Παρασκευή 29 Νοεμβρίου 2013

Η ποίηση του Καβάφη συναντά την αρχαιότητα στο Κυκλαδικής Τέχνης


Η έκθεση «Ιδανικές μορφές κι αγαπημένες» εγκαινιάζεται την Τρίτη
Η ποίηση του Καβάφη συναντά την αρχαιότητα στο Κυκλαδικής Τέχνης
Αττικός μελανόμορφος καλυκωτός κρατήρας
 
Στίχοι πάνω στους τοίχους, ποιήματα γραμμένα σε χαρτιά  που τα έχει πάρει ο αέρας. Το άνοιγμα της μαύρης βελούδινης  κουρτίνας δίνει στον επισκέπτη μια πρώτη εικόνα: Η έκθεση «Ιδανικές "μορφές" κι αγαπημένες» που εγκαινιάζεται σήμερα, Τρίτη, στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης - Μέγαρο Σταθάτου, αναπτύσσει έναν διάλογο ανάμεσα στην ποίηση του Κ.Π. Καβάφη και την τέχνη της ελληνικής αρχαιότητας.

Η εικόνα της Αιγύπτου στο αρχαιοελληνικό μυθιστόρημα


Διάλεξη του Γιώργη Γιατρομανωλάκη στο Αιγυπτιακό Μορφωτικό Κέντρο στις 28 Νοεμβρίου
Η εικόνα της Αιγύπτου στο αρχαιοελληνικό μυθιστόρημα
 
Δεν είναι ευρέως γνωστά, αλλά υπήρξαν και έπαιξαν τον ρόλο τους στην εξέλιξη του μυθιστορήματος των βυζαντινών χρόνων και της νεότερης εποχής. Ο λόγος για τα λεγόμενα αρχαιοελληνικά μυθιστορήματα, μυθοπλαστικά αφηγήματα της όψιμης ελληνιστικής περιόδου, με κυρίαρχα τα στοιχεία της περιπέτειας και του ερωτικού πάθους: Χαρίτων Αφροδισιεύς, Τα περί Χαιρέαν και Καλλιρόην, Ξενοφών Εφέσιος, Εφεσιακά ή Των κατ' Άνθειαν και Αβροκόμην εφεσιακών λόγων βιβλία ε΄, Λόγγος, Δάφνις και Χλόη, Αχιλλέας Τάτιος, Τα κατά Λευκίππην και Κλειτοφώντα, Ηλιόδωρος, Αιθιοπικά.

Ταξίδι προς το Κέντρο Πολιτισμού Ιδρυμα «Σταύρος Νιάρχος»


Eκδηλώσεις με τη συνεργασία της Εθνικής Βιβλιοθήκης και της Λυρικής Σκηνής
Ταξίδι προς το Κέντρο Πολιτισμού Ιδρυμα «Σταύρος Νιάρχος»
 
 
Τις χαριτωμένες ερωτοτροπίες του Ντον Τζιοβάνι της ομώνυμης όπερας (1787) του Μότσαρτ σε μια παράσταση της Όπερας της Βαλίτσας της Εθνικής Λυρικής Σκηνής (ΕΛΣ) και μια υποβλητική ανάγνωση του ανατριχιαστικού διηγήματος «Πίστομα» (1899) του Κωσταντίνου Θεοτόκη από τον Σταύρο Ζουμπουλάκη, πρόεδρο του Εφορευτικού Συμβουλίου της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδος (ΕΒΕ) απόλαυσαν καθηλωμένοι και σε απόλυτη σιωπή εκπρόσωποι του Τύπου το μεσημέρι της Τρίτης 26 Νοεμβρίου στο Κεντρικό Αναγνωστήριο της ΕΒΕ. Το Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα «Σταύρος Νιάρχος» (ΚΠΣΝ) έδωσε μια γεύση από τις προσεχείς δράσεις του, μια σειρά εκδηλώσεων φιλαναγνωσίας και παραστάσεων λυρικού θεάτρου, με τις οποίες θα γίνει η γνωριμία του κοινού με το έργο των δύο μεγάλων φορέων πολιτισμού, της ΕΒΕ και της ΕΛΣ, που θα παραδοθούν από Ίδρυμα «Σταύρος Νιάρχος» στο ελληνικό δημόσιο και στους έλληνες πολίτες στα τέλη του 2015.

Κίνα: Η πρώτη φωτογραφία γυμνού του 1928

Παρουσιάζεται στο Εθνικό Μουσείο Τέχνης του Πεκίνου
Κίνα: Η πρώτη φωτογραφία γυμνού του 1928
Η γυμνή απείκονηση της 16χρονης κοπέλας από τον φωτογράφο Λανκ Τζίνγσαν
 
 
Την πρώτη φωτογραφία γυμνού που εμφανίστηκε δημοσία στην Κίνα παρουσιάζει το Εθνικό Μουσείο Τέχνης του Πεκίνου. Είναι φωτογραφία του 1928, μιας 16χρονης κοπέλας, την οποία έβγαλε ο Λανκ Τζίνγσαν, ο λεγόμενος «πατέρας της ασιατικής φωτογραφίας». Εκατόν σαράντα περίπου φωτογραφίες του, οι περισσότερες με τοπία, φυσικές καλλονές αλλά και πορτρέτα παρουσιάζει τώρα το Μουσείο.

Παρασκευή 22 Νοεμβρίου 2013

Δεν κλείνει η Σχολή Μαρμαρογλυπτικής της Τήνου

Τη διαβεβαίωση ότι δεν θα κλείσει η Σχολή Καλών Τεχνών της Τήνου έδωσε ο υφυπουργός Πολιτισμού Γιάννης Ανδριανός απαντώντας στη Βουλή σε ερώτηση του Νίκου Συρμαλένιου. Υπενθυμίζεται ότι η Σχολή Καλών Τεχνών του Πύργου της Τήνου λειτουργεί από το 1955 και έβγαλε σπουδαίους μαρμαρογλύπτες και καλλιτέχνες, όπως ο Γιαννούλης Χαλεπάς.

Πενήντα κλικ για ένα βιολογικό θησαυροφυλάκιο

Επτά φωτογράφοι της ομάδας phasma2 έζησαν για ένα μήνα στη Βοβούσα, το μικρό και ιστορικό χωριό του Ανατολικού Ζαγορίου στον Νομό Ιωαννίνων, με στόχο να ευαισθητοποιήσουν τον κόσμο για την επερχόμενη οικολογική καταστροφή που πρόκειται να συμβεί σ' αυτό.
Η Βοβούσα είναι χτισμένη στην κοιλάδα του Αώου, σε υψόμετρο χιλίων μέτρων στο κέντρο του Εθνικού Δρυμού της Βόρειας Πίνδου. Έχει χαρακτηριστεί περιοχή Natura 2000 και προστατεύεται από τη νομοθεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το χωριό αριθμεί μόλις 70 κατοίκους, κυρίως βλάχικης καταγωγής, οι οποίοι διατηρούν τα έθιμά τους και είναι γνωστό και με τη βλάχικη ονομασία Μπαϊεάσα. Τόπος πλούσιος σε χλωρίδα και πανίδα, η Βοβούσα διατρέχεται από τον ποταμό Αώο και είναι μια από τις εισόδους του Εθνικού Δρυμού Βάλια Κάλντα. Για δεύτερη φορά μέσα σε 30 χρόνια υπάρχει σχέδιο να κατασκευαστεί ένα ακόμα φράγμα. Το δεύτερο αυτό φράγμα θα εκτρέπει τα νερά του ποταμού Αώου προς τη λίμνη των Ιωαννίνων κι έτσι αυτόματα θα τα στερήσει από τη Βοβούσα, αλλά και από την Κόνιτσα και την Αλβανία.

Τα φώτα "τρεμοσβήνουν" για το Ίδρυμα "Ελ. Βενιζέλος"



"Τρεμοσβήνουν τα φώτα του Ιδρύματος. Ελπίζουμε να αντέξουμε, αλλά δεν περιμέναμε τέτοια μεταχείριση από το κράτος". Με αυτά τα λόγια ο πρόεδρος του Ιδρύματος Ερευνών και Μελετών "Ελ. Βενιζέλος", Νίκος Παπαδάκης, έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου, καθώς το επιστημονικό ίδρυμα που φέρει το όνομα του σημαντικότερου ίσως πολιτικού της σύγχρονης Ελλάδας κινδυνεύει να βάλει λουκέτο. Χωρίς τη σταθερή χρηματοδότηση των 250.000 ευρώ που λάμβανε από το υπουργείο Παιδείας έως το 2010 και κάλυπτε τα λειτουργικά του έξοδα, με τους δέκα εργαζόμενους που απασχολεί να πληρώνονται "έναντι", επαφίεται όλο αυτό το διάστημα στην "αφαίμαξη" φίλων και συμπαραστατών, καθώς και στην ετήσια, αλλά κυμαινόμενη, ενίσχυση εκ μέρους της Βουλής των Ελλήνων (φέτος ανήλθε σε 60.000 ευρώ).

Οι επιστολές του Κολοκοτρώνη στο ελληνικό κράτος



Δύο ιστορικά ντοκουμέντα, δύο επιστολές του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη, στη μία εκ των οποίων, με παραλήπτη τον Δημητράκη Πλαπούτα, αναφέρεται η θρυλική φράση του Γέρου του Μωριά "φωτιά και τζεκούρι", αποτελούν πλέον ιδιοκτησία του ελληνικού κράτους. Οι επιστολές επρόκειτο να δημοπρατηθούν χθες το βράδυ από τον οίκο του Πέτρου Βέργου, αλλά, σύμφωνα με κύκλους του υπουργείου Πολιτισμού, μετά από πρωτοβουλία του υπουργού Πολιτισμού Πάνου Παναγιωτόπουλου, δεν δημοπρατήθηκαν καν και έναντι του ποσού των 8.000 ευρώ και για τις δύο πέρασαν στην κατοχή του κράτους.
Οι σχετικές διαπραγματεύσεις, σύμφωνα με τους ίδιους κύκλους, έγιναν το τελευταίο 24ωρο με τους κατόχους και δικαιούχους των δύο ντοκουμέντων της νεότερης Ιστορίας μας και η συμφωνία ολοκληρώθηκε χθες σήμερα το πρωί.
  1. Η επιστολή που περιέχει τη θρυλική φράση "φωτιά και τζεκούρι", από τις ελάχιστες που φέτουν την υπογραφή του Γέρου, συντάχθηκε στις 15 Ιουνίου 1822, απευθύνεται προς τον Δημητράκη Πλαπούτα και δι' αυτού προτρέπει τους κατοίκους των χωριών να βοηθήσουν στην πολοιορκία της Πάτρας. Αποδεικνύει δε ότι η φράση "φωτιά και τζεκούρι", που έγινε γνωστή από άλλη επιστολή που έγραψε ο Κολοκοτρώνης το 1826, στην πραγματικότητα πρωτογράφτηκε τέσσερα χρόνια νωρίτερα απ' ό,τι νομίζαμε. Εδώ ο Κολοκοτρώνης την επικαλείται στην προσπάθειά του να συνεγείρει τον κόσμο να βοηθήσει στην πολιορκία της Πάτρας.

Πέμπτη 21 Νοεμβρίου 2013

Ως γενέτειρα της δημοκρατίας θεωρώ την Ελβετία και την Αγγλία και όχι την Ελλάδα


Ρ. Χέρτσογκ: Ελβετία και Αγγλία γενέτειρες της Δημοκρατίας

O Πρόεδρος της Γερμανίας δήλωσε ότι δεν δέχεται την Ελλάδα
Ρ. Χέρτσογκ: Ελβετία και Αγγλία γενέτειρες της Δημοκρατίας
 
 
«Ως γενέτειρα της Δημοκρατίας θεωρώ την Ελβετία και την Αγγλία και όχι την Ελλάδα» δηλώνει ο πρώην πρόεδρος της Γερμανίας Ρόμαν Χέρτσογκ στο πλαίσιο συνέντευξής του στην εφημερίδα Der Handelsblatt. Το σχόλιο, που δέχεται επικρίσεις, διατυπώθηκε όταν ο δημοσιογράφος έκανε λόγο για το «μπόνους» της Ελλάδας ως γενέτειρας της Δημοκρατίας σε σχέση με τις διαδικασίες ένταξής της στις ευρωπαϊκές δομές και τις οικονομικές της αδυναμίες.

Μιλώντας στην Handelsblatt, ο Ρόμαν Χέρτσογκ δήλωσε πως ήταν σαφές από την αρχή σε πολλούς πολιτικούς ότι η Ελλάδα δεν είχε την οικονομική αποδοτικότητα άλλων χωρών, όμως αν και οι οικονομικές αδυναμίες ήταν γνωστές, δεν υπήρχαν προβλήματα ανθρωπίνων δικαιωμάτων ή θρησκείας σε ό,τι αφορά την ένταξή της στις ευρωπαϊκές δομές.

Τρίτη 19 Νοεμβρίου 2013

Ο πρωθυπουργός της Ν.Ν. Ουαλίας ζητά την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα


Στη διάρκεια συνεδρίου στο Σίδνεϊ
  από Archaeology Newsroom - Δευτέρα, 18 Νοεμβρίου 2013
«Τα Γλυπτά του Παρθενώνα επιβάλλεται να επιστραφούν στην Αθήνα. Από τη στιγμή που λειτουργεί το νέο Μουσείο της Ακρόπολης δεν υπάρχει καμιά δικαιολογία για να μην επιστρέψουν τα Γλυπτά στην Ελλάδα».
Αυτό υπογράμμισε ο πρωθυπουργός της Νέας Νότιας Ουαλίας, Μπάρι Οφάρελ, κηρύσσοντας την έναρξη του διεθνούς συνεδρίου για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα με τίτλο «Parthenon, an Icon of Global Citizenship», που ξεκίνησε την Παρασκευή στο Nicholson Museum του Πανεπιστημίου Σίδνεϊ.
Ο κ. Οφάρελ σημείωσε ότι ο δυτικός κόσμος οφείλει πολλά στον ελληνικό πολιτισμό και κάλεσε όλους τους βουλευτές να υιοθετήσουν τη θέση του υπέρ της επιστροφής των Γλυπτών.