Δευτέρα 8 Απριλίου 2013
Η ανακάλυψη της Αφροδίτης της Μήλου.
ΣΠΥΡΟΣ ΣΤΑΒΕΡΗΣ lifo 8.4.2013 | 11:48 Η ανακάλυψη της Αφροδίτης της Μήλου.
Σαν σήμερα, ο αγρότης Γιώργος Κεντρωτάς ανακαλύπτει το 1820 το περίφημο άγαλμα της Αφροδίτης σκάβοντας στο κτήμα του στη Μήλο,
. "Την άνοιξη του 1820, ένας γεωργός από την Πλάκα, ο Κεντρωτάς ή Μποτόνης έσκαβε σε ένα πεζούλι, δικό του, κάτω από την Ανατολική Πύλη της αρχαίας πόλης [...]Έσκαβε λοιπόν, ο Κεντρωτάς μέσα στο πεζούλι του. Μα τι σκάψιμο έκανε; Ο Βουτιέ, αυτόπτης μάρτυρας, λίγα μέτρα παρακάτω με τους δύο ναύτες της Εσταφέτ, έψαχνε γι΄αρχαία. Γράφει λοιπόν, πως ο Έλληνας χωρικός έβγαζε πέτρες από κάτι ερείπια, πέτρες κατάλληλες για οικοδομή[....]
Σαν σήμερα, ο αγρότης Γιώργος Κεντρωτάς ανακαλύπτει το 1820 το περίφημο άγαλμα της Αφροδίτης σκάβοντας στο κτήμα του στη Μήλο,
. "Την άνοιξη του 1820, ένας γεωργός από την Πλάκα, ο Κεντρωτάς ή Μποτόνης έσκαβε σε ένα πεζούλι, δικό του, κάτω από την Ανατολική Πύλη της αρχαίας πόλης [...]Έσκαβε λοιπόν, ο Κεντρωτάς μέσα στο πεζούλι του. Μα τι σκάψιμο έκανε; Ο Βουτιέ, αυτόπτης μάρτυρας, λίγα μέτρα παρακάτω με τους δύο ναύτες της Εσταφέτ, έψαχνε γι΄αρχαία. Γράφει λοιπόν, πως ο Έλληνας χωρικός έβγαζε πέτρες από κάτι ερείπια, πέτρες κατάλληλες για οικοδομή[....]
Bertelsmann και Pearson δημιουργούν το νέο παγκόσμιο εκδοτικό γίγαντα
Ο Penguin Random House θα είναι ο νέος παγκόσμιος γίγαντας στο χώρο των εκδόσεων έπειτα από το «ναι» που είπε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στη συγχώνευση του βρετανικού ομίλου Pearson με τον γερμανικό Bertelsmann.
"L'exception culturelle pourrait freiner notre essor numérique"
A la suite de la décision de François Hollande d'écarter l'audiovisuel des négociations de l'accord de libre-échange entre l'UE et les Etats-Unis, notre contributeur ludovic243 met en garde contre les dangers de l'exception culturelle sur la capacité de l'Europe à rivaliser avec les géants américains.
Κυριακή 7 Απριλίου 2013
Claims of Looting Shadow Expert in Khmer Art
By
TOM MASHBERG NEW YORK TIMES
BANGKOK — For decades Douglas A. J. Latchford, an 81-year-old British
art collector, has built a reputation as one of the world’s great
experts in Khmer antiquities, one whose generous return of treasures to
Cambodia garnered him knighthood there in 2008.
But last month Mr. Latchford, who lives here in an apartment brimming
with Asian artifacts, was depicted less chivalrously in a civil
complaint filed by the United States attorney’s office in Manhattan.
The federal lawyers said Mr. Latchford, identified in court papers only
as “the Collector,” bought a 10th-century Khmer warrior statue in the
early 1970s knowing that it had been looted from a jungle temple during
the Cambodian civil war.
The lawyers are trying to help Cambodia recover the artwork, a 500-pound
sandstone statue, which Sotheby’s in New York still hopes to sell for
millions of dollars on behalf of its current owner.
For Sotheby’s and the federal government the court case is the latest
pitched battle over what is fair and appropriate when regulating the
sale of global antiquities.
The systematic obliteration of Islam’s cultural heritage
by News Sources on March 23, 2013
The Independent reports: The authorities in Saudi Arabia have begun dismantling some of the oldest sections of Islam’s most important mosque as part of a highly controversial multi-billion pound expansion.
Photographs obtained by The Independent reveal how workers with drills and mechanical diggers have started demolishing some Ottoman and Abbasid sections on the eastern side of the Masjid al-Haram in Mecca.
Cultural Heritage, Creative Tools and Archives Workshop
DIGHUMLAB DK and the DIGITAL CURATION UNIT
Athens are pleased to invite you to submit to a DARIAH associated 2 day
workshop on CULTURAL HERITAGE, CREATIVE TOOLS AND ARCHIVES.
The workshop is open to all but we in particular invite participants drawn in the first instance from the DARIAH, ARIADNE, CENDARI and NeDiMAH and other EU cultural heritage networks. We envisage it will foster the growth of a community of practice in the field of digital heritage and digital humanities, leading to closer cooperation between participants and helping attendees develop tools and methods that can be used by the wider community.
The workshop is open to all but we in particular invite participants drawn in the first instance from the DARIAH, ARIADNE, CENDARI and NeDiMAH and other EU cultural heritage networks. We envisage it will foster the growth of a community of practice in the field of digital heritage and digital humanities, leading to closer cooperation between participants and helping attendees develop tools and methods that can be used by the wider community.
Ενα παλάτι της Βενετίας μετατρέπεται σε πολυκατάστημα
Το Fondaco dei Tedeschi βρίσκεται δίπλα ακριβώς στη γέφυρα του Ριάλτο
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: ΒΗΜΑ 19/03/2013
Η Κύπρος του Σεφέρη
Οι Αγγλοι παρακολουθούσαν τον Σεφέρη
και στην Κύπρο και όταν διορίστηκε το 1957 πρέσβης της Ελλάδας στο
Λονδίνο, η βρετανική πρεσβεία στην Αθήνα έστειλε αναφορά στο Φόρεϊν Οφις
όπου έγραφε πως ο νέος πρέσβης είναι ''Πολύ ενωτικός και σχετικά
βαρήκοος''
«Στον κόσμο της Κύπρου, Μνήμη και αγάπη», έγραψε ως αφιέρωση στο «Κύπρον ου μ' εθέσπισεν (οικείον Απόλλων)», που σημαίνει «στην Κύπρο όπου μ' έταξε να κατοικώ ο Απόλλων». Οι στίχοι από την «Ελένη» του Ευριπίδη έγιναν για τον Σεφέρη μότο για μια σχέση που άρχισε πριν ακόμα γνωρίσει το σώμα του νησιού.
Ανακαλύπτεις αίφνης έναν τόπο κι
αυτός μοιραία γίνεται πατρίδα σου κι ας γεννήθηκες αλλού. Οι τόποι και
οι άνθρωποι έχουν αυτή την απρόσμενη ιδιότητα, να κυριαρχούν στο μέσα
κόσμο, να τον κατακυριεύουν. Κι εσύ θέλοντας και μην αφήνεσαι να
υποταχτείς στη θέληση που δέχεσαι να σου επιβληθεί, όπως ακριβώς συνέβη
και με τον Γιώργο Σεφέρη, δύο φορές στη ζωή του, τη μια με τη Μαρώ και
την άλλη με την Κύπρο.
«Στον κόσμο της Κύπρου, Μνήμη και αγάπη», έγραψε ως αφιέρωση στο «Κύπρον ου μ' εθέσπισεν (οικείον Απόλλων)», που σημαίνει «στην Κύπρο όπου μ' έταξε να κατοικώ ο Απόλλων». Οι στίχοι από την «Ελένη» του Ευριπίδη έγιναν για τον Σεφέρη μότο για μια σχέση που άρχισε πριν ακόμα γνωρίσει το σώμα του νησιού.
Bosphorus to perform at Istanbul’s Cemal Reşit Rey
The Bosphorus band, which was founded in 1985 by Nikiforos Metaxas
with the help of flute player Niyazi Sayın and kemancha artist İhsan
Özgen, will perform at Istanbul’s Cemal Reşit Rey (CRR) Concert Hall
tonight. The band was originally formed by veteran musicians who
specialize in Ottoman music, but it became one of the first musical
ensembles to explore the historical traditions of Greek and Turkish music, as well as the Greek contribution to classical Turkish music. The band is famous in Greece
for its interpretation of the works of composers such as Dimitrie
Cantemir, Tiryaki and Zaharya Efendi. They have two albums containing
such classics as “The Last Boat from Heybeli,” “Peyk-i Safa Saz
Semaisi,” and “Suzidilara Devr-i Kebir,” and modern pieces like “The
Waves” and “Copper Cauldrons.” The band has so far performed concerts in
various parts of the world and won various awards, including the 1991
Abdi İpekçi Friendship and Peace Award, as well as the 2003 Europe Brussels Award for Building Bridges through the Arts. The concert will begin at 8 p.m.
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)