Παρασκευή 26 Απριλίου 2013

Διαμαρτυρία για το μέλλον του ευρωπαϊκού σινεμά


ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΣΚΗΝΟΘΕΤΕΣ

Ο ευρωπαϊκός κινηματογράφος και οι υπόλοιπες τέχνες δεν θα υπονομευθούν από τις διαπραγματεύσεις ανάμεσα στην Ευρωπαϊκή Ενωση και τις Ηνωμένες Πολιτείες για την απελευθέρωση του εμπορίου, διαβεβαίωσε σε σχετική της ανακοίνωση η ευρωπαϊκή Κομισιόν.

Η ανακοίνωση απαντά, κατά κάποιον τρόπο, στην ανησυχία που έχει φουντώσει στην κοινότητα των Ευρωπαίων κινηματογραφιστών για τις παραπάνω διαπραγματεύσεις οι οποίες θα ξεκινήσουν σύντομα, συμπεριλαμβάνοντας τον οπτικοακουστικό τομέα, με στόχο την επίτευξη συμφωνίας πριν από τον Οκτώβριο του 2014.
Το κείμενο διαμαρτυρίας «Η πολιτιστική εξαίρεση δεν είναι διαπραγματεύσιμη!», το οποίο έχει κοινοποιηθεί και στην Ελλάδα και μπορεί κανείς να βρει στην ιστοσελίδα lapetition.be, υπογράφεται από σημαντικούς σκηνοθέτες που ζητούν από τους αρχηγούς των κρατών-μελών της Ευρώπης να εξαιρεθεί ο τομέας των οπτικοακουστικών υπηρεσιών από το επίμαχο σχέδιο συμφωνίας.
Ανάμεσά τους, ο Κώστας Γαβράς, όπως και οι Μίκαελ Χάνεκε, Πέδρο Αλμοδόβαρ, Κεν Λόουτς, Μάικ Λι, Στίβεν Φρίαρς, Ζαν Πιερ και Λικ Νταρντέν, Μισέλ Χαζαναβίσιους, αλλά και ο Αμερικανός Ντέιβιντ Λιντς.
Ολα ξεκίνησαν τον Μάρτιο, όταν το Σώμα των Ευρωπαίων επιτρόπων είπε «ναι» στην έναρξη των διαπραγματεύσεων, περιλαμβάνοντας σ' αυτές και τον οπτικοακουστικό τομέα, κάτι που δεν συνέβαινε έως σήμερα, κατά πώς όριζε σχετική συμφωνία από τη δεκαετία του '90.
ethnos.gr

Ταξίδι πολιτισμού στην Ελλάδα πραγματοποιούν αμερικανοί συντάκτες τέχνης


Με αφορμή έκθεση για το Βυζάντιο



Αθήνα
Στην Ελλάδα βρίσκεται η «αφρόκρεμα» των αμερικανών συντακτών τέχνης, πολιτισμού, τουρισμού και «ευ ζην», προκειμένου να γνωρίσουν από κοντά τα εκθέματα βυζαντινού πολιτισμού, κάποια από τα οποία θα ταξιδέψουν μέχρι τις ΗΠΑ για την έκθεση «Heaven and Earth. Art of Byzantium from Greek Collections».

Οι δημοσιογράφοι από το ραδιόφωνο, τα ηλεκτρονικά μέσα ενημέρωσης, αλλά και τα πιο καταξιωμένα αμερικανικά περιοδικά πολιτισμού και τουρισμού, όπως το Smithsonian Magazine και το National Geographic Traveler, καθώς και από το βρετανικό Apollo, ξεναγήθηκαν την Πέμπτη στις αίθουσες του Μουσείου, δείχνοντας τον θαυμασμό και το ενδιαφέρον τους για τα βυζαντινά εκθέματα. 

Ερμού: Η ιστορία του εμπορικότερου δρόμου της Αθήνας!


Ρετρό! Ερμού: Η ιστορία του εμπορικότερου δρόμου της Αθήνας! (PHOTOS)


Χιλιάδες άνθρωποι τη διασχίζουν καθημερινά, ενώ με το εορταστικό ωράριο για το Πάσχα αναμένεται να γίνει ο αγαπημένος προορισμός της πόλης. Η οδός Ερμού έχει τη δική της ξεχωριστή ιστορία που αντικατοπτρίζει τις ιστορικές εξελίξεις αλλά και την ψυχολογία και τη διάπλαση της μικρομεσαίας κυρίως κοινωνικής τάξης.
Η οδός Ερμού ήταν από τους πρώτους δρόμους που σχεδιάστηκαν στη σύγχρονη πόλη της Αθήνας και ένας από τους βασικούς άξονες του πρώτου πολεοδομικού σχεδίου της Αθήνας που συνέταξαν οι αρχιτέκτονες Κλεάνθης και Σάουμπερτ το 1833. Ουσιαστικά εξαρχής σχεδιάστηκε προκειμένου να γίνει ο κεντρικός εμπορικός δρόμος της πόλης, να συγκεντρώσει καταστήματα και χρήσεις που είχε ανάγκη η Αθήνα προκειμένου να στεφθεί πρωτεύουσα της σύγχρονης εποχής - πέρα από την αίγλη που της προσέφεραν οι αρχαιότητες. Δεν είναι τυχαίο ότι δόθηκε στον δρόμο αυτό το όνομα του θεού του εμπορίου, του Ερμή.

Τρεις μυστικούς θαλάμους των Αζτέκων ανακάλυψε ρομπότ


  | ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 25/04/2013 16:58 | TA NEA
Το μικρό τηλεκατευθυνόμενο ρομπότ ανακάλυψε τρεις μυστικούς θαλάμους, σε ένα τούνελ κάτω από το ναό του Κετζαλκοάτλ στο Μεξικό. Ο ναός βρίσκεται στο Τεοτιχουακάν, την αρχαία μητρόπολη που μετά το 1000 μ.Χ. κυριεύτηκε απο τους Αζτέκους. Νωρίτερα όμως εκεί , άνθισε ένας άλλος προκολομβιανός πολιτισμός για τον οποίο λίγες πληροφορίες είναι γνωστές.
Τρεις μυστικούς θαλάμους των Αζτέκων ανακάλυψε ρομπότ

Τρεις άγνωστους αρχαίους θαλάμους κάτω από τον φημισμένο Ναό του Κετζαλκοάτλ στο Μεξικό, εκεί που μέχρι τον 16ο αιώνα άκμαζε η αυτοκρατορία των Αζτέκτων, ανακάλυψαν αρχαιολόγοι με τη βοήθεια ενός μικρού ρομπότ.

Ο ναός Κετζαλκοάτλ που είναι αφιερωμένος στον Θεό με τη μορφή Φτερωτού Ερπετού βρίσκεται κοντά στην Πυραμίδα του Ηλιου, στον αρχαιολογικό χώρο της αρχαίας μητρόπολης Τεοτιχουακάν, που στη γλώσσα των Αζτέκων σήμαινε «Η πόλη των Θεών».  

Εκεί, σε απόσταση περίπου 60 χιλιομέτρων βόρεια της Πόλης του Μεξικού,  βρίσκονται σήμερα αρκετές πυραμίδες και πολύπλοκα οικοδομήματα. 

Κάτω από το Ναό υπάρχει ένα ανεξερεύνητο τούνελ το οποίο οι επιστήμονες του Εθνικού Ινστιτούτου Ανθρωπολογίας και Ιστορίας του Μεξικού πιστεύουν ότι ανοίχτηκε πριν από 2000 χρόνια. Ωστόσο η ύπαρξη του έγινε γνωστή μόλις το 2003 όταν σφοδρές βροχοπτώσεις που έπληξαν την περιοχή αποκάλυψαν μία μεγάλη τρύπα κάτω από το οικοδόμημα του ναού.

Πέμπτη 25 Απριλίου 2013

Διεθνές συμπόσιο «Oι πόλεις του Πλουτάρχου» στους Δελφούς


Διεθνές επιστημονικό συμπόσιο με θέμα: «Οι πόλεις του Πλουτάρχου» διοργανώνεται στο Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών από τις 26 έως τις 28 Απριλίου με τη συμμετοχή ελλήνων και ξένων μελετητών της ελληνορωμαϊκής αρχαιότητας. Το συμπόσιο τιμά την πολύχρονη προσφορά του καθηγητή κλασικών σπουδών και προέδρου της Διεθνούς εταιρείας Πλουτάρχου, Αναστάσιου Νικολαϊδη, στη διδασκαλία και την έρευνα του πλουταρχικού έργου.
«Πρόκειται για ένα συνέδριο μεγάλου κύρους καθώς οι επιστήμονες που έρχονται είναι σημαντικοί και ουσιαστικά τις τρεις αυτές ημέρες η Ελλάδα και το Κέντρο Δελφών θα είναι το κέντρο του ενδιαφέροντος των φιλολόγων. Προβάλλεται η Ελλάδα σε ένα χώρο που έπρεπε να έχει ηγετικό ρόλο τον οποίο δεν έχει, σε κάθε περίπτωση όμως συνεισφέρει στο να βρίσκεται στο κέντρο των εξελίξεων στην έρευνα των κλασικών σπουδών» είπε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η διοργανώτρια του συνεδρίου, καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Κρήτης Λουκία Αθανασάκη.

Το συνέδριο που διοργανώνεται από το Τμήμα Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης σε συνεργασία με το Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών και τη Γενική Γραμματέα της Εταιρείας Πλουταρχικών Σπουδών, έχει ως αντικείμενο το έργο του Πλουτάρχου, το οποίο είναι πολύτιμη πηγή μαρτυριών για την πολιτική και κοινωνική οργάνωση των αρχαίων πόλεων, μικρών και μεγάλων, όπως, η Αθήνα, η Σπάρτη, οι Δελφοί, η Χαιρώνεια, οι Θεσπιές και πλήθος άλλων. Μέσα από το έργο του μαθαίνουμε για την ιστορία, τους μύθους, τις τελετές, τις εορτές, την αρχιτεκτονική, τους κοινωνικούς και πολιτικούς θεσμούς τους αλλά και για μικρές λεπτομέρειες της καθημερινής ζωής επιφανών πολιτών.

Τα έργα υψηλής εκτίμησης πρωταγωνίστησαν στο Greek Sale του οίκου Bonhams


Τα έργα υψηλής εκτίμησης πρωταγωνίστησαν στο Greek Sale του οίκου Bonhams
Κορυφαίο έργο της δημοπρασίας ήταν το «Φθινόπωρο» του Γιάννη Τσαρούχη που πουλήθηκε 318. 500 ευρώ (τιμή εκτίμησης: 170.000 – 230.000 ευρώ).

Το 64% (σε αξία) και το 53% (σε όγκο) των έργων του εαρινού Greek Sale πουλήθηκε κατά τη διάρκεια της δημοπρασίας της Τετάρτης 24 Απριλίου των Bonhams που έγινε στο Λονδίνο, ενώ θετική ήταν, σύμφωνα με τον οίκο, η ανταπόκριση των συλλεκτών στα έργα που δημοπρατήθηκαν υπέρ του οργανισμού GreeceDeptFree. Ο τζίρος της δημοπρασίας ήταν 1.900.000 ευρώ.
Παρ’ ότι δεν ήταν λίγα τα έργα που έμειναν απούλητα, η δημοπρασία απέδειξε ότι τα έργα υψηλότερης εκτίμησης εξακολουθούν να έχουν αγοραστές. Και μάλιστα να προτιμώνται σε σχέση με τα έργα χαμηλότερες εκτίμησης. Κορυφαίο έργο της δημοπρασίας αναδείχθηκε το «Φθινόπωρο» του Γιάννη Τσαρούχη το έργο του ζωγράφου με το αγαπημένο του μοντέλο Dominique δοσμένο σε αναγεννησιακό κλίμα με τη μορφή αρχαίου Έλληνα θεού, φτάνοντας τα 318. 500 ευρώ (τιμή εκτίμησης: 170.000 – 230.000 ευρώ)

98 ΧΡΟΝΙΑ ΑΠΟ ΤΗ ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ


Πορεία μνήμης των Αρμενίων στην Αθήνα

Ειρηνική πορεία πραγματοποίησαν το απόγευμα Αρμένιοι προς την τουρκική πρεσβεία, στο πλαίσιο των εκδηλώσεων μνήμης για την 98η επέτειο από τη γενοκτονία των Αρμενίων από τους Τούρκους, στις 24 Απριλίου του 1915.

Πορεία μνήμης των Αρμενίων στην Αθήνα
Όπως κατήγγειλαν οι διαμαρτυρόμενοι, η σφαγή των Τούρκων είχε 1.500.000 θύματα, ενώ το δυτικό τμήμα της Αρμενίας εξακολουθεί να βρίσκεται υπό κατοχή μέχρι και τις μέρες μας.
Οι Αρμένιοι, όπως σημειώνουν σε ανακοίνωσή τους, απαιτούν από την Τουρκία «να αναγνωρίσει και να καταδικάσει τη γενοκτονία που διέπραξε εις βάρος τους και να επιστρέψει τα ιστορικά αρμενικά εδάφη που παράνομα κατέχει και όπου, χρόνια τώρα, επιδιώκει να εξαφανίσει κάθε ίχνος της πλούσιας αρμενικής πολιτιστικής κληρονομιάς».
Ακόμη απαιτούν από την Τουρκία την άρση του αποκλεισμού των συνόρων τους και του Ναγκόρνο Καραμπάχ και να συμμορφωθεί με τους κανόνες του Διεθνούς Δικαίου.
ethnos.gr

Βόλος: Οδηγίες για φύλαξη των Ιερών Λειψάνων


Βόλος:  Οδηγίες για φύλαξη των Ιερών Λειψάνων
Συστάσεις στους εφημέριους των ενοριών αλλά και στους ηγουμένους των μονών για τη φύλαξη των Ιερών Λειψάνων κάνει ο Μητροπολίτης Δημητριάδος Ιγνάτιος με χθεσινή του εγκύκλιο. Κι αυτό γιατί υπήρξαν κρούσματα κλοπών Ιερών Λειψάνων σε διάφορα μέρη της Ελλάδος, όπως το Ιερό Λείψανο της Αγίας Αναστασίας της Φαρμακολυτρίας, από την ομώνυμη Ιερά Μονή της Χαλκιδικής και του Αγίου Ιερομάρτυρος Πολυκάρπου από την Ιερά Μητρόπολη Ναυπάκτου. Τέλος επαναλαμβάνει την προτροπή του για την τοποθέτηση συστημάτων ασφαλείας στους Ιερούς Ναούς και στις Ιερές Μονές όπου φυλάσσονται Ιερά Λείψανα και Κειμήλια, που αποτελούν ακριβό κομμάτι της πνευματικής και πολιτιστικής μας κληρονομιάς.

Η ιστορία του Ισθμού της Κορίνθου


Φωτογραφία για Η ιστορία του Ισθμού της Κορίνθου
Οι εργασίες διάνοιξης ξεκίνησαν σαν σήμερα 23 Απριλίου 1882.
Ο Ισθμός της Κορίνθου υπήρξε ένα κατασκευαστικό όνειρο - πρόκληση που κράτησε 2.300 χρόνια. Λόγω της γεωγραφικής της θέσης, η «Άφνειος Κόρινθος» αναδείχθηκε από την αρχαιότητα σε σπουδαίο ναυτικό, εμπορικό και πολιτιστικό κέντρο. Η δυσκολία στη μεταφορά των εμπορευμάτων δια ξηράς ώθησε τον Τύραννο της Κορίνθου Περίανδρο να κατασκευάσει τον περίφημο δίολκο, ένα πλακόστρωτο διάδρομο, «ντυμένο» με ξύλα, πάνω στον οποίο γλιστρούσαν τα πλοία της εποχής αλειμμένα με λίπος για να περάσουν τον Ισθμό από τη μια ακτή στην άλλη.                                    Τα πανάκριβα τέλη (διόδια) που καταβάλλονταν στην Κόρινθο ήταν και το πιο σημαντικό έσοδο της πόλης.Από μαρτυρίες αρχαίων συγγραφέων προκύπτει ότι ο Περίανδρος ήταν ο πρώτος που σκέφθηκε και τη διάνοιξη του Ισθμού, γύρω στο 602 π.Χ. Γρήγορα, όμως, εγκατέλειψε το σχέδιο του, από το φόβο ότι θα προκαλούσε την οργή των Θεών, έπειτα από το χρησμό της Πυθίας που έλεγε: «Ισθμόν δε μη πυργούτε μήδ' ορύσσετε
. Ζευς γαρ έθηκε νήσον η κ' εβούλετο». Το πιθανότερο είναι ότι ο χρησμός προκλήθηκε από τους ιερείς των διαφόρων ναών, που φοβήθηκαν ότι διανοίγοντας τον Ισθμό θα έχαναν τα πλούσια δώρα και αφιερώματα των εμπόρων, που δεν θα είχαν πια λόγο να μένουν στην Κόρινθο.

Ο βασικός, όμως, λόγος που ανάγκασε τον Περίανδρο να εγκαταλείψει το σχέδιό του δεν ήταν η θεϊκή οργή αυτή καθαυτή, αλλά οι τεράστιες τεχνικές δυσκολίες εκτέλεσης του έργου και τα οικονομικά συμφέροντα της Κορίνθου, που επιθυμούσε να διατηρήσει την προνομιούχο θέση της ως «κλειδούχος» του διαμετακομιστικού εμπορίου της Μεσογείου. Άλλωστε, η συνέχιση του «περάσματος» των πλοίων δια της «διόλκου» δεν παρουσίαζε ιδιαίτερα προβλήματα στην Κόρινθο, διότι τα τότε πλοία ήταν μικρών διαστάσεων (τριήρεις) και η μυϊκή δύναμη των δούλων και των ζώων ήταν επαρκής για το σκοπό αυτό.

Ρασπούτιν και λατέρνες...


EΚΘΕΣΗ

Ενα κυκλαδικό ειδώλιο που «ζητά» να το φανταστούμε εγκιβωτισμένο στον σκοτεινό του τάφο, μια σφηκοφωλιά από την Κύπρο, αυθεντικά κομμάτια κατεστραμμένων αεροπλάνων που διατηρούν την αύρα τους, αποτυπώματα και ίχνη της Πατησίων που δημιουργούν μια νέα εικονογραφία...

Εργα του Αλέξανδρου Τζάννη, με ίχνη και αποτυπώματα της πόλης. Η «Οδός Πατησίων».
Εργα του Αλέξανδρου Τζάννη, με ίχνη και αποτυπώματα της πόλης. Η «Οδός Πατησίων».
Είναι η έκθεση των έξι υποψηφίων για το Βραβείο ΔΕΣΤΕ 2013, στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, η οποία εγκαινιάστηκε χθες και θα διαρκέσει έως τα τέλη Σεπτεμβρίου. Ο νικητής θα γίνει γνωστός στις 9 Σεπτεμβρίου. Μέχρι τότε, το κοινό έχει να δει μια εξαιρετική έκθεση, με έργα μεστά και ουσιαστικά, στο Μέγαρο Σταθάτου.
Ποιο είναι το στίγμα της φετινής όγδοης διοργάνωσης; «Οι καλλιτέχνες αναζητούν μια αρχαιολογία του παρόντος», απάντησε ο Γιώργος Τζιρτζιλάκης, σύμβουλος του Ιδρύματος ΔΕΣΤΕ, χθες το μεσημέρι στη δημοσιογραφική παρουσίαση.