Σάββατο 18 Μαΐου 2013

Το υψηλότερο κτίριο της χώρας ως την κατασκευή του Χίλτον υπήρξε το Ηρώδειο


Στην εποχή του θεωρούνταν κατασκευαστικό θαύμα - Είχε ξύλινη σκεπή χωρίς στηρίγματα
Το υψηλότερο κτίριο της χώρας ως την κατασκευή του Χίλτον υπήρξε το Ηρώδειο
Πώς θα φαινόταν άραγε σήμερα στο φεστιβαλικό κοινό του Ηρωδείου αν είχε πάνω από το κεφάλι του μια τεράστια στέγη; Δεν μπορεί να πει κανείς ότι η παρουσία της θα ήταν ευχάριστη, δεδομένων των κλιματικών συνθηκών του αττικού θέρους, στην αρχαιότητα όμως, όχι απλώς υπήρχε στέγη αλλά είχε αποτελέσει και θαύμα της αρχιτεκτονικής.

Φυσικά ήταν ξύλινη και για την κατασκευή της πρέπει να χρησιμοποιήθηκαν περί τις 3.000 δέντρα, μεγάλα ως επί το πλείστον, όπως κέδροι, κυπαρίσσια και λάρικες, ενώ κατεργασμένη η ξυλεία θα πρέπει να ζύγιζε περί τους 750 - 800 τόνους. Και το σημαντικότερο: Δεν είχε καθόλου ενδιάμεσα στηρίγματα!

Ο καθηγητής Ιστορίας της Αρχιτεκτονικής στο ΕΜΠ κ. Μανόλης Κορρές , ο οποίος έχει μελετήσει διεξοδικά το ζήτημα της στέγης του Ηρωδείου είναι σε θέση να μιλήσει με ακρίβεια (όση επιτρέπει ασφαλώς η απόσταση των 2000 περίπου χρόνων) για το κατασκευαστικό θαύμα, που θεωρείτο στην εποχή του αυτό το οικοδόμημα. Γιατί το Ηρώδειο, δώρο ας μη ξεχνούμε, του Ηρώδη Αττικού στην Αθήνα είχε κερδίσει από την αρχαιότητα τον θαυμασμό των ανθρώπων.

Εργα τέχνης «επέστρεψαν» στην οικία του πρώτου Πρωθυπουργού της Βρετανίας, 234 χρόνια μετά

Εργα τέχνης «επέστρεψαν» στην οικία του πρώτου Πρωθυπουργού της Βρετανίας, 234 χρόνια μετά
Εβδομήντα έργα καλλιτεχνών όπως του Βαν Ντάικ και του Ρέμπραντ κοσμούν ξανά μετά από 234 χρόνια τους τοίχους της οικογενειακής οικίας του πρώτου Πρωθυπουργού της Βρετανίας Σερ Ρόμπερτ Γουόλπολ.

Η συλλογή αυτή ήταν απόκτημα του ίδιου του Γουόλπολ αλλά αναγκάστηκε να την πωλήσει σε Ρώσους για να αποπληρώσει τα χρέη της οικογένειάς του και να «σώσει» το σπίτι τους.

Χιμάρα: «Άγνωστοι» καταστρέφουν αρχαιοελληνικό μνημείο 3000 χρόνων και κανείς δεν παρεμβαίνει!


Χιμάρα: «Άγνωστοι» καταστρέφουν αρχαιοελληνικό μνημείο 3000 χρόνων και κανείς δεν παρεμβαίνει!

Την καταστροφή του προϊστορικού σπηλαίου της Χιμάρας φαίνεται πως επιθυμεί το υπουργείο Πολιτισμού της Αλβανίας. Αυτό συμπεραίνει κανείς από την άδεια που παραχώρησε -σύμφωνα με δήλωση του δημάρχου Χιμάρας- για την μετατροπή του αρχαιοελληνικού μνημείου με τουλάχιστον 3000 χρόνια ζωής σε εστιατόριο.

Η είδηση έχει προκαλέσει αντιδράσεις τόσο στην τοπική κοινότητα αλλά και ευρύτερα. Μάλιστα και ο πρώην πρόεδρος του Ινστιτούτου Πολιτιστικών Μνημείων, Lorenc Bejko, κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για την καταστροφή ενός εκ των σημαντικότερων μνημείων της χώρας, όπως δηλώνει χαρακτηριστικά και ο ίδιος.

Παρασκευή 17 Μαΐου 2013

Διεθνής Εκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης: Βαρβαρότητα εναντίον Πολιτισμού


Εγκαινιάστηκε το βράδυ της Πέμπτης από τον υπουργό Πολιτισμού
Διεθνής Εκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης: Βαρβαρότητα εναντίον Πολιτισμού
Στιγμιότυπο από τα εγκαίνια της έκθεσης βιβλίου στη Θεσσαλονίκη.

«Η βαρβαρότητα σε αυτόν τον τόπο δεν πρέπει να βρει οπαδούς», τόνισε χαρακτηριστικά ο υπουργός Πολιτισμού Κώστας Τζαβάρας εγκαινιάζοντας με την ομιλία του την Πέμπτη το βράδυ την 10η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου στη Θεσσαλονίκη.
«Οι λαοί για πρώτη φορά μετά τον Β΄Παγκόσμιο πόλεμο έρχονται αντιμέτωποι με την βαρβαρότητα», εξήγησε ο κ. υπουργός, καλώντας όλους τους ανθρώπους του βιβλίου «να γίνουν εθελοντές του πολιτισμού». 

Οικογενειακός προγραμματισμός... στην αρχαία Αίγυπτο


Μέθοδοι σύλληψης και αντισύλληψης πριν 1.800 χρόνια
Οικογενειακός προγραμματισμός... στην αρχαία Αίγυπτο
Ο τάφος ενός παιδιού σε νεκροταφείο στην όαση του Dakhleh -720 χιλιόμετρα νοτιοδυτικά του Καΐρου- που χρονολογείται στα 1.800 χρόνια από σήμερα

Εκαναν  περισσότερο σεξ τον Ιούλιο και τον Αύγουστο παρ΄ ότι  η θερμοκρασία ανέβαινε άνετα πάνω από τους 40  βαθμούς. Ηταν η  εποχή που  πλημμύριζε ο Νείλος φέροντας γονιμότητα και ευφορία στη γη. Οι συλλήψεις άρα  γίνονταν περί τον Μάρτιο-Απρίλιο,  ωστόσο είχαν  και πολλούς θανάτους νεογνών, όπως συνέβαινε σε όλη την αρχαιότητα. Υπήρχαν  όμως και μέθοδοι  αντισύλληψης -ώστε να συμπίπτουν οι γέννες με τις πλημμύρες του Νείλου-  φάρμακα  δηλαδή, που  περιλάμβαναν μεταξύ άλλων κοπριά από κροκόδειλους αλλά και μέλι!

Πράσινες Πολιτιστικές Διαδρομές


Δεκαεπτά Εφορείες Αρχαιοτήτων, έξι μουσεία, έξι Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, τρία Πανεπιστήμια, επτά Δήμοι, ο Οργανισμός Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης, περιβαλλοντικές οργανώσεις, πρωτοβουλίες, σωματεία και συνεταιρισμοί πολιτών, ορειβάτες, εικαστικά εργαστήρια, βιβλιοθήκες και πολλοί εθελοντές ανταποκρίθηκαν στην πρόσκληση και δημιούργησαν μικρά ή μεγαλύτερα δίκτυα συνεργασίας σε δώδεκα νομούς της χώρας.


Για δεύτερη συνεχή χρονιά,  η Γενική Γραμματεία Πολιτισμού απευθύνει κάλεσμα συνεργασίας σε φορείς, ιδρύματα και οργανώσεις πολιτών για να ενώσουν αρμοδιότητες, δυνατότητες και εμπειρία σε έναν κοινό στόχο: την ευαισθητοποίηση των πολιτών κάθε ηλικίας και την παράλληλη ενεργοποίησή τους στην προστασία του φυσικού και πολιτιστικού πλούτου της χώρας.

Να «ζυγιάσουμε» την έκθεση


Οταν η κοινή γνώμη, εξαιτίας των κερδοσκόπων τοκογλύφων, αντί να γίνει δύναμη, θανατώνεται, και το πτώμα της θάβεται στις κατακόμβες των τραπεζών, τότε όλα τα εγκλήματα και οι ανηθικότητες του κόσμου γιγαντώνονται.
Σίγουρα δεν θ' αργήσουν να έρθουν οι καιροί, που:
Οι πολίτες της Ευρώπης θα χωρίζονται σε δύο κατηγορίες, στους διωκόμενους και στους βολεμένους. Οι πλούσιες χώρες, διαχειριζόμενες την ανέχεια των φτωχών, θα πλουταίνουν περισσότερο.
Και η πνευματική μιζέρια, μαζί με απειλές και με κομματικές σκοπιμότητες (το «προζύμι» απ' το οποίο «ανοίγονται» πληγές στα δημοκρατικά και σοσιαλιστικά καθεστώτα), πολλαπλασιάζοντας τις κοινωνικές ανισότητες, δεν θα έχουν τέλος.
Οι πολιτικοί καταστροφείς και οι προσευχόμενοι στα χρηματιστήρια άπληστοι πλουτοκράτες, που δεν έμαθαν ποτέ τι θα πει έλεος, βλέποντας τους άλλους ως φτηνούς (άρα του περιθωρίου) πολίτες, επιδιώκουν να τους κρατούν σε επίπεδο αγέλης, για να τους κάνουν, όσο ζουν, σαν ανδρείκελα, ό,τι θέλουν.
Θεωρώντας μέσα απ' αυτό το πρίσμα το εξωσχολικό βιβλίο, που ξεμανταλώνει τα παντζούρια των παραθύρων της αίθουσας του σχολείου, έχω τη βεβαιότητα πως ο μαθητής, διευρύνοντας μ' αυτό τους ορίζοντές του, μπορεί να προσεγγίζει την ενεργό ζωή ουσιαστικότερα. Αν παρομοιάσουμε το σχολικό βιβλίο με άλογο δίχως πέταλα, και το συγκρίνουμε με το «πεταλωμένο εξωσχολικό βιβλίο», τότε, με ιδιαίτερη προσοχή και με δέος, πρέπει να «ζυγιάσουμε» την αποστολή μιας έκθεσης βιβλίου.
«Πεταλωμένα άλογα» θα καλπάζουν και στη 10η Διεθνή Εκθεση Βιβλίου της Θεσσαλονίκης. Σε τέτοιους χώρους «σταβλίζονται» τα όμορφα αυτά όντα, που με τα «χλιμιντρίσματά» τους «διδάσκουν» την ανθρωπότητα -έξω απ' τους τέσσερις τοίχους του σχολείου- τι συμφορές φέρνουν οι πόλεμοι και τα αδιάφορα πολιτικά συστήματα (δεν προγραμμάτισαν ποτέ ισορροπίες), η σκόπιμη ατιμωρησία εγκληματιών, οι υποκρισίες, οι απάτες, ο μεθυσμένος εθνικισμός και η κομματίτιδα (που, μαζί με την ευπιστία, καταστρέψανε την Ελλάδα).
Παράλληλα «μιλούν» και για την ομορφιά της αγάπης, της φιλίας, της συνέπειας, της αλληλεγγύης, της ειλικρίνειας, της ανιδιοτέλειας, της δικαιοσύνης, της συμπαράστασης προς τους αδικημένους και τέλος της ειρήνης, που δεν θέλει να υπάρχουν νικητές ή ηττημένοι.
Συνειρμικά, μου έρχεται στο νου μια φράση ενός Γάλλου δημοσιογράφου (εφ. «Εμπρός», 1908): «Οταν ο ηττημένος δεν θυμάται τα χτυπήματα που έλαβε άλλοτε, τότε τα θυμάται ο νικητής και τα ξαναδίνει».
* Γενικός διευθυντής υπουργείου Πολιτισμού, πρόεδρος του ΕΚΕΒΙ.


Ο πλανήτης πεινάει, η Τέχνη πουλάει


Η διαχρονική αξία των έργων τέχνης και η πεποίθηση ότι αποτελούν επένδυση σε καιρούς κρίσης αποδεικνύεται ακόμη μια φορά από τη νέα δημοπρασία του Κρίστις. Ο οίκος συγκέντρωσε το ποσό ρεκόρ του μισού δισεκατομμυρίου δολαρίων βγάζοντας στο σφυρί έργα σύγχρονης τέχνης, μεταξύ των οποίων πίνακα του Τζάκσον Πόλοκ.
Ο πίνακας του Τζ.ΠόλοκΟ πίνακας του Τζ.ΠόλοκΣύμφωνα με την ανακοίνωση του οίκου Κρίστις, το 94% του συνόλου των έργων πουλήθηκε έναντι του "εκπληκτικού ποσού των 495.021.500 δολαρίων".  Εννιά έργα πουλήθηκαν για περισσότερα από 10 εκατομμύρια δολάρια το κάθε ένα, ανάμεσά τους το έργο του διάσημου αμερικανού ζωγράφου Τζάκσον Πόλοκ “No. 19, 1948”  το οποίο έπιασε το ποσό ρεκόρ των  58,4 εκατομμυρίων δολαρίων.
Από τα συνολικά 70 έργα τέχνης που δημοπρατήθηκαν-μεταξύ αυτών του Ρόι Λίχτενστάϊν και του Ζαν Μισέλ Μπασκιά-μόνο 4 δεν βγήκαν αγοραστή.  Η αρχική εκτίμηση για 23 έργα ήταν μεγαλύτερη των πέντε εκατομμυρίων δολαρίων. Ενδεικτικό είναι ότι το έργο του Ρ.Λίχτενσταϊν  "Γυναίκα με καπέλο με λουλούδια" -εμπνευσμένο από έργο του Πικάσο-αγοράστηκε έναντι 50 εκατομμυρίων δολαρίων με τιμή εκκίνησης τα 32 εκατομμύρια.
(Πηγή: New York Times)

The Independent Music Awards: Ελληνική υποψηφιότητα για καλύτερο μουσικό website


Στην τετράδα των υποψηφιοτήτων για τον καλύτερο σχεδιασμό (design) μουσικού website στα Ανεξάρτητα Μουσικά Βραβεία Τhe Independent Music Awards προκρίθηκε o ιστότοπος του ελληνικού γυναικείου συγκροτήματος Katrin The Thrill, που έχει σχεδιάσει η Αγγελική Γρέβια.
http://www.katrinthethrill.comhttp://www.katrinthethrill.comΤο website των Katrin The Thrill είναι εμπνευσμένο από την αισθητική των κόμικ. Τα μέλη του συγκροτήματος, η Κατερίνα Πανοπούλου (dark indie rock/alternative τραγουδίστρια-δημιουργός) και η  Τζίνα Δημακοπούλου (κιθάρα) εμφανίζονται στην κεντρική σελίδα ως φιγούρες κόμικ να παίζουν μουσική.  Ο ιστότοπος έχει πολλά στοιχεία animation.
H Αγγελική Γρέβια, web designer/developer και αρχιτέκτονας, επισήμανε ότι ο σχεδιασμός και η ιδέα του ιστοτόπου έγινε σε συνεργασία με τα δύο μέλη του συγκροτήματος.  Έκανε λόγο για διασκεδαστική εμπειρία, αφού επρόκειτο για συνεργασία φίλων. Η διαδικασία υλοποίησης του website ήταν αργή και δύσκολη, καθώς αναπτύχθηκε σε Flash, όμως είχε αίσιο τέλος.
Η ψηφοφορία για την ανάδειξη του καλύτερου μουσικού website διεξάγεται εδώ.     
Οι άλλες τρεις υποψηφιότητες στην ίδια κατηγορία των βραβείων έρχονται από τη Γαλλία, τη Νότια Αφρική και τις ΗΠΑ.  
 
Η ψηφοφορία για τα 12α ετήσια Ανεξάρτητα Μουσικά Βραβεία Τhe Independent Music Awards είναι ανοιχτή σε όλους τους χρήστες του διαδικτύου.   

18η Art-Athina-Πτωχή πλην φιλόδοξη


Η διαφοροποίηση, σε σχέση με άλλες διοργανώσεις, το πολύ καινούργιο δηλαδή, είναι ένα 

εκπαιδευτικό πρόγραμμα για παιδιά, το Ι love Art-Athina Kids Lab, σ' έναν χώρο που συμπίπτει με το 

πιο παιχνιδιάρικο περίπτερο της φουάρ
Η 18η Art-Athina, που άνοιξε χθες και διαρκεί ώς την Κυριακή, στο κλειστό Π. Φαλήρου (Tae Kwon Do) είναι μάλλον μικρή ως προς τις συμμετοχές των γκαλερί, ελληνικών και ξένων, αλλά διαθέτει ένα σημαντικό παράλληλο πρόγραμμα.
Αποψη των 45 γκαλερί με τα έργα 800 καλλιτεχνώνΑποψη των 45 γκαλερί με τα έργα 800 καλλιτεχνώνΤα καλά νέα της Art-Athina αυτόν το χρόνο και μετά την περσινή της απουσία, είναι δύο: πρώτον, ότι υπάρχει, παρά τη βαθιά κρίση στην οποία έχει περιέλθει ο τόπος. δεύτερον, ότι εξασφάλισε τη συμμετοχή της στο πρόγραμμα ΕΣΠΑ, μέσω του ΥΠΑΙΘΠΑ, και για τον επόμενο χρόνο.
Η διαφοροποίηση, σε σχέση με άλλες διοργανώσεις, το πολύ καινούργιο δηλαδή, είναι ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα για παιδιά, το Ι love Art-Athina Kids Lab, σ' έναν χώρο που συμπίπτει με το πιο παιχνιδιάρικο περίπτερο της φουάρ. Διάδραση και παιχνίδι, όπως βρες το αγαπημένο σου έργο, πληροφορίες μέσω της χαράς για τη σύγχρονη τέχνη, τεχνικές ανάγνωσης και κατανόησης της τέχνης, αλλά και πρόγραμμα για την οικογένεια.