Αυτό το καλοκαίρι το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Ανδρου
συγκέντρωσε πάνω από 130 έργα καλλιτεχνών που, επηρεασμένοι από τις
ευρωπαϊκές πρωτοπορίες, έσκυψαν πάνω στην παράδοσή μας και συνέβαλαν με
μοντέρνο τρόπο στην αναζωπύρωση του ενδιαφέροντος για τη τη βυζαντινή
τέχνη
Της Παρής Σπίνου
Η βυζαντινή παράδοση και οι επιρροές που άσκησε στη νεοελληνική
τέχνη, ιδιαίτερα στους εκπροσώπους της περίφημης γενιάς του ’30 και του
Μεσοπολέμου, βρίσκονται στο επίκεντρο της φετινής έκθεσης που οργανώνει
στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Ανδρου το Ιδρυμα Βασίλη και Ελίζας
Γουλανδρή, από τις 30 Ιουνίου έως τις 29 Σεπτεμβρίου.
Πάνω από 130 έργα καλλιτεχνών, οι οποίοι ζωγράφισαν με θρησκευτική
ευαισθησία, περιλαμβάνει το αφιέρωμα «Ιστορώντας την Υπέρβαση. Από την
παράδοση του Βυζαντίου στη νεώτερη τέχνη».
Ανάμεσά τους οι Κωνσταντίνος Παρθένης, Φώτης Κόντογλου, Νίκος
Εγγονόπουλος, Νίκος Νικολάου, Γιάννης Τσαρούχης, Σπύρος Βασιλείου,Σπύρος
Παπαλουκάς, Κωνσταντίνος Αρτέμης, Αγήνορας Αστεριάδης, Ράλλης Κοψίδης,
Δημήτρης Γαλάνης, Τάσσος, Γιώργος Σικελιώτης, Βάσω Κατράκη κ.ά.
«Αυτή την εποχή η έκθεση δίνει αφορμή να ανατρέξουμε στις δικές μας
αξίες, να ανακαλύψουμε πρότυπα» δήλωσε χθες ο διευθυντής του μουσείου
Κυριάκος Κουτσομάλλης. «Στην κρίση του Μεσοπολέμου οι Ελληνες δημιουργοί
δεν θέλησαν να είναι μεταπράτες, αλλά εσκυψαν στη δική μας παράδοση»
τόνισε. «Ορισμένοι από αυτούς γνώρισαν και βίωσαν τις ανατρεπτικές
αλλαγές στην τέχνη, κατά τον περασμένο αιώνα, διαμένοντας ή ταξιδεύοντας
σε μεγάλα καλλιτεχνικά κέντρα, όπως το Παρίσι, το Μόναχο, τη Βιέννη, τη
Νέα Υόρκη. Αλλοι ταξίδεψαν στις κοιτίδες του βυζαντινού πολιτισμού,
όπως το Αγιο Ορος, τα Μετέωρα, τον Μυστρά. Σκοπός της έκθεσης είναι να
δείξει πώς προσέλαβαν, αφομοίωσαν, αξιοποίησαν και ενέταξαν στους
εικαστικούς τους προβληματισμούς στοιχεία της παράδοσης και του
μοντερνισμού, συμβάλλοντας έτσι και στην αναζωπύρωση του ενδιαφέροντος
για τη βυζαντινή τέχνη».