Βουτιές στα βαθυγάλαζα νερά του Αιγαίου. Γυμνά κορμιά στις παραλίες των Κυκλάδων. Λυτρωτικές στιγμές κάτω από τους καταρράκτες της Σαμοθράκης. Εικόνες που παραπέμπουν στον προσωπικό παράδεισο της διακεκριμένης στην Ελλάδα και το εξωτερικό, ζωγράφου Μαρίας Φιλοπούλου.
Τετάρτη 10 Απριλίου 2013
Το βαθύ γαλάζιο του Αιγαίου σε έκθεση ζωγραφικής στο Λονδίνο
Βουτιές στα βαθυγάλαζα νερά του Αιγαίου. Γυμνά κορμιά στις παραλίες των Κυκλάδων. Λυτρωτικές στιγμές κάτω από τους καταρράκτες της Σαμοθράκης. Εικόνες που παραπέμπουν στον προσωπικό παράδεισο της διακεκριμένης στην Ελλάδα και το εξωτερικό, ζωγράφου Μαρίας Φιλοπούλου.
Ο πολιτισμός χρωστάει στην Κύπρο
Λίγες μέρες πριν η Μέρκελ και ο Σόιμπλε αποφασίσουν ότι «η Κύπρος
χρωστάει» και γι’ αυτό πρέπει να την τιμωρήσουν με πρωτοφανή
βαρβαρότητα, ισοπεδώνοντας την οικονομία και την κοινωνία της,
δικαστήριο του Μονάχου αποφάσισε να επιστρέψουν στην αυτοκέφαλη κυπριακή
Εκκλησία 173 εικόνες, ψηφιδωτά, τοιχογραφίες και άλλα εκκλησιαστικά
κειμήλια, που είχε συλήσει μετά την εισβολή του Αττίλα ο διαβόητος
Τούρκος αρχαιοκάπηλος Αϊντίν Ντικμέν από ναούς και μοναστήρια στα
Κατεχόμενα.
Η απόφαση συμβολίζει αυτό που οι στυγνοί αρχιλογιστές του Βερολίνου και των Βρυξελλών προσποιούνται ότι αγνοούν: πως στα ζητήματα του πολιτισμού η Ευρώπη και η Δύση οφείλουν στην Κύπρο, όχι η Κύπρος σε εκείνες.
Γι’ αυτό έχει τεράστια σημασία να θυμηθούμε αυτή τη στιγμή τόσο το ανά τους αιώνες ξεγύμνωμα της Μεγαλονήσου από τους κάθε λογής αρχαιοκάπηλους και πορθητές όσο και τον εμπνευσμένο από τα ταξίδια του στην Κύπρο ποιητικό λόγο του Γιώργου Σεφέρη.
Η απόφαση συμβολίζει αυτό που οι στυγνοί αρχιλογιστές του Βερολίνου και των Βρυξελλών προσποιούνται ότι αγνοούν: πως στα ζητήματα του πολιτισμού η Ευρώπη και η Δύση οφείλουν στην Κύπρο, όχι η Κύπρος σε εκείνες.
Γι’ αυτό έχει τεράστια σημασία να θυμηθούμε αυτή τη στιγμή τόσο το ανά τους αιώνες ξεγύμνωμα της Μεγαλονήσου από τους κάθε λογής αρχαιοκάπηλους και πορθητές όσο και τον εμπνευσμένο από τα ταξίδια του στην Κύπρο ποιητικό λόγο του Γιώργου Σεφέρη.
Τέχνη που τσακίζει κόκαλα
Πριονίζοντας τον Παρθενώνα
Βάλτε τον κόσμο στα μουσεία
Είναι επαρκή αυτά που υπάρχουν; Πώς θα κινήσουμε το ενδιαφέρον στα δύο τρίτα των Ελλήνων να τα επισκεφθούν; Σοβαρά ερωτήματα γυρεύουν απαντήσεις.
Μουσείο μόδας, μουσείο νυφικού, μουσείο κόμικς, μουσείο υπολογιστών, μουσείο χάμπουργκερ. Όλα μπορούν, και ταυτοχρόνως δεν μπορούν, να ιδρυθούν, να μακροημερεύσουν. Μία είναι η απαραίτητη προϋπόθεση: Η δημιουργία τους να προκύπτει ως ανάγκη των τοπικών κοινωνιών, στις οποίες και, εν τέλει, απευθύνονται, ή οι κοινωνίες αυτές να έχουν πειστεί και να έχουν συμμετάσχει.
Η Τέτη Χατζηνικολάου, ιστορικός, εθνολόγος, πρόεδρος του ελληνικού τμήματος του ICOM (Διεθνές Συμβούλιο Μουσείων) με ευδόκιμη θητεία δεκαετιών στο υπουργείο Πολιτισμού ως προϊσταμένη της Διεύθυνσης Νεώτερης Πολιτιστικής Κληρονομιάς (συνταξιοδοτήθηκε πρόσφατα), και η Αλεξάνδρα Μπούνια, γενική γραμματέας, επίκουρος καθηγήτρια Μουσειολογίας στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου, μέλη και οι δύο του Συμβουλίου Μουσείων, ήταν κατηγορηματικές στη συνομιλία που είχαμε μαζί τους: ένα μουσείο του 21ου αιώνα οφείλει να συμβαδίζει με την εποχή μας.
Τρίτη 9 Απριλίου 2013
Ο Αλεξανδρινός στην Πόλη
Μεγάλο συνέδριο για τον Κ.Π. Καβάφη στο Ζωγράφειο Λύκειο της Κωνσταντινούπολης
Την πόρτα του Ζωγράφειου Λυκείου στην Κωνσταντινούπολη θα περάσουν την Πέμπτη
ο Κωνσταντίνος Καβάφης και το έργο του
Δεκατρία σχολεία από την Ελλάδα, την Κύπρο, την Αίγυπτο, την
Κωνσταντινούπολη και περισσότεροι από 150 μαθητές μετέχουν σε ένα
συνέδριο στην Πόλη, με αφορμή τα 150 χρόνια από τη γέννηση του
Κωνσταντίνου Καβάφη.
"Ανεκτίμητης αξίας" συλλέκτης στο Νησάκι των Ιωαννίνων
"Το παλιό πιστόλι του πατέρα που δεν γνώρισα και μού άφησε
κληρονομιά μαζί με το όνομά του, έγινε η αφετηρία της συλλεκτικής μου
προσπάθειας, όταν ήμουν 17 ετών. Μού έδινε δύναμη, θάρρος κι ελπίδα,
στις δύσκολες ώρες της ζωής μου".
Με αυτά τα λόγια, ο Φώτης Ραπακούσης περιγράφει πώς οδηγήθηκε στην απόφαση να στήσει το Λαογραφικό Μουσείο στο Νησί της λίμνης των Ιωαννίνων (γνωστό και ως Μουσείο του Αλή Πασά), όπου πολύτιμα κειμήλια, έργα τέχνης κι ανεκτίμητης ιστορικής αξίας αντικείμενα "ζωντανεύουν" την προεπαναστατική περίοδο και τα χρόνια του Αλή Πασά στην περιοχή.
Ο Γιαννιώτης συλλέκτης, ύστερα από πολύχρονη και πολύμοχθη αναζήτηση, κατάφερε να συγκεντρώσει σημαντικά στοιχεία της πολιτιστικής μας κληρονομιάς, τα οποία όχι μόνο δεν κρύβει, αλλά έχει τη χαρά, όπως λέει, να "μοιράζεται" τη συλλογή του και να την παρουσιάζει με μεγάλη υπερηφάνεια.
Με αυτά τα λόγια, ο Φώτης Ραπακούσης περιγράφει πώς οδηγήθηκε στην απόφαση να στήσει το Λαογραφικό Μουσείο στο Νησί της λίμνης των Ιωαννίνων (γνωστό και ως Μουσείο του Αλή Πασά), όπου πολύτιμα κειμήλια, έργα τέχνης κι ανεκτίμητης ιστορικής αξίας αντικείμενα "ζωντανεύουν" την προεπαναστατική περίοδο και τα χρόνια του Αλή Πασά στην περιοχή.
Ο Γιαννιώτης συλλέκτης, ύστερα από πολύχρονη και πολύμοχθη αναζήτηση, κατάφερε να συγκεντρώσει σημαντικά στοιχεία της πολιτιστικής μας κληρονομιάς, τα οποία όχι μόνο δεν κρύβει, αλλά έχει τη χαρά, όπως λέει, να "μοιράζεται" τη συλλογή του και να την παρουσιάζει με μεγάλη υπερηφάνεια.
Οι κήποι της Αθήνας συναντούν την Πατησίων
Καλλιτεχνική εκδήλωση στον κήπο του Μουσείου το Σάββατο 13 Απριλίου
Η Κατερίνα Γώγου στην Πατησίων
Κληρονομιά της αφρικανικής φυλής
Η κληρονομιά που μας άφησε η αφρικανική φυλή Νοκ είναι
εκατοντάδες μεγάλα πήλινα αγάλματα και ορισμένα αντικείμενα από σίδηρο.
Παρόλο που δεν έχουν έρθει στο φως άλλα ευρήματα, οι αρχαιολόγοι
αναπαριστούν την ιστορία ενός λαού που πριν από 2.500 χρόνια –
ανεξάρτητα από την Αίγυπτο και την Καρχηδόνα – είχε αναπτύξει στα νότια
της Σαχάρας αξιοσημείωτο πολιτισμό.
Τα πήλινα αγάλματα έχουν δυσανάλογα μεγάλα κεφάλια και το ύψος τους αγγίζει το ενάμισι μέτρο. Τα μαλλιά είναι συνήθως σηκωμένα ψηλά, σε μια περίτεχνη κόμμωση. Τα μάτια έχουν τριγωνικό σχήμα, η ίριδα σημειώνεται με εσοχή, τα φρύδια είναι ψηλά και καμπυλωτά, τα ρουθούνια πολύ μεγάλα. Τα πρόσωπα δείχνουν άλλοτε πολύ θυμωμένα, άλλοτε πάλι σαν να ονειροπολούν. Τα πήλινα αγάλματα είναι τουλάχιστον 2.500 ετών. Φιλοτεχνήθηκαν δε από ένα λαό που ζούσε στη σημερινή Νιγηρία χωρίς καμία επαφή με τους γνωστούς πολιτισμούς εκείνης της εποχής.
Τα πρώτα αγάλματα βρέθηκαν το 1928 κοντά στο χωριό Νοκ και γι' αυτό οι αρχαιολόγοι μιλούν για τον πολιτισμό των Νοκ.
Τι μας διηγούνται άραγε;
Τα πήλινα αγάλματα έχουν δυσανάλογα μεγάλα κεφάλια και το ύψος τους αγγίζει το ενάμισι μέτρο. Τα μαλλιά είναι συνήθως σηκωμένα ψηλά, σε μια περίτεχνη κόμμωση. Τα μάτια έχουν τριγωνικό σχήμα, η ίριδα σημειώνεται με εσοχή, τα φρύδια είναι ψηλά και καμπυλωτά, τα ρουθούνια πολύ μεγάλα. Τα πρόσωπα δείχνουν άλλοτε πολύ θυμωμένα, άλλοτε πάλι σαν να ονειροπολούν. Τα πήλινα αγάλματα είναι τουλάχιστον 2.500 ετών. Φιλοτεχνήθηκαν δε από ένα λαό που ζούσε στη σημερινή Νιγηρία χωρίς καμία επαφή με τους γνωστούς πολιτισμούς εκείνης της εποχής.
Τα πρώτα αγάλματα βρέθηκαν το 1928 κοντά στο χωριό Νοκ και γι' αυτό οι αρχαιολόγοι μιλούν για τον πολιτισμό των Νοκ.
Τι μας διηγούνται άραγε;
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)