Πέμπτη 23 Μαΐου 2013

ΠΕΙΡΑΙΑΣ, ΕΝΑ ΑΝΟΙΧΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ

  "ΤΡΟΥΜΠΑ... ΑΠΟ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ, ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΠΕΡΙΘΩΡΙΟΥ"

18 Μαίου 2013 ... 26 Μαίου 2013 | Ηλεκτρικός Σταθμός Πειραιά > Κέντρο Πειραιά

Πειραιάς, ένα ανοιχτό μουσείο - Τρούμπα... από την Ιστορία, στην ιστορία του περιθωρίου • Ξενάγηση στους δρόμους της Τρούμπας
Σάββατο, 18 Μαΐου, 17:30 – 19:30
Τόπος συνάντησης: Ι.Ν. Αγίου Σπυρίδωνα, Ακτή Μιαούλη

• Ξενάγηση στον Βιομηχανικό Πειραιά
Κυριακή, 26 Μαΐου, 11:30 – 13:30
Τόπος συνάντησης: Ηλ. Σταθμός Πειραιά, Ακτή Καλλιμασιώτη

Οι ξεναγήσεις θα πραγματοποιηθούν από την ιστορικό, Ευαγγελία Μπαφούνη και τον επιμελητή Σύγχρονης Τέχνης,
 

O Ναός της Αθηνάς Αφαίας


O Ναός της (Αθηνάς) Αφαίας βρίσκεται στην Αίγινα, στο ιερό αφιερωμένο στην ομώνυμη θεότητα. Βρίσκεται σε ύψος 160 μέτρων στην ανατολική πλευρά του νησιού. Το ιερό επίσης βρίσκεται 29 περίπου χιλιόμετρα νοτιοδυτικά της Ακρόπολης των Αθηνών.

Η θεότητα ταυτίζεται με την κρητική Δίκτυννα ή Βριτόμαρτη. Σύμφωνα με μια σύμπτυξη μύθων από την ελληνική μυθολογία, ο βασιλιάς της Κρήτης Μίνως ερωτεύθηκε τη Βριτόμαρτη και την κυνηγούσε και εκείνη για να γλιτώσει έπεσε στη θάλασσα. Την έσωσαν όμως ψαράδες που τη μετέφεραν στην Αίγινα, αλλά κι εκεί την κυνηγούσε ένας από αυτούς. Κατέφυγε λοιπόν στο ιερό άλσος της Άρτεμις και εξαφανίστηκε με τη βοήθεια της θεάς. Σίγουρη είναι η σχέση της με την Άρτεμις, καθώς αλλού αναφέρεται η Βριτόμαρτις ως νύμφη, κόρη της, ενώ η ίδια η Άρτεμις έχει τα λατρευτικά ονόματα Αφαία, Βριτόμαρτη, Δίκτυννα[2].

Όταν οι ντόπιοι έψαξαν να τη βρουν βρήκαν στη θέση της ένα άγαλμα κι έτσι την ονόμασαν Αφαία (δηλαδή άφαντη). Στη θέση εκείνη ίδρυσαν αργότερα οι Αιγινήτες ένα ιερό και αργότερα χτίστηκε ναός, ο οποίος χρονολογείται στις αρχές του 5ου αιώνα π.Χ. μετά τη Ναυμαχία της Σαλαμίνας, στην οποία πήρε μέρος και το νησί. Η εύρεση της θεότητας πραγματοποιήθηκε μετά την ανακάλυψη αρχαϊκής επιγραφής. O αρχικός τύπος του ονόματός της είναι Άφα. Το ιερό της Αφαίας το αναφέρει ο Παυσανίας. Πριν βρεθούν οι επιγραφές, το θεωρούσαν ιερό της Αθηνάς ή του Ηρακλή.

Το ελληνικό βιβλίο ταξιδεύει μέσω Amazon

Κινήσεις κατά της εσωστρέφειας για τον χώρο των εκδόσεων (αλλά και του CD και του DVD),σε μια στιγμή που «η κρίση δείχνει το χειρότερό της πρόσωπο», αποτελούν η φιλόδοξη και απαιτητική συνεργασία την οποία εγκαινιάζουν τα καταστήματα Public με τον ιντερνετικό κολοσσό και η Εκθεση Βιβλίου στο Πεδίον του Αρεως με το πλήθος των εκδηλώσεών της

Συσκευασμένες παραγγελίες έτοιμες για αποστολή σε μια από τις αχανείς αποθήκες του Amazon στη Γερμανία
Το ελληνικό βιβλίο ταξιδεύει μέσω Amazon
 
 
 
Το αγοραστικό κοινό πολιτιστικών προϊόντων στην Ελλάδα βρίσκεται σε εξαιρετικά δυσμενή οικονομική κατάσταση. Γι' αυτό και συγγραφείς, καλλιτέχνες, εκδότες, δισκογραφικές εταιρείες βλέπουν ως ενδεχόμενη τονωτική ένεση τη συνεργασία που εγκαινιάζουν τα καταστήματα Public με το διαδικτυακό κατάστημα Amazon.
Περί τα 6 εκατομμύρια Ελληνες του εξωτερικού (ομογενείς, φοιτητές, νέοι μετανάστες) σε 37 χώρες θα έχουν πρόσβαση σε 50.000 ελληνικούς τίτλους βιβλίων, CD και DVD που θα παραγγέλνουν μέσω Amazon, η οποία για πρώτη φορά θα δέχεται αναζήτηση με ελληνική γραμματοσειρά.

Ενας αρχαίος έλληνας πολεμιστής στο Λονγκ Αϊλαντ

Ακτινογραφία στα λείψανα άνδρα του 4ου π.Χ. αιώνα
Ενας αρχαίος έλληνας πολεμιστής στο Λονγκ Αϊλαντ
Ιδού ένας αρχαίος έλληνας πολεμιστής όπως αποκαταστάθηκε σχεδιαστικά σε αμερικανικό πανεπιστήμιο



  Δεν συμβαίνει κάθε μέρα να γίνεται ακτινογραφία στα λείψανα ενός αρχαίου έλληνα πολεμιστή του 4ου π.Χ. αιώνα, όταν όμως συμβεί, επιφυλάσσει εκπλήξεις.

Την ευκαιρία έδωσε ο έλληνας καθηγητής και διευθυντής της Σχολής Ανθρωπολογίας στο Πανεπιστήμιο Adelphi της Νέας Υόρκης κ. Αναγνώστης Αγελαράκης, ο οποίος μετέφερε υπό μορφή δανείου φυσικά και με άδεια της Ελληνικής Αρχαιολογικής Υπηρεσίας τα λείψανα του αρχαίου πολεμιστή στο Εβραϊκό Ιατρικό Κέντρο του Λονγκ Αϊλαντ προκειμένου να εξετασθούν. Το ερώτημα ήταν, πώς αυτός ο άνδρας είχε κατορθώσει να επιζήσει από ένα σοβαρό τραύμα, που υπέστη κατά τη διάρκεια μιας μάχης.

66ο φεστιβάλ Καννών: Το ελληνικό αίμα ανάβει φωτιές!

Αποστολή στις Κάννες
Το πνεύμα του Αλεξάντερ Πέιν και το γυμνό σώμα της Αντέλ Εξαρχόπουλος δίνουν το δικό τους χρώμα στο φεστιβάλ
 
Ο σκηνοθέτης – σεναριογράφος Αλεξάντερ Πέιν (στη φωτογραφία αριστερά με τον ηθοποιό Μπρους Ντερν στα γυρίσματα της ταινίας τους, «Νεμπράσκα») δεν χρειάζεται συστάσεις.
Γεννημένος στις Ηνωμένες Πολιτείες τον Φεβρουάριο του 1961, ο ελληνικής καταγωγής Αλέξανδρος Παπαδόπουλος, είναι μια από τις μεγάλες δυνάμεις του σύγχρονου αμερικανικού κινηματογράφου και κάτοχος δυο Οσκαρ σεναρίου («Πλαγίως», «Οι απόγονοι»). Στις Κάννες εμφανίζεται εφέτος για δεύτερη φορά εντός συναγωνισμού με την ταινία «Νεμπράσκα», ο τίτλος της οποίας τον αγγίζει προσωπικά, αφού η Νεμπράσκα είναι η πολιτεία της γενέθλιας πόλης του, της Ομαχα.

Η επίσης ελληνικής καταγωγής γαλλίδα ηθοποιός Αντέλ Εξαρχόπουλος ωστόσο, χρειάζεται κάποιες συστάσεις. Το κορίτσι δεν έχει καλά –καλά κλείσει τα 20 (γεννήθηκε το 1994) και παρ' ότι έχει  κάποιες ταινίες στο ενεργητικό της (το εβραϊκό δράμα «Το άστρο του φόβου» με τον Ζαν Ρενό είναι μια από αυτές), δεν είναι και τόσο γνωστή. Ολα ωστόσο δείχνουν ότι έχει λαμπρή καριέρα μπροστά της μετά την εμφάνισή της στην τελευταία ταινία του Αμπντελατίφ Κεσίς «Η ζωή της Αντέλ, κεφάλαιο 1 και 2» (“La vie d’ Adele chapitres 1 et 2”).

Ημερίδα για τον ποιητή και στοχαστή Γιώργο Σαραντάρη

Πραγματοποιείται στη Στοά του Βιβλίου την Πέμπτη 23 Μαΐου
 Ημερίδα για τον ποιητή και στοχαστή Γιώργο Σαραντάρη
Ακούστε ποίημα του Σαραντάρη μελοποιημένο από τον Μάνο Χατζιδάκι στον «Μεγάλο Ερωτικό»
 
Ο Γιώργος Σαραντάρης (1908-1941), διηγηματογράφος, μεταφραστής, δοκιμιογράφος, φιλόσοφος αλλά προπάντων ποιητής, ήταν από τις πιο ενδιαφέρουσες φωνές του μεσοπολέμου. Αν είχε ζήσει περισσότερο, η εικόνα που έχουμε για τη μοντέρνα ποίηση στην Ελλάδα θα ήταν διαφορετική. Το θέμα είναι πως αυτός ο αισθαντικός ποιητής που γεννήθηκε στην Κωνσταντινούπολη και γαλουχήθηκε στην Ιταλία «έσβησε» νωρίς, στη μυθική ηλικία των 33 ετών. Ευαίσθητος, φιλάσθενος αλλά επίσης ρομαντικός και ιδεαλιστής, κατατάχθηκε στον στρατό, έφυγε για το ελληνοϊταλικό μέτωπο και πέθανε τελικά από τύφο στην Αθήνα το 1941.

Τα τελευταία χρόνια η κριτική επανεξετάζει και επανεκτιμά το έργο του, όψιμα μεν, δικαίως δε.

«ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΜΝΗΜΗΣ…ΓΙΑ ΜΟΥΣΕΙΑ» ΣΤΟ ΛΑΟΓΡΑΦΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΚΟΜΟΤΗΝΗΣ

Τα μουσεία μπορούν να προάγουν την κοινωνική αλλαγή και να διδάξουν την αποδοχή και την ανοχή

Η Νάγια Δαλακούρα, αρχαιολόγος - μουσειολόγος της ΙΘ Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων επιχείρησε ένα σύντομο ταξίδι μνήμης στον κόσμο των μουσείων και συγκεκριμένα στην ιστορία της δημιουργίας των πρώτων ελληνικών και λαογραφικών μουσείων


 Τα μουσεία πάντα δείχνουν τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε τον κόσμο γύρω μας και σε μια πολύ δύσκολη εποχή έχουν έναν σημαντικό ρόλο να παίξουν ως κέντρα συνεύρεσης διαφορετικών κοινοτήτων, πολιτισμών, αντιλήψεων και ιδεών έχουν τη δυνατότητα να προάγουν την κοινωνική αλλαγή και να διδάξουν την αποδοχή και την ανοχή. Με το επίκαιρο αυτό μήνυμα η Νάγια Δαλακούρα, αρχαιολόγος - μουσειολόγος της ΙΘ Εφορείας Προϊστορικών και Κλασσικών Αρχαιοτήτων περιέγραψε στο κοινό που παρακολούθησε την ομιλία της τη σημασία των μουσείων σε μία δύσκολη εποχή όπως η σημερινή, όταν βασικές αξίες όπως η συνοχή και η αλληλεγγύη θυσιάζονται στο βωμό της οικονομικής κρίσης. Η κ. Δαλακούρα ήταν ομιλήτρια τη Δευτέρα 20 Μαΐου στις 8 το βράδυ στην έκτη εκδήλωση της σειράς “Μορφωτικές Συναντήσεις 2012-2013”, που διοργάνωσε ο Μορφωτικός Όμιλος Κομοτηνής στην αίθουσα ομιλιών του νέου κτιρίου του λαογραφικού μουσείου Κομοτηνής (Αγ. Γεωργίου 22), στο πλαίσιο του εορτασμού της Διεθνούς Ημέρας Μουσείων. Εκεί ανέπτυξε την ομιλία με θέμα «Ιστορίες μνήμης ...για μουσεία».
ΤΑ ΜΟΥΣΕΙΑ ΤΟΠΟΙ ΜΝΗΜΗΣ ΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΩΝ

Τα μουσεία, σύμφωνα με την ομιλήτρια, αποτελούν τόπους μνήμης των ανθρώπων, όπου, με διάφορες μνημοτεχνικές,  διαφυλάσσεται, αποκρυσταλλώνεται, διαμορφώνεται, πραγματεύεται και αποθηκεύεται η μνήμη. Στην περίπτωση των μουσείων η μνήμη αυτή είναι, πρωτίστως, συλλογική, δηλαδή τόπος παραγωγής κοινά αναγνωρίσιμων εικόνων. Η μνήμη είναι πάντοτε παρούσα στα μουσεία. Αποτελεί μια προσπάθεια απόδοσης νοήματος εντός του μουσείου και εκφράζεται μέσα από τα κείμενα, τις φωτογραφίες και τα αντικείμενα, η επιλογή και ο συνδυασμός των οποίων σε μια έκθεση δημιουργούν μια νέα αφήγηση της μνήμης με τον τρόπο που το μουσείο επιδιώκει να πει μια ιστορία.
Η ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΤΩΝ ΜΟΥΣΕΙΩΝ

Μουσικό «όχι» κατά της εξόρυξης χρυσού

Ξεκίνησε σαν μια συναυλία συμπαράστασης κατά της εξόρυξης χρυσού στις Σκουριές. Εξελίσσεται όμως σε μια μεγάλη γιορτή για το δικαίωμα στη ζωή και κατά της καταστολής και της κρατικής τρομοκρατίας.
Η συναυλία θα γίνει το Σάββατο 25 Μαΐου στην Ιερισσό, με ελεύθερη είσοδο. Συμμετέχουν αφιλοκερδώς οι Δημήτρης Ζερβουδάκης, Active Member, ο Παύλος Παυλίδης με τους Β. Movies, ο Γιάννης Αγγελάκας και ο Θανάσης Παπακωνσταντίνου με τη Ματούλα Ζαμάνη.

«η Ύδρα του χρώματος και της πέτρας»

ydra_chromata
Ομαδική έκθεση με θέμα «η Ύδρα του χρώματος και της πέτρας» και με επιλεγμένες φωτογραφίες των συμμετεχόντων στο 2ο Διαγωνισμό Φωτογραφίας που διοργάνωσε και φέτος η "Φωνή της Ύδρας" θα πραγματοποιηθεί στο Ιστορικό Αρχείο-Μουσείο Ύδρας από τις 22 Μαΐου έως τις 22 Ιουνίου 2013.
Οι νικητές θα ανακοινωθούν την ημέρα των εγκαινίων της έκθεσης στις 25 Μαΐου στις 20:30.
Η ανακοίνωση των διοργανωτών αναφέρει: 
“Ένα μεγάλο μπράβο αξίζει σε όλους, όσοι συμμετείχαν για τις πολύ ξεχωριστές και ιδιαίτερες φωτογραφίες της Ύδρας του χρώματος και της πέτρας, τις οποίες ο δικός τους φακός μοναδικά αιχμαλώτισε.
Με την έκθεση αυτή, η ομαδικότητα και ο κοινός προσανατολισμός ή ακόμα ο θαυμασμός για την Ύδρα, γίνονται μια πολιτιστική ηλιαχτίδα προσφοράς. Όλοι μαζί συμμετέχουμε εθελοντικά και ενεργά για έναν κοινωφελή σκοπό καθώς τα έσοδα των φωτογραφιών θα δοθούν υπέρ του ΙΑΜΥ.
Σε μια έκθεση που θα αποτελέσει ένα ευχάριστο πρωτότυπο πολιτιστικό γεγονός για το νησί μας. Καθώς ο χώρος του Μουσείου θα γεμίσει με όμορφα χρώματα και θα ζωντανέψει με εικόνες του υπέροχου τόπου μας. Επίσης θα τονωθεί το έργο του Ιστορικού Αρχείου-Μουσείου Ύδρας, αυτού του βωμού της Ιστορίας και της πολιτιστικής μας κληρονομιάς.”
Τετάρτη, 22 Μαίου 2013,   http://www.portnet.gr

Αυστριακό πανεπιστήμιο έφαγε πόρτα στη Μικρή Επίδαυρο


Τέσσερα χρόνια διοργανώνει τη Θερινή του Ακαδημία στην Επίδαυρο και τη βασική της διάλεξη στο θεατράκι. Φέτος δεν πήρε άδεια ούτε για να το επισκεφθεί. Και να σκεφτεί κανείς ότι το βασικό θέμα της Ακαδημίας είχε τίτλο «Πολιτιστική Ταυτότητα στην Ευρώπη». Ως Ευρωπαίοι επιδείξαμε την πολιτιστική μας ταυτότητα…Τι κι αν είναι βασική ομιλήτρια ενός σημαντικού συνεδρίου που διεξάγεται στην Επίδαυρο και πρώην διευθύντρια του Arts Council του Λονδίνου; Η Χίλαρι Κάρτι, συνοδευόμενη από συναδέλφους της καθηγητές, έφαγε κυριολεκτικά «πόρτα» εκεί μπροστά στην είσοδο του Μικρού Θεάτρου της Αρχαίας Επιδαύρου.
Με τρόπο απαράδεκτο απαγορεύτηκε στην Αγγλίδα πανεπιστημιακό και τους φοιτητές της να κάνουν μερικά βήματα μέσα στο θέατρο, ενώ γνωστό ιδιωτικό σχολείο, με περισσή άνεση, θα πάει να «παίξει» εκεί σε ένα μήνα, όπως έκανε και πέρσι… Αυτό θα πει μια χώρα να διαθέτει το χάρισμα διαπολιτισμικής επικοινωνίας, το ανακλαστικό προώθησης του εγχώριου τουρισμού…