Παρασκευή 7 Ιουνίου 2013

Μεσογειακό πολιτιστικό Φεστιβάλ CEREALIA στην Ρώμη

Οι ιταλοί τιμούν την Κρήτη, τα προϊόντα και τον πολιτισμό της!
07/06/13
Σε αρχαιοελληνικό φόντο, παρουσία πλήθους κόσμου και κάτω απο την απαγγελία των στίχων της Ιλιάδας του Ομήρου από την Κρητικής καταγωγής ηθοποιό Μαρία Τζομπανάκη, τιμήθηκε χθες βράδυ η Ελλάδα, και η Περιφέρεια Κρήτης στο πλαίσιο του φημισμένου Μεσογειακού πολιτιστικού Φεστιβάλ CEREALIA στην Ρώμη.
Παρουσία του περιφερειάρχη Κρήτης Σταύρου Αρναουτάκη, σε μια εντυπωσιακή  εκδήλωση στο υπαίθριο αρχαιολογικό μουσείο "Των Θερμών Λουτρών του Διοκλητιανού" εγκαινιάστηκε το πολιτιστικό φεστιβάλ CEREALIA 2013 που είναι φέτος αφιερωμένο στην  Ελλάδα και ειδικότερα στην Περιφέρεια Κρήτης.

Το φεστιβάλ που θα διαρκέσει μέχρι την Κυριακή στοχεύει στην προώθηση της διαπολιτισμικής ανταλλαγής στους τομείς περιβάλλοντος, οικονομίας, τουρισμού, παραδοσιακής διατροφικής κουζίνας, και κουλτούρας, στο οποίο συμμετέχει και έχει μαγνητίσει το ενδιαφέρον η αποστολή της Περιφέρειας Κρήτης.

Οι (εύκολες) λέξεις και τα (ζόρικα) πράγματα

Να είστε σοφιστές στην σκέψη αλλά όχι στις πράξεις
Ονορέ ντε Μπαλζάκ
Ο πρόσφατος τραγέλαφος για το αντιρατσιστικό νομοσχέδιο, με τον καημό της Νέας Δημοκρατίας να μη χάσει (ακρο)- δεξιές ψήφους, τις εκρήξεις προοδευτισμού των εταίρων της, τις παλινωδίες της ΔΗΜ.ΑΡ., και τα υπόλοιπα κόμματα να προσπαθούν να χαράξουν τη δική τους γραμμή, φέρνουν στον νου το βιβλίο του Μισέλ Φουκώ «Ο λέξεις και τα πράγματα».

Η ποίηση του Καβάφη... σε κινούμενα σχέδια
Η 7η Animart, το 10ήμερο Βιωματικό Σχολείο Τεχνών στα Ιωάννινα, εστιάζει στην επέτειο των 150 χρόνων από την γέννηση του αλεξανδρινού ποιητή
Η ποίηση του Καβάφη... σε κινούμενα σχέδια
 

Το Ευρωπαϊκό Κέντρο Κινουμένων Σχεδίων, σε συνεργασία με το Ριζάρειο  Ίδρυμα και το Δήμο Ζαγορίου, διοργανώνει την 7η Animart, δεκαήμερη εκδήλωση (14 - 24 Ιουλίου) με θέμα τη βιωματική προσέγγιση της τέχνης. Η φετινή διοργάνωση επιστρέφει στο γενέθλιο τόπο της, το Μονοδένδρι Ιωαννίνων, και εστιάζει στο έργο του ποιητή Κωνσταντίνου Π. Καβάφη με αφορμή τον εορτασμό των 150 χρόνων από τη γέννηση και 80 από το θάνατό του.
 

Νέος χρονικός μανδύας εξαφανίζει τα γεγονότα

Εάν έχετε νιώσει ποτέ ότι θα θέλετε να αλλάξετε ένα γεγονός από την ιστορία,
τότε ίσως σύντομα να έχετε αυτή τη δυνατότητα, καθώς ηλεκτρολόγοι μηχανικοί χρησιμοποίησαν λέιζερ για να δημιουργήσουν έναν χρονικό μανδύα που έχει την ιδιότητα να κρύβει δεδομένα επικοινωνίας σε μία «χρονότρυπα», και φαίνεται σαν να μην εστάλησαν ποτέ.
Οι επιστήμονες κατάφεραν να κρύψουν σχεδόν τα μισά δεδομένα (ποσοστό 46%) που μετέφερε το φως και ευελπιστούν ότι στο μέλλον θα βελτιώσουν κι άλλο την αποτελεσματικότητα της τεχνικής τους, η οποία στην ουσία «σβήνει» τα γεγονότα από την ιστορία, σαν να μην συνέβηκαν ποτέ.
Το 2010, ο Martin McCall, φυσικός στο Imperial College του Λονδίνου, και οι συνεργάτες του υποστήριξαν ότι ίσως να μπορεί να δημιουργηθεί ένας χρονικός μανδύας που θα έχει την ιδιότητα να δημιουργεί μικρά παράθυρα στο χρόνο κατά τη διάρκεια των οποίων θα μπορούν να πραγματοποιηθούν διάφορες λειτουργίες περνώντας απαρατήρητες. Το όλο σχέδιο βασίστηκε στη θεωρεία των μανδυών αορατότητας, που μπορούν να κρύβουν αντικείμενα στο χώρο κάμπτοντας τις ακτίνες φωτός γύρω τους. Όταν κάποιος κοιτάει από απόσταση, το φως φαίνεται να ταξιδεύει σε μία ευθεία γραμμή, χωρίς να χτυπάει κάποιο ενδιάμεσο αντικείμενο.
Πάνω σε αυτή τη βάση, η ομάδα του McCall υποστήριξε πως εάν διαχωρίσει τα κύματα φωτός στο χρόνο και στη συνέχεια τα συμπιέσει ξανά μαζί, τότε θα μπορεί να δημιουργήσει χρονικά κενά, τα οποία θα εξαφανίζουν διάφορα γεγονότα.

Φύλλο φύλλο και συντηρημένα τα περίφημα Βιβλία των Ζωγράφων


Η εκδοτική επανάσταση του Τεριάντ στο Βυζαντινό Μουσείο

Μέχρι να ξανανοίξει το φθινόπωρο το πολύπαθο Μουσείο Τεριάντ στη Βαρειά Μυτιλήνης, οι Αθηναίοι έχουν την ευκαιρία να θαυμάσουν γύρω στα 350 έργα των Πικάσο, Ματίς, Μορό, Κορμπιζιέ και άλλων που ο Στρατής Ελευθεριάδης έπεισε να συνεργαστούν με ποιητές και συγγραφείς

Της Βασιλικής Τζεβελέκου

Με την «Ψυχαγωγία» του Ζορζ Ρουό, ενός από τους πιο παραγωγικούς και σημαντικούς εκπροσώπους της μοντέρνας τέχνης, ξεκίνησε ο Στρατής Ελευθεριάδης-Τεριάντ στο Παρίσι του 1943 τα «Βιβλία των Ζωγράφων». Επρόκειτο για εκδοτικό τόλμημα που μετατράπηκε σε αξεπέραστο καλλιτεχνικό έργο. Συνολικά εκδόθηκαν, σε περιορισμένο πάντα αριθμό αντιτύπων, 26 εικονογραφημένα βιβλία, τα περίφημα «Grand’s Livres», που συνδυάζουν κείμενο και εικόνα. Ο εμπνευσμένος εκδότης και τεχνοκριτικός από τη Μυτιλήνη έφερε εκδοτική επανάσταση με αυτή τη σειρά. Πέτυχε τη σύζευξη λέξης και εικόνας με τη συμβολή των μεγαλύτερων πρωτοπόρων καλλιτεχνών του πρώτου μισού του 20ού αιώνα, οι οποίοι είτε έγραφαν οι ίδιοι τα κείμενα είτε βασίζονταν σε έργα κλασικών ή σύγχρονων σημαντικών ποιητών και συγγραφέων.

Ολο το νησί, εργαστήρι γλυπτικής με δάσκαλο τον Ουρς Φίσερ


Η έκθεση στο παλαιό Σφαγείο της Υδρας με πρωτοβουλία του Ιδρύματος ΔΕΣΤΕ

Μικροί και μεγάλοι, επισκέπτες και παραθεριστές, ανασκουμπώθηκαν. Επιασαν πολύχρωμο πηλό και έφτιαξαν με ελευθερία και αυθορμητισμό μυθολογικά πλάσματα, ζώα, πουλιά, δέντρα και ανθρώπινες μορφές. Ο διεθνούς φήμης Ελβετός εικαστικός εξηγεί τα στάδια του πρωτόγνωρου πρότζεκτ

Της Παρής Σπίνου

Ο Ουρς Φίσερ, ο Ελβετός καλλιτέχνης που τα τελευταία χρόνια ζει στη Νέα Υόρκη, δημιουργεί συνεχώς νέες προκλήσεις με το πρωτοποριακό έργο του. Με εναλλασσόμενες διαθέσεις του νταντά, της ποπ αρτ και της εννοιολογικής τέχνης κάνει τεράστια γλυπτά και εγκαταστάσεις ανατρέποντας με χιούμορ και σαρκασμό γνωστά σύμβολα και εικόνες: σκελετοί από αλουμίνιο παγωμένοι σε παράξενες στάσεις, κέρινα αναγεννησιακά γλυπτά που λιώνουν αργά, τρύπες σε τοίχους απ” όπου προβάλλουν αναιδείς γλώσσες, είναι ορισμένα από τα πολυσυζητημένα έργα του που έχουν παρουσιαστεί σε μεγάλα μουσεία και Μπιενάλε σε όλο τον κόσμο.

Ευρωπαϊκή Γιορτή της Μουσικής (19-21 Ιουνίου)

Ολη η Αθήνα ένα πελώριο πάλκο




Πλατείες, δρόμοι, πεζόδρομοι, κήποι, λόφοι, αγαπημένα στέκια, ακόμα και μουσεία θα φιλοξενήσουν πάνω από 60 δωρεάν συναυλίες. Χάρη στην προσφορά του Ιδρύματος «Σταύρος Νιάρχος» η γιορτή φέτος εξαπλώνεται περισσότερο από κάθε άλλη χρονιά

Της Μαρίνας Κουβέλη


Tρεις ολόκληρες ημέρες θα διαρκέσει η Γιορτή της Μουσικής. Για την ακρίβεια, τρεις μέρες και τρεις νύχτες. Θα ξεκινήσει στις 19 του μηνός και θα ολοκληρωθεί στις 21. Για 14η συνεχόμενη χρονιά, η ΑΜΚΕ ΜΕΣΟ (Εθνικός φορέας συντονισμού του Ελληνικού δικτύου της Ευρωπαϊκής Γιορτής της Μουσικής) φιλοδοξεί να μετατρέψει όλη την πόλη σε μια πελώρια σκηνή η οποία θα μας γεμίσει μουσικές και χαρά και θα μας δώσει την ευκαιρία να γνωρίσουμε άγνωστες γωνιές της Αθήνας.

Στον χορό φέτος θα μπουν πλατείες (Συντάγματος, Κλαυθμώνος, Βαρνάβα, Αυδή, Θησείου), δρόμοι (Κωνσταντινουπόλεως), πεζόδρομοι (Παρμενίδου, Καλλιρρόης, Μαυροκορδάτου, Αναπαύσεως), σημεία της πόλης (Εθνικός κήπος, Δελφικό Ωδείο, Λόφος Φιλοπάππου), αγαπημένα στέκια (Ιανός, Floral, Jazz Point) αλλά και μουσεία (Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο, Προαύλιος Χώρος Μουσείου Ακρόπολης, Κήπος Νομισματικού Μουσείου). Σημαντική φετινή προσθήκη είναι και τα εκπαιδευτικά προγράμματα για μικρούς και μεγάλους.

Μια θάλασσα με όνειρα και εφιάλτες



Η Μασσαλία απέκτησε μουσείο αφιερωμένο στους πολιτισμούς τής Μεσογείου

gedectFile
 

Η μυστηριώδης «πατρική» σχέση του Καβάφη με τον κληρονόμο του

Φεστιβάλ Φιλίππων Θάσου (5 Ιουλίου-1 Σεπτεμβρίου
Ο Θοδωρής Γκόνης, καλλιτεχνικός διευθυντής τής τόσο ιδιαίτερης αυτής καλλιτεχνικής διοργάνωσης της περιφέρειας, που δίνει έμφαση στις δικές της παραγωγές και όχι στις περιοδεύουσες σε όλη τη χώρα, αποφάσισε να οργανώσει αφιέρωμα στον Αλεξανδρινό. Ζήτησε από τον Κώστα Ακρίβο ένα νέο θεατρικό έργο. Κι αυτός έγραψε το «Ο γηραιός πατήρ μου». Θέμα του η υποψία ότι ο Αλέκος Σεγκόπουλος, κληρονόμος της περιουσίας και του έργου του Καβάφη, ήταν φυσικό του τέκνο. Μητέρα του, η ράφτρα της μητέρας του ποιητή, Ελένη Σεγκοπούλου


Της Εφης Μαρίνου

getFi34cvble«Αυτή είνε η Διαθήκη μου. Εκτελεστήν αυτής διορίζω τον Αλέξανδρον Δ. Σεγκόπουλον. Κληροδοτώ εις την ανεψιάν μου Χαρίκλειαν Βαλιέρη διακοσίας λίρας. Κληροδοτώ εις την ανεψιάν μου Ελένην Καβάφην επτακοσίας λίρας. Κληροδοτώ εις τον Αλεξ. Δ. Σεγκόπουλον όλην την επίλοιπον περιουσίαν μου. Επίσης τα έπιπλα της οικίας μου, τα διαμαντικά, τα βιβλία και οτιδήποτε άλλο με ανήκει. Εν Αλεξανδρεία τη 8η Ιουλίου 1923. Κωνσταντίνος Π. Καβάφης».

Αυτή η απρόσμενη στο σκεπτικό της διαθήκη στάθηκε η αφορμή για τη συγγραφή ενός καινούργιου θεατρικού έργου από τον Κώστα Ακρίβο. Ο Θοδωρής Γκόνης, επιθυμώντας να παρουσιάσει ένα μεγάλο αφιέρωμα στον Κ.Π. Καβάφη στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Φιλίππων (5 Ιουλίου-1 Σεπτεμβρίου) τιμώντας τα εκατόν πενήντα χρόνια από την γέννησή του, παρήγγειλε στον Βολιώτη συγγραφέα και εκπαιδευτικό να γράψει κάτι ειδικά.

Η ιστορία αφήνει μνήμες ανεξίτηλες

 

 
Της Πέπης Ρηγοπούλου/Εφημερίδα των Συντακτών

getFile (66)
Στις 6 Απριλίου 1941 επιτίθενται οι Γερμανοί στην Ελλάδα. Στις 27 Απριλίου εισβάλλουν στην Αθήνα. Tον Δεκέμβρη η στρατιωτική τους ηγεσία ζητά τη μεγάλη αίθουσα του Πανεπιστημίου Αθηνών για να γιορτάσουν την Πρωτοχρονιά. Ο πρύτανης Μπαλής εισηγείται στον κατοχικό αντιπρόεδρο της κυβέρνησης και υπουργό Παιδείας Λογοθετόπουλο να μη δοθεί. Εκείνος όμως, φανατικός γερμανόφιλος, τη δίνει. Η εικόνα του πρωτοχρονιάτικου τραπεζιού που στήθηκε στην αίθουσα έχει σωθεί και καταγραφεί στα αρχεία της ΕΡΤ. Επάνω στο κέφι τους οι Γερμανοί στρατιωτικοί βγαίνουν στα προπύλαια και αποκεφαλίζουν τα αγάλματα που και σήμερα βρίσκονται μπροστά στο κτίριο του ιδρύματος. Ο Ελληνας δημοσιογράφος Κώστας Παράσχος φωτογραφίζει και διασώζει την εικόνα των ακέφαλων αγαλμάτων που οι κατακτητές αποκατέστησαν τις επόμενες μέρες για να προλάβουν αντιδράσεις. Η ιστορία δεν τελειώνει εδώ. (Στο σάιτ «Αθεόφοβος» μπορεί κανείς να βρει τη συνέχεια.) Ομως εγώ δεν θέλω να μιλήσω για τη συνέχεια αυτή, αν και η ιστορία, ακόμα και όταν μοιάζει να διακόπτεται, συνεχίζεται και με μια έννοια επαναλαμβάνεται με άλλους τρόπους.