Πέμπτη 16 Μαΐου 2013

«40 χρόνια, μια γιορτή!»: Πολιτιστικό διήμερο εκδηλώσεων στη Πλάκα

Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ Περιβάλλοντος και Πολιτισμού γιορτάζει 40 χρόνια από την ίδρυσή της, και καλεί τους Αθηναίους να γιορτάσουν μαζί της στις 18 & 19 Μαΐου 2013 στην Πλάκα. "40 Χρόνια, μια Γιορτή!" Ένα συναρπαστικό πολιτιστικό διήμερο με συναυλίες, καλλιτεχνικά δρώμενα, ξεναγήσεις, χορούς, εκθέσεις, καντάδες και πλούσιο παιδικό πρόγραμμα, για το κοινό όλων των ηλικιών. Μία μοναδική ευκαιρία να συνδεθούμε με την ιστορία μας και να αντλήσουμε δύναμη από τον πολιτισμό μας. Μία γιορτή στην καρδιά του ιστορικού κέντρου!
18 & 19 Μαΐου, στα μνημεία, τις πλατείες και τα σοκάκια της Πλάκας!

Πρόγραμμα Εκδηλώσεων 18-19 Μαΐου 2013

Πλήθος αρχαίων αντικειμένων κατείχε παράνομα 80χρονος

Πλήθος αρχαίων αντικειμένων κατείχε παράνομα 80χρονος

 Χρονολογούνται από τους προϊστορικούς έως μεταβυζαντινούς χρόνους

Συνελήφθη στον Ταύρο, από αστυνομικούς του Τμήματος Πολιτιστικής Κληρονομιάς και Αρχαιοτήτων της Διεύθυνσης Ασφάλειας Αττικής, 80χρονος ημεδαπός για παράνομη κατοχή αρχαίων αντικειμένων.

Μετά από έρευνα, στο σπίτι του βρέθηκαν και κατασχέθηκαν τα κατωτέρω αντικείμενα:

Οι ανθρώπινοι δαυλοί του Θιβέτ

Ακραίες πράξεις σαν κι αυτές, αν και αυτοκαταστροφικές, πάντα θα διατηρούν το νόημά τους
Σαν σύμβολο ριζοσπαστικής πολιτικής διαμαρτυρίας, Θιβετιανοί μοναχοί και απλοί πολίτες αυτοπυρπολούνται σε δημόσιους δρόμους για λογαριασμό της συλλογικής αιτίας για ένα ελεύθερο Θιβέτ. Τείνουν να καταπίνουν κηροζίνη, να τυλίγονται συρματόσκοινο και θεληματικά να αυτοπυρπολούνται φωνάζοντας συνθήματα για ένα ελεύθερο Θιβέτ.
 Σε μοναστήρια διάσπαρτα στην οροσειρά των Ινδικών Ιμαλαΐων, Θιβετιανοί εξόριστοι προσπαθούν να κρατήσουν ζωντανό έναν αρχαίο πολιτισμό και μιαν αρχαία παράδοση.

Ανοιξε ξανά για το κοινό το Μαυσωλείο του Λένιν στη Μόσχα


 Υπέστη εξωτερική ανακαίνιση για επτά μήνες
Ανοιξε ξανά για το κοινό το Μαυσωλείο του Λένιν στη Μόσχα
Ρώσοι και ξένοι έξω από το Μαυσωλείο του Λένιν. Οσοι εισέλθουν αντικρίζουν σιωπηλοί και περπατώντας διαρκώς αργά - όπως επιβάλλει σχετικός κανονισμός - την ταριχευμένη σορό του ηγέτη της Οκτωβριανής Επανάστασης. (AP Photo/Dmitry Lovetsky)

Μετά από μία ανακαίνιση, κυρίως εξωτερική, η οποία κράτησε επτά μήνες, το Μαυσωλείο του Βλαντίμιρ 'Ιλιτς Ουλιάνοφ, γνωστού με το επαναστατικό ψευδώνυμο «Λένιν», άνοιξε ξανά τις πύλες του για το κοινό στην Κόκκινη Πλατεία της Μόσχας.

'Ηδη στις 10.00 το πρωί της Τετάρτης, πρώτης μέρας που έγιναν και πάλι δεκτοί επισκέπτες, περίπου 100 άτομα είχαν σχηματίσει ουρά στην είσοδο του αρχιτεκτονικά άκαμπτου κτηρίου με τα χαρακτηριστικά κόκκινα και μαύρα κομμάτια από μάρμαρο και την επιγραφή Λένιν στα κυριλικά στην πρόσοψή του.

Πολιτισμός χωρίς το κόμπλεξ της φουστανέλας



 
Την εκσυγχρονιστική συμβολή του Ελευθέριου Βενιζέλου στις τέχνες και στα γράμματα επισημαίνει έκδοση που παρουσιάστηκε στο Μουσείο Μπενάκη
Πολιτισμός χωρίς το κόμπλεξ της φουστανέλας
To Eθνικό Θέατρο (φωτ.). Ένας θεσμός που υλοποιήθηκε στην περίοδο της άμεσης ή έμμεσης διακυβέρνησης Ελευθέρου Βενιζέλου.
4
εκτύπωση  

Ο φιλότεχνος Βενιζέλος, ο καινοτόμος υποστηρικτής του πολιτισμού -όψεις που προσθέτουν νέο βάθος στην ηγετική φυσιογνωμία του Ελευθέριου Βενιζέλου του δυναμικού πολιτικού, του επιδέξιου διπλωμάτη και του αστικού εκσυγχρονιστή- αναδείχθηκε το βράδυ της Τρίτης 14 Μαΐου στο Μουσείο Μπενάκη όπου παρουσιάστηκε ο τόμος Ελευθέριος Βενιζέλος και πολιτιστική πολιτική. Πρακτικά συμποσίου (επιμ. Τάσος Σακελλαρόπουλος, Αργυρώ Βατσάκη, Μουσείο Μπενάκη & Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών και Μελετών «Ελευθέριος Κ. Βενιζέλος», Αθήνα-Χανιά 2012).

Μέσα σε ατμόσφαιρα εορταστική, ενόψει της Παγκόσμιας Ημέρας Μουσείων σε λίγες ημέρες, και κάτω από δεκάδες γραβάτες που δραπετεύοντας από το πωλητήριο του Μουσείου αιωρούνταν πάνω από τα κεφάλια των παρευρισκομένων στην εκδήλωση σαν μοντέρνο έργο τέχνης, παρουσιάστηκε το πολιτιστικό έργο της βενιζελικής περιόδου που εκτείνεται από το 1912 ως το 1932, μιας περιόδου, κατά την οποία, «οργανώθηκε το θεσμικό υπόβαθρο, το στέρεο έδαφος επάνω στο οποίο συγκροτήθηκαν ιδρύματα και φορείς», εξήγησε ο ιστορικός Τάσος Σακελλαρόπουλος, υπεύθυνος των Ιστορικών Αρχείων Μουσείου Μπενάκη.

Στο διάστημα αυτό ιδρύεται η πλειονότητα των φορέων πολισμού στους οποίους σήμερα ασκούμε κριτική έχοντας δεδομένη την ύπαρξή τους. Το 1914 ιδρύονται τα Γενικά Αρχεία του Κράτους. Επανακαλύπτεται το Βυζάντιο και δίνεται ώθηση στην ανάπτυξη της έρευνας του βυζαντινού πολιτισμού με την ίδρυση του Βυζαντινού και Χριστιανικού Μουσείου την ίδια χρονιά. Το 1925 εγκρίνεται η ίδρυση του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και το 1926 της Ακαδημίας Αθηνών. Επί Βενιζέλου το Σχολείον των Καλών Τεχνών αναβαθμίζεται στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών και ιδρύεται το Εθνικό Θέατρο. «Ο Βενιζέλος έπαιξε προσωπικό ρόλο στη διαμόρφωση θεσμών και υποστήριξε πρωτοποριακές πρωτοβουλίες», σχολίασε η ιστορικός Ελένη Γαρδίκα-Κατσιαδάκη, διευθύνουσα του Κέντρου Ερεύνης της Ιστορίας του Νεότερου Ελληνισμού της Ακαδημίας Αθηνών.

Το Βυζάντιο και ο ελληνικός πολιτισμός ως αδιαίρετη ενότητα στις ΗΠΑ



 
Eκθεση στην Εθνική Πινακοθήκη και στο Μουσείο Γκέτι
Το Βυζάντιο και ο ελληνικός πολιτισμός ως αδιαίρετη ενότητα στις ΗΠΑ
Μαρμάρινη κεφαλή της Αφροδίτης (1ος μ.Χ. αιώνας) με μεταγενέστερη χάραξη σταυρού στο μέτωπο (Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο)
 
Αν οι Αμερικανοί βλέπουν την έκθεση για το Βυζάντιο, που οργανώνεται στο Μουσείο Γκέτι του Λος Αντζελες και στην Εθνική Πινακοθήκη της Ουάσιγκτον ως παρουσίαση έργων τέχνης, η ελληνική πλευρά έχει έναν άλλο, εντελώς διαφορετικό στόχο: Την ανάδειξη της ιστορίας του Βυζαντίου και της συνέχειάς του μέσα από τον ελληνικό πολιτισμό.
Αυτό επισήμανε η γενική γραμματέας του υπουργείου Πολιτισμού κυρία Λίνα Μενδώνηστο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο κατά τη διάρκεια της συζήτησης για την έγκριση επιπλέον αριθμού έργων, προκειμένου να προστεθούν στα ήδη 300 περίπου, που θα εκτεθούν στις δύο αμερικανικές πόλεις αλλά και για το αίτημα κινηματογράφησης βυζαντινών αρχαιολογικών χώρων και πόλεων. «Στόχος μας είναι να προβληθεί η Ελλάδα και ο Βυζαντινός Πολιτισμός», είπε η κυρία Μενδώνη, προσθέτοντας: «Στη δική μας προσέγγιση της έκθεσης περιλαμβάνεται και η ανάδειξη της ιστορίας των βυζαντινών πόλεων που άνθησαν στον καθαρά ελλαδικό χώρο».
Δύο ταινίες λοιπόν, μία από την Εθνική Πινακοθήκη της Ουάσιγκτον και άλλη μία από την ελληνική αρχαιολογική υπηρεσία, με διαφορετική οπτική η καθεμιά θα προβάλλονται κατά τη διάρκεια της έκθεσης «Heaven and Earth Art of Byzantium from Greek Collections» και στις δύο αμερικανικές πόλεις, στο πλαίσιο των παράλληλων εκδηλώσεων.
Η Εθνική Πινακοθήκη της Ουάσιγκτον ζήτησε να κάνει γυρίσματα στη Μονή Οσίου Λουκά, στην Παντάνασσα του Μυστρά, στην κοιλάδα του Ευρώτα, στην Θεσσαλονίκη και φυσικά στην Μονή Δαφνίου, η οποία όμως είναι σε διαδικασία αναστήλωσης. Φυσικά δεν υπάρχει καμία αντίρρηση ούτε γι΄ αυτήν την περίπτωση, δεδομένου μάλιστα ότι η κινηματογράφηση των εργασιών στη Μονή Δαφνίου μπορεί να είναι σημαντική για την ανάδειξη των επεμβάσεων, που γίνονται στα ελληνικά μνημεία. Σε έξι πόλεις, την Αθήνα, την Θεσσαλονίκη, τους Φιλίππους, την Καστοριά, το Μυστράς και την Νέα Αγχίαλο θα γίνει εξάλλου η κινηματογράφηση για την ελληνική ταινία.

Τετάρτη 15 Μαΐου 2013

Ενισχυμένο με εγχώριες παραγωγές, το Φεστιβάλ Αθηνών


EUROKINISSI/ΕΥΗ ΦΥΛΑΚΤΟΥ
Στιγμιότυπο από την παράσταση «Ριχάρδος Γ» του Ουίλιαμ Σέξπιρ, σε σκηνοθεσία του Σαμ Μέντες, με τον Κέβιν Σπέισι στον ομώνυμο ρόλο, που παρουσιάστηκε στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου 2011.



«Κάλλιο αργά παρά ποτέ, του χρόνου μπορεί να πρωτοτυπήσουμε κάνοντας την συνέντευξη Τύπου μετά το Φεστιβάλ»,  ανέφερε χιουμοριστικά ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών, Γιώργος Λούκος, παρουσία του αναπληρωτή υπουργού Πολιτισμού,  Κώστα Τζαβάρα, στην σημερινή παρουσίαση του φετινού προγράμματος η οποία καθυστέρησε να γίνει.

Ο κ. Τζαβάρας ανέφερε τις προσπάθειες που έγιναν για να μην περιοριστεί το ποσό για το Φεστιβάλ,  το οποίο θα κινηθεί στo ίδιo πλαίσιo, και λίγο περισσότερο, από τη προηγούμενη χρονιά (2,7 – 3 εκατομμύρια ευρώ).
Το εικαστικό και η εταιρική ταυτότητα του Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου 2013 υπογράφει ο Χρήστος Κούρτογλου.

Έκθεση - αφιέρωμα στο πολύπλευρο έργο του Μποστ




Αποτυπώνοντας το πολύπλευρο ταλέντο του αξέχαστου Μέντη Μποσταντζόγλου, γνωστού ως Μποστ, η έκθεση - αφιέρωμα, με τίτλο «Μποστ. Λαϊκαί εικόναι», εγκαινιάζεται σήμερα, Τετάρτη 15 Μαΐου, στις 8 το βράδυ στο Μουσείο Γ. Γουναρόπουλου.



Οι «λαϊκές εικόνες» του πολυδιάστατου καλλιτέχνη που σημάδεψε τον νεότερο ελληνικό πολιτισμό με την ευρηματική του σάτιρα, την ευφάνταστη και λαϊκότροπη ζωγραφική του, αλλά και την υπαινικτική ανορθογραφία του, ζωντανεύουν σε ένα εκθεσιακό αφιέρωμα.
Αποτυπώνοντας το πολύπλευρο ταλέντο του αξέχαστου Μέντη Μποσταντζόγλου, γνωστού ως Μποστ, η έκθεση - αφιέρωμα, με τίτλο «Μποστ. Λαϊκαί εικόναι», εγκαινιάζεται σήμερα, Τετάρτη 15 Μαΐου, στις 8 το βράδυ στο Μουσείο Γ. Γουναρόπουλου.

Φεστιβάλ Καννών: Η Ελλάδα των... ταινιών μικρού μήκους


Αμιγώς ελληνικές παραγωγές και συμπαραγωγές με άλλες χώρες αναζητούν την προσοχή παραγωγών
 Φεστιβάλ Καννών: Η Ελλάδα των... ταινιών μικρού μήκους
Ο Γιάννης Στάνκογλου πρωταγωνιστεί στην ταινία «One line» του Δημήτρη Αργυρίου


Κάννες, Αποστολή
Δέκα ταινίες μικρού μήκους ελληνικής παραγωγής ή συμπαραγωγής με άλλες χώρες  θα παρουσιαστούν κατά την διάρκεια του εφετινού Φεστιβάλ των Καννών που ανοίγει απόψε το απόγευμα με την πανευρωπαίκή πρεμιέρα του «Υπέροχου Γκάτσμπι» και θα διεξαχθεί ως την Κυριακή 26 Μαΐου.

Ανδρέας Εμπειρίκος: Με τον φακό του ποιητή


Μια άλλη σημαντική καλλιτεχνική πτυχή του υπερρεαλιστή λογοτέχνη
Ανδρέας Εμπειρίκος: Με τον φακό του ποιητή
Στον διάπλου Καλέ - Ντόβερ, Αύγουστος 1953



Ηταν ο πρώτος ψυχαναλυτής στον ελλαδικό χώρο και ο εισηγητής του υπερρεαλισμού στην Ελλάδα. Ο Ανδρέας Εμπειρίκος (1901-1975), ο ποιητής της «Υψικαμίνου» (1935) και της «Ενδοχώρας» (1945), ο συγγραφέας του τολμηρού ερωτογραφήματος «Ο Μέγας Ανατολικός» (1990-1992), ήταν επίσης συστηματικός φωτογράφος «με τη δεξιοτεχνία και την επιμονή μανιακού», όπως σχολίαζε ο φίλος και κουμπάρος του Οδυσσέας Ελύτης.

Φωτογραφίζει ήδη πριν από τον Πόλεμο, με μια Super Ikonta, αλλά ασχολείται πιο συστηματικά με τη φωτογραφία μετά το 1951, όταν αναγκάζεται να διακόψει το επάγγελμα του ψυχαναλυτή και πηγαίνει στο Παρίσι. Αφενός μεν τότε έχει περισσότερο χρόνο γιατί ως ψυχαναλυτής από το 1935 εργαζόταν πολλές ώρες, αφετέρου δε η φωτογραφία λειτουργεί θεραπευτικά και τον παρηγορεί για την εγκατάλειψη της ψυχανάλυσης, υποστηρίζει ο Γιάννης Σταθάτος, που επιμελήθηκε το λεύκωμα με φωτογραφίες του, «Φωτοφράκτης» (εκδ. Αγρα, 2001). Την άποψη συμμερίζεται και ο γιος του ποιητή Λεωνίδας Εμπειρίκος, που σχολιάζει ότι ο πατέρας του δεν θα ήταν ο φωτογράφος που γνωρίζουμε σήμερα αν δεν άφηνε την ψυχανάλυση.