Πέμπτη 1 Μαΐου 2014

Μέσα από τη γυναίκα που αγάπησε

30/04/14 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Του Νίκου Καλτσά


Τι μου φταίει η Μελίνα, ακόμα δεν έχω καταλάβει. Στο Μουσείο Μπενάκη, στην έκθεση «Οδός Μελίνας Μερκούρη», όταν βρέθηκα μπροστά στις φωτογραφίες της με τον Ζυλ Ντασσέν, να την πάλι η ίδια επίμονη σκέψη: ότι ο Ντασσέν έκανε τις καλύτερες ταινίες του πριν τη γνωρίσει, ότι η καθοριστική συνάντησή τους εγκλώβισε το ταλέντο του στην εικόνα της. Αμαρτία εξομολογουμένη, λοιπόν, και συνεχίζω.

ntassen-melinaΜετά τη Μελίνα, ούτε νεορεαλιστική γραφή στη «Γυμνή πόλη», ούτε ανθρώπινες σκιές με βλέμματα κομμένα από την αγωνία στα «Brute Force» και «Thieves' Highway», ούτε φτωχοδιάβολοι που έπαιζαν το τελευταίο τους χαρτί σε τελετουργικές παρτίδες με τη μοίρα στο «Η Νύχτα και η πόλη» και στο «Ριφιφί».

Μοναδική έμπνευση και όριo για τον σκηνοθέτη ήταν πια το πρόσωπό της, ενώ ο Καζαντζάκης για το «Ο Χριστός ξανασταυρώνεται», η Ντιράς για το «10.30 καλοκαίρι βράδυ», ο Ευριπίδης για τη «Φαίδρα», απλώς οι αφορμές.Υπάρχει βέβαια η εξαιρετική «Κραυγή γυναικών», πολύ χαμηλόφωνη όμως για να αντιμετωπίσει το διασκεδαστικά αφελές «Ποτέ την Κυριακή».

Στους τεκέδες του εναλλακτικού Ισλάμ

30/04/14 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Η έκθεση «Ενα ταξίδι στον κόσμο του σουφισμού» Τέτοιους είχαμε (και ίσως έχουμε ακόμα) στη βόρεια Ελλάδα. Στο Μπενάκη αντικείμενα από το Ισλαμικό Μουσείο, φωτογραφικό υλικό και σπάνια βίντεο του Χρόνη Πεχλιβανίδη από τελετές σε Σουδάν, Ιράν και Τουρκία παρουσιάζουν έναν κόσμο μακρινό και συγχρόνως κοντινό μας.


Της Νόρας Ράλλη

Τι σχέση μπορεί να έχουν οι τεκέδες της Ανατολής του προηγούμενου αιώνα με το χέβι μέταλ της Δύσης; Πώς συνδέονται οι ροκάδες με τους μύστες του σουφισμού; Η απάντηση δίνεται από την πολυσυνθετική έκθεση για την ιδιαίτερη αυτή πλευρά του Ισλάμ, που λέγεται σουφισμός, και ξεκινάει 2 Μαΐου στο Μουσείο Μπενάκη.

Ο αρχαιολογικός χώρος των Φιλίππων υποψήφιος για τον κατάλογο των Μνημείων της UNESCO


Ο πλήρης φάκελος βρίσκεται ήδη προς έγκριση στο υπουργείο Πολιτισμού
Ο αρχαιολογικός χώρος των Φιλίππων υποψήφιος για τον κατάλογο των Μνημείων της UNESCO
 
 
Ο αρχαιολογικός χώρος των Φιλίππων θα αποτελέσει την επίσημη ελληνική υποψηφιότητα αξιολόγησης και ένταξης στον κατάλογο των Μνημείων Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO, σύμφωνα με γραπτή διαβεβαίωση του υπουργείου Πολιτισμού στον Δήμο Καβάλας.

Ο πλήρης φάκελος που προετοίμασε η επιστημονική ομάδα εργασίας του Δήμου Καβάλας με τη συνεργασία του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, της ΙΗ' Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων και της 12ης Εφορείας Βυζαντινών Αρχαιοτήτων βρίσκεται ήδη προς τελική έγκριση στο υπουργείο Πολιτισμού.

Λογοτεχνικές εξαγωγές



Λογοτεχνικές εξαγωγές

 
Τριάντα αντιπροσωπευτικά ποιήματα του Κ. Π. Καβάφη μεταφρασμένα από τον Ντέιβιντ Κόνολι στα αγγλικά και το πρώτο νεοελληνικό κοινωνικό μυθιστόρημα, ο «Θάνος Βλέκας» του Παύλου Καλλιγά, μεταφρασμένο στα γερμανικά από τον Ντίτερ Μοτσκούς, προστίθενται στον κατάλογο νεοελληνικών έργων που μεταφράζουν οι εκδόσεις Αιώρα σε ξένες γλώσσες. Προηγήθηκαν διηγήματα του Παπαδιαμάντη στα αγγλικά, ιταλικά, γερμανικά και ρωσικά, του Βιζυηνού στα ιταλικά και αγγλικά, του Ροΐδη στα ιταλικά. Ετοιμάζεται ένας τόμος με σολωμικά αποσπάσματα στα ρωσικά, διηγήματα του Θεοτόκη στα ιταλικά, ρεμπέτικα τραγούδια στα αγγλικά.

Ξανανοίγει το Μουσείο Ηρακλείου


mouseio-kritis
29/04/14 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Τα επίσημα εγκαίνια δεν έχουν οριστεί, αλλά από την επόμενη εβδομάδα θα περιμένει το κοινό, αφού έμεινε κλειστό από το 2006. Η επανέκθεση των θησαυρών αναδεικνύει με μεγαλύτερη έμφαση τον πλούτο του μινωικού πολιτισμού.


Της Βασιλικής Τζεβελέκου

Ξεκινάει, επιτέλους, από την ερχόμενη εβδομάδα η πλήρης λειτουργία του Αρχαιολογικού Μουσείου του Ηρακλείου. Με περισσότερους από 400.000 επισκέπτες ετησίως πριν κλείσει για την κτιριακή ανακατασκευή του το 2006, από τα σημαντικότερα διεθνώς, με μόνιμες συλλογές και πάνω από 5.500 εκθέματα που καλύπτουν όλες τις περιόδους της κρητικής προϊστορίας και ιστορίας με έμφαση στα αριστουργήματα της μινωικής τέχνης, παραδίδεται στο κοινό, ελληνικό και διεθνές.

Η οικογένεια Αλταμίρα ξανά μαζί


29/04/14 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ https://www.efsyn.gr/?p=193487
Μικρή αλλά σημαντική έκθεση Γκόγια στο Μετροπόλιταν
 
Ενα εύθραυστο αγοράκι ντυμένο στα κόκκινα και τριγυρισμένο από τα pets του (γατάκια και πουλάκια) είναι από τους πιο διάσημους πίνακες του Γκόγια και θησαυρός του Μητροπολιτικού Μουσείου της Νέας Υόρκης. Εδώ και λίγο καιρό ο Manuel Osorio Manrique de Zuniga, νεότερος γιος του Κόμη και της Κόμισσας της Αλταμίρα, ξανασυναντήθηκε στον ίδιο χώρο με την οικογένειά του, επίσης ζωγραφισμένη από τον μεγάλο Ισπανό. Τη μητέρα του, που το πορτρέτο της ανήκει στο Μετροπόλιταν, αλλά εκτίθεται συνήθως σε άλλη αίθουσα, τον πατέρα του και δύο από τα αδέλφια του, που ήταν ξενιτεμένοι.

Για τη μικρή, αλλά εντυπωσιακή έκθεση «Ο Γκόγια και η οικογένεια Αλταμίρα» ο Κόμης ήρθε από τη Μαδρίτη και την Τράπεζα της Ισπανίας, στη συλλογή της οποίας ανήκει. Οι άλλοι πίνακες από το Μουσείο του Κλίβελαντ και ιδιώτη συλλέκτη. Ο Γκόγια έχει κάνει μόνο τα τέσσερα πορτρέτα – ένα έργο του συνεργάτη του Ογκουστίν Εστέβε ι Μαρκές δεν έχει την ίδια ποιότητα με τα άλλα.

Κυριακή 27 Απριλίου 2014

Η ΘΡΑΚΗ που πληγώνουμε

Έντυπη Έκδοση
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΓΚΑΤΑΛΕΙΨΗ, ΣΤΗΝ ΤΟΥΡΚΙΚΗ «ΑΓΚΑΛΙΑ»
Η αδιαφορία κυβερνήσεων, κομμάτων και ηγετών, η δράση ακροδεξιών, εθνικιστικών και παρακρατικών ελληνικών κύκλων, οι τρεις μειονότητες, το χρήμα και το τουρκικό προξενείο της Κομοτηνής
Εγκατάλειψη και αδιαφορία από τις κυβερνήσεις και τους πολιτικούς ηγέτες, απουσία εθνικής στρατηγικής και επικράτηση του στενού κομματικού συμφέροντος παρέδωσαν στην επιρροή και τα χρήματα του τουρκικού προξενείου της Κομοτηνής, αλλά και τη δράση ακροδεξιών, εθνικιστικών, παρακρατικών ελληνικών κύκλων, τη Θράκη εδώ και δεκαετίες.

Η γέννηση ενός αριστουργήματος

Έντυπη Έκδοση

Το μυθιστόρημα «Εκατό χρόνια μοναξιά» -ΤΟ ΜΥΘΙ-ΣΤΟΡΗΜΑ ΤΗΣ ΝΟΤΙΟΥ ΑΜΕΡΙΚΗΣ!- είχε μία δύσκολη γέννα, μία δυσκολότερη αποστολή του χειρογράφου προς τον εκδότη του και μία εύκολη, πανεύκολη αποδοχή από φίλους του και κυρίως από τους αναγνώστες όλου του κόσμου.
Περί τα είκοσι χρόνια περίμενε ο Κολομβιανός συγγραφέας να γεννηθεί αυτή η μακρά παραμυθένια αφήγηση εκατό χρόνων κολομβιανής ιστορίας. Οταν ετοίμασε το πακέτο με τα χειρόγραφα -490 δακτυλογραφημένες σελίδες- έβαλε ενέχυρο τη θερμάστρα, το μίξερ και το πιστολάκι μαλλιών, γιατί τα χρήματα (πενήντα πέσο) που είχαν ο Μάρκες και η σύζυγός του Μερσέδες έφθαναν για να στείλουν το μισό βιβλίο! Η φωνή του υπαλλήλου του ταχυδρομείου ακούστηκε σαν απειλή ματαίωσης του εγχειρήματος: «Ογδόντα δύο πέσο!».

Σάββατο 26 Απριλίου 2014

Cold War Spy-Satellite Images Unveil Lost Cities


Cold War reconnaissance photos triple the number of known archaeology sites across the Middle East.

A satellite photo of Tell Rif'at in north west Syria in 1961.
This 1961 satellite photo shows Tell Rifaat in northwest Syria; it's now completely surrounded by a modern town.
PHOTOGRAPH COURTESY INTERNET ARCHAEOLOGY/ JESSE CASANA, JACKSON COTHREN AND TUNA KALAYCI
Dan Vergano
Published April 25, 2014
A study of Cold War spy-satellite photos has tripled the number of known archaeological sites across the Middle East, revealing thousands of ancient cities, roads, canals, and other ruins.
In recent decades archaeologists have often used declassified satellite images to spot archaeological sites in Iraq, Turkey, and Syria. (Related: "'Lost' New England Revealed By High Tech Archaeology.")

Pompeii "Exposed and Vulnerable" to Neglect and the Elements

View of the forum showing its upper floor in Pompei, Italy in October, 2004
PHOTOGRAPH BY RAPHAEL GAILLARDE, GAMMA-RAPHO VIA GETTY
A photo of the forum at the Pompeii ruins.Eve Conant
Published April 20, 2014
Pompeii has been many things over the centuries. It's been "a vineyard, a treasure trove, a den of bandits and today it remains an archaeological gem 'exposed and vulnerable,'" according to the new book From Pompeii: The Afterlife of a Roman Town.
Author Ingrid D. Rowland's aim was to write a book about Pompeii as viewed in the modern imagination, and to do this she pored through detailed accounts of the tragic city written by tourists such as Mark Twain and the teenage Wolfgang Amadeus Mozart and his father Leopold, as well as the eyewitness accounts of Pliny the Younger, who described the eruption of Mount Vesuvius over Pompeii in A.D. 79: "Some of the cloud was white, in other parts there were dark patches of dirt and ash ... Ash was falling ... now, darker and denser ...