Πέμπτη 2 Μαΐου 2013

Η Πρωτομαγιά στην Αρχαία Ελλάδα


Γνωστός στους διάφορους πολιτισμούς με διαφορετικά ονόματα, ο Μάιος ονομάστηκε έτσι από τη ρωμαϊκή θεότητα Maja (Μάγια) της οποίας το όνομα προήλθε με τη σειρά του από την ελληνική λέξη Μαία, τροφός και μητέρα. Η Μάγια ταυτίστηκε και με την Ατλαντίδα νύμφη Μαία, μητέρα του Ερμή στον οποίο και αφιερώθηκε ο μήνας. Σύμφωνα με τον τρόπο διαίρεσης του χρόνου των αρχαίων Ελλήνων, ο Μάιος αντιστοιχούσε σε μέρος του Μουνιχιώνα και του Θαργηλιώνα που σημαίνει το μήνα που ο ήλιος καίει, θερμαίνει τη γη. Ήδη από τους Ρωμαίους, η αρχή του μήνα σηματοδοτούνταν από τον εορτασμό της Αγαθής Θεάς ενώ σε όλη τη διάρκειά του τελούνταν γιορτές συνδεδεμένες με την ευφορία των αγρών.


Η φυσιογνωμία του Μαΐου στη λαϊκή αντίληψη είναι δίσημη: συνυπάρχει σ αυτήν το καλό και το κακό, η αναγέννηση και ο θάνατος. Όλες αυτές οι ιδιότητες συγκλίνουν και συγκεντρώνονται στην πρώτη του μέρα, την Πρωτομαγιά. Ο εθιμικός εορτασμός της ως της τελικής νίκης του καλοκαιριού κατά του χειμώνα και της κατίσχυσης της ζωής επί του θανάτου έχει μακρότατη παράδοση με ρίζες που ανάγονται σε προχριστιανικές αγροτικές λατρευτικές τελετές που αποσκοπούσαν στη γονιμότητα των αγρών και, κατ επέκταση, και των ζώων και των ανθρώπων.

Οι αρχαίοι Έλληνες, ως φλογεροί φυσιολάτρες, γιόρταζαν το άνοιγμα των λουλουδιών και το φτάσιμο της άνοιξης. Aπό τα αρχαιότερα χρόνια του πολιτισμού τους, που έφθασε στην Eλλάδα από τη Θράκη το ρόδο, μαζί με τις Oρφικές διδασκαλίες, το άνθος αυτό έγινε σύμβολο και υμνήθηκε ως η νύμφη των ανθέων.

Αρχαία Ολυμπία:Διεθνές συνέδριο για τον επαναπατρισμό αρχαιοτήτων

            Tον ερχόμενο Οκτώβριο στο Συνεδριακό Κέντρο της Αρχαίας Ολυμπίας
 (για λόγους συμβολικούς ορίστηκε ως τόπος διεξαγωγής του η Αρχαία Ολυμπία)
         θα πραγματοποιηθεί το διεθνές επιστημονικό συνέδριο που αφιερώνεται 
 στον επαναπατρισμό των πολιτιστικών αγαθών στις χώρες προέλευσής τους και 
στην πάταξη της αρχαιοκαπηλίας
 «με τη συμμετοχή επιστημόνων και εμπειρογνωμόνων διεθνούς κύρους».
Αρχαία Ολυμπία:Διεθνές συνέδριο για τον επαναπατρισμό αρχαιοτήτων
«Πρόκειται για συνέδριο εμπειρογνωμόνων που πραγματοποιήθηκε το 2011 και 2012 στη Νότιο Κορέα μια χώρα που έχει υποστεί πολλές απώλειες στο τομέα της πολιτιστικής της κληρονομιάς», σημείωσε στην χθεσινή συνεδρίαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου η γενική διευθύντρια Αρχαιοτήτων της Γενικής Γραμματείας Πολιτισμού, Μαρία Βλαζάκη. Μέρος των δαπανών θα καλυφθεί από το Κοινωφελές Ίδρυμα «Ι. Σπ. Λάτση».
http://www.newsbomb.gr/politismos

Ο βωβός κινηματογράφος συναντά την μουσική

Ταινίες-σταθμοί θα προβληθούν στις 14 Μαΐου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
Ο βωβός κινηματογράφος συναντά την μουσική
Σκηνή από την ταινία «Regen» (Η βροχή-1929) σε σενάριο-σκηνοθεσία Γιόρις Ιβενς-Μάνους Φράνκεν

Ταινίες-σταθμοί του βωβού κινηματογράφου, προερχόμενες από την "εκρηκτική" όσο και ανέμελη δεκαετία του 1920 "ντύνονται" με μουσικές συνθέσεις του μοντερνισμού αλλά και σύγχρονες, γραμμένες από Ελληνες συνθέτες και προβάλλονται στις 14 Μαΐου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.

ΩΡΑΡΙΟ ΜΟΥΣΕΙΩΝ - ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΩΝ ΧΩΡΩΝ

Οι τουριστικοί πράκτορες θα αποφασίζουν...
Από πρόσφατη διαμαρτυρία των εργαζομένων στην πολιτιστική κληρονομιά
Eurokinissi
Αναβάθμιση της εμπλοκής του κεφαλαίου στη διαχείριση της πολιτιστικής κληρονομιάς -προς όφελός του φυσικά- συνιστά η επιτροπή που συστάθηκε με απόφαση της πολιτικής ηγεσίας της ΓΓ Πολιτισμού (πρώην υπουργείο Πολιτισμού) για την «επίλυση των προβλημάτων που προκύπτουν στην εξυπηρέτηση οργανωμένων ομάδων επισκεπτών στα Μουσεία και στους Αρχαιολογικούς Χώρους».Η επιτροπή, σύμφωνα με το ίδιο το υπουργείο, «είχε συμφωνηθεί με τον Πρόεδρο της HATTA (σ.σ. ο σύνδεσμος των τουριστικών πρακτόρων) κ. Γιώργο Τελώνη και τους εκπρόσωπους των τουριστικών πρακτόρων» και συμμετέχουν σε αυτήν τόσο ο πρόεδρος της HATTA και εκπρόσωποι των επιχειρήσεων διοργάνωσης κρουαζιέρας(!) όσο και στελέχη του υπουργείου.
Η πρώτη συνεδρίαση της επιτροπής πραγματοποιήθηκε την περασμένη Τρίτη όπου «συμφωνήθηκαν οι τρόποι προληπτικής παρέμβασης, ώστε να επιτευχθεί η ομαλή και χωρίς καθυστερήσεις πρόσβαση των οργανωμένων ομάδων επισκεπτών στα Μουσεία και τους Αρχαιολογικούς Χώρους». Επίσης, «διασφαλίστηκε ότι μετά το Πάσχα, το ωράριο λειτουργίας στα Μουσεία και στους Αρχαιολογικούς Χώρους υψηλής επισκεψιμότητας, θα είναι από τις 8 το πρωί έως τις 8 το βράδυ. Στους υπόλοιπους χώρους προκειμένου να μην παρουσιάζεται κανένα πρόβλημα στην εξυπηρέτηση των τουριστών που επιθυμούν να τους επισκεφθούν εκτός κανονικού ωραρίου, το ωράριο λειτουργίας τους θα ρυθμίζεται κατόπιν συνεννόησης που θα έχει προηγηθεί μεταξύ των στελεχών του υπουργείου και των διοργανωτών των τουριστικών επισκέψεων, για τον ακριβή χρόνο που θα πραγματοποιούνται οι επισκέψεις».

Μνημόσυνο - φόρος τιμής στον Κ.Π. Καβάφη

Τελέστηκε από τον πατριάρχη Αλεξανδρείας παρουσία της ελληνικής παροικίας
Μνημόσυνο - φόρος τιμής στον Κ.Π. Καβάφη
 
Επιμνημόσυνη δέηση στον τάφο του ποιητή Κ.Π. Καβάφη τέλεσε ο Πατριάρχης Αλεξανδρείας και πάσης Αφρικής κ.κ. Θεόδωρος Β' στα Κοιμητήρια της Ελληνικής Κοινότητας Αλεξανδρείας (Ε.Κ.Α.) την 29η Απριλίου 2013, με αφορμή την επέτειο  συμπλήρωσης 150 χρόνων από τη γέννηση και 70 ετών από τον θάνατο του μεγάλου Αλεξανδρινού.

Κατά τη σύντομη ομιλία του αναφέρθηκε στον «θυμόσοφο αλεξανδρινό παροδίτη» που εξέφρασε όσο κανείς άλλος την ψυχή αυτής της πόλης και μετέτρεψε την ποιητική του σε μηχανή του χρόνου ταξιδεύοντάς μας «στην Αλεξάνδρεια της διαχρονίας και της συγχρονίας».

Αρχοντιλίκια με δανεικά




Ήρθαν Αμερικανοί δημοσιογράφοι να ξεναγηθούν στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο, με οικοδεσπότη τον υπουργό αναπληρωτή Πολιτισμού Κ. Τζαβάρα. Αφορμή της επίσκεψης, η έκθεση «Heaven and Earth . Art of Byzantium form Greek Collections». Όσοι δεν θυμάστε περί τίνος πρόκειται, υπενθυμίζουμε ότι είναι η μεγάλη έκθεση που ετοιμάζεται πυρετωδώς από τη Γενική Γραμματεία Πολιτισμού σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη και δυο εξόχως προβεβλη μένα αμερικανικά μουσεία, τη National Gallery of Art στην Ουάσιγκτον (εγκαίνια έκθεσης τον Οκτώβριο του 2013) και το γνωστό σε όλους μας Μουσείο Γκετί (όπου η έκθεση θα μεταφερθεί τον Απρίλιο του 2014) .

Υπενθυμίζουμε, επίσης, τον σάλο που είχε προκαλέσει η απόφαση του τότε υπουργού Πολιτισμού Π. Γερουλάνου να ενισχύσει το Μουσείο Μπενάκη με το ποσό των 3,2 εκατ. ευρώ για την έκθεση, με αιχμή της κριτικής ότι η μητέρα του είναι πρόεδρος του Μουσείου Μπενάκη.

Τώρα που πέρασε ο καιρός και «έκατσε η σκόνη» της κριτικής, αλλά και επειδή βρισκόμαστε πλέον κοντά στην τελική φάση της προετοιμασίας αυτής της μεγάλης βυζαντινής έκθεσης, η οποία θα προβάλει τη χώρα μας με τον καλύτερο τρόπο διεθνώς, ας δούμε μερικά πράγματα πιο ψύχραιμα.

Ο Χριστός στο Κοράνι




Στον ισλαμικό κόσμο η σταύρωση σήμαινε πάντα εξευτελι­σμό και ο σταυρικός θάνατος του αθώου Ιησού, του απεσταλμένου του Θεού, αυτού που ο Μωάμεθ θεωρούσε τον προφήτη που βρίσκεται πιο κοντά του από όλους τους άλλους ήταν «ένα σκάνδαλο που δεν μπορούσε να ανεχθεί καμιά αραβική ψυχή», όπως χαρακτηριστικά γράφει στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο του για το ισλάμ ο αρχιεπίσκοπος Αλβανίας Αναστάσιος Γιαννουλάτος.

ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΔΩΔΩΝΗΣ

Στην τελική ευθεία τα έργα

Τις επόμενες μέρες ολοκληρώνεται η αποκατάσταση της τρίτης ανατολικής κερκίδας του αρχαίου θεάτρου Δωδώνης, ενώ με ταχείς ρυθμούς προχωρούν οι εργασίες στη δυτική στοά, που οδηγεί στο ιερό και στα λοιπά αναθηματικά βάθρα στην πρόσοψη.

Mε την ολοκλήρωση των έργων στο αρχαίο θέατρο Δωδώνης, το 2015, θα έχουν αποκατασταθεί τμήμα του κοίλου, οκτώ κερκίδες του κάτω διαζώματος με τις αντίστοιχες κλίμακες, αλλά και τμήμα του αναλημματικού
Mε την ολοκλήρωση των έργων στο αρχαίο θέατρο Δωδώνης, το 2015, θα έχουν αποκατασταθεί τμήμα του κοίλου, οκτώ κερκίδες του κάτω διαζώματος με τις αντίστοιχες κλίμακες, αλλά και τμήμα του αναλημματικού τοίχου
Τα έργα, προϋπολογισμού 3 εκατ. ευρώ, είναι ενταγμένα στο ΕΣΠΑ και περιλαμβάνουν τη στερέωση και αποκατάσταση του αρχαίου θεάτρου, καθώς και εργασίες στη δυτική στοά και σε λοιπά μνημεία του ιερού. Παρουσιάζοντας την πορεία των εργασιών, ο πρόεδρος της Επιστημονικής Επιτροπής, καθηγητής στο πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, Γιώργος Σμύρης, ανέφερε ότι με την ολοκλήρωση των έργων, το 2015, θα έχουν αποκατασταθεί τμήμα του κοίλου του θεάτρου, οκτώ κερκίδες του κάτω διαζώματος με τις αντίστοιχες κλίμακες, αλλά και τμήμα του αναλημματικού τοίχου του θεάτρου.
«Η εικόνα που παρουσίαζε μέχρι πρότινος το θέατρο της Δωδώνης είναι αποτέλεσμα αφενός της χρόνιας εγκατάλειψης, αποτυπωμένης ακόμη στο ψηλότερο τμήμα του κοίλου, και αφετέρου του έργου αποκατάστασης που πραγματοποιήθηκε τη δεκαετία του ΄60. Αναμφίβολα το έργο αυτό έβγαλε το μνημείο από την εγκατάλειψη και το μετέτρεψε από λιθοσωρό σε θέατρο», είπε ο κ. Σμύρης, στη διάρκεια εκδήλωσης που έγινε στα Γιάννενα.

Κρητική Σχολή Ζωγραφικής


Έως το 1669, χρονολογία κατά την οποία η Ενετοκρατούμενη από το 1210 Κρήτη υποτάχτηκε στους Οθωμανούς, και για τέσσερις περίπου αιώνες, στο νησί πραγματοποιήθηκε μια σημαντική αναπτυξιακή δραστηριότητα που κορυφώθηκε περί τα μέσα του 16ου αιώνα. Στο διάστημα αυτό, η ακμή των οικονομικών δραστηριοτήτων και του εμπορίου, η αναβάθμιση των τρόπων παραγωγής και η βελτίωση του βιοτικού επιπέδου, είχαν ως ένα βαθμό αντίκτυπο και στην πνευματική και καλλιτεχνική δημιουργία.
Η πολιτιστική ανάπτυξη της Κρήτης ήρθε ως απόρροια αφενός της ακμής των Ιταλικών πόλεων και, κυρίως, της Βενετίας και αφετέρου της ιστορικής συγκυρίας που χαρακτηρίστηκε από τη μετανάστευση και εγκατάσταση στο νησί του πιο ζωογόνου, θα λέγαμε, ελληνικού πληθυσμού∙ μετά την άλωση της Κωνσταντινούπολης (1453), η βυζαντινή καλλιτεχνική παράδοση συνεχίστηκε σε νέα κέντρα που δημιουργήθηκαν εκτός της οθωμανικής επικράτειας και, κυρίως, στην Κρήτη, στην οποία μετανάστευσαν Κωνσταντινοπολίτες ζωγράφοι μεταλαμπαδεύοντας την τέχνη της αγιογραφίας.

Τετάρτη 1 Μαΐου 2013

Μια πόλη γεμάτη tags



1.5.2013 LIfo Δημήτρης Κυριαζής
Magnify Image  Οι επίδοξοι taggers της Αθήνας έχουν επικαλύψει τα κτίρια της πόλης με τα έργα τους. Μας αρέσουν ή όχι;  Δεν έχει περάσει ούτε ένας μήνας από το debate που προκάλεσε η απόφαση της Ακαδημίας Αθηνών να εγκαταστήσει περίφραξη ώστε να προφυλαχθεί το ιστορικό κτίριο από διαφόρων ειδών χρήσεις κατά τη διάρκεια των νυχτερινών ωρών, και κυρίως αυτή που το θέλει ένα είδος μεγάλου καμβά για επίδοξους γκραφιτάδες. Να κάνουμε μια σημαντική διάκριση: δεν μιλάμε για έργα graffiti που οι περισσότεροι από εμάς χαιρόμαστε να βλέπουμε στους τοίχους της γκρίζας Αθήνας, αλλά για απλές υπογραφές, τα λεγόμενα «tags» στη γλώσσα των μυημένων.