Δευτέρα 15 Ιουλίου 2013

Δισπηλιό: Στα χέρια της… νανοτεχνολογίας η σωτηρία του νεολιθικού οικισμού

Ο αρχαιότερος νεολιθικός οικισμός στην Ευρώπη
Από την αναπαράσταση του λιμναίου οικισμού στο Δισπηλιό.
 
  από Archaeology newsroom - Δευτέρα, 15 Ιουλίου 2013
Στα χέρια πανεπιστημιακών ερευνητών, που δεν φοβούνται να ρισκάρουν, συνδυάζοντας την επιστήμη τους με αυτήν της νανοτεχνολογίας, βρίσκεται η σωτηρία του παλιότερου νεολιθικού οικισμού στην Ευρώπη, στο Δισπηλιό Καστοριάς.
Αυτό θα γίνει με τη χρήση υλικών πολύ πολύ μικρής διασποράς, με στόχο να επιτευχθεί στερέωση, δηλαδή ανάκτηση της συνεκτικότητας των ευρημάτων, όπως εξήγησε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Λέκτορας στο τμήμα συντήρησης αρχαιοτήτων και έργων τέχνης στο ΤΕΙ Αθήνας Αλέξης Στεφανής.
Σύμφωνα με τον κ. Στεφανή, «οι κάτοικοι της εποχής, χρησιμοποιούσαν τον πηλό σαν επίχρισμα στις καλύβες που έστηναν με καλάμια και στη συνέχεια τις έντυναν με πηλό. Σήμερα οι αρχαιολόγοι ανακάλυψαν τον νεολιθικό αυτό οικισιμό, αλλά κατά την ανασκαφή, επειδή ο πηλός έχει ιδιότητες που τον καθιστούν ευάλωτο στο περιβάλλον και τον χρόνο, τα ευρήματα που βγάζουν καταρρέουν και γίνονται σκόνη, με αποτέλεσμα η ανακάλυψη να χάνεται».

Βακχικό είδωλο θεανθρώπινων διαστάσεων

Στο Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων

Ποιος θα ήταν ο πιο κατάλληλος να ενσαρκώσει έναν ανθρωποποιημένο θεό; Φυσικά, ο Σάκης Ρουβάς, στο πρόσωπο του οποίου είδε τον ιδανικό Διόνυσο ο σκηνοθέτης της παράστασης.

Μια καινούργια θρησκεία - απειλή, μια νέα δύναμη που θέλει να επιβάλει τη δική της λατρεία, εισχωρεί στο μοναδικό έργο της αρχαιότητας, όπου ο Διόνυσος πρωταγωνιστεί ως ανθρωποποιημένος θεός, αποτυπώνοντας το δράμα του θεού, που είναι το δράμα του ανθρώπου, ενσαρκωμένος από ένα σύγχρονο ποπ είδωλο.


Με το τραγικό, το δραματικό και το θεατρικό στοιχείο να συνυπάρχουν, η τραγωδία του Ευριπίδη, «Βάκχες», παρουσιάζεται - στο πλαίσιο του 56ου Φεστιβάλ Φιλίππων Θάσου - από την καλλιτεχνική εταιρεία Αργώ, σε σκηνοθεσία του Δημήτρη Λιγνάδη, στο Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων, το Σάββατο 13 και την Κυριακή 14 Ιουλίου, στις 9.30, ξεκινώντας την περιοδεία της σε όλη την Ελλάδα.

Κυριακή 14 Ιουλίου 2013

O κλέψας του κλέψαντος

























Ρώσοι και Γερμανοί μαλώνουν για τις κλεμμένες αρχαιότητες.
Το διπλωματικό χάος στην πρόσφατη επίσκεψη της Μέρκελ στο Ερμιτάζ μαρτυρά ότι τα σπουδαία λάφυρα του πολέμου, τα οποία η μια χώρα άρπαξε από την άλλη, αποτελούν μεγάλο αγκάθι στις μεταξύ τους σχέσεις
Λαλίστατοι είναι συνήθως ο Βλαντίμιρ Πούτιν και η Άνγκελα Μέρκελ. Εκτός αν έχουν λόγους να σωπαίνουν. Τότε, μεταμορφώνονται σε Σφίγγες, προκειμένου να αποκρύψουν «ενοχλητικές» περιπτώσεις. Όπως ακριβώς έγινε πολύ πρόσφατα, κατά την επίσκεψη της Ά. Μέρκελ στη Ρωσία.
Μια έκθεση στο Ερμιτάζ παραλίγο να προκαλέσει διπλωματικό επεισόδιο ανάμεσα στο Βερολίνο και τη Μόσχα. Επισκίασε, πάντως, τη συνάντηση των δύο ηγετών.

Saristra Festival 2013


Παρασκευή 9, Σάββατο 10 & Κυριακή 11 Αυγούστου
Παλιά Βλαχάτα, Σάμη, Κεφαλονιά

Στις 12 Αυγούστου του 1953 ένας σεισμός 7,2 ρίχτερ με επίκεντρο την Κεφαλονιά ισοπεδώνει σχεδόν ολοκληρωτικά την Κεφαλονιά, την Ιθάκη και τη Ζάκυνθο, αφήνοντας πολύ βαθιές πληγές στα τρία νησιά- που θα κάνουν αρκετά χρόνια να επουλωθούν. 60 χρόνια μετά, ένα από τα χωριά που εγκαταλείφθηκαν τότε και έμειναν σαν φαντάσματα στα ημιορεινά της περιοχής της Σάμης, αποκτά ξανά ζωή με ένα φεστιβάλ που αποτελεί σημείο αναφοράς για το φετινό καλοκαίρι στην Κεφαλονιά.

To μικρότερο και πιο ασυνήθιστο μουσείο του κόσμου!

Εκθέματα αντικείμενα καθημερινής χρήσης

To μικρότερο και πιο ασυνήθιστο μουσείο του κόσμου!
Χωμένο σε ένα μικρό στενάκι στο Μανχάταν της Νέας Υόρκης κι έχοντας το μέγεθος ενός μεγάλου ασανσέρ (παλιά ο χώρος αυτός ήταν ασανσέρ), το μικρότερο μουσείο του κόσμου δεν κλείνει ποτέ τις πόρτες του για το κοινό, καθώς τα εκθέματά του είναι ορατά για τους πολίτες 24 ώρες το εικοσιτετράωρο επτά μέρες την εβδομάδα. Στην πραγματικότητα, είναι ανοιχτό μόνο 16 ώρες την εβδομάδα, δηλαδή τις πρωινές ώρες του Σαββάτου και της Κυριακής, όμως οι ενδιαφερόμενοι έχουν την ευκαιρία να θαυμάσουν τα αντικείμενα που εκτίθενται σε αυτό όλες τις ώρες κάθε μέρα, καθώς προστατεύονται από μια γυάλινη πόρτα.

Ισπανία: «Πτέρυγα Μέσι» στο μουσείο της Μπαρτσελόνα


Ο Λιονέλ Μέσι αποτελεί την πρώτη και μοναδική έως τώρα εξαίρεση στην Μπαρτσελόνα, καθώς θα γίνει ο πρώτος ποδοσφαιριστής στην ιστορία της θρυλικής ομάδας της Καταλωνίας στον οποίο θα αφιερωθεί ολόκληρη πτέρυγα του μουσείου της, που βρίσκεται στο στάδιο «Καμπ Νου».

Επαναλειτουργεί ανακαινισμένο το Μουσείο Θεοφίλου στη Μυτιλήνη

 Επαναλειτουργεί ανακαινισμένο το Μουσείο Θεοφίλου στη Μυτιλήνη
Ένα χρόνο μετά το προσωρινό του λουκέτο για εργασίες που περιλάμβαναν την επισκευή και την αντικατάσταση της στέγης, την εγκατάσταση θέρμανσης και κατάλληλου φωτισμού, καθώς και της κατασκευής των ηλεκτρολογικών και μηχανολογικών εγκαταστάσεων του κτιρίου (κλιματισμός, κλειστό κύκλωμα τηλεόρασης, αποστράγγιση, πυρόσβεση), το Μουσείο Θεοφίλου στη Μυτιλήνη ξανανοίγει αύριο Δευτέρα 15 Ιουλίου στις 8.μμ. τις πόρτες του στο κοινό, έτοιμο να το «υποδεχτεί» ως ένας χώρος αντάξιος της πολιτιστικής κληρονομιάς που φιλοξενεί.

Οφειλές της Ευρώπης στο Ισλάμ

Ο Τζον Φρίλι μας μεταφέρει το φως της Ανατολής στη Δύση, μέσα από τους Αραβες αστρονόμους που είχαν εγκαταστήσει αστεροσκοπεία στη Σαμαρκάνδη, τη Βαγδάτη, τη Δαμασκό, το Κάιρο και την Κόρδοβα.
 
 Μία μελέτη που απευθύνεται στο ευρύ κοινό, χωρίς να θυσιάζει την επιστημονικότητα του λόγου.
Σκοπός της είναι να καταλάβει και ο αδαής το πώς έδρασε ο αραβικός και ισλαμικός επιστημονικός κόσμος όταν εκλήθη να επεξεργαστεί ξανά την αρχαιοελληνική κληρονομιά. Ηταν φυσικοί, φιλόσοφοι, μαθηματικοί, γεωγράφοι και -γιατί όχι;- αλχημιστές.

Η Ελληνική ζωγραφική στο πέρασμα του χρόνου

Η ΦΥΣΙΟΓΝΩΜΙΑ της νεοελληνικής τέχνης, οι διαφορετικές αισθητικές της διατυπώσεις, η ιστορία του τόπου μας και η αξεπέραστη ομορφιά της ελληνικής φύσης αποτυπώνονται στα ογδόντα και πλέον πολύτιμα έργα που παρουσιάζονται στο Ιδρυμα Θεοχαράκη, στην έκθεση με τίτλο «Νεοελληνική Τέχνη: Θησαυροί από την Πινακοθήκη Ε.Αβέρωφ» και τα οποία προέρχονται από τη συλλογή ενός ανθρώπου που έσκυψε με σεβασμό πάνω από την ελληνική δημιουργία. 


Θησαυροί της σπουδαίας συλλογής του Ευάγγελου Αβέρωφ-Τοσίτσα, μαζί με νέα αποκτήματα της ομώνυμης πινακοθήκης, αποκαλύπτουν μια πτυχή της ελληνικής ζωγραφικής από το 19ο αιώνα έως και σήμερα μέσα από τα έργα κορυφαίων καλλιτεχνών.

Χορεύοντας με την ιστορία

Η χώρα καταρρέει, όμως το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας για 19η χρονιά βρίσκεται στις επάλξεις της παραστατικής πρωτοπορίας, ξορκίζοντας τη μιζέρια και μεταμορφώνοντας από τις 18 ώς τις 25 του μήνα την Καλαμάτα σε πολιτιστική πρωτεύουσα της χώρας.
 
 Το αποδεικνύουν από μόνα τους τα ονόματα που θα περάσουν απ' αυτήν:
Αν Τερέζα Ντε Κέερσμακερ, Βιμ Βαντεκέιμπους, Ρασίντ Ουραμντάν, Κούντους Ονικέκου, Φαμπιάν Μπάρμπα, Δημήτρης Παπαϊωάννου, Γιάννης Μανταφούνης, Αγγελική Στελλάτου... Τρεις ήπειροι, Ευρώπη (Γαλλία, Βέλγιο, Ελβετία, Ελλάδα), Αφρική (Νιγηρία) και Νότια Αμερική (Εκουαδόρ), συμπράττουν στη μεσσηνιακή πρωτεύουσα με έξι παραγωγές από το διεθνή χώρο και πέντε από την Ελλάδα.