Παρασκευή 5 Απριλίου 2013

Ο Ρέμπραντ γυρίζει... σπίτι του


«Η νυχτερινή περίπολος» γυρίζει σπίτι της

Στις 13 Απριλίου ξανανοίγει μετά από δέκα χρόνια το Rijksmuseum του Αμστερνταμ

Στις 13 Απριλίου το μουσείο-διαμάντι του Αμστερνταμ, το Rijksmuseum, αλλά και εθνικό μουσείο της Ολλανδίας, ξανανοίγει τις πόρτες του στο κοινό μετά από δέκα χρόνια. Είχε κλείσει το 2003 για μια μεγάλη ανακαίνιση, που κράτησε πέντε χρόνια παραπάνω απ’ όσο είχε υπολογιστεί και κόστισε 500 εκατ. δολάρια. Και να φανταστεί κανείς ότι το μεγαλόπρεπο κτίριο, που σχεδίασε ο Πιέρ Κάιπερς και λειτουργεί από το 1885 φιλοξενώντας τη Χρυσή Εποχή της ολλανδικής ζωγραφικής (Ρέμπραντ, Βερμέερ, Χάλς κ.ά.) δεν άλλαξε σχεδόν καθόλου. Ούτε προσθήκες, ούτε επεκτάσεις, ούτε τίποτα.



Αυτό δεν σημαίνει ότι ο Ισπανός αρχιτέκτονας Κρουζ ι Ορτίζ, που είχε κερδίσει τον διεθνή διαγωνισμό, δεν ζορίστηκε. Και μόνο ο καθαρισμός και η ανάδειξη λεπτομερειών που με τα χρόνια είχαν καλυφθεί, αποδείχτηκε πολύπλοκη και χρονοβόρα δουλειά. Επιπλέον το Ρεϊκσμουζέουμ έχει πια καινούργια είσοδο, μια ειδική ασιατική πτέρυγα, χώρους για υπαίθριες εκθέσεις, καταστήματα, εστιατόρια, διευκολύνσεις για εκπαιδευτικά προγράμματα και μια εντελώς ανανεωμένη βιβλιοθήκη. Με λίγα λόγια αναδείχτηκε σε όλο του το μεγαλείο του 19ου αιώνα εφοδιασμένο με κάθε τεχνολογική καινοτομία τού 21ου.

Η μεγαλύτερη αλλαγή που πραγματοποιήθηκε είναι η ένωση δυο εσωτερικών αυλών του και η δημιουργία στη θέση τους ενός αίθριου βυθισμένου κάτω από το έδαφος. Ετσι το μουσείο κέρδισε 24 χιλιάδες τετραγωνικά μέτρα γεμάτα φως, με γυάλινη οροφή, στα οποία η είσοδος θα είναι εντελώς δωρεάν. Δηλαδή, κάτι σαν το Turbine Hall τής Tate Modern, θα φιλοξενεί παραστάσεις και εικαστικές εγκαταστάσεις.

Κέντρο του μουσείου παραμένει φυσικά η αίθουσα που φιλοξενεί τον μεγαλύτερο θησαυρό του. Η «Νυχτερινή περίπολος» του Ρέμπραντ επέστρεψε επιτέλους στη θέση της από την πτέρυγα Φίλιπς, όπου είχε μεταφερθεί, καθώς και ήταν η μόνη του μουσείου που είχε μείνει ανοιχτή όλα αυτά τα χρόνια για να μη στερηθούν εντελώς οι τουρίστες αυτό και άλλα αριστουργήματα, όπως την «Κοπέλα με το γάλα» του Βερμέερ.

Αυτή που άλλαξε εντελώς είναι η εκθεσιακή φιλοσοφία του μουσείου. Ετσι, αντί να κρατήσουν, όπως παλιά, σε χωριστές αίθουσες τους πίνακες από τα άλλα έργα τέχνης (ταπισερί, σκεύη, έπιπλα κ.λπ.), οι υπεύθυνοι αποφάσισαν να τα εκθέσουν δίπλα δίπλα ανάλογα με την ηλικία τους: έναν πίνακα του Ρέμπραντ με μια ασημένια πιατέλα και ένα περίτεχνα σκαλισμένο γραφείο. «Οι δημιουργοί τους ήταν φίλοι, είναι καλό να παίρνει ο επισκέπτης μια αίσθηση της κάθε περιόδου» λέει στους «Νιου Γιορκ Τάιμς» ο διευθυντής συλλογών του μουσείου, Τάκο Ντίμπιτς.

Το Ρεϊκσμουζέουμ περιμένει αύξηση των επισκεπτών του (να γίνουν από 1,3 εκατομμύρια τον χρόνο 1,75, ακόμα και 2 εκατ.). Αυτή τη στιγμή η επισκεψιμότητά του το τοποθετεί στην 20ή θέση της παγκόσμιας λίστας των μουσείων.

Επιμ. Β. Γεωργ.  http://www.efsyn.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου