Α. Τάσσος – εκατό χρόνια από τη γέννησή του
Του Δημήτρη Γκιώνη
«Αν πιστέψουμε αυτούς στους οποίους αρέσουν τα φιλολογικά σχήματα, η αρχή των χαράξεων βρίσκεται στα προϊστορικά σπήλαια. Εκεί τοποθετούν τον προϊστορικό άνθρωπο να χαράζει και να δημιουργεί την πρώτη “λιθογραφία”», γράφει ο Α. Τάσσος (σε κείμενό του στο εικαστικό περιοδικό «Ζυγός», 1965).
Ο ίδιος επέλεξε να χαράξει τη δική του εικαστική διαδρομή σε ξύλα, με έργα μνημειώδη, που ιστορούν τους αγώνες, τις εξάρσεις, τις θυσίες και τις προσδοκίες του ελληνικού λαού – από τη μυθολογία και την αρχαιότητα ώς το ’21 και τις μέρες μας, με έμφαση στην Εθνική Αντίσταση και τη χούντα. Η χαρακτική του τέχνη απλωνόταν σε πλήθος συναφών δραστηριοτήτων: πίνακες, εικονογραφήσεις βιβλίων, αφίσες, γραμματόσημα, διακοσμητικά – τα πάντα.
Κατράκη, Ρίτσος
Πενήντα χρόνια, από τα 71 που έζησε, ώς το 1985 –καθώς τον τσιγκουνεύτηκε η ζωή– αφοσιωμένος στην τέχνη και στις ιδέες του. Κι ας τον μνημονεύσουμε κι από αυτή τη σελίδα, καθώς στις 25 Μαρτίου συμπληρώνονται εκατό χρόνια από τη γέννησή του.
«Είμαστε φίλοι χρόνια, μαζί ξεκινήσαμε σε εποχές δύσκολες στην Αντίσταση», δήλωσε στον θάνατό του η σπουδαία ομότεχνος και συναγωνίστριά του Βάσω Κατράκη, που είχαν γεννηθεί την ίδια χρονιά (1914) και η οποία τον ακολούθησε στον θάνατο τρία χρόνια αργότερα (1988).
Και ο επίσης φίλος και συναγωνιστής του Γιάννης Ρίτσος (του οποίου ο Τάσσος έχει εικονογραφήσει θαυμάσια τον «Επιτάφιο»):
«Ο χαράκτης Τάσσος δεν ήταν μονάχα ένας μεγάλος καλλιτέχνης, ήταν επίσης ένας μεγάλος άνθρωπος, γεμάτος αγάπη για τους συνανθρώπους του. Πάντα κοντά του, πάντα κοντά στον ελληνικό λαό. Αγωνιστής κι ο ίδιος, με την καρδιά του και την τέχνη του. Αυτή ακριβώς η ανθρώπινη στάση του τον αξίωσε να γίνει ο εκφραστής των κυριότερων και μεγαλύτερων στιγμών της νεοελληνικής ιστορίας. Ετσι, μέσα στο έργο του δεν βλέπουμε απλώς τον αγώνα ενός ανθρώπου αλλά τον αγώνα όλων εναντίον κάθε κατακτητή και για την εδραίωση μιας καλύτερης ζωής για όλο το έθνος. Γι’ αυτό και το έργο του δεν μας δίνει μόνο την αισθητική απόλαυση αλλά συντηρεί την ιστορική μνήμη όλης της Ελλάδας».
Του Δημήτρη Γκιώνη
«Αν πιστέψουμε αυτούς στους οποίους αρέσουν τα φιλολογικά σχήματα, η αρχή των χαράξεων βρίσκεται στα προϊστορικά σπήλαια. Εκεί τοποθετούν τον προϊστορικό άνθρωπο να χαράζει και να δημιουργεί την πρώτη “λιθογραφία”», γράφει ο Α. Τάσσος (σε κείμενό του στο εικαστικό περιοδικό «Ζυγός», 1965).
Ο ίδιος επέλεξε να χαράξει τη δική του εικαστική διαδρομή σε ξύλα, με έργα μνημειώδη, που ιστορούν τους αγώνες, τις εξάρσεις, τις θυσίες και τις προσδοκίες του ελληνικού λαού – από τη μυθολογία και την αρχαιότητα ώς το ’21 και τις μέρες μας, με έμφαση στην Εθνική Αντίσταση και τη χούντα. Η χαρακτική του τέχνη απλωνόταν σε πλήθος συναφών δραστηριοτήτων: πίνακες, εικονογραφήσεις βιβλίων, αφίσες, γραμματόσημα, διακοσμητικά – τα πάντα.
Κατράκη, Ρίτσος
Πενήντα χρόνια, από τα 71 που έζησε, ώς το 1985 –καθώς τον τσιγκουνεύτηκε η ζωή– αφοσιωμένος στην τέχνη και στις ιδέες του. Κι ας τον μνημονεύσουμε κι από αυτή τη σελίδα, καθώς στις 25 Μαρτίου συμπληρώνονται εκατό χρόνια από τη γέννησή του.
«Είμαστε φίλοι χρόνια, μαζί ξεκινήσαμε σε εποχές δύσκολες στην Αντίσταση», δήλωσε στον θάνατό του η σπουδαία ομότεχνος και συναγωνίστριά του Βάσω Κατράκη, που είχαν γεννηθεί την ίδια χρονιά (1914) και η οποία τον ακολούθησε στον θάνατο τρία χρόνια αργότερα (1988).
Και ο επίσης φίλος και συναγωνιστής του Γιάννης Ρίτσος (του οποίου ο Τάσσος έχει εικονογραφήσει θαυμάσια τον «Επιτάφιο»):
«Ο χαράκτης Τάσσος δεν ήταν μονάχα ένας μεγάλος καλλιτέχνης, ήταν επίσης ένας μεγάλος άνθρωπος, γεμάτος αγάπη για τους συνανθρώπους του. Πάντα κοντά του, πάντα κοντά στον ελληνικό λαό. Αγωνιστής κι ο ίδιος, με την καρδιά του και την τέχνη του. Αυτή ακριβώς η ανθρώπινη στάση του τον αξίωσε να γίνει ο εκφραστής των κυριότερων και μεγαλύτερων στιγμών της νεοελληνικής ιστορίας. Ετσι, μέσα στο έργο του δεν βλέπουμε απλώς τον αγώνα ενός ανθρώπου αλλά τον αγώνα όλων εναντίον κάθε κατακτητή και για την εδραίωση μιας καλύτερης ζωής για όλο το έθνος. Γι’ αυτό και το έργο του δεν μας δίνει μόνο την αισθητική απόλαυση αλλά συντηρεί την ιστορική μνήμη όλης της Ελλάδας».