Τετάρτη 3 Απριλίου 2013

Απονεμήθηκαν τα βραβεία του Κύκλου για το παιδικό βιβλίο

Απονεμήθηκαν τα βραβεία του Κύκλου για το παιδικό βιβλίο



 
 
Στη διάρκεια τελετής που πραγματοποιήθηκε στο θέατρο της Ελληνοαμερικάνικης Ένωσης στην Αθήνα, το βράδυ της Τρίτης 2 Απριλίου, ο Κύκλος του Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου απένειμε, σύμφωνα με την παράδοσή του, τα ετήσια βραβεία του για το παιδικό βιβλίο.

Το Βραβείο «Πηνελόπη Δέλτα» για το σύνολο του έργου της απονεμήθηκε στη Ζωή Βαλάση.

Βραβεία σε φυσικά πρόσωπα και φορείς που προάγουν τη φιλαναγνωσία, το καλό ελληνικό παιδικό βιβλίο και αναδεικνύουν την απόλαυση της ανάγνωσης:

Η πλατεία είναι γεμάτη από κόσμο και μουσική

Πλήθος κόσμου συγκεντρώθηκε στην πλατεία Κλαυθμώνος, για να παρακολουθήσει την μεγάλη συναυλία «Ένα τραγούδι για τον Πολιτισμό» που βρίσκεται σε εξέλιξη, με τη συμμετοχή πολλών καλλιτεχνών, οι οποίοι ανταποκρίθηκαν κι ενίσχυσαν με τη παρουσία τους και τη συμμετοχή τους τις αγωνιστικές κινητοποιήσεις των εργαζόμενων του πρώην υπουργείου Πολιτισμού, νυν γενικής γραμματείας Πολιτισμού του υπουργείου Παιδείας.
Φωτογραφία: Σπύρος Τσακίρης Φωτογραφία: Σπύρος Τσακίρης Στην πρωτοβουλία που ανέλαβε ο Ενιαίος Σύλλογος Υπαλλήλων ΥΠΠΟ Αττικής, Στερεάς και Νήσων, θέλοντας να ενημερώσει τους πολίτες και να προβάλει τα κεντρικά του αιτήματα: «προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς, ενίσχυση της καλλιτεχνικής δημιουργίας, καμιά θέση εργασίας χαμένη στον πολιτισμό και αυτόνομο υπουργείο Πολιτισμού», ανταποκρίθηκαν δεκάδες καλλιτέχνες, από όλο το φάσμα της ελληνικής σκηνής.

Μεταξύ των καλλιτεχνών που συμμετέχουν είναι οι:  Καλλιόπη Βέττα, Παντελής Θαλασσινός, Μαρίζα Κωχ, Δανάη Παναγιωτοπούλου, Σπύρος Γραμμένος, Elektrobalkana, Encardia, Χρήστος Θηβαίος, Καίτη Κουλιά, Δημήτρης Κώτσικας, Μάρθα Μαυροειδή, Πάνος Μουζουράκης, Νίκος Οικονομίδης, Ορφέας Περίδης, το Εργαστήρι Πολυφωνίας του Μουσείου Λαϊκών Οργάνων / Πολυφωνικό σύνολο ΧΑΟΝΙΑ, Θέμης Σκανδάμης, Ναταλία Φασουλή και πολλοί ακόμη, καθώς το κάλεσμα ήταν ανοιχτό,  σε όλους όσους πιστεύουν πως «ο πολιτισμός αποτελεί κοινωνικό αγαθό, αναγκαίο να προσφέρεται σε όλους και σε όλες σε αυτήν την περίοδο της κρίσης».

Η συναυλία που ξεκίνησε περίπου στις 19.00, αναμένεται να διαρκέσει μέχρι τα μεσάνυχτα, ενώ όσο περνά η ώρα έρχεται όλο και περισσότερος κόσμος, με αποτέλεσμα η πλατεία Κλαυθμώνος να έχει γεμίσει ασφυκτικά.Πηγή: enet.gr

Ένα τραγούδι για τον πολιτισμό!


Ο Ενιαίος Σύλλογος Υπαλλήλων ΥΠΠΟ, συνεχίζοντας τις κινητοποιήσεις ενάντια στα κυβερνητικά σχέδια συρρίκνωσης και διάλυσης των υπηρεσιών πολιτισμού, διοργανώνει σήμερα στις 6 μ.μ., στην πλατεία Κλαυθμώνος, καλλιτεχνική εκδήλωση διαμαρτυρίας. Η ανασύσταση του υπουργείου Πολιτισμού ως αυτόνομου υπουργείου, δεν είναι συντεχνιακό αίτημα. Είναι η προϋπόθεση για την υλοποίηση μιας κοινωνικής αναγκαιότητας, της προστασίας και ανάδειξης της πολιτιστικής κληρονομιάς και της στήριξης της σύγχρονης καλλιτεχνικής δημιουργίας. Πηγή: avgi.gr

Συναυλία από τους εργαζόμενους του ΥΠΠΟ σήμερα Τρίτη
Από παλιότερη διαμαρτυρία υπαλλήλων του Υπουργείου Πολιτισμού
 

Τρίτη 2 Απριλίου 2013

Συναυλία «Ένα τραγούδι για τον πολιτισμό» στην Πλ. Κλαυθμώνος

«Ένα τραγούδι για τον πολιτισμό» είναι ο τίτλος της συναυλίας που θα πραγματοποιηθεί σήμερα στις 6 μμ. στην Πλατεία Κλαυθμώνος η οποία διοργανώνεται από τον Ενιαίο Σύλλογο Υπαλλήλων ΥΠΠΟ Αττικής, Στερεάς & Νήσων με σκοπό την ενημέρωση των πολιτών και την προβολή των κεντρικών αιτημάτων: «προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς, ενίσχυση της καλλιτεχνικής δημιουργίας, καμιά θέση εργασίας χαμένη στον πολιτισμό και αυτόνομο Υπουργείο Πολιτισμού".
Στην εκδήλωση θα τραγουδήσουν οι Μαρίζα Κωχ, Ορφέας Περίδης, Καλλιόπη Βέττα, Χρήστος Θηβαίος, Δημήτρης Κώτσικας, Λόλεκ, Μάρθα Μαυροειδή, Ναταλία Ρασούλη, Encardia, Elektrobalkana, Εργαστήρι πολυφωνίας Μουσείου Λαϊκών Οργάνων - Πολυφωνικό σύνολο ΧΑΟΝΙΑ και πολλοί άλλοι. Πηγή: ΑΠΕ, ert.gr

Εκδηλώσεις για την Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου

Τα βραβεία του Ελληνικού Κύκλου απονέμονται την Τρίτη 2 Απριλίου στην Ελληνοαμερικανική Ενωση
Εκδηλώσεις για την Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου



Κάθε χρόνο από το 1967, στις 2 Απριλίου, ημέρα των γενεθλίων του δανού παραμυθά Χανς Κρίστιαν Άντερσεν (1805-1875), το παιδικό βιβλίο γιορτάζει. Σκοπός της τιμητικής αυτής ημέρας είναι να τονώσει την αγάπη για το διάβασμα και να στρέψει την προσοχή στα βιβλία για παιδιά. Βιβλιοπαρουσιάσεις και δημόσιες αναγνώσεις, ημερίδες και ομιλίες, εκδηλώσεις σε σχολεία, παζάρια βιβλίου, συναντήσεις με συγγραφείς και εικονογράφους πραγματοποιούνται σε όλον τον κόσμο, για να θυμίσουν την κομβική σημασία του βιβλίου για την ψυχοπνευματική ανάπτυξη των παιδιών.

Τους εορτασμούς συντονίζει το International Board on Books for Young People (IBBY), η Διεθνής Οργάνωση Βιβλίων για τη Νεότητα. Κάθε χρόνο ένα από τα εθνικά τμήματα της ΙΒΒΥ επιλέγει το θέμα του εορτασμού, καλεί έναν αγαπημένο παιδικό συγγραφέα να γράψει ένα μήνυμα για τα παιδιά του κόσμου και έναν γνωστό εικονογράφο να φιλοτεχνήσει μια αφίσα. Φέτος το υλικό επιμελήθηκε το αμερικανικό τμήμα του ΙΒΒΥ. Η ποιήτρια Pat Mora συνέθεσε το μήνυμα της ημέρας και ο Ashley Bryan φιλοτέχνησε την αφίσα.

«Διαβάζουμε, εγώ κι εσύ./ Τα γράμματα γίνονται λέξεις/ κι οι λέξεις έπειτα, όλες μαζί,/ γίνονται βιβλία να διαλέξεις.// Άκου πώς ψιθυρίζουν! Ποτάμια στις σελίδες κελαρύζουν,/ αρκούδες τραγουδούν, όταν το φεγγάρι αντικρίζουν.// Μπαίνουμε σε κάστρα φοβερά./ Δέντρα σκαρφαλώνουν ως τα σύννεφα./ Γενναία κορίτσια πετούν θαρρετά,/ αγόρια ψαρεύουν άστρα λαμπερά.// Εσύ κι εγώ διαβάζουμε μαζί,/ "βιβλιοχαρά" σε όλη τη γη» λέει το μήνυμα της Pat Mora που μετέφερε στα ελληνικά η συγγραφέας Λότη Πέτροβιτς-Ανδρουτσοπούλου, επίτιμη πρόεδρος του ελληνικού τμήματος της ΙΒΒΥ, του Κύκλου του Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου.

«Η κατάσταση στον χώρο του παιδικού βιβλίου έχει ασφαλώς επιδεινωθεί λόγω της κρίσης και του βάρβαρου κλεισίματος του ΕΚΕΒΙ» λέει η κυρία Πέτροβιτς-Ανδρουτσοπούλου στο «Βήμα». «Έχουν μειωθεί οι πωλήσεις, αλλά προσπαθούμε όλοι πολύ, με εθελοντική δουλειά, επισκεπτόμαστε σχολεία, συναντούμε μαθητές, μιλούμε με δασκάλους».

Επισκέψεις συγγραφέων στα σχολεία ο Κύκλος διοργανώνει συστηματικά από το 1987. Από το 2000 τις επισκέψεις αυτές, σε όλη την Ελλάδα, συντόνιζε το ΕΚΕΒΙ και χρηματοδοτούσε το ΕΣΠΑ. Το ΕΚΕΒΙ έκλεισε, οι πόροι στέρεψαν, όμως η ανάγκη των παιδιών για το βιβλίο δεν μειώθηκε. Η κυρία Πέτροβιτς-Ανδρουτσοπούλου, έχοντας μόλις επιστρέψει από επισκέψεις σε σχολεία της Κρήτης, κάνει λόγο για τον ενθουσιασμό των παιδιών και την αυταπάρνηση των βιβλιόφιλων δασκάλων.

Ποιοι παράγοντες συντελούν στην ανάπτυξη της αγάπης για το διάβασμα στα παιδιά; «Στις μικρές ηλικίες, όταν το παιδί έρχεται για πρώτη φορά σε επαφή με το βιβλίο, σημαντικό ρόλο παίζει η εικονογράφηση», λέει στο «Βήμα» η Άντα Κατσίκη-Γκίβαλου, καθηγήτρια Παιδικής Λογοτεχνίας στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Αθηνών, «και τα τελευταία χρόνια το ελληνικό παιδικό βιβλίο για μικρές ηλικίες έχει εξαιρετική εικονογράφηση».

Βασικό ρόλο στη διάδοση του παιδικού βιβλίου παίζουν οι χώροι άμεσης πρόσβασης του βιβλίου, οι βιβλιοθήκες. Με τις παιδικές βιβλιοθήκες κλειστές και τις σχολικές ανενεργές, «τον πρώτο ρόλο στην εξοικείωση του παιδιού με το βιβλίο έχει η οικογένεια», λέει η κυρία Κατσίκη-Γκίβαλου. «Όμως, επειδή πολλές οικογένειες δεν έχουν τη δυνατότητα να προσφέρουν στο παιδί βιβλία, είτε για λόγους μορφωτικούς είτε για λόγους οικονομικούς, εντέλει τον κύριο ρόλο στη γνωριμία του παιδιού με το βιβλίο καταλήγουν να παίζουν οι δάσκαλοι στο σχολείο. Κυρίως οι εκπαιδευτικοί της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, τότε που το παιδί δεν έχει πολλές υποχρεώσεις και υπάρχει χρόνος για ελεύθερη ανάγνωση».

Αποκλειστικά το παιδικό βιβλίο και την επιμόρφωση των δασκάλων σε μεθόδους ενίσχυσης της αναγνωστικής επιθυμίας στα παιδιά προωθούσε το Πρόγραμμα Φιλαναγνωσίας του ΕΚΕΒΙ, που λειτουργούσε σε 900 ολοήμερα δημοτικά σχολεία. Μετά την κατάργηση του ΕΚΕΒΙ, το πρόγραμμα έχει «παγώσει». Αναμένεται να το αναλάβει η Διεύθυνση Γραμμάτων του Υπουργείου Παιδείας, αλλά υπάρχει γενικευμένη δυσπιστία για το αν ένας φορέας με δημοσιοϋποαλληλικές αγκυλώσεις θα μπορέσει να φέρει αποτελέσματα. «Πρέπει να υπάρξει πολιτική βούληση ώστε το βιβλίο να ξαναγίνει κέντρο του πολιτισμού», σχολιάζει η κυρία Κατσίκη-Γκίβαλου, η οποία ήταν μέλος της Συμβουλευτικής Επιστημονικής Επιτροπής για το Πρόγραμμα.

Σε πρόσφατο πανελλήνιο συνέδριο για τη φιλαναγνωσία που πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα, πανεπιστημιακοί καθηγητές, ερευνητές, εκπαιδευτικοί, βιβλιοθηκονόμοι, παιδίατροι και κοινωνιολόγοι συζήτησαν για τους τρόπους με τους οποίους μπορεί να ενεργοποιηθεί η διάθεση των παιδιών για ανάγνωση, για την ανάγνωση μέσα από το παιχνίδι, για την αναγνωστική συμπεριφορά των παιδιών, για τη συμβολή των αναγνωστικών ομάδων και των εκδοτικών οίκων στην παραγωγή και την ανάπτυξη του παιδικού βιβλίου.

 «Το ελληνικό παιδικό βιβλίο είναι σε μεγάλο ποσοστό πολύ καλό», λέει η κυρία Κατσίκη-Γκίβαλου, «και αυτό οφείλεται και σε αυστηρότερες και ποιοτικότερες επιλογές των εκδοτών. Έχουμε καλούς συγγραφείς, καλά κείμενα, με σύγχρονα θέματα που βρίσκονται κοντά στον κόσμο και στα ενδιαφέροντα των παιδιών».

Μερικά από τα πιο ενδιαφέροντα παιδικά βιβλία της χρονιάς που πέρασε είναι υποψήφια για τα βραβεία του Κύκλου του Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου, που θα απονεμηθούν την Τρίτη 2 Απριλίου, στο θέατρο της Ελληνοαμερικάνικης Ένωσης (Μασσαλίας 22, Κολωνάκι), στις 7.00 μ.μ.

Ηλεκτρονικό και έντυπο βιβλίο μπορούν να συνυπάρξουν



Η καινούργια γενιά αναγνωστών είναι αρκετά διαφορετική από τους αναγνώστες του έντυπου βιβλίου. Εξοικειωμένοι από πολύ νωρίς με τα ηλεκτρονικά μέσα, οι νέοι αναγνώστες συμβάλλουν όλο και περισσότερο στην άνοδο των πωλήσεων των ηλεκτρονικών συσκευών που έχουν την ικανότητα να διαβάζουν.


Αριστουργήματα Νεοελληνικής Τέχνης δημοπρατούνται στο Λονδίνο

Η εκπρόσωπος του οίκου δημοπρασιών Bonham's, Τερψιχόρη Αγγελοπούλου, μιλάει αποκλειστικά στο naftemporiki.gr
Τρίτη, 02 Απριλίου 2013 10:30
«Επιστροφή από την Τροία» του  Αλέκου Φασιανού (1935), ένα σημαντικό έργο του διεθνή Έλληνα καλλιτέχνη που ενσωματώνει μνήμες του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού και το οποίο παρουσιάστηκε στην έκθεση «Οδύσσεια» στο Beaubourg στο Παρίσι το 1986. Εκτίμηση: ₤70.000-90.000.


Την 22η δημοπρασία Greek Sale με σπουδαία έργα κορυφαίων ελλήνων καλλιτεχνών  -η οποία  θα πραγματοποιηθεί στις 24 Απριλίου στην έδρα του στο Λονδίνο (101 New Bond Street)- ανακοίνωσε ο διεθνής οίκος Bonhams,  σε συνεργασία με την εταιρεία εικαστικών συμβούλων Art Expertise .
Σε μια δύσκολη για τον ελληνισμό συγκυρία δίδεται η ευκαιρία να αναδειχθούν και να προβληθούν στη διεθνή σκηνή οι αξίες της Νεοελληνικής Τέχνης, όπως τις διατύπωσαν κορυφαίοι έλληνες δημιουργοί του 19ου και του 20ού αιώνα. Η εικαστική αυτή κληρονομιά αποτελεί μια πολύτιμη παρακαταθήκη πολιτισμού και παιδείας, η οποία αποτυπώνει τις ιστορικές συντεταγμένες του νεότερου ελληνισμού και συγχρόνως επεξεργάζεται αισθητικούς προβληματισμούς για λογαριασμό του συνόλου της ευρωπαϊκής τέχνης.  
108 επιλεγμένα έργα

«Συνθεμένα Σπίτια, Ύδρα»  του Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα (1906-1994), ένας ύμνος στη μοναδική αρχιτεκτονική φυσιογνωμία της Ύδρας και ένα κομψοτέχνημα γεωμετρικής αφαίρεσης που αντανακλά την ποιότητα των κορυφαίων έργων του Picasso της δεκαετίας του 1930. Εκτίμηση: ₤60.000-80.000.
«Φθινόπωρο» του Γιάννη Τσαρούχη (1910-1989).
Η δημοπρασία Greek Sale περιλαμβάνει 108 επιλεγμένα έργα ζωγραφικής και γλυπτικής με προ-εκτιμήσεις από 4.000 έως 200.000 λίρες Αγγλίας (4.740 - 237.000 ευρώ). Ανάμεσά τους ξεχωρίζουν οι δημιουργίες  «Φθινόπωρο του Γιάννη Τσαρούχη» (1910-1989) -με εκτίμηση 150.000-200.000 λίρες, «Η πυρπόληση της Τουρκικής Ναυαρχίδας»  του Κωνσταντίνου Βολανάκη (1837-1907) -με εκτίμηση 100.000-150.000 λίρες, «Ο Αυτοκράτορας Κωνσταντίνος ΧΙ Παλαιολόγος στα τείχη της Κωνσταντινούπολης» του Θεόφιλου Χατζημιχαήλ (1867-1934) -το οποίο εκτιμάται στις 80.000-120.000 λίρες. Στη δημοπρασία περιλαμβάνονται, επίσης, έργα των Θεόδωρου Ράλλη, Μιχάλη Οικονόμου, Θεόφραστου Τριανταφυλλίδη, Αλέξη Ακριθάκη, Σπύρου Παπαλουκά, Κωνσταντίνου Μαλέα, Αλέκου Κοντόπουλου, Γιάννη Σπυρόπουλου, Σπύρου Βασιλείου, Πολύκλειτου Ρέγκου, Θανάση Τσίγκου, Γιάννη Γαΐτη, Νίκου Κεσσανλή, Οπυς Ζούνη, Παναγιώτη Τέτση, Κώστα Κουλεντιανού, Γιώργου Ζογγολόπουλου, Θεόδωρου Στάμου, Κώστα Τσόκλη, Παύλου, Takis, Γιάννη Κόττη, Αλέκου Φασιανού κ.ά..
Οι πίνακες και τα γλυπτά θα εκτεθούν πριν από τη δημοπρασία στη γκαλερί  Image, Λ. Αμαλίας 36,  στο Σύνταγμα 9,10 και 11 Απριλίου.   
Η εξειδικευμένη σύμβουλος τέχνης, Τερψιχόρη Αγγελοπούλου, εκπρόσωπος του οίκου Bonhams μας μίλησε για την επικείμενη δημοπρασία.
Πόσο έχει επηρεάσει η οικονομική κρίση την αγορά έργων τέχνης; 

«Η αγορά της τέχνης αποτελεί μέρος της οικονομίας και μάλιστα ένα πολύ δυναμικό κομμάτι της. Το ξεκίνημα της κρίσης δημιούργησε μια αστάθεια και στην αγορά τέχνης, όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και σε παγκόσμιο επίπεδο.  Από την άλλη, η κρίση δημιουργεί νέα δεδομένα στα οποία προσαρμοζόμαστε για να εξυπηρετήσουμε καλύτερα τους πελάτες μας. Δύο χρόνια μετά, υπάρχει στροφή καθώς οι επενδυτές/αγοραστές συνειδητοποιούν ότι η αγορά έργων τέχνης αποδεικνύεται η πλέον σταθερή αξία. Παρατηρήσαμε μεγάλο ενδιαφέρον και δυναμική συμμετοχή ιδιαίτερα στα έργα γνωστών καθιερωμένων καλλιτεχνών (Θεόφιλος, Τσαρούχης, Ακριθάκης, Γκίκας, Σπυρόπουλος). Πιστεύουμε ότι η δυσπιστία στα οικονομικά προϊόντα θα ενισχύσει το ενδιαφέρον στην αγορά τέχνης». Ποια χαρακτηριστικά ενός έργου  και  ποιες άλλοι παράμετροι παίζουν κεντρικό ρόλο στην προ-εκτίμησή του;
«Το όνομα του καλλιτέχνη, το θέμα, η προέλευσή του, οι τυχόν εκθέσεις και σημαντικές δημοσιεύσεις, η ποιότητα, η κατάσταση, η θέση του καλλιτέχνη στην αγορά τέχνης την συγκεκριμένη περίοδο, το μέγεθος και οι τάσεις της εποχής».
Ποια είναι η απήχηση των «ελληνικής καταγωγής» δημοπρασιών;
«Αρκετά μεγάλη εκτός Ελλάδος, στο ελληνικό κοινό κυρίως της Ευρώπης και της Αμερικής».
Θα μπορούσαμε να σκιαγραφήσουμε κάποια κοινά χαρακτηριστικά στο προφίλ των  αγοραστών – αλλά και των ενδιαφερομένων -  των Greek Sales; 
«Λάτρεις της τέχνης και του πολιτισμού και επενδυτές, ηλικίας 40-70 ετών, ανώτερου μορφωτικού επιπέδου».
Τι οδηγεί, συνήθως, έναν συλλέκτη να αποχωριστεί κομμάτι της συλλογής του;  
«Οι λόγοι είναι συνήθως τα 3 “D”. Δηλαδή, Death, Divorce, Debt, Downsize».
Μέσα από την εμπειρία σας, ποια συμβουλή θα δίνατε σε έναν νέο συλλέκτη;

«Η πυρπόληση της Τουρκικής Ναυαρχίδας»  του Κωνσταντίνου Βολανάκη (1837-1907) που αποτυπώνει με εξαιρετική εκφραστικότητα και δεξιοτεχνία μια  από τις πιο λαμπρές στιγμές της ελληνικής ιστορίας. Εκτίμηση: ₤100.000-150.000.
«Να βλέπει όσο περισσότερο τέχνη μπορεί, παρακολουθώντας εκθέσεις σε Μουσεία και γκαλερί, να διαβάζει και να παρακολουθεί τις δημοπρασίες. Να ενημερώνεται για πιο συγκεκριμένα θέματα (όπως για παράδειγμα για θέματα γνησιότητας) από ειδικούς/ επαγγελματίες». Γιώργος Σ. Κουλουβάρης naftemporiki.gr

Ρέμα της Καισαριανής είναι ο Ηριδανός

Σύμφωνα με υδρογεωλογική έρευνα που καταρρίπτει όσα πιστεύαμε ως σήμερα
Ρέμα της Καισαριανής είναι ο Ηριδανός



  Ηταν ο Ηριδανός εκεί που πιστεύουμε;  Κι  αν  δεν  ήταν  εκεί,  πού  ήταν;  Μ΄ αυτά  τα  ...προβοκατόρικα  ερωτήματα  άρχισε την  ομιλία  του,   την Δευτέρα  το απόγευμα   στο Μουσείον της Πόλεως των Αθηνών - Ιδρυμα  Βούρου-Ευταξία ο δρ Ε. Χιώτης, μηχανικός μεταλλείων - μεταλλουργός   και τ. διευθυντής του Ινστιτούτου Γεωλογικών και Μεταλλευτικών Ερευνών. Αντιμετωπίζοντας λοιπόν από  υδρογεωλογική  σκοπιά ένα  θέμα,  που φαίνεται λυμένο στην  εποχή  μας  ο κ. Χιώτης  έκανε την  έκπληξη:  Ο Ηριδανός δεν  είναι αυτός  που  νομίζουμε  _ λέει_ παρά  ένα  άλλο ποταμάκι,  που  πηγάζει από τον  Υμηττό!  Προς  απόδειξη  μάλιστα δεν χρησιμοποίησε τελικώς,  μόνον  γεωλογικά στοιχεία  αλλά και αρχαίες  πηγές  καθώς  και νεώτερες.

Σύμφωνα  με την κρατούσα  άποψη  ο  Ηριδανός  πηγάζει  από τον Λυκαβηττό, οδεύει  μέσω του Εθνικού  Κήπου προς το  Σύνταγμα,  διασχίζει  την Βασιλίσσης Αμαλίας  περνάει  απέναντι  στην  Μητροπόλεως, την οποία σχεδόν ακολουθεί, τον  βρίσκουμε στον σταθμό του Μοναστηρίου  όπου  έχει  γίνει ανάδειξη τμήματος της  κοίτης του και από  εκεί  φθάνει στον αρχαιολογικό χώρο του  Κεραμεικού  όπου είναι ορατός. Στην  συνέχεια η  διαδρομή  του χάνεται αν  και  υποτίθεται,  ότι  φθάνει στον  Κηφισό.

Η άποψη αυτή,  όμως,  όπως  επισημαίνει ο κ. Χιώτης  οφείλεται σε δημοσίευση του Ντέρπφελντ  το 1888, ο οποίος ανέτρεψε τις   έως  τότε αποδεκτές αντιλήψεις.  Και  ποιες  ήταν αυτές;  «Οτι οι  πρώτοι περιηγητές και κατόπιν η ομάδα του Γερμανικού Αρχαιολογικού Ινστιτούτου είχαν αποκρυσταλλώσει την άποψη,  πως ο Ηριδανός της αρχαιότητας ταυτιζόταν με τον κύριο παραπόταμο του Ιλισού, το σημερινό ρέμα της Καισαριανής. Αυτό που συμβάλλει στον Ιλισό στη νότια πλευρά της Εθνικής Πινακοθήκης. Ας σημειωθεί, ότι την άποψη αυτή για τον Ηριδανό αποδέχονται και σήμερα υδρολόγοι μηχανικοί»,  λέει ο ίδιος.

Iδιαίτερα σημαντική στο θέμα του Ηριδανού  θεωρεί και την  συμβολή του Τσίλλερ, ο οποίος μελέτησε επί μακρόν και δημοσίευσε το 1877 τα υδραυλικά έργα της αρχαιότητας με βάση τα ευρήματά του σε θεμέλια πολυάριθμων οικοδομών στην Αθήνα  αλλά και με άμεσες παρατηρήσεις από τον Υμηττό  ως το Γαλάτσι και την Κηφισιά.  Μεταξύ άλλων αναφέρει το υδραγωγείο της Αγίας Τριάδας Κεραμεικού και τον αρχαίο υπόνομο της Αθήνας.

«Σημειώστε ότι δεν είναι γνωστή η αρχή του Υδραγωγείου της Αγίας Τριάδας, αλλά κατευθύνεται υπόγεια προς τη Ρωσική εκκλησία και ο  Τσίλλερ  εύλογα υποθέτει ότι συσχετίζεται με τα υδραγωγεία που είναι γνωστά στον Εθνικό Κήπο»,  λέει  κ. Χιώτης προσθέτοντας  πως: «Εντεκα χρόνια αργότερα  όμως,  σε δημοσίευσή του ο Ντέρπφελντ  συνενώνει τον υπόνομο και το υδραγωγείο της Αγίας Τριάδας σε μια οντότητα, την οποία ταυτίζει με τον Ηριδανό».

Το  συμπέρασμα  που  προκύπτει εξάλλου  από την μελέτη των  γεωλογικών στοιχείων  είναι  ότι η   λεκάνη απορροής  του γνωστού Ηριδανού μπορεί να τροφοδοτήσει   μόνον ένα χείμαρρο και ότι δεν υφίστανται οι προϋποθέσεις ύπαρξης πηγών στους πρόποδες του Λυκαβητού, όπως τις φαντάζεται ο Ντέρπφελντ.

 Συγκεκριμένα η γνωστότερη και σημαντικότερη πηγή εκτός των τειχών της αρχαίας Αθήνας είναι αυτή της Καλλιρρόης, στην κοίτη του Ιλισού πλησίον της Αγίας Φωτεινής, γνωστή και στους νεότερους χρόνους. Ο Ανδρέας Σκιάς μάλιστα στην ανασκαφή της περιοχής το 1893 περιγράφει παραστατικά τη γεωλογική τομή των υδροφόρων σχηματισμών ως  εξής: «βραχώδη στεφάνην ασβεστολίθων εξ ης κατακρημνίζεται το ύδωρ του ποταμού».

Αλλες πηγές, που σημειώνονται στους παλιούς χάρτες είναι είτε κατά μήκος του Ιλισού, είτε στην ευρύτερη περιοχή του Υμηττού, ορισμένες από τις οποίες υπάρχουν και σήμερα.

 «Από την κατανομή αυτή των πηγών, σε συνδυασμό με το γεωλογικό χάρτη του ΙΓΜΕ, συμπεραίνουμε ότι _ με εξαίρεση την πηγή βόρεια του Λυκαβηττού_  μόνον ο Υμηττός μπορεί να τροφοδοτήσει πηγές, οι οποίες αναπτύσσονται κατά μήκος του Ιλισού ή νοτιότερα. Επομένως, οι γειτονικότερες πηγές καθαρού ύδατος προς τις πύλες Διοχάρους θα πρέπει να αναζητηθούν κατά μήκος του Ιλισού», όπως  λέει ο ερευνητής.

Ποιά ήταν όμως η πορεία του Ηριδανού πέραν του Κεραμεικού;

«Η πρόοδος των ανασκαφών  έδειξε ότι πιθανότερη ήταν η συνέχιση προς τα ΒΔ, όπως φαίνεται σε χάρτη του Judeich του 1931», καταλήγει ο κ. Χιώτης. Αναμένοντας πλέον  από εδώ  και πέρα την  άποψη και των αρχαιολόγων στην έρευνά  του.

Σφραγίζει θέατρα ο Δήμος Αθηναίων από την Τρίτη

Αφορά στις αίθουσες που δεν πληρούν τις προϋποθέσεις λειτουργίας

Σφραγίζει θέατρα ο Δήμος Αθηναίων από την Τρίτη



Από την Τρίτη ο δήμος Αθηναίων θα ξεκινήσει το σφράγισμα των θεάτρων και των θεατρικών χώρων που δεν πληρούν, σύμφωνα με τον νόμο του 1937, τις απαραίτητες προϋποθέσεις λειτουργίας. Το ζήτημα που τέθηκε τις τελευταίες δύο εβδομάδες, μετά τις επιστολές της Διεύθυνσης Εμπορίου & Ανάπτυξης του Δήμου Αθηναίων, οδήγησε στην πρώτη επίσημη, ανοιχτή συνέλευση εκπροσώπων όλων των σχετικών τομέων, από την Ένωση Χώρων Πολιτισμού Αθήνας στο θέατρο Olvio. Ηταν εκεί εκπρόσωποι του ΣΕΗ, του Σωματείου Αστικών Μη Κερδοσκοπικών Εταιριών, του Σωματείου Ελλήνων Χορογράφων, της ΠΟΘΑ, καθώς και Δημοτικοί Σύμβουλοι, νομικοί, εκπρόσωποι πολιτικών παρατάξεων κ.ά.
 
Οι άνθρωποι του θεάτρου αποφάσισαν να επιδώσουν στις αρμόδιες αρχές επιστολή, στην οποία απαιτούν την αναστολή αορίστου χρόνου των αποφάσεων σφράγισης του Δήμου με παράλληλη  τροποποίηση του νομοθετικού πλαισίου που αφήνει εκτεθειμένους τους χώρους πολιτισμού. Επίσης θα προχωρήσουν σε ατομικές και συλλογικές νομικές προσφυγές για να ανατραπεί το σχέδιο σφράγισης των χώρων το γρηγορότερο δυνατό, ενώ αύριο, Τρίτη (2/4), θα διαμαρτυρηθούν έξω από το θέατρο Ακαδήμεια, το πρώτο στη λίστα για να σφραγισθεί. Τέλος, την Πέμπτη θα δοθεί συνέντευξη τύπου στο θέατρο OLVIO  (12.00).
Μετά το Ακαδήμεια ακολουθούν τα Kινητήρας Studio (8/4), Δυναμό (10/4), Rabbithole (10/4), Aβατον (11/4), 104 (11/4), Χώρος Τέχνης Δια Δύο (15/4), Βαφείο (15/4), Χώρος Τέχνης Vault (15/4), Olvio (15/4), Beton 7 (15/4), KNOT Gallery (16/4), Διέλευσις (16/4) και Θεμέλιο (16/4).
Ωστόσο, μετά από διαβεβαίωση του αντιδημάρχου προς τον υπεύθυνο του θεάτρου Ακαδήμεια, τον σκηνοθέτη Δημήτρη Σεϊτάνη,  θα αποφευχθεί το σφράγισμα. Μιλώντας στο βημα on line, ο σκηνοθέτης επιβεβαιώσε την έλλειψη άδειας ως προς το τυπικό της μέρος, αφού, όπως υπογράμμισε υπάρχει στο θέατρο Ακαδήμεια η άδεια πυρόσβεσης, η έξοδος κινδύνου ενώ έχει όλα τα υπόλοιπα χαρτιά έτοιμα προς κατάθεση στις αρμόδιες υπηρεσίες. Επισημαίνει όμως ότι το πιο σημαντικό είναι να συζητηθεί εκ νέου το θέμα της ασφάλειας των χώρων και τους όρους της άδειας, ανανεώνοντας έναν νόμο που ζητά μέχρι και πτυελοδοχεία μέσα στα θέατρα....  Επιπλέον αναμένεται και η επιστροφή του δημάρχου Γιώργου Καμίνη από την Κίνα, ώστε να επιληφθεί και ο ίδιος τους θέματος. ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ:  01/04/2013 Λοβέρδου Μυρτώ,  ΤΟ ΒΗΜΑ

Αρχαίο θέατρο Επιδαύρου: Πρώτο στην ακουστική και με τη βούλα

Αρχαίο θέατρο Επιδαύρου: Πρώτο στην ακουστική και με τη βούλα



 Ελαβε άριστα μετά από μετρήσεις ομάδων ερευνητών

Τέλεια προσαρμοσμένη και κατάλληλη για  την  υποστήριξη της ομιλίας σε παραστάσεις αρχαίου δράματος  είναι η ακουστική του θεάτρου της Επιδαύρου. Κάτι  το  οποίο γνωρίζαμε  ασφαλώς,  μόνον  που τώρα  αποδεικνύεται και  με σύγχρονες  ακουστικές  μετρήσεις και μάλιστα από ξεχωριστές ομάδες ερευνητών. Τα  αποτελέσματα αναφέρονται στο τελευταίο τεύχος  (Ιανουάριος -Φεβρουάριος 2013)  του Acta Acustica united with Acustica, που είναι το  επίσημο επιστημονικό περιοδικό της Ευρωπαϊκής Ενωσης Ακουστικής (European Acoustics Association),  όπου  παρουσιάζεται  ένα  ειδικό αφιέρωμα για την ακουστική των αρχαίων θεάτρων.  Συγκριμένα  μάλιστα τα  επιστημονικά αυτά άρθρα επιλέχθηκαν από εργασίες που   είχαν παρουσιασθεί  στο  1ο Πανευρωπαϊκό Συνέδριο Ακουστικής Αρχαίων Θεάτρων,  που  είχε  πραγματοποιηθεί στο Πανεπιστήμιο Πατρών τον Σεπτέμβριο του 2011.

Η μέτρηση και η ανάλυση της ακουστικής του αρχαίου θεάτρου της Επιδαύρου συγκέντρωσε,  όπως  είναι φυσικό  το  ενδιαφέρον  όλων των ερευνητών, δεδομένης της  φήμης  του  ανάμεσα σε  όλα τα  άλλα παρόμοια  οικοδομήματα   αλλά  βέβαια  και για το  γεγονός  ότι η απαρχή του ακουστικού σχεδιασμού χώρων μεγάλων ακροατήριων βρίσκεται στην αρχιτεκτονική των αρχαίων ελληνικών θεάτρων. Παράλληλα  βεβαίως  εξετάσθηκαν τα ελληνορωμαϊκά θέατρα, τα ωδεία, οι  διάφοροι  χώροι θεάτρου, μουσικής, θεάματος και λατρείας, ακόμη  οι  μέθοδοι αντιμετώπισης των ακουστικών προβλημάτων κατά την αρχαιότητα κ.ά.
Από  όλα  αυτά η  Επίδαυρος  ήταν εκείνη που έλαβε άριστα, ειδικά σε σχέση με την καταληπτότητα της ομιλίας, ακόμη και στις πιο απομακρυσμένες θέσεις του κοίλου του θεάτρου. Αλλά  και  οι μετρήσεις που  έγιναν  παρουσία θεατών, δεν κατέγραψαν  κάποια  ουσιαστική μείωση  αυτής της  εξαιρετικής  ακουστικής  του θεάτρου.
 Πού  οφείλεται αυτό; Εδώ   μπαίνει  το  έργο των ερευνητών,  που  επεξηγούν με την  χρήση  συγχρόνων μεθόδων ανάλυσης και υπολογιστικής πρόβλεψης  την λειτουργία των ανακλάσεων, που φθάνουν στον ακροατή από τις κοντινές επιφάνειες των εδωλίων.  Διότι  αυτές  οι ανακλάσεις λειτουργούν υποβοηθητικά  προς το αρχικό ακουστικό σήμα με  αποτέλεσμα την  τέλεια  ακουστική που γνωρίζουμε.

 Ενα ακόμη  θέμα  απαντήθηκε  πειστικά  μέσω της  έρευνας  κι  αυτό έχει  να κάνει  με τις ειδικές  θεατρικές  μάσκες που  φορούσαν οι ηθοποιοί στις  παραστάσεις αρχαίου  δράματος. Η  κατασκευή  τους με  βάση τα υπάρχοντα αρχαιολογικά ευρήματα  ήταν  το πρώτο  βήμα  και  οι μετρήσεις  έγιναν  με τη  χρήση ειδικού ανδρείκελου ως  προς τη  διασπορά και την χροιά της φωνής που εκπέμπουν, όσο και ως προς την ένταση της ίδιας της φωνής του, που ακούει ο ηθοποιός. 
 Τα  αποτελέσματα  λοιπόν  έδειξαν,  ότι ναι μεν η χροιά της ομιλίας των ηθοποιών αλλοιωνόταν μέσω της μάσκας,  όμως την  ίδια  στιγμή ενισχυόταν η ένταση της φωνής, που  εκπέμπεται από την πίσω πλευρά του κεφαλιού.  Μια  άλλη  παράμετρος  που  αποκαλύφθηκε  εξάλλου  είναι  ότι η  φωνή του ηθοποιού με την μάσκα δημιουργούσε εξαιρετικά υψηλή, ηχητική στάθμη στα αυτιά του.  Κι  έτσι  είναι  πιθανόν  να χρειάζονταν ειδική εκπαίδευση.

  Οσον αφορά τέλος την χρήση ειδικών  αγγείων για την  βελτίωση  της  ακουστικής των θεάτρων στην αρχαιότητα,  το πείραμα  έγινε  με  βάση  ένα τρισδιάστατο  μοντέλο του αρχαίου  θεάτρου της Λύττου στην Κρήτη,  το  οποίο κατασκευάστηκε με βάση τα αρχιτεκτονικά στοιχεία για την τοποθέτησή τους, που κατέγραψε ένας περιηγητής του 16ου αιώνα ο Ονόριο Μπέλι. Εδώ  όμως τα  αποτελέσματα δεν ήταν ενθαρρυντικά. Γιατί διαπιστώθηκε μία μικρή  μόνον ενίσχυση του ήχου σε θέσεις που  ήταν κοντινές  προς  κάθε  αγγείο, χωρίς σημαντική επίδραση στη συνολική ακουστική.
 Να  σημειωθεί  τέλος,  ότι το ειδικό αυτό τεύχος αποτελεί την  πρώτη επιστημονική καταγραφή του θέματος της ακουστικής των αρχαίων θεάτρων σε παγκόσμιο επίπεδο,  μία πρωτοβουλία του Ελληνικού Ινστιτούτου Ακουστικής πέρα από τα  σύγχρονα θέματα ακουστικής και ελέγχου της ηχορύπανσης με τα  οποία ασχολείται.
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ:  01/04/2013  Θερμού Μαρία,  ΤΟ ΒΗΜΑ

Ανάδειξη του βενετσιάνικου ναού κάτω από το Γιαλί-Τζαμισί των Χανίων

Στο πλαίσιο της ανάπλασης του περιβάλλοντος χώρου του Γιαλί-Τζαμισί στο κέντρο του ενετικού λιμανιού των Χανίων, ξεκίνησαν σήμερα δοκιμαστικές τομές που θα δώσουν στους αρχαιολόγους την ευκαιρία να ανασκάψουν, να καταγράψουν και να αναδείξουν τα θεμέλια του βενετσιάνικου ναού, στη θέση του οποίου την περίοδο της Τουρκοκρατίας ανεγέρθηκε και σώζεται μέχρι σήμερα το μουσουλμανικό τέμενος. 

Το Γιαλί-Τζαμισί στο κέντρο του ενετικού λιμανιού των Χανίων 

Το Γιαλί-Τζαμισί στο κέντρο του ενετικού λιμανιού των Χανίων Η ύπαρξη του μικρού, μονόχωρου ναού είχε καταγραφεί από τους χαρτογράφους της Ενετικής περιόδου και τμήμα των θεμελίων του είχε βρεθεί στο παρελθόν κάτω από το δάπεδο τού τζαμιού στη διάρκεια εργασιών συντήρησης-αναπαλαίωσης.
Ο βενετσιάνικος ναός φαίνεται πως κατεδαφίστηκε αμέσως μετά την κατάληψη των Χανίων από τους Τούρκους, προκειμένου να ανεγερθεί το τέμενος προς τιμήν του πρώτου φρουράρχου των Χανίων, Κιουτσούκ Χασάν, ενώ στα νεότερα χρόνια επικράτησε η ονομασία Γιαλί-Τζαμισί.
Πηγή:ΑΠΕ