Παρασκευή 17 Μαΐου 2013

«Με διάβασες; Χάρισέ με!»


Τα τρία τελευταία χρόνια ο Σύλλογος Εκδοτών Βιβλίου Αθηνών (ΣΕΒΑ), ο Δήμος Αθηναίων και η Ενωση Ελλήνων Βιβλιοθηκονόμων και Επιστημόνων Πληροφόρησης με την καμπάνια «Με διάβασες; Χάρισέ με! Χαρίστε ένα βιβλίο, σώστε μια βιβλιοθήκη» συγκεντρώνουν χιλιάδες βιβλία με σκοπό την ενίσχυση των βιβλιοθηκών σε απομακρυσμένες περιοχές της χώρας.
Η ενίσχυση των βιβλιοθηκών και της αναπτυξιακής διάστασης των βιβλιοθηκών συνιστά ένα σημαντικό και καίριο ζήτημα, άρρηκτα συνδεδεμένο με τη δύσκολη οικονομική συγκυρία που βιώνουμε. Αλλωστε την ανάπτυξη ενισχύουν και διατηρούν δομές που μπορούν να αναδείξουν το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα μιας περιοχής, μιας περιφέρειας, μιας χώρας. Δομές που μπορούν να παίξουν το ρόλο του πολλαπλασιαστή των θετικών επιπτώσεων, όπως είναι οι βιβλιοθήκες.

Τάσεις και το μέλλον των εκδόσεων


Ο παραδοσιακός κόσμος του βιβλίου όπως τον ξέραμε μέχρι πριν από μερικά χρόνια έχει αλλάξει ανεπιστρεπτί. Για όποια μορφή βιβλίου και εάν συζητάμε, οι παραδοσιακές εκδοτικές εργασίες όπως η συγγραφή, η διόρθωση, η καλή παραγωγή και τα σοβαρά βιβλιοπωλεία πάντα θα χρειάζονται. Απ' ό,τι έχει αρχίσει να φαίνεται στην αγορά, τα ψηφιακά είχαν υπερτιμηθεί και έχει αρχίσει μια πτωτική τάση, πράγμα που είναι καλό.
Στην εποχή μας άλλωστε η αξία των χειροποίητων αντικειμένων έχει αυξηθεί. Δεν πρέπει βέβαια να πιστέψουμε στην επιστροφή σε προηγούμενα χρόνια. Το βιβλίο έχει αντέξει σε πάρα πολλές αλλαγές, τόσο τον 20ό αιώνα όσο και παλαιότερα. Οι εκδόσεις επιζήσανε τόσων αλλαγών επειδή κινούνται από χαρισματικούς επαγγελματίες που προσαρμόζονται, βάζουν στόχους και κερδίζουν τα αποτελέσματα. Το πιο σημαντικό από όλα για το έντυπο βιβλίο είναι οι αξίες που προωθούσε το «αντικείμενο βιβλίο» σε σχέση με τον «ελαφρύ» ψηφιακό κόσμο.

Επιστρέφει η Art Athina


Επιστρέφει η Art Athina

Η Art-Athina, η Διεθνής Συνάντηση Σύγχρονης Τέχνης, επιστρέφει για 18η φορά.

Οι φιλότεχνοι κλείνουν ραντεβού από τις 16 έως και τις 19 Μαΐου στο Κλειστό Π. Φαλήρου (γήπεδο TaeKwonDo), ενώ έχει ήδη ανακοινωθεί ένα πλούσιο πρόγραμμα παράλληλων δράσεων και εκδηλώσεων το οποίο περιλαμβάνει:
Η Μαρίνα Φωκίδη επιμελείται τα Symposia και καλεί για ομιλίες διεθνείς προσωπικότητες από τον εικαστικό χώρο όπως o Juan Gaitan (επιμελητής της Μπιενάλε Βερολίνου 2014).
- Η Florence Derieux (διευθύντρια της Frac –Champagne-Ardennes, επιμελήτρια της Parcours στο Art Basel 2013) και ο Ricardo Nicolau (υποδιευθυντής του Serralves Museum) θα μιλήσουν στο κοινό, ανάμεσα σε άλλους δέκα διεθνείς ομιλητές και θα επιμεληθούν το Open Form στο οποίο θα συμμετέχουν μια σειρά γνωστών διεθνών γκαλερί με την παρουσίαση ενός καλλιτέχνη σε κοινή έκθεση.

- Η Άρτεμις Ποταμιάνου θα επιμεληθεί την έκθεση Art-Athina Contemporaries και το Platforms Project @ Art-Athina, μια δράση - έκθεση που ως στόχο έχει να αναδείξει την εικαστική δραστηριότητα όπως αυτή παράγεται και παρουσιάζεται σήμερα.
- Η Art – Athina 2013 αποτίει φόρο τιμής στην ιστορική γκαλερί Δεσμός. Στο πλαίσιο των παράλληλων εκδηλώσεων, ετοιμάζεται ένα αφιέρωμα στο Δεσμό, σε επιμέλεια Μάνου Στεφανίδη. Η γκαλερί Δεσμός ήταν από τις πρώτες αίθουσες που παρουσίασαν στην Ελλάδα εννοιολογικά έργα, εγκαταστάσεις και performances. Στα 22 χρόνια λειτουργίας της, έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην εξέλιξη της ιστορίας σύγχρονης ελληνικής τέχνης.
HΛΙΑΝΑ-ΔΗΜΗΤΡΑ ΔΕΛΗΓΙΩΡΓΗ (ΑΜ. 300031)

Η μέθοδος του Στάλιν


 Για τον Ιωσήφ Στάλιν ο τομέας της κουλτούρας συνιστούσε το σημαντικότερο μέσο νομιμοποίησης του καθεστώτος. Γι’ αυτό και τελούσε υπό τον απόλυτο έλεγχό του
Η μέθοδος του Στάλιν
 

Σε απόσταση μισής ώρας με το τρένο από το κέντρο της Μόσχας βρίσκεται το Περεντέλκινο, η «Μέκκα των ρώσων ποιητών και πεζογράφων», ένα προάστιο στο οποίο ζούσαν κάποτε οι σημαντικότεροι συγγραφείς της σοβιετικής εποχής. Ηταν «δημιούργημα» του Στάλιν, που κατά σύσταση του Μαξίμ Γκόρκι έδωσε την περιοχή στην Ενωση Σοβιετικών Συγγραφέων.
Σήμερα το Περεντέλκινο έχει καταληφθεί από τους αποκαλούμενους «ολιγάρχες» της χώρας. Δίπλα του έχει χτιστεί και το Νέο Περεντέλκινο, όπου συναντά κανείς κτίρια με πανάκριβα διαμερίσματα. Με το χρήμα ή με τον ψυχολογικό εκβιασμό οι νεόπλουτοι κατάφεραν να βάλουν στο χέρι τα σπίτια των συγγραφέων. Λόγου χάρη, αν κάποιος αρνιόταν να πουλήσει το σπίτι του, απειλούσαν ότι θα του έβαζαν βόμβα.
Στις διαφημιστικές ιστοσελίδες της ρωσικής υπηρεσίας τουρισμού τονίζονται η φυσική ομορφιά, η γαλήνη του τοπίου και η ευκαιρία να δουν οι επισκέπτες τρία σημειακά κτίσματα: τις κατοικίες του δημοφιλούς συγγραφέα και μεταφραστή Τσουκόφσκι, του Μπορίς Παστερνάκ και του πατριάρχη Πασών των Ρωσιών Αλεξίου Β΄, που πέθανε το 2008.
Ομως εδώ έμειναν για ένα διάστημα και ο Σολζενίτσιν, ο Γεφτουσένκο, ο Βοζνεσένσκι, ο Ναζίμ Χικμέτ και πολλοί άλλοι. Εδώ επίσης, τη νύχτα της 15ης Μαΐου 1939, συνελήφθη ένας από τους σημαντικότερους πεζογράφους του 20ού αιώνα, ο Ισαάκ Μπάμπελ, μεταφέρθηκε στις φυλακές της Λουμπιάνκα, βασανίστηκε για να «ομολογήσει» πως ήταν «εχθρός του λαού» και εκτελέστηκε με συνοπτικές διαδικασίες.

Πέμπτη 16 Μαΐου 2013

Η εκπομπή «Διασπορά» της ΕΤ3 μας ταξιδεύει στην Κορυτσά και τη Μοσχόπολη


 

 

 

 

 

 

  

 

Στην Κορυτσά και τη Μοσχόπολη ταξιδεύει η «Διασπορά» της ΕΤ3 αυτή την Παρασκευή, 17 Μαΐου 2013, στις 18.30. 

Η Χρύσα Σάμου επισκέπτεται την προξενική οικία που φιλοξένησε τον Γιώργο Σεφέρη στην Αλβανία επί διετία και που πλέον βρίσκεται εγκαταλελειμμένη στο κέντρο της Κορυτσάς
Ο Γενικός Πρόξενος Ιωάννης Πεδιώτης απευθύνει έκκληση σε ομογενειακούς φορείς και οργανώσεις να συμβάλουν, ώστε να αναπαλαιωθεί η προξενική κατοικία και να ξαναβρεί την παλιά της αίγλη. Μαζί του συντάσσονται δημοσιογράφοι, άνθρωποι του πνεύματος, της τέχνης και του πολιτισμού.
Η εκπομπή παρουσιάζει κι ένα αφιέρωμα στην ελληνόγλωσση εκπαίδευση στην Αλβανία με επισκέψεις στο σχολείο ΟΜΗΡΟΣ και το Φροντιστήριο ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ, στον Ιερό Ναό του Αγίου Νικολάου στη Μοσχόπολη, την Έκθεση Βυζαντινών Εικόνων στο Εθνικό Μουσείο. 
Ιερείς και πολίτες μιλούν για τα δύσκολα χρόνια της απαγόρευσης γλώσσας και θρησκείας επί του καθεστώτος του Χότζα, το "θαύμα" της ανοικοδόμησης δεκάδων εκκλησιών επί ημερών του Αρχιεπισκόπου Αλβανίας κ.κ. Αναστάσιου, καθώς και για τις ένδοξες σελίδες της σύγχρονης ελληνικής ιστορίας στην περιοχή.
Μεταδίδεται: Παρασκευή, 17 Μαΐου 2013, στις 18:30
Αρχισυνταξία – παρουσίαση: Χρύσα Σάμου 
Μεταφράσεις: Αλέξανδρος Μάρκου
Εικονολήπτης: Μάκης Αβραμίδης
Μοντάζ: Αναστασία Δασκαλάκη
Σκηνοθεσία: Τάνια Χατζηγεωργίου
Πέμπτη, 16 Μαΐου 2013,  http://www.aftonomi.gr

Η Αθήνα ξεχνά την ιστορία της


 Πολλοί θεωρητικοί πιστεύουν ότι τα πάντα στην πολιτική έχουν να κάνουν με την διαχείριση συμβόλων. Εγώ θα προσέθετα ότι τα ίδια τα σύμβολα είναι αυτά που υποδηλώνουν την ποιότητα ζωής, την ιεράρχηση προτεραιοτήτων αλλά και τις ανάγκες μιας κοινωνίας σε μια δεδομένη χρονική στιγμή. Εκτός του ότι τα σύμβολα φέρουν το βάρος της μεταφοράς της ιστορικής μνήμης από την μια γενιά στην άλλη, αρκετές φορές τα ίδια τα σύμβολα ταυτίζονται και με την παρακμή ενός πολιτισμού ή την αντικατάσταση του από έναν νέο, αρτιότερο ή ευτελέστερο...
      Ας προσπαθήσουμε να αναρωτηθούμε πώς σχετίζεται το ζήτημα της διαχείρισης των συμβόλων με την παραπάνω φωτογραφία. 

Eνα προσφυγικό σπίτι στη Θεσσαλονίκη

Σήμερα κινδυνεύουν να κατεδαφιστούν τόσο στην Αθήνα (οδός Πανόρμου) όσο και στη Θεσσαλονίκη (οδός Μικρουλέα 20) οι τελευταίες εστίες μνήμης των προσφύγων που ήρθαν μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή στις δύο μεγαλουπόλεις μας.

Του Τάση Παπαϊωάννου*

getFile (69)getFile (70)
Τι απομένει σε μια πόλη, αν αφαιρέσεις την ιστορική της μνήμη; Οταν της κόψεις κάθε τι που τη συνδέει με το παρελθόν της, αυτό που συγκροτεί την πρόσφατη ιστορία της; 
Χάνεται τότε ό,τι πολυτιμότερο τη χαρακτηρίζει και τη νοηματοδοτεί.
 Η ταυτότητά της, η μαγεία της, το μυστήριό της, οι μνήμες που φτερουγίζουν πάνω της κι άλλες που φώλιασαν μέσα σε χαλάσματα, ξεθωριασμένα χρώματα και ερειπωμένες στέγες.

Η καταστροφή του κτιριακού πολιτισμού της σύγχρονης ιστορίας μας είναι πρωτοφανής στη χώρα μας. Κατεδαφίζουμε όχι μόνον τα κελύφη μέσα στα οποία αναπτύχθηκε η ζωή τις προηγούμενες δεκαετίες, αλλά μαζί τους και κάθε τι που μας θυμίζει εκείνες τις εποχές. Τον μόχθο, τους αγώνες, τις θυσίες του λαού μας. Κατεδαφίζουμε, με λίγα λόγια, την αυτογνωσία μας. Ξεχνάμε από πού ήρθαμε και πού πηγαίνουμε. Και τι κτίζουμε στη θέση τους;

DNA reveals origin of Greece's ancient Minoan culture

Knossos 
 The palace of Knossos on Crete is now a major tourist attraction
Europe's first advanced civilisation was local in origin and not imported from elsewhere, a study says.
Analysis of DNA from ancient remains on the Greek island of Crete suggests the Minoans were indigenous Europeans, shedding new light on a debate over the provenance of this ancient culture.
Scholars have variously argued the Bronze Age civilisation arrived from Africa, Anatolia or the Middle East.
Details appear in Nature Communications journal.
The concept of the Minoan civilisation was first developed by Sir Arthur Evans, the British archaeologist who unearthed the Bronze Age palace of Knossos on Crete.
Evans named the people who built these cities after the legendary King Minos who, according to tradition, ordered the construction of a labyrinth on Crete to hold the mythical half-man, half-bull creature known as the minotaur.
Evans was of the opinion that the real-life Bronze Age culture on Crete must have its origins elsewhere.
And so, he suggested that the Minoans were refugees from Egypt's Nile delta, fleeing the region's conquest by a southern king some 5,000 years ago.

Ερευνες DNA απέδειξαν την ευρωπαϊκή καταγωγή του Μινωικού Πολιτισμού

 Ερευνες DNA απέδειξαν την ευρωπαϊκή καταγωγή του Μινωικού Πολιτισμού

Η ανάλυση του DNA από σκελετούς Μινωιτών που βρέθηκαν κυρίως στο Λασίθι απέδειξε πέραν κάθε αμφιβολίας και προηγούμενων εικασιών ότι οι δημιουργοί του Μινωικού Πολιτισμού κατά την Εποχή του Χαλκού δεν κατάγονταν ούτε από την Αφρική, ούτε από την Ασία, όπως υπέθεταν, παλαιότερα, ορισμένοι αρχαιολόγοι, αλλά ήταν Ευρωπαίοι.

Ζάκυνθος: Ενστάσεις για τον τρόπο αντιμετώπισης του λαϊκού θέατρου

Πραγματοποιήθηκε χθες το απόγευμα στο πνευματικό κέντρο Ζακύνθου, η 1η συνάντηση εργασίας φορέων και προσώπων που ασχολούνται με τις “Ζακυνθινές Ομιλίες”, με σκοπό την προώθηση εγγραφής τους, στον αντιπροσωπευτικό κατάλογο άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς της ανθρωπότητας που καταρτίζει και ενημερώνει η UNESCO.
Στη συνάντηση, που ήταν η πρώτη μιας σειράς που θα γίνουν σε όλη τη διάρκεια του έτους, συμμετείχαν όλοι οι εμπλεκόμενοι στη συγγραφή, ανέβασμα και μελέτη των «Ομιλιών», καθώς και σύλλογοι, θεατρικές ομάδες, όμιλοι, ερευνητές, πνευματικοί άνθρωποι και πολίτες που συνεισφέρουν στην τεκμηρίωση της πρότασης της Ελλάδας για συμπερίληψη του συγκεκριμένου είδους λαϊκού θεάτρου στον αντιπροσωπευτικό κατάλογο της UNESCΟ.
 Ιδιαίτερη αναφορά υπήρξε για το επιστημονικό, τεχνικό και διαδικαστικό κομμάτι, σχετικά με την προώθηση και έγκριση του σχετικού φακέλου, με τη συμβολή επιτροπής του δήμου Ζακύνθου. Ωστόσο, αίσθηση προκάλεσαν οι αυθόρμητες τοποθετήσεις γνωστών, για την προσφορά τους στη διατήρηση των «Ζακυνθινών Ομιλιών», συμπολιτών μας, οι οποίοι τόνισαν ότι το σπάνιο αυτό είδος λαϊκού θεάτρου, δεν αποτελεί άυλη πολιτιστική κληρονομιά και ούτε πρέπει να μετατραπεί σε μουσειακό είδος, δεδομένου ότι δεν επιδέχεται συνταγές, είναι λαϊκό δημιούργημα, που θα συνεχίσει να υπάρχει, λόγω νέων ανθρώπων που θέλουν στήριξη, για να το κρατήσουν ζωντανό και πάντα επίκαιρο.

Σύνταξη: Σάκης Νέγκας 
Πέμπτη, 16 Μαΐου 2013,  http://www.ert.gr