Πέμπτη 23 Μαΐου 2013

«Sexperience» Ολόκληρο θεατρικό από σεξπιρικές ατάκες

Εφημεριδα των συντακτών 23/5
 
ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ Αrt

«Sexperience» στο Kέντρο Τέχνης και Πολιτισμού ΒΕΤΟΝ 7

Ενα πρωτότυπο έργο, με υπόθεση εμπνευσμένη από τα πολιτικά σκάνδαλα των τελευταίων ετών, συνέθεσε η Κατερίνα Δασκαλάκη. Εντάσσεται στο Φεστιβάλ «Θεατρικές Συνθέσεις», στο οποίο συμμετέχουν δεκατέσσερις παραστάσεις με θεματικό άξονα από τα αριστουργήματα του βάρδου

Της Εφης Μαρίνου


getFile (45)
«Σε παρακαλώ, έλεγξε τον θυμό σου», «Η δημόσια περιουσία κατασπαταλιέται», «Ω γυναίκα του ολέθρου», «Σε όλα σου είσαι ψεύτικη», «Σίγουρα κάτι ρίξατε στο ποτό μου», «Δεν αξίζεις ούτε τη σκόνη που ο άνεμος ρίχνει στα μούτρα σου», «Το συμβούλιο πρέπει να το μάθει», «Το κράτος έχει γίνει σφαγείο», «Ω να γινόταν τα μάτια μου να μετατραπούν σε σφαίρες»…

Οι παραπάνω φράσεις, μαζί με άλλες πολλές, έχουν σταχυολογηθεί προσεκτικά από όλα τα έργα του Σέξπιρ κι έχουν μεταφερθεί διάσπαρτες για να γεμίσουν τον «σκελετό» ενός ολοκαίνουργιου και εντελώς σύγχρονου έργου, του «Sexperience». Με άλλα λόγια, ένα διαφορετικό «Ολος ο Σέξπιρ σε μια ώρα», αφού ο συγγραφέας και σκηνοθέτης δημιουργεί ένα πρωτότυπο έργο με μπόλικα μάλιστα «σεξ, ψέματα και βιντεοταινίες»…

Η παράσταση είναι ενταγμένη στο Φεστιβάλ «Θεατρικές Συνθέσεις», που διοργανώνει το Κέντρο Τέχνης και Πολιτισμού Βeton7. Στο πλαίσιό του θεατρικές ομάδες αλλά και μεμονωμένοι καλλιτέχνες παρουσιάζουν δεκατέσσερα έργα με θεματικό άξονα έργα του Σέξπιρ.

Θέαμα για τουρίστες ο πόλεμος αλλά και η κρίση

Συνέντευξη με τον Καταλανό δραματουργό Ιγνάσι Γκαρσία
Η ελληνική κρίση έχει γίνει αξιοθέατο για τουριστικά γραφεία στη Βρετανία και στη Γερμανία. Ο «σαδιστικός» τουρισμός, που βαφτίστηκε «πολιτικός», είχε ξεκινήσει νωρίτερα με τις εμπόλεμες ζώνες. «Αγοραστές» των πακέτων ήταν Αμερικανοί, Βρετανοί και Γερμανοί τουρίστες. Τότε ακριβώς ένας από τους πιο πολιτικοποιημένους Καταλανούς δραματουργούς, ο Ιγνάσι Γκαρσία, σοκαρισμένος, συνέγραψε το μονόλογο «Διαδρομές υψηλού κινδύνου».
Ο πόλεμος στο Κόσοβο (φωτ.) ήταν μία από τις εμπόλεμες ζώνες που επηρέασαν τη συγγραφή τού «Διαδρομές υψηλού κινδύνου» Ο πόλεμος στο Κόσοβο (φωτ.) ήταν μία από τις εμπόλεμες ζώνες που επηρέασαν τη συγγραφή τού «Διαδρομές υψηλού κινδύνου» Η ξεναγός-πρωταγωνίστρια καθοδηγεί την ομάδα τουριστών της (τους θεατές) σε ένα βομβαρδισμένο τοπίο, στο οποίο έφτασαν για να «απολαύσουν» την ανθρώπινη τραγωδία με την αποστασιοποίηση που έχει κανείς όταν βρίσκεται αντιμέτωπος με μια εικονική πραγματικότητα.
Η Ζωή Ξανθοπούλου, η ξεναγός που καθοδηγεί στο «104» σε εμπόλεμες ζώνες-ατραξιόν τους τουρίστες-θεατές της Η Ζωή Ξανθοπούλου, η ξεναγός που καθοδηγεί στο «104» σε εμπόλεμες ζώνες-ατραξιόν τους τουρίστες-θεατές της Το θεατρικό έργο, ενώ έπρεπε μετά την Ισπανία να ανεβεί στις χώρες όπου «επωάστηκαν» τα συγκεκριμένα «πακέτα» -οπότε οι θεατές θα συνέπιπταν με τους τουρίστες για τους οποίους γράφτηκε-, ανεβαίνει σε πανελλαδική πρώτη στην Ελλάδα. Εκανε πρεμιέρα το Σάββατο στο «104», σε σκηνοθεσία Μιχάλη Παλίλη, με ξεναγό τη Ζωή Ξανθοπούλου.
Ο Γκαρσία, θεωρούμενος μετρ του θεατρικού μονολόγου και βραβευμένος με το Buero Vallejo, κάθεται απέναντί μας στη ζεστή Αθήνα και παραγγέλνει μια μπίρα Αλφα. Απορεί αν κάνει πάντα τόση ζέστη τέτοια εποχή.

ΠΕΙΡΑΙΑΣ, ΕΝΑ ΑΝΟΙΧΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ

  "ΤΡΟΥΜΠΑ... ΑΠΟ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ, ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΠΕΡΙΘΩΡΙΟΥ"

18 Μαίου 2013 ... 26 Μαίου 2013 | Ηλεκτρικός Σταθμός Πειραιά > Κέντρο Πειραιά

Πειραιάς, ένα ανοιχτό μουσείο - Τρούμπα... από την Ιστορία, στην ιστορία του περιθωρίου • Ξενάγηση στους δρόμους της Τρούμπας
Σάββατο, 18 Μαΐου, 17:30 – 19:30
Τόπος συνάντησης: Ι.Ν. Αγίου Σπυρίδωνα, Ακτή Μιαούλη

• Ξενάγηση στον Βιομηχανικό Πειραιά
Κυριακή, 26 Μαΐου, 11:30 – 13:30
Τόπος συνάντησης: Ηλ. Σταθμός Πειραιά, Ακτή Καλλιμασιώτη

Οι ξεναγήσεις θα πραγματοποιηθούν από την ιστορικό, Ευαγγελία Μπαφούνη και τον επιμελητή Σύγχρονης Τέχνης,
 

O Ναός της Αθηνάς Αφαίας


O Ναός της (Αθηνάς) Αφαίας βρίσκεται στην Αίγινα, στο ιερό αφιερωμένο στην ομώνυμη θεότητα. Βρίσκεται σε ύψος 160 μέτρων στην ανατολική πλευρά του νησιού. Το ιερό επίσης βρίσκεται 29 περίπου χιλιόμετρα νοτιοδυτικά της Ακρόπολης των Αθηνών.

Η θεότητα ταυτίζεται με την κρητική Δίκτυννα ή Βριτόμαρτη. Σύμφωνα με μια σύμπτυξη μύθων από την ελληνική μυθολογία, ο βασιλιάς της Κρήτης Μίνως ερωτεύθηκε τη Βριτόμαρτη και την κυνηγούσε και εκείνη για να γλιτώσει έπεσε στη θάλασσα. Την έσωσαν όμως ψαράδες που τη μετέφεραν στην Αίγινα, αλλά κι εκεί την κυνηγούσε ένας από αυτούς. Κατέφυγε λοιπόν στο ιερό άλσος της Άρτεμις και εξαφανίστηκε με τη βοήθεια της θεάς. Σίγουρη είναι η σχέση της με την Άρτεμις, καθώς αλλού αναφέρεται η Βριτόμαρτις ως νύμφη, κόρη της, ενώ η ίδια η Άρτεμις έχει τα λατρευτικά ονόματα Αφαία, Βριτόμαρτη, Δίκτυννα[2].

Όταν οι ντόπιοι έψαξαν να τη βρουν βρήκαν στη θέση της ένα άγαλμα κι έτσι την ονόμασαν Αφαία (δηλαδή άφαντη). Στη θέση εκείνη ίδρυσαν αργότερα οι Αιγινήτες ένα ιερό και αργότερα χτίστηκε ναός, ο οποίος χρονολογείται στις αρχές του 5ου αιώνα π.Χ. μετά τη Ναυμαχία της Σαλαμίνας, στην οποία πήρε μέρος και το νησί. Η εύρεση της θεότητας πραγματοποιήθηκε μετά την ανακάλυψη αρχαϊκής επιγραφής. O αρχικός τύπος του ονόματός της είναι Άφα. Το ιερό της Αφαίας το αναφέρει ο Παυσανίας. Πριν βρεθούν οι επιγραφές, το θεωρούσαν ιερό της Αθηνάς ή του Ηρακλή.

Το ελληνικό βιβλίο ταξιδεύει μέσω Amazon

Κινήσεις κατά της εσωστρέφειας για τον χώρο των εκδόσεων (αλλά και του CD και του DVD),σε μια στιγμή που «η κρίση δείχνει το χειρότερό της πρόσωπο», αποτελούν η φιλόδοξη και απαιτητική συνεργασία την οποία εγκαινιάζουν τα καταστήματα Public με τον ιντερνετικό κολοσσό και η Εκθεση Βιβλίου στο Πεδίον του Αρεως με το πλήθος των εκδηλώσεών της

Συσκευασμένες παραγγελίες έτοιμες για αποστολή σε μια από τις αχανείς αποθήκες του Amazon στη Γερμανία
Το ελληνικό βιβλίο ταξιδεύει μέσω Amazon
 
 
 
Το αγοραστικό κοινό πολιτιστικών προϊόντων στην Ελλάδα βρίσκεται σε εξαιρετικά δυσμενή οικονομική κατάσταση. Γι' αυτό και συγγραφείς, καλλιτέχνες, εκδότες, δισκογραφικές εταιρείες βλέπουν ως ενδεχόμενη τονωτική ένεση τη συνεργασία που εγκαινιάζουν τα καταστήματα Public με το διαδικτυακό κατάστημα Amazon.
Περί τα 6 εκατομμύρια Ελληνες του εξωτερικού (ομογενείς, φοιτητές, νέοι μετανάστες) σε 37 χώρες θα έχουν πρόσβαση σε 50.000 ελληνικούς τίτλους βιβλίων, CD και DVD που θα παραγγέλνουν μέσω Amazon, η οποία για πρώτη φορά θα δέχεται αναζήτηση με ελληνική γραμματοσειρά.

Ενας αρχαίος έλληνας πολεμιστής στο Λονγκ Αϊλαντ

Ακτινογραφία στα λείψανα άνδρα του 4ου π.Χ. αιώνα
Ενας αρχαίος έλληνας πολεμιστής στο Λονγκ Αϊλαντ
Ιδού ένας αρχαίος έλληνας πολεμιστής όπως αποκαταστάθηκε σχεδιαστικά σε αμερικανικό πανεπιστήμιο



  Δεν συμβαίνει κάθε μέρα να γίνεται ακτινογραφία στα λείψανα ενός αρχαίου έλληνα πολεμιστή του 4ου π.Χ. αιώνα, όταν όμως συμβεί, επιφυλάσσει εκπλήξεις.

Την ευκαιρία έδωσε ο έλληνας καθηγητής και διευθυντής της Σχολής Ανθρωπολογίας στο Πανεπιστήμιο Adelphi της Νέας Υόρκης κ. Αναγνώστης Αγελαράκης, ο οποίος μετέφερε υπό μορφή δανείου φυσικά και με άδεια της Ελληνικής Αρχαιολογικής Υπηρεσίας τα λείψανα του αρχαίου πολεμιστή στο Εβραϊκό Ιατρικό Κέντρο του Λονγκ Αϊλαντ προκειμένου να εξετασθούν. Το ερώτημα ήταν, πώς αυτός ο άνδρας είχε κατορθώσει να επιζήσει από ένα σοβαρό τραύμα, που υπέστη κατά τη διάρκεια μιας μάχης.

66ο φεστιβάλ Καννών: Το ελληνικό αίμα ανάβει φωτιές!

Αποστολή στις Κάννες
Το πνεύμα του Αλεξάντερ Πέιν και το γυμνό σώμα της Αντέλ Εξαρχόπουλος δίνουν το δικό τους χρώμα στο φεστιβάλ
 
Ο σκηνοθέτης – σεναριογράφος Αλεξάντερ Πέιν (στη φωτογραφία αριστερά με τον ηθοποιό Μπρους Ντερν στα γυρίσματα της ταινίας τους, «Νεμπράσκα») δεν χρειάζεται συστάσεις.
Γεννημένος στις Ηνωμένες Πολιτείες τον Φεβρουάριο του 1961, ο ελληνικής καταγωγής Αλέξανδρος Παπαδόπουλος, είναι μια από τις μεγάλες δυνάμεις του σύγχρονου αμερικανικού κινηματογράφου και κάτοχος δυο Οσκαρ σεναρίου («Πλαγίως», «Οι απόγονοι»). Στις Κάννες εμφανίζεται εφέτος για δεύτερη φορά εντός συναγωνισμού με την ταινία «Νεμπράσκα», ο τίτλος της οποίας τον αγγίζει προσωπικά, αφού η Νεμπράσκα είναι η πολιτεία της γενέθλιας πόλης του, της Ομαχα.

Η επίσης ελληνικής καταγωγής γαλλίδα ηθοποιός Αντέλ Εξαρχόπουλος ωστόσο, χρειάζεται κάποιες συστάσεις. Το κορίτσι δεν έχει καλά –καλά κλείσει τα 20 (γεννήθηκε το 1994) και παρ' ότι έχει  κάποιες ταινίες στο ενεργητικό της (το εβραϊκό δράμα «Το άστρο του φόβου» με τον Ζαν Ρενό είναι μια από αυτές), δεν είναι και τόσο γνωστή. Ολα ωστόσο δείχνουν ότι έχει λαμπρή καριέρα μπροστά της μετά την εμφάνισή της στην τελευταία ταινία του Αμπντελατίφ Κεσίς «Η ζωή της Αντέλ, κεφάλαιο 1 και 2» (“La vie d’ Adele chapitres 1 et 2”).

Ημερίδα για τον ποιητή και στοχαστή Γιώργο Σαραντάρη

Πραγματοποιείται στη Στοά του Βιβλίου την Πέμπτη 23 Μαΐου
 Ημερίδα για τον ποιητή και στοχαστή Γιώργο Σαραντάρη
Ακούστε ποίημα του Σαραντάρη μελοποιημένο από τον Μάνο Χατζιδάκι στον «Μεγάλο Ερωτικό»
 
Ο Γιώργος Σαραντάρης (1908-1941), διηγηματογράφος, μεταφραστής, δοκιμιογράφος, φιλόσοφος αλλά προπάντων ποιητής, ήταν από τις πιο ενδιαφέρουσες φωνές του μεσοπολέμου. Αν είχε ζήσει περισσότερο, η εικόνα που έχουμε για τη μοντέρνα ποίηση στην Ελλάδα θα ήταν διαφορετική. Το θέμα είναι πως αυτός ο αισθαντικός ποιητής που γεννήθηκε στην Κωνσταντινούπολη και γαλουχήθηκε στην Ιταλία «έσβησε» νωρίς, στη μυθική ηλικία των 33 ετών. Ευαίσθητος, φιλάσθενος αλλά επίσης ρομαντικός και ιδεαλιστής, κατατάχθηκε στον στρατό, έφυγε για το ελληνοϊταλικό μέτωπο και πέθανε τελικά από τύφο στην Αθήνα το 1941.

Τα τελευταία χρόνια η κριτική επανεξετάζει και επανεκτιμά το έργο του, όψιμα μεν, δικαίως δε.

«ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΜΝΗΜΗΣ…ΓΙΑ ΜΟΥΣΕΙΑ» ΣΤΟ ΛΑΟΓΡΑΦΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΚΟΜΟΤΗΝΗΣ

Τα μουσεία μπορούν να προάγουν την κοινωνική αλλαγή και να διδάξουν την αποδοχή και την ανοχή

Η Νάγια Δαλακούρα, αρχαιολόγος - μουσειολόγος της ΙΘ Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων επιχείρησε ένα σύντομο ταξίδι μνήμης στον κόσμο των μουσείων και συγκεκριμένα στην ιστορία της δημιουργίας των πρώτων ελληνικών και λαογραφικών μουσείων


 Τα μουσεία πάντα δείχνουν τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε τον κόσμο γύρω μας και σε μια πολύ δύσκολη εποχή έχουν έναν σημαντικό ρόλο να παίξουν ως κέντρα συνεύρεσης διαφορετικών κοινοτήτων, πολιτισμών, αντιλήψεων και ιδεών έχουν τη δυνατότητα να προάγουν την κοινωνική αλλαγή και να διδάξουν την αποδοχή και την ανοχή. Με το επίκαιρο αυτό μήνυμα η Νάγια Δαλακούρα, αρχαιολόγος - μουσειολόγος της ΙΘ Εφορείας Προϊστορικών και Κλασσικών Αρχαιοτήτων περιέγραψε στο κοινό που παρακολούθησε την ομιλία της τη σημασία των μουσείων σε μία δύσκολη εποχή όπως η σημερινή, όταν βασικές αξίες όπως η συνοχή και η αλληλεγγύη θυσιάζονται στο βωμό της οικονομικής κρίσης. Η κ. Δαλακούρα ήταν ομιλήτρια τη Δευτέρα 20 Μαΐου στις 8 το βράδυ στην έκτη εκδήλωση της σειράς “Μορφωτικές Συναντήσεις 2012-2013”, που διοργάνωσε ο Μορφωτικός Όμιλος Κομοτηνής στην αίθουσα ομιλιών του νέου κτιρίου του λαογραφικού μουσείου Κομοτηνής (Αγ. Γεωργίου 22), στο πλαίσιο του εορτασμού της Διεθνούς Ημέρας Μουσείων. Εκεί ανέπτυξε την ομιλία με θέμα «Ιστορίες μνήμης ...για μουσεία».
ΤΑ ΜΟΥΣΕΙΑ ΤΟΠΟΙ ΜΝΗΜΗΣ ΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΩΝ

Τα μουσεία, σύμφωνα με την ομιλήτρια, αποτελούν τόπους μνήμης των ανθρώπων, όπου, με διάφορες μνημοτεχνικές,  διαφυλάσσεται, αποκρυσταλλώνεται, διαμορφώνεται, πραγματεύεται και αποθηκεύεται η μνήμη. Στην περίπτωση των μουσείων η μνήμη αυτή είναι, πρωτίστως, συλλογική, δηλαδή τόπος παραγωγής κοινά αναγνωρίσιμων εικόνων. Η μνήμη είναι πάντοτε παρούσα στα μουσεία. Αποτελεί μια προσπάθεια απόδοσης νοήματος εντός του μουσείου και εκφράζεται μέσα από τα κείμενα, τις φωτογραφίες και τα αντικείμενα, η επιλογή και ο συνδυασμός των οποίων σε μια έκθεση δημιουργούν μια νέα αφήγηση της μνήμης με τον τρόπο που το μουσείο επιδιώκει να πει μια ιστορία.
Η ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΤΩΝ ΜΟΥΣΕΙΩΝ

Μουσικό «όχι» κατά της εξόρυξης χρυσού

Ξεκίνησε σαν μια συναυλία συμπαράστασης κατά της εξόρυξης χρυσού στις Σκουριές. Εξελίσσεται όμως σε μια μεγάλη γιορτή για το δικαίωμα στη ζωή και κατά της καταστολής και της κρατικής τρομοκρατίας.
Η συναυλία θα γίνει το Σάββατο 25 Μαΐου στην Ιερισσό, με ελεύθερη είσοδο. Συμμετέχουν αφιλοκερδώς οι Δημήτρης Ζερβουδάκης, Active Member, ο Παύλος Παυλίδης με τους Β. Movies, ο Γιάννης Αγγελάκας και ο Θανάσης Παπακωνσταντίνου με τη Ματούλα Ζαμάνη.