Παρασκευή 2 Μαΐου 2014

Θεσσαλονίκη: Μνημείο για το Ολοκαύτωμα από το ΑΠΘ


Φόρος τιμής στην άλλοτε πολυπληθή εβραϊκή κοινότητα της πόλης
Θεσσαλονίκη: Μνημείο για το Ολοκαύτωμα από το ΑΠΘ
(ΑΠΕ-ΜΠΕ)

Ξεχωριστό φόρο τιμής στην άλλοτε πολυπληθή εβραϊκή κοινότητα της Θεσσαλονίκης, που αφανίστηκε στο Ολοκαύτωμα, αποτίει το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ) με ένα μνημείο των Θεσσαλονικέων Ελλήνων Εβραίων Μαρτύρων και Ηρώων του Ολοκαυτώματος, που κοσμεί από χθες το φουαγιέ της αίθουσας τελετών του Ιδρύματος.

Τα αποκαλυπτήρια του έργου, που φιλοτέχνησε ο πρόεδρος του Τμήματος Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών του ΑΠΘ, καθηγητής Ξενής Σαχίνης, έγιναν χθες παρουσία του υφυπουργού Εξωτερικών του Ισραήλ Ζεέβ Ελκίν (Zeev Elkin), των πρυτανικών και κοσμητορικών αρχών του ΑΠΘ, του πρέσβη του Ισραήλ στην Ελλάδα Άριε Μέκελ (Arye Mekel), του προέδρου της Ισραηλιτικής Κοινότητας Θεσσαλονίκης Δαυίδ Σαλτιέλ και μελών, του διευθυντή Διεθνών Σχέσεων του Υπουργείου Εξωτερικών, Θάνου Κοτσιώνη, του δημάρχου Θεσσαλονίκης, Γιάννη Μπουτάρη και του περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας, Απόστολου Τζιτζικώστα.

Συντηρώντας τη μνήμη της βαρβαρότητας στο μουσείο Άουσβιτς


Ένα εκατομμύριο επισκέπτες έρχονται κάθε χρόνο για να δούν όσα μαρτυρούν το ολοκαύτωμα

Συντηρώντας τη μνήμη της βαρβαρότητας στο μουσείο Άουσβιτς

Οι επιζώντες είναι οι καλύτεροι μάρτυρες του Ολοκαυτώματος. Τί θα γινει όμως όταν εκλείψουν; Οι συντηρητές του μουσείου Άουσβιτς, στη σημερινή Πολωνία, διατηρούν τη μνήμη μέσα από αντικειμένα των εξοντωθέντων.

H Μάργκιτ Μπόρμαν τακτοποιεί την τσάντα της για την επόμενη «εκστρατεία» κατά της λήθης. Βάζει μέσα την άσπρη ποδιά, την πινσέτα, το μικροσκόπιο και το σκαρπέλο. Δεν είναι γιατρός, ούτε θεραπεύει πληγές, αλλά αναπληρώνει κενά στη μνήμη και διαφυλάσσει αντικείμενα των θυμάτων από τη ναζιστική θηριωδία, από τη σκόνη, τη σκουριά και τη μούχλα. Η 43χρονη Μάργκιτ είναι συντηρήτρια στο επάγγελμα και εργάζεται στον τόπο μνήμης του στρατοπέδου εξόντωσης του Άουσβιτς - Μπιρκενάου.

Πέμπτη 1 Μαΐου 2014

Απειλείται η πολιτιστική κληρονομιά της Αιγύπτου

 

ΚΥΡΙΑΚΗ ΒΑΣΣΑΛΟΥ
http://www.kathimerini.gr/764184/article/ta3idia/ta3idiwtika-nea/apeileitai-h-politistikh-klhronomia-ths-aigyptoy
...λόγω της αυξημένης ζήτησης για στέγαση.

Κάποτε οι Πυραμίδες του Καΐρου ήταν απομονωμένες στη μέση της ερήμου. Η σημερινή τους εικόνα όμως είναι εντελώς διαφορετική, καθώς η οικιστική εξάπλωση της πρωτεύουσας της Αιγύπτου και ένα παράνομο νεκροταφείο τις... απειλούν από τουλάχιστον τρεις πλευρές.

Στην Αλεξάνδρεια, πάλι, πριν από δύο μήνες, κάτοικοι και επισκέπτες της πόλης είδαν να γκρεμίζεται η ιστορική Villa Aghion, που ενέπνευσε τον συγγραφέα του περίφημου «Αλεξανδρινού κουαρτέτου» Λόρενς Ντάρελ, προκειμένου να κατασκευαστεί μια σύγχρονη πολυκατοικία. Αλλά και πριν από δύο χρόνια, μια ομάδα Γάλλων αρχαιολόγων, όταν επέστρεψαν στο Κάιρο έπειτα από διακοπές, με έκπληξη διαπίστωσαν ότι πρόθυμοι εργολάβοι είχαν αρχίσει να χτίζουν πάνω στις ανασκαφές τους.

ΕΜΣΤ: Πότε τελικά θα ανοίξει για το κοινό;


ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΗΓΟΠΟΥΛΟΣ
Οι εργασίες ολοκληρώθηκαν σε ό,τι είχε απομείνει από το παλιό Φιξ, ωστόσο τα ανοιχτά μέτωπα παραμένουν.

Οι εργασίες ολοκληρώθηκαν σε ό,τι είχε απομείνει από το παλιό Φιξ, ωστόσο τα ανοιχτά μέτωπα παραμένουν.Ούτε η δωρεά του Ιδρύματος Νιάρχου φαίνεται πως είναι ικανή να δρομολογήσει τα εγκαίνια του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης στις νέες υποδομές του παλιού Φιξ στη λεωφόρο Συγγρού. Οι εργασίες στο κτίριο μπορεί να έχουν ολοκληρωθεί, αλλά στο δεύτερο μεγάλο ανοιχτό «μέτωπο» που αφορά την πρόσληψη προσωπικού καταγράφονται καθυστερήσεις, με αποτέλεσμα το πολυθρύλητο άνοιγμα του μουσείου διαρκώς να απομακρύνεται.

Εκτός κι αν συμβεί κάποιο θαύμα και το υπουργείο Πολιτισμού εγκρίνει άμεσα έκτακτη επιχορήγηση προς το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και οι τεχνοκράτες του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους δουν στον λογαριασμό του Μουσείου χρήματα ικανά να καλύψουν τις (αναθεωρημένες) δαπάνες για τη μισθοδοσία προσωπικού.

Μέσα από τη γυναίκα που αγάπησε

30/04/14 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Του Νίκου Καλτσά


Τι μου φταίει η Μελίνα, ακόμα δεν έχω καταλάβει. Στο Μουσείο Μπενάκη, στην έκθεση «Οδός Μελίνας Μερκούρη», όταν βρέθηκα μπροστά στις φωτογραφίες της με τον Ζυλ Ντασσέν, να την πάλι η ίδια επίμονη σκέψη: ότι ο Ντασσέν έκανε τις καλύτερες ταινίες του πριν τη γνωρίσει, ότι η καθοριστική συνάντησή τους εγκλώβισε το ταλέντο του στην εικόνα της. Αμαρτία εξομολογουμένη, λοιπόν, και συνεχίζω.

ntassen-melinaΜετά τη Μελίνα, ούτε νεορεαλιστική γραφή στη «Γυμνή πόλη», ούτε ανθρώπινες σκιές με βλέμματα κομμένα από την αγωνία στα «Brute Force» και «Thieves' Highway», ούτε φτωχοδιάβολοι που έπαιζαν το τελευταίο τους χαρτί σε τελετουργικές παρτίδες με τη μοίρα στο «Η Νύχτα και η πόλη» και στο «Ριφιφί».

Μοναδική έμπνευση και όριo για τον σκηνοθέτη ήταν πια το πρόσωπό της, ενώ ο Καζαντζάκης για το «Ο Χριστός ξανασταυρώνεται», η Ντιράς για το «10.30 καλοκαίρι βράδυ», ο Ευριπίδης για τη «Φαίδρα», απλώς οι αφορμές.Υπάρχει βέβαια η εξαιρετική «Κραυγή γυναικών», πολύ χαμηλόφωνη όμως για να αντιμετωπίσει το διασκεδαστικά αφελές «Ποτέ την Κυριακή».

Στους τεκέδες του εναλλακτικού Ισλάμ

30/04/14 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Η έκθεση «Ενα ταξίδι στον κόσμο του σουφισμού» Τέτοιους είχαμε (και ίσως έχουμε ακόμα) στη βόρεια Ελλάδα. Στο Μπενάκη αντικείμενα από το Ισλαμικό Μουσείο, φωτογραφικό υλικό και σπάνια βίντεο του Χρόνη Πεχλιβανίδη από τελετές σε Σουδάν, Ιράν και Τουρκία παρουσιάζουν έναν κόσμο μακρινό και συγχρόνως κοντινό μας.


Της Νόρας Ράλλη

Τι σχέση μπορεί να έχουν οι τεκέδες της Ανατολής του προηγούμενου αιώνα με το χέβι μέταλ της Δύσης; Πώς συνδέονται οι ροκάδες με τους μύστες του σουφισμού; Η απάντηση δίνεται από την πολυσυνθετική έκθεση για την ιδιαίτερη αυτή πλευρά του Ισλάμ, που λέγεται σουφισμός, και ξεκινάει 2 Μαΐου στο Μουσείο Μπενάκη.

Ο αρχαιολογικός χώρος των Φιλίππων υποψήφιος για τον κατάλογο των Μνημείων της UNESCO


Ο πλήρης φάκελος βρίσκεται ήδη προς έγκριση στο υπουργείο Πολιτισμού
Ο αρχαιολογικός χώρος των Φιλίππων υποψήφιος για τον κατάλογο των Μνημείων της UNESCO
 
 
Ο αρχαιολογικός χώρος των Φιλίππων θα αποτελέσει την επίσημη ελληνική υποψηφιότητα αξιολόγησης και ένταξης στον κατάλογο των Μνημείων Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO, σύμφωνα με γραπτή διαβεβαίωση του υπουργείου Πολιτισμού στον Δήμο Καβάλας.

Ο πλήρης φάκελος που προετοίμασε η επιστημονική ομάδα εργασίας του Δήμου Καβάλας με τη συνεργασία του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, της ΙΗ' Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων και της 12ης Εφορείας Βυζαντινών Αρχαιοτήτων βρίσκεται ήδη προς τελική έγκριση στο υπουργείο Πολιτισμού.

Λογοτεχνικές εξαγωγές



Λογοτεχνικές εξαγωγές

 
Τριάντα αντιπροσωπευτικά ποιήματα του Κ. Π. Καβάφη μεταφρασμένα από τον Ντέιβιντ Κόνολι στα αγγλικά και το πρώτο νεοελληνικό κοινωνικό μυθιστόρημα, ο «Θάνος Βλέκας» του Παύλου Καλλιγά, μεταφρασμένο στα γερμανικά από τον Ντίτερ Μοτσκούς, προστίθενται στον κατάλογο νεοελληνικών έργων που μεταφράζουν οι εκδόσεις Αιώρα σε ξένες γλώσσες. Προηγήθηκαν διηγήματα του Παπαδιαμάντη στα αγγλικά, ιταλικά, γερμανικά και ρωσικά, του Βιζυηνού στα ιταλικά και αγγλικά, του Ροΐδη στα ιταλικά. Ετοιμάζεται ένας τόμος με σολωμικά αποσπάσματα στα ρωσικά, διηγήματα του Θεοτόκη στα ιταλικά, ρεμπέτικα τραγούδια στα αγγλικά.

Ξανανοίγει το Μουσείο Ηρακλείου


mouseio-kritis
29/04/14 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Τα επίσημα εγκαίνια δεν έχουν οριστεί, αλλά από την επόμενη εβδομάδα θα περιμένει το κοινό, αφού έμεινε κλειστό από το 2006. Η επανέκθεση των θησαυρών αναδεικνύει με μεγαλύτερη έμφαση τον πλούτο του μινωικού πολιτισμού.


Της Βασιλικής Τζεβελέκου

Ξεκινάει, επιτέλους, από την ερχόμενη εβδομάδα η πλήρης λειτουργία του Αρχαιολογικού Μουσείου του Ηρακλείου. Με περισσότερους από 400.000 επισκέπτες ετησίως πριν κλείσει για την κτιριακή ανακατασκευή του το 2006, από τα σημαντικότερα διεθνώς, με μόνιμες συλλογές και πάνω από 5.500 εκθέματα που καλύπτουν όλες τις περιόδους της κρητικής προϊστορίας και ιστορίας με έμφαση στα αριστουργήματα της μινωικής τέχνης, παραδίδεται στο κοινό, ελληνικό και διεθνές.

Η οικογένεια Αλταμίρα ξανά μαζί


29/04/14 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ https://www.efsyn.gr/?p=193487
Μικρή αλλά σημαντική έκθεση Γκόγια στο Μετροπόλιταν
 
Ενα εύθραυστο αγοράκι ντυμένο στα κόκκινα και τριγυρισμένο από τα pets του (γατάκια και πουλάκια) είναι από τους πιο διάσημους πίνακες του Γκόγια και θησαυρός του Μητροπολιτικού Μουσείου της Νέας Υόρκης. Εδώ και λίγο καιρό ο Manuel Osorio Manrique de Zuniga, νεότερος γιος του Κόμη και της Κόμισσας της Αλταμίρα, ξανασυναντήθηκε στον ίδιο χώρο με την οικογένειά του, επίσης ζωγραφισμένη από τον μεγάλο Ισπανό. Τη μητέρα του, που το πορτρέτο της ανήκει στο Μετροπόλιταν, αλλά εκτίθεται συνήθως σε άλλη αίθουσα, τον πατέρα του και δύο από τα αδέλφια του, που ήταν ξενιτεμένοι.

Για τη μικρή, αλλά εντυπωσιακή έκθεση «Ο Γκόγια και η οικογένεια Αλταμίρα» ο Κόμης ήρθε από τη Μαδρίτη και την Τράπεζα της Ισπανίας, στη συλλογή της οποίας ανήκει. Οι άλλοι πίνακες από το Μουσείο του Κλίβελαντ και ιδιώτη συλλέκτη. Ο Γκόγια έχει κάνει μόνο τα τέσσερα πορτρέτα – ένα έργο του συνεργάτη του Ογκουστίν Εστέβε ι Μαρκές δεν έχει την ίδια ποιότητα με τα άλλα.