Τρίτη 30 Απριλίου 2013

Naked Olympians? The Greeks are right to stop Qatari cover-up

Why the Greeks are right to stop the censorship of ancient nudes statues in an Olympic exhibition in Doha, Qatar.

A section of the brochure for the ALRIWAQ Doha 'Olympics Past and Present' Exhibition.
Nudity is an all or nothing kind of thing, as Qatari authorities recently discovered. Seek to drape the naughty bits of a pair of ancient sculptures of nude male athletes, and you end up with no nudes at all.
This is precisely what happened at Alriwaq Doha exhibition space. Having loaned the gallery the two sculptures for its Olympics Past and Present exhibition, Athens preferred to see them returned than exhibited with their modesty veiled.

«Διάλογος» με τη Μέδουσα

ΣΤΟ ΕΘΝΙΚΟ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ

Ζωγραφική για την αιωνιότητα, «pittuta per l΄eternita», έχουν χαρακτηρίσει οι ιστορικοί το ψηφιδωτό. Χάρη σ΄ αυτό γνωρίζουμε τη ζωγραφική της ελληνικής αρχαιότητας.

Δίπλα στο ρωμαϊκό ψηφιδωτό δάπεδο με το κεφάλι της Μέδουσας και ανάμεσα σε γλυπτά και αγάλματα θα διεκδικήσουν την αλήθεια τους γύρω στα 30 ψηφιδωτά της Δάφνης Αγγελίδου.
Δίπλα στο ρωμαϊκό ψηφιδωτό δάπεδο με το κεφάλι της Μέδουσας και ανάμεσα σε γλυπτά και αγάλματα θα διεκδικήσουν την αλήθεια τους γύρω στα 30 ψηφιδωτά της Δάφνης Αγγελίδου.
Η σύνθετη, επίπονη μα γοητευτική τεχνική της σύνθεσης εικόνων με ψηφίδες από μάρμαρο, βότσαλα, κεραμικά και υαλόμαζα φτάνει έως τις μέρες μας, όμως ελάχιστοι σύγχρονοι καλλιτέχνες την προτιμούν.
Εξαίρεση αποτελεί η Δάφνη Αγγελίδου, η οποία μάλιστα τη διδάσκει στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, ως επίκουρη καθηγήτρια, στο Εργαστήριο Ψηφιδωτού. Σύντομα θα δούμε δικά της ψηφιδωτά σε έναν απρόσμενο διάλογο με έργα της αρχαιότητας στο αίθριο του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, από 13 Μαΐου έως 31 Αυγούστου.

Το βυθισμένο Ηράκλειον της Αιγύπτου αποκαλύπτει τα μυστικά του

ΒΥΘΙΣΤΗΚΕ ΠΡΙΝ 1.200 ΧΡΟΝΙΑ

Σημαντικά ευρύματα για το πώς ήταν η ζωή στο θρυλικό λιμάνι του Ηρακλείου στην αρχαία Αίγυπτο έρχονται σιγά σιγά στην επιφάνεια, 1.200 χρόνια μετά την βύθισή του, ανακοίνωσαν αρχαιολόγοι στο πλαίσιο διεθνούς συνεδρίου που έγινε στο πανεπιστήμιο της Οξφόρδης.

Το βυθισμένο Ηράκλειον της Αιγύπτου αποκαλύπτει τα μυστικά του
Η παράκτια πόλη που ονομαζόταν Ηράκλειον από τους Έλληνες και Θώμις από τους Αιγύπτιους, εξαφανίστηκε στη θάλασσα πριν από 1.200 χρόνια και βρέθηκε κατά τη διάρκεια ανασκαφών στις ακτές της Αιγύπτου στην αρχή της προηγούμενης δεκαετίας.

Για αιώνες η πόλη θεωρούνταν μάλλον αποκύημα φαντασίας αν και ο Όμηρος την ανέφερε κάνοντας λόγο για ένα λιμάνι αμύθητου πλούτου το οποίο είχαν επισκεφτεί η Ωραία Ελένη και ο εραστής της, Πάρης.
Τελικά αποδείχτηκε αληθινή καθώς δέκα χρόνια πριν οι δύτες άρχισαν να ανακαλύπτουν τους θησαυρούς της βοηθώντας τους αρχαιολόγους να δημιουργούν σταδιακά μια εικόνα για το πώς ήταν η ζωή στην πόλη την εποχή των Φαραώ.

Χάος στον χώρο του βιβλίου



Υπάρχει ή δεν υπάρχει το ΕΚΕΒΙ; Χρειάζονται όλες οι δράσεις του; Ποιες θα συνεχιστούν και πώς; Πόσο προσωρινή είναι η τελευταία του διοίκηση; Χάνονται λεφτά από το ΕΣΠΑ; Επιτακτικά ερωτήματα ζητούν απαντήσεις
Μάλλον πρέπει να ρίξει κανείς τα χαρτιά για να πάρει απάντηση αν υπάρχει ή όχι το ΕΚΕΒΙ. Προς το παρόν, το μόνο που θεωρείται σχεδόν βέβαιο, τουλάχιστον μέχρι τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές, είναι πως θα πραγματοποιηθεί, κανονικά όπως κάθε χρόνο, μια από τις δραστηριότητές του: η Έκθεση Βιβλίου της Θεσσαλονίκης. Ο υπουργός αναπληρωτής Κ. Τζαβάρας φαίνεται αποφασισμένος γι’ αυτό. Για όλα τα υπόλοιπα, όμως, δεν είναι ιδιαίτερα σαφής. Θα λειτουργεί το ΕΚΕΒΙ ως έχει; Θα υποκατασταθεί από μια διεύθυνση του υπουργείου, όπως ανακοινώθηκε; Όσα γίνονταν στον χώρο αυτόν θα συνεχιστούν, θα διακοπούν ή σχεδιάζεται κάτι άλλο;

Αυθεντικό το Ευαγγέλιο του Ιούδα

Ενα αιγυπτιακό συμβόλαιο γάμου επιβεβαιώνει την ύπαρξή του
Αυθεντικό το Ευαγγέλιο του Ιούδα



Εγραψε και ο Ιούδας Ευαγγέλιο; Οι γνώστες περί τα εκκλησιαστικά ξέρουν, πως όντως υπάρχει ένα Ευαγγέλιο, το οποίο αποδίδεται στον Ιούδα, μόνον που κανείς ως τώρα δεν ήταν βέβαιος αν είναι αληθινό. Ιδού όμως, που ένα αιγυπτιακό συμβόλαιο γάμου (!) επιβεβαιώνει την ύπαρξή του. «Αν δεν είχαμε βρει μία μελέτη του Λούβρου για τους γάμους στην Αίγυπτο και τα συμβόλαια γης, η οποία προέρχεται από την ίδια χρονική περίοδο και ήταν γραμμένη με μελάνι, παρόμοιο με εκείνο, που χρησιμοποιήθηκε στο Ευαγγέλιο του Ιούδα δεν θα μπορούσαμε τώρα να πούμε, ότι είναι αυθεντικό», δήλωσε ο Γιόζεφ Μπάραμπ, επικεφαλής της επιστημονικής ομάδας που έκανε την ανακοίνωση σε συμπόσιο για την χημεία στην Αρχαιολογία.

To Ετος Καβάφη προκαλεί αμηχανία

Χωρίς επίσημους εορτασμούς παρήλθε η επέτειος των 150 χρόνων από τη γέννηση του αλεξανδρινού ποιητή
To Ετος Καβάφη προκαλεί αμηχανία
 
Στις 29 Απριλίου του 1933, στις δύο το πρωί, πεθαίνει στο Ελληνικό Νοσοκομείο της Αλεξάνδρειας χάνοντας την τελευταία μάχη με τον καρκίνο ο έλληνας ποιητής Κωνσταντίνος Πέτρου Καβάφης. Ηταν ακριβώς 70 ετών, γεννημένος στις 29 Απριλίου του 1863.
 Το υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού (ΥΠΑΙΘΠΑ), με αρκετή καθυστέρηση, στα τέλη του περασμένου Δεκεμβρίου, ανακήρυξε το 2013 Ετος Καβάφη, εορτάζοντας τη διπλή επέτειο των 150 χρόνων από τη γέννηση και των 80 χρόνων από τον θάνατο του ποιητή.
 Η ημέρα της επετείου ήλθε και παρήλθε χωρίς κάποια επίσημη εκδήλωση στην Ελλάδα για να εορταστεί ο πιο επιδραστικός και αναγνωρίσιμος ποιητής μας.

Η αρχαία Ελεύθερνα στη Νέα Υόρκη

Και ο Καβάφης στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Η αρχαία Ελεύθερνα στη Νέα Υόρκη
 
Μία έκθεση για τα 150 χρόνια από την γέννηση του Καβάφη, η προετοιμασία της επόμενης έκθεσης (μετά από τις «Πριγκίπισσες») για την Υγεία και την Θεραπεία στην αρχαιότητα αλλά και της μεθεπόμενης για το «επέκεινα», τον θάνατο δηλαδή, και εντός των ημερών μία ομιλία στο Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης για τα σπουδαία ευρήματα από την ανασκαφή της αρχαίας Ελεύθερνας στην Κρήτη.

Οι Κάννες τιμούν την Ελλάδα

Η χώρα μας τιμάται στο 66ο Φεστιβάλ της γαλλικής λουτρόπολης στο Regions Capitales pour le cinema
Οι Κάννες τιμούν την Ελλάδα
Η Μαρία Χατζάκου (Haos Film) θα προωθήσει τη νέα ταινία της Αθηνάς Ραχήλ Τσαγγάρη (φωτό) «Duncharon»
Το γεγονός ότι καμία ελληνική ταινία δεν έχει επιλεγεί στο προσεχές φεστιβάλ των Καννών (15 - 26 Απριλίου) δεν σημαινει ότι η Ελλάδα δεν θα είναι παρούσα στην μεγαλύτερη φεστιβαλική κινηματογραφική διοργάνωση του κόσμου. Αντιθέτως, η ελληνική κινηματογραφική κοινότητα ετοιμάζεται για μια αξιοσημείωτη παρουσία στην Κυανή Ακτή.

Συγκεκριμένα, το Film Commission Ile de France, μαζί με το γερμανικό Συμβούλιο Μέσων Ενημέρωσης του Βερολίνου- Βραδεμβούργου καθώς και τα Film Commissions της Μαδρίτης και της Ρώμης-Λάτζιο, επέλεξαν την Ελλάδα σαν τιμώμενη χώρα στο  «Regions Capitales pour le cinema», μια  παραδοσιακή συνάντηση που γιορτάζεται στο πλαίσιο των Καννών.

Les Monuments nationaux sous le soleil de Versailles


L’établissement public va faire profiter de son patrimoine, toute la France des maisons, palais, châteaux…Le très riche patrimoine versaillais : 60 000 œuvres, dont 7 000 peintures, des meubles, des livr...

Le très riche patrimoine versaillais : 60 000 œuvres, dont 7 000 peintures, des meubles, des livres anciens, des dessins, des sculptures, des gravures, des pièces d’art et des carrosses.


« Nous avons de très belles collections que nous ne montrons pas assez ».Partant de ce constat, Catherine Pégard, présidente de l’établissement public du château, du musée et du domaine national de Versailles a décidé de mettre ce patrimoine en valeur, en l’offrant au regard d’un plus large public. Pour cela, elle s’est engagée dans un partenariat avec Philippe Bélaval, président depuis un an du Centre des monuments nationaux.
Pour Catherine Pégard, il s’agit de participer à l’animation de divers monuments, par le biais de prêts puisés dans le très riche patrimoine versaillais : 60 000 œuvres, dont 7 000 peintures, des meubles, des livres anciens, des dessins, des sculptures, des gravures, des pièces d’art et des carrosses.

« UNE BONNE RÉPONSE À LA CRISE »

Au Yémen, le vieux Sanaa se délabre dans l’indifférence des autorités


La vieille ville de Sanaa, un joyau architectural en péril. Photo AFP/Mohammed Huwais
La vieille ville de Sanaa, un joyau architectural en péril. Photo AFP/Mohammed Huwais

La vieille ville de Sanaa, ensemble architectural unique inscrit en 1986 au patrimoine mondial, subit les assauts du temps et les changements introduits par les hommes dans une indifférence qui commence à inquiéter l’Unesco.


Surélévation de maisons avec des matériaux non appropriés, destruction des Bustans, ces jardins disséminés entre les habitations, et manque d’entretien sont autant de dangers qui menacent, selon les spécialistes, ce tissu urbain unique au monde.
Édifiée à 2200 m d’altitude, Sanaa est habitée depuis plus de 2500 ans. Aux VIIe et VIIIe siècles, elle était devenue un important centre de propagation de l’islam, selon l’Unesco.
Le patrimoine religieux et politique de la ville, aujourd’hui capitale du Yémen, se retrouve dans ses 106 mosquées, ses 12 bains turcs, ses 6500 maisons qui datent toutes d’avant le XIe siècle : des maisons à étages ou en pisé.
Le délabrement de la vieille ville inquiète l’Unesco, qui dit avoir adressé en février 2012 un courrier aux autorités yéménites les pressant notamment de « garantir la protection du patrimoine culturel du pays ».