Κυριακή 30 Μαρτίου 2014

Γυμνοί στον φακό, γυμνοί στη σκηνή;


  ΟΛΓΑ ΣΕΛΛΑ
http://www.kathimerini.gr/759967/article/politismos/8eatro/gymnoi-ston-fako-gymnoi-sth-skhnh 
«Ντυμένοι είμαστε πιο χυδαίοι», λέει ο σκηνοθέτης του «Δεκαήμερου» Νίκος Καραθάνος στην «Κ».
«Ντυμένοι είμαστε πιο χυδαίοι», λέει ο σκηνοθέτης του «Δεκαήμερου» Νίκος Καραθάνος στην «Κ».Ξεκίνησαν και οι δύο παραστάσεις ταυτόχρονα, την Παρασκευή 28 Μαρτίου. Η μία στο Εθνικό Θέατρο και η άλλη στο θέατρο «Πορεία». Οι φωτογραφίες και από τις δύο παραστάσεις όμως είχαν γίνει από νωρίς γνωστές και παρότι τα έργα είναι εντελώς διαφορετικά, είχαν ένα κοινό χαρακτηριστικό: το γυμνό. Στη Νέα Σκηνή του Εθνικού, ο Νίκος Καραθάνος αφήνει τα σώματα των ηθοποιών να ριχτούν στο παιχνίδι του έρωτα έτσι όπως το αφηγήθηκε ο Βοκάκιος τον 14ο αιώνα. Ενα έργο που μιλάει για τον έρωτα με τον τρόπο της ποίησης, δεν μπορούσε παρά να απελευθερώσει τα σώματα από τα ρούχα τους. Ο Δημήτρης Τάρλοου, στο θέατρο «Πορεία», μας λέει εξαρχής: «Θα σας απογοητεύσω. Στην παράσταση υπάρχει ελάχιστο γυμνό». Παρ’ όλα αυτά, οι δύο πρώτες φωτογραφίες που κυκλοφόρησαν από την παράσταση έχουν τους πρωταγωνιστές της ολόγυμνους. Γι’ αυτή την επιλογή τους, αλλά και για τη γνώμη τους σε σχέση με την ύπαρξη ή την υπερβολική χρήση των γυμνών σωμάτων τα τελευταία χρόνια στο θέατρο, μιλήσαμε με τους δύο σκηνοθέτες.

Εκσταση, πάθος, φιλαρέσκεια

ΝΙΚΟΣ Α. ΔΟΝΤΑΣ
http://www.kathimerini.gr/759939/article/politismos/moysikh/ekstash-pa8os-filareskeia 
Ο Ρίχαρντ Στράους διευθύνει τη Βασιλική Φιλαρμονική Ορχήστρα του Λονδίνου στο Αλμπερτ Χολ.
Ο Ρίχαρντ Στράους διευθύνει τη Βασιλική Φιλαρμονική Ορχήστρα του Λονδίνου στο Αλμπερτ Χολ.Οι επέτειοι διαδέχονται η μία την άλλη με ταχύτατους ρυθμούς: μετά τα διακόσια χρόνια από τη γέννηση των Βέρντι και Βάγκνερ το 2013, ακολουθούν φέτος τα 150 χρόνια από τη γέννηση του Ρίχαρντ Στράους. Χαρά για τις δισκογραφικές εταιρείες, χαρά όμως και για τους φιλόμουσους, καθώς τα προσφερόμενα κουτιά με κάθε είδους συλλογές ρίχνουν το κόστος κάθε μεμονωμένου cd συχνά κάτω των δύο ευρώ.

Κομμένη στα δύο μοιάζει η δημιουργική πορεία του Βαυαρού Στράους. Οταν συνέθεσε τον «Γκούντραμ», την πρώτη του όπερα, είχε ήδη γράψει ορισμένα από τα διασημότερα συμφωνικά του ποιήματα, όπως «Δον Χουάν» και «Θάνατος και εξαΰλωση». Ωστόσο, μετά την τεράστια επιτυχία της «Σαλώμης» (1905), συνέθεσε πια ελάχιστη συμφωνική μουσική. Το λυρικό θέατρο θα του χάριζε τεράστιες επιτυχίες, όπως η καινοτόμος «Ηλέκτρα» και ο «Ιππότης με το ρόδο», την επιτυχημένη συνταγή του οποίου αναπαρήγαγε αρκετές φορές.

Κλεφτή ματιά στην ψυχή του σύμπαντος


  ΓΙΟΥΛΗ ΕΠΤΑΚΟΙΛΗ
http://www.kathimerini.gr/759941/article/politismos/eikastika/klefth-matia-sthn-yyxh-toy-sympantos 

Η έκθεση παρουσιάζει μια συναρπαστική εικόνα των επόμενων 50-100 χρόνων μέσα από τα αποτελέσματα ερευνών κορυφαίων επιστημόνων και μηχανικών.
Η έκθεση παρουσιάζει μια συναρπαστική εικόνα των επόμενων 50-100 χρόνων μέσα από τα αποτελέσματα ερευνών κορυφαίων επιστημόνων και μηχανικών.Οταν ο Νιλ Αρμστρονγκ πάτησε στο φεγγάρι, τον Ιούλιο του 1969, ο Γιώργος Ρόρρης ήταν έξι ετών. Θα μπορούσε να θυμάται αυτήν τη σημαντική στιγμή, αλλά το χωριό του, μικρός ορεινός οικισμός της Αρκαδίας, απέκτησε ηλεκτρικό το 1971. Ο Γιώργος Ρόρρης, γνωστός καλλιτέχνης και ιδιαίτερα αγαπητός για την παραστατική ζωγραφική του, δέχθηκε με χαρά να μας συνοδεύσει σε μια έκθεση που τον έφερε αρκετά έξω από τα νερά του.

Ο Ίψεν ως καθρέφτης της εποχής μας

 

Παρουσίαση της νέας σειράς Απάντων του από τις εκδ. Gutenberg








Η έκδοση των απάντων του Ερρίκου Ίψεν από τις εκδόσεις Gutenberg αποτελεί εκδοτικό γεγονός. Με αφορμή, λοιπόν, και τα 50 χρόνια λειτουργίας του εκδοτικού οίκου (1964-2014), οι εκδόσεις Gutenberg διοργανώνουν μεγάλη παρουσίαση για τη νέα σειρά Απάντων του Ερρίκου Ίψεν. Οι τέσσερις πρώτοι τόμοι της σειράς που κυκλοφορούν είναι: «Ο αρχιμάστορας Σόλνες», «Ο μικρός Έγιολφ», «Ιωάννης Γαβριήλ Μπόρκμαν», «Όταν ξυπνήσουμε εμείς οι νεκροί».
Στην εκδήλωση θα μιλήσουν ο συγγραφέας-ιστορικός Ήρκος Αποστολίδης, που έχει αναλάβει την επιμέλεια της σειράς, ο θεατρικός κριτικός Κώστας Γεωργουσόπουλος, ο ακαδημαϊκός και σκηνοθέτης Σπύρος Ευαγγελάτος, ο ηθοποιός και σκηνοθέτης Γιώργος Κιμούλης και ο ηθοποιός και μεταφραστής των τεσσάρων τίτλων Θεοδόσης Παπαδημητρόπουλος.
Info 31/3, 18:30, στην Εν Αθήναις Αρχαιολογική Εταιρία (Πανεπιστημίου 22)

Παρουσίαση της σειράς Απάντων του Ίψεν από παλαιότερο τεύχος της A.V.:
Ο κορυφαίος Νορβηγός δραματουργός Ερρίκος Ίψεν (1828-1906) μας κληροδότησε ένα σημαντικό όγκο θεατρικών έργων, άνω των είκοσι, που το καθένα τους ακροβατεί σε «επικίνδυνες» θεματικές, σαν αγριολούλουδο στο χείλος φιορδ, χωρίς ποτέ να κατακρημνίζεται σε ανήλιαγα βάθη.
Το άκουσμα του ονόματος του Ίψεν –βαρύ, φορτωμένο με σημασία, «ιερό»– καμιά φορά αποθαρρύνει τον υποψήφιο αναγνώστη ή θεατή. Κακώς, αφού η γλώσσα που χρησιμοποιεί, ιδίως στα γραμμένα σε πεζό λόγο θεατρικά του, ποτέ δεν γίνεται δυσνόητη, ενώ τα θέματα που πραγματεύεται βρίσκουν ανελέητη απήχηση στο σήμερα. Ταυτόχρονα, βέβαια, ο Ίψεν παραμένει ένας κοσμαγάπητος συγγραφέας, που τα έργα του δεν έχουν σταματήσει να ανεβαίνουν, αδιάλειπτα, τα τελευταία εκατόν πενήντα χρόνια (μόνο αυτή τη στιγμή ανεβαίνουν τέσσερα σε αθηναϊκές σκηνές).

Ο φρουρός του αμπελώνα



Ένας νέος πάπυρος αποκρυπτογραφήθηκε και αποκάλυψε μια αρχαία σύμβαση εργασίας που προσλαμβάνει φρουρό για να προστατεύσει έναν αμπελώνα στην αρχαία Αίγυπτο. Γραμμένο στα αρχαία ελληνικά πάνω σε ένα σκούρο καφέ κομμάτι παπύρου, το έγγραφο χρονολογείται στον 4ο αιώνα μ.Χ., σύμφωνα με νέα ερευνητική εργασία.

Η φύλαξη αμπελώνων στην Αίγυπτο πριν από 1.600 χρόνια, δεν ήταν καθόλου εύκολη. Πολλές αρχαίες πηγές περιγράφουν κλέφτες που χτυπούσαν βίαια τους φύλακες για την απόκτηση ώριμων φρούτων με τελικό σκοπό την παραγωγή κρασιού. Το επίπεδο εγκληματικότητας θα πρέπει να ήταν ιδιαίτερα υψηλό από τον Ιούλιο έως τον Σεπτέμβριο, την εποχή της συγκομιδής, γράφει ο Kyle Helms, διδακτορικός φοιτητής στο πανεπιστήμιο του Cincinnati.

Θεσσαλονίκη: Καθαρίζονται τα μνημεία



Καθαρίζονται από το πρωί ο Λευκός Πύργος, ο χώρος γύρω από το Βασιλικό Θέατρο και το άγαλμα του Μεγάλου Αλεξάνδρου, σημεία "κλειδιά" της Θεσσαλονίκης, τα οποία βεβηλώθηκαν από συνθήματα που γράφτηκαν με σπρέι. 

Στο πλαίσιο της συνεργασίας που είχε αναπτυχθεί και παλιότερα, του Δήμου Θεσσαλονίκης με την Πολιτιστική Εταιρία Επιχειρηματιών Βορείου Ελλάδος (Π.Ε.Ε.Β.Ε.) ξεκίνησε από νωρίς το πρωί η προσπάθεια να "σβήσουν" τα σημάδια από τα αρχαία μνημεία.

"Ο δημόσιος χώρος ανήκει σε όλους μας και θα πρέπει να υπάρχει σεβασμός. Διαρκώς έχουμε άσχημες εικόνες. Ο καθένας από εμάς θα πρέπει να προστατεύει τους χώρους που όλοι χαιρόμαστε και αξιοποιούμε καθημερινά", δήλωσε στο ΑΠΕ – ΜΠΕ ο αντιδήμαρχος Ποιότητας Ζωής, Κωνσταντίνος Ζέρβας.

Πανέξυπνο κοράκι βγάζει τον Αίσωπο ασπροπρόσωπο




Ο Αίσωπος είχε προβλέψει σε έναν από τους μύθους του ότι τα κοράκια κατανοούν τις βασικές αρχές της υδροστατικής.

Στο μύθο "Το διψασμένο κοράκι", ο Αίσωπος περιγράφει πώς ένα έξυπνο πουλί ρίχνει πετραδάκια σε μια μισογεμάτη στάμνα ώστε να ανεβάσει τη στάθμη και να μπορέσει τελικά να πιει νερό.

Ο μύθος αποτέλεσε τη βάση για ένα τεστ νοημοσύνης στο οποίο υποβλήθηκε το κοράκι της Νέας Καληδονίας (Corvus moneduloides), ένα εξαιρετικά ευφυές πτηνό που είναι γνωστό ότι χρησιμοποιεί εργαλεία.

Σχολείο 1700 ετών ανακαλύφθηκε στην Αίγυπτο



Το αρχαίο σχολείο.
Οι αρχαιολόγοι που εργάζονται στη δυτική έρημο της Αιγύπτου ανακάλυψαν ένα σχολείο 1.700 ετών περίπου,  στους τοίχους του οποίου βρέθηκαν κείμενα γραμμένα στην αρχαία ελληνική γλώσσα, συμπεριλαμβανομένου και ενός κειμένου για την αρχαία χρήση των φαρμάκων που παραπέμπει στην Οδύσσεια του Ομήρου.

Το σχολείο - το οποίο έχει μικρούς πάγκους που χρησιμοποιούσαν οι μαθητές ως θρανία για να κάθονται, να διαβάζουν ή να στέκονται όρθιοι και να γράφουν στους τοίχους - χρονολογείται σε μια εποχή όπου η Αίγυπτος ελέγχεται από τη Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία και τα αρχαία ελληνικά ήταν ευρέως διαδεδομένα.

Σε χρήση για λιγότερο από 20 χρόνια, το κτίριο του σχολείου ενσωματώθηκε τελικά ως τμήμα ενός μεγάλου σπιτιού που περιείχε πολύχρωμα έργα τέχνης, συμπεριλαμβανομένων εικόνων των θεών του Ολύμπου, σύμφωνα με τους ερευνητές.

Κλίμα, φυσικό περιβάλλον και ανθρώπινες κοινωνίες

Οι αποθέσεις στο εσωτερικό των σπηλαίων συνιστούν ένα φυσικό εργαστήριο για τη μελέτη των αλλαγών στο κλίμα, στο περιβάλλον καθώς και στην ιστορία των ανθρώπινων κοινωνιών.
 

Σουηδικό Ινστιτούτο Αθηνών 2013
  από Archaeology Newsroom - Παρασκευή, 28 Μαρτίου 2014
Το έργο του Σουηδικού Ινστιτούτου Αθηνών το 2013 θα παρουσιάσει ο Διευθυντής του Arto Penttinen, στη διάρκεια της ετήσιας συνέλευσης του Ινστιτούτου που θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη 3 Απριλίου 2014 στο Αμφιθέατρο του Μουσείου Ακρόπολης, στις 18.00.
Θα ακολουθήσει διάλεξη της καθηγήτριας Karin Holmgren (Department of Physical Geography and Quaternary Geology, Πανεπιστήμιο Στοκχόλμης, Διευθύντρια του Navarino Environmental Observatory) και της ερευνήτριας Erika Weiberg (Department of Archaeology and Ancient History, Πανεπιστήμιο της Ουψάλα) με τίτλο «Climate, Environment and past societies. What do we want to know – and why?» («Αλληλεπιδράσεις μεταξύ κλίματος, φυσικού περιβάλλοντος και ανθρώπινων κοινωνιών κατά το παρελθόν.

Διακόσιες χιλιάδες επισκέπτες για το Ελληνικό Βυζάντιο στην Ουάσινγκτον

Η έκθεση «Ουρανός και Γη. Η τέχνη του Βυζαντίου από ελληνικές συλλογές» θα μεταφερθεί στη Βίλα Γκετί στο Λος Άντζελες.

Η έκθεση μεταφέρεται τώρα στο Λος Άντζελες
  από Archaeology Newsroom - Παρασκευή, 28 Μαρτίου 2014
Περίπου διακόσιες χιλιάδες επισκέπτες από τις ΗΠΑ αλλά και πολλές άλλες χώρες θαύμασαν στην Εθνική Πινακοθήκη της Ουάσινγκτον την πολυσυζητημένη έκθεση «Ουρανός και Γη. Η τέχνη του Βυζαντίου από Ελληνικές Συλλογές» («Heaven and Earth. Art of Byzantium from Greek Collections»), που διοργανώνουν το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού και το Μουσείο Μπενάκη στις ΗΠΑ.
Οι κατάλογοι από τα πωλητήρια του μουσείου εξαντλήθηκαν και πλήθος επαινετικών δημοσιευμάτων προοιωνίζονται τη συνέχεια της επιτυχίας της έκθεσης στο Λος Άντζελες, όπου θα μεταφερθεί από τις 8 Απριλίου. Στη Βίλα Γκετί του Μουσείου Ζαν Πολ Γκετί στο Μαλιμπού θα εκτεθούν τα περισσότερα έργα και στο Κέντρο Γκετί τα χειρόγραφα. Η έκθεση θα διαρκέσει στο Λος Άντζελες έως τις 25 Αυγούστου, για να μεταφερθεί κατόπιν στο Σικάγο, όπου θα εγκαινιαστεί εντός του Σεπτεμβρίου.