Κυριακή 25 Αυγούστου 2013

Πατείς με, πατώ σε για την πανσέληνο

22/08/13ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Κοσμοσυρροή, ρομάντσα, αλλά και ενημέρωση από τους εργαζόμενους Πατείς με, πατώ σε για την πανσέληνο


        
 
Ανθρωποι όλων των ηλικιών και εθνικοτήτων πλημμύρισαν τα μουσεία και τους αρχαιολογικούς χώρους για τις εκδηλώσεις κάτω από το φως του αυγουστιάτικου φεγγαριού. Και οι υπάλληλοι ήταν εκεί, για να αναδείξουν τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν

Της Βασιλικής Τζεβελέκου

Με αυξημένα τα εισιτήρια και τα έσοδά τους τη θερινή περίοδο, σε ποσοστό που ανεπίσημα υπολογίζεται στο 25% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή, μουσεία και αρχαιολογικοί χώροι άνοιξαν χθες βράδυ για τη γιορτή της μεγάλης κυρίας, της πανσέληνου του Αυγούστου. Μια εθιμοτυπική κι επιτυχημένη διοργάνωση 17 χρόνων με αβέβαιο μέλλον. Η γιορτή διοργανώθηκε μεν από τις υπηρεσίες του υπουργείου Πολιτισμού, πραγματοποιήθηκε όμως χάρη στην εθελοντική εργασία των αρχαιοφυλάκων και των εργαζομένων υπαλλήλων του ΥΠΠΟ. Ενα «αντίδωρο» αποκλειστικά για τους συμπολίτες τους κι ένα «ευχαριστώ» προς τους εκατομμύρια τουρίστες που «βούλιαξαν» φέτος το καλοκαίρι τους αρχαιολογικούς χώρους.

Η αθρόα προσέλευση του κοινού χθες βράδυ ήταν αναμενόμενη για τους διοργανωτές. Ανθρωποι όλων των ηλικιών και των εθνικοτήτων πλημμύρισαν τους αρχαιολογικούς χώρους, τα μνημεία, τα κάστρα, τις αυλές των μουσείων για τις μουσικές εκδηλώσεις, τις ειδικές ξεναγήσεις, τις καλλιτεχνικές δράσεις κάτω από το φως του αυγουστιάτικου φεγγαριού. Το αδιαχώρητο σημειώθηκε στον κήπο του Νομισματικού Μουσείου για τη συναυλία της Αργυρώς Καπαρού και τεράστιες ουρές σχηματίστηκαν έξω από το Εθνικό Αρχαιολογικό για την έκθεση του Μηχανισμού των Αντικυθήρων.

Από το απόγευμα παρατηρήθηκε κοσμοσυρροή έξω από τον σταθμό του μετρό «Ακρόπολη», σημείο συνάντησης, και κατά μήκος της Διονυσίου Αρεοπαγίτου. Γέμισαν οι αίθουσες του Μουσείου Ακρόπολης, ενώ όσο περνούσε η ώρα οι επισκέπτες άρχισαν να παίρνουν θέση στην ταράτσα για να δουν να ξεπροβάλλει το ολοστρόγγυλο φεγγάρι από τον Υμηττό. Κόσμος, όμως, συγκεντρώθηκε και έξω από τον αρχαιολογικό χώρο της Ακρόπολης, κι ας είχε ανακοινωθεί ότι θα κλείσει στις 8 μ.μ. «Μετά τις 9 θα ανοίξει η Ακρόπολη;» ρωτούσαν εναγωνίως οι επισκέπτες, για να απογοητευτούν ακούγοντας την αρνητική απάντηση των αρχαιοφυλάκων. Πάντως, μια διμοιρία των ΜΑΤ υπήρχε καμουφλαρισμένη έξω από τον χώρο, μήπως δημιουργηθούν επεισόδια όπως πέρυσι. Κι οι εργαζόμενοι ήταν εκεί, στα σημεία της γιορτής, για να υποδεχτούν τους επισκέπτες, αλλά κυρίως για να ενημερώσουν για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν. «Ολες οι μορφές κινητοποιήσεων είναι για να ενημερώσουμε και όχι για να κλείσουμε τους χώρους. Θέλουμε να αναδείξουμε τη δουλειά μας, ειδικά τώρα που υπάρχει τόσο μεγάλο τουριστικό ρεύμα στη χώρα και κυριολεκτικά “σπάνε τα ταμεία” στους αρχαιολογικούς χώρους και τα μουσεία μας. Ως πολίτης και ως συνδικαλιστής, έχω εκπλαγεί από την υποστήριξη του κόσμου όταν ενημερώνεται ότι η κυβέρνηση επιλέγει να κάνει απομακρύνσεις εργαζομένων από το υπουργείο Πολιτισμού σε μια τέτοια περίοδο, αντί να μας ενισχύσει», δηλώνει ο Γιάννης Παπαγεωργόπουλος, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εργαζομένων στο ΥΠΠΟ.

Λεηλατούνται τα μουσεία της Αιγύπτου

22/08/13ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Και οι αρχαιότητες, θύματα της εμπόλεμης κατάστασης


        
 
Κι ενώ οι φωτογραφίες φρίκης από την Αίγυπτο δεν έχουν τέλος, στον διεθνή Τύπο πυκνώνουν τα δημοσιεύματα σχετικά με την πολιτιστική κληρονομιά. Η ανησυχία είναι έκδηλη καθώς, όπως έχει και στο παρελθόν συμβεί σε αντίστοιχες εμπόλεμες καταστάσεις, οι λεηλασίες, οι βανδαλισμοί και οι καταστροφές αρχαιοτήτων, μουσείων και εκθεμάτων σπανίως αποφεύχθηκαν. «Μπορεί ο κόσμος να στέκεται θεατής όταν στην Αίγυπτο καταστρέφονται αρχαιότητες που αποτελούν μέρος της παγκόσμιας πολιτιστικής μας κληρονομιάς;» αναρωτιέται σε σχετικό της άρθρο η «Γκάρντιαν», συνδέοντας τη σημερινή κατάσταση στη χώρα με τους χιλιάδες ανθρώπους που επί δεκαετίες ονειρεύονταν να θαυμάσουν τα πολιτιστικά της αξιοθέατα. Mεταξύ αυτών και το περίφημο Εθνικό Μουσείο του Μαλάουι στα νότια του Καΐρου, το οποίο από την περασμένη Πέμπτη παρουσιάζει εικόνα βομβαρδισμένου τοπίου

Ωραίος σαν Ελληνας

/08/13ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
20 σύγχρονοι καλλιτέχνες εμπνέονται από τον λόρδο Βύρωνα


        
 
Από το Μεσολόγγι και τον λόρδο Βύρωνα, την εμβληματική εκείνη μορφή του ρομαντισμού του 19ου αιώνα αλλά και των ιδεωδών που εκπροσώπησε, εμπνέονται 20 σύγχρονοι καλλιτέχνες. Η έκθεση «Το Μεσολόγγι και ο λόρδος Βύρων» που αποτελεί μέρος των εκδηλώσεων για την 187η επέτειο της Εξόδου των ελεύθερων πολιορκημένων, φιλοξενείται στην Πινακοθήκη Σύγχρονης Τέχνης Χρήστου και Σοφίας Μοσχανδρέου.

Οι ζωγράφοι και γλύπτες που φιλοτέχνησαν τα έργα ειδικά για την έκθεση, οι Δημήτρης Αναστασίου, Βασίλης Καρακατσάνης, Ιωάννα Καφίδα, Ηλίας Παπανικολάου, Θανάσης Ραχούτης, Νικολέττα Τζάνε, Αλέκος Φασιανός, Βιργινία Φιλιππούση και πολλοί άλλοι παίρνουν έναυσμα από τα πορτρέτα του λόρδου Βύρωνα, από το τοπίο του Μεσολογγίου, την Εξοδο, τα σύμβολα της Επανάστασης και πλάθουν εικόνες με βάση το προσωπικό τους λεξιλόγιο.

Πρώτα η ανασκαφή, μετά οι ανακοινώσεις

3/08/13ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
ΤΟ ΥΠΠΟ ΓΙΑ ΤΟΝ ΦΗΜΟΛΟΓΟΥΜΕΝΟ ΤΑΦΟ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΟΥ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ


        
 
«Το εύρημα της Αμφίπολης είναι οπωσδήποτε ιδιαίτερα σημαντικό, όμως πριν προχωρήσει η ανασκαφική έρευνα, οποιαδήποτε ερμηνεία -και πολύ περισσότερο οποιαδήποτε ταύτιση με ιστορικά πρόσωπα- στερείται επιστημονικής τεκμηρίωσης και είναι παρακινδυνευμένη», σημειώνει η επίσημη ανακοίνωση που εκδόθηκε χθες από το υπουργείο Πολιτισμού, επιβεβαιώνοντας το σχόλιό μας την Τετάρτη σχετικά με την ανασκαφή του μεγάλου κτιστού περιβόλου του 4ου αι. π.Χ. στη θέση Καστά Αμφίπολης.

Πέμπτη 15 Αυγούστου 2013

Δεκαπενταύγουστος στα αρχαιολογικά μουσεία της Αθήνας

Ηλεκτρονική Έκδοση

Ανοικτά θα παραμείνουν σήμερα Δεκαπενταύγουστο τα αρχαιολογικά μουσεία της πρωτεύουσας, είτε σε κανονικό είτε σε πρωινό ωράριο, προσφέροντας στους Αθηναίους που παραμένουν στο κλεινόν άστυ μια εξαιρετική ευκαιρία να γνωρίσουν ή να ξαναθυμηθούν ορισμένα από τα πιο σημαντικά πολιτιστικά αξιοθέατα της χώρας.
Καλοκαιρινό κοντράστ:  η αιώνια ομορφιά....Καλοκαιρινό κοντράστ: η αιώνια ομορφιά....

Τετάρτη 14 Αυγούστου 2013

Η γιορτή της Παναγιάς

“ΤHΝ ΠΑΣΑΝ ΕΛΠΙΔΑ ΜΟΥ ΕΙΣ ΣΕ ΑΝΑΤΙΘΗΜΙ, ΜΗΤΕΡ ΘΕΟΥ, ΦΥΛΑΞΟΝ ΜΕ ΥΠΟ ΤΗΝ ΣΚΕΠΗΝ ΣΟΥ"



Παναγία Σουμελά, η αετοφωλιά του Πόντου. Παναγία των Βλαχερνών στον μυχό του Κερατίου, Παναγία της Τήνου, η Εκατονταπυλιανή στην Πάρο, Παναγία του Ιερού Καθίσματος λίγα μίλια από την Βηθλεέμ, Παναγιά η Παντάνασσα στον βράχο της Φολεγάνδρου.

Μικρές και μεγάλες εκκλησιές, μοναστήρια και αγιάσματα, ξωκλήσια χαμένα σε ρεματιές. Η Παναγιά είναι παντού, αναφορά κάθε κατατρεγμένου, αναφιλητό του κάθε ταπεινωμένου, ανάσα ελπίδας, κραυγή απόγνωσης για βοήθεια. Πιστεύει ή δεν πιστεύει ο συμπολίτης της καθ’ ημάς ανατολής, συχνά, ασυνείδητα ενδεχομένως, προφέρει το όνομα Της, όχι σαν προσευχή αναγκαστικά, αλλά σαν αναφορά σε ένα διαρκές στήριγμα.

Οι Παναγιές όταν ήταν αρχαίες

Δεκαπενταυγουστιάτικο προσκύνημα στην Παναγιά την Αθηνιώτισσα, γνωστή και ως Παρθενώνας...
Οι Αθηναίοι στη βυζαντινή περίοδο είχαν κάθε λόγο να γιορτάσουν το Δεκαπενταύγουστο πάνω στην Ακρόπολη. Ανηφορίζοντας στο βράχο μπορούσαν να ανάψουν το καντηλάκι της Παναγίας της Σπηλιώτισσας, που διατηρείται μέχρι σήμερα πάνω από το Θέατρο Διονύσου στο φυσικό σπήλαιο όπου δεσπόζει το χορηγικό μνημείο του Θρασύλλου, κι έπειτα να ακολουθήσουν το χωμάτινο μονοπάτι και να ανεβούν να αποθέσουν τα τάματά τους στο λαμπρό ναό της Παναγίας της Αθηνιώτισσας, στην τρίκλιτη ξυλόστεγη βασιλική που ήταν κτισμένη στον Παρθενώνα.
Ο χριστιανικός Παρθενώνας (σκίτσο του Μανώλη Κορρέ) 
Ο χριστιανικός Παρθενώνας (σκίτσο του Μανώλη Κορρέ)

Ασφαλώς θα προσεύχονταν εμπρός στην ιερή εικόνα της Παναγιάς που κατά την παράδοση εικονογράφησε ο Ευαγγελιστής Λουκάς, αλλά την εικόνα αυτή πήραν οι άγγελοι και τη μετέφεραν στις απάτητες βουνοκορφές του Πόντου για να τη βρουν εκεί οι Αθηναίοι μοναχοί Βαρνάβας και Σωφρόνιος, όπως λένε οι θρύλοι, και να ιδρύσουν κοντά στην Τραπεζούντα το μοναστήρι της Παναγίας Σουμελά, που υπήρξε η απαντοχή του Ποντιακού Ελληνισμού για 16 αιώνες.

Τρίτη 13 Αυγούστου 2013

Στην Παναγία Σουμελά η βαλσαμωμένη καρδιά του Αλέξανδρου Υψηλάντη

Θα εκτεθεί σε προσκύνημα στο Βέρμιο, στις 14 και 15 Αυγούστου

Στην Παναγία Σουμελά η βαλσαμωμένη καρδιά του Αλέξανδρου Υψηλάντη
"Να στείλετε, τουλάχιστον, την καρδιά μου στην Ελλάδα. Άνηκε πάντοτε εις την πατρίδα μου και επιθυμία να αποδοθεί εις το ελεύθερον χώμα της" ήταν η τελευταία επιθυμία του Αλέξανδρου Υψηλάντη, ενός από τους πρωταγωνιστές της Επανάστασης του 1821 και και αρχηγού της Φιλικής Εταιρείας.

Η καρδιά του βαλσαμώθηκε, μετά το θάνατό του στη Βιέννη, το 1828, όπως επίσης και του αδελφού του, Γεωργίου Υψηλάντη. Η Μαρία, η σύζυγος του Γεωργίου Υψηλάντη, ίδρυσε το "Αμαλίειο" στην Αθήνα κι εκεί μετέφερε τις δύο βαλσαμωμένες καρδιές της οικογένειας. Εδώ και χρόνια-  φυλάσσονται στο "Αμαλίειον Οικοτροφείον Θηλέων" των Αθηνών, στο Ναό των Ταξιαρχών, στην Αθήνα, στην οδό Στησιχόρου.

Μετανθρωπισμός: Η φιλοσοφική σύγκρουση για το μέλλον του ανθρώπου


Tην εξέλιξη του ανθρώπου μέσα από την επίδραση της γενετικής, της τεχνολογίας και των εμφυτευμάτων επιχειρούν να διερευνήσουν νέα φιλοσοφικά ρεύματα και αποτέλεσαν κεντρικό θέμα σε συνεδρίες του Παγκοσμίου Συνεδρίου Φιλοσοφίας που διεξήχθη στη Φιλοσοφική Σχολή Αθηνών, 4-10/8.
Η προσπάθεια αναζήτησης των ορίων της ανθρώπινης επέμβασης στην εξέλιξη του είδους έφερε αντιμέτωπους εκπροσώπους των νέων ρευμάτων και του κλασικού ανθρωπισμού. Το φιλοσοφικό ρεύμα που συνδέεται με τους όρους posthumanism και transhumanism γεννήθηκε στη δεκαετία του ’60 όταν και ο Ιρανός καθηγητής μελλοντολογίας, Φερεϊντούν Εσφαντιάρι, μετονομάστηκε σε FM-2030 και έγραψε το βιβλίο «Are You a Transhuman?».

«Οχυρωματικά» έργα στο Κάστρο

ΚΟΡΩΝΗ

Το Κάστρο της Κορώνης, ένα προέχον βυζαντινό μνημείο, αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα. Υστερα από κατάρρευση τμήματος του ισχυρού αναλημματικού τοίχου επί του θαλασσίου μετώπου, αποφασίστηκε η λήψη άμεσων μέτρων προστασίας παράκτιων τμημάτων του. Οι επεμβάσεις εγκρίθηκαν από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο.

Η σύμπραξη ιδιωτικού και δημόσιου τομέα συντέλεσε ώστε να ενταχθεί το έργο στο ΕΣΠΑ από το υπουργείο Πολιτισμού. O προϋπολογισμός ανέρχεται στα δύο εκατ. ευρώ
Η σύμπραξη ιδιωτικού και δημόσιου τομέα συντέλεσε ώστε να ενταχθεί το έργο στο ΕΣΠΑ από το υπουργείο Πολιτισμού. O προϋπολογισμός ανέρχεται στα δύο εκατ. ευρώ
Η γενική γραμματέας Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη τόνισε πως το πρόγραμμα έγινε δυνατό χάρη στη σύμπραξη ιδιωτικού και δημόσιου τομέα. Συγκεκριμένα, το Ιδρυμα Μανιατάκη και ο Δήμος Πύλου-Νέστορος έδωσαν κάποια ποσά για τις μελέτες, και έτσι κατέστη δυνατή η ένταξη του έργου στο ΕΣΠΑ από το υπουργείο Πολιτισμού. Ο προϋπολογισμός ανέρχεται, όπως είπε η γ.γ., σε δύο εκατομμύρια ευρώ.
Ο Θεμιστοκλής Βλαχούλης, επικεφαλής της Διεύθυνσης Αναστήλωσης Βυζαντινών-Μεταβυζαντινών Μνημείων, παρουσίασε τη μελέτη για τη λήψη άμεσων μέτρων προστασίας παράκτιων τμημάτων.

Ανοίγει το σπίτι του Κεμάλ

ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ

Ανακαινισμένο εντός και εκτός, παραδίδεται την Παρασκευή το σπίτι του Κεμάλ Ατατούρκ, που είναι πλέον ένα εντυπωσιακό μουσείο στο κέντρο της Θεσσαλονίκης.

Στη μέση της κεντρικής αίθουσας του μουσείου, δεσπόζει μια μεγάλη πολυθρόνα με το κέρινο ομοίωμα του Κεμάλ Ατατούρκ. Εργασίες ανακαίνισης έγιναν και στον περιβάλλοντα χώρο, ενώ το σπίτι βάφτηκε στο αρ
Στη μέση της κεντρικής αίθουσας του μουσείου, δεσπόζει μια μεγάλη πολυθρόνα με το κέρινο ομοίωμα του Κεμάλ Ατατούρκ. Εργασίες ανακαίνισης έγιναν και στον περιβάλλοντα χώρο, ενώ το σπίτι βάφτηκε στο αρχικό ροζ χρώμα του

Οι εργασίες ανακαίνισης κράτησαν πάνω από έναν χρόνο και τα εγκαίνια θα κάνει ο υπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού της Τουρκίας, Ομέρ Τσελίκ. Πίσω από τα ψηλά, μαύρα κάγκελα στη διασταύρωση των οδών Αγίου Δημητρίου και Αποστόλου Παύλου, το τριώροφο οίκημα, μπροστά από το οποίο στεγάζονται οι υπηρεσίες του τουρκικού προξενείου, είναι έτοιμο να δεχτεί τους επισήμους και από την επόμενη μέρα τους χιλιάδες Tούρκους τουρίστες που φτάνουν στη Θεσσαλονίκη και περνούν απαραίτητα από το μουσείο.

Ανοίγει το 19ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Σαράγεβο

 
Την αυλαία της ανοίγει στις 16 Αυγούστου στο Σαράγεβο, το 19ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου, στο οποίο «θα προβληθούν σημαντικές ποιοτικές ταινίες», όπως ανακοίνωσε, σήμερα, ο διευθυντής του Φεστιβάλ Μίρσαντ Πουριβάτρα.

Αναξιοποίητη κληρονομιά ο πολιτισμός

«Ξύπνησα με το μαρμάρινο τούτο κεφάλι στα χέρια που μου εξαντλεί τους αγκώνες  και δεν ξέρω που να το ακουμπήσω…»

Γ. Σεφέρης «Μυθιστόρημα»

Αλλοίμονο πέρα από την κληρονομιά χιλιετηρίδων που κρύβει ο υποθαλάσσιος χώρος της πατρίδας και την οποία επιχειρούμε να εκμεταλλευτούμε μέσω της κήρυξης ΑΟΖ, υπάρχει ένας άλλος ανεκτίμητος πλούτος στην Ελλάδα που δεν κατορθώσαμε να αξιοποιήσουμε… Είναι η αρχαία μας κληρονομιά που εξαντλεί τους αγκώνες του ποιητή και δεν ξέρει που να την ακουμπήσει… Η τουριστική αξιοποίηση των αρχαιολογικών ευρημάτων ίσως να είναι το έλασσον. Το μείζον παραμένει η Ελλάδα να εξάγει τον πολιτισμό της αυτό τον ανεκτίμητο και να λάβει προστιθέμενη αξία από το αρχαίο κλασσικό πνεύμα.  Η «βαριά βιομηχανία» της χώρας είναι ο πολιτισμός της. Το γεγονός ότι δεν κατόρθωσε να δημιουργήσει ένα ίδρυμα κλασσικών αρχαιοελληνικών σπουδών, να συγκεντρώσει στην Αθήνα την αφρόκρεμα της παγκόσμιας διανόησης, να λειτουργήσει ως κράχτης για την αναβίωση της οικουμενικότητας των ελλήνων κλασσικών «βαραίνει» τους αγκώνες της σύγχρονης γενιάς των Ελλήνων. 

Δευτέρα 12 Αυγούστου 2013

BBC’s Atlantis Greek Myth TV



 
The first official poster for The BBC's Atlantis, features Robert Emms (Kick-Ass 2) as Pythagoras, Jack Donnelly (Misfits) as Jason, and Mark Addy (Game of Thrones) as Hercules with Greek mythology becoming even more popular as films and for TV projects.
BBC published the first poster for BBC’s brand new series Atlantis, which is coming soon to BBC One. The poster shows the three main characters, Jason, Pythagoras and Hercules. Mark Andy from the legendary TV series Game of Thrones is said to play in Atlantis as well. Andy is going to play Hercules.

«Στην πόλη της νίκης»

Αρχαία Νικόπολη
Το εξώφυλλο της έκδοσης.
  από Archaeology newsroom - Δευτέρα, 12 Αυγούστου 2013
Κόμικ της ΛΓ’ Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων με θέμα τη ρωμαϊκή Νικόπολη και αφετηρία τη ναυμαχία του Ακτίου.

Μια ενδιαφέρουσα, ελκυστική και απολαυστική προσέγγιση της ιστορίας της Νικόπολης επιχειρούν οι δημιουργοί του κόμικ «Στην πόλη της νίκης», το οποίο έχει ενταχθεί στις εκπαιδευτικές δράσεις του Μουσείου, στο πλαίσιο του έργου ΕΣΠΑ: «Εξοπλισμός αίθουσας πολλαπλών χρήσεων Νέου Αρχαιολογικού Μουσείου Νικόπολης».
Η ιστορία εκτυλίσσεται στην ακμάζουσα Νικόπολη του τέλους του 2ου αι. μ.Χ., η οποία, μετά την ίδρυσή της από τον Οκταβιανό το 31 π.Χ., προσέφερε ευκαιρίες για οικονομικές, εμπορικές, πολιτιστικές και αθλητικές δραστηριότητες.

Σπήλαιο Φράγχθι: ανάδειξη και προβολή

Ειδήσεις: Πολιτιστική κληρονομιά
Το σπήλαιο Φράγχθι όπως φαίνεται από την Κοιλάδα.
 
Εφορεία Παλαιοανθρωπολογίας-Σπηλαιολογίας Ν. Ελλάδος
  από Archaeology newsroom - Δευτέρα, 12 Αυγούστου 2013
Μια από τις ελάχιστες θέσεις στο ελλαδικό χώρο, η οποία διασώζει στρωματογραφική ακολουθία από την αρχή, τουλάχιστον, της Ανώτερης Παλαιολιθικής (40000-10000 π.Χ.) έως και το τέλος της Νεολιθικής περιόδου (7000-3000 π.Χ.) είναι το σπήλαιο Φράγχθι στη ΝΔ Αργολίδα.
Στην Παλαιολιθική και Μεσολιθική περίοδο το Φράγχθι υπήρξε καταφύγιο μετακινούμενων κυνηγών, τροφοσυλλεκτών και ψαράδων, οι οποίοι χρησιμοποιούσαν για τις καθημερινές τους ανάγκες εργαλεία φτιαγμένα από σκληρές και αιχμηρές πέτρες, όπως ο πυριτόλιθος και ο οψιανός.
Η Μεσολιθική είναι ιδιαίτερα σημαντική για την ιστορία του σπηλαίου, καθώς συνδέεται με κοινωνικές και οικονομικές μεταβολές. Πραγματοποιούνται οι πρώτοι ενταφιασμοί, τα ταξίδια ανοιχτής θαλάσσης και εμφανίζονται τα πρώτα δείγματα συστηματικής αλιείας.

Ancient church found in Aegean province of Denizli

A church that dates back 1,500 years was unearthed during excavations at Denizli’s ancient city of Tripolis. The church will open to visitors at the end of the year after being covered with a wooden material just like the original, say officials

A church, which is in very good condition until its roof level, was found in Tripolis. Its roof will be covered with a wooden material. AA photos
A church, which is in very good condition until its roof level, was found in Tripolis. Its roof will be covered with a wooden material. AA photos

A church found in the ancient city of Tripolis in the Aegean province of Denizli’s Buldan district dates back 1,500 years and will open to visitors at the end of the year. It will be covered with a wooden material.

The archaeological excavations have been carried out for two years by Pamukkale University in the Lycian city of Tripolis, which was located at the junction point of Phrygia, Karia and Lydia in the Hellenistic period. The city was surrounded with walls in the early Roman period.

Huge old columns found underground in ancient city of Laodicea

The columned galleries are in a rectangular shape on an area of 35,000 square meters. They were discovered seven meters underground. AA photo
The columned galleries are in a rectangular shape on an area of 35,000 square meters. They were discovered seven meters underground. AA photo

Excavations in the Aegean province of Denizli’s ancient city of Laodicea have revealed 1,900-year-old huge columns seven meters underground. The columns were found in the area known as the northern agora, one of the oldest faith centers in Anatolia.

Ο Αγαμέμνονας στο Μπρούκλιν

Ελληνική παρουσία στο εργαστήρι - φεστιβάλ «World Wide Lab»
Ο Αγαμέμνονας στο Μπρούκλιν
 
Με δυο ελληνικές συμμετοχές, τη σκηνοθέτη Ιόλη Ανδρεάδη και τη μουσικό Ερατώ Α. Κρεμμύδα πραγματοποιείται και εφέτος το διεθνές θεατρικό εργαστήρι-φεστιβάλ «World Wide Lab» από 16 Αυγούστου έως 7 Σεπτεμβρίου στο Irondale Center του Brooklyn, με θέμα την Τελετουργία.

Η ιδέα του «World Wide Lab» δημιουργήθηκε το 2011 στο Watermill του Μπομπ Γουίλσον  έναν από τους απόφοιτους του Lincoln Center Theater Director's Lab. Αποτελεί μια διεθνή πλατφόρμα σκηνοθετών από διαφορετικές χώρες του κόσμου -Ιταλία, Ελλάδα, Ισραήλ, Ταϊβάν, Καναδάς, ΗΠΑ, Ινδία- οι οποίοι συναντιούνται σταθερά κάθε χρόνο, με σκοπό να δουλέψουν εντατικά και ομαδικά για μήνα, πάνω στη δημιουργία και την παρουσίαση θεατρικών πρότζεκτ γύρω από ένα ειδικό θέμα τη φορά.
Αύξηση 19,1% των επισκεπτών των μουσείων τον Απρίλιο
Περισσότερες κατά 2% οι εισπράξεις σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2012
Αύξηση 19,1% των επισκεπτών των μουσείων τον Απρίλιο
(ΑΠΕ-ΜΠΕ)
 

Αύξηση των επισκεπτών των μουσείων σε ποσοστό 19,1% καταγράφηκε τον Απρίλιο 2013, σύμφωνα με την Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ), καθώς και αύξηση των εισπράξεων κατά 2% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2012.

Η Καστοριά του Έλληνα αντάρτη, του Βούλγαρου κομιτατζή, του Τούρκου στρατιώτη


Το φωτογραφικό αρχείο του Λεωνίδα Παπάζογλου είναι σημαντική μαρτυρία για την Καστοριά των αρχών του 20ού αιώνα
Η Καστοριά του Έλληνα αντάρτη, του Βούλγαρου κομιτατζή, του Τούρκου στρατιώτη


Ο βωμός του Ψηλορείτη


Μια από τις πιο σημαντικές ανασκαφές στο μινωικό ανάκτορο της Ζωμίνθου αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο αποκάλυψης στοιχείων για τις τελετουργίες που γίνονταν εκεί πριν από τέσσερις χιλιετίες
Ο βωμός του Ψηλορείτη
Εργάτες της ανασκαφής στη Ζώμινθο κρατούν τον λίθινο βαθμιδωτό βωμό που μόλις ήρθε στο φως
23
εκτύπωση  

Βρέθηκε καλά προστατευμένο, κάτω από ένα πέτρινο θρανίο που ακουμπά στον τοίχο. Λίθινο και το ίδιο αλλά με ασυνήθιστο σχήμα, καθώς αποτελείται από τρία βαθμιδωτά επίπεδα, που μεγαλώνουν από κάτω προς τα επάνω, με μια κοιλότητα μάλιστα στην άνω επιφάνειά του. Υπήρξε όχι απλώς η σημαντικότερη ανακάλυψη της εφετινής ανασκαφής στη Ζώμινθο του Ψηλορείτη, αλλά και ένα από τα σπουδαιότερα ευρήματα που μας έρχονται από τη Μινωική Eποχή. Και αυτό επειδή σε κάθε μία από τις πλευρές του - δώδεκα συνολικά - είναι χαραγμένο από ένα σύμβολο της Γραμμικής Α γραφής.

Τούρκικος καφές, Τσαρούχης, θάλασσες και πρωτοπορία

1/08/13ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Το Μουσείο Μπενάκη αρχίζει να κατεβάζει τα χειμωνιάτικά του


Πλούσιο, πρωτότυπο, ψαγμένο, το εκθεσιακό πρόγραμμα του μουσείου για την επόμενη σεζόν διεκδικεί δυναμικά τον ελεύθερο χρόνο μας.


Της Βασιλικής Τζεβελέκου

Στις επάλξεις το Μουσείο Μπενάκη. Καταμεσής του καλοκαιριού γνωστοποίησε το πρώτο μέρος από τον προγραμματισμό της νέας σεζόν. Οι εκθέσεις του και ελληνοαμερικανικό στοιχείο έχουν και βρετανική τέχνη θα παρουσιάσουν και καλλιτέχνες μαζί με επιμελητές από τα Βαλκάνια θα φέρουν στην Αθήνα. Toν Σεπτέμβριο θα δούμε το πρώτο μέρος του μεγάλου αφιερώματος στον Γιάννη Τσαρούχη και μια έκθεση με σπάνιες φωτογραφίες με πρωταγωνίστρια τη θάλασσα.

Τζοκόντα: επιχείρηση DNA

12/08/13ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Σκελετοί και τάφοι στην υπηρεσία ενός λαγωνικού της τέχνης


        
 
Ο Σιλβάνο Βινσέντι είναι ένας πολυάσχολος άνθρωπος, που όλο ιδέες κατεβάζει. Επάγγελμα; Κάτι μεταξύ αυτοδίδακτου ιστορικού τέχνης και λαγωνικού. Εχει αφιερώσει τη ζωή του στην εξιχνίαση των μυστηρίων της τέχνης, φέρνοντας σε απελπισία τους σοβαρούς «συναδέλφους» του. Οπως τότε που υποστήριζε ότι ο Λεονάρντο ντα Βίντσι είχε βάλει τα αρχικά του (LV) στο δεξί βλέφαρο της «Τζοκόντα» ή ότι είχε χρησιμοποιήσει άνδρα για μοντέλο. Είχε, βέβαια, και κάποιες επιτυχίες. Αν μπορεί να θεωρηθεί επιτυχία ότι ανακάλυψε το 2010 τα οστά του Καραβάτζο σε κρύπτη της Τοσκάνης και άρχισαν οι Ιταλοί επίσημοι να τα περιφέρουν σαν τσίρκο -ήταν και τα 400ά γενέθλια του μεγάλου ζωγράφου.

Το τυπωμένο χαρτί δεν είναι πια φετίχ

Έντυπη Έκδοση

Οι νέες τεχνολογίες δεν είναι πανάκεια ούτε και εχθρός των βιβλίων, υποστηρίζει ο Αντονι Γκράφτον


ΟΑμερικανός ιστορικός στο Πανεπιστήμιο του Πρίνστον Αντονι Γκράφτον δεν αντιμετωπίζει τις νέες τεχνολογίες του ηλεκτρονικού υπολογιστή και του Διαδικτύου ούτε ως πανάκεια ούτε ως καταστροφέα. Η έντυπη γνώση δεν είναι πια αυτή που γνωρίζαμε, χωρίς το τυπωμένο χαρτί να έχει χάσει την αίγλη και τη γοητεία του.
 Ομως δεν αντιμετωπίζει ο 63χρονος πανεπιστημιακός φετιχιστικά το τυπωμένο βιβλίο, επειδή είναι παιδί το οποίο διαμορφώθηκε μέσα στην ιδιαίτερα βαριά μυρωδιά του, καθώς παλιώνει.

Κυριακή 11 Αυγούστου 2013

Γαλλογερμανικό κανάλι τιμά τη χώρα μας με 24ωρο αφιέρωμα!

Ελληνικές ταινίες και ντοκιμαντέρ θα προβληθούν τον Δεκαπενταύγουστο στο γαλλογερμανικό κανάλι ARTE.
Το σπουδαίο γαλλογερμανικό κανάλι ARTE τιμά τη χώρα μας με 24ωρο αφιέρωμα

Μια ολόκληρη ημέρα αφιερωμένη στην Ελλάδα: Στις 15 Αυγούστου, από νωρίς το πρωί, έως τις μεταμεσονύκτιες ώρες, το ARTE θα ταξιδέψει τους γαλλόφωνους και γερμανόφωνους τηλεθεατές του (Ελβετία, Βέλγιο, Αυστρία και άλλες ευρωπαϊκές χώρες) στην καρδιά της Ελλάδας και των κατοίκων της, μέσα από 17 ντοκιμαντέρ -εκ των οποίων οκτώ σε πρώτη προβολή- τα οποία υπογράφουν κυρίως Έλληνες σκηνοθέτες και παραγωγοί, στο πλαίσιο της συμφωνίας συμπαραγωγών μεταξύ του ARTE και της ΕΡΤ.

Το αφιέρωμα έχει ως στόχο να παρουσιάσει ένα σύγχρονο πορτρέτο της Ελλάδας, με αντικείμενο το τι ονειρεύονται οι Έλληνες και ποια είναι τα σχέδιά τους για το μέλλον.

ΗΠΑ - ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΚΑΠΙΤΑΛΙΣΤΙΚΗ ΚΡΙΣΗ

Το χρέος, ο Βαν Γκογκ... και οι καμηλοπαρδάλεις!
Χαρακτηριστικό παράδειγμα του πώς αντιμετωπίζει ο καπιταλισμός και την κουλτούρα αποτελεί το Ινστιτούτο Τεχνών του Ντιτρόιτ της φτώχειας και της ανεργίας
Αλλαγή βάρδιας στο εργοστάσιο της «Φορντ» στο Ντιτρόιτ το 1910
Σύμφωνα με στοιχεία του ΟΗΕ, το 2005, ένα παιδί που γεννιόταν στο Ελ Σαλβαδόρ είχε πολύ περισσότερες πιθανότητες να επιζήσει από ό,τι ένα παιδί που γεννιόταν στο Ντιτρόιτ των ΗΠΑ, καθώς τα αντίστοιχα ποσοστά θνησιμότητας ήταν 9,7% έναντι 15,5%. Και αυτό είναι μόνο ένα χαρακτηριστικό στοιχείο της εξαθλίωσης στην οποία έχει περιέλθει η πάλαι ποτέ κραταιά «πρωτεύουσα» της βαριάς βιομηχανίας των ΗΠΑ. Η οποία, εδώ και χρόνια, αποτελεί ένα είδος «σύνοψης» για το τι είναι, ποιον υπηρετεί και τι αποτελέσματα έχει ο καπιταλισμός στους ανθρώπους, στη ζωή τους, αλλά και στον πολιτισμό.Το Ντιτρόιτ κατέθεσε αίτηση πτώχευσης στα μέσα του περασμένου Ιούλη, αφού αντιμετωπίζει χρέη ύψους 19 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Εξακολουθεί να είναι η μεγαλύτερη πόλη της πολιτείας του Μίτσιγκαν, αν και έχει χάσει τους μισούς κατοίκους της από τη δεκαετία του '50, οπότε και ήταν ακόμη το κέντρο της αυτοκινητοβιομηχανίας των ΗΠΑ. Δηλαδή, ένα από τα μεγαλύτερα κέντρα της καπιταλιστικής βιομηχανίας παγκοσμίως. Ηταν η πόλη όπου ο Φορντ «εγκαινίασε» τη βιομηχανική γραμμή παραγωγής για την κατασκευή του «θρυλικού» μοντέλου «Ford Model T» από το 1908 έως το 1927, για να ακολουθήσουν τα μετέπειτα «μεγαθήρια» των «Τζένεραλ Μότορς», «Πακάρ», «Κράισλερ», «Ντοτζ», «Γκουντγίαρ» κ.ά.