Σάββατο 26 Απριλίου 2014

Η Εθνική Τράπεζα αποκαλύπτεται


Το Ιστορικό Αρχείο της Εθνικής Τράπεζας παρουσιάζει για πρώτη φορά στο κοινό το εύρος των συλλογών του

Η Εθνική Τράπεζα αποκαλύπτεται
 
 
Ποικίλες εκδηλώσεις στο πλαίσιο της Διεθνούς Ημέρας Μουσείων 2014 συνδιοργανώνουν το Ιστορικό Αρχείο της Εθνικής Τράπεζας και το θεραπευτικό πρόγραμμα ΚΕΘΕΑ Στροφή (σε συνεργασία με εικαστικούς και μουσικούς καλλιτέχνες και το Δίκτυο για τα Δικαιώματα του Παιδιού).


ΙΩΑΝΝΑ ΦΩΤΙΑΔΗ
http://www.kathimerini.gr/764174/article/ta3idia/sthn-ellada/e3wklhsia-oi-froyroi-ths-thnoy
 
Διάσπαρτα σε όλο το νησί βρίσκονται πάνω από 750 εξωκλήσια, ορθόδοξα και καθολικά. Ενδεικτικά, η Κοίμηση της Θεοτόκου στο χωριό Τριπόταμος.
Διάσπαρτα σε όλο το νησί βρίσκονται πάνω από 750 εξωκλήσια, ορθόδοξα και καθολικά. Ενδεικτικά, η Κοίμηση της Θεοτόκου στο χωριό Τριπόταμος.Ηταν καλοκαίρι του 2006 και απολάμβανα τις παραλίες της Τήνου. Ενα ήσυχο δειλινό βγαίνοντας από τη θάλασσα στην παραλία του Αγίου Πέτρου, ντύθηκα αργά και κατευθύνθηκα στο ξωκλήσι που είχα διακρίνει πίσω από τον βράχο με απόλυτη φυσικότητα. Τα ταπεινά αυτά οικοδομήματα κατορθώνουν συχνά με έναν μαγικό τρόπο να προσελκύουν ακόμα και όσους δεν χαρακτηρίζουμε τον εαυτό τους θρησκευόμενο. Ετσι, ο διαβάτης οδηγείται αυτόματα στο λευκό οικοδόμημα δίπλα στο μονοπάτι, στην κορυφή ενός λόφου ή στα βράχια κοντά στη θάλασσα.

Ευρηματικές ιδέες, μουσεία πρωτότυπα

ΓΙΩΤΑ ΣΥΚΚΑ
http://www.kathimerini.gr/764153/article/politismos/polh/eyrhmatikes--idees-moyseia-prwtotypa
Ατμομηχανή Α4 «ΤΙΡΥΝΣ» των Σιδηροδρόμων Πελοποννήσου. Κατασκευάστηκε το 1884.
ΕΤΙΚΕΤΕΣ:
Ατμομηχανή Α4 «ΤΙΡΥΝΣ» των Σιδηροδρόμων Πελοποννήσου. Κατασκευάστηκε το 1884.Σε πολλές χώρες είναι κάτι συνηθισμένο. Θεματικά μουσεία, μικρά ή μεγάλα, που εστιάζουν σε καθημερινές συνήθειες, αντικείμενα, πρόσωπα, φετίχ... Ελλείψει μάλιστα σπουδαίων ευρημάτων που οριοθετούν ένα ιστορικό πλαίσιο, φτιάχνουν τη δική τους παράδοση με ευρηματικές ιδέες, πολλή φαντασία συχνά μέχρις υπερβολής.

Στην Ελλάδα ο αρχαιολογικός πλούτος είναι υπεραρκετός να γεμίσει πολύ περισσότερα μουσεία απ’ όσα λειτουργούν ήδη. Ομως, όλο και πιο συχνά βλέπουμε να δημιουργούνται χώροι που διηγούνται τις δικές τους ιστορίες και έχουν τις περισσότερες φορές εκπαιδευτικό χαρακτήρα, ενώ σε άλλες περιπτώσεις προβάλλουν το πάθος του συλλέκτη. Με ή χωρίς εισιτήριο είναι ευκαιρία να τα ανακαλύψουμε τώρα που ο καιρός είναι με το μέρος μας.

Βρέθηκε το μοναδικό αρχαίο στάδιο της δυτικής Ελλάδας

Οι λίθινες κερκίδες του αρχαίου σταδίου

Έντυπη Έκδοση

Σε απόσταση 15 χλμ. από τη Ναύπακτο
Ενα τεράστιο αρχαίο στάδιο, μήκους 184,60 μέτρων (αττικού τύπου), με τις λίθινες κερκίδες του και την αφετηρία εκκίνησής του, αποκαλύφθηκε πλάι σε ένα κτήριο με λουτρό που ενδεχομένως χρησιμοποιούσαν οι αθλητές στο Ιερό του αρχαίου Μολυκρείου ή της Μολυκρείας της Αιτωλίας.

Ετοιμος το φθινόπωρο ο σκελετός Λυρικής και Βιβλιοθήκης

25/04/14 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Τα έργα στο Κέντρο Πολιτισμού «Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος» προχωρούν

Και μετά έχει σειρά η διαμόρφωση του φυτεμένου δώματος, που θα καλύπτει το σύνολο των κτιρίων. Θα υποδεχθεί τα περισσότερα από τις 320 χιλιάδες φυτά συνολικά, που χρειάζονται γι’ αυτό, αλλά και για το πάρκο των 170 στρεμμάτων

Της Χαράς Τζαναβάρα

ΤΟ ΣΥΓΚΡΟΤΗΜΑ ΤΗΣ ΛΥΡΙΚΗΣΟι υπεύθυνοι του ιδρύματος «Σταύρος Νιάρχος» ανακοίνωσαν χθες τα νέα στοιχεία για την κατασκευή του πολιτιστικού συγκροτήματος και τού πάρκου, που χρηματοδοτούν εξ ολοκλήρου. Δέχτηκαν τους δημοσιογράφους στο προσωρινό Κέντρο επισκεπτών, τον καλαίσθητο πολυχώρο, που έχει στηθεί σε ένα μικρό τμήμα της Εσπλανάδας, σχεδόν απέναντι από το τεράστιο εργοτάξιο και λειτουργεί ως συνδετικός κρίκος με τους μελλοντικούς επισκέπτες των χώρων.

Πολιτισμός στη δεκαετία του '60


 
Δευτέρα 28 Απριλίου 2014, 8:00 μμ

Σειρά συζητήσεων γύρω από τον πολιτισμό και τις εκφάνσεις του, στην πολιτική, στην οικονομία, την τέχνη, την καθημερινότητα.
Η πιο σκληρή περίοδος της μεταπολεμικής Ελλάδας (τέλη δεκαετίας του ’50, δεκαετία ’60), προκαλεί αναφορές αλλά και συγκρίσεις με τη σημερινή εποχή της βαθιάς οικονομικής, πολιτικής και πολιτισμικής κρίσης.

Έκτη θεματική συζήτηση με θέμα
«Η ελληνική λογοτεχνία τη δεκαετία του ΄60»
Ο Πέτρος Μάρκαρης και ο Τίτος Πατρίκιος συζητούν για την πιο ανήσυχη,πλουραλιστική και πολυφωνική λογοτεχνική περίοδο.

- Ίδρυμα της Βουλής των Ελλήνων - Ολοκλήρωση Προγράμματος Φιλοξενίας

Εμφάνιση ΝΙΣΥΡΟΣ 050.jpg
Ίδρυμα της Βουλής των Ελλήνων
για τον Κοινοβουλευτισμό και τη Δημοκρατία
Ολοκλήρωση Προγράμματος Φιλοξενίας

του σχολικού έτους 2013-2014

Στο πλαίσιο του προγράμματος φιλοξενίας του λήγοντος σχολικού έτους, το

οποίο απευθυνόταν σε μαθητές απομακρυσμένων Γυμνασίων από τα Επτάνησα,

φιλοξενήθηκαν στην Αθήνα τα εξής σχολεία:

Κυριακή 13 Απριλίου 2014

Ψαράδες ταξιδεύουν με το «Αβέρωφ»


Η θάλασσα, αναπόσπαστα δεμένη και σε πολλαπλά επίπεδα με την Ελλάδα, δημιουργεί με τον ελληνικό χώρο ένα δίπολο όπου σχεδόν δεν υπάρχει Ελλάδα χωρίς θάλασσα αλλά και θάλασσα χωρίς Ελλάδα. Ως εκ τούτου μία έκθεση με θέμα «Θαλασσινά τοπία» έρχεται ως φυσικό αποτέλεσμα αυτής της άρρηκτης σχέσης, πόσω μάλλον όταν η συγκεκριμένη έκθεση παρουσιάζεται στο πλωτό Ναυτικό Μουσείο Θωρηκτό «Γ. Αβέρωφ».

«Ο ψαράς», 1935, ελαιογραφία.
«Ο ψαράς», 1935, ελαιογραφία.
Tα «Θαλασσινά τοπία» «γεμίζουν» την ειδικά διαμορφωμένη αίθουσα του μουσείου, με παραλίες, ψαράδες και φυσικά θάλασσες, δημιουργώντας μια παράξενη σύζευξη κατά την οποία η σύγχρονη ιστορία της τέχνης συνδιαλέγεται με τη σύγχρονη ιστορία του Πολεμικού Ναυτικού.
Η έκθεση, που εγκαινιάζεται σήμερα, περιλαμβάνει 19 έργα ζωγραφικής Ελλήνων καλλιτεχνών από τη συλλογή της Πινακοθήκης της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών.
Πρόκειται για έργα των Μιχάλη Οικονόμου, Βάλιας Σεμερτζίδη, Πολύκλειτου Ρέγκου, Σωτήρη Σόρογκα, Αλέκου Φασιανού, Κυριάκου Κατζουράκη, Αλέξανδρου Αλεξανδράκη, Νίκου Παραλή, Ιωάννη Γιαζή, Καίτης Μαυροκεφάλου, Δημήτριου Μπραέσσα, Κωνσταντίνου Σοφιανόπουλου, Δημήτρη Γιολδάση, Πέπης Σβορώνου-Κοκκινίδου και Δημοσθένη Κοκκινίδη.
Πάνω, έργο του Ιωάννη Γιαζή με τίτλο «Ψαράδες», 1942, ελαιογραφία και λεπτομέρεια από το έργο του Αλέξανδρου Αλεξανδράκη
Πάνω, έργο του Ιωάννη Γιαζή με τίτλο «Ψαράδες», 1942, ελαιογραφία και λεπτομέρεια από το έργο του Αλέξανδρου Αλεξανδράκη
Η έκθεση σε αυτό το «μικρό καλαίσθητο μουσείο λειτουργεί πολύ ωραία» εξηγεί ο συντονιστής της, Γιάννης Σκαλτσάς, επίκουρος καθηγητής ΑΣΚΤ. «Τα έργα έχουν βρει τον χώρο τους, με άψογο και άρτιο τρόπο. Τοποθετήθηκαν στις ήδη υπάρχουσες προθήκες, σχεδιασμένες για να φιλοξενήσουν μέρος του αρχειακού υλικού του μουσείου». Στόχος ήταν, πέρα από τη θεματική, και η «χρονολογική καταγραφή των έργων να συνάδει, περίπου, με τη δράση του θωρηκτού, αλλά και να ταιριάζει με την ατμόσφαιρα του πλοίου».
Δηλαδή τα «Θαλασσινά τοπία» καλύπτουν ένα φάσμα, περίπου, 60 ετών. «Δεν έχουμε πολλά έργα στη συλλογή μας εκείνης της εποχής. Θέλαμε η έκθεση να παραπέμπει στην εποχή που το Αβέρωφ πολεμούσε (από το 1910 κι ύστερα), δίνοντας παράλληλα πίνακες του πρώτου μισού του 20ού αιώνα», σημειώνει ο Γ. Σκαλτσάς.
Το εσωτερικό του θωρηκτού «Γ. Αβέρωφ»
Το εσωτερικό του θωρηκτού «Γ. Αβέρωφ»
Κάποια από τα έργα αποτελούν εργασίες των ζωγράφων, όντας φοιτητές της σχολής. Για παράδειγμα, τα έργα του Φασιανού είναι αντίγραφα πάνω σε έργα του Θεόφιλου (ο Οδυσσέας, το πλοίο του Οδυσσέα και λεπτομέρεια από έργο του Θεόφιλου), των φοιτητικών χρόνων του καλλιτέχνη. Ενώ ένα έργο της Πέπης Σβορώνου-Κοκκινίδου μας δίνει λεπτομέρειες για τον χρόνο και τον τόπο της δημιουργίας του. «2η Αποστολή Λέσβου, Αύγουστος- Οκτώβριος 1958. Συλλογή Ελευθεριάδη. Χωρίον Πέτρα. Αντίγραφο Πέπη Σβορώνου».
Με την έκθεση αυτή το Πλωτό Ναυτικό Μουσείο Θωρηκτό «Γ. Αβέρωφ» φιλοδοξεί να συμβάλει στον χώρο του πολιτισμού, όπως συνέβαλε και στη διατήρηση της ακεραιότητας και της ελευθερίας της χώρας, δηλώνοντας με αυτό τον τρόπο ότι ελευθερία και πολιτισμός συνιστούν τις δύο όψεις του ίδιου νομίσματος.
Η έκθεση θα λειτουργήσει για διάστημα έξι μηνών (έως τις 10 Οκτωβρίου).
28.000 επισκέπτες κάθε χρόνο
Στον πανέμορφο κόλπο του Φαλήρου στα νότια προάστια της Αθήνας ελλιμενίζεται το Πλωτό Ναυτικό Μουσείο «Γ. Αβέρωφ», ένα πλοίο 141 μέτρων το οποίο διετέλεσε ναυαρχίδα του ελληνικού στόλου στις νικηφόρες ναυμαχίες της «Ελλης» το 1912 και της Λήμνου στις αρχές του 1913, κατά τη διάρκεια των Βαλκανικών Πολέμων. Ακριβώς δίπλα στη Μαρίνα Φλοίσβου το Πλωτό Ναυτικό Μουσείο επισκέπτονται πάνω από 28.000 επισκέπτες ετησίως.
Σχολεία
Οι επισκέπτες έχουν τη δυνατότητα να θαυμάσουν την αποκατάσταση των εσωτερικών διαμερισμάτων και εξωτερικών χώρων, να ξεναγηθούν και να περιηγηθούν σε αυτά και να βιώσουν μια πρωτόγνωρη εμπειρία μέσα από την ιστορία του θρυλικού θωρηκτού. Σχολεία από την Αθήνα και όλη την Ελλάδα προγραμματίζουν επισκέψεις στον ζωντανό μύθο που στέκεται σήμερα αγέρωχο, φωτεινό σύμβολο της ελληνικής ναυτοσύνης και του πολεμικού ηρωισμού. Στην τελευταία του μάχη, αυτή της ιστορικής μνήμης, το «Γ. Αβέρωφ» βγήκε για άλλη μια φορά νικητής.
ΑΝΤΙΓΟΝΗ ΚΑΡΑΛΗ
akarali@pegasus.gr

«ΕΡΓΑΛΕΙΑ ΤΗΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ»


Σελίδες για την αγροτική μας ιστορία

Παιδί, είχε ως καθημερινή απασχόληση τις ώρες της σχόλης στον Ασώματο της Λέσβου να πηγαίνει μαζί με άλλα παιδιά στα χωράφια και να παρακολουθεί τους ανθρώπους που δούλευαν στη γη. «Από εκείνες τις επισκέψεις και από όσα έβλεπα να κάνουν οι άνθρωποι στα χωράφια τους, ιδιαίτερη εντύπωση μου έκανε το όργωμα.

Σελίδες για την αγροτική μας ιστορία
Ηταν πολύ ενδιαφέρον να παρατηρώ το άλογο που τραβούσε πίσω του ένα περίεργο ξύλινο εργαλείο, το αλέτρι, που καθώς σερνόταν από το ζώο δημιουργούσε αυλακιές στο χώμα» γράφει ο Παύλος Κοντέλλης στο βιβλίο του «Εργαλεία της παράδοσης».

Η σχέση Βιζυηνού με Ιψεν


ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΣΧΙΝΑ
Το άγαλμα του Χένρικ Ιψεν στο ομώνυμο θέατρο στη Νορβηγία. Στα δοκίμιά του ο Γεώργιος Βιζυηνός ασχολείται σε βάθος με τον Ιψεν. Τα άπαντα του μεγάλου Νορβηγού στα ελληνικά ανακοίνωσαν οι εκδόσεις Gutenberg. 

Ανοίγοντας το πολύτιμο βιβλίο που μόλις εξέδωσε το Μορφωτικό Iδρυμα της Εθνικής Τράπεζας, έναν τόμο σχεδόν οκτακοσίων σελίδων με τα επιστημονικά και δοκιμιακά έργα του Γεωργίου Βιζυηνού, στη σελίδα 580, κάτω από τον τίτλο «Ερρίκος Ιβσεν», διαβάζουμε: «Ως άλλος Σαικσπήρος ετάζει την ζωήν αφ’ υψηλής περιωπής καθ’ όλην αυτής την εξέλιξιν από του λίκνου μέχρι του φερέτρου, τούθ’ όπερ επενδύει τα δράματά του με πολύν φιλοσοφικόν χαρακτήρα (...) Η τελευταία λέξις της φιλοσοφίας ταύτης είναι: Μη παύε δρων· απελευθερώσου των προλήψεων· αγωνίζου, και προ πάντων πράττε συμφώνως προς τας πεποιθήσεις σου. Δεν υπάρχει αληθώς θανάσιμον αμάρτημα ειμή μόνον εν, το ψεύδος. Το δε μάλιστα θανάσιμον αμάρτημα είναι το ψεύδος όπερ ψεύδεταί τις προς αυτόν τον εαυτόν του».