Παρασκευή 19 Απριλίου 2013

Οι 7000 Βελανιδιές του Joseph Beuys και η αισθητική της εξαφάνισης

Ρέα Thönges - Στριγγάρη
Αρχαιολόγος - Ιστορικός Τέχνης

Στην ανάγκη έρχομαι ως δέντρο. 

Ένα από τα πιο εκπληκτικά έργα της ευρωπαϊκής πρωτοπορίας αναπτύσσεται εδώ και 30 χρόνια μέρα με τη μέρα αθόρυβα στο Κάσελ της Γερμανίας. Στη διάρκεια της μεγάλης έκθεσης, documenta 7 (1982), αρχικά σχεδόν απαρατήρητο από τους περισσότερους, είτε απλούς πολίτες είτε θιασώτες της σύγχρονης τέχνης, θα θυμίσει αργότερα μια φράση που ο δημιουργός του είχε διατυπώσει πολύ πριν το συγκεκριμένο έργο τον απασχολήσει: Χαρακτηριστικό γνώρισμα μεγάλης τέχνης, είναι ότι δεν επιδιώκει την αυτοπροβολή και την επίδειξη, αλλά εισρέει, συγχωνεύεται με το περιβάλλον, σχεδόν εξαφανίζεται μέσα στη φύση.
Joseph Beuys μπροστά στο κτιριο της DocumentaΜε τον εσκεμμένα δηκτικό και κάπως άβολο τίτλο, 7000-Βελανιδιές – Δάσωση αντί για διαχείριση της πόλης (1982-1987), το έργο αυτό θα αλλάξει έκτοτε αμετάκλητα τις εικόνες μας γύρω στη σχέση τέχνης και φύσης, φύσης και πόλης - όσο και την αντίληψή μας για τη νοηματοδότηση της τέχνης στην παρούσα της φάση.
Το φθινόπωρο 1981- και ενώ στους καλλιτεχνικούς κύκλους διαδίδεται ότι η αναμενόμενη συμβολή του Beuys στην documenta 7 θα είναι ένα μνημειώδες γλυπτό στην πόλη, ο ίδιος κοινοποιεί την πρόθεσή του: θα φυτέψει 7000 δέντρα, κυρίως βελανιδιές, και θα τοποθετήσει στο πλάι του καθενός μια στήλη από βασάλτη.

Βοηθείστε στην προβολή της Ελλάδας

Η τριήρης στο ναυπηγείο
Η τριήρης στο ναυπηγείο
Μεγάλη προσπάθεια καταβάλλεται να επισκευαστεί η Τριήρης «Ολυμπιάς» και να σταλεί στην μεγάλη πρεμιέρα της νέας ταινίας των «300: Η άνοδος της αυτοκρατορίας».

Η ελληνική τριήρης που ανήκει στο πολεμικό Ναυτικό, αλλά κατασκευάστηκε από δύο Βρετανούς το 1985, για να συμμετάσχει στην καλοκαιρινή πρεμιέρα της ταινίας «300» στην Αμερική πρέπει πρώτα να επισκευαστεί (αυτή τη στιγμή είναι μισοτελειωμένη). Όλα αυτά όμως θέλουν χρήματα και το ποσό που πρέπει να συγκεντρωθεί έως τις 5 Μαΐου είναι $265,000.
Η δύσκολη οικονομική κατάσταση στην οποία βρίσκεται αυτή τη στιγμή η Ελλάδα σίγουρα δεν βοηθά γεγονός που ώθησε τους «θαυμαστές της Ολυμπιάς» να ζητήσουν την βοήθεια της ομογένειας στην Αυστραλία προκειμένου να ολοκληρωθεί η τριήρης.
Δεν χρειάζεται να σταλούν χρήματα στην Ελλάδα. To Trireme Trust ο βασικός χρηματοδότης για την κατασκευή της τριήρη μέσω της μεθόδου crowdfunding (δηλαδή την αναζήτηση χρηματοδότησης μέσω Ίντερνετ) καλεί όλους όσους θα ήθελαν να συμβάλλουν έμπρακτα στην προβολή της Ελλάδας μπορούν να το κάνουν επισκεπτόμενη την ιστοσελίδα http://www.kickstarter.com/projects/1895671035/voyage-of-a-legend-trirem... έως τις 5 του Μάη.
Αν βέβαια δεν γίνει εφικτό να συγκεντρωθούν τα χρήματα τότε οι δωρεές θα επιστραφούν αυτόματα στον λογαριασμό όλων όσων προσέφεραν αυθημερόν.
Αξίζει να αναφερθεί ότι το ταξίδι της Ολυμπιάς από την Ελλάδα στην Νέα Υόρκη θα καταγραφεί σε ντοκιμαντέρ.
Η τριήρης πρωταγωνιστεί ήδη, γραφιστικά τουλάχιστον, στην ταινία «300: Η άνοδος της αυτοκρατορίας» καθώς οι παραγωγοί ζήτησαν τα σχέδια της προκειμένου να δημιουργήσουν αντίγραφό της μέσω της γραφιστικής τέχνης και το οποίο λαμβάνει μέρος στην ταινία.

 Η Ολυμπιάς είναι το μοναδικό αντίγραφο της αρχαίας αθηναϊκής τριήρους που έχει κατασκευαστεί σε πραγματικό μέγεθος και έχει δοκιμαστεί σε φυσικές συνθήκες. Κατασκευάστηκε από τους βρετανούς καθηγητές Ιστορίας Μόρισον και Ναυπηγικής Κόουτς με χρηματοδότηση του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού, στο οποίο παραδόθηκε τον Αύγουστο του 1987.
http://neoskosmos.com

Η Αρχαία Νικόπολη ανακαλύπτεται

Είναι η πόλη που η ίδρυσή της συνδέθηκε όχι με μια τυχαία νίκη και σίγουρα όχι με έναν οποιονδήποτε βασιλιά. Η Νικόπολη χτίστηκε μετά τη νίκη του πρώτου αυτοκράτορα της Ρώμης, του Οκταβιανού Αύγουστου, στη Ναυμαχία του Ακτίου κατά του Μάρκου Αντώνιου και της Κλεοπάτρας, το 31 π.Χ. Είναι η πόλη σύνορο του τέλους της ελληνιστικής εποχής και της αρχής της ρωμαϊκής κυριαρχίας, στην οποία μέσα στους δέκα αιώνες της ακμής και της σημασίας της διαδραματίστηκαν γεωπολιτικές συγκρούσεις και γεγονότα που άλλαξαν τους χάρτες. Σε αυτόν τον στενό λαιμό του Αμβρακικού Κόλπου αναμετρήθηκαν η Ρώμη και το Βυζάντιο, ο παγανισμός με τον χριστιανισμό, οι Γότθοι με τους Ρωμαίους, οι Φράγκοι με τους Βούλγαρους.

Γι αυτό το σπουδαίο κέντρο, θέατρο μιας πολύ ταραγμένης αρχαιότητας, θα μιλήσει την Πέμπτη 25 Απριλίου, στις 7 μμ., στο πλαίσιο των εκδηλώσεων του Megaron Plus, ο αρχαιολόγος και επικεφαλής των ανασκαφών της Νικόπολης, Κώστας Ζάχος. Τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια, ο πρόεδρος της Επιστημονικής Επιτροπής για την ανάδειξη των μνημείων της Νικόπολης, μαζί με τους συνεργάτες του, αποκαλύπτει και αναδεικνύει, με ένα πολυσύνθετο πρόγραμμα, συναρπαστικά μνημεία και παραδίδει σιγά-σιγά στο κοινό τη μεγαλύτερη αρχαία πόλη της Ελλάδας. Τη διάλεξη θα προλογίσει ο πρόεδρος του Σωματείου Διάζωμα, Σταύρος Μπένος.

Τα παιδιά αναζητούν το... Μυστήριο του Φωταερίου

Νέο εκπαιδευτικό πρόγραμμα στην Τεχνόπολις από το Σάββατο 20 Απριλίου
Τα παιδιά αναζητούν το... Μυστήριο του Φωταερίου
 
Μια συναρπαστική και ταυτόχρονα εκπαιδευτική περιπέτεια περιμένει αγόρια και κορίτσια μεταξύ 5 και 7 ετών στο Βιομηχανικό Μουσείου Φωταερίου.

Το Μουσείο που άνοιξε πρόσφατα τις πύλες του και ήδη έχει πραγματοποιήσει πληθώρα εκδηλώσεων, τώρα στέλνει τους λιλιπούτειους φίλους του σε μια... μυστική αποστολή που θα λατρέψουν. Υπόθεση «Το Μυστήριο του Φωταερίου» λοιπόν και οι μικροί επίδοξοι 007 μπορούν να δοκιμάσουν τις δυνάμεις τους από το Σάββατο 20 Απριλίου και κάθε Σάββατο μέχρι το τέλος Ιουνίου σε ένα μοναδικό πρόγραμμα στην Τεχνόπολη.

Αποστολή των μικρών πρακτόρων; Να ενώσουν τα κομμάτια μιας κατασκευής-παζλ, μέσα από την οποία θα έχουν την ευκαιρία να δοκιμάσουν τις ικανότητές τους στους γρίφους, στα παιχνίδια ρόλων, στην παρατηρητικότητα αλλά και στη συνεργασία.

Κυρίως όμως, τα παιδιά θα διασκεδάσουν καθώς θα ανακαλύπτουν τα μυστικά του βιομηχανικού χώρου μέσα από βιωματικά παιχνίδια ενώ το παλιό εργοστάσιο θα μοιάζει με έναν μεγάλο... παιδότοπο όπου οι μικροί επισκέπτες μέσα από το παιχνίδι θα γνωρίσουν την τεχνολογία και τις μορφές ενέργειας του παρελθόντος και του παρόντος.

Σύγχρονος... Ιντιάνα Τζόουνς συνελήφθη στη Χαλκιδική

Εντοπίστηκε να αναζητά νέους θησαυρούς στην περιοχή της Σιθωνίας
 
Σχεδόν εκατό νομίσματα και αρχαία αντικείμενα είχε ανακαλύψει κατά τη διάρκεια λαθρανασκαφών που έκανε σε διάφορα σημεία στην Χαλκιδική ένας νεαρός Έλληνας «Ιντιάνα Τζόουνς» που εντοπίστηκε να αναζητά νέους θησαυρούς στην περιοχή της Σιθωνίας.
 
Οι αστυνομικοί της Ασφαλείας Πολυγύρου που είχαν πληροφορίες για την παράνομη δραστηριότητα του 25χρονου «κυνηγού» θησαυρών, βρήκαν στην κατοχή του έναν ανιχνευτή μετάλλων με τον οποίο προσπαθούσε να εντοπίσει αρχαία νομίσματα. Και, όπως αποδείχθηκε από την έρευνα που έγινε στο σπίτι του, είχε αρκετές επιτυχίες.
 
Συνολικά, κατασχέθηκαν 45 αρχαία μεταλλικά νομίσματα διαφόρων μεγεθών και απεικονίσεων, ένα από τα οποία μάλιστα ήταν ασημένιο, αλλά και 53 αρχαία μικροαντικείμενα που απεικονίζουν διάφορα σχέδια και μορφές.
Όλα εστάλησαν στην 16η Εφορεία Κλασσικών και Προϊστορικών Αρχαιοτήτων για να χρονολογηθούν και να εντοπιστεί ο τόπος προέλευσής τους, ενώ ο αρχαιοκάπηλος οδηγήθηκε στον εισαγγελέα Πλημμελειοδικών Χαλκιδικής με κατηγορία για παράβαση του νόμου περί προστασίας αρχαιοτήτων.
http://www.protothema.gr/

Απο τη Ρόδο το αρχαιότερο γκράφιτι!!!

Πηγή Ροδιακή, Ημερομηνία 18-4-2013
Απο τη Ρόδο το αρχαιότερο γκράφιτι!!!
 
Διάλεξη του Έλληνα καθηγητή στο Πρίνστον Α.. Χανιώτη «Πρωτόγονα» όσο o άνθρωπος, αρχαία όσο η γραφή, ανταγωνιστικά, με έμφυλες διακρίσεις και σεξουαλικά υπονοούμενα - σχεδόν «πορνό», τα γκράφιτι δεν αποτελούν φαινόμενο του σύγχρονου κόσμου. Αντίθετα, έχουν ιστορία 3.000 χρόνων, όσο και η γραφή.

Το αρχαιότερο δείγμα γκράφιτι με εκτενές κείμενο σε ελληνική γραφή είναι των τελών του 8ου π.Χ αιώνα, βρέθηκε σε τάφο των Πυθικουσών, στον κόλπο της Νεάπολης στη νότιο Ιταλία και είναι γνωστό ως το κείμενο στο «αγγείο του Νέστορα».
Στο πήλινο αγγείο (εισηγμένο από εργαστήρια της Ρόδου στη Νότιο Ιταλία) υπάρχει χαραγμένο δίστιχο επίγραμμα, σύμφωνα με το οποίο (σε ελεύθερη μετάφραση) «Κάποτε ο Νέστορας είχε ενα τέτοιο αγγείο / αλλά όποιος πιεί απ' αυτό θα τον κυριεύσει η θεά Αφροδίτη και τα πάθη της». Ο Νέστορας (ο νεκρός στον τάφο του οποίου βρέθηκε ως ανάθυμα το συγκεκριμένο αγγείο) ήταν μόλις 15 ετών και φέρεται να μετείχε στα ... άκρως ερωτικά συμπόσια της εποχής, ύμνους στην Αφροδίτη και το Διόνυσο.

«Αποτυπώσεις αρχαίων φωνών και αισθημάτων στην πέτρα» χαρακτηρίζει ο Ελληνας καθηγητής της Αρχαίας Ιστορίας στο Ινστιτούτο Ανωτέρων Σπουδών του Πρίνστον Αγγελος Χανιώτης τα αρχαία γκράφιτι, τα οποία, στην πλειονότητά τους είναι προϊόντα της στιγμής, δημιουργήματα κυρίως της νύχτας, χαραγμένα από ανθρώπους σε διέγερση, σε κατάσταση μέθης, ευθυμίας, γεγονός που καθιστά την ερμηνεία τους δύσκολη και την αξία τους, ως ιστορικών πηγών, τεράστια. Όσον αφορά το περιεχόμενό τους; Χαρακτηρίζεται από έμφυλες διακρίσεις, σεξουαλικά νοούμενα, ανταγωνισμό, προσβολή, διακήρυξη των σεξουαλικών προτιμήσεων του γραφέα, επιβολή και επίδειξη....

Τζαβάρας: Η Έκθεση Βιβλίου θα γίνει και με αποχή των εργαζομένων του ΕΚΕΒΙ




Οι εργαζόμενοι στο Εθνικό Κέντρο Βιβλίου, που ως τώρα δούλευαν αμισθί (από τα τέλη Μαρτίου) για την προετοιμασία της έκθεσης, όταν έγινε γνωστή η οριστική κατάργηση του ΕΚΕΒΙ, δήλωσαν ότι «παύουμε να προσφέρουμε τις υπηρεσίες μας για την προετοιμασία της Διεθνούς Εκθεσης Βιβλίου Θεσσαλονίκης, για την ενημέρωση της ΒΙΒΛΙΟΝΕΤ και για τις υπόλοιπες δράσεις του ΕΚΕΒΙ, μέχρις ότου το υπουργείο παρουσιάσει ένα πειστικό σχήμα αφ' ενός για τη συνέχιση της λειτουργίας του Εθνικού Κέντρου Βιβλίου, για την ολοκλήρωση των έργων ΕΣΠΑ της ΔΕΒΘ και της Φιλαναγνωσίας, καθώς και για την εξασφάλιση των εργασιακών μας δικαιωμάτων». Μέχρι τώρα είχαν την ελπίδα ότι θα απορροφηθούν σε υπηρεσίες της Γεν. Γραμματείας Πολιτισμού, πράγμα που απομακρύνεται πλέον.

Πλούσια σε εκδηλώσεις η 10η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης


Ο αν. υπουργός ΠΑΙΘΠΑ αρμόδιος για θέματα Πολιτισμού Κ. Τζαβάρας (δεύτερος από αριστερά), ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γ. Μπουτάρης (αριστερά), ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας Απ. Τζιτζικώστας (δεύτερος από δεξιά) και ο πρόεδρος της HELEXPO Θ. Σουμπάσης κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου.

«Η φετινή διοργάνωση θα είναι η καλύτερη που έχει γίνει ποτέ εξαιτίας της μεγαλύτερης από κάθε άλλη φορά συμμετοχής εκδοτών, των πλούσιων θεματικών εκδηλώσεων και της προσέλευσης διεθνούς φήμης συγγραφέων», τόνισε ο αναπληρωτής υπουργός ΠΑΙΘΠΑ αρμόδιος για θέματα Πολιτισμού, Κώστας Τζαβάρας, στη σημερινή συνέντευξη Τύπου στο Δημαρχείο Θεσσαλονίκης, με θέμα το πρόγραμμα εκδηλώσεων της 10ης Διεθνούς Εκθέσεως Βιβλίου Θεσσαλονίκης (ΔΕΒΘ).

Ο Γιάλομ συζητά με τον Μαζάουερ

ΔΙΕΘΝΗΣ ΕΚΘΕΣΗ ΒΙΒΛΙΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

Με αφορμή τη συμπλήρωση 1.700 χρόνων από το διάταγμα των Μεδιολάνων, με το οποίο ο αυτοκράτορας Κωνσταντίνος θέσπισε την ανεξιθρησκία και έπαψε τις διώξεις των χριστιανών, διοργανώνεται μια συζήτηση στρογγυλής τραπέζης με τον καθηγητή Ψυχιατρικής και συγγραφέα Ιρβιν Γιάλομ (θα μιλήσει μέσω skype), τον Μαρκ Μαζάουερ κ.ά. ενώ ετοιμάζεται συμπόσιο με εκπροσώπους όλων των πολιτισμών που συνυπήρχαν διαχρονικά στη Θεσσαλονίκη, των Τούρκων, των Αρμενίων, των Βουλγάρων και των Εβραίων.

Ο καθηγητής Ψυχιατρικής και συγγραφέας Ιρβιν Γιάλομ θα συμμετάσχει μέσω skype στη συζήτηση στρογγυλής τραπέζης όπου θα παρευρεθεί και ο Μαρκ Μαζάουερ
Ο καθηγητής Ψυχιατρικής και συγγραφέας Ιρβιν Γιάλομ θα συμμετάσχει μέσω skype στη συζήτηση στρογγυλής τραπέζης όπου θα παρευρεθεί και ο Μαρκ Μαζάουερ
Η Διεθνής Εκθεση Βιβλίου θα γίνει κανονικά από τις 16 έως τις 19 Μαΐου στους χώρους της ΔΕΘ υποστηρίζει ο αναπληρωτής υπουργός Παιδείας, αρμόδιος για θέματα Πολιτισμού, Κώστας Τζαβάρας, παρά την απόφαση των εργαζομένων στο Ε.ΚΕ.ΒΙ. να προχωρήσουν σε απεργία από τη Δευτέρα και να μπλοκάρουν τη διοργάνωση.

Ο Τεντέν «οικοδεσπότης» του ελληνικού φεστιβάλ κόμικς Comicdom Con Athens

Ο Τεντέν «οικοδεσπότης» του ελληνικού φεστιβάλ κόμικς Comicdom Con Athens
O Ερζέ, δημιουργός του Τεντέν, στο γραφείο του στις Βρυξέλλες το 1975.

Με αφιέρωμα στον ήρωα Τεντέν της ομώνυμης σειράς κόμικς του Ερζέ και διάσημους προσκεκλημένους από τον χώρο των κόμικς, το ελληνικό φεστιβάλ «Comicdom Con Athens» πραγματοποιείται από τις 19 έως τις 21 Απριλίου στην Ελληνοαμερικανική Ενωση.

Προσκεκλημένοι της φετινής – όγδοης - διοργάνωσης είναι ο βετεράνος βρετανός σεναριογράφος Τζον Βάγκνερ, συν‐δημιουργός, μεταξύ άλλων, του χαρακτήρα Judge Dredd (Δικαστής Ντρεντ), ο βρετανός σεναριογράφος Τζέιμι Ντιλέινο («Hellblazer»), ο ταλαντούχος ιταλός σχεδιαστής Ματέο Σκαλέρα («Secret Avengers» και «Deadpool») και ο ανερχόμενος τουρκο‐αυστριακός Μαχμούντ Ασράρ, μόνιμος σχεδιαστής στις σειρές «Supergirl» της DC και «Ultimate Comics X-Men» της Marvel.

Μια έκθεση για τη ζωή και το έργο του Ερζέ θα στηθεί στον χώρο, σε συνεργασία με το Μουσείο Ερζέ. Πρόκειται για ένα μεγάλο αφιέρωμα στον Τεντέν και τον δημιουργό του μέσα από πρωτότυπες σελίδες. Ακόμη θα προβληθεί η ταινία κινουμένων σχεδίων «Οι Περιπέτειες του Τεντέν: Το Μυστικό του Μονόκερου» του Στίβεν Σπίλμπεργκ – σε συνεργασία με την εταιρία διανομής Feelgood Entertainment.