Δευτέρα 27 Μαΐου 2013

Διεθνής Εβδομάδα Τέχνης στο Χονγκ Κόνγκ


 ΕΙΡΗΝΗ ΝΙΚΟΠΟΥΛΟΥ
LIFO 25.5.2013 | 23:58  
Το παρόν και το μέλλον της καλλιτεχνικής πρωτοπορίας  
   Magnify Image

Με κάποιους από τους πιο ελπιδοφόρους εικαστικούς της σύγχρονης εποχής να εκθέτουν τα έργα τους, θαμώνες των μεγαλυτέρων γκαλερί του κόσμου να τα παρατηρούν προσεκτικά, VIP συλλέκτες να ψάχνουν ανάμεσά τους το επόμενο «πολύτιμό» τους και νέο-μποεμ «art gypsies» που απλά ήταν ο εαυτός τους, η διοργάνωση ήδη από την έναρξή της το περασμένο Σαββατοκύριακο έχει καλλιεργήσει μεγάλες προσδοκίες στην παγκόσμια σκηνή.   Παράλληλα έχει προκαλέσει ιδιαίτερα θετικές εντυπώσεις για τον πλουραλισμό των καλλιτεχνικών ομάδων που συμμετέχουν και τους πολυάριθμους και εξαιρετικά διαφορετικούς μεταξύ τους επισκέπτες.  Πέρα από τις διεθνώς αναγνωρισμένες συμμετοχές ξεχωρίζουν ανερχόμενοι Ασιάτες καλλιτέχνες που αποδίδουν μοναδικά την αιώνια σύγκρουση Ανατολής-Δύσης.  
http://www.lifo.gr/now/culture/27837

Ολοκληρώνεται η διαδικτυακή ψηφοφορία της Europa Nostra


Lifo 26.5.2013 | 16:11
Magnify Image
Δύο ελληνικές υποψηφιότητες στα ευρωπαϊκά βραβεία πολιτιστικής κληρονομιάς  
  Η Europa Nostra είναι μια αναπτυσσόμενη κίνηση πολιτών που στόχο έχει τη διαφύλαξη της πολιτιστικής κληρονομιάς της Ευρώπης. Το δίκτυο της οργάνωσης αποτελείται από 250 οργανισμούς, ενώ ο συνολικός αριθμός των μελών της είναι πάνω από πέντε εκατομμύριο άνθρωποι, 150 συνδεδεμένοι οργανισμοί (κυβερνητικοί φορείς, τοπικές αρχές και πολλές επιχειρήσεις) καθώς επίσης και 1500 αυτόνομα μέλη.   Σήμερα ολοκληρώνεται η διαδικτυακή ψηφοφορία για τα ευρωπαϊκά βραβεία πολιτιστικής κληρονομιάς, όπου ανάμεσα στις προτεινόμενες επιλογές υπάρχουν και δύο ελληνικές υποψηφιότητες. Η πρώτη αφορά την  αναστήλωση του κεντρικού κτηρίου των Προπυλαίων της Ακρόπολης (κατηγορία 1/Συντήρηση) και η δεύτερη την Επιτροπή Συντήρησης Μνημείων Ακροπόλεως (κατηγορία 3/Συνολική προσφορά στον Πολιτισμό).   Αν η ελληνική συμμετοχή καταφέρει να εξασφαλίσει τις περισσότερες ψήφους, τότε η αναστήλωση του κεντρικού κτηρίου των Προπυλαίων της Ακρόπολης θα πραγματοποιηθεί με χρήματα της Europa Nostra. Ανάμεσα, στις υποψηφιότητες συναντά κανείς το Ρωμαϊκό Θέατρο στο Μεντεγίν και την Αυλή των Λεόντων στη Γρανάδα της Ισπανίας, το δάσος του Αγίου Φραγκίσκου της Ασίζης στην Ιταλία, το Λύκειο Passos Manuel στην Πορτογαλία κ.α.   Για να δει κάποιος ολόκληρη τη λίστα με τα πολιτιστικά μνημεία αρκεί να επισκεφτεί τη διεύθυνση vote.europanostra.org/ ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι ο κάθε χρήστης έχει δικαίωμα να ψηφίσει τρεις φορές. Η πρώτη του επιλογή λαμβάνει τρεις ψήφους, η δεύτερη δύο και η τρίτη μία, αλλά δικαιούται να υποβάλλει μία ψήφο σε κάθε χώρα.   Το αποτέλεσμα της ψηφοφορίας θα ανακοινωθεί στην Τελετή Απονομής Βραβείων Ευρωπαϊκής Πολιτισμικής Κληρονομιάς της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Europa Nostra, που θα πραγματοποιηθεί στο Ηρώδειο στις 16 Ιουνίου. 

Ο παγκόσμιος χάρτης της αθεΐας, που δείχνει τη σχέση του ανθρώπου με την πίστη


  Lifo 26.5.2013 | 13:48 Ο παγκόσμιος χάρτης της αθεΐας  που δείχνει τη σχέση του ανθρώπου με την πίστη  

 
 Χάρτη, που δείχνει τη σχέση του ανθρώπου με την πίστη κατάρτισε, κατόπιν έρευνας, η Gallup International. Η χώρα με το μεγαλύτερο ποσοστό κατοίκων άθεων είναι η Κίνα, ενώ μεγάλο είναι το ποσοστό των άθεων στη Γαλλία και την Ιαπωνία. Η Ελλάδα δεν συμπεριλαμβάνεται στις 40 χώρες που διεξήχθη η συγκεκριμένη έρευνα.  

Η κατασκευή του Αγάλματος της Ελευθερίας στο Παρίσι (1883).


Lifo 25.5.2013 | 14:02
  
Σπάνιο αρχειακό υλικό από την συλλογή της Δημοτικής Βιβλιοθήκης της Νέας Υόρκης

   [ Από την Άλκηστη Γεωργίου ]  
Σχεδιασμένο από τον Frédéric Bartholdi σε συνεργασία με τον Γάλλο μηχανικό Gustave Eiffel, το Άγαλμα της Ελευθερίας δεσπόζει στο Liberty Island, στο λιμάνι της Νέας Υόρκης.   Το άγαλμα ήταν ένα δώρο των Γάλλων προς τις Ηνωμένες Πολιτείες.   Το έργο αποτέλεσε μια κοινή προσπάθεια μεταξύ του γαλλικού κι του αμερικάνικου λαού: Οι Γάλλοι παρείχαν το άγαλμα, ενώ οι Αμερικανοί έπρεπε να φροντίσουν για τον χώρο και την οικοδόμηση του σε βάθρο.   Το μεγάλο νεοκλασικό γλυπτό είναι 93 μέτρα ψηλό, κι έχει αναγνωριστεί ως παγκόσμια κληρονομιά από την UNESCO.    
Magnify Image

Κυριακή 26 Μαΐου 2013

Ο κανόνας που επιβεβαιώνει την (πολιτιστικη) εξαίρεση στο ευρωπαϊκό σινεμά

  Flix.gr 23 Μαιου 2013  /  Μανώλης Κρανάκης 
Τις τελευταίες ημέρες μια μεγάλη κινητοποίηση Ευρωπαίων δημιουργών του κινηματογράφου φιλοδοξεί να ανατρέψει την ακύρωση της «πολιτιστικής εξαίρεσης» που δρομολογείται από την Ευρωπαϊκή Ενωση στις εμπορικές σχέσεις Ευρώπης και Αμερικής. Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή...
Η «πολιτιστική εξαίρεση» επικράτησε πρώτη φορά το 1993 στη διακρατική Γενική Συμφωνία Δασμών και Εμπορίου (GATT), όταν από την ελεύθερη διακίνηση προϊόντων ανάμεσα σε Αμερική και Ευρώπη, με πρωτοβουλία της Γαλλίας, εξαιρέθηκαν τα πολιτιστικά προϊόντα. Οι λόγοι ήταν σαφείς: από τη μία η μαζική και σαρωτική επέλαση της Αμερικής (με το σινεμά να αποτελεί τη δεύτερη μεγαλύτερη βιομηχανία στη χώρα) στην Ευρώπη θα εξαφάνιζε τον ευρωπαϊκό πολιτισμό και από την άλλη η προστασία των πολιτιστικών προϊόντων εντός Ευρωπαϊκής Ενωσης με μηχανισμούς ενίσχυσης και προστασίας προκειμένου να αποκτήσουν στέρεα θέση στην κουλτούρα των ευρωπαϊκών λαών και να φτάσουν σε όλο και μεγαλύτερο κοινό.

Τις αρχαίες ελληνικές τεχνικές αγγειοπλαστικής αναβιώνουν οι Αμερικανοί του Σικάγο [βίντεο]

Τις αρχαίες ελληνικές τεχνικές αγγειοπλαστικής αναβιώνουν οι Αμερικανοί του Σικάγο [βίντεο]

Μερικές φορές οι παλιοί τρόποι λειτουργούν καλύτερα: the old ways work best, όπως λένε και οι Αμερικανοί. Αυτή η υπόθεση – ή τουλάχιστον η αντίληψη ότι οι επί αιώνες δοκιμασμένες τεχνικές μπορούν ακόμη να παράξουν ενδιαφέροντα αποτελέσματα – διαπνέει τα ντοκιμαντέρ που ακολουθούν, δημιουργήματα του Ινστιτούτου Τέχνης του Σικάγο για το πώς οι αρχαίοι Έλληνες και Ρωμαίοι κατασκεύαζαν νομίσματα, βάζα και γυαλί.
Η εν λόγω σειρά επιμορφωτικών ντοκιμαντέρ υλοποιήθηκε με σκοπό να παράσχει πολύτιμες πληροφορίες στους επισκέπτες του Ινστιτούτου: αφενός να τους αποκαλύψει τις διαδικασίες πίσω από την παραγωγή συγκεκριμένων χρηστικών αντικειμένων, αφετέρου να τους δείξει πώς κάποια σύγχρονα προϊόντα προκύπτουν μέσα από παλαιότατες διαδικασίες παραγωγής.
Πώς κατασκευάζονταν τα αρχαιοελληνικά βάζα, από την επεξεργασία του πηλού, μέχρι τη ζύμωση, τη μορφοποίηση, τη διακόσμηση με ζωγραφικές παραστάσεις και το ψήσιμο; Πώς φτιαχνόταν το φυσητό γυαλί το 40 π.Χ., τα νομίσματα, τα είδη αγγειοπλαστικής;
Παρακολουθείστε τα εξαιρετικά επιμορφωτικά βίντεο της σειράς Launchpad των γκαλερί Ελληνικής, Ρωμαϊκής και Βυζαντινής Τέχνης των Mary και Michael Jaharis, που λειτουργούν στο Ινστιτούτο Τέχνης του Σικάγο.
Για περαιτέρω εξερεύνηση του αρχειακού υλικού, μεταβείτε στην αντίστοιχη ιστοσελίδα, πατώντας εδώ.

ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΖΙΤΣΑΣ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ

Πολύτιμη προσφορά του Κώστα Μαλάμου
Χαρακτική «δεμένη» με τους αγώνες του λαού
Η Πινακοθήκη Χαρακτικής στη Ζίτσα, αποτέλεσμα οράματος και πολύχρονης δουλειάς του αγωνιστή εικαστικού Κ. Μαλάμου
Η Πινακοθήκη Χαρακτικής στη Ζίτσα Ιωαννίνων αποτελεί μία από τις ελάχιστες της Ελλάδας με μόνιμη έκθεση αποκλειστικά χαρακτικών έργων. Είναι αποτέλεσμα οράματος και πολύχρονης δουλειάς του αλησμόνητου ζωγράφου Κώστα Μαλάμου, του οποίου η ιδιαίτερη αγάπη για τη χαρακτική και η φιλία του με τον Δημήτρη Γαλάνη τον οδήγησαν στη διαδικασία να συλλέξει χαρακτικά έργα, με στόχο τη δημιουργία μιας πινακοθήκης χαρακτικής στο χωριό του, τη Ζίτσα. Ο τόπος που διάλεξε ο Κώστας Μαλάμος δεν ήταν τυχαίος. Οχι μόνο γιατί ήταν ο αγαπημένος τόπος καταγωγής του, αλλά γιατί κύριος σκοπός του ήταν να συμβάλει στην πολιτιστική αποκέντρωση. Να φέρει τους συγχωριανούς του, τους ανθρώπους της γύρω περιοχής, τους λαϊκούς ανθρώπους, σε επαφή με την Τέχνη και κυρίως την χαρακτική - μια τεχνοτροπία, με ιδιαίτερη συμβολή στη διάδοση της Τέχνης σε ευρύτερα λαϊκά στρώματα. Να δώσει στα παιδιά, στους μαθητές, ένα ερέθισμα για παραπέρα γνώση της Τέχνης, μια δυνατότητα πολιτιστικής καλλιέργειας, την οποία, δυστυχώς, τους στερεί το σημερινό εκπαιδευτικό σύστημα.

Βγάζουν στο σφυρί το Σκοπευτήριο Καισαριανής

ΕΠΙ ΠΟΔΟΣ ΟΙ ΚΑΤΟΙΚΟΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΡΙΚΟΥ ΜΝΗΜΕΙΟΥ ΣΤΟ ΤΑΙΠΕΔ
Μετά το Σκοπευτήριο η Ακρόπολη; Αυτό διερωτώνται οι κάτοικοι της Καισαριανής για την παραχώρηση του ιστορικού χώρου στο ΤΑΙΠΕΔ
Στην εκποίηση των ιστορικών μνημείων προχωράει πλέον η τρικομματική κυβέρνηση, παραχωρώντας το Σκοπευτήριο Καισαριανής στο Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), προκειμένου να περάσει σε χέρια ιδιωτών προς εκμετάλλευση.
Μετά το Σκοπευτήριο η Ακρόπολη; 
Αυτό διερωτώνται οι κάτοικοι της Καισαριανής για την παραχώρηση του ιστορικού χώρου στο ΤΑΙΠΕΔ.

Την αρχική έκπληξη της κοινωνίας της πόλης στο άκουσμα της είδησης διαδέχτηκε η αγανάκτηση, με αποτέλεσμα να συγκληθεί έκτακτο δημοτικό συμβούλιο βράδυ Τετάρτης το οποίο διήρκεσε μέχρι τα... ξημερώματα της Πέμπτης παρουσία 100 και πλέον ατόμων! Η ομόφωνη απόφαση όλων των κομματικών συνδυασμών ήταν «όχι στο ξεπούλημα της δημόσιας περιουσίας».

Ξεπούλημα
«Το Σκοπευτήριο αποτελεί μνημείο παγκόσμιας αναγνώρισης και ως τέτοιο ανήκει στον ελληνικό λαό και ειδικότερα στο Δήμο Καισαριανής που έχει τη δυνατότητα να αναδείξει αυτόν το μοναδικό χώρο. Η πρόταση για ξεπούλημα από το ΤΑΙΠΕΔ είναι απαράδεκτη και δεν θα περάσει. Απαιτούμε την άμεση αποκατάσταση της ιστορικής μνήμης και τον τερματισμό στις αθλιότητες της κυβέρνησης. Είναι ακατανόητο ένας ιστορικές χώρος να πάει για πούλημα. Το επόμενο βήμα θα είναι η πώληση της Ακρόπολης!» τονίζει στην «Ε» ο δήμαρχος Καισαριανής Αντώνης Καμπάκας.

Το κατάλυμα της Ωβέρνης δεν πρέπει να γίνει αναψυκτήριο

Το κατάλυμα της Ωβέρνης  δεν πρέπει να γίνει αναψυκτήριο

 Τις τελευταίες μέρες βρίσκεται στην επικαιρότητα το θέμα της ενοικίασης από το υπουργείο Πολιτισμού του καταστήματος που βρίσκεται στο κατάλυμα της Ωβέρνης, ως αναψυκτήριο.

Επί του θέματος ο Σύλλογος Αρχιτεκτόνων Δωδ/σου έχει να παρατηρήσει τα εξής:

1. Η ένταξη νέων χρήσεων σε ιστορικά κέντρα και κτίρια είναι επιθυμητή και στοχεύει στη διατήρηση και επιβίωση των μνημείων. Αναμφίβολα, η νέα χρήση που δίδεται σε προστατευόμενα ακίνητα πέρα από τις οικονομικές παραμέτρους, πρέπει να προκύπτει από τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του κτιρίου και τις απαιτήσεις του τόπου.

Οι αξίες ενός μνημείου (ιστορική, καλλιτεχνική, αισθητική, αξία μνήμης, αυθεντικότητας και τοπόσημου) σε συνδυασμό με την αρχική του χρήση και τα αρχιτεκτονικά και κατασκευαστικά χαρακτηριστικά του, οι ανάγκες του τόπου και οι επιθυμίες της τοπικής κοινωνίας, η οικονομική βιωσιμότητα της νέας χρήσης και οι επιπτώσεις της στο περιβάλλον, είναι οι παράμετροι που πρέπει να καθοδηγούν στην επιλογή της νέας χρήσης.

2. Το συγκεκριμένο ακίνητο, όπου λειτουργούσε το κατάστημα "Λαλαούνη", είναι αυτοτελώς ένα κτίσμα μεγάλης αρχιτεκτονικής και ιστορικής αξίας, κηρυγμένο μνημείο από την Ελληνική Πολιτεία, ως μέρος του καταλύματος της Ωβέρνης.

Βέλγιο: Σενάριο κατάρρευσης της Ε.Ε.

Η έκθεση με τίτλο «Domo de Europa historia en ekzilo», γίνεται στο πλαίσιο πολιτιστικού φεστιβάλ θα διαρκέσει ως τις 14 Ιουνίου στην Ευρωπαϊκή Συνοικία των Βρυξελλών.
«Σενάριο καταστροφής» της Ε.Ε. παρουσιάζεται σε φουτουριστική έκθεση ενός βέλγου καλλιτέχνη, ο οποίος υποστηρίζει ότι είναι επείγουσα ανάγκη να ξαναγεννηθεί το «ευρωπαϊκό όνειρο» πριν να είναι «πολύ αργά.