Θύελλα
αντιδράσεων έχει προκαλέσει η αποκάλυψη που έγινε στην εκπομπή του
Νίκου Χατζηνικολάου “στον ενικό” από τον συγγραφέα του βιβλίου
«Αρχαιοκαπηλίες των Γερμανών στην Ελλάδα επί κατοχής» Γιώργο Λεκκάκη
ότι αρχαία αντικείμενα που έκλεψαν οι ναζί από την Ελλάδα, διατίθενται
προς πώληση στην γερμανική έκδοση του e-bay (e-bay.de).
Σάββατο 11 Μαΐου 2013
Παρασκευή 10 Μαΐου 2013
80 χρόνια μετά το κάψιμο των βιβλίων από τους ναζιστές το Βερολίνο «σκοντάφτει» ηθελημένα στην κακή του προϊστορία
Συνέντευξη στο «tovima.gr» του διευθυντή του βερολινέζικου μουσείου Αντρέας Ναχάμα
Το μνημείο στην πλατεία Μπέμπελ.Οι επισκέπτες μπορούν να δουν, μέσα από μία γυάλινη πλάκα, σειρές από άδεια ράφια βιβλιοθηκών
Μια δυνατή βροχή έκανε αδύνατη την ανάφλεξή τους. Η λύση ήρθε από την Πυροσβεστική, η οποία προσφέρθηκε αφιλοκερδώς να τα περιλούσει με βενζίνη και να τους ρίξει το πρώτο αναμμένο σπίρτο. Λίγα αργότερα δεκάδες χιλιάδες συγγράμματα είχαν γίνει παρανάλωμα του πυρός.
Ανάμεσα στους συγγραφείς τους ήταν ο Καρλ Μαρξ, ο Σίγκμουντ Φρόιντ, ο Τόμας Μαν και πολλοί άλλοι – συνολικά 94. Ο υπουργός προπαγάνδας Γιόζεφ Γκέμπελς, που ήταν ο αρχιεμπρηστής, δεν παρέλειψε να τονίσει στο λόγο του, ότι η φωτιά αποτελεί σύμβολο εξαγνισμού και ότι επομένως, ο εμπρησμός τέτοιων βιβλίων αποκαθιστά την καθαρότητα της γερμανικής φυλής. Οι 70000 ακροατές του τον αποθέωσαν.
Η προσωποποίηση της ασέβειας
Χθες
το βράδυ έμαθα δύο πράγματα που δεν γνώριζα – κι ένιωσα ντροπή που δεν
τα γνώριζα. Και γι’ αυτό θέλω, ιδίως αυτές τις μέρες που κοπάζει η
κακοφωνία των «αγορών» και επικρατεί μια κάποια κατάνυξη, να μοιραστώ
αυτά που έμαθα και τις τύψεις μου -για την έως τώρα άγνοιά μου- μαζί
σας.
Το
πρώτο αφορά την πιο αρχαία προσωπογραφία. Την αρχαιότερη απεικόνιση
ανθρώπινου προσώπου, που διασώζεται ακέραια, πολύχρωμη, πανέμορφη,
ζωγραφισμένη σε βράχο, με εμβαδόν πάνω από ένα τετραγωνικό μέτρο. Η
ηλικία της ξεπερνά τα τριάντα χιλιάδες χρόνια. Και να ήταν μόνο αυτό!
Δεν είναι μόνο μία. Πρόκειται για χιλιάδες (!) τέτοιες προσωπογραφίες,
άλλες μικρότερες σε μέγεθος, άλλες μεγαλύτερες, όλες τους μεγάλου
κάλλους, η καθεμιά τους αποτύπωση της ιστορίας της ανθρώπινης μορφής
και του ανθρώπινου φαντασιακού, όσον αφορά τη μορφή των προγόνων, του
«άλλου», του «εαυτού» μας.
Τα
αριστουργήματα αυτά, όπως έμαθα μόλις χθες, βρίσκονται στο Ακρωτήρι
Burrup, στο βορειοανατολικό μέρος της Αυστραλίας, το οποίο κατοικείται
εδώ και σαράντα με πενήντα χιλιάδες χρόνια από τους ίδιους ανθρώπους –
οι οποίοι πριν από χιλιετίες έφτασαν στην Αυστραλία έχοντας διαβεί τα
ρηχά νερά του πελάγους μεταξύ Ινδονησίας και Αυστραλίας, πριν λιώσουν
οι πάγοι και τα νερά βαθύνουν. Ετσι, αφού τα νερά βάθυναν και η
μετανάστευση προς την Αυστραλία σταμάτησε, μέχρι που κατέφθασαν οι
Ευρωπαίοι το 18ο αιώνα, οι άνθρωποι αυτοί είχαν χιλιάδες χρόνια καιρό
για να μάθουν να ζουν αρμονικά με την πανέμορφη εκείνη γωνιά της Αυστραλίας και να αναπτύξουν την τέχνη της προσωπογραφίας.
Οι
δεκάδες χιλιάδες ζωγραφιές (μεγάλων μάλιστα διαστάσεων) που άφησαν
πίσω τους αποτελούν μοναδικό, συνεχές αρχείο απεικόνισης ανθρώπων και
φύσης παγκοσμίως. Απεικονίζουν όχι μόνο την ανθρώπινη μορφή, αλλά και
ζώα που σήμερα έχουν εξαφανιστεί, όνειρα και μύθους, ακόμα και τα
ιστιοφόρα των Ευρωπαίων, τα οποία οι ιθαγενείς έβλεπαν να περνούν από
τις θάλασσές τους. Αποτελούν, υπό μία έννοια, κάτι αντίστοιχο με μια
εικαστική σύμπτυξη του Λούβρου και της Παλαιάς Διαθήκης, σε ένα
τεράστιο εικαστικό, ιστορικό, αρχαιολογικό πάρκο.
Το ελληνικό βιβλίο στην κρίση
Διημερίδα πραγματοποιούν οι Εκδόσεις των Συναδέλφων την Παρασκευή και το Σάββατο 10-11 Μαΐου
Δεν οφείλεται αποκλειστικά στην κρίση η τρέχουσα κατάσταση στον
χώρο του ελληνικού βιβλίου, με την εμφάνισή της όμως τα ενδημικά
προβλήματα έλαβαν διαστάσεις καταληκτικής ασθένειας. Ιστορικά
βιβλιοπωλεία κλείνουν ή περιορίζονται, εκδοτικοί οίκοι βρίσκονται «στο
κόκκινο» και σταματούν τη δραστηριότητά τους εν μία νυκτί, η εκδοτική
παραγωγή μειώθηκε, η ανεργία στα επαγγέλματα του βιβλίου ανέρχεται σε
υψηλά ποσοστά.
Ποια είναι η κατάσταση του βιβλίου σήμερα; Μέσα σε ποιες συνθήκες διαμορφώθηκε η κατάσταση αυτή; Τι σημαίνει η κρίση για τις βιβλιοθήκες, τα βιβλιοπωλεία, τους νέους συγγραφείς, τους μεταφραστές, τους επιμελητές και εν γένει τους εργαζόμενους στον χώρο του βιβλίου; Υπάρχουν αντιστοιχίες με παρελθούσες περιόδους κρίσης του βιβλίου, ποιες είναι παραλληλίες και ποιες οι διαφορές; Ποιες είναι οι νέες προκλήσεις για την ελληνική εκδοτική βιομηχανία και ποια τα νέα ζητούμενα;
Τo Top 5 των μουσείων με τους περισσότερους επισκέπτες στον κόσμο
Κάθε χρόνο εκατομμύρια τουρίστες
επισκέπτονται χιλιάδες μουσεία ανά τον κόσμο. Πάμε μια βόλτα στα πιο
διάσημα μουσεία παγκοσμίως, στα περισσότερα από τα οποία ενδεχομένως θα
χρειαστεί να περιμένετε στην ουρά για να μπείτε!
*Η παρακάτω λίστα περιλαμβάνει το σύνολο των μουσείων και δεν περιορίζεται μόνο στα μουσεία τέχνης.
|
«Τα Αρχαία Ελληνικά πλάθουν γερά μυαλά»
«Η νέα τεχνολογία έχει δημιουργήσει γρήγορους αναγνώστες, από τους οποίους όμως λείπει η κρίση. Η γνώση της αρχαίας ελληνικής γλώσσας είναι η καλύτερη άμυνα στον εύπεπτο τρόπο ανάγνωσης που κυριαρχεί σήμερα. Είναι η γλώσσα που μπορεί να πλάσσει δυνατά μυαλά και αυτό είναι που φέρνει στο Τμήμα Κλασσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου φοιτητές Ιατρικής, Βιοχημείας, Νομικής ή Αρχιτεκτονικής» λέει ο δρ Chong–Gossard.
Πρόγραμμα Εκδηλώσεων Μνήμης της Γενοκτονίας του Ποντιακού Ελληνισμού, Μάιος 2013
Σάββατο, 18 Μαΐου, 11.30πμ
Κατάθεση στεφάνων στο Αυστραλιανό – Ελληνικό Μνημείο Πεσόντων, Corner Birdwood and ANZAC Avenues, Domain Gardens, Melbourne.
Κυριακή, 19 Μαΐου
10.00πμ. Εκκλησιασμός και Επιμνημόσυνη Δέηση στον Αρχιεπισκοπικό Ναό Αγίου Ευσταθίου, 221 Dorcas St., South Melbourne.
4.00μμ. Ομιλία του κ. Στάθη Τσομίδη με θέμα «Η Γενοκτονία του Ποντιακού Ελληνισμού – Από την καταστροφή στην Αναγέννηση».
Χώρος: Ποντιακή Κοινότητα Μελβούρνης και Βικτωρίας, 345 Victoria St., Brunswick.
Πέμπτη 9 Μαΐου 2013
Αυξήθηκε η επισκεψιμότητα στα μουσεία
Αύξηση 15,2% σημειώθηκε στον αριθμό των επισκεπτών στα Μουσεία της χώρας τον φετινό Ιανουάριο (σε ετήσια βάση), ενώ οι εισπράξεις αυξήθηκαν κατά 1,9% σύμφωνα με την Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ).
Τους περισσότερους επισκέπτες συγκέντρωσε το Μουσείο της Ακρόπολης (34,7% του συνόλου) και ακολουθούν το Εθνικό Αρχαιολογικό (15,4%), των Δελφών (4%), της Αρχαίας Ολυμπίας (1,2%), του Ηρακλείου στην Κρήτη (0,9%), του Παλατιού των Ιπποτών στη Ρόδο (0,6%) και της Ρόδου (0,2%), ενώ ένα 43% των επισκεπτών κατανέμεται στα υπόλοιπα Μουσεία της χώρας.
Ακρόπολη: Κυριακές κλειστά μετά τις 3 μ.μ.
Μπορεί η Ακρόπολη να είναι ανοικτή ήδη από
τις 8 το πρωί μέχρι τις 7 το απόγευμα χάρη στην έγκαιρη πρόσληψη
εποχικού φυλακτικού προσωπικού (500 προσελήφθησαν από την αρχή του έτους
μέσω ΜΚΟ και χάρη στα κονδύλια από το ΕΣΠΑ άλλοι 500 με διαγωνισμό και
κριτήρια ΑΣΕΠ, οι οποίοι στελεχώνουν σιγά σιγά τους μεγάλους
αρχαιολογικούς χώρους και τα μουσεία) αλλά δεν έχει λυθεί το πρόβλημα
για τις Κυριακές, που οι πόρτες κλείνουν στις 3 το μεσημέρι και οι
πολυπληθείς επισκέπτες των μνημείων της Ακρόπολης είναι αναγκασμένοι να
τη βλέπουν με το κιάλι.
Ο λόγος που συμβαίνει αυτό, όπως μας εξήγησε ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ενωσης Υπαλλήλων Φύλαξης Αρχαιοτήτων, Γιάννης Μαυρικόπουλος, είναι γιατί δεν έχει προβλεφθεί η έγκριση του ποσού για τις γιορτές και αργίες, των νεοπροσληφθέντων. Επίσης δεν υπάρχει πρόβλεψη για καμία πρόσθετη αμοιβή για όσους αρχαιοφύλακες θα χρειαστεί να δουλέψουν και πέραν του ωραρίου τους σε χώρους που επιθυμεί ο κ. Τζαβάρας να ανοίξουν κατ' εξαίρεση μόνο για κρουαζιερόπλοια και οργανωμένους εκδρομείς, όπως π.χ. στην Αρχαία Ολυμπία.
«Το σεντούκι των ιστοριών» ανοίγει σε Σέρρες, Βέροια, Αλεξάνδρεια και Πολύκαστρο!
«Όλοι έχουν μια ιστορία να πουν, αρκεί να ψάξουμε να τους βρούμε».
Έχοντας αυτή τη φράση ως αρχή, τέσσερεις βιβλιοθήκες βρήκαν τον τρόπο αυτές τις ιστορίες να τις καταγράψουν και να τις φυλάξουν σε ένα σεντούκι που θα μπορεί να το ανοίγει όποιος ενδιαφέρεται όπου και αν βρίσκεται. Πρόκειται για ιστορίες του τόπου μας: μαρτυρίες, θρύλοι και παραμύθια, ήθη, έθιμα και καθημερινότητα, ανθρώπινες σχέσεις, ιστορικά γεγονότα, ό,τι νομίζει ο καθένας ότι αξίζει να διασωθεί. Για πρώτη φορά λοιπόν, τέσσερεις βιβλιοθήκες της Ελλάδος θα δουλέψουν μαζί σαν ένα μικρό δίκτυο και θα επιδιώξουν να καταγράψουν μια άγραφη έως τώρα, πολιτιστική κληρονομιά.
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)