Κυριακή 30 Μαρτίου 2014

Πανέξυπνο κοράκι βγάζει τον Αίσωπο ασπροπρόσωπο




Ο Αίσωπος είχε προβλέψει σε έναν από τους μύθους του ότι τα κοράκια κατανοούν τις βασικές αρχές της υδροστατικής.

Στο μύθο "Το διψασμένο κοράκι", ο Αίσωπος περιγράφει πώς ένα έξυπνο πουλί ρίχνει πετραδάκια σε μια μισογεμάτη στάμνα ώστε να ανεβάσει τη στάθμη και να μπορέσει τελικά να πιει νερό.

Ο μύθος αποτέλεσε τη βάση για ένα τεστ νοημοσύνης στο οποίο υποβλήθηκε το κοράκι της Νέας Καληδονίας (Corvus moneduloides), ένα εξαιρετικά ευφυές πτηνό που είναι γνωστό ότι χρησιμοποιεί εργαλεία.

Σχολείο 1700 ετών ανακαλύφθηκε στην Αίγυπτο



Το αρχαίο σχολείο.
Οι αρχαιολόγοι που εργάζονται στη δυτική έρημο της Αιγύπτου ανακάλυψαν ένα σχολείο 1.700 ετών περίπου,  στους τοίχους του οποίου βρέθηκαν κείμενα γραμμένα στην αρχαία ελληνική γλώσσα, συμπεριλαμβανομένου και ενός κειμένου για την αρχαία χρήση των φαρμάκων που παραπέμπει στην Οδύσσεια του Ομήρου.

Το σχολείο - το οποίο έχει μικρούς πάγκους που χρησιμοποιούσαν οι μαθητές ως θρανία για να κάθονται, να διαβάζουν ή να στέκονται όρθιοι και να γράφουν στους τοίχους - χρονολογείται σε μια εποχή όπου η Αίγυπτος ελέγχεται από τη Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία και τα αρχαία ελληνικά ήταν ευρέως διαδεδομένα.

Σε χρήση για λιγότερο από 20 χρόνια, το κτίριο του σχολείου ενσωματώθηκε τελικά ως τμήμα ενός μεγάλου σπιτιού που περιείχε πολύχρωμα έργα τέχνης, συμπεριλαμβανομένων εικόνων των θεών του Ολύμπου, σύμφωνα με τους ερευνητές.

Κλίμα, φυσικό περιβάλλον και ανθρώπινες κοινωνίες

Οι αποθέσεις στο εσωτερικό των σπηλαίων συνιστούν ένα φυσικό εργαστήριο για τη μελέτη των αλλαγών στο κλίμα, στο περιβάλλον καθώς και στην ιστορία των ανθρώπινων κοινωνιών.
 

Σουηδικό Ινστιτούτο Αθηνών 2013
  από Archaeology Newsroom - Παρασκευή, 28 Μαρτίου 2014
Το έργο του Σουηδικού Ινστιτούτου Αθηνών το 2013 θα παρουσιάσει ο Διευθυντής του Arto Penttinen, στη διάρκεια της ετήσιας συνέλευσης του Ινστιτούτου που θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη 3 Απριλίου 2014 στο Αμφιθέατρο του Μουσείου Ακρόπολης, στις 18.00.
Θα ακολουθήσει διάλεξη της καθηγήτριας Karin Holmgren (Department of Physical Geography and Quaternary Geology, Πανεπιστήμιο Στοκχόλμης, Διευθύντρια του Navarino Environmental Observatory) και της ερευνήτριας Erika Weiberg (Department of Archaeology and Ancient History, Πανεπιστήμιο της Ουψάλα) με τίτλο «Climate, Environment and past societies. What do we want to know – and why?» («Αλληλεπιδράσεις μεταξύ κλίματος, φυσικού περιβάλλοντος και ανθρώπινων κοινωνιών κατά το παρελθόν.

Διακόσιες χιλιάδες επισκέπτες για το Ελληνικό Βυζάντιο στην Ουάσινγκτον

Η έκθεση «Ουρανός και Γη. Η τέχνη του Βυζαντίου από ελληνικές συλλογές» θα μεταφερθεί στη Βίλα Γκετί στο Λος Άντζελες.

Η έκθεση μεταφέρεται τώρα στο Λος Άντζελες
  από Archaeology Newsroom - Παρασκευή, 28 Μαρτίου 2014
Περίπου διακόσιες χιλιάδες επισκέπτες από τις ΗΠΑ αλλά και πολλές άλλες χώρες θαύμασαν στην Εθνική Πινακοθήκη της Ουάσινγκτον την πολυσυζητημένη έκθεση «Ουρανός και Γη. Η τέχνη του Βυζαντίου από Ελληνικές Συλλογές» («Heaven and Earth. Art of Byzantium from Greek Collections»), που διοργανώνουν το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού και το Μουσείο Μπενάκη στις ΗΠΑ.
Οι κατάλογοι από τα πωλητήρια του μουσείου εξαντλήθηκαν και πλήθος επαινετικών δημοσιευμάτων προοιωνίζονται τη συνέχεια της επιτυχίας της έκθεσης στο Λος Άντζελες, όπου θα μεταφερθεί από τις 8 Απριλίου. Στη Βίλα Γκετί του Μουσείου Ζαν Πολ Γκετί στο Μαλιμπού θα εκτεθούν τα περισσότερα έργα και στο Κέντρο Γκετί τα χειρόγραφα. Η έκθεση θα διαρκέσει στο Λος Άντζελες έως τις 25 Αυγούστου, για να μεταφερθεί κατόπιν στο Σικάγο, όπου θα εγκαινιαστεί εντός του Σεπτεμβρίου.

Ο χαμένος παράδεισος: Ενα χίπικο κάμπιγκ προσφύγων

Ηλεκτρονική Έκδοση

Για όσους δεν το γνωρίζετε υπάρχει ένα μέρος που ονομάζεται Taylor Camp, μία τροπική ουτοπία με θέα τον ωκεανό
Αντισυμβατικό σε όλα του το κάμπινγκ υμνούσε την απόλυτη ελευθερία τόσο στις αποφάσεις για τη λειτουργία που παίρνοντας σύμφωνα με τα «vibes», όσο και στην παρουσία των παραθεριστών που μπορούσαν να είναι απαλλαγμένοι από κάθε είδους ρούχο. Ήταν η απόλυτη φαντασίωση των χίπις.
Το κάμπινγκ Taylor έκανε εγκαίνια την άνοιξη του 1969, από δεκατρείς χίπις που ζητούσαν καταφύγιο από τις συνεχιζόμενες ταραχές στην πανεπιστημιούπολη στην Αμερική και την αστυνομική βία. Έχοντας εγκαταλείψει τα σπίτια τους, κατευθύνθηκαν προς το Kauai στη Χαβάη, μια περιοχή τότε πολύ απομακρυσμένη, με παρθένες εκτάσεις με μόνο ένα φανάρι σε όλο το νησί.

Σάββατο 29 Μαρτίου 2014

Ενα ζωντανό αρχείο της εποχής και του τόπου

Ενα ζωντανό αρχείο της εποχής και του τόπου

ΓΙΟΥΛΗ ΕΠΤΑΚΟΙΛΗ
 
Οι φωτογραφίες που παρουσιάζονται δεν αποσκοπούν στον εύκολο εντυπωσιασμό. Φωτογραφία του Πάνου Κοκκινιά.
Οι φωτογραφίες που παρουσιάζονται δεν αποσκοπούν στον εύκολο εντυπωσιασμό. Φωτογραφία του Πάνου Κοκκινιά.Δεν πρόκειται μόνο για μια έκθεση φωτογραφίας και ας συγκεντρώνει τους πιο δραστήριους και ταλαντούχους σύγχρονους Ελληνες φωτογράφους.

Το «Depression era», που αυτές τις ημέρες παρουσιάζεται στις Βρυξέλλες υπό την ομπρέλα της μεγάλης εικαστικής έκθεσης «Καμία πατρίδα για τους νέους» (επιμέλεια: Κατερίνα Γρέγου), είναι ένα συλλογικό πείραμα. Ναι μεν καλλιτεχνικό στη βάση του, αλλά και μια ζωντανή και εν εξελίξει διαδικασία σκέψης, στοχασμού, διαλόγου για την κρίση, από μία μεγάλη ομάδα φωτογράφων, δημοσιογράφων, συγγραφέων, κινηματογραφιστών. Πώς διαβάζουν την κρίση των τελευταίων χρόνων, πού ανιχνεύουν τις ρίζες της, πώς αφουγκράζονται το παρόν, πώς καταγράφουν τους μετασχηματισμούς στην ελληνική κοινωνία;

Οι Πανκ της Ντίσνεϊλαντ


Crissy Van Meter http://www.vice.com/gr/read/punk-tis-disneyland

Τα εμβλήματα στην πλάτη ορισμένων μελών του Neverlanders Social Club. Όταν κάποιος γίνεται δεκτός στην ομάδα, αυτός ή αυτή επιλέγει έναν ήρωα του Ντίσνεϊ που αντιπροσωπεύει την προσωπικότητα του/της και λαμβάνει το ανάλογο έμβλημα. Photos by Jamie Lee Curtis Taete.
Στέκομαι μπροστά από το Space Mountain (ρόλερ-κόστερ) και ανησυχώ ότι δεν θα καταφέρω να βρω το Neverlanders Social Club. Είναι μια συνηθισμένη Κυριακή στη Ντίσνεϊλαντ το Νοέμβριο -ηλιόλουστη και όμορφη με το καλιφορνέζικο στυλ και φίσκα από τουρίστες- και ανησυχώ ότι θα τους χάσω μέσα στη βαβούρα. Μου είπαν ότι θα φοράνε τον Ντίσνεϊ εξοπλισμό τους, αλλά εδώ βρίσκονται πολλοί άνθρωποι που φορούν εμπόρευμα με θέματα του πάρκου. Τότε τους βλέπω να έρχονται και συνειδητοποιώ ότι δεν υπήρχε περίπτωση να μην τους προσέξω.

Παράγκες και Μνημεία στην Αλεξάνδρας

Κυριάκος Αργυρόπουλος http://www.vice.com/gr/read/milane-ta-ktiria
 
 

Φωτογραφία: Από το προσωπικό αρχείο του Δ. Ευταξιόπουλου
Tα συνθήματα και τα μισοτελειωμένα graffiti στους κουρασμένους και φθαρμένους, από τα χρόνια, τοίχους των προσφυγικών πολυκατοικιών της Λεωφόρου Αλεξάνδρας συνθέτουν την πρώτη εικόνα παρακμής. Πολλοί προσπάθησαν μέσα στα χρόνια να τα αφανίσουν και είναι πολλοί αυτοί που, ακόμη και σήμερα, στέκονται στην πρώτη εικόνα και πιστεύουν ότι τα Προσφυγικά πρέπει να γκρεμιστούν.

Η Αμερικανίδα που λάτρεψε την Ανδρο


28/03/14 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Εκθεση ζωγραφικής της Μπέτι Ράιαν (1914-2003) στο Μουσείο ΓουλανδρήΟ Χένρι Μίλερ της αφιέρωσε τον «Κολοσσό του Μαρουσιού». Το καλλιτεχνικό Παρίσι του '30 ήταν το σπίτι της. Κι αυτή ερωτεύτηκε την Ελλάδα, που την πρωτο­επισκέφτηκε το 1933, επηρεάστηκε από το φως της και δώρισε έργα της στην Καΐρειο Βιβλιοθήκη.


Της Βασιλικής Τζεβελέκου

Η Μπέτι Ράιαν γεννήθηκε στη Νέα Υόρκη πριν από 100 χρόνια (19/8/1914). Κόρη εύπορης οικογένειας, λάτρεψε τα ταξίδια, την τέχνη και την Ελλάδα από την πρώτη επίσκεψή της, το 1933. Ερωτεύτηκε το ελληνικό φως και την Ανδρο, όπου έζησε τα τελευταία 25 χρόνια της ζωής της. Γαλουχήθηκε καλλιτεχνικά στο Παρίσι του ’30 και ήρθε σε επαφή με όλα τα μυθικά πρόσωπα της τέχνης: Κλέε, Καντίνσκι, Νταλί, Σαγκάλ, Τζακομέτι, Ντισάν… Ολοι προσωπικοί της φίλοι, όπως και ο συμπατριώτης της Χένρι Μίλερ, που της αφιέρωσε τον «Κολοσσό του Μαρουσιού». Σε γράμμα του τη δεκαετία του ’70 της έγραφε «… συνέχισε (δεν χρειάζεται να σ” το πω) τη ζωγραφική και τη δική σου εξωτική ζωή. Είσαι ανάμεσα στους ευλογημένους».

Στο σφυρί κοστούμια της Κάλλας και μάσκες του Σικελιανού

Έντυπη Έκδοση
Για να σωθεί το Θεατρικό Μουσείο
«Αύριο το πρωί θα καθίσουμε στο εδώλιο του δικαστηρίου, εγώ και ο Γιώργος Μιχαλακόπουλος, γιατί χρωστάμε στο ΙΚΑ. Στη θέση όμως αυτή θα έπρεπε να βρίσκεται ο υπουργός Πολιτισμού». Ο Κώστας Γεωργουσόπουλος χθες, ανήμερα της Παγκόσμιας Ημέρας Θεάτρου, παρ' όλο που θα ήθελε «η ημέρα να είναι μία γιορτή της παγκόσμιας προσφοράς του θεάτρου στον πολιτισμό», μας κάλεσε μπροστά από την είσοδο του καθημαγμένου και σφραγισμένου εδώ και μήνες (υπολειτουργεί 2 χρόνια) Θεατρικού Μουσείου, σε μια συγκέντρωση διαμαρτυρίας.
Κώστας Γεωργουσόπουλος, Γ. Μιχαλακόπουλος, Αννα Φόνσου, Β. Θεοδωρόπουλος, Ν. Τσακίρογλου στη χθεσινή διαμαρτυρία  
Κώστας Γεωργουσόπουλος, Γ. Μιχαλακόπουλος, Αννα Φόνσου, Β. Θεοδωρόπουλος, Ν. Τσακίρογλου στη χθεσινή διαμαρτυρία  Σ' αυτή την ύστατη έκκληση που απηύθυνε προς το υπουργείο Πολιτισμού, προτού αναγκαστεί να βγάλει στο σφυρί κοστούμια της Κάλλας και της Μελίνας Μερκούρη και τις μάσκες του Σικελιανού, δεν μάσησε τα λόγια του ούτε για την απαράδεκτη στάση του Πάνου Παναγιωτόπουλου ούτε για την εξαπάτηση που επεφύλαξε στο Μουσείο ο Γιώργος Καμίνης.