Τρίτη 24 Απριλίου 2018

Πόσο άλλαξε ο Πολιτισμός στην κρίση


Πόσο άλλαξε ο Πολιτισμός στην κρίση

Οι καλλιτεχνικοί διευθυντές πέντε κορυφαίων οργανισμών «χαρτογραφούν» το τοπίο στον χώρο. Είτε συμφωνούν είτε διαφωνούν, αναδεικνύουν ενδιαφέροντα επιμέρους ζητήματα που συμβάλλουν στον δημόσιο διάλογο

«Ανοιχτά μνημεία» στη Θεσσαλονίκη με είσοδο ελεύθερη


«Ανοιχτά μνημεία» στη Θεσσαλονίκη με είσοδο ελεύθερη

Ένα νέο πρόγραμμα δράσεων για τη γνωριμία με τα μνημεία και τους αρχαιολογικούς χώρους της πόλης, με τίτλο «Ανοιχτά μνημεία», εγκαινιάζει η Εφορεία Αρχαιοτήτων Πόλης Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Έτους Πολιτιστικής Κληρονομιάς.

Όπως ενημερώνει το υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού με ανακοίνωσή του, «διαδρομές στο χώρο και το χρόνο της Θεσσαλονίκης, μέσα από επισκέψεις σε εμβληματικά μνημεία και χώρους - τοπόσημα της σύγχρονης πόλης, με εμψυχωτές αρχαιολόγους και αρχιτέκτονες της Εφορείας θα πραγματοποιηθούν στο πλαίσιο του προγράμματος που θα διαρκέσει όλη τη χρονιά».

Η πρώτη φάση, μέχρι το τέλος Ιουνίου του 2018, περιλαμβάνει τα ακόλουθα:

Το μεγάλο φαγοπότι της αρχαιότητας


Το μεγάλο φαγοπότι της αρχαιότητας
Η μητέρα του Ευριπίδη ήταν λαχανοπώλισσα · τουλάχιστον αυτό υποστήριζε ο Αριστοφάνης. Στην αρχαιότητα, το μαρούλι βρισκόταν σε απόλυτη απαξίωση διότι σύμφωνα με τους γιατρούς και τους βοτανολόγους της εποχής, τα μαρούλια προκαλούσαν σεξουαλική ανικανότητα και έλλειψη ζωτικής δύναμης. Οι βολβοί, αντιθέτως, στην Αρχαιότητα ήταν περιζήτητοι για τις αφορδισιακές ιδιότητές τους…

Αρχεία Φορέων Υγείας: Ιστορία και Διαχείριση Πηγών

Αρχεία Φορέων Υγείας: Ιστορία και Διαχείριση Πηγών

Τι αναζητούν οι ιστορικοί στα αρχεία των φορέων υγείας; Το αρχείο της Ιατρικής Σχολής στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Η συγκρότηση του ιατρικού σώματος μέσα από το αρχείο του Ιατρικού Συλλόγου. Τα μητρώα ασθενών των νοσοκομείων ως δημογραφική, ιστορική και ιατρική πηγή. Αστυνομία και υγεία

Αρχαιότητες και βυζαντινά κοσμήματα σε έκθεση για το «Ωραίο»


Αρχαιότητες και βυζαντινά κοσμήματα σε έκθεση για το «Ωραίο»

 Πρώτος σταθμός ήταν στη Σπάρτη. Τώρα η περιοδεύουσα έκθεση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου (ΕΑΜ) σε συνεργασία με το Πολιτιστικό Ιδρυμα Ομίλου Πειραιώς (ΠΙΟΠ) «Οι αμέτρητες όψεις του Ωραίου» μεταφέρεται στο Μουσείο Αργυροτεχνίας, στο Κάστρο Ιωαννίνων (Ακρόπολη Ιτς Καλέ).

Δευτέρα 23 Απριλίου 2018

Αυτοψία στο Θεατρικό Μουσείο


Κλιμάκιο του υπουργείου Πολιτισμού πραγματοποίησε αυτοψία στο Θεατρικό Μουσείο, στον χώρο του εκθετηρίου, που στεγάζεται στην υπόγεια αίθουσα του Πνευματικού Κέντρου του Δήμου Αθηναίων στην Ακαδημίας.
Σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση, καταγράφηκαν «τα προβλήματα που χρήζουν άμεσης αντιμετώπισης και συνδέονται με την ασφάλεια και τον καθαρισμό του χώρου, αλλά και τα επόμενα βήματα, όπως η συντήρηση των εκθεμάτων της συλλογής, τα οποία έχουν ήδη καταγραφεί από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου».

Ανήκω στην κατηγορία των ρομαντικών συλλεκτών


Μουσείο Φρυσίρα στην Πλάκα

 «Το 1972, άρχισα δειλά δειλά να συγκροτώ την αρχή της συλλογής μου. Στην ανεκπλήρωτη επιθυμία μου να γίνω ζωγράφος κρύβεται η απάντηση για τη δημιουργία της συλλογής». Αυτή η δημόσια αποκάλυψη είναι μία από τις πολλές που κάνει ο 73χρονος σημαντικός συλλέκτης Βλάσης Φρυσίρας και ιδρυτής του ομώνυμου μουσείου στην Πλάκα, μέσα από το βιβλίου του που κυκλοφόρησε πρόσφατα, με τον χαρακτηριστικό τίτλο «Ημερολόγιο τέχνης 1945-2017».

Πρόκειται για ένα χρονικό που μας οδηγεί σαν πυξίδα στην πορεία ενός επιτυχημένου δικηγόρου και συμβούλου επιχειρήσεων –επί τριάντα πέντε χρόνια– που παράλληλα με το επάγγελμά του, έχτιζε σιγά σιγά και το προφίλ που έχει σήμερα στον εγχώριο και ευρωπαϊκό χώρο της τέχνης.
Οπως μας επισημαίνει ο ίδιος: «Στο «Ημερολόγιο τέχνης» καταγράφω τη σχέση μου με την τέχνη, τη δημιουργία της συλλογής, τη γνωριμία μου με σημαντικούς πνευματικούς ανθρώπους από όλο τον κόσμο, την ίδρυση του μουσείου και τη, για 18 χρόνια, πορεία του. Εχω αφήσει έξω την προσωπική, οικογενειακή, κοινωνική και επαγγελματική μου ζωή. Στο σώμα του κειμένου έχω εντάξει φωτογραφίες από το προσωπικό μου αρχείο, ώστε να δώσω μια πιο ολοκληρωμένη εικόνα των γεγονότων στον αναγνώστη.
Στη νοερή σκέψη ότι θα θέλαμε να μάθουμε ακόμη περισσότερα για τον Βλάση Φρυσίρα, βρίσκουμε γραπτή την απάντηση στο «Ημερολόγιό» του. «Η μόνη μου αλήθεια είναι η αγάπη. Αυτό χαρακτηρίζει και τη συλλογή μου ως έργο και ως προσπάθεια ετών. Κάθε έργο φτιαγμένο άμεσα από τον άνθρωπο, με θέμα τον ίδιο. Κάθε έργο κι ένας πρόσκαιρος θυελλώδης έρωτας…»

Ενα μουσείο και μία σειρά για το έπος του Ομήρου


51
To 2018 χαρακτηρίστηκε «Ετος Τροίας» για την Τουρκία, με αφορμή τον εορτασμό της 20ής επετείου από την ανακήρυξη της ιστορικής πόλης της δυτικής επαρχίας του Τσανάκαλε σε μνημείο πολιτιστικής κληρονομιάς της UNESCO. Δύο γεγονότα σηματοδοτούν τη χρονιά: το Μουσείο Τροίας που εγκαινιάζεται τον Αύγουστο και η νέα τηλεοπτική σειρά οκτώ επεισοδίων παραγωγής BBC One και Netflix με τίτλο «Τροία - Η πτώση μιας πόλης», που άρχισε να προβάλλεται στις 6 Απριλίου.

Η «γέννηση» της Αναγέννησης



photo1--2
Ο Ιταλο Καλβίνο ήταν ιδιαίτερα υπερήφανος για τον μακρινό συμπατριώτη του, τον Τίτο Λουκρήτιο Κάρο, ο οποίος έζησε από το 94 έως το 55 π.Χ. Το ίδιο και ο Κάρλο Ροβέλι. Αμφότεροι μνημονεύουν τον Λατίνο ποιητή και το κλασικό έργο του «Περί της φύσεως των πραγμάτων» (De Rerum Natura), αν όχι με λατρεία, πάντως με απεριόριστο θαυμασμό.

Ιχνη πρωτόγονης χειρουργικής επέμβασης σε κρανίο αγελάδας από το 3.000 π.X.



ap17318819621700

Η ανάλυση ενός σχεδόν πλήρους κρανίου αγελάδας, που βρέθηκε σε μία νεολιθική τοποθεσία της Γαλλίας και το οποίο χρονολογείται μεταξύ του 3400 και του 3000 π.Χ., αποκάλυψε ότι πιθανότατα είχε υποβληθεί σε κάποιου είδους χειρουργική επέμβαση.
Οι επιστήμονες πιστεύουν ότι πρόκειται για την αρχαιότερη ένδειξη χειρουργικών πειραματισμών σε ζώο που έχει βρεθεί μέχρι σήμερα. Η επέμβαση εκτιμάται ότι πραγματοποιήθηκε είτε σε νεκρό ζώο, είτε έγινε σε ζωντανό ζώο, το οποίο δεν επέζησε τελικά από την επέμβαση.
Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον Φερνάντο Ραμίρεζ Ρότσι του Εθνικού Κέντρου Επιστημονικών Ερευνών (CNRS) της Γαλλίας, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό «Scientific Reports», βρήκαν το κρανίο στη δυτική Γαλλία, 40 χιλιόμετρα από την ακτή του Ατλαντικού. Το κρανίο φέρει μία σχεδόν τετράγωνη τρύπα στο οστό του δεξιού πρόσθιου λοβού με διαστάσεις 6,5 επί 4,6 εκατοστών και μήκους τεσσάρων εκατοστών. Η ανάλυση της τρύπας έδειξε ότι δεν είχε προέλθει από χτύπημα, π.χ. από μετωπική σύγκρουση με άλλη αγελάδα ή από κάποιο άγνωστο όργανο τρυπανισμού.
Ενδείξεις κρανιακής χειρουργικής επέμβασης σε ανθρώπους έχουν βρεθεί ακόμη παλαιότερες, ήδη από τη μεσολιθική περίοδο (10000 έως 2700 π.Χ.) σε διάφορα μέρη του κόσμου. Οι επιστήμονες είναι πια βέβαιοι ότι οι προϊστορικοί άνθρωποι είχαν αναπτύξει υψηλού βαθμού χειρουργικές ικανότητες, κάνοντας - όπως δείχνει και η νέα έρευνα - εξάσκηση είτε σε κρανία μεγάλων ζώων, είτε σε πτώματα ανθρώπων, προτού δοκιμάσουν αντίστοιχες επεμβάσεις σε εν ζωή συνανθρώπους τους. Οι ερευνητές δεν αποκλείουν πάντως και το σενάριο, ότι το άνοιγμα της τρύπας στο κεφάλι του ζώου έγινε στο πλαίσιο κάποιου συμβολικού-μαγικού τελετουργικού
http://www.kathimerini.gr/959928/article/epikairothta/episthmh/ixnh-prwtogonhs-xeiroyrgikhs-epemvashs-se-kranio-ageladas-apo-to-3000-px