Τρίτη 2 Απριλίου 2013

Αριστουργήματα Νεοελληνικής Τέχνης δημοπρατούνται στο Λονδίνο

Η εκπρόσωπος του οίκου δημοπρασιών Bonham's, Τερψιχόρη Αγγελοπούλου, μιλάει αποκλειστικά στο naftemporiki.gr
Τρίτη, 02 Απριλίου 2013 10:30
«Επιστροφή από την Τροία» του  Αλέκου Φασιανού (1935), ένα σημαντικό έργο του διεθνή Έλληνα καλλιτέχνη που ενσωματώνει μνήμες του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού και το οποίο παρουσιάστηκε στην έκθεση «Οδύσσεια» στο Beaubourg στο Παρίσι το 1986. Εκτίμηση: ₤70.000-90.000.


Την 22η δημοπρασία Greek Sale με σπουδαία έργα κορυφαίων ελλήνων καλλιτεχνών  -η οποία  θα πραγματοποιηθεί στις 24 Απριλίου στην έδρα του στο Λονδίνο (101 New Bond Street)- ανακοίνωσε ο διεθνής οίκος Bonhams,  σε συνεργασία με την εταιρεία εικαστικών συμβούλων Art Expertise .
Σε μια δύσκολη για τον ελληνισμό συγκυρία δίδεται η ευκαιρία να αναδειχθούν και να προβληθούν στη διεθνή σκηνή οι αξίες της Νεοελληνικής Τέχνης, όπως τις διατύπωσαν κορυφαίοι έλληνες δημιουργοί του 19ου και του 20ού αιώνα. Η εικαστική αυτή κληρονομιά αποτελεί μια πολύτιμη παρακαταθήκη πολιτισμού και παιδείας, η οποία αποτυπώνει τις ιστορικές συντεταγμένες του νεότερου ελληνισμού και συγχρόνως επεξεργάζεται αισθητικούς προβληματισμούς για λογαριασμό του συνόλου της ευρωπαϊκής τέχνης.  
108 επιλεγμένα έργα

«Συνθεμένα Σπίτια, Ύδρα»  του Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα (1906-1994), ένας ύμνος στη μοναδική αρχιτεκτονική φυσιογνωμία της Ύδρας και ένα κομψοτέχνημα γεωμετρικής αφαίρεσης που αντανακλά την ποιότητα των κορυφαίων έργων του Picasso της δεκαετίας του 1930. Εκτίμηση: ₤60.000-80.000.
«Φθινόπωρο» του Γιάννη Τσαρούχη (1910-1989).
Η δημοπρασία Greek Sale περιλαμβάνει 108 επιλεγμένα έργα ζωγραφικής και γλυπτικής με προ-εκτιμήσεις από 4.000 έως 200.000 λίρες Αγγλίας (4.740 - 237.000 ευρώ). Ανάμεσά τους ξεχωρίζουν οι δημιουργίες  «Φθινόπωρο του Γιάννη Τσαρούχη» (1910-1989) -με εκτίμηση 150.000-200.000 λίρες, «Η πυρπόληση της Τουρκικής Ναυαρχίδας»  του Κωνσταντίνου Βολανάκη (1837-1907) -με εκτίμηση 100.000-150.000 λίρες, «Ο Αυτοκράτορας Κωνσταντίνος ΧΙ Παλαιολόγος στα τείχη της Κωνσταντινούπολης» του Θεόφιλου Χατζημιχαήλ (1867-1934) -το οποίο εκτιμάται στις 80.000-120.000 λίρες. Στη δημοπρασία περιλαμβάνονται, επίσης, έργα των Θεόδωρου Ράλλη, Μιχάλη Οικονόμου, Θεόφραστου Τριανταφυλλίδη, Αλέξη Ακριθάκη, Σπύρου Παπαλουκά, Κωνσταντίνου Μαλέα, Αλέκου Κοντόπουλου, Γιάννη Σπυρόπουλου, Σπύρου Βασιλείου, Πολύκλειτου Ρέγκου, Θανάση Τσίγκου, Γιάννη Γαΐτη, Νίκου Κεσσανλή, Οπυς Ζούνη, Παναγιώτη Τέτση, Κώστα Κουλεντιανού, Γιώργου Ζογγολόπουλου, Θεόδωρου Στάμου, Κώστα Τσόκλη, Παύλου, Takis, Γιάννη Κόττη, Αλέκου Φασιανού κ.ά..
Οι πίνακες και τα γλυπτά θα εκτεθούν πριν από τη δημοπρασία στη γκαλερί  Image, Λ. Αμαλίας 36,  στο Σύνταγμα 9,10 και 11 Απριλίου.   
Η εξειδικευμένη σύμβουλος τέχνης, Τερψιχόρη Αγγελοπούλου, εκπρόσωπος του οίκου Bonhams μας μίλησε για την επικείμενη δημοπρασία.
Πόσο έχει επηρεάσει η οικονομική κρίση την αγορά έργων τέχνης; 

«Η αγορά της τέχνης αποτελεί μέρος της οικονομίας και μάλιστα ένα πολύ δυναμικό κομμάτι της. Το ξεκίνημα της κρίσης δημιούργησε μια αστάθεια και στην αγορά τέχνης, όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και σε παγκόσμιο επίπεδο.  Από την άλλη, η κρίση δημιουργεί νέα δεδομένα στα οποία προσαρμοζόμαστε για να εξυπηρετήσουμε καλύτερα τους πελάτες μας. Δύο χρόνια μετά, υπάρχει στροφή καθώς οι επενδυτές/αγοραστές συνειδητοποιούν ότι η αγορά έργων τέχνης αποδεικνύεται η πλέον σταθερή αξία. Παρατηρήσαμε μεγάλο ενδιαφέρον και δυναμική συμμετοχή ιδιαίτερα στα έργα γνωστών καθιερωμένων καλλιτεχνών (Θεόφιλος, Τσαρούχης, Ακριθάκης, Γκίκας, Σπυρόπουλος). Πιστεύουμε ότι η δυσπιστία στα οικονομικά προϊόντα θα ενισχύσει το ενδιαφέρον στην αγορά τέχνης». Ποια χαρακτηριστικά ενός έργου  και  ποιες άλλοι παράμετροι παίζουν κεντρικό ρόλο στην προ-εκτίμησή του;
«Το όνομα του καλλιτέχνη, το θέμα, η προέλευσή του, οι τυχόν εκθέσεις και σημαντικές δημοσιεύσεις, η ποιότητα, η κατάσταση, η θέση του καλλιτέχνη στην αγορά τέχνης την συγκεκριμένη περίοδο, το μέγεθος και οι τάσεις της εποχής».
Ποια είναι η απήχηση των «ελληνικής καταγωγής» δημοπρασιών;
«Αρκετά μεγάλη εκτός Ελλάδος, στο ελληνικό κοινό κυρίως της Ευρώπης και της Αμερικής».
Θα μπορούσαμε να σκιαγραφήσουμε κάποια κοινά χαρακτηριστικά στο προφίλ των  αγοραστών – αλλά και των ενδιαφερομένων -  των Greek Sales; 
«Λάτρεις της τέχνης και του πολιτισμού και επενδυτές, ηλικίας 40-70 ετών, ανώτερου μορφωτικού επιπέδου».
Τι οδηγεί, συνήθως, έναν συλλέκτη να αποχωριστεί κομμάτι της συλλογής του;  
«Οι λόγοι είναι συνήθως τα 3 “D”. Δηλαδή, Death, Divorce, Debt, Downsize».
Μέσα από την εμπειρία σας, ποια συμβουλή θα δίνατε σε έναν νέο συλλέκτη;

«Η πυρπόληση της Τουρκικής Ναυαρχίδας»  του Κωνσταντίνου Βολανάκη (1837-1907) που αποτυπώνει με εξαιρετική εκφραστικότητα και δεξιοτεχνία μια  από τις πιο λαμπρές στιγμές της ελληνικής ιστορίας. Εκτίμηση: ₤100.000-150.000.
«Να βλέπει όσο περισσότερο τέχνη μπορεί, παρακολουθώντας εκθέσεις σε Μουσεία και γκαλερί, να διαβάζει και να παρακολουθεί τις δημοπρασίες. Να ενημερώνεται για πιο συγκεκριμένα θέματα (όπως για παράδειγμα για θέματα γνησιότητας) από ειδικούς/ επαγγελματίες». Γιώργος Σ. Κουλουβάρης naftemporiki.gr

Ρέμα της Καισαριανής είναι ο Ηριδανός

Σύμφωνα με υδρογεωλογική έρευνα που καταρρίπτει όσα πιστεύαμε ως σήμερα
Ρέμα της Καισαριανής είναι ο Ηριδανός



  Ηταν ο Ηριδανός εκεί που πιστεύουμε;  Κι  αν  δεν  ήταν  εκεί,  πού  ήταν;  Μ΄ αυτά  τα  ...προβοκατόρικα  ερωτήματα  άρχισε την  ομιλία  του,   την Δευτέρα  το απόγευμα   στο Μουσείον της Πόλεως των Αθηνών - Ιδρυμα  Βούρου-Ευταξία ο δρ Ε. Χιώτης, μηχανικός μεταλλείων - μεταλλουργός   και τ. διευθυντής του Ινστιτούτου Γεωλογικών και Μεταλλευτικών Ερευνών. Αντιμετωπίζοντας λοιπόν από  υδρογεωλογική  σκοπιά ένα  θέμα,  που φαίνεται λυμένο στην  εποχή  μας  ο κ. Χιώτης  έκανε την  έκπληξη:  Ο Ηριδανός δεν  είναι αυτός  που  νομίζουμε  _ λέει_ παρά  ένα  άλλο ποταμάκι,  που  πηγάζει από τον  Υμηττό!  Προς  απόδειξη  μάλιστα δεν χρησιμοποίησε τελικώς,  μόνον  γεωλογικά στοιχεία  αλλά και αρχαίες  πηγές  καθώς  και νεώτερες.

Σύμφωνα  με την κρατούσα  άποψη  ο  Ηριδανός  πηγάζει  από τον Λυκαβηττό, οδεύει  μέσω του Εθνικού  Κήπου προς το  Σύνταγμα,  διασχίζει  την Βασιλίσσης Αμαλίας  περνάει  απέναντι  στην  Μητροπόλεως, την οποία σχεδόν ακολουθεί, τον  βρίσκουμε στον σταθμό του Μοναστηρίου  όπου  έχει  γίνει ανάδειξη τμήματος της  κοίτης του και από  εκεί  φθάνει στον αρχαιολογικό χώρο του  Κεραμεικού  όπου είναι ορατός. Στην  συνέχεια η  διαδρομή  του χάνεται αν  και  υποτίθεται,  ότι  φθάνει στον  Κηφισό.

Η άποψη αυτή,  όμως,  όπως  επισημαίνει ο κ. Χιώτης  οφείλεται σε δημοσίευση του Ντέρπφελντ  το 1888, ο οποίος ανέτρεψε τις   έως  τότε αποδεκτές αντιλήψεις.  Και  ποιες  ήταν αυτές;  «Οτι οι  πρώτοι περιηγητές και κατόπιν η ομάδα του Γερμανικού Αρχαιολογικού Ινστιτούτου είχαν αποκρυσταλλώσει την άποψη,  πως ο Ηριδανός της αρχαιότητας ταυτιζόταν με τον κύριο παραπόταμο του Ιλισού, το σημερινό ρέμα της Καισαριανής. Αυτό που συμβάλλει στον Ιλισό στη νότια πλευρά της Εθνικής Πινακοθήκης. Ας σημειωθεί, ότι την άποψη αυτή για τον Ηριδανό αποδέχονται και σήμερα υδρολόγοι μηχανικοί»,  λέει ο ίδιος.

Iδιαίτερα σημαντική στο θέμα του Ηριδανού  θεωρεί και την  συμβολή του Τσίλλερ, ο οποίος μελέτησε επί μακρόν και δημοσίευσε το 1877 τα υδραυλικά έργα της αρχαιότητας με βάση τα ευρήματά του σε θεμέλια πολυάριθμων οικοδομών στην Αθήνα  αλλά και με άμεσες παρατηρήσεις από τον Υμηττό  ως το Γαλάτσι και την Κηφισιά.  Μεταξύ άλλων αναφέρει το υδραγωγείο της Αγίας Τριάδας Κεραμεικού και τον αρχαίο υπόνομο της Αθήνας.

«Σημειώστε ότι δεν είναι γνωστή η αρχή του Υδραγωγείου της Αγίας Τριάδας, αλλά κατευθύνεται υπόγεια προς τη Ρωσική εκκλησία και ο  Τσίλλερ  εύλογα υποθέτει ότι συσχετίζεται με τα υδραγωγεία που είναι γνωστά στον Εθνικό Κήπο»,  λέει  κ. Χιώτης προσθέτοντας  πως: «Εντεκα χρόνια αργότερα  όμως,  σε δημοσίευσή του ο Ντέρπφελντ  συνενώνει τον υπόνομο και το υδραγωγείο της Αγίας Τριάδας σε μια οντότητα, την οποία ταυτίζει με τον Ηριδανό».

Το  συμπέρασμα  που  προκύπτει εξάλλου  από την μελέτη των  γεωλογικών στοιχείων  είναι  ότι η   λεκάνη απορροής  του γνωστού Ηριδανού μπορεί να τροφοδοτήσει   μόνον ένα χείμαρρο και ότι δεν υφίστανται οι προϋποθέσεις ύπαρξης πηγών στους πρόποδες του Λυκαβητού, όπως τις φαντάζεται ο Ντέρπφελντ.

 Συγκεκριμένα η γνωστότερη και σημαντικότερη πηγή εκτός των τειχών της αρχαίας Αθήνας είναι αυτή της Καλλιρρόης, στην κοίτη του Ιλισού πλησίον της Αγίας Φωτεινής, γνωστή και στους νεότερους χρόνους. Ο Ανδρέας Σκιάς μάλιστα στην ανασκαφή της περιοχής το 1893 περιγράφει παραστατικά τη γεωλογική τομή των υδροφόρων σχηματισμών ως  εξής: «βραχώδη στεφάνην ασβεστολίθων εξ ης κατακρημνίζεται το ύδωρ του ποταμού».

Αλλες πηγές, που σημειώνονται στους παλιούς χάρτες είναι είτε κατά μήκος του Ιλισού, είτε στην ευρύτερη περιοχή του Υμηττού, ορισμένες από τις οποίες υπάρχουν και σήμερα.

 «Από την κατανομή αυτή των πηγών, σε συνδυασμό με το γεωλογικό χάρτη του ΙΓΜΕ, συμπεραίνουμε ότι _ με εξαίρεση την πηγή βόρεια του Λυκαβηττού_  μόνον ο Υμηττός μπορεί να τροφοδοτήσει πηγές, οι οποίες αναπτύσσονται κατά μήκος του Ιλισού ή νοτιότερα. Επομένως, οι γειτονικότερες πηγές καθαρού ύδατος προς τις πύλες Διοχάρους θα πρέπει να αναζητηθούν κατά μήκος του Ιλισού», όπως  λέει ο ερευνητής.

Ποιά ήταν όμως η πορεία του Ηριδανού πέραν του Κεραμεικού;

«Η πρόοδος των ανασκαφών  έδειξε ότι πιθανότερη ήταν η συνέχιση προς τα ΒΔ, όπως φαίνεται σε χάρτη του Judeich του 1931», καταλήγει ο κ. Χιώτης. Αναμένοντας πλέον  από εδώ  και πέρα την  άποψη και των αρχαιολόγων στην έρευνά  του.

Σφραγίζει θέατρα ο Δήμος Αθηναίων από την Τρίτη

Αφορά στις αίθουσες που δεν πληρούν τις προϋποθέσεις λειτουργίας

Σφραγίζει θέατρα ο Δήμος Αθηναίων από την Τρίτη



Από την Τρίτη ο δήμος Αθηναίων θα ξεκινήσει το σφράγισμα των θεάτρων και των θεατρικών χώρων που δεν πληρούν, σύμφωνα με τον νόμο του 1937, τις απαραίτητες προϋποθέσεις λειτουργίας. Το ζήτημα που τέθηκε τις τελευταίες δύο εβδομάδες, μετά τις επιστολές της Διεύθυνσης Εμπορίου & Ανάπτυξης του Δήμου Αθηναίων, οδήγησε στην πρώτη επίσημη, ανοιχτή συνέλευση εκπροσώπων όλων των σχετικών τομέων, από την Ένωση Χώρων Πολιτισμού Αθήνας στο θέατρο Olvio. Ηταν εκεί εκπρόσωποι του ΣΕΗ, του Σωματείου Αστικών Μη Κερδοσκοπικών Εταιριών, του Σωματείου Ελλήνων Χορογράφων, της ΠΟΘΑ, καθώς και Δημοτικοί Σύμβουλοι, νομικοί, εκπρόσωποι πολιτικών παρατάξεων κ.ά.
 
Οι άνθρωποι του θεάτρου αποφάσισαν να επιδώσουν στις αρμόδιες αρχές επιστολή, στην οποία απαιτούν την αναστολή αορίστου χρόνου των αποφάσεων σφράγισης του Δήμου με παράλληλη  τροποποίηση του νομοθετικού πλαισίου που αφήνει εκτεθειμένους τους χώρους πολιτισμού. Επίσης θα προχωρήσουν σε ατομικές και συλλογικές νομικές προσφυγές για να ανατραπεί το σχέδιο σφράγισης των χώρων το γρηγορότερο δυνατό, ενώ αύριο, Τρίτη (2/4), θα διαμαρτυρηθούν έξω από το θέατρο Ακαδήμεια, το πρώτο στη λίστα για να σφραγισθεί. Τέλος, την Πέμπτη θα δοθεί συνέντευξη τύπου στο θέατρο OLVIO  (12.00).
Μετά το Ακαδήμεια ακολουθούν τα Kινητήρας Studio (8/4), Δυναμό (10/4), Rabbithole (10/4), Aβατον (11/4), 104 (11/4), Χώρος Τέχνης Δια Δύο (15/4), Βαφείο (15/4), Χώρος Τέχνης Vault (15/4), Olvio (15/4), Beton 7 (15/4), KNOT Gallery (16/4), Διέλευσις (16/4) και Θεμέλιο (16/4).
Ωστόσο, μετά από διαβεβαίωση του αντιδημάρχου προς τον υπεύθυνο του θεάτρου Ακαδήμεια, τον σκηνοθέτη Δημήτρη Σεϊτάνη,  θα αποφευχθεί το σφράγισμα. Μιλώντας στο βημα on line, ο σκηνοθέτης επιβεβαιώσε την έλλειψη άδειας ως προς το τυπικό της μέρος, αφού, όπως υπογράμμισε υπάρχει στο θέατρο Ακαδήμεια η άδεια πυρόσβεσης, η έξοδος κινδύνου ενώ έχει όλα τα υπόλοιπα χαρτιά έτοιμα προς κατάθεση στις αρμόδιες υπηρεσίες. Επισημαίνει όμως ότι το πιο σημαντικό είναι να συζητηθεί εκ νέου το θέμα της ασφάλειας των χώρων και τους όρους της άδειας, ανανεώνοντας έναν νόμο που ζητά μέχρι και πτυελοδοχεία μέσα στα θέατρα....  Επιπλέον αναμένεται και η επιστροφή του δημάρχου Γιώργου Καμίνη από την Κίνα, ώστε να επιληφθεί και ο ίδιος τους θέματος. ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ:  01/04/2013 Λοβέρδου Μυρτώ,  ΤΟ ΒΗΜΑ

Αρχαίο θέατρο Επιδαύρου: Πρώτο στην ακουστική και με τη βούλα

Αρχαίο θέατρο Επιδαύρου: Πρώτο στην ακουστική και με τη βούλα



 Ελαβε άριστα μετά από μετρήσεις ομάδων ερευνητών

Τέλεια προσαρμοσμένη και κατάλληλη για  την  υποστήριξη της ομιλίας σε παραστάσεις αρχαίου δράματος  είναι η ακουστική του θεάτρου της Επιδαύρου. Κάτι  το  οποίο γνωρίζαμε  ασφαλώς,  μόνον  που τώρα  αποδεικνύεται και  με σύγχρονες  ακουστικές  μετρήσεις και μάλιστα από ξεχωριστές ομάδες ερευνητών. Τα  αποτελέσματα αναφέρονται στο τελευταίο τεύχος  (Ιανουάριος -Φεβρουάριος 2013)  του Acta Acustica united with Acustica, που είναι το  επίσημο επιστημονικό περιοδικό της Ευρωπαϊκής Ενωσης Ακουστικής (European Acoustics Association),  όπου  παρουσιάζεται  ένα  ειδικό αφιέρωμα για την ακουστική των αρχαίων θεάτρων.  Συγκριμένα  μάλιστα τα  επιστημονικά αυτά άρθρα επιλέχθηκαν από εργασίες που   είχαν παρουσιασθεί  στο  1ο Πανευρωπαϊκό Συνέδριο Ακουστικής Αρχαίων Θεάτρων,  που  είχε  πραγματοποιηθεί στο Πανεπιστήμιο Πατρών τον Σεπτέμβριο του 2011.

Η μέτρηση και η ανάλυση της ακουστικής του αρχαίου θεάτρου της Επιδαύρου συγκέντρωσε,  όπως  είναι φυσικό  το  ενδιαφέρον  όλων των ερευνητών, δεδομένης της  φήμης  του  ανάμεσα σε  όλα τα  άλλα παρόμοια  οικοδομήματα   αλλά  βέβαια  και για το  γεγονός  ότι η απαρχή του ακουστικού σχεδιασμού χώρων μεγάλων ακροατήριων βρίσκεται στην αρχιτεκτονική των αρχαίων ελληνικών θεάτρων. Παράλληλα  βεβαίως  εξετάσθηκαν τα ελληνορωμαϊκά θέατρα, τα ωδεία, οι  διάφοροι  χώροι θεάτρου, μουσικής, θεάματος και λατρείας, ακόμη  οι  μέθοδοι αντιμετώπισης των ακουστικών προβλημάτων κατά την αρχαιότητα κ.ά.
Από  όλα  αυτά η  Επίδαυρος  ήταν εκείνη που έλαβε άριστα, ειδικά σε σχέση με την καταληπτότητα της ομιλίας, ακόμη και στις πιο απομακρυσμένες θέσεις του κοίλου του θεάτρου. Αλλά  και  οι μετρήσεις που  έγιναν  παρουσία θεατών, δεν κατέγραψαν  κάποια  ουσιαστική μείωση  αυτής της  εξαιρετικής  ακουστικής  του θεάτρου.
 Πού  οφείλεται αυτό; Εδώ   μπαίνει  το  έργο των ερευνητών,  που  επεξηγούν με την  χρήση  συγχρόνων μεθόδων ανάλυσης και υπολογιστικής πρόβλεψης  την λειτουργία των ανακλάσεων, που φθάνουν στον ακροατή από τις κοντινές επιφάνειες των εδωλίων.  Διότι  αυτές  οι ανακλάσεις λειτουργούν υποβοηθητικά  προς το αρχικό ακουστικό σήμα με  αποτέλεσμα την  τέλεια  ακουστική που γνωρίζουμε.

 Ενα ακόμη  θέμα  απαντήθηκε  πειστικά  μέσω της  έρευνας  κι  αυτό έχει  να κάνει  με τις ειδικές  θεατρικές  μάσκες που  φορούσαν οι ηθοποιοί στις  παραστάσεις αρχαίου  δράματος. Η  κατασκευή  τους με  βάση τα υπάρχοντα αρχαιολογικά ευρήματα  ήταν  το πρώτο  βήμα  και  οι μετρήσεις  έγιναν  με τη  χρήση ειδικού ανδρείκελου ως  προς τη  διασπορά και την χροιά της φωνής που εκπέμπουν, όσο και ως προς την ένταση της ίδιας της φωνής του, που ακούει ο ηθοποιός. 
 Τα  αποτελέσματα  λοιπόν  έδειξαν,  ότι ναι μεν η χροιά της ομιλίας των ηθοποιών αλλοιωνόταν μέσω της μάσκας,  όμως την  ίδια  στιγμή ενισχυόταν η ένταση της φωνής, που  εκπέμπεται από την πίσω πλευρά του κεφαλιού.  Μια  άλλη  παράμετρος  που  αποκαλύφθηκε  εξάλλου  είναι  ότι η  φωνή του ηθοποιού με την μάσκα δημιουργούσε εξαιρετικά υψηλή, ηχητική στάθμη στα αυτιά του.  Κι  έτσι  είναι  πιθανόν  να χρειάζονταν ειδική εκπαίδευση.

  Οσον αφορά τέλος την χρήση ειδικών  αγγείων για την  βελτίωση  της  ακουστικής των θεάτρων στην αρχαιότητα,  το πείραμα  έγινε  με  βάση  ένα τρισδιάστατο  μοντέλο του αρχαίου  θεάτρου της Λύττου στην Κρήτη,  το  οποίο κατασκευάστηκε με βάση τα αρχιτεκτονικά στοιχεία για την τοποθέτησή τους, που κατέγραψε ένας περιηγητής του 16ου αιώνα ο Ονόριο Μπέλι. Εδώ  όμως τα  αποτελέσματα δεν ήταν ενθαρρυντικά. Γιατί διαπιστώθηκε μία μικρή  μόνον ενίσχυση του ήχου σε θέσεις που  ήταν κοντινές  προς  κάθε  αγγείο, χωρίς σημαντική επίδραση στη συνολική ακουστική.
 Να  σημειωθεί  τέλος,  ότι το ειδικό αυτό τεύχος αποτελεί την  πρώτη επιστημονική καταγραφή του θέματος της ακουστικής των αρχαίων θεάτρων σε παγκόσμιο επίπεδο,  μία πρωτοβουλία του Ελληνικού Ινστιτούτου Ακουστικής πέρα από τα  σύγχρονα θέματα ακουστικής και ελέγχου της ηχορύπανσης με τα  οποία ασχολείται.
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ:  01/04/2013  Θερμού Μαρία,  ΤΟ ΒΗΜΑ

Ανάδειξη του βενετσιάνικου ναού κάτω από το Γιαλί-Τζαμισί των Χανίων

Στο πλαίσιο της ανάπλασης του περιβάλλοντος χώρου του Γιαλί-Τζαμισί στο κέντρο του ενετικού λιμανιού των Χανίων, ξεκίνησαν σήμερα δοκιμαστικές τομές που θα δώσουν στους αρχαιολόγους την ευκαιρία να ανασκάψουν, να καταγράψουν και να αναδείξουν τα θεμέλια του βενετσιάνικου ναού, στη θέση του οποίου την περίοδο της Τουρκοκρατίας ανεγέρθηκε και σώζεται μέχρι σήμερα το μουσουλμανικό τέμενος. 

Το Γιαλί-Τζαμισί στο κέντρο του ενετικού λιμανιού των Χανίων 

Το Γιαλί-Τζαμισί στο κέντρο του ενετικού λιμανιού των Χανίων Η ύπαρξη του μικρού, μονόχωρου ναού είχε καταγραφεί από τους χαρτογράφους της Ενετικής περιόδου και τμήμα των θεμελίων του είχε βρεθεί στο παρελθόν κάτω από το δάπεδο τού τζαμιού στη διάρκεια εργασιών συντήρησης-αναπαλαίωσης.
Ο βενετσιάνικος ναός φαίνεται πως κατεδαφίστηκε αμέσως μετά την κατάληψη των Χανίων από τους Τούρκους, προκειμένου να ανεγερθεί το τέμενος προς τιμήν του πρώτου φρουράρχου των Χανίων, Κιουτσούκ Χασάν, ενώ στα νεότερα χρόνια επικράτησε η ονομασία Γιαλί-Τζαμισί.
Πηγή:ΑΠΕ 

Wikitheatre: Θέατρο ανοιχτού κώδικα

Ένα πείραμα ομότιμης τέχνης πραγματοποιείται μέσω της πλατφόρμας Wikitheatre, όπου οι συγγραφείς μπορούν να γράφουν συλλογικά θεατρικά έργα, οι μουσικοί να τα «ντύνουν» με τις μουσικές τους και οι θεατρικές ομάδες να τα «ζωντανεύουν» στη σκηνή. 



Το πρώτο θεατρικό ανοιχτού κώδικα, «Ο άνδρας με την πουά γραβάτα», διατίθεται ήδη ελεύθερα και οι χρήστες μπορούν να κάνουν τις δικές τους προσθήκες, αλλαγές και διορθώσεις. Διαθέσιμο είναι επίσης, με άδειες Creative Commons, το πρώτο μουσικό κομμάτι, υπό τον τίτλο «Jacob».
Το θεατρικό έργο «Ο άνδρας με την πουά γραβάτα» καταγράφει τι συμβαίνει στο μυαλό του Ιάκωβου Λέδερμαν, ενός 33χρονου εργαζόμενου στην τράπεζα Fabulous Life & Co. «Η ανέλιξή του στην ιεραρχία της εταιρίας ήταν ιδιαίτερα γρήγορη και εδώ και σχεδόν 4 χρόνια απασχολείται στο Business Center στα κεντρικά της γραφεία, στον ουρανοξύστη Vanity Capitalism. Τα γραφεία της Fabulous Life & Co στεγάζονται στους πρώτους 30 ορόφους (από τους συνολικά 110) του κτιρίου και το γραφείο του Iάκωβου Λέδερμαν είναι στον 24ο. Έξι όροφοι τον χωρίζουν από την κορυφή της ιεραρχίας και την απόλυτη επαγγελματική καταξίωση, ενώ εικοσιτέσσερις από το πεζοδρόμιο.
Ένα πρωινό, λίγο πριν αρχίσει το ωράριο εργασίας, αποφασίζει να βάλει τέλος στη ζωή του πηδώντας από τον 24ο όροφο του, ομολογουμένως, εντυπωσιακού ουρανοξύστη. Πεζοί και σταματημένοι στα φανάρια οδηγοί, βλέπουν έναν κοστουμαρισμένο άνδρα με μια περίεργη πουά γραβάτα να αιωρείται 75 μέτρα πάνω από το έδαφος. Ο Ιάκωβος Λέδερμαν - απελπισμένος λίγα κλάσματα του δευτερολέπτου πιο πριν, όταν πατούσε το κούφωμα του ανοικτού παραθύρου του γραφείου του- αισθάνεται τώρα για πρώτη φορά τόσο ελεύθερος και φαίνεται να απολαμβάνει τη θέα. Βρίσκεται 75 μέτρα πάνω από το έδαφος και αρχίζει η πτώση του: t=0 sec, s=75 m, και m (Jacob Lederman)=78 kg. Και ο όροφος: 24ος. Τι συμβαίνει, άραγε, στο μυαλό του Ιάκωβου Λέδερμαν;». 

Το Wikitheatre είναι ένα εγχείρημα της πλατφόρμας ανοικτής λογοτεχνίας OpenBook.gr και του ανοικτού εργαστηρίου τέχνης και τεχνολογίας P2P Lab.

Διδάσκει ελληνικά σε ομογενείς και ξενόγλωσσους επί 40 χρόνια

Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών (Ιδρυμα Μανόλη Τριανταφυλλίδη) του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης
Διδάσκει ελληνικά σε ομογενείς και ξενόγλωσσους επί 40 χρόνια



  
Το έμπρακτο ενδιαφέρον του Ινστιτούτου Νεοελληνικών Σπουδών για τη διδασκαλία της ελληνικής ως δεύτερης/ξένης γλώσσας ξεκίνησε τη δεκαετία του 1970, όταν κυκλοφόρησε το πρωτοποριακό βιβλίο Τα νέα ελληνικά για ξένους, με την υπογραφή 14 διδασκαλισσών του Σχολείου Νέας Ελληνικής Γλώσσας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Εγινε με αυτόν τον τρόπο μια επιτυχημένη αρχή σε έναν τομέα που δεν θα μπορούσε να λείπει από το εκδοτικό πρόγραμμα ενός ιδρύματος που στοχεύει στη μελέτη, στην καλλιέργεια και στην προώθηση της ελληνικής γλώσσας. Για την εκμάθηση της ελληνικής ως δεύτερης/ξένης γλώσσας το Ινστιτούτο διαθέτει σήμερα μια πλήρη σειρά η οποία ξεκινάει από τα πρώτα βήματα που κάνει ένα παιδί και φτάνει στο επίπεδο των προχωρημένων. Από την ανανεωμένη ιστοσελίδα του Ινστιτούτου (www.ins.web.auth.gr) θα αντλήσετε περισσότερες πληροφορίες για το Ιδρυμα και τις ερευνητικές και εκδοτικές δραστηριότητές του.


Τα νέα ελληνικά για ξένους (διδακτικό προσωπικό του Σχολείου Νέας Ελληνικής Γλώσσας του ΑΠΘ, 2009)
Κυκλοφορεί σήμερα σε 4η έκδοση έχοντας γνωρίσει 26 (!) ανατυπώσεις, γεγονός που δείχνει με τον καλύτερο τρόπο πόσοι ομογενείς και ξενόγλωσσοι σπουδαστές έμαθαν και εξακολουθούν να μαθαίνουν ελληνικά από αυτό. Παράλληλα κυκλοφορεί βιβλίο ασκήσεων με τίτλο Τα νέα ελληνικά για ξένους. Βιβλίο ασκήσεων.
Τα ελληνικά για ξενόγλωσσα παιδιά 8-12 χρόνων (Α. Χατζηπαναγιωτίδη, 2001)
Για παιδιά που έρχονται σε πρώτη επαφή με την ελληνική γλώσσα. Σχεδιάστηκε με μορφή κόμικ ώστε να είναι ιδιαίτερα φιλικό για αυτή την ηλικία. Συνοδεύεται από βιβλίο δασκάλου.
Ορίστε. Ελληνικά για αρχάριους (Φ. Βαλσαμάκη & Δ. Μανάβη, 2011)
Για αρχάριους ενηλίκους που θέλουν να αποκτήσουν την ικανότητα να ανταποκρίνονται στις βασικές καθημερινές ανάγκες επικοινωνίας. Μέσα στον Απρίλιο θα κυκλοφορήσει το Βιβλίο δραστηριοτήτων, συνταγμένο από τη νέα γενιά δασκάλων του Σχολείου Νέας Ελληνικής Γλώσσας του ΑΠΘ.
Τα ελληνικά ως δεύτερη γλώσσα, Β' κύκλος (Φ. Τζεκάκη & Α. Χατζηπαναγιωτίδη, 2002)
Για σπουδαστές με στοιχειώδη γνώση της ελληνικής που θέλουν να ολοκληρώσουν και να συστηματοποιήσουν τις γνώσεις που απέκτησαν από τον πρώτο κύκλο μαθημάτων. Συνοδεύεται από βιβλίο δασκάλου.
Τα ελληνικά για προχωρημένους, Γ' κύκλος (Ε. Παναγοπούλου & Α. Χατζηπαναγιωτίδη, 2010)
Για σπουδαστές με προχωρημένη ελληνομάθεια. Στόχος του είναι η ανάπτυξη της ικανότητας για κατανόηση και χρήση του σύνθετου και ποικίλου προφορικού και γραπτού νεοελληνικού λόγου, όπως αυτός εμφανίζεται στην καθημερινή ζωή, στα μαζικά μέσα ενημέρωσης αλλά και στην επιστημονική και λογοτεχνική παραγωγή.

Βοηθητικές - συμπληρωματικές εκδόσεις
Tα ελληνικά είναι ένα... παιχνίδι (Φ. Βαλσαμάκη, Ρ. Καμαριανού, Λ. Κανέλλου και Ε. Κατούδη, 2003)
Περιέχει ποικιλία ασκήσεων, διάφορες δραστηριότητες, παιχνίδια ρόλων και πολλά άλλα γλωσσικά - διδακτικά παιχνίδια. Συνοδεύεται από βιβλίο δασκάλου.
Ομήρου Οδύσσεια (Ρ. Καμαριανού-Βασιλείου, 2005)
Το ομηρικό κείμενο σε περίληψη, συνοδευμένο από γλωσσικές ασκήσεις. Για σπουδαστές με μέσο ή προχωρημένο επίπεδο ελληνομάθειας.
Πρόγραμμα Σπουδών για την ελληνική γλώσσα. Α' Επίπεδο / Modern Greek Language Curriculum. Checkpoint A (Π. Ανδρέου, 2012)
Καρπός συνεργασίας του Ινστιτούτου με το Γραφείο Παιδείας Αμέσου Αρχιεπισκοπικής Περιφέρειας της Αρχιεπισκοπής Αμερικής, κυκλοφόρησε λίγους μήνες πριν και επιβεβαιώνει το συνεχές ενδιαφέρον του Ιδρύματος για την ελληνομάθεια των ομογενών μας.

Θα χτυπήσει ξανά κουδούνι στο ελληνικό σχολείο της Ιμβρου έπειτα από 49 χρόνια

Η τουρκική κυβέρνηση είχε απαγορεύσει τη λειτουργία ελληνικών σχολείων στην Ίμβρο από το 1964
Θα χτυπήσει ξανά κουδούνι στο ελληνικό σχολείο της Ιμβρου έπειτα από 49 χρόνια



   
Κωνσταντινούπολη, Τουρκία
Αδεια επαναλειτουργίας στην Ίμβρο ελληνικού σχολείου πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης έδωσαν οι τουρκικές Αρχές, υλοποιώντας τη σχετική απόφαση που είχε ανακοινωθεί πέρυσι τον Ιανουάριο.

Η τουρκική κυβέρνηση είχε απαγορεύσει τη λειτουργία ελληνικών σχολείων στην Ίμβρο πριν απο 49 χρόνια, το 1964, περίοδο που παρουσίαζε κλιμάκωση η ένταση στις ελληνοτουρκικές σχέσεις εξαιτίας του Κυπριακού.

Στο νησί του βορείου Αιγαίου, στην έξοδο των Στενών των Δαρδανελλίων, λειτουργούσαν ελληνικά δημοτικά σχολεία σε έξι από τα επτά ελληνικά χωριά, στην Παναγία, τα Αγρίδια, το Σχοινούδι, το Γλυκί, τους Αγίους Θεόδωρους και το Κάστρο. Λειτουργούσε επίσης και ένα κεντρικό Γυμνάσιο.

Η άδεια που έδωσαν οι τουρκικές Αρχές αφορά το σχολείο των Αγίων Θεοδώρων, το χωριό όπου γεννήθηκε ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος. Το σχετικό αίτημα είχε υποβληθεί επισήμως προς τις τουρκικές Αρχές το 2011 από μέλη των κοινοτήτων της Ίμβρου.

Το σχολείο αυτό θα δώσει τη δυνατότητα να επιστρέψουν στο νησί οικογένειες με παιδιά από την Κωνστατνινούπολη και την Ελλάδα, εκτιμούν κύκλοι των απόδημων Ιμβρίων, που αναμένουν να  ενισχυθεί η ανακάμπτουσα τα τελευταία 10 χρόνια κοινότητα του νησιού και με νεότερους ανθρώπους, ώστε να ανασυσταθεί εκ νέου ο κοινωνικός ιστός.

Τα Ιμβριακά Σωματεία του εξωτερικού χαιρετίζουν αυτή την απόφαση της τουρκικής κυβέρνησης με την οποία διορθώνονται, εν μέρει, κάποιες από τις μεγάλες αδικίες του παρελθόντος.


Greek Orthodox Ecumenical Patriarch Vartholomeos on a visit to Imvros (Eurokinissi) 
Greek Orthodox Ecumenical Patriarch Vartholomeos on a visit to Imvros

Από τη Μασσαλία με αγάπη για τις μεγάλες πόλεις της Μεσογείου


Από τη Μασσαλία με αγάπη για τις μεγάλες πόλεις της Μεσογείου
Οστρακο οστρακισμού του 5ου π.Χ. αιώνα με το όνομα του Θεμιστοκλή
 
Εκθεση με την ελληνική συμμετοχή έξι αρχαίων έργων και ενός αντιγράφου


Με την πενιχρή ελληνική συμμετοχή έξι αρχαίων έργων και ενός αντιγράφου πρόκειται να πραγματοποιηθεί στη Μασσαλία η έκθεση «Μεσόγειος.
Από τις μεγάλες πόλεις του χθες στους ανθρώπους του σήμερα» με την ευκαιρία της ανακήρυξής της ως Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης για το 2013. Σκοπός της έκθεσης που θα διαρκέσει από 12 Ιανουαρίου ως 18 Ιουνίου είναι η ανάδειξη των ναυτικών σχέσεων μεταξύ των λαών της Μεσογείου μέσω ενός σύγχρονου Οδυσσέα, ο οποίος ταξιδεύει από λιμάνι σε λιμάνι.

Αντίγραφο αρχαίου κληρωτηρίου
Για τα έργα που θα σταλούν από την Ελλάδα η έγκριση δόθηκε από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο και είναι τέσσερα όστρακα οστρακισμού του 5ου π.Χ. αιώνα, δύο χάλκινες δικαστικές ψήφοι του 4ου π.Χ. αιώνα και ένα εκμαγείο τμήματος κληρωτηρίου, όλα από το Μουσείο της Αρχαίας Αγοράς.
Η έκθεση θα παρουσιαστεί σε επτά ενότητες, όσα και τα λιμάνια-σταθμοί της «περιοδείας» του Οδυσσέα ενώ αρχαία αντικείμενα αλλά και έργα από την Αναγέννηση ως και τον 19ο αιώνα καλύπτουν τη ζωή της Μασσαλίας - αποικίας των ελλήνων Φωκαέων - σε όλη τη διάρκεια της ιστορίας της. Το ταξίδι αρχίζει από την Τροία και συνεχίζεται στην Τυρό και στην Καρχηδόνα, ακολούθως στην «Αθήνα του Περικλή: Μια δημοκρατία της θάλασσας (5ος π.Χ. αιώνας)», στην «Αλεξάνδρεια των Πτολεμαίων: Η ουτοπία της παγκόσμιας γνώσης (4ος-3ος π.Χ. αιώνας)», στη Ρώμη (1ος-3ος μ.Χ. αιώνας»), στην Κόρδοβα και στα λιμάνια της (9ος-11ος μ.Χ. αιώνας) - με στοιχεία για τη μετάδοση της γνώσης από την Ανατολή στη Δύση, την Αστρονομία, την Ιατρική και τη Γεωγραφία - στη Βενετία της περιόδου από τον 12ο ως τον 15ο αιώνα, στη Γένοβα του 16ου αιώνα, στην Κωνσταντινούπολη του Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπούς, στο Αλγέρι, στην Τύνιδα και στην Τρίπολη του 16ου και 17ου αιώνα και τέλος στη Μασσαλία του 19ου αιώνα.
Παράλληλα βίντεο και εγκαταστάσεις συμπληρώνουν τις ενότητες, όπως για παράδειγμα τα φιλμ για τη σημερινή Βηρυτό, για τη σύγχρονη Αθήνα και τη ζωή των νέων την εποχή της κρίσης, για τη ζωή μιας γυναίκας σε ισλαμική χώρα, αλλά αντίστοιχα για τη ζωή της στην «μπερλουσκονική» Ιταλία. Επίσης παρουσιάζεται η βίντεο-εγκατάσταση της γαλλομαροκινής καλλιτέχνιδας Μπουχρά Καλίλι με τίτλο «Ανέφικτο ταξίδι», τα έργα του βρετανού φωτογράφου Μπράιν Γκρίφιν με τίτλο «Τα εμπορεύματα φεύγουν, οι άνθρωποι μένουν».  Πηγή: ΤΟ ΒΗΜΑ,   Θερμού Μαρία