Why the Greeks are right to stop the censorship of ancient nudes statues in an Olympic exhibition in Doha, Qatar.
Nudity is an all or nothing kind of thing, as Qatari authorities recently
discovered. Seek to drape the naughty bits of a pair of ancient sculptures
of nude male athletes, and you end up with no nudes at all.
This is precisely what happened at Alriwaq Doha exhibition space. Having
loaned the gallery the two sculptures for its Olympics Past and Present exhibition,
Athens preferred to see them returned than exhibited with their modesty
veiled.
The Qatari anxiety about displaying the naked
body has a different root — but is no more or less valid — than that
which saw thousands of statues suffer the chop across the history of the
Western world.
Good on Athens, then, for stepping up to reclaim a handle on her heritage, in
precisely the area she lost it 450 years ago: the right for genitalia in her
art to be displayed in all their naked glory.
The ancient Greeks had no problem with nudity in art. Though the fashion for
it waned with the rise of Christianity in Rome in the early fourth century
AD, it was only really in the Renaissance that it became an issue.
The famous author and poet Pietro Aretino wrote a stroppy letter to
Michelangelo about his painting of the Last Judgement in the Sistine Chapel. "Your
artwork would suit the saucy baths", he said, "you really should
preserve your name by turning the private parts of the damned into flames,
and those of the blessed into rays of light, or imitate the Florentines’
modesty, which has hidden the genitals of your David beneath some gilded
leaves."
It is said that Adam and Eve used fig leaves to cover themselves and no sooner had Michelangelo died in 1564 than fig leaves were being affixed to artworks as though lives depended on it. A motion passed at the Councils of Trent had outlawed the definition of genitals and even breasts in all Christian art. An uncensored nude might hint at idolatry or willingness to offend God.
Given the history, we can only praise today’s Greeks for trying to stop censorship of her ancient nudes. After all, throughout the Counter Reformation period she had to endure the cover-up of both her ancient nudes and the new nudes that they inspired. The Renaissance had taken these glorious ancient sculptures as inspiration, then branded them with the fig leaf. And the trend continued. From the shy Pope Clement XIII (1758-69) and his mass production of these cover-ups, to Queen Victoria, who flinched before a copy of Michelangelo’s David unless his bits were gracefully concealed, the fig leaf became a compulsory element to the nude.
The irony is, ancient and Renaissance artists alike were interested in sculpting something beautiful, not necessarily realistic. A sculptor of an athlete would be seeking to capture the perfection of his form, and perhaps also his self-restraint and discipline. That’s why so many sculptures of male nudes are under equipped in the nether regions. Sculpt an athlete with a big penis, and you risk him being perceived as lacking in self-control. You are far more likely to find a generous phallus on a vase than you are a marble.
The fact that the Doha exhibition is still displaying vases and other objects that have nudes portrayed on them, albeit, as the museum placard reads, explicitly ‘in their historical context’, confirms that it was the sculptures in the round which were considered, even then, the most threatening. The Qatari authorities have clearly overlooked the relative subtlety and restraint of these sculpted athletes.
In a tricky situation, Athens has got it right. If you can’t establish a sufficiently accurate historical context to a piece of art, you shouldn’t be displaying it at all.
6:45AM BST 30 Apr 2013
Telegraph: Μπράβο στην Ελλάδα που υποστηρίζει τα γυμνά αγάλματά της!
Στο πρόσφατο θέμα που προέκυψε με δύο αγάλματα που είχαμε δανείσει στο Κατάρ και "προσέβαλαν" τους σεμνότυφους υπεύθυνους τη έκθεσης αναφέρεται σε άρθρο της η βρετανική εφημερίδα.Και δικαιώνει πλήρως την απόφασή μας να τα πάρουμε πίσω.
Πριν από λίγες μέρες η ελληνική κυβέρνηση δάνεισε στην Καταριανή δύο κούρους για να συμπεριληφθούν σε έκθεση για τους Ολυμπιακούς Αγώνες που πραγματοποιούνταν στην Ντόχα.
Όμως, η γύμνια (!) των αγαλμάτων ενόχλησε τους υπεύθυνους που επέλεξαν να καλύψουν τα γεννητικά όργανα των αγαλμάτων, γεγονός που με τη σειρά του ενόχλησε τους Έλληνες υπεύθυνους οι οποίοι και τα ζήτησαν πίσω.
Με αυθεντικό τίτλο "Γυμνοί Ολυμπιονίκες; Οι Έλληνες έχουν δίκιο να σταματούν την κάλυψη των Καταριανών" το εν λόγω άρθρο επιβραβεύει στην ουσία την Αθήνα για την απόφασή της.
"Η ανησυχία του Κατάρ σχετικά με την έκθεση του γυμνού σώματος έχει μια τελείως διαφορετική ρίζα –αλλά είναι λίγο πολύ βάσιμη- από αυτή που έχει οδηγήσει στον… ακρωτηριασμό χιλιάδων αγαλμάτων στην ιστορία του δυτικού κόσμου.
Μπράβο στην Αθήνα, λοιπόν, που ύψωσε στο ανάστημά της υποστηρίζοντας την κληρονομιά της ακριβώς στο σημείο που την έχασε 450 χρόνια πριν: στο δικαίωμα να εμφανίζονται τα γεννητικά όργανα σε όλο τους το μεγαλείο στην τέχνη της.
Οι αρχαίοι Έλληνες δεν είχαν κανένα πρόβλημα με το γυμνό στην τέχνη. Παρά το ότι αυτή η μόδα μειώθηκε με την εξάπλωση του Χριστιανισμού, η αλήθεια είναι ότι πρόβλημα δεν είχε δημιουργηθεί μέχρι την Αναγέννηση.
Με βάση την ιστορία, μπορούμε μόνο να επαινέσουμε τους Έλληνες του σήμερα για την προσπάθεια που καταβάλουν να ενάντια στη λογοκρισία των γυμνών τους.
Πάντως το γεγονός ότι στην έκθεση της Ντόχα συνεχίζουν να εκτίθενται βάζα, αμφορείς και άλλα αντικείμενα που έχουν επάνω τους ζωγραφιές γυμνών αθλητών μόνο ως υποκρισία μπορεί να θεωρηθεί ειδικά με τους ειδικούς να υποστηρίζουν "το ιστορικό περιεχόμενό τους".
Σε μια δύσκολη κατάσταση, λοιπόν, η Αθήνα έκανε το σωστό. Αν δεν μπορείς να εξασφαλίσεις το ακριβές ιστορικό γενικότερο πλαίσιο για ένα κομμάτι Τέχνης, τότε δεν θα πρέπει να το εκθέτεις καθόλου.
Πηγή: e-go.gr