Τρίτη 1 Απριλίου 2014

Ιαματικά λουτρά της Ελλάδας

Ηλεκτρονική Έκδοση

Η ιστορία των λουτρών είναι συνδεδεμένη με την ιστορία του τόπου μας. Οι αρχαίοι Έλληνες ήταν από τους πρώτους που χρησιμοποίησαν τα λουτρά, καθώς επίσης αρχαίοι Έλληνες γιατροί, φυσικοί, ιστορικοί και γεωγράφοι ήταν οι πρώτοι που ασχολήθηκαν με τις πηγές και τα μεταλλικά νερά.
Στα Ασκληπιεία, από τον 13ο π.Χ. αιώνα, χρησιμοποιούσαν τα λουτρά για θεραπευτικούς λόγους. Πρώτος παρατηρητής των ιαματικών νερών ήταν ο ιστορικός Ηρόδοτος, που προηγήθηκε του Ιπποκράτη, περιγράφοντας μάλιστα αρκετές ιαματικές πηγές. Στην Ελλάδα οι θεραπευτικές ιδιότητες ορισμένων πηγών, όπως της Ικαρίας, της Αιδηψού κ. ά., ήταν γνωστές από την αρχαιότητα. Η χώρα μας θεωρείται το μέρος που έχει τις περισσότερες ιαματικές πηγές απ’ όλες τις ευρωπαϊκές χώρες. Οι περισσότερες λουτροπόλεις συνδυάζουν ήρεμες διακοπές με καλό κλίμα και μπάνια στις θερμές πηγές με πολλές θεραπευτικές ιδιότητες. Οι περισσότερες πηγές συνδυάζουν το βουνό με τη θάλασσα και με θερμό κλίμα, τους περισσότερους μήνες του χρόνου. Για τους λόγους αυτούς αποτελούν και μέσο ξεκούρασης, αναζωογόνησης και ανανέωσης για τον επισκέπτη, εκτός από μέσο θεραπείας, συνδυάζοντας και την ανάγκη για διακοπές και θεραπεία. 
**
Λουτρά Αιδηψού
 
  Σύμφωνα με τη μυθολογία, η θεά Αθηνά ζήτησε από τον Ήφαιστο, τον θεό που δάμαζε τη φωτιά, να δημιουργήσει θερμά λουτρά για να πηγαίνει εκεί ο Ηρακλής για να ξεκουράζεται μετά τους άθλους του. Ο Ήφαιστος, λοιπόν, εκπληρώνοντας την επιθυμία της Αθηνάς, χτύπησε με το σφυρί του τον βράχο της Αιδηψού δημιουργώντας στο σημείο εκείνο μια ιαματική πηγή απ’ όπου ξεπήδησαν θερμά νερά. Κάπως έτσι ξεκίνησε η ιστορία της Αιδηψού, την οποία συναντάμε και αργότερα, μέσα από τα κείμενα του Αριστοτέλη, του Πλούταρχου και του Στράβωνα.

Στο ΕΜΣΤ η κληρονομιά της Χρύσας



Έντυπη Έκδοση
Ανοιξε, προ ημερών, η διαθήκη της διάσημης Ελληνίδας γλύπτριας
Με ένα σημαντικό κληροδότημα, που περιλαμβάνει μνημειακά έργα τέχνης, χρήματα και ένα ακίνητο, προικίζει το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης η διεθνής Ελληνίδα γλύπτρια Chryssa (Χρύσα Βαρδέα), που «έφυγε», σε ηλικία 80 ετών, στις 23 Δεκεμβρίου του 2013. Το ΕΜΣΤ είναι ο βασικός κληρονόμος της σύμφωνα με τη διαθήκη της, που άνοιξε προ ημερών.
Η εισηγήτρια του αμερικανικού μινιμαλισμού φρόντισε να εμπλουτίσουν τις συλλογές του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης έξι από τα ιστορικά έργα της συλλογής «Cityscapes» (Τοπία Πόλεων), δημιουργίες τρισδιάστατες και επιτοίχιες, φτιαγμένες από φώτα νέον και το αλουμίνιο με το οποίο κατασκευάζονται τα αεροσκάφη. Θεωρούνται από τα έργα που συνέβαλαν αποφασιστικά στη διαμόρφωση της φυσιογνωμίας της σύγχρονης τέχνης και έχουν παρουσιαστεί είτε σε ατομικές είτε σε ομαδικές εκθέσεις στα μεγάλα μουσεία της Αμερικής. Θα καταλήξουν στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης από το διαμέρισμά της στην Κηφισιά, όπου βρίσκονται και διεμένε μετά το μόνιμο επαναπατρισμό της στην Ελλάδα, έπειτα από περίπου μισό αιώνα παραμονής στις ΗΠΑ.

Εναρξη για το διευρυμένο ωράριο σε Μουσεία και Αρχαιολογικούς χώρους


Εγκαινιάζεται με σειρά εκδηλώσεων σε 15 περιοχές σε όλη την Ελλάδα
Εναρξη για το διευρυμένο ωράριο σε Μουσεία και Αρχαιολογικούς χώρους

 
Με σειρά μουσικών εκδηλώσεων σε 15 περιοχές σε όλη την Ελλάδα και σε 17 αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία, εγκαινιάζεται η έναρξη του διευρυμένου ωραρίου λειτουργίας, από την 1η Απριλίου σε 33 Μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους.
Το πρόγραμμα εκδηλώσεων περιλαμβάνει συναυλίες και παραστάσεις στα Προπύλαια της Ακρόπολης, στην αυλή του Βυζαντινού και Χριστιανικού Μουσείου, στο αίθριο του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης, στο Αρχαιολογικό Μουσείο Δελφών, στο αίθριο του Μουσείου της Αρχαίας Ολυμπίας, στην είσοδο του Αρχαιολογικού Χώρου του Μυστρά, στον Αρχαιολογικό Χώρο Παλαμηδίου, αλλά και στη Δήλο, τις Μυκήνες, την Επίδαυρο, την Ρόδο, την Κέρκυρα, την Σαντορίνη, το Ηράκλειο και το Λασίθι ξεκινάει το διευρυμένο ωράριο λειτουργίας των Μουσείων, συμβολίζοντας έτσι την καινούργια αρχή.

Η Ελλάδα της Αιγύπτου ζει στην καρδιά μας

Δημοσιεύτηκε στο ΠΟΝΤΙΚΙ ART,
τεύχος 358 στις 27 Μαρτίου 2014 Χρήστος Παρίδης


Στο πολυπληθές Κάιρο, το Ελληνικό Πολιτιστικό Κέντρο συντηρείται και συνεχίζει το έργο του χάρη στην επιμονή του διευθυντή του Χρίστου Γ. Παπαδόπουλου. Αυτός, καθώς και o Μανώλης Μαραγκούλης, διευθυντής του παραρτήματος στην Αλεξάνδρεια, μιλούν στο «Ποντίκι Art» για την προσπάθειά τους να γεφυρώσουν τη νέα γενιά Αιγυπτίων με την Ελλάδα του σήμερα.

Αν βρεθείς σε μία οποιαδήποτε γειτονιά της Αλεξάνδρειας ή του Καΐρου, νομίζεις ότι γύρισε ο χρόνος μερικές δεκαετίες πίσω και βρέθηκες ξαφνικά στην Αθήνα ή τη Θεσσαλονίκη του ’70. Τηρουμένων των αναλογιών, βέβαια!

Δευτέρα 31 Μαρτίου 2014

ΜΕΤΑ ΑΠΟ 54 ΧΡΟΝΙΑ Επιτάφιος στον Ι.Ν Αγίου Γεωργίου Εξορινού Αμμοχώστου

http://www.dogma.gr/default.php?pname=Article&art_id=5769&catid=30
Μετά από κοινή απόφαση του δημάρχου Αλέξη Γαλανού και του Οκτάι Καγιάλπ η ακολουθία της Μ. Παρασκευής στις 18 Απριλίου, θα τελεστεί στον ιερό ναό του Αγίου Γεωργίου Εξορινού της Αμμοχώστου ενώ περιφορά του επιταφίου θα γίνει στους δρόμους τις μεσαιωνικής πόλης.

Η ακολουθία της Μ. Παρασκευής με την περιφορά του επιταφίου στην παλιά πόλη της Αμμοχώστου διακόπηκε από το 1960 με την έναρξη των διακοινοτικών ταραχών.

Πειρατές από το Αλγέρι, ο Γατοφάγος και το γεφύρι της Άρτας Θρύλοι, παραδόσεις και έθιμα

Εικ. 1. Robert A. Mc Cabe, Το γεφύρι της Άρτας (1961).
  από Archaeology Newsroom - Δευτέρα, 31 Μαρτίου 2014
                                «Ο κόσμος φκιάνουν εκκλησιές, φκιάνουν και μοναστήρια, φκιάνουν και πετρογέφυρα για να διαβαίν’ ο κόσμος» (σημ. 1)
Στο άρθρο που ακολουθεί, παρουσιάζεται το πιο γνωστό –ίσως– γεφύρι του ελληνικού χώρου, ο τρόπος κατασκευής του και οι θρύλοι που το περιβάλλουν (εικ. 1). Το γεφύρι της Άρτας, εκτός από σημαντικό μνημείο νεοελληνικής παραδοσιακής αρχιτεκτονικής, αποτελεί και αξιόλογο τοπόσημο της περιοχής.

«Όμορφη σαν Ελληνίδα» Έκθεση ενδυμασίας και κοσμήματος

Άποψη της έκθεσης «Όμορφη σαν Ελληνίδα» στο Βαφοπούλειο Πνευματικό Κέντρο (φωτ. ΑΠΕ-ΜΠΕ).
  από Archaeology Newsroom - Δευτέρα, 31 Μαρτίου 2014
Στην εποχή που οι γυναίκες ήταν «Όμορφες σαν Ελληνίδες» φορώντας βαρύτιμες στολές κεντημένες στο χέρι, λεπτοδουλεμένα κοσμήματα πιασμένα στο μαντίλι και εντυπωσιακές πόρπες μας ταξιδεύει έκθεση που διοργανώνεται στο Βαφοπούλειο Πνευματικό Κέντρο, στη Θεσσαλονίκη.
Τρεις συλλέκτες, οι Άντυ Αντώτσιου, Αντώνης Σουλιώτης και Αθανάσιος Σπύρου, άνοιξαν τα… μπαούλα τους και εκθέτουν αυθεντικές στολές, κοσμήματα και αντικείμενα που προέρχονται από όλο τον ελλαδικό χώρο και την Καππαδοκία, από τον 19ο έως τις αρχές του 20ού αιώνα.
Η έκθεση περιλαμβάνει 30 στολές από μεσοαστικές οικογένειες, 150 πόρπες, περισσότερες από 20 λαιμαριές που εκτίθενται για πρώτη φορά, σκουλαρίκια, στέφανα, κιουστέκια (αλυσιδωτά κοσμήματα στήθους), πορσελάνες ακόμη και προικοσύμφωνα του 1800!

Από το Μόντρεαλ θα ξεκινήσει το ταξίδι της η έκθεση «Οι Έλληνες: Από τον Αγαμέμνονα στον Μεγ. Αλέξανδρο»

Πιστό αντίγραφο χρυσής νεκρικής μάσκας «Αγαμέμνονα» από τον Ταφικό Κύκλο Α΄ των Μυκηνών, 16ος αιώνας π.Χ. Αρχαιολογικό Μουσείο Μυκηνών (το πρωτότυπο εκτίθεται στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Π 624α).
 
500 ευρήματα από την προϊστορική και την ιστορική εποχή
  από Archaeology Newsroom - Δευτέρα, 31 Μαρτίου 2014
Η αρχαιολογική έκθεση «Οι ‘Ελληνες: Από τον Αγαμέμνονα στον Μεγ. Αλέξανδρο», που θα περιέχει 500 ευρήματα από την προϊστορική και την ιστορική εποχή θα ξεκινήσει το ταξίδι της από το Αρχαιολογικό Μουσείο του Μόντρεαλ Pointe-à-Callière στις 12 Δεκεμβρίου 2014 και θα κατεβάσει αυλαία στις 25 Απριλίου 2015.
Συνολικά, θα ταξιδέψει σε τέσσερις πόλεις της Βόρειας Αμερικής (Pointe-à-Callière Μόντρεαλ, Canadian Museum of History Οττάβας, Field Museum Σικάγου και National Geographic Museum Ουάσιγκτον) και θα διαρκέσει έως τον Σεπτέμβριο του 2016.

Πινακοθήκη Λεβέντη, η πρώτη με πίνακες από την ευρωπαϊκή ιστορία της τέχνης

«Το αντίδωρο», έργο του Θεόδωρου Ράλλη. Λεβέντειος Πινακοθήκη, Λευκωσία.
 
Περισσότερα από 800 έργα
  από Archaeology Newsroom - Δευτέρα, 31 Μαρτίου 2014
Άνοιξε την περασμένη εβδομάδα στο κοινό η Λεβέντειος Πινακοθήκη, η μοναδική στην Κύπρο που φιλοξενεί περισσότερα από 800 έργα από την ευρωπαϊκή ιστορία της τέχνης.
Η Πινακοθήκη βρίσκεται στην καρδιά της Λευκωσίας, επί της οδού Αναστασίου Γ. Λεβέντη (πρώην Λεωνίδου) και με τη λειτουργία της πήρε «σάρκα και οστά» το όραμα του αείμνηστου Αναστάσιου Γ. Λεβέντη. Στόχος της Πινακοθήκης είναι να καταστεί ένα εκπαιδευτικό ίδρυμα το οποίο θα βοηθά τους επισκέπτες να κατανοήσουν την τέχνη, προωθώντας παράλληλα την εκπαίδευση, τη διδασκαλία, την έρευνα, τα δημόσια προγράμματα και τις εκδόσεις σε όλους τους σχετικούς τομείς.
Θα στεγάζει μόνιμα τρεις συλλογές: τη «Συλλογή του Παρισιού» που επιμελήθηκε η Μυρτώ Χατζάκη, την «Ελληνική Συλλογή», που επιμελήθηκε η Εβίτα Αράπογλου και την «Κυπριακή Συλλογή» που επιμελήθηκε η Ελένη Νικήτα.

Τα πολλά πρόσωπα και οι σκιές του Μπρεσόν


  ΒΑΛΙΑ ΔΗΜΗΤΡΑΚΟΠΟΥΛΟΥ
 http://www.kathimerini.gr/759953/article/politismos/eikastika/ta-polla-proswpa-kai-oi-skies-toy-mpreson

Η Μαρτίν Φρανκ, η Βελγίδα φωτογράφος και σκηνοθέτης ντοκιμαντέρ, φωτογραφημένη στο Παρίσι το 1967 από τον Ενρί Καρτιέ Μπρεσόν. Υπήρξε η δεύτερη σύζυγος του Μπρεσόν. Η τρέχουσα έκθεση στο Πομπιντού είναι η πρώτη ρετροσπεκτίβα στην Ευρώπη μετά τον θάνατό του το 2004 (Henri Cartier-Bresson/Magnum Photos, courtesy Fondation Henri Cartie-Bresson).
Η Μαρτίν Φρανκ,  η Βελγίδα φωτογράφος και σκηνοθέτης ντοκιμαντέρ, φωτογραφημένη στο Παρίσι το 1967 από τον Ενρί Καρτιέ Μπρεσόν. Υπήρξε η δεύτερη σύζυγος του Μπρεσόν. Η τρέχουσα έκθεση στο Πομπιντού είναι η πρώτη ρετροσπεκτίβα στην Ευρώπη μετά τον θάνατό του το 2004 (Henri Cartier-Bresson/Magnum Photos, courtesy Fondation Henri Cartie-Bresson).Τετάρτη μεσημέρι, περπατάμε στον ήλιο με τις Γαλλίδες φίλες μου, τη Λίζα, 29 ετών, που είναι ζαχαροπλάστισσα, και την Κολέτ, 27 ετών, που διδάσκει σε λύκειο. «Ισως δεν διαλέξαμε τη σωστή στιγμή για να έρθουμε στο Μπομπούρ», λέει η Κολέτ, ακούγοντας τον υπάλληλο του μουσείου να μιλάει για 45 λεπτά αναμονή τουλάχιστον. Δεν υπάρχει σωστή στιγμή για να επισκεφτεί κανείς το Πομπιντού και το ξέρουμε και οι τρεις. Το αγαπημένο μου μουσείο εδώ στην πόλη όπου πλέον κατοικώ φιλοξενεί εξαιρετικές εκθέσεις, των οποίων η θέαση είναι σχεδόν αδύνατη. Οταν λοιπόν το τιμώμενο πρόσωπο είναι ο Ενρί Καρτιέ Μπρεσόν, και τούτη είναι η πρώτη ρετροσπεκτίβα στην Ευρώπη μετά τον θάνατό του το 2004, ο έκτος όροφος του Πομπιντού μοιάζει με βαγόνι μετρό στις 8.30 το πρωί. «Δεν μας πειράζει, έτσι δεν είναι;» θα πει η Λίζα, που έχει ρεπό σήμερα και έχει κέφια. «Είναι τουλάχιστον ενθαρρυντικό ότι τόσος κόσμος ενδιαφέρεται για τη φωτογραφία του Μπρεσόν», συμπληρώνω.