Παρασκευή 19 Απριλίου 2013

Απο τη Ρόδο το αρχαιότερο γκράφιτι!!!

Πηγή Ροδιακή, Ημερομηνία 18-4-2013
Απο τη Ρόδο το αρχαιότερο γκράφιτι!!!
 
Διάλεξη του Έλληνα καθηγητή στο Πρίνστον Α.. Χανιώτη «Πρωτόγονα» όσο o άνθρωπος, αρχαία όσο η γραφή, ανταγωνιστικά, με έμφυλες διακρίσεις και σεξουαλικά υπονοούμενα - σχεδόν «πορνό», τα γκράφιτι δεν αποτελούν φαινόμενο του σύγχρονου κόσμου. Αντίθετα, έχουν ιστορία 3.000 χρόνων, όσο και η γραφή.

Το αρχαιότερο δείγμα γκράφιτι με εκτενές κείμενο σε ελληνική γραφή είναι των τελών του 8ου π.Χ αιώνα, βρέθηκε σε τάφο των Πυθικουσών, στον κόλπο της Νεάπολης στη νότιο Ιταλία και είναι γνωστό ως το κείμενο στο «αγγείο του Νέστορα».
Στο πήλινο αγγείο (εισηγμένο από εργαστήρια της Ρόδου στη Νότιο Ιταλία) υπάρχει χαραγμένο δίστιχο επίγραμμα, σύμφωνα με το οποίο (σε ελεύθερη μετάφραση) «Κάποτε ο Νέστορας είχε ενα τέτοιο αγγείο / αλλά όποιος πιεί απ' αυτό θα τον κυριεύσει η θεά Αφροδίτη και τα πάθη της». Ο Νέστορας (ο νεκρός στον τάφο του οποίου βρέθηκε ως ανάθυμα το συγκεκριμένο αγγείο) ήταν μόλις 15 ετών και φέρεται να μετείχε στα ... άκρως ερωτικά συμπόσια της εποχής, ύμνους στην Αφροδίτη και το Διόνυσο.

«Αποτυπώσεις αρχαίων φωνών και αισθημάτων στην πέτρα» χαρακτηρίζει ο Ελληνας καθηγητής της Αρχαίας Ιστορίας στο Ινστιτούτο Ανωτέρων Σπουδών του Πρίνστον Αγγελος Χανιώτης τα αρχαία γκράφιτι, τα οποία, στην πλειονότητά τους είναι προϊόντα της στιγμής, δημιουργήματα κυρίως της νύχτας, χαραγμένα από ανθρώπους σε διέγερση, σε κατάσταση μέθης, ευθυμίας, γεγονός που καθιστά την ερμηνεία τους δύσκολη και την αξία τους, ως ιστορικών πηγών, τεράστια. Όσον αφορά το περιεχόμενό τους; Χαρακτηρίζεται από έμφυλες διακρίσεις, σεξουαλικά νοούμενα, ανταγωνισμό, προσβολή, διακήρυξη των σεξουαλικών προτιμήσεων του γραφέα, επιβολή και επίδειξη....

Τζαβάρας: Η Έκθεση Βιβλίου θα γίνει και με αποχή των εργαζομένων του ΕΚΕΒΙ




Οι εργαζόμενοι στο Εθνικό Κέντρο Βιβλίου, που ως τώρα δούλευαν αμισθί (από τα τέλη Μαρτίου) για την προετοιμασία της έκθεσης, όταν έγινε γνωστή η οριστική κατάργηση του ΕΚΕΒΙ, δήλωσαν ότι «παύουμε να προσφέρουμε τις υπηρεσίες μας για την προετοιμασία της Διεθνούς Εκθεσης Βιβλίου Θεσσαλονίκης, για την ενημέρωση της ΒΙΒΛΙΟΝΕΤ και για τις υπόλοιπες δράσεις του ΕΚΕΒΙ, μέχρις ότου το υπουργείο παρουσιάσει ένα πειστικό σχήμα αφ' ενός για τη συνέχιση της λειτουργίας του Εθνικού Κέντρου Βιβλίου, για την ολοκλήρωση των έργων ΕΣΠΑ της ΔΕΒΘ και της Φιλαναγνωσίας, καθώς και για την εξασφάλιση των εργασιακών μας δικαιωμάτων». Μέχρι τώρα είχαν την ελπίδα ότι θα απορροφηθούν σε υπηρεσίες της Γεν. Γραμματείας Πολιτισμού, πράγμα που απομακρύνεται πλέον.

Πλούσια σε εκδηλώσεις η 10η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης


Ο αν. υπουργός ΠΑΙΘΠΑ αρμόδιος για θέματα Πολιτισμού Κ. Τζαβάρας (δεύτερος από αριστερά), ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γ. Μπουτάρης (αριστερά), ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας Απ. Τζιτζικώστας (δεύτερος από δεξιά) και ο πρόεδρος της HELEXPO Θ. Σουμπάσης κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου.

«Η φετινή διοργάνωση θα είναι η καλύτερη που έχει γίνει ποτέ εξαιτίας της μεγαλύτερης από κάθε άλλη φορά συμμετοχής εκδοτών, των πλούσιων θεματικών εκδηλώσεων και της προσέλευσης διεθνούς φήμης συγγραφέων», τόνισε ο αναπληρωτής υπουργός ΠΑΙΘΠΑ αρμόδιος για θέματα Πολιτισμού, Κώστας Τζαβάρας, στη σημερινή συνέντευξη Τύπου στο Δημαρχείο Θεσσαλονίκης, με θέμα το πρόγραμμα εκδηλώσεων της 10ης Διεθνούς Εκθέσεως Βιβλίου Θεσσαλονίκης (ΔΕΒΘ).

Ο Γιάλομ συζητά με τον Μαζάουερ

ΔΙΕΘΝΗΣ ΕΚΘΕΣΗ ΒΙΒΛΙΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

Με αφορμή τη συμπλήρωση 1.700 χρόνων από το διάταγμα των Μεδιολάνων, με το οποίο ο αυτοκράτορας Κωνσταντίνος θέσπισε την ανεξιθρησκία και έπαψε τις διώξεις των χριστιανών, διοργανώνεται μια συζήτηση στρογγυλής τραπέζης με τον καθηγητή Ψυχιατρικής και συγγραφέα Ιρβιν Γιάλομ (θα μιλήσει μέσω skype), τον Μαρκ Μαζάουερ κ.ά. ενώ ετοιμάζεται συμπόσιο με εκπροσώπους όλων των πολιτισμών που συνυπήρχαν διαχρονικά στη Θεσσαλονίκη, των Τούρκων, των Αρμενίων, των Βουλγάρων και των Εβραίων.

Ο καθηγητής Ψυχιατρικής και συγγραφέας Ιρβιν Γιάλομ θα συμμετάσχει μέσω skype στη συζήτηση στρογγυλής τραπέζης όπου θα παρευρεθεί και ο Μαρκ Μαζάουερ
Ο καθηγητής Ψυχιατρικής και συγγραφέας Ιρβιν Γιάλομ θα συμμετάσχει μέσω skype στη συζήτηση στρογγυλής τραπέζης όπου θα παρευρεθεί και ο Μαρκ Μαζάουερ
Η Διεθνής Εκθεση Βιβλίου θα γίνει κανονικά από τις 16 έως τις 19 Μαΐου στους χώρους της ΔΕΘ υποστηρίζει ο αναπληρωτής υπουργός Παιδείας, αρμόδιος για θέματα Πολιτισμού, Κώστας Τζαβάρας, παρά την απόφαση των εργαζομένων στο Ε.ΚΕ.ΒΙ. να προχωρήσουν σε απεργία από τη Δευτέρα και να μπλοκάρουν τη διοργάνωση.

Ο Τεντέν «οικοδεσπότης» του ελληνικού φεστιβάλ κόμικς Comicdom Con Athens

Ο Τεντέν «οικοδεσπότης» του ελληνικού φεστιβάλ κόμικς Comicdom Con Athens
O Ερζέ, δημιουργός του Τεντέν, στο γραφείο του στις Βρυξέλλες το 1975.

Με αφιέρωμα στον ήρωα Τεντέν της ομώνυμης σειράς κόμικς του Ερζέ και διάσημους προσκεκλημένους από τον χώρο των κόμικς, το ελληνικό φεστιβάλ «Comicdom Con Athens» πραγματοποιείται από τις 19 έως τις 21 Απριλίου στην Ελληνοαμερικανική Ενωση.

Προσκεκλημένοι της φετινής – όγδοης - διοργάνωσης είναι ο βετεράνος βρετανός σεναριογράφος Τζον Βάγκνερ, συν‐δημιουργός, μεταξύ άλλων, του χαρακτήρα Judge Dredd (Δικαστής Ντρεντ), ο βρετανός σεναριογράφος Τζέιμι Ντιλέινο («Hellblazer»), ο ταλαντούχος ιταλός σχεδιαστής Ματέο Σκαλέρα («Secret Avengers» και «Deadpool») και ο ανερχόμενος τουρκο‐αυστριακός Μαχμούντ Ασράρ, μόνιμος σχεδιαστής στις σειρές «Supergirl» της DC και «Ultimate Comics X-Men» της Marvel.

Μια έκθεση για τη ζωή και το έργο του Ερζέ θα στηθεί στον χώρο, σε συνεργασία με το Μουσείο Ερζέ. Πρόκειται για ένα μεγάλο αφιέρωμα στον Τεντέν και τον δημιουργό του μέσα από πρωτότυπες σελίδες. Ακόμη θα προβληθεί η ταινία κινουμένων σχεδίων «Οι Περιπέτειες του Τεντέν: Το Μυστικό του Μονόκερου» του Στίβεν Σπίλμπεργκ – σε συνεργασία με την εταιρία διανομής Feelgood Entertainment.

Εορταστικές εκδηλώσεις


Μέσα και γύρω από αυτό, το Σαββατοκύριακο στην ιστορική Πλάκα θα συμβούν πολλά.
Ξεναγήσεις σε αρχαιολογικούς χώρους (Ρωμαϊκή Αγορά, Μνημείο Λυσικράτους, Λουτρό των Αέρηδων κ.ά.) από διακεκριμένους αρχαιολόγους.
Εκπαιδευτικές δράσεις στο Μουσείο Λαϊκών Οργάνων.
 Παράσταση Καραγκιόζη από τον Ηλία Καρελλά στο Μνημείο Λυσικράτους.
 Επιστέγασμα των δράσεων θα είναι η σαββατιάτικη συναυλία του Διονύση Σαββόπουλου στη Ρωμαϊκή Αγορά (η μοναδική εκδήλωση με εισιτήριο).

Την ίδια βραδιά (Σάββατο 18 Μαΐου) η Λυδία Κονιόρδου θα πραγματοποιήσει μια κατανυκτική μεταμεσονύκτια παπαδιαμάντεια ολονυκτία στο μετόχι του Παναγίου Τάφου, την οποία ονειρεύτηκε, όπως αποκαλύπτει, «ώστε να πλημμυρίσει ο άγιος χώρος του μετοχίου με την ευωδιά του λόγου του και να μας υπενθυμίσει ότι το θείο κατοικεί σε όλα τα μικρά και ταπεινά της ελληνικής γης», όπως λέει η τραγωδός.
 Την Κυριακή (19 Μαΐου) θα παρουσιαστούν παραδοσιακοί χοροί στη Διονυσίου Αρεοπαγίτου από το Λύκειο Ελληνίδων, καντάδες θα τραγουδήσει ο Σύλλογος Αθηναίων στην πλατεία Πλατάνου.
Τέλος, θα παρουσιαστεί στην πλατεία Μουσαίου και Λυσίου η παράσταση του Γιάννη Σιμωνίδη «Σωκράτης τώρα».

Δωρεάν αρχαιολογικές βόλτες με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Μνημείων

 
Δωρεάν αρχαιολογικές βόλτες με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Μνημείων

Δωρεάν είναι σήμερα, Πέμπτη, η είσοδος στα μουσεία και τους αρχαιολογικούς χώρους σε όλη τη χώρα με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Μνημείων.
Θέμα του φετινού εορτασμού είναι «η πολιτιστική κληρονομιά της εκπαίδευσης».

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Μνημείων, πολλά μουσεία και αρχαιολογικοί χώροι οργανώνουν σειρά εκδηλώσεων.

ΕΘΝΙΚΟ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ
Το Σάββατο 20 Απριλίου στις 19.00, το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο και το Μουσικό Σχολείο Ιλίου παρουσιάζουν το συμφωνικό έργο Άξιον Εστί του Μίκη Θεοδωράκη σε ποίηση Οδυσσέα Ελύτη στη μεγάλη Αίθουσα του Βωμού.

Η παρουσίαση του Άξιον Εστί, του έργου που αποτελεί την εθνική μας «τοιχογραφία», γίνεται για πρώτη φορά από μαθητές, χάρη στην ευγενή παραχώρηση των δικαιωμάτων από το συνθέτη Μίκη Θεοδωράκη.

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη μουσική εκδήλωση στην ιστορία του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου. Εκατόν εξήντα επτά μαθητές και μαθήτριες θα ερμηνεύσουν το Λαϊκό Ορατόριο για Συμφωνική Ορχήστρα, Χορωδία, Λαϊκή Ορχήστρα, Βαρύτονο, Λαϊκό Τραγουδιστή και Αφηγητή, με μαέστρο τον καθηγητή τους Γιάννη Πανταζάτο.

ΕΠΙΓΡΑΦΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ
Το Επιγραφικό Μουσείο σήμερα, Πέμπτη στις 11.00 π.μ και στις 12.00 π.μ θα πραγματοποιήσει παρουσίαση των μνημείων της Α΄ Αθηναϊκής Συμμαχίας.

Πέμπτη 18 Απριλίου 2013

Παγκόσμια Ημέρα Πολιτιστικής Κληρονομιάς με εκδηλώσεις σε όλη την Ελλάδα

Ενα νέο παλάτι έφερε στο φως η αρχαιολογική σκαπάνη στο Σίσι. Ο ανασκαφέας του λόφου Μπούφος, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο UCL της Λουβέν και διευθυντής της Βελγικής Σχολής Αθηνών, Γιάν Ντρίσεν, δίνει διάλεξη την Πέμπτη στο Μουσείο Ακρόπολης με θέμα «Στη σκιά του Μινώταυρου: Νέες αρχαιολογικές ανακαλύψεις στο Σίσι»
 
Παγκόσμια Ημέρα Πολιτιστικής Κληρονομιάς με εκδηλώσεις σε όλη την Ελλάδα

Είναι το μεγαλύτερο (22.000 τ.μ.) και πιο λαμπρό παλάτι της μινωικής Κρήτης. Στους λαβυρινθώδεις διαδρόμους του κρυβόταν ο μυθικός Μινώταυρος. Πέρα όμως από τον διάσημο τούτο κάτοικο του περίφημου παλατιού της Κνωσού - που ακόμη δεν έχει καταφέρει να ενταχθεί στη λίστα των μνημείων Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO - ποίοι έμεναν στα δεκάδες δωμάτια του και ποίοι κάθισαν στο θρόνο του;

Την απάντηση επιχειρεί να δώσει ένα νέο, μικρότερο σε διαστάσεις, αλλά πολύτιμο σε πληροφορίες παλάτι που έφερε η αρχαιολογική σκαπάνη στο Σίσι, τέσσερα μόλις χιλιόμετρα ανατολικά από ένα άλλο σπουδαίο μινωικό παλάτι, εκείνο των Μαλλίων.

«Ελπίζουμε πως μέσα από τα ανασκαφικά ευρήματα θα μπορέσουμε να κατανοήσουμε ποιος ήταν ο ρόλος του ηγεμόνα στη μινωική κοινωνία και πως λειτουργούσε η εξουσία», λέει ο ανασκαφέας του λόφου Μπούφος, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο UCL της Λουβέν και διευθυντής της Βελγικής Σχολής Αθηνών, Γιάν Ντρίσεν, που θα δώσει διάλεξη την Πέμπτη στις 11.00 στο Μουσείο Ακρόπολης με θέμα «Στη σκιά του Μινώταυρου: Νέες αρχαιολογικές ανακαλύψεις στο Σίσι». Εκδήλωση που διοργανώνεται από την πρεσβεία του Βελγίου και το Ίδρυμα Μαριάννα Β. Βαρδινογιάννη με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Πολιτιστικής Κληρονομιάς.
.......

Το πρόγραμμα της Παγκόσμιας Ημέρας Πολιτιστικής Κληρονομιάς

Γυμνή τέχνη πίσω απ' το παραβάν


ΠΕΜΠTΗ, 18 Απριλίου 2013
 
Δημοσιεύτηκε στο ΠΟΝΤΙΚΙ ART,
τεύχος 309 στις 18 Απριλίου 2013
Δάφνη Πασχάλη

«Ούτε πουλί πετούμενο να μη βρεθεί μπροστά τους». Και καλά όταν μιλούμε για την καθημερινή ζωή. Οι πιστές Καταριανές δεν βλέπουν δημόσια όσα οι κώδικες ηθικής της χώρας δεν επιτρέπουν. Αλλά όταν πρόκειται για τέχνη; Αν, φέρ’ ειπείν, υπάρχουν σε μια μεγάλη και πολυδιαφημισμένη έκθεση δύο αρχαιοελληνικά ανδρικά γυμνά αγάλματα και μάλιστα με ακέραια τα γεννητικά τους όργανα;

Εδώ η επιστήμη σηκώνει – κακώς – τα χέρια ψηλά. Έρχεται όμως η πολιτική και βάζει τα πράγματα στη θέση τους. Εν προκειμένω, ο υπουργός αναπληρωτής Πολιτισμού Κώστας Τζαβάρας, ο οποίος έμεινε ενεός βλέποντας πως δύο μαρμάρινα αγάλματα από την έκθεση «Ολυμπιακοί Αγώνες: Παρελθόν - Παρόν» στο Κατάρ είχαν ένα παραβάν μπροστά τους.

Οι δικαιολογίες του τύπου ότι την έκθεση θα περιηγούνται γυναίκες που υπήρχε περίπτωση να σκανδαλιστούν ουδόλως κατάφεραν να πείσουν τον υπουργό να δεχτεί την προσβολή των αγαλμάτων. Ζήτησε λοιπόν, εφόσον η προβολή τους δεν είναι αντάξια της αξίας τους και του ήθους της αρχαίας ελληνικής τέχνης, να επιστραφούν στην Ελλάδα πάραυτα. Και αυτό έγινε.

Ο υπολογιστής έχει άποψη για την τέχνη


Δημοσιεύτηκε στο ΠΟΝΤΙΚΙ ART,
τεύχος 308 στις 11 Απριλίου 2013
ΤΕΤΑΡΤΗ, 17 Απριλίου 2013
Χρυσούλα Παπαϊωάννου

Μπορούν οι υπολογιστές να καταλάβουν ένα έργο τέχνης; Μην βιαστείτε να απαντήσετε αρνητικά στο ερώτημα και να προαποφασίσετε ότι η ανθρώπινη κρίση είναι αναντικατάστατη. Αμερικανοί ερευνητές θέλουν να μας πείσουν για το αντίθετο
Μπορεί να έχουμε συνδέσει την κριτική και την άποψη με τον ανθρώπινο νου, αλλά να που ερευνητές του Πανεπιστημίου του Μίτσιγκαν έρχονται να μας ανατρέψουν τα δεδομένα και τις προοπτικές. Σχεδίασαν έναν αλγόριθμο, ο οποίος εφαρμόστηκε σε περίπου 1.000 πίνακες ζωγραφικής, χρησιμοποιώντας έργα από 34 γνωστούς καλλιτέχνες. Σύμφωνα, λοιπόν, με τα αποτελέσματα, ο υπολογιστής μπόρεσε να διακρίνει διαφορές ρεαλισμού και μοντέρνας τεχνοτροπίας και να κατηγοριοποιήσει τους καλλιτέχνες. Τοποθέτησε σε ξεχωριστή ομάδα τον Ραφαήλ, τον Μιχαήλ Άγγελο και τον Λεονάρντο ντα Βίντσι και σε άλλη τον Σεζάν και τον Γκογκέν.
Σίγουρα ο υπολογιστής έδειξε μεγαλύτερες ικανότητες διάκρισης και ταξινόμησης απ’ ό,τι ένας μη ειδικός. Αυτό, βέβαια, δεν σημαίνει πως ο υπολογιστής ό,τι αλγόριθμους και να «φορτωθεί» μπορεί να αντικαταστήσει τον κριτικό τέχνης ή ότι μπορεί να συνδυάσει εργαλεία και μεθόδους που άπτονται της ψυχανάλυσης ή της εθνολογίας. Ή μήπως σε κάποιο μακρινό μέλλον όλα είναι πιθανά;