Παρασκευή 17 Μαΐου 2013

Να «ζυγιάσουμε» την έκθεση


Οταν η κοινή γνώμη, εξαιτίας των κερδοσκόπων τοκογλύφων, αντί να γίνει δύναμη, θανατώνεται, και το πτώμα της θάβεται στις κατακόμβες των τραπεζών, τότε όλα τα εγκλήματα και οι ανηθικότητες του κόσμου γιγαντώνονται.
Σίγουρα δεν θ' αργήσουν να έρθουν οι καιροί, που:
Οι πολίτες της Ευρώπης θα χωρίζονται σε δύο κατηγορίες, στους διωκόμενους και στους βολεμένους. Οι πλούσιες χώρες, διαχειριζόμενες την ανέχεια των φτωχών, θα πλουταίνουν περισσότερο.
Και η πνευματική μιζέρια, μαζί με απειλές και με κομματικές σκοπιμότητες (το «προζύμι» απ' το οποίο «ανοίγονται» πληγές στα δημοκρατικά και σοσιαλιστικά καθεστώτα), πολλαπλασιάζοντας τις κοινωνικές ανισότητες, δεν θα έχουν τέλος.
Οι πολιτικοί καταστροφείς και οι προσευχόμενοι στα χρηματιστήρια άπληστοι πλουτοκράτες, που δεν έμαθαν ποτέ τι θα πει έλεος, βλέποντας τους άλλους ως φτηνούς (άρα του περιθωρίου) πολίτες, επιδιώκουν να τους κρατούν σε επίπεδο αγέλης, για να τους κάνουν, όσο ζουν, σαν ανδρείκελα, ό,τι θέλουν.
Θεωρώντας μέσα απ' αυτό το πρίσμα το εξωσχολικό βιβλίο, που ξεμανταλώνει τα παντζούρια των παραθύρων της αίθουσας του σχολείου, έχω τη βεβαιότητα πως ο μαθητής, διευρύνοντας μ' αυτό τους ορίζοντές του, μπορεί να προσεγγίζει την ενεργό ζωή ουσιαστικότερα. Αν παρομοιάσουμε το σχολικό βιβλίο με άλογο δίχως πέταλα, και το συγκρίνουμε με το «πεταλωμένο εξωσχολικό βιβλίο», τότε, με ιδιαίτερη προσοχή και με δέος, πρέπει να «ζυγιάσουμε» την αποστολή μιας έκθεσης βιβλίου.
«Πεταλωμένα άλογα» θα καλπάζουν και στη 10η Διεθνή Εκθεση Βιβλίου της Θεσσαλονίκης. Σε τέτοιους χώρους «σταβλίζονται» τα όμορφα αυτά όντα, που με τα «χλιμιντρίσματά» τους «διδάσκουν» την ανθρωπότητα -έξω απ' τους τέσσερις τοίχους του σχολείου- τι συμφορές φέρνουν οι πόλεμοι και τα αδιάφορα πολιτικά συστήματα (δεν προγραμμάτισαν ποτέ ισορροπίες), η σκόπιμη ατιμωρησία εγκληματιών, οι υποκρισίες, οι απάτες, ο μεθυσμένος εθνικισμός και η κομματίτιδα (που, μαζί με την ευπιστία, καταστρέψανε την Ελλάδα).
Παράλληλα «μιλούν» και για την ομορφιά της αγάπης, της φιλίας, της συνέπειας, της αλληλεγγύης, της ειλικρίνειας, της ανιδιοτέλειας, της δικαιοσύνης, της συμπαράστασης προς τους αδικημένους και τέλος της ειρήνης, που δεν θέλει να υπάρχουν νικητές ή ηττημένοι.
Συνειρμικά, μου έρχεται στο νου μια φράση ενός Γάλλου δημοσιογράφου (εφ. «Εμπρός», 1908): «Οταν ο ηττημένος δεν θυμάται τα χτυπήματα που έλαβε άλλοτε, τότε τα θυμάται ο νικητής και τα ξαναδίνει».
* Γενικός διευθυντής υπουργείου Πολιτισμού, πρόεδρος του ΕΚΕΒΙ.


Ο πλανήτης πεινάει, η Τέχνη πουλάει


Η διαχρονική αξία των έργων τέχνης και η πεποίθηση ότι αποτελούν επένδυση σε καιρούς κρίσης αποδεικνύεται ακόμη μια φορά από τη νέα δημοπρασία του Κρίστις. Ο οίκος συγκέντρωσε το ποσό ρεκόρ του μισού δισεκατομμυρίου δολαρίων βγάζοντας στο σφυρί έργα σύγχρονης τέχνης, μεταξύ των οποίων πίνακα του Τζάκσον Πόλοκ.
Ο πίνακας του Τζ.ΠόλοκΟ πίνακας του Τζ.ΠόλοκΣύμφωνα με την ανακοίνωση του οίκου Κρίστις, το 94% του συνόλου των έργων πουλήθηκε έναντι του "εκπληκτικού ποσού των 495.021.500 δολαρίων".  Εννιά έργα πουλήθηκαν για περισσότερα από 10 εκατομμύρια δολάρια το κάθε ένα, ανάμεσά τους το έργο του διάσημου αμερικανού ζωγράφου Τζάκσον Πόλοκ “No. 19, 1948”  το οποίο έπιασε το ποσό ρεκόρ των  58,4 εκατομμυρίων δολαρίων.
Από τα συνολικά 70 έργα τέχνης που δημοπρατήθηκαν-μεταξύ αυτών του Ρόι Λίχτενστάϊν και του Ζαν Μισέλ Μπασκιά-μόνο 4 δεν βγήκαν αγοραστή.  Η αρχική εκτίμηση για 23 έργα ήταν μεγαλύτερη των πέντε εκατομμυρίων δολαρίων. Ενδεικτικό είναι ότι το έργο του Ρ.Λίχτενσταϊν  "Γυναίκα με καπέλο με λουλούδια" -εμπνευσμένο από έργο του Πικάσο-αγοράστηκε έναντι 50 εκατομμυρίων δολαρίων με τιμή εκκίνησης τα 32 εκατομμύρια.
(Πηγή: New York Times)

The Independent Music Awards: Ελληνική υποψηφιότητα για καλύτερο μουσικό website


Στην τετράδα των υποψηφιοτήτων για τον καλύτερο σχεδιασμό (design) μουσικού website στα Ανεξάρτητα Μουσικά Βραβεία Τhe Independent Music Awards προκρίθηκε o ιστότοπος του ελληνικού γυναικείου συγκροτήματος Katrin The Thrill, που έχει σχεδιάσει η Αγγελική Γρέβια.
http://www.katrinthethrill.comhttp://www.katrinthethrill.comΤο website των Katrin The Thrill είναι εμπνευσμένο από την αισθητική των κόμικ. Τα μέλη του συγκροτήματος, η Κατερίνα Πανοπούλου (dark indie rock/alternative τραγουδίστρια-δημιουργός) και η  Τζίνα Δημακοπούλου (κιθάρα) εμφανίζονται στην κεντρική σελίδα ως φιγούρες κόμικ να παίζουν μουσική.  Ο ιστότοπος έχει πολλά στοιχεία animation.
H Αγγελική Γρέβια, web designer/developer και αρχιτέκτονας, επισήμανε ότι ο σχεδιασμός και η ιδέα του ιστοτόπου έγινε σε συνεργασία με τα δύο μέλη του συγκροτήματος.  Έκανε λόγο για διασκεδαστική εμπειρία, αφού επρόκειτο για συνεργασία φίλων. Η διαδικασία υλοποίησης του website ήταν αργή και δύσκολη, καθώς αναπτύχθηκε σε Flash, όμως είχε αίσιο τέλος.
Η ψηφοφορία για την ανάδειξη του καλύτερου μουσικού website διεξάγεται εδώ.     
Οι άλλες τρεις υποψηφιότητες στην ίδια κατηγορία των βραβείων έρχονται από τη Γαλλία, τη Νότια Αφρική και τις ΗΠΑ.  
 
Η ψηφοφορία για τα 12α ετήσια Ανεξάρτητα Μουσικά Βραβεία Τhe Independent Music Awards είναι ανοιχτή σε όλους τους χρήστες του διαδικτύου.   

18η Art-Athina-Πτωχή πλην φιλόδοξη


Η διαφοροποίηση, σε σχέση με άλλες διοργανώσεις, το πολύ καινούργιο δηλαδή, είναι ένα 

εκπαιδευτικό πρόγραμμα για παιδιά, το Ι love Art-Athina Kids Lab, σ' έναν χώρο που συμπίπτει με το 

πιο παιχνιδιάρικο περίπτερο της φουάρ
Η 18η Art-Athina, που άνοιξε χθες και διαρκεί ώς την Κυριακή, στο κλειστό Π. Φαλήρου (Tae Kwon Do) είναι μάλλον μικρή ως προς τις συμμετοχές των γκαλερί, ελληνικών και ξένων, αλλά διαθέτει ένα σημαντικό παράλληλο πρόγραμμα.
Αποψη των 45 γκαλερί με τα έργα 800 καλλιτεχνώνΑποψη των 45 γκαλερί με τα έργα 800 καλλιτεχνώνΤα καλά νέα της Art-Athina αυτόν το χρόνο και μετά την περσινή της απουσία, είναι δύο: πρώτον, ότι υπάρχει, παρά τη βαθιά κρίση στην οποία έχει περιέλθει ο τόπος. δεύτερον, ότι εξασφάλισε τη συμμετοχή της στο πρόγραμμα ΕΣΠΑ, μέσω του ΥΠΑΙΘΠΑ, και για τον επόμενο χρόνο.
Η διαφοροποίηση, σε σχέση με άλλες διοργανώσεις, το πολύ καινούργιο δηλαδή, είναι ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα για παιδιά, το Ι love Art-Athina Kids Lab, σ' έναν χώρο που συμπίπτει με το πιο παιχνιδιάρικο περίπτερο της φουάρ. Διάδραση και παιχνίδι, όπως βρες το αγαπημένο σου έργο, πληροφορίες μέσω της χαράς για τη σύγχρονη τέχνη, τεχνικές ανάγνωσης και κατανόησης της τέχνης, αλλά και πρόγραμμα για την οικογένεια.

«Με διάβασες; Χάρισέ με!»


Τα τρία τελευταία χρόνια ο Σύλλογος Εκδοτών Βιβλίου Αθηνών (ΣΕΒΑ), ο Δήμος Αθηναίων και η Ενωση Ελλήνων Βιβλιοθηκονόμων και Επιστημόνων Πληροφόρησης με την καμπάνια «Με διάβασες; Χάρισέ με! Χαρίστε ένα βιβλίο, σώστε μια βιβλιοθήκη» συγκεντρώνουν χιλιάδες βιβλία με σκοπό την ενίσχυση των βιβλιοθηκών σε απομακρυσμένες περιοχές της χώρας.
Η ενίσχυση των βιβλιοθηκών και της αναπτυξιακής διάστασης των βιβλιοθηκών συνιστά ένα σημαντικό και καίριο ζήτημα, άρρηκτα συνδεδεμένο με τη δύσκολη οικονομική συγκυρία που βιώνουμε. Αλλωστε την ανάπτυξη ενισχύουν και διατηρούν δομές που μπορούν να αναδείξουν το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα μιας περιοχής, μιας περιφέρειας, μιας χώρας. Δομές που μπορούν να παίξουν το ρόλο του πολλαπλασιαστή των θετικών επιπτώσεων, όπως είναι οι βιβλιοθήκες.

Τάσεις και το μέλλον των εκδόσεων


Ο παραδοσιακός κόσμος του βιβλίου όπως τον ξέραμε μέχρι πριν από μερικά χρόνια έχει αλλάξει ανεπιστρεπτί. Για όποια μορφή βιβλίου και εάν συζητάμε, οι παραδοσιακές εκδοτικές εργασίες όπως η συγγραφή, η διόρθωση, η καλή παραγωγή και τα σοβαρά βιβλιοπωλεία πάντα θα χρειάζονται. Απ' ό,τι έχει αρχίσει να φαίνεται στην αγορά, τα ψηφιακά είχαν υπερτιμηθεί και έχει αρχίσει μια πτωτική τάση, πράγμα που είναι καλό.
Στην εποχή μας άλλωστε η αξία των χειροποίητων αντικειμένων έχει αυξηθεί. Δεν πρέπει βέβαια να πιστέψουμε στην επιστροφή σε προηγούμενα χρόνια. Το βιβλίο έχει αντέξει σε πάρα πολλές αλλαγές, τόσο τον 20ό αιώνα όσο και παλαιότερα. Οι εκδόσεις επιζήσανε τόσων αλλαγών επειδή κινούνται από χαρισματικούς επαγγελματίες που προσαρμόζονται, βάζουν στόχους και κερδίζουν τα αποτελέσματα. Το πιο σημαντικό από όλα για το έντυπο βιβλίο είναι οι αξίες που προωθούσε το «αντικείμενο βιβλίο» σε σχέση με τον «ελαφρύ» ψηφιακό κόσμο.

Επιστρέφει η Art Athina


Επιστρέφει η Art Athina

Η Art-Athina, η Διεθνής Συνάντηση Σύγχρονης Τέχνης, επιστρέφει για 18η φορά.

Οι φιλότεχνοι κλείνουν ραντεβού από τις 16 έως και τις 19 Μαΐου στο Κλειστό Π. Φαλήρου (γήπεδο TaeKwonDo), ενώ έχει ήδη ανακοινωθεί ένα πλούσιο πρόγραμμα παράλληλων δράσεων και εκδηλώσεων το οποίο περιλαμβάνει:
Η Μαρίνα Φωκίδη επιμελείται τα Symposia και καλεί για ομιλίες διεθνείς προσωπικότητες από τον εικαστικό χώρο όπως o Juan Gaitan (επιμελητής της Μπιενάλε Βερολίνου 2014).
- Η Florence Derieux (διευθύντρια της Frac –Champagne-Ardennes, επιμελήτρια της Parcours στο Art Basel 2013) και ο Ricardo Nicolau (υποδιευθυντής του Serralves Museum) θα μιλήσουν στο κοινό, ανάμεσα σε άλλους δέκα διεθνείς ομιλητές και θα επιμεληθούν το Open Form στο οποίο θα συμμετέχουν μια σειρά γνωστών διεθνών γκαλερί με την παρουσίαση ενός καλλιτέχνη σε κοινή έκθεση.

- Η Άρτεμις Ποταμιάνου θα επιμεληθεί την έκθεση Art-Athina Contemporaries και το Platforms Project @ Art-Athina, μια δράση - έκθεση που ως στόχο έχει να αναδείξει την εικαστική δραστηριότητα όπως αυτή παράγεται και παρουσιάζεται σήμερα.
- Η Art – Athina 2013 αποτίει φόρο τιμής στην ιστορική γκαλερί Δεσμός. Στο πλαίσιο των παράλληλων εκδηλώσεων, ετοιμάζεται ένα αφιέρωμα στο Δεσμό, σε επιμέλεια Μάνου Στεφανίδη. Η γκαλερί Δεσμός ήταν από τις πρώτες αίθουσες που παρουσίασαν στην Ελλάδα εννοιολογικά έργα, εγκαταστάσεις και performances. Στα 22 χρόνια λειτουργίας της, έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην εξέλιξη της ιστορίας σύγχρονης ελληνικής τέχνης.
HΛΙΑΝΑ-ΔΗΜΗΤΡΑ ΔΕΛΗΓΙΩΡΓΗ (ΑΜ. 300031)

Η μέθοδος του Στάλιν


 Για τον Ιωσήφ Στάλιν ο τομέας της κουλτούρας συνιστούσε το σημαντικότερο μέσο νομιμοποίησης του καθεστώτος. Γι’ αυτό και τελούσε υπό τον απόλυτο έλεγχό του
Η μέθοδος του Στάλιν
 

Σε απόσταση μισής ώρας με το τρένο από το κέντρο της Μόσχας βρίσκεται το Περεντέλκινο, η «Μέκκα των ρώσων ποιητών και πεζογράφων», ένα προάστιο στο οποίο ζούσαν κάποτε οι σημαντικότεροι συγγραφείς της σοβιετικής εποχής. Ηταν «δημιούργημα» του Στάλιν, που κατά σύσταση του Μαξίμ Γκόρκι έδωσε την περιοχή στην Ενωση Σοβιετικών Συγγραφέων.
Σήμερα το Περεντέλκινο έχει καταληφθεί από τους αποκαλούμενους «ολιγάρχες» της χώρας. Δίπλα του έχει χτιστεί και το Νέο Περεντέλκινο, όπου συναντά κανείς κτίρια με πανάκριβα διαμερίσματα. Με το χρήμα ή με τον ψυχολογικό εκβιασμό οι νεόπλουτοι κατάφεραν να βάλουν στο χέρι τα σπίτια των συγγραφέων. Λόγου χάρη, αν κάποιος αρνιόταν να πουλήσει το σπίτι του, απειλούσαν ότι θα του έβαζαν βόμβα.
Στις διαφημιστικές ιστοσελίδες της ρωσικής υπηρεσίας τουρισμού τονίζονται η φυσική ομορφιά, η γαλήνη του τοπίου και η ευκαιρία να δουν οι επισκέπτες τρία σημειακά κτίσματα: τις κατοικίες του δημοφιλούς συγγραφέα και μεταφραστή Τσουκόφσκι, του Μπορίς Παστερνάκ και του πατριάρχη Πασών των Ρωσιών Αλεξίου Β΄, που πέθανε το 2008.
Ομως εδώ έμειναν για ένα διάστημα και ο Σολζενίτσιν, ο Γεφτουσένκο, ο Βοζνεσένσκι, ο Ναζίμ Χικμέτ και πολλοί άλλοι. Εδώ επίσης, τη νύχτα της 15ης Μαΐου 1939, συνελήφθη ένας από τους σημαντικότερους πεζογράφους του 20ού αιώνα, ο Ισαάκ Μπάμπελ, μεταφέρθηκε στις φυλακές της Λουμπιάνκα, βασανίστηκε για να «ομολογήσει» πως ήταν «εχθρός του λαού» και εκτελέστηκε με συνοπτικές διαδικασίες.

Πέμπτη 16 Μαΐου 2013

Η εκπομπή «Διασπορά» της ΕΤ3 μας ταξιδεύει στην Κορυτσά και τη Μοσχόπολη


 

 

 

 

 

 

  

 

Στην Κορυτσά και τη Μοσχόπολη ταξιδεύει η «Διασπορά» της ΕΤ3 αυτή την Παρασκευή, 17 Μαΐου 2013, στις 18.30. 

Η Χρύσα Σάμου επισκέπτεται την προξενική οικία που φιλοξένησε τον Γιώργο Σεφέρη στην Αλβανία επί διετία και που πλέον βρίσκεται εγκαταλελειμμένη στο κέντρο της Κορυτσάς
Ο Γενικός Πρόξενος Ιωάννης Πεδιώτης απευθύνει έκκληση σε ομογενειακούς φορείς και οργανώσεις να συμβάλουν, ώστε να αναπαλαιωθεί η προξενική κατοικία και να ξαναβρεί την παλιά της αίγλη. Μαζί του συντάσσονται δημοσιογράφοι, άνθρωποι του πνεύματος, της τέχνης και του πολιτισμού.
Η εκπομπή παρουσιάζει κι ένα αφιέρωμα στην ελληνόγλωσση εκπαίδευση στην Αλβανία με επισκέψεις στο σχολείο ΟΜΗΡΟΣ και το Φροντιστήριο ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ, στον Ιερό Ναό του Αγίου Νικολάου στη Μοσχόπολη, την Έκθεση Βυζαντινών Εικόνων στο Εθνικό Μουσείο. 
Ιερείς και πολίτες μιλούν για τα δύσκολα χρόνια της απαγόρευσης γλώσσας και θρησκείας επί του καθεστώτος του Χότζα, το "θαύμα" της ανοικοδόμησης δεκάδων εκκλησιών επί ημερών του Αρχιεπισκόπου Αλβανίας κ.κ. Αναστάσιου, καθώς και για τις ένδοξες σελίδες της σύγχρονης ελληνικής ιστορίας στην περιοχή.
Μεταδίδεται: Παρασκευή, 17 Μαΐου 2013, στις 18:30
Αρχισυνταξία – παρουσίαση: Χρύσα Σάμου 
Μεταφράσεις: Αλέξανδρος Μάρκου
Εικονολήπτης: Μάκης Αβραμίδης
Μοντάζ: Αναστασία Δασκαλάκη
Σκηνοθεσία: Τάνια Χατζηγεωργίου
Πέμπτη, 16 Μαΐου 2013,  http://www.aftonomi.gr

Η Αθήνα ξεχνά την ιστορία της


 Πολλοί θεωρητικοί πιστεύουν ότι τα πάντα στην πολιτική έχουν να κάνουν με την διαχείριση συμβόλων. Εγώ θα προσέθετα ότι τα ίδια τα σύμβολα είναι αυτά που υποδηλώνουν την ποιότητα ζωής, την ιεράρχηση προτεραιοτήτων αλλά και τις ανάγκες μιας κοινωνίας σε μια δεδομένη χρονική στιγμή. Εκτός του ότι τα σύμβολα φέρουν το βάρος της μεταφοράς της ιστορικής μνήμης από την μια γενιά στην άλλη, αρκετές φορές τα ίδια τα σύμβολα ταυτίζονται και με την παρακμή ενός πολιτισμού ή την αντικατάσταση του από έναν νέο, αρτιότερο ή ευτελέστερο...
      Ας προσπαθήσουμε να αναρωτηθούμε πώς σχετίζεται το ζήτημα της διαχείρισης των συμβόλων με την παραπάνω φωτογραφία.