Παρασκευή 5 Απριλίου 2013

Έκθεση και ημερίδα "Ο Δαρβίνος σήμερα" στο Παλαιοντολογικό Μουσείο


Από τις 9 Απριλίου 2013 στο Παλαιοντολογικό Μουσείο Ρεθύμνου – Γουλανδρή Φυσικής Ιστορίας θα λειτουργεί η έκθεση με θέμα «Ο Δαρβίνος σήμερα».
Η έκθεση είναι αφιερωμένη στη θεωρία της εξέλιξης και γίνεται σε συνεργασία με το Βρετανικό Συμβούλιο. Είναι συνδεδεμένη με τα διάφορα εκθέματα του Μουσείου απολιθώματα κλπ. και με τις ενδημικές πανίδες θηλαστικών της Κρήτης που εξαφανίστηκαν εντελώς από την Κρήτη πριν από 10.000 χρόνια. Τα απολιθώματα του πλειστόκαινου της Κρήτης, αλλά και τα πολύ παλιότερα αμμωνίτες, ιππάρια, δεινοθήρια αποτελούν τους αδιάψευστους μάρτυρες και συμβάλλουν στη κατανόηση της θεωρίας του Δαρβίνου. Τα κείμενα είναι και στα αγγλικά, έτσι η έκθεση απευθύνεται και στους ξένους επισκέπτες της πόλης μας. Κυρίως όμως η έκθεση θα είναι προσπελάσιμη για τους μαθητές των σχολίων μέσω μιας εκπαιδευτικής ξενάγησης. Την Δευτέρα 8 Απριλίου 2013 θα πραγματοποιηθεί ημερίδα ενημερωτικής συνάντησης προς τους εκπαιδευτικούς και σε όποιους άλλους ενδιαφέρονται.
Θα παραστούν η αντιπρόεδρος του Μουσείου Γουλανδρή Φυσικής Ιστορίας, κ. Φαλή Βογιατζάκη, ο καθηγητής Γεωλογίας Παλαιοντολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Θεοδώρου Γεώργιος και η υπεύθυνη εκπαιδευτικών προγραμμάτων του Μουσείου Γουλανδρή Φυσικής Ιστορίας κ. Λίλη Αλευρά.
www.goodnet.gr

Ο Ρέμπραντ γυρίζει... σπίτι του


«Η νυχτερινή περίπολος» γυρίζει σπίτι της

Στις 13 Απριλίου ξανανοίγει μετά από δέκα χρόνια το Rijksmuseum του Αμστερνταμ

Στις 13 Απριλίου το μουσείο-διαμάντι του Αμστερνταμ, το Rijksmuseum, αλλά και εθνικό μουσείο της Ολλανδίας, ξανανοίγει τις πόρτες του στο κοινό μετά από δέκα χρόνια. Είχε κλείσει το 2003 για μια μεγάλη ανακαίνιση, που κράτησε πέντε χρόνια παραπάνω απ’ όσο είχε υπολογιστεί και κόστισε 500 εκατ. δολάρια. Και να φανταστεί κανείς ότι το μεγαλόπρεπο κτίριο, που σχεδίασε ο Πιέρ Κάιπερς και λειτουργεί από το 1885 φιλοξενώντας τη Χρυσή Εποχή της ολλανδικής ζωγραφικής (Ρέμπραντ, Βερμέερ, Χάλς κ.ά.) δεν άλλαξε σχεδόν καθόλου. Ούτε προσθήκες, ούτε επεκτάσεις, ούτε τίποτα.

Το ιστορικό πρωτόκολλο παράδοσης της Θεσσαλονίκης στο Πολεμικό Μουσείο

 
Το αυθεντικό πρωτόκολλο παράδοσης της Θεσσαλονίκης στον ελληνικό στρατό, με το οποίο απελευθερώθηκε η πόλη στις 26 Οκτωβρίου 1912, καθώς και το τραπέζι - γραφείο του Ταχσίν Πασά, επάνω στο οποίο υπογράφηκε το ιστορικό έγγραφο, εκτίθενται μόνιμα πλέον στο Πολεμικό Μουσείο της Θεσσαλονίκης.

Η επίσημη τελετή παράδοσής τους έγινε την Πέμπτη, στο χώρο του Πολεμικού Μουσείου, παρουσία του υπουργού Μακεδονίας - Θράκης, Θ. Καράογλου, του αρχηγού ΓΕΕΘΑ, Μιχάλη Κωσταράκου, του δημάρχου Θεσσαλονίκης, Γιάννη Μπουτάρη, του δημάρχου Καλαμαριάς Θ. Μπακογλίδη, του διοικητή του Γ'ΣΣ, Ν. Δεβετζή, του μητροπολίτη Άνθιμου, κ.α.. Χαιρετισμό απέστειλαν ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Πάνος Παναγιωτόπουλος, ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Στ. Καλαφάτης, βουλευτές, στελέχη της στρατιωτικής ηγεσίας, κ.α.

Το πρωτόκολλο απελευθέρωσης της Θεσσαλονίκης είναι γραμμένο στη γαλλική γλώσσα και υπογράφηκε από τους αντιπροσώπους του αρχιστρατήγου Κωνσταντίνου, τον αντισυνταγματάρχη Βίκτωρα Δούσμανη και τον λοχαγό Ιωάννη Μεταξά (είναι ιδιόχειρό του) και από την οθωμανική πλευρά, από τον στρατηγό Χασάν Ταχσίν Πασά. Περιέχει, σε μιάμιση σελίδα, τα δέκα πρώτα άρθρα που συντάχθηκαν για την παράδοση της πόλης.

Στο Πολεμικό Μουσείο αποδόθηκαν επίσης και εκτίθενται η μεγάλη ελληνική σημαία, που υψώθηκε στο Λευκό Πύργο στις επετειακές εκδηλώσεις του ΥΜΑΘ, τον Οκτώβριο του 2012 για τα 100 χρόνια απελευθέρωσης της Θεσσαλονίκης, το βιβλίο εντυπώσεων της έκθεσης «Κειμήλια Απελευθέρωσης: 1912-13", ενθυμήματα και αρχειακό υλικό των επετειακών δράσεων του ΥΜΑΘ.

Στην ομιλία του ο κ. Καράογλου ευχαρίστησε τη στρατιωτική ηγεσία για την ανταπόκριση στο αίτημα να μεταβιβαστεί το πρωτόκολλο από τη Διεύθυνση Ιστορίας Στρατού, στο χώρο «που δικαιωματικά έπρεπε να βρίσκεται, στο σπίτι του», καθώς και τον Αθανάσιο Φλόκα, που παραχώρησε το ιστορικό τραπέζι πάνω στο οποίο υπογράφηκε το πρωτόκολλο. Τα δύο κειμήλια είχαν εκτεθεί για πρώτη φορά στην Έκθεση «Κειμήλια Απελευθέρωσης 1912-13» του ΥΜΑΘ και στη συνέχεια χάρη στις ενέργειες και τη συνεργασία της πολιτικής και στρατιωτικής ηγεσίας έγινε δυνατό να ενταχθούν και επίσημα στις συλλογές του Πολεμικού Μουσείου.

Από την πλευρά του, ο αρχηγός ΓΕΕΘΑ Μιχάλης Κωσταράκος αναφέρθηκε στις διαδικασίες που ακολουθήθηκαν ώστε το πραγματικό έγγραφο, που επικύρωσε την απελευθέρωση της πόλης το 1912, «να βρίσκεται εκεί που πραγματικά πρέπει να είναι» στη Θεσσαλονίκη. Ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης εξάλλου, τόνισε ότι το ενδιαφέρον του δήμου στρέφεται, μεταξύ άλλων, στο πώς θα αξιοποιηθούν «ως πυρήνες» το Πολεμικό Μουσείο και το Μουσείο Μακεδονικού Αγώνα, για την ανάδειξη του ιστορικού ρόλου της Θεσσαλονίκης.

Επιμέλεια: Μαριάννα Μαρμαρά
Πηγή: ΑΠΕ    Πέμπτη, 4 Απριλίου 2013, http://www.zougla.gr 

Ένεση αισιοδοξίας το νέο «Εμπορικόν»

Το «Εμπορικόν» είναι επισήμως εργοτάξιο. Εδώ και μερικές ημέρες η όψη τού σχεδόν ερειπωμένου κτιρίου της οδού Αιόλου είναι καλυμμένη με τις χαρακτηριστικές πράσινες λινάτσες που σηματοδοτούν τον ερχομό μιας νέας εποχής.


Οπως τη φαντάστηκε ένα ευέλικτο σχήμα Ελλήνων επενδυτών που αγωνίστηκε σκληρά, υπέμεινε την αθάνατη ελληνική γραφειοκρατία και τώρα είναι έτοιμο να βάλει μπροστά το σχέδιό του. Οι βασικές κατασκευαστικές εργασίες ξεκίνησαν πριν από δύο μήνες.
Το «Εμπορικόν» θα λειτουργήσει ξανά ως ξενοδοχείο και μάλιστα πέντε αστέρων, αφού θα στεγάσει 12 δωμάτια πολυτελείας αναβαθμίζοντας σημαντικά το προφίλ μιας εξαιρετικά τουριστικής περιοχής. Οι εργασίες θα εξελιχθούν σε δύο φάσεις.

«Λίφτινγκ» στη σκηνή της Επιδαύρου

Τη μερική αποκατάσταση του σκηνικού οικοδομήματος προβλέπει ένα ιδιαίτερα ενδιαφέρον πρόγραμμα της Επιτροπής Συντηρήσεως Μνημείων Επιδαύρου.

«Λίφτινγκ» στη σκηνή της Επιδαύρου

Αυτός ο τρόπος κρίθηκε ο καλύτερος για την προστασία των ευπαθών λειψάνων της σκηνής που σήμερα έχουν εγκιβωτισθεί σε ξύλινες κατασκευές. Πολλές φορές, μάλιστα, υπήρξε διαμάχη με τους σκηνοθέτες παραστάσεων που ήθελαν να τα εντάξουν σε αυτές.
Θα χρησιμοποιηθεί το αρχαίο υλικό και μέρος του νέου που κατασκευάσθηκε το 1960 για την αναστήλωση του προσκηνίου, αλλά γρήγορα τότε απομακρύνθηκε. Σύμφωνα με τις φήμες, ο ίδιος ο Αλέξης Μινωτής είχε ζητήσει την απομάκρυνση, που έγινε έπειτα από «πλάγια» παρέμβαση του τότε πρωθυπουργού, Κωνσταντίνου Καραμανλή.

Γερμανίδα έσπασε το δάκτυλο της Πολυξένης

ΥΠΑΡΧΟΥΝ και σύγχρονοι Bάνδαλοι που δεν ορρωδούν παρά το ότι δεν έχουν  κανένα όφελος να καταστρέψουν ανεκτίμητα έργα τέχνης. Την περασμένη Πέμπτη στη Φλωρεντία μία Γερμανίδα τουρίστρια έσπασε το δάκτυλο του γλυπτού που αναπαριστά τη θυσία της Πολυξένης πάνω στον τάφο του Αχιλλέα. Το γλυπτό είναι δημιουργία του  Pio Fedi και βρίσκεται στον σκεπαστό  χώρο της Loggia στη  διάσημη πλατεία Della Signoria, που χτίστηκε  τον 14ο αιώνα με σκοπό να στεγάζει το κοινό σε δημόσιες τελετές.  Το γλυπτό, κατασκευασμένο στα μέσα του 19ου, είναι το πιο πρόσφατα από τα αριστουργήματα της παγκόσμιας τέχνης που βρίσκονται δίπλα του, όπως το χάλκινο άγαλμα του Περσέα που κραδαίνει το κεφάλι της μέδουσας του Τσελίνι (1554).

 Μετά το συμβάν η δράστρια εξαφανίστηκε. Όμως για κακή της τύχη  έγινε αντιληπτή από τον ιδιωτικό φρουρό που περιπολούσε στην πλατεία, ο οποίος ειδοποίησε την αστυνομία δίνοντας την λεπτομερή περιγραφή της. Η γυναίκα συνελήφθη λίγο αργότερα.

Όμως δεν είναι η πρώτη φορά που τα δάκτυλα γίνονται στόχος βανδάλων. Συγκεκριμένα είναι η τρίτη φορά από το 2008 με «θύμα» το γλυπτό του  Τζιαμπολόνια που  αναπαριστά την  "αρπαγή των Σαββίνων" του 16ου αιώνα. 

Εικαστική περιπλάνηση στην ποίηση του Καβάφη


Η ομαδική εικαστική έκθεση «Αόρατος Θίασος», με εικαστικές προσεγγίσεις στον ποιητικό κόσμο του Κ.Π. Καβάφη, εγκαινιάζεται σήμερα Πέμπτη, στις 8.30 το βράδυ στην αίθουσα τέχνης Ianos.
Η έκθεση - υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση της Μικρής Άρκτου και την επιμέλεια της Ίριδας Κρητικού -  παρουσιάζει θεματικά αφιερώματα και ατομικές εκθέσεις με κυρίαρχη αφετηρία την άμεση ή έμμεση αναφορά στο πολυσχιδές, συναρπαστικό σύμπαν του βιβλίου.

Η τέχνη «ψαλιδίζει» το ελληνικό χρέος

 ΔΗΜΟΠΡΑΣΙΑ ΣΤΟ ΛΟΝΔΙΝΟ
Η τέχνη «ψαλιδίζει» το ελληνικό χρέος
Είναι αρκετά 155.000 ευρώ για να μειώσουν το ελληνικό χρέος; Μπορεί το ποσό να μοιάζει σταγόνα στον ωκεανό, είναι όμως αυτό που 32 από τους σημαντικότερους έλληνες εικαστικούς θα επιχειρήσουν να συγκεντρώσουν και - γιατί όχι; - να ξεπεράσουν για να μειώσουν το χρέος μέσω δημοπρασίας των έργων τους, η οποία θα γίνει στο Λονδίνο από τον οίκο Μπόναμς αφιλοκερδώς στο περιθώριο της εαρινής διοργάνωσης με ελληνικά έργα τέχνης που θα διεξαχθεί στις 24 Απριλίου.
Πίσω από την πρωτοβουλία βρίσκεται η Ελληνογερμανική Αγωγή που ξεκίνησε δειλά το φθινόπωρο να απευθύνεται σε έλληνες καλλιτέχνες και να προτείνει την ιδέα της ώστε το ποσό που θα συγκεντρωθεί να δοθεί στον μη κερδοσκοπικό οργανισμό Greece Debt Free, που αγοράζει στη δευτερογενή αγορά ελληνικά ομόλογα και τα ακυρώνει.

Διαδραστικό κινηματογραφικό παιχνίδι για παιδιά και ενήλικες

Το «Les Enfants de Lumière», ένα διαδραστικό κινηματογραφικό παιχνίδι, το οποίο έχει σκοπό την εισαγωγή των παιδιών αλλά και των ενηλίκων στην ιστορία του γαλλικού κινηματογράφου, παρουσιάζουν το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας - Νύχτες Πρεμιέρας και το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, στο πλαίσιο του 14ου Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου. 



Θα προβληθούν βίντεο-αποσπάσματα από τις σημαντικότερες στιγμές του Γαλλικού κινηματογράφου. Από τους αδερφούς Λιμιέρ στον Ζορζ Μελιές και από τον σουρεαλισμό του Μπουνιουέλ και του Νταλί στον ποιητικό ρεαλισμό του Μαρσέλ Καρνέ. Από την εποχή των μεγάλων σταρ όπως, η Ζαν Μορό, η Κατρίν Ντενέβ, ο Αλέν Ντελόν, ο Ζαν Πολ Μπελμοντό και ο Ζαν Λουί Τρεντινιάν, στους μεγάλους κωμικούς, όπως ο Λουί Ντεφινές, μέχρι και σήμερα, στην εξέλιξη του σινεμά κινουμένων σχεδίων.
Παράλληλα με την προβολή, θα μεσολαβεί σχολιασμός του καλλιτεχνικού διευθυντή του Φεστιβάλ, Ορέστη Ανδρεαδάκη, με ερωτήσεις και συμμετοχή των μαθητών και του κοινού.
Η είσοδος είναι ελεύθερη. Οι προβολές θα πραγματοποιηθούν στον χώρο του Αρχαιολογικού Μουσείου (οδός Τοσίτσα αρ. 1, Αθήνα), την Παρασκευή  5 Απριλίου, την Τρίτη 09 Απριλίου  και την  Τετάρτη 10 Απριλίου, στις 10 π.μ. Διάρκεια περίπου μία ώρα.

Λαθρομετανάστες, εκμετάλλευση, ρατσισμός, στην Ταινιοθήκη Ελλάδας

Η νέα ταινία του Πέτρου Σεβαστίκογλου «Attrative illusion»
 Λαθρομετανάστες, εκμετάλλευση, ρατσισμός, στην Ταινιοθήκη Ελλάδας
Ανοιχτή συζήτηση με το κοινό παρουσία του σκηνοθέτη Πέτρου Σεβαστίκογλου και των  συντελεστών της ταινίας «Attractive illusion» θα λάβει χώρα στην Ταινιοθήκη της Ελλάδας την Κυριακή 7 Απριλίου, αμέσως μετά την προβολή των 19.00. Η συζήτηση αναμένεται να έχει τεράστιο ενδιαφέρον λαμβανομένου υπόψη ότι το φιλμ αφορά την προσπάθεια λαθρομεταστατών να επιβιώσουν σε μια πόλη με έντονο ρατσιστικό κλίμα όπως η Αθήνα των τελευταίων χρόνων.