Τρίτη 14 Μαΐου 2013

O Καβάφης στη μεγάλη οθόνη

Πέντε ταινίες για τον ποιητή στο πλαίσιο της 10ης έκθεσης βιβλίου στην Θεσσαλονίκη
O Καβάφης στη μεγάλη οθόνη
Στο πλαίσιο της ετήσιας δραστηριότητάς του, το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης συμμετέχει και φέτος στην 10η Διεθνή Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης με ένα αφιέρωμα με τίτλο «Ο Καβάφης μέσα από τις κινηματογραφικές εικόνες», που θα πραγματοποιηθεί στην αίθουσα Παύλος Ζάννας του ΟΛΥΜΠΙΟΝ (πλ. Αριστοτέλους 10, τηλ.  2310-378.400) από την Πέμπτη 16 έως την Κυριακή 19 Μαΐου 2013.

Το κινηματογραφικό αφιέρωμα εντάσσεται στο θεματικό αφιέρωμα «Κ. Π. Καβάφης, 150 χρόνια από τη γέννησή του» της 10ης Διεθνούς Έκθεσης Βιβλίου Θεσσαλονίκης, που πραγματοποιείται με αφορμή την επέτειο των 150 χρόνων από τη γέννηση του αλεξανδρινού ποιητή, στο εορταστικό πλαίσιο του «Έτους Κ. Π. Καβάφη 2013».

Το αφιέρωμα περιλαμβάνει τις ταινίες: «Η δε πόλις ελάλησεν: Αλεξάνδρεια, Κ. Π. Καβάφης»  του Γιάννη Σμαραγδή, «Εποχές και συγγραφείς: Η παγκοσμιότητα του Κωνσταντίνου Καβάφη» του Τάσου Ψαρρά, «Έλληνες του πνεύματος και της τέχνης: Κ. Π. Καβάφης» του Κώστα Μαχαίρα, την ταινία μυθοπλασίας «Καβάφης» του Γιάννη Σμαραγδή με τον Δημήτρη Καταλειφό και το ντοκιμαντέρ μυθοπλασίας «Τη νύχτα που ο Φερνάντο Πεσσόα συνάντησε τον Κωνσταντίνο Καβάφη» του Στέλιου Χαραλαμπόπουλου.

Η είσοδος στις προβολές είναι ελεύθερη. 

Η πολιτιστική πολιτική του Ελευθέριου Βενιζέλου

Τα πρακτικά σχετικού συνεδρίου θα παρουσιαστούν στο Μουσείο Μπενάκη, την Τρίτη 14 Μαΐου
Η πολιτιστική πολιτική του Ελευθέριου Βενιζέλου
Η προσπάθεια εφαρμογής της Μεγάλης Ιδέας με την πολεμική εκστρατεία για την επέκταση των συνόρων, οι νέες εθνικές, κοινωνικές και οικονομικές πραγματικότητες, οι εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις, αλλά και η δραστηριοποίηση στον τομέα του πολιτισμού χαρακτηρίζουν την εποχή από το 1910 ως το 1932 όταν ο Ελευθέριος Βενιζέλος αναλαμβάνει άμεσα ή έμμεσα τη διακυβέρνηση της χώρας. 

Πάρα πολλά από τα αρχαιολογικά εκθέματα των μουσείων του κόσμου, είναι «κλεμμένα». Μπορούν να επαναπατριστούν ψηφιακά;

met_cambodia
Πολύ πρόσφατα, το Metropolitan Museum της Νέας Υόρκης, κέρδισε την θέση του στους τίτλους των εφημερίδων γιατί επέστρεψε δύο αγάλματα που βρισκόταν στη συλλογή του, στην Καμπότζη, εφόσον αποκαλύφθηκε πως τα αγάλματα αυτά, προέρχονταν από λεηλάτηση ενός αρχαίου ναού. Ανοίγοντας έτσι άλλη μία φορά, το ζήτημα της προέλευσης των αρχαιολογικών θησαυρών που εκτίθενται σε διάφορα μουσεία του κόσμου, θησαυροί που δεν προέρχονται από τις ίδιες χώρες στις οποίες βρίσκονται τα μουσεία.
640px-Elgin_Marbles_east_pediment
Το θέμα της προέλευσης των αρχαιολογικών θησαυρών που κοσμούν τις προθήκες μεγάλων μουσείων και ο επαναπατρισμός τους, είναι ένα θέμα που γνωρίζουμε αρκετά καλά εδώ στην Ελλάδα. Η συνεχιζόμενη απαίτηση επαναπατρισμού των Ελγινείων, στηρίζεται σε αυτή ακριβώς τη λογική: οι αρχαιολογικοί θησαυροί που βρίσκονται στο Βρετανικό Μουσείο, υφαρπάχτηκαν από τον Λόρδο Έλγιν και διατέθηκαν σε ένα μουσείο που δεν έχει καμία απολύτως σχέση με την Ελλάδα. Ενώ οι κενές τους θέσεις, βρίσκονται στο Μουσείο της Ακρόπολης για να θυμίζουν αυτή την αρπαγή.

Κατέστρεψαν πυραμίδα των Μάγια για να στρώσουν με τα υλικά της δρόμο Πολιτιστική καταστροφή στο Μπελίζε


14.5.2013 | 12:50  LIfo
Magnify Image 


 Θύμα τεχνικής εταιρίας έπεσε πυραμίδα των Μάγια ηλικίας 3.200 ετών που κατεδαφίστηκε για να χρησιμοποιηθούν τα υλικά της στο στρώσιμο δρόμου. Ο διευθυντής του Εθνικού Αρχαιολογικού Ινστιτούτου του Μπελίζε, όπου βρισκόταν η πυραμίδα ετοιμάζεται τώρα να κινηθεί νομικά κατά της εταιρίας, δηλώνοντας ότι μόλις είδε την καταστροφή, την ένιωσε «σαν ένα χτύπημα στο στομάχι, ήταν απαίσιο.» «Γιατί δεν μπορούσαν να πάρουν αυτοί οι άνθρωποι πέτρες από κάποιο άλλο σημείο;» διερωτήθηκε ο κ. Άουβε μετά την καταστροφή της πυραμίδας ύψους 33 μέτρων. Τόνισε επίσης, ότι τα ερείπια ήταν πασίγνωστα και η περιβάλλουσα περιοχή δεν διέθετε υψώματα. «Αυτοί οι άνδρες γνώριζαν, ότι επρόκειτο για ένα ιστορικό κτίσμα. Ήταν απλά μία καταραμένη τεμπελιά», συμπλήρωσε ο Άουβε, αναφερόμενος στους εργάτες που γκρέμισαν το μνημείο με μηχανήματα οδοποιίας. . Ο ιδιοκτής της τεχνικής εταιρίας δήλωσε από την πλευρά του ότι δεν γνώριζε ότι εκεί βρισκόταν πυραμίδα. "Αυτή είναι μία από τις χειρότερες καταστροφές που έχω δει στα 25 χρόνια της δουλειάς μου στο Μπελίζ," δήλωσε ο John Morris, αρχαιολόγος του Ινστιτούτου Αρχαιολογίας.

Δευτέρα 13 Μαΐου 2013

Προστατεύοντας περιβάλλον και πολιτισμό

 Η ψυχή της ΕΛΛΕΤ Λυδία Καρρά μιλάει για τη 40χρονη περιπέτεια της εταιρείας

Αν πρέπει να σταθεί κάποιος σε ένα και μόνο μήνυμα των σαράντα χρόνων που συμπληρώνει φέτος η Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού, αυτό είναι ότι υπάρχει μια Ελλάδα που ανθίσταται δημιουργώντας και ενώνοντας τους ανθρώπους σε έναν κοινό σκοπό. Εχει κάνει σπουδαίο έργο η ΕΛΛΕΤ: συνέβαλε -μεταξύ πολλών άλλων- στην υποχώρηση της άναρχης δόμησης στο Αιγαίο, στη διάσωση της ιστορικής γειτονιάς της Πλάκας, στην προστασία των Πρεσπών, στη φροντίδα της παλιάς πόλης της Ξάνθης, στη διάσωση του Τατοΐου.
Υπάρχουν, λοιπόν, πολλοί λόγοι για να γιορτάζει, έτσι, ήσυχα, όπως παλεύει για τον φυσικό πλούτο και την πολιτιστική κληρονομιά της χώρας σαράντα χρόνια τώρα. Και με την ευκαιρία αυτή, ζητήσαμε από την ψυχή -μαζί με τον σύζυγό της Κώστα- της ΕΛΛΕΤ, Λυδία Καρρά, να μας μιλήσει γι’ αυτά που κερδήθηκαν και για όσα θα γίνουν.

«Διεθνής Ημέρα Μουσείων» στο Μουσείο Γουλανδρή

Έκθεση «Κλιματική Αλλαγή και Μνημεία», και «Ιπποκρατική Ιατρική δια μέσου των Αιώνων»



Μια συναρπαστική Ημέρα Μουσείων υπόσχεται για τους μικρούς και μεγάλους φίλους του το Μουσείο Γουλανδρή Φυσικής Ιστορίας και το Κέντρο ΓΑΙΑ (Οθωνος 100, Κηφισιά, τηλ. 210 8015870). Πολλά και διαφορετικά προγράμματα για όλη την οικογένεια θα πραγματοποιηθούν το Σάββατο 18 Μαΐου 2013, από τις 10 το πρωί μέχρι τις 4 το απόγευμα και με ελεύθερη είσοδο.Συγκεκριμένα, στον μοναδικό κήπο του Μουσείου Φυσικής Ιστορίας, στο πλαίσιο της έκθεσης «Κλιματική Αλλαγή και Μνημεία», οι «μαχητές του Πλανήτο» θα περιμένουν τους μικρούς φίλους με ξενάγηση, χειροτεχνίες, περιβαλλοντικά παιχνίδια και θεατρικό παιχνίδι εμπνευσμένο από τον Μύθο του Ιάσωνα. Βασισμένη στην ίδια έκθεση θα είναι και η παράσταση του Θεάτρου Σκιών - Καραγκιόζη των Θανάση και Κώστα Σπυρόπουλου, που θα κάνει πρεμιέρα στις 12 το μεσημέρι στο Αμφιθέατρο του Κέντρου ΓΑΙΑ.
Τα εργαστήρια Βοτανικής, Χερσαίας Ζωολογίας και Υδροβιολογίας θα ανοίξουν τις πόρτες τους στο κοινό για να μοιραστούν τα «μυστικά» τους, οι δε επιστήμονες - υπεύθυνοι των τμημάτων θα μιλήσουν για τη σημασία και την αξία των συλλογών, καθώς και για τον τρόπο που αυτές δημιουργούνται και συντηρούνται. Επίσης, στη βιβλιοθήκη του Κέντρου ΓΑΙΑ θα γίνει ένα δημιουργικό εκπαιδευτικό εργαστήρι για παιδιά δημοτικού «Φτιάχνω ένα βιβλίο για το περιβάλλον».
Επιπλέον, οι επισκέπτες θα μπορούν να περιηγηθούν στην περιοδική έκθεση «Ιπποκρατική Ιατρική δια μέσου των Αιώνων», που μεταξύ άλλων περιλαμβάνει κείμενα και φωτογραφίες από την Ιστορία της Αρχαίας Ελληνικής Ιατρικής και πλαισιώνεται με διάφορα φαρμακευτικά φυτά και αντίγραφα των απεικονίσεών τους από το σύγγραμμα «Περί Ύλης Ιατρικής» του Διοσκουρίδη (512 μ.Χ.). Τέλος, σε δύο επεισόδια (58΄ το καθένα), θα προβληθεί το ντοκιμαντέρ «Σαρανταβότανο» του Στάθη Πλώτα για τα ελληνικά αρωματικά φυτά και τις θεραπευτικές ιδιότητές τους.
ΠΗΓΗ:ΑΜΠΕ
Δευτέρα, 13 Mαϊου 2013

ΝΙΚΟΣ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗΣ Άγνωστες σελίδες της φιλίας με τον Σικελιανό

«Η πιο στερνή, η πιο ιερή μορφή της θεωρίας είναι η πράξη». Αυτό πίστευε ο Νίκος Καζαντζάκης. Ο,τι και να πεις σε επίπεδο θεωρητικό, αν δεν το υποστηρίξεις στην πράξη, χάνει το νόημά του. Εκείνος, για παράδειγμα, πίστευε βαθιά στην έννοια της φιλίας και το απέδειξε εμπράκτως.

Ο  Νίκος Καζαντζάκης και ο Αγγελος Σικελιανός διαβάζουν αγκαλιασμένοι, ακουμπώντας σε ένα τραπεζάκι. Ανέκδοτη φωτογραφία, με ημερομηνία 20 Μαρτίου 1915
Ο Νίκος Καζαντζάκης και ο Αγγελος Σικελιανός διαβάζουν αγκαλιασμένοι, ακουμπώντας σε ένα τραπεζάκι. Ανέκδοτη φωτογραφία, με ημερομηνία 20 Μαρτίου 1915
Η σχέση του με τον Αγγελο Σικελιανό υπήρξε μνημειώδης. Γνωρίζουμε πολλά για τη φιλία τους, όχι όμως και κάποια ντοκουμέντα-τεκμήρια, ανέκδοτα μέχρι σήμερα. Οπως το σημειωματάριο-λεύκωμα το οποίο κρατούσαν από κοινού για πάνω από δέκα χρόνια, στολισμένο ανάμεσα στις σελίδες του με λουλουδάκια που έχουν αποξηρανθεί, αλλά διατηρηθεί περίπου έναν αιώνα.
Μικρών διαστάσεων, καφετί στο χρώμα έτσι όπως έχει διαμορφωθεί από τον χρόνο, γεμάτο από σημειώσεις και κείμενα. Σε μερικές σελίδες το μελάνι έχει απλωθεί κάνοντας λεκέδες. Λίγες φωτογραφίες στην αρχή και, στο τέλος, κάποιες ανέκδοτες. Αυτή είναι η πρώτη εικόνα του σημειωματαρίου-λευκώματος, το οποίο πριν μελετηθεί και μεταγραφεί από τους ειδικούς παρουσιάζει κατ' αποκλειστικότητα το «Εθνος». Το αγγίζουμε και μας πλημμυρίζει συγκίνηση.

Στο σφυρί σημαντικό πορτρέτο του Κ. Π. Καβάφη




Πορτρέτο του Κ. Π. Καβάφη, ένα από τα πιο χαρακτηριστικά δείγματα της επιρροής της βυζαντινής τέχνης στο έργο του Νίκου Εγγονόπουλου, πρόκειται να δημοπρατηθεί στις 25 Μαΐου από τον οίκο Π. Βέργος.

Ο κορυφαίος ζωγράφος φιλοτέχνησε το πορτρέτο του μεγάλου ποιητή το 1948, με βάση μια φωτογραφία από την τελευταία περίοδο της ζωής του. Σοβαρά άρρωστος,  ο Καβάφης είχε εντούτοις «μια φλόγα μέσα του, αυτή τη θεϊκή φλόγα» που θα οδηγήσει τον Εγγονόπουλο στην απόφαση να τον απαθανατίσει μέσα από τη ζωγραφική του.

Στο Βέλγιο τραγουδούν ελληνικά



Διασχίσαμε οδικώς την περιοχή Brussel Midi, την πλέον κακόφημη της βελγικής πρωτεύουσας, κάτι σαν τον δικό μας Άγιο Παντελεήμονα. Κάπου εκεί εδρεύει το μπαράκι - μουσική σκηνή «Art Base», με τον Φλαμανδό ιδιοκτήτη του να μιλάει άπταιστα ελληνικά και να σερβίρει στους πελάτες του ντολμαδάκια, τυροκαυτερή κι ελιές. Το μαγαζί του άλλωστε δουλεύει σαν πόλος έλξης για Βέλγους που επιθυμούν μια διά ζώσης επαφή με την ψαγμένη ελληνική «αντιτουριστική» μουσική.

Το ελληνικό σινεμά στο Λουξεμβούργο



Δεν ήμουν ο πρώτος Έλληνας σκηνοθέτης που προσκλήθηκε πριν από λίγες μέρες στο Λουξεμβούργο από την εκεί Ελληνική Κινηματογραφική Λέσχη για προβολή της δουλειάς του.
 Αν κι είχα ξαναπάει το 2007 για τον ίδιο λόγο, συνάδελφοι που προηγήθηκαν και ακολούθησαν έκτοτε ήταν οι Περικλής Χούρσογλου, Γιάννης Σολδάτος, Κωνσταντίνος Γιάνναρης, Πάνος Χ. Κούτρας, Μαργαρίτα Μαντά κ.ά.
Ελληνικές Κινηματογραφικές Λέσχες υπάρχουν σε ολόκληρο τον κόσμο, σχεδόν όπου υπάρχουν κι Έλληνες, η ιδιαιτερότητα, όμως, αυτής του Λουξεμβούργου έγκειται στην ένταξη στους κόλπους της και αρκετών ξένων σινεφίλ, Γερμανών και κυρίως Φλαμανδών. Άνθρωποι, οι οποίοι δεν θα γνώριζαν από κοντά το «νέο αίμα» και όλες τις τάσεις του σύγχρονου ελληνικού κινηματογράφου, κι ας ξέρουν τις «κλασικές» αξίες, δηλαδή τις ταινίες του Θόδωρου Αγγελόπουλου και του Κώστα Γαβρά.