανείς τις αρχαίες γλώσσες και τους πολιτισμούς; Υπάρχει μέλλον για κάποιον που σπουδάζει Αρχαία Ελληνικά ή Λατινικά;

A blog about Cultural Heritage and Digital Communication

Cultural Heritage Connections:Community portal


About us

The goal of Cultural Heritage Connections is to facilitate a knowledge community on Mutual Cultural Heritage. We offer Dutch and foreign partners access to knowledge and expertise concerning international heritage projects.
Find
Cultural Heritage Connections brings together experts, projects, and organisations in the field of international heritage cooperation. The emphasis is on mutual cultural heritage: heritage that is shared between two or more countries. It is a platform for information exchange and a documentation centre for projects. The platform offers Dutch and foreign partners access to knowledge and expertise concerning international heritage projects.


Share
The platform is set up in close collaboration with experts and organisations, related to the mutual cultural heritage field, through CIE Heritage Days that are organised per country. On these days, professionals, with various expertise within the field of cultural heritage, come together to share their ideas and experiences on international heritage cooperation. Their input is available here, at Cultural Heritage Connections.
Cultural Heritage Connections is a growing entity that should be kept up-to-date. That is why we need your help! After all, who are more suitable than the people who are committed to the promotion of international cooperation for the safeguarding of mutual heritage?
The online platform can be consulted from anywhere in the world, by every involved heritage expert. A platform made by the people who work in the field of heritage, and made for the people who work in the same area, will, consequently, grow as a dynamic, multilateral and devoted community.


Connect
Join us at www.culturalheritageconnections.org and at Linkedin


The platform Cultural Heritage Connections.org is managed by the Supporting Institute for International Cultural Policy SICA as part of their Mutual Cultural Heritage Programme. This platform is the result of a multi year project executed by the Centre for International Heritage Activities and is financially supported by the Ministry of Foreign Affairs of the Netherlands and the Ministry of Education, Culture and Science of the Netherlands through their HGIS Fund.
For further information about the Cultural Heritage Connections website, please contact: gce@sica.nl

Geneva Summer School 2013: Cultural Heritage Law: Past, Present and Future

Geneva Summer School
The summer school offers an overview of the international and comparative law for the protection of cultural heritage.
The course is structured in two parts. The first part aims to develop the students’ awareness of the evolution of cultural heritage law, its complex relationship with general international law and human rights law, and the different ideological positions of the relevant stakeholders. The goal of the second part of the course is to cover the main substantive themes of cultural heritage law, namely: the protection of cultural property in times of war; the restitution of cultural assets lost as a result of theft, illicit excavations and illicit trade – either from land or underwater sites; the protection of the built heritage and of the human rights associated with the tangible and intangible cultural heritage. In order to offer an up-to-date glance at cultural heritage law, the course will also focus on its relationship with international trade law, intellectual property law, and international investment law and on the issue of dispute settlement.

Walmart destroys Mexico’s cultural heritage

 
The Pyramid of The Sun and Avenue of The Dead, viewed from the top of Pyramid of The Moon, are the symbol of Teotihuacán in Mexico.The Pyramid of The Sun and Avenue of The Dead, viewed from the top of Pyramid of The Moon, are the symbol of Teotihuacán in Mexico.
Part of the ancient Teotihuacán site, pictured above, is now underneath a Walmart. Walmart destroys Mexico’s cultural heritage for profit. An archaeologist gives her view.


- By Dr Donna Yates
As an archaeologist, I welcome the news that “[t]rade unions in Canada, the United States and Mexico are preparing protests and legal action against the Mexican subsidiary of Walmart” . That $24 million in bribes was allegedly paid by Walmart representatives to built the store at Teotihuacán is sad, but, in hindsight, makes a lot of sense. It takes a lot of gall to wilfully risk a country’s most beloved heritage site and, as it seems, it takes a lot of money too. However, I am sure Walmart felt it was worth it: if only a fraction of the 2.5 million annual visitors to Teotihuacán walk through Walmart’s doors, they would have easily recouped their ‘investment’.
Instead of focusing on corporate financial corruption at Teotihuacán, I would like to discuss corporate heritage corruption. The level of bribery exposed by the New York Times would be outrageous in any context, however this is not just any context, this is Teotihuacán. Teotihuacán was one of the most powerful and influential cultural complexes of the Americas. It was one of the largest cities in the world during its heyday. It is a UNESCO World Heritage Site, meant to be preserved as the cultural heritage of all humanity.
Now a portion of it is underneath a Walmart.

Louvre Museum Closes as Staff Protests Epidemic of Pickpocketing

 
The world’s most visited art museum is dealing with an influx of unwelcome visitors.
A staff walkout over the rise of pickpockets forced the Louvre in Paris to shut its doors Wednesday, Agence France-Presse reports.
Louvre the world's most-visited museumWorkers say that thieves have been showing up at the museum in gangs of up to 30 — primarily made up of young Eastern Europeans — and are responsible for incidents of “spitting, insults, threats” and striking employees and visitors.
(PHOTOS: The $500 Million Gardner Museum Heist: Have You Seen These Paintings?)
Staffers “come to work afraid because they find themselves confronted with organized groups of pickpockets who are increasingly aggressive and which include children, who get into the museum free and even when taken in for questioning by police, come back a few days later,” Christelle Guyader, a representative for the network of trade unions Solidaires Unitaires Démocratiques (SUD), told the AFP.
The Louvre did request more police protection late last year and is planning to immediately increase law enforcement presence around the premises, as well as limit access to people already outed as pickpockets, a spokesperson for the museum told the AFP.
Last year, nearly 9.7 million people visited the landmark, best-known as the home of Da Vinci’s Mona Lisa.

Read more: http://newsfeed.time.com/2013/04/10/louvre-museum-closes-as-staff-protests-epidemic-of-pickpocketing/#ixzz2RlWPUGyk

Greek antiquities at the new Museum of Civilisations In Marseille


  by Archaeology newsroom - Tuesday, 16 April 2013
In an exhibition dedicated to the cultures of the Mediterranean, hosted for three years at the Museum of Civilisations from Europe and the Mediterranean (MuCEM) in Marseille, 40 Greek works of art from Athenian museums, such as the Acropolis Museum, the National Archaeological Museum, the Epigraphic Museum, the Byzantine and Christian Museum, as well as the collections of the Archaeological Museum at Heraklion (Crete), and the 25th, the 3rd, and the 15th Ephorates of Prehistoric and Classical Antiquities.
The loans of the antiquities are either long-term (April 2013-April 2016) or short-term (April 2013-December 2013 or 2014), as some of the objects will be exhibited throughout the three-year exhibition “The Gallery of the Mediterranean” and others for shorter periods of time. The museum, which will soon open its gates to the public, is located at the entrance to the Old Port of Marseille, and divided in two buildings “floating between water and sky.” The exhibition about the Mediterranean will be hosted on the ground floor of the J4 building of 15,000 m2, and will place the Mediterranean world in perspective with other comparable regions of the globe: the world located around the China Sea (Yellow Sea) or the Gulf of Mexico.
The Mediterranean, though it has never been a homogenous political entity, is nevertheless a basin of specific civilisations, organised around singularities. For this initial presentation, four of these features have been selected at the exhibition.

Greece's first Museum of Underwater Antiquities finds home in Piraeus


 

By Iota Sykka
When plans for the cultural revamp of Piraeus’s main coastal zone were first unveiled two years ago, few expected to see results so soon. However, an exhibition that ends today at the Piraeus Port Authority’s Petrini (Stone-built) Warehouse, displaying the studies submitted by architectural firms for the construction of the Museum of Underwater Antiquities – which is a key component of the revamp – shows that things are well under way.

The plans also include the construction of a museum about Piraeus and another on immigration mapping the city’s as well as the country’s history in this significant area of social change, the latter of which, however, is still some time away from completion.

Σάββατο 27 Απριλίου 2013

Τιμώμενο πρόσωπο… ο Πύρρος


Μια σημαντική ευκαιρία να γνωρίσουμε τον βασιλιά Πύρρο της αρχαίας Ηπείρου μάς δίνει η ΙΒ’ Εφορία Προϊστορικών και Κλασικών μέσα από επιγραφές και ενθυμήματα.


Την Κυριακή 28 Απριλίου, στις 12 το μεσημέρι, θα εγκαινιαστεί στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ιωαννίνων η περιοδική έκθεση «Πύρρος Βασιλεύς Ηγήτωρ. Η Ήπειρος της Μεσογείου και της Οικουμένης», η οποία πραγματοποιείται στο πλαίσιο των «Ελευθερίων». Παράλληλα, στον αύλειο χώρο της ανατολικής εισόδου του μουσείου, θα πραγματοποιηθούν τα αποκαλυπτήρια του γλυπτού «Οπλίτης» που η ελληνίδα γλύπτρια Ναταλία Μελά (σύζυγος του αρχιτέκτονα Άρη Κωνσταντινίδη) δώρισε στο Αρχαιολογικό Μουσείο.
Σε πρώτη φάση, η έκθεση θα επικεντρωθεί στο αρχαιολογικό υλικό που ήδη υπάρχει στο μουσείο. Η έκθεση όμως θα βρίσκεται συνεχώς σε εξέλιξη. Η ΙΒ’ Εφορεία εδώ και καιρό βρίσκεται σε συνεχή επαφή με διάφορα μουσεία τόσο της Ελλάδας όσο και του εξωτερικού, όπως της Ιταλίας και της Γαλλίας. Μέχρι στιγμής υπάρχει η σύμφωνη γνώμη από διάφορα μουσεία, όπως του Μουσείου της Ακρόπολης και του Αρχαιολογικού Μουσείου της Νάπολης στην Ιταλία. 

Στο πνεύμα των ημερών

Στην πορεία προς τη γιορτή του Πάσχα, τον τόνο των ηµερών µάς δίνει µια ιδιαίτερη εκδήλωση που θα πραγµατοποιηθείτη Μεγάλη Τετάρτη στο Μουσείο Ελληνικών Λαϊκών Οργάνων Φοίβου Ανωγειανάκη (∆ιογένους1-3), στους Αέρηδες στην Πλάκα. 

Εκεί, στις 9 το βράδυ, ο ηθοποιός ∆ηµήτρης Καταλειφός διαβάζει µε τον δικό του ερµηνευτικό τρόπο αριστουργηµατικά κοµµάτια από διηγήµατα του Αλέξανδρου Παπαδιαµάντη. 

Στην εκδήλωση θα διαβαστούν τρία διηγήματα του Παπαδιαμάντη, «Το μοιρολόγι της Φώκιας», το «Έρως Ήρως» και «Παιδική Πασχαλιά». «Το μοιρολόγι της Φώκιας», που δημοσιεύτηκε το 1908 κι ανήκει στη συλλογή «Πασχαλινά Διηγήματα», θεωρείται από τα κορυφαία όχι μόνο του Παπαδιαμάντη αλλά και γενικότερα της παγκόσμιας λογοτεχνίας. Μια πικρή ιστορία για το θάνατο ενός κοριτσιού που μας αποκαλύπτει τον ιδεολογικό κόσμο του διηγηματογράφου.

Βόλος: Προεδρία στο Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Δίκτυο


Βόλος: Προεδρία στο Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Δίκτυο
Η Ελλάδα θα προεδρεύσει στην πρώτη Γενική Συνέλευση του Ευρωπαϊκού Πολιτιστικού Δικτύου ECTN, που θα γίνει στη Σουηδία 28-30 Απριλίου, στην οποία θα συμμετέχουν οι χώρες Σουηδία, Ιρλανδία, Ουαλία, Ολλανδία, Ισπανία, Φινλανδία, Κύπρος, Βουλγαρία, Ρουμανία, Λετονία.
 Την Ελλάδα στην προεδρία για τα δύο επόμενα χρόνια 2013-2014 θα εκπροσωπεί η Περιφέρεια Θεσσαλίας με πρόεδρο του δικτύου τον κ. Κ. Χαλέβα. Τα θέματα της ατζέντας της πρώτης συνδιάσκεψης που θα συζητηθούν έχουν στόχο τη διεκδίκηση ευρωπαϊκών προγραμμάτων προκειμένου να ωφεληθούν οι φορείς που συμμετέχουν. Μεταξύ άλλων θα συζητηθούν και τα αιτήματα συμμετοχής στο προαναφερόμενο ευρωπαϊκό δίκτυο του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, της Παγκόσμιας Ομοσπονδίας Πηλιορείτικων Συλλόγων και του Δικτύου Περραιβία, προκειμένου να παρθεί η οριστική απόφαση συμμετοχής τους, με σκοπό τη διεύρυνση του Ευρωπαϊκού Πολιτιστικού Δικτύου ECTN.
Σκοπός της συμμετοχής των προαναφερθέντων φορέων είναι η ανταλλαγή απόψεων και η εφαρμογή καλών πρακτικών προκειμένου να αξιοποιηθεί τουριστικά η πολιτιστική κληρονομιά και να διευκολυνθεί η προσβασιμότητα στις πολιτιστικές αξίες.

Πέντε «μάχες» για μια θέση στα μνημεία UNESCO



Καθώς εξελίσσεται η «μάχη» πέντε περιοχών της Ελλάδας για μια θέση στον κατάλογο με τα προς ένταξη μνημεία Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO, ένα «φαβορί» φαίνεται πως βρίσκεται στην τελική ευθεία: το νησάκι της Σπιναλόγκα με τη μεγάλη αρχαιολογική αξία και κυρίως με την ιδιαίτερη ιστορία του συγκεντρώνει τα βλέμματα και αποκτά σοβαρές πιθανότητες για τον πολυπόθητο χαρακτηρισμό του  ως παγκόσμιο μνημείο, αρκεί να υποστηρίξουν άμεσα το αίτημα και τα αρμόδια υπουργεία.