Τετάρτη 26 Μαρτίου 2014

Το Μουσείο «Μαρία Κάλλας» θα ολοκληρωθεί μέσα στο 2015


Θα στεγαστεί στο νεοκλασικό κτήριο επί της οδού Μητροπόλεως 44
Πέμπτη, 20 Μαρτίου 2014 18:04
UPD:18:05
Στο Μουσείο, ο επισκέπτης θα μπορεί να απολαύσει τη φωνή της μεγάλης σοπράνο και να μάθει για τη ζωή και την τέχνη της.

Από τα κάστρα της προπολεμικής Ευρώπης στην Καρδαμύλη της δεκαετίας του 1960 Η βιογραφία του από την Α. Κούπερ

 
  από Archaeology Newsroom - Τετάρτη, 26 Μαρτίου 2014
Υπήρξε εντελώς απείθαρχος ως παιδί και δυσκολεύτηκε να τελειώσει ακόμα και τις εγκύκλιες σπουδές του – ούτε λόγος για πανεπιστήμιο. Δεν τα κατάφερε, όμως, να προσαρμοστεί ούτε στο στρατιωτικό πνεύμα, όπως είχαν ελπίσει οι γονείς του, στέλνοντάς τον σε ειδικό φροντιστήριο προκειμένου να αρχίσει μια καριέρα η οποία έχαιρε στην Αγγλία μεγάλης εκτιμήσεως. Παρόλα αυτά, κατόρθωσε να βρει γρήγορα τον εαυτό του, όταν σε ηλικία δεκαοκτώ ετών (τη χρονιά που ο Χίτλερ κατέλαβε την καγκελαρία) αποφάσισε να διασχίσει με τα πόδια ολόκληρη την Ευρώπη για να φτάσει μέχρι την Κωνσταντινούπολη και τον Άθω. Ο λόγος είναι για τον Πάτρικ Λη Φέρμορ, έναν από τους σημαντικότερους συγγραφείς ταξιδιωτικής λογοτεχνίας του 20ού αιώνα, ο οποίος εγκαταστάθηκε στα μέσα της δεκαετίας του 1960 στην Καρδαμύλη για να μείνει εκεί μέχρι και την προτελευταία ημέρα της ζωής του.
Ο Φέρμορ απεχθανόταν τις βιογραφίες, αλλά η Άρτεμις Κούπερ, επιμελήτρια εκδόσεων και βιογράφος, σύζυγος του ιστορικού Άντονι Μπίβορ, κατάφερε να τον κάνει να αλλάξει την ιδέα του και να της εμπιστευτεί ένα μεγάλο κομμάτι της εμπειρίας την οποία έζησε στην Ευρώπη, την Ελλάδα, αλλά και τη Λατινική Αμερική. Η Κούπερ γνώρισε τον Φέρμορ στα δεκαεπτά της χρόνια στις Σπέτσες (ήταν φίλος με τον πατέρα της και η ίδια είχε πάει στο νησί για να επισκεφθεί τη γιαγιά της) και κάποια στιγμή, πολύ αργότερα, τον έπεισε να δουλέψουν μαζί στο αρχείο του.

Παρουσίαση του αναστηλωτικού προγράμματος της Ακρόπολης σε πανεπιστήμια της Αμερικής Και της τεχνικής καθαρισμού τους με λέιζερ

 

  από Archaeology Newsroom - Τετάρτη, 26 Μαρτίου 2014
Σε έξι σημαντικά πανεπιστήμια των ΗΠΑ θα παρουσιαστεί το αναστηλωτικό πρόγραμμα που βρίσκεται σε εξέλιξη στα μνημεία της Ακρόπολης – και ιδίως η διεθνώς πρωτοποριακή τεχνική καθαρισμού της επιφάνειας των μαρμάρων με λέιζερ.
Οι παρουσιάσεις θα γίνουν από το Ινστιτούτο Ηλεκτρονικής Δομής και Λέιζερ του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας (ΙΗΔΛ-ΙΤΕ) και την Υπηρεσία Συντήρησης Μνημείων Ακρόπολης (ΥΣΜΑ), στο πλαίσιο του προγράμματος πανεπιστημιακών διαλέξεων του Ιδρύματος Ωνάση (University Seminars Program).
Σε αυτό το πλαίσιο, θα πραγματοποιηθεί ένας κύκλος έξι διαλέξεων (με τίτλο «The Acropolis Restoration Project and the Laser Application»), από τις 24 Μαρτίου έως τις 4 Απριλίου, σε σχετικά τμήματα (Ιστορίας Τέχνης, Αρχαιολογίας, Αρχιτεκτονικής και Συντήρησης Έργων Τέχνης και Αρχαιοτήτων), στα πανεπιστήμια Κολούμπια, Γιέιλ, Πενσιλβάνια, Βοστόνης, Ντελάγουερ και Στόνι Μπρουκ.

Πίνακας του Ματίς επιστρέφει στους κληρονόμους του Γαλλοεβραίου ιδιοκτήτη του Είχε κλαπεί από τους Ναζί

 
  από Archaeology Newsroom - Τετάρτη, 26 Μαρτίου 2014
Μουσείο της Νορβηγίας αποφάσισε να επιστρέψει στους νόμιμους κληρονόμους ενός Γαλλοεβραίου συλλέκτη και εμπόρου έργων τέχνης έναν πίνακα του Γάλλου ζωγράφου Ανρί Ματίς ο οποίος είχε κλαπεί από τους Ναζί κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου.
Ο πίνακας «Γυναίκα στα μπλε μπροστά από το τζάκι», που φιλοτεχνήθηκε το 1937, ήταν από τα σημαντικότερα εκθέματα του μουσείου Χένι Όνσταντ Κουνστσέντερ (ΗΟΚ), κοντά στο Όσλο. Η αξία του εκτιμάται ότι φτάνει τα 20 εκατομμύρια δολάρια.
Το έργο ανήκε στον συλλέκτη Πολ Ρόζενμπεργκ, τον παππού της γνωστής Γαλλίδας δημοσιογράφου Αν Σενκλέρ. Οι κληρονόμοι του τον διεκδίκησαν όταν τον είδαν να εκτίθεται σε μια προσωρινή έκθεση στο Κέντρο Πομπιντού, το 2012.
Ο Πολ Ρόζενμπεργκ έφυγε από τη Γαλλία για τη Νέα Υόρκη το 1940. Την επόμενη χρονιά οι Ναζί κατέσχεσαν 162 έργα που είχε στη συλλογή του, συμπεριλαμβανομένου και του πίνακα του Ματίς ο οποίος πέρασε στα χέρια του διοικητή της Λουφτβάφε Χέρμαν Γκέρινγκ. Στη συνέχεια δόθηκε στον Γερμανό έμπορο έργων τέχνης Γκούσταβ Ρόχλιτς, ιδιοκτήτη μιας γκαλερί στο Παρίσι, και από εκεί βρέθηκε στην παρισινή γκαλερί Petrides.

Η ενεπίγραφη στήλη της Ελευσίνας και ο έλεγχος ποιότητας στην Αρχαιότητα

http://www.archaiologia.gr/blog/2014/03/24/%CE%B7-%CE%B5%CE%BD%CE%B5%CF%80%CE%AF%CE%B3%CF%81%CE%B1%CF%86%CE%B7-%CF%83%CF%84%CE%AE%CE%BB%CE%B7-%CF%84%CE%B7%CF%82-%CE%B5%CE%BB%CE%B5%CF%85%CF%83%CE%AF%CE%BD%CE%B1%CF%82-%CE%BA%CE%B1%CE%B9-%CE%BF/



Έρευνα
  από Γιώργος Βαρουφάκης - Δευτέρα, 24 Μαρτίου 2014
Το 1863 ο Δ. Φίλιος ανακάλυψε στην Ελευσίνα την ενεπίγραφη στήλη του 4ου αιώνα π.Χ. (εικ. 1). Η μελέτη του κειμένου της από τον γράφοντα οδήγησε σε ένα πολύ ενδιαφέρον συμπέρασμα: Η εν λόγω επιγραφή αποτελεί το αρχαιότερο πρότυπο με αυστηρές προδιαγραφές για την κατασκευή των μπρούντζινων πόλων και εμπολίων, που θα συνέδεαν τους σπονδύλους των κιόνων της Φιλώνειας Στοάς, ενός πανέμορφου κτίσματος, το οποίο θα αναγειρόταν μπροστά από έναν αρχαιότερο ναό, το γνωστό Τελεστήριο της Ελευσίνας 

Τρίτη 25 Μαρτίου 2014

Βίβιαν Μάιερ: Η μοναχική νταντά που αποδείχθηκε ιδιοφυής φωτογράφος H Μαίρη Πόππινς με την κάμερα



Βίβιαν Μάιερ: Η μοναχική νταντά που αποδείχθηκε ιδιοφυής φωτογράφος
Η Βίβιαν Μάιερ  

 
Αθήνα
Η ιστορία της είναι συγκλονιστική. Η Βίβιαν Μάιερ δεν θεωρείτο τίποτα ιδιαίτερο: μία ακόμα νταντά που φρόντιζε τα παιδιά αμερικανικών οικογενειών. Μια μοναχική προσωπικότητα, κλεισμένη στον εαυτό της. Η αλήθεια ήταν, όμως, ότι η Μάιερ υπήρξε ιδιοφυής φωτογράφος. Ένα νέο ντοκιμαντέρ «φωτίζει» την ιστορία της.

Η περιπέτεια ξεκινά πριν από επτά χρόνια. Σε μια δημοπρασία, ο νεαρός Τζον Μαλούφ αγόρασε με μόλις 300 δολάρια μια κούτα με φωτογραφίες που φαινόταν να μην έχουν καμία ιδιαίτερη αξία.

Μέσα σε αυτήν την κούτα ανακάλυψε 100.000 αρνητικά, 700 ρολά έγχρωμου φιλμ και 2.000 ρολά ασπρόμαυρου φιλμ από τα χρόνια που η Μάιερ εργαζόταν ως νταντά για πλούσιες οικογένειες της Νέας Υόρκης και του Σικάγο.

Βλέποντας τις φωτογραφίες της, ο Μαλούφ έμεινε έκθαμβος: επρόκειτο για αριστουργηματικές φωτογραφίες δρόμου τις περισσότερες από τις οποίες δεν είχε δει ποτέ κανείς.

Ο ελληνικός πολιτισμός κατακτά το Λουξεμβούργο

Εκδηλώσεις «Hellas»

Ο ελληνικός πολιτισμός κατακτά το Λουξεμβούργο
Οι εκδηλώσεις αυτές πραγματοποιήθηκαν υπό την αιγίδα της ελληνικής πρεσβείας στο Λουξεμβούργο με αφορμή την ελληνική Προεδρία στην ΕΕ  


Στο Λουξεμβούργο ταξίδεψε ο ελληνικός πολιτισμός και κατέκτησε κοινό και Τύπο. Στο πλαίσιο των εκδηλώσεων «Hellas» παρουσιάστηκαν θεατρικές παραστάσεις, κινηματογραφικές προβολές και εικαστικές εκθέσεις αφιερωμένες στην Ελλάδα.

Οι εκδηλώσεις αυτές πραγματοποιήθηκαν υπό την αιγίδα της ελληνικής πρεσβείας στο Λουξεμβούργο με αφορμή την ελληνική Προεδρία στην ΕΕ.

Κορυφαία εκδήλωση του προγράμματος ήταν η θεατρική παράσταση της τραγωδίας του Ευριπίδη «Μήδεια», σε σκηνοθεσία του διευθυντή του Θεάτρου του Esch, Τσάρλς Μίλερ, που αποθεώθηκε από το κοινό και τον Τύπο, με πλήθος δημοσιευμάτων πριν και μετά την παράσταση.

Αντίδωρο στον δάσκαλο


 ΝΙΚΟΣ ΒΑΤΟΠΟΥΛΟΣ
«Θεμέλιον». Εκδοση με 24 μελέτες αφιερωμένες στον Πέτρο Θέμελη.
ΕΤΙΚΕΤΕΣ: ΠΡΟ-ΒΟΛΕΣ
«Θεμέλιον». Εκδοση με 24 μελέτες αφιερωμένες στον Πέτρο Θέμελη.Στο Μουσείο της Ακρόπολης, Παρασκευή βράδυ, ένα μεγάλο πλήθος είχε κατακλύσει το αμφιθέατρο. Υπήρχε μια διάχυτη αίσθηση γιορτής, μια κοινή αντίληψη για την αναγκαιότητα της παρουσίας, με την πεποίθηση ότι η στήριξη μιας εκδήλωσης για τον αρχαιολόγο Πέτρο Θέμελη ήταν ταυτόχρονα -έμμεσα, βεβαίως, αλλά με πόση σαφήνεια- και μια έμπρακτη περιφρούρηση όσων μας προσδιορίζουν.

Μία αφορμή για ένα Σπίτι


Όλγα Σελλά ΟΛΓΑ ΣΕΛΛΑ
Η δυσάρεστη αντιμετώπιση μιας πραγματικότητας ίσως πρέπει να μας κάνει να σκεφτόμαστε, ακριβώς για να προλαβαίνουμε τα δυσάρεστα. Την περασμένη εβδομάδα ενημερωθήκαμε για τον θάνατο του καθηγητή Συγκριτικής Γραμματολογίας Γιώργου Βελουδή. Η ανακοίνωση που έφτασε στα ηλεκτρονικά μας ταχυδρομεία από εκδοτικό οίκο δεν ήταν η συνήθης. Μας καλούσε να βοηθήσουμε για να βρούμε οικείους του νεκρού. Ο εκδοτικός οίκος είχε ειδοποιηθεί από την ιδιωτική κλινική στην οποία νοσηλεύτηκε τις τελευταίες ημέρες της ζωής του ο Γ. Βελουδής. Ενημερώθηκε το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, στο οποίο δίδαξε για πολλά χρόνια ο Γ. Βελουδής και ήταν ομότιμος καθηγητής πια, και δήλωσε την προθυμία του να αναλάβει ό,τι χρειάζεται.


Παντελής Μπουκάλας ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΜΠΟΥΚΑΛΑΣ

Η εκτός πανηγυρικών Ιστορία


Ούτε να έρθει η Ιστορία μας όσο πιο κοντά γίνεται στη μαρτυρημένη αλήθεια της βοήθησαν ποτέ οι πανηγυρικοί ούτε το φρόνημα ενισχύουν. Ανέξοδα λόγια που υπηρετούν την αυτογνωσία μας όσο και οι πολυέξοδες μηχανοκίνητες στρατιωτικές παρελάσεις, που υποτίθεται ότι προσφέρουν έρεισμα στην εθνική μας περηφάνια, και γι’ αυτό επανήλθαν. Αλίμονο όμως αν η αυτοεκτίμηση και η αυτοπεποίθησή μας έχουν ανάγκη για να υπάρξουν τέτοιου είδους τελετουργικά, τα οποία, άλλωστε, εφαρμόστηκαν μεταπολεμικά όχι τόσο για να ενώσουν το έθνος και τον λαό, όσο για να τονίσουν τη διχοτόμησή του σε νικητές και ηττημένους, «πατριώτες» και «προδότες».