Παρασκευή 6 Δεκεμβρίου 2013

Παιδιά εναντίον αρχαιοκαπήλων

5/12/13 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ  ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΩΝ ΣΥΝΤΑΚΤΩΝ 
  Φινλανδοί θα γυρίσουν ταινία στην Κω
Ο πολύ γνωστός στην πατρίδα του σκηνοθέτης Ταάβι Βάρτια θα μπορούσε να πάει στην Τουρκία ή στην Κύπρο για το φιλόδοξο και μακρόπνοο πρότζεκτ του. Προτίμησε το αιγαιοπελαγίτικο νησί και ξεκινάει τον Απρίλιο μια ταινία για όλη την οικογένεια με τίτλο «Adventure in Greece» με πολλούς Ελληνες ηθοποιούς

Της Νόρας Ράλλη

Ενα νέο είδος μυθοπλασίας για τα ελληνικά κινηματογραφικά δεδομένα, αυτό που λέμε «για όλη την οικογένεια», με φόντο το ελληνικό αρχιπέλαγος, με Ελληνες ηθοποιούς ανάμεσα στους πρωταγωνιστές, αλλά με Φινλανδό σκηνοθέτη και ελληνοφινλανδική παραγωγή βρίσκεται προ των πυλών. Η ταινία «Adventure in Greece», μία εφηβική περιπέτεια με στοιχεία αστυνομικού μυθιστορήματος, κάτι σαν την παλιά και αγαπημένη τηλεοπτική σειρά της νεότητάς μας «Ο θησαυρός της Βαγίας» από το βιβλίο της Ζωρζ Σαρή, πρόκειται να κυκλοφορήσει στις αίθουσες σε ένα χρόνο. Αλλά –Φινλανδοί είναι αυτοί!– η ενημέρωση έγινε από τώρα.

Αϋλη Πολιτιστική Κληρονομιά ο τούρκικος καφές


H UNESCO τον περιέλαβε στον σχετικό κατάλογό της
Αϋλη Πολιτιστική Κληρονομιά ο τούρκικος καφές
 
 
Ο τουρκικός καφές συμπεριελήφθη στη λίστα Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO - ακόμη μία επιτυχής καταχώρηση της Τουρκίας στον σχετικό κατάλογο. Περίπου 800 απεσταλμένοι από 38 χώρες βρέθηκαν στο Μπακού του Αζερμπαϊτζάν, προκειμένου να συζητήσουν 38 φακέλους μεταξύ αυτών ο παραδοσιακός τουρκικός καφές και ο πολιτισμός του. Η πρόταση της τουρκικής αποστολής εγκρίθηκε με συντριπτική πλειοψηφία. Ο όρος «άυλη πολιτιστική κληρονομιά» αναφέρεται σε παραδόσεις ή ζωντανές εκφράσεις που έχουν κληροδοτηθεί από τους προγόνους κάθε έθνους, όπως προφορικές παραδόσεις, τέχνες, κοινωνικές πρακτικές, γιορτές, τελετές, γνώσεις και τεχνικές.

Διεθνής διάσκεψη για την θρησκευτική ισότητα στην Τουρκία



Απειλείται να μετατραπεί πάλι σε τζαμί ο ναός της Αγίας Σοφίας
Διεθνής διάσκεψη για την θρησκευτική ισότητα στην Τουρκία
 

Η συνεχιζόμενη διακοπή λειτουργίας της Σχολής της Χάλκης και η απειλή να μετατραπεί πάλι σε τζαμί ο ναός της Αγίας Σοφίας απασχόλησαν σοβαρά την διήμερη διεθνή διάσκεψη στο Βερολίνο με θέμα «Η θρησκευτική ελευθερία στην Τουρκία» η οποία τερματίστηκε την Πέμπτη 5 Δεκεμβρίου.

Προσωπικότητες από τον διεθνή χώρο της πολιτικής, της διπλωματίας, των ΜΜΕ,  θρησκευτικοί ηγέτες, πανεπιστημιακοί, νομικοί και εκπρόσωποι μειονοτικών  οργανώσεων από την Τουρκία πήραν μέρος στη διάσκεψη και μίλησαν οι περισσότεροι στο κεντρικό θέμα «Γκρεμίστε τα Τείχη - Να πετύχουμε θρησκευτική ισότητα στην Τουρκία». 

Ενημερωτική ημερίδα με θέμα "Ανάδειξη Κάτω Πόλης Γιτάνων" στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ηγουμενίτσας

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ

ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗΣ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑΣ

ΛΒ΄ ΕΦΟΡΕΙΑ ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΚΩΝ ΚΑΙ ΚΛΑΣΙΚΩΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ



Κυριακή, 15 Δεκεμβρίου 2013

Η ΛΒ΄ Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων διοργανώνει την Κυριακή,

15.12.2013 και ώρα 11:30 π.μ., ενημερωτική ημερίδα στο Αρχαιολογικό Μουσείο

Ηγουμενίτσας με αφορμή την ολοκλήρωση του έργου ανάδειξης της Κάτω Πόλης των

Γιτάνων Θεσπρωτίας. Το έργο υλοποιήθηκε με χρηματοδότηση από το Ε.Π. "Θεσσαλία-

Στερεά Ελλάδα-Ήπειρος 2007-2013" του ΕΣΠΑ και επικεντρώθηκε στην ανάδειξη

του ανατολικού τμήματος του οχυρωμένου οικισμού των Γιτάνων, που ονομάζεται

συμβατικά "Κάτω Πόλη".

Εκπαιδευτικά προγράμματα του Ελληνικού Παιδικού Μουσείου στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ηγουμενίτσας



26 έως 30 Νοεμβρίου 2013

Με μεγάλη επιτυχία ολοκληρώθηκε το ταξίδι του Ελληνικού Παιδικού Μουσείου στην

Ηγουμενίτσα, προσφέροντας μία μοναδική εμπειρία σε περισσότερους από 450 μαθητές,

που είδαν από κοντά τις συλλογές του και έλαβαν μέρος στα εκπαιδευτικά προγράμματα

Εμφάνιση φωτ..JPGπου πραγματοποιήθηκαν από το έμπειρο προσωπικό του Παιδικού Μουσείου κατά τη

διάρκεια της παραμονής του στην πόλη μας. Μία πρωτοβουλία του Δήμου Ηγουμενίτσας,

που υλοποιήθηκε σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης

Θεσπρωτίας, τη ΛΒ΄ Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων και το Κέντρο

Πρόληψης των Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας "ΑΡΙΑΔΝΗ".

Τετάρτη 4 Δεκεμβρίου 2013

Βέλγιο: Κλείνει το τελευταίο ρατσιστικό αποικιακό μουσείο στον κόσμο


Μετά από κατακραυγή δεκαετιών βάζει σε κούτες τα αμφιλεγόμενα αγάλματα
Βέλγιο: Κλείνει το τελευταίο ρατσιστικό αποικιακό μουσείο στον κόσμο
Μια από τις αίθουσες του αμφιλεγόμενου Βασιλικού Μουσείου για την Κεντρική Αφρική, στο προάστιο Τέρβουρεν των Βρυξελλών. Θα ξανανοίξει σε τρία χρόνια χωρίς το αποικιοκρατικό στίγμα του παρελθόντος.
 
Μετά από κατακραυγή δεκαετιών, το αποκαλούμενο και «τελευταίο ρατσιστικό αποικιακό μουσείο στο κόσμο» βάζει αυτές τις μέρες σε κούτες τα ταριχευμένα του ζώα και τα αμφιλεγόμενα αγάλματα του, καθώς κλείνει τις πόρτες του για τρία χρόνια. Στόχος είναι να ανακαινιστεί και να εκσυγχρονιστεί αυτό το ίδρυμα του βασιλιά του Βελγίου Λεοπόλδου Β' (1865 - 1909) που εκθειάζει προκλητικά την ηγεμονία του στο άλλοτε Βελγικό Κονγκό. Μια ηγεμονία που στιγματίστηκε από αιματηρή ξένη δεσποτία (1908 - 1960) και ανηλεή εκμετάλλευση του πλούτου της αφρικανικής χώρας η οποία σήμερα ονομάζεται Λαΐκή Δημοκρατία του Κονγκό και σπαράσσεται από εμφύλιες συρράξεις.

Το Βασιλικό Μουσείο για την Κεντρική Αφρική, στο προάστιο Τέρβουρεν των Βρυξελλών, ξεκίνησε αρχικά ως ένας προσωρινός εκθεσιακός χώρος το 1897. Ο Λεοπόλδος Β' αποφάσισε να διοργανώσει εκεί μια εκδήλωση που θα εορτάζει την «πολιτιστική» του αποστολή στο Κονγκό, το οποίο διοικούσε ως την προσωπική του σφαίρα επιρροής -την ίδια ακριβώς περίοδο που άρχισαν αν καταφτάνουν οι πρώτες αναφορές για μαζικές δολοφονίες, ακρωτηριασμούς και υποδουλώσεις κατοίκων από τους λευκούς Βέλγους αποικιοκράτες.

Η «έκθεση» ήταν τοσο επιτυχημένη ώστε μετεξελίχθηκε σε μόνιμο μουσείο που υπάρχει μέχρι σήμερα, με την νεοκλασική του αίγλη να έχει επιχορηγηθεί από τα πλούτη που υφάρπαξαν οι Βέλγοι από την Μαύρη 'Ηπειρο.

Και παρόλο που πολλά βιβλία, όπως το «Τα φαντάσματα του βασιλιά Λεοπόλδου», αποκάλυψαν την αλήθεια για την βάρβαρη αποικιακή κατοχή, το μουσείο παρέμεινε παγωμένο στο χρόνο. «Η τελευταία φορά που το μουσείο άλλαξε εκ βάθρων ήταν το 1957, λίγο πριν από την ανεξαρτησία του Κονγκό [το 1960]», λέει ο νυν διευθυντής του, Γκίντο Γκρίσεελς, δηλώνοντας αποφασισμένος να ηγηθεί του ιδρύματος  στον 21ο αιώνα.

Μπαίνοντας στο μουσείο, οι επισκέπτες συναντούν αγάλματα Ευρωπαίων με χρυσοποίκιλτες ρόμπες να κρατάνε γυμνά μαύρα παιδιά από την Αφρική, κάτω από μεγάλες επιγραφές που υμνούν το Βέλγιο επειδή «εκπολίτισε το Κονγκό κι έφερε ασφάλεια και ευημερία» στην αφρικάνικη αυτή χώρα.

Τρίτη 3 Δεκεμβρίου 2013

Σπάνια ελληνικά χειρόγραφα στο διαδίκτυο


ψηφιοποιήθηκαν από βιβλιοθήκες του Βατικανού και της Οφξόρδης
Σπάνια ελληνικά χειρόγραφα στο διαδίκτυο
Χωρίο από τη «Γένεση» της Βίβλου. Διακοσμημένο ελληνικό χειρόγραφο σε μικρογράμματη γραφή του 10ου αιώνα (Από τη συλλογή της Αποστολικής Βιβλιοθήκης του Βατικανού).
 
 
Τα ομηρικά έπη, έργα του Σοφοκλή, του Πλάτωνα και του Ιπποκράτη που περιλαμβάνονται σε σπάνια χειρόγραφα της ελληνικής συλλογής της Αποστολικής Βιβλιοθήκης του Βατικανού καθώς και ελληνικά χειρόγραφα από την εξαιρετική συλλογή της Βοδληιανής Βιβλιοθήκης της Οφξόρδης είναι προσβάσιμα σε όλους στο διαδίκτυο από τον κοινό ιστότοπο των δύο βιβλιοθηκών. Ο ιστότοπος εγκαινιάστηκε επισήμως την Τρίτη 3 Δεκεμβρίου και ο χρήστης του διαδικτύου θα βρίσκει εκεί έναν διαρκώς αυξανόμενο αριθμό ψηφιοποιημένων χειρογράφων, αρχετύπων και παλαίτυπων βιβλίων από τις συλλογές των δύο εκπληκτικών βιβλιοθηκών.

Όπως γράφαμε τον περασμένο Μάιο στο «Βήμα», στο άρθρο «Δημόσιες ψηφιακές βιβλιοθήκες εναντίον google», οι δύο βιβλιοθήκες, από τις παλαιότερες και σημαντικότερες βιβλιοθήκες στον κόσμο, αποφάσισαν να συνεργαστούν για τη δημιουργία μιας κοινής ψηφιακής βιβλιοθήκης που χρηματοδοτεί το Ίδρυμα Πολόνσκι. Το πρόγραμμα ψηφιοποίησης αναμένεται να διαρκέσει τέσσερα χρόνια και στη διάρκειά του θα ψηφιοποιηθούν και θα είναι ελεύθερα προσβάσιμες στους ερευνητές και στο ευρύ κοινό ενάμισι εκατομμύριο σελίδες αρχαίων, κυρίως, κειμένων. Ελληνικά και εβραϊκά χειρόγραφα, αρχέτυπα του 15ου αιώνα, ανεκτίμητο ερευνητικό υλικό για την ιστορία του δυτικού πολιτισμού, που βρισκόταν μοιρασμένο εδώ και αιώνες στις δύο βιβλιοθήκες, θα ενωθεί στο διαδίκτυο.

Συζήτηση για την πολιτιστική πολιτική εν καιρώ κρίσης στην Τεχνόπολη



Την Πέμπτη 5 Δεκεμβρίου από τον Τομέα Πολιτισμού της Δημοκρατικής Αριστεράς
Συζήτηση για την πολιτιστική πολιτική εν καιρώ κρίσης στην Τεχνόπολη
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ



 
Ποια πολιτιστική πολιτική εφαρμόζεται σήμερα στην Ελλάδα στον χώρο του βιβλίου, του κινηματογράφου,  σε ό,τι αφορά τη διατήρηση της πολιτισμικής κληρονομιάς και την ενίσχυση της σύγχρονης καλλιτεχνικής δημιουργίας; Τι συμβαίνει στην Εθνική Βιβλιοθήκη, στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος, στα Μουσεία της χώρας; Μπορεί το υπάρχον μοντέλο να φέρει αποτελέσματα; Χρειάζεται να επαναπροσδιορίσουμε το πολιτισμικό κεφάλαιο της χώρας και τη σύστασή του; Τι αλλαγές στη διαχείριση του πολιτισμού έχει επιφέρει η οικονομική ύφεση; Η αναζήτηση πόρων έχει μεταβάλει τη σχέση ιδιωτικού και δημόσιου αγαθού; Είναι η οικονομία ο κύριος παράγοντας που θέτει προσκόμματα στη χάραξη μιας αποτελεσματικής πολιτιστικής πολιτικής; Υπάρχει θεσμική ετοιμότητα από την πλευρά της πολιτείας προκειμένου να εφαρμοσθούν αναγκαίες και στοχευμένες πολιτισμικές μεταρρυθμίσεις; Πώς μπορούν οι τοπικές κοινωνίες να συνεργαστούν με το κράτος στην προάσπιση και στην προβολή των πολιτισμικών αγαθών;

Δευτέρα 2 Δεκεμβρίου 2013

«Ιστορική μνήμη» ή κρίση αμνησίας;



Σάββατο 11 Ιουλίου 1942: Όλος ο ανδρικός εβραϊκός πληθυσμός της Θεσσαλονίκης συγκεντρώθηκε στην πλατεία Ελευθερίας με διαταγή των γερμανικών αρχών Κατοχής. Όρθιοι κάτω από τον καυτό ήλιο, υφίστανται κάθε είδους εξευτελισμό προκειμένου να  
Στη Θεσσαλονίκη διεξήχθη ένας «αρχιτεκτονικός διαγωνισμός για την ανάπλαση» μιας κεντρικής πλατείας, της πλατείας Ελευθερίας.
Η συμμετοχή «επιφυλάχθηκε σε συγκεκριμένη επαγγελματική κατηγορία» (σύμφωνα με την αργκό της προκήρυξης), ήτοι αρχιτέκτονα, μηχανολόγο και αρχιτέκτονα τοπίου ή γεωπόνο ή δασολόγο. Υποβλήθηκαν 131 συμμετοχές και πενταμελής επιτροπή αρχιτεκτόνων επέλεξε τις καλύτερες και τις βράβευσε.
Μεταξύ των 15 παραμέτρων που έθεσε η προκήρυξη του διαγωνισμού ήταν και η «ανάδειξη της ιστορικής μνήμης της πλατείας».
Ποιας ιστορικής μνήμης όμως; Προφανώς αυτής που θα επέλεγαν οι συμμετέχοντες και οι κριτές. Δεν μπορεί να υπάρχει άλλη περιγραφή, αφού η προκήρυξη δεν καθόριζε τίποτε άλλο. Σημειώνω ότι, παρά την ύπαρξη ειδικών περί την τοπική ιστορία, η επιτροπή δεν συμβουλεύθηκε κανέναν από αυτούς. Η «ιστορική μνήμη» θεωρήθηκε ως «γνωστό θέμα». Απλώς μερικοί εκ των συμμετεχόντων αντέγραψαν αποσπάσματα (χωρίς παραπομπή φυσικά) από τη γνωστότερη ιστορική για την περιοχή μελέτη και όλοι έμειναν ευχαριστημένοι.

Εικαστικές ασκήσεις πατριδογνωσίας


Εκτός από την εκατονταετηρίδα της ενσωμάτωσης της Θεσσαλονίκης στο ελληνικό κράτος, φέτος εορτάζεται και μία ακόμη επέτειος, παράλληλη, η οποία συνήθως περνά απαρατήρητη: η συμπλήρωση 100 χρόνων από τη δολοφονία του Γεωργίου Α', του ιδρυτή της δυναστείας των Γλύξμπουργκ, ο οποίος υπήρξε ο μακροβιότερος βασιλιάς της Ελλάδας και δολοφονήθηκε στη Θεσσαλονίκη στις 18 (5) Μαρτίου 1913.
Διαπιστώνοντας ότι οι σύγχρονοι Έλληνες γνωρίζουν ελάχιστα για τον ίδιο και την πενηντάχρονη ιστορική παρουσία του, που συνδέθηκε με κοινωνικές και πολιτικές εξελίξεις που άλλαξαν τη μορφή της χώρας (από τις εκσυγχρονιστικές προσπάθειες του Χ. Τρικούπη μέχρι την τυχοδιωκτική περιπέτεια του "ατυχούς" πολέμου του 1897), η Αίθουσα Τέχνης «Καπλανών 5» και ο δημοσιογράφος Νίκος Βατόπουλος κάλεσαν εικαστικούς δημιουργούς να συμμετάσχουν, ο καθένας με τη δική του πλαστική γλώσσα, σε "μία άσκηση πατριδογνωσίας, ιστορικής ερμηνείας, στοχασμού ή σαρκασμού, σάτιρας ή ακαδημαϊσμού", δημιουργώντας έργα με θέμα το πρόσωπο του Γεωργίου Α' και το ιστορικό αποτύπωμά του.