Τρία
από τα έργα του Κωνσταντίνου Παρθένη που αποκαλύφθηκαν στο ναό του
Αγίου Αλεξάνδρου στο Παλαιό Φάληρο θα μεταφερθούν στην Άνδρο,
προκειμένου να παρουσιαστούν στην έκθεση «Ιστορώντας την υπέρβαση. Από
την παράδοση του Βυζαντίου στη νεώτερη τέχνη», που εγκαινιάζεται στις 30
Ιουνίου στο Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή.
Πρόκειται για την Παναγία Μυρτιδιώτισσα και τα δύο έργα που συνθέτουν
την παράσταση του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου, δηλαδή τον Άγγελο
Ευαγγελιστή και την Παναγία του Ευαγγελισμού.
Για το δανεισμό των έργων γνωμοδότησε θετικά με ομόφωνη απόφασή του
το Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων. Υπενθυμίζεται ότι τον περασμένο
Απρίλιο τα έργα που φιλοτέχνησε ο Κωνσταντίνος Παρθένης για το ναό του
Αγίου Αλεξάνδρου χαρακτηρίστηκαν ως μνημεία από το ΚΣΝΜ.
Η έκθεση «Ιστορώντας την υπέρβαση. Από την παράδοση του Βυζαντίου στη
νεώτερη τέχνη» αποτελεί ένα αφιέρωμα σε διακεκριμένους Νεοέλληνες
ζωγράφους, οι οποίοι παράλληλα με την κοσμική ζωγραφική ζωγράφισαν και
έργα με θρησκευτική θεματολογία, όπως ο Παρθένης, ο Κόντογλου, ο
Παπαλουκάς, ο Ρέγκος, ο Εγγονόπουλος και ο Τσαρούχης. Τα έργα
προέρχονται από κρατικά και εκκλησιαστικά μουσεία, ναούς, ιδιωτικές
συλλογές και ιδρύματα.
The Gezi Park clashes have
united the arts and culture scene in Istanbul. Artists, writers and TV
stars gather at the park to support the protests
Many events, concerts and art gallery openings have been
canceled and postponed due to the protests at Istanbul’s Gezi Park.
The ongoing clashes at Istanbul’s Gezi Park have affected the arts
and culture scene in Turkey, with many events, concerts and art gallery
openings canceled or postponed. The arts and culture world is upset
about the Gezi Park events and lots of TV series actors have gathered
and walked to Taksim Square while artists also took part in the Gezi
Park clashes and protests.
Στον αριθμό καταλήξαμε: 8.400 (κι όχι 4.800, όπως υπολογίζαμε μέχρι
τώρα). Μένει να καταλήξουμε στο πότε και στο πού. Πότε θα επιστραφούν τα
όστρακα – κομμάτια – από αγγεία τα οποία σήμερα βρίσκονται στο μουσείο
Pfahlbaumuseum και προέρχονται από παράνομες ανασκαφές στο Βελεστίνο
κατά τη γερμανική κατοχή, και πού θα εκτίθενται. Έρχονται τον Ιούνιο,
είπε ο Κ. Τζαβάρας στη Βουλή, αυτό όμως δεν θα πρέπει να το δέσουμε
κόμπο. Ίσως αργήσουν κάπως, λένε οι γνωρίζοντες. Επίσης ουδείς ξέρει αν
θα μείνουν στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο ή θα πάνε στο Μουσείο Βόλου,
όπως πρέπει. Είναι ευρήματα παράνομης ανασκαφής που έγινε το 1941 στη
Μαγούλα Βισβίκη. Σύμφωνα με μελέτη των αρχαιολόγων Αγγέλικας Ντούζουγλη
και Eva Alram - Stern, τα ευρήματα προέρχονται από τη θέση αυτή, γνωστή
από το 1908 όταν πρωτοαναφέρεται από τον μεγάλο Έλληνα αρχαιολόγο Χρήστο
Τσούντα στο βιβλίο του «Αι Προϊστορικαί Ακροπόλεις Διμηνίου και
Σέσκλου».
Ο Μινωικός Πολιτισμός αναπτύχθηκε κατά την Εποχή του Χαλκού από
κατοίκους της Κρήτης, οι οποίοι ήταν απόγονοι των πρώτων ανθρώπων που
αποίκισαν το νησί, 9.000 χρόνια περίπου πριν από σήμερα. Η απάντηση σε
αυτό το αρχαιολογικό θέμα δίνεται από τη Γενετική.
Ομάδα ερευνητών με επικεφαλής τον καθηγητή Ιατρικής και Επιστημών
Γονιδιώματος του Πανεπιστημιου Washington κ. Γεώργιο Σταματογιαννόπουλο
ανέλυσε δείγματα DNA από σκελετούς στο οροπέδιο Λασιθίου στην Κρήτη, τα
οποία συνέκρινε με δείγματα από άλλους 135 σύγχρονους και αρχαίους
ανθρώπινους πληθυσμούς. Τα οστά, που παραχωρήθηκαν από τον δρα Αντώνη
Βασιλάκη, βρέθηκαν σε σπήλαιο στον Άγιο Χαράλαμπο το 1976.
ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΙΣΤΟΡΙΚΗΣ
ΜΝΗΜΗΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗΣ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑΣ: Η ΜΑΚΡΟΝΗΣΟΣ ΣΤΗΝ ΤΑΙΝΙΑ ΤΟΥ ΒΟΥΛΓΑΡΗ «HAPPYDAY».
1. Εισαγωγή. Ιστορική
και κοινωνική μνήμη:Όπως έχει
υποστηριχτεί (Βόγλης: 2009) ο εμφύλιος «έγινε μια μαύρη τρύπα στη μνήμη της
ελληνικής κοινωνίας, ένα συλλογικό τραύμα, που δεν μπόρεσε να μετατραπεί σε
ιστορική μνήμη».
Μνήμη και ιστορία φαίνονται καταρχήν να κινούνται στον ίδιο
ευρύτερο χώρο, ένα χώρο άντλησης και απόδοσης νοήματος από το παρελθόν, που
σκοπό έχει να φωτίσει το παρόν και να χρησιμεύσει για το μέλλον. Βρίσκονται σε
άμεση λειτουργική και κυρίως διαλεκτική σχέση μεταξύ τους, αλλά δεν έχουν σχέση
ταύτισης. Παρά την σχέση τους οι μεταξύ τους διαφορές δεν παύουν να είναι
ευδιάκριτες, αν και κατάμια άποψη (Crane1997:1381) η μνήμη
παράγεται από υποκείμενα που σκέπτονται ιστορικά.
Attack on a profit-obsessed world … Socrates and His Clouds at the Jermyn Street, London. Photograph: Elliott Franks,
Michael Billington
The Guardian,
Aside from Lysistrata, the plays of Aristophanes
rarely get an outing these days. But these two wildly different updates
prove one simple point: the more you try to recapture the originals'
bawdy exuberance, the more effectively you get across their political
message.
Theatro Technis starts with a great advantage: Women in Parliament is Aristophanes's best and most radical play.
Written late in his life, and some 12 years after the defeat of Athens
in the Peloponnesian war, it argues that there is only one way to
overcome the city's corruption – give power to its women. Their dynamic
leader, Praxagora, does something more than stage a parliamentary coup;
she envisages a world of free love in which the old and the ugly will be
given first bite of the cherry, and property will be shared.
Under
the direction of George Eugeniou, this new version is a piece of rough
theatre that combines seriousness with fun, beginning and ending with
women banging out a militant message, but also playing up the piece's
farce. I suspect there is more irony in Aristophanes's revolutionary
ideas than emerges here, but the cast, enthusiastically led by Jackie
Skarvellis as the tough-minded Praxagora, put it across with the right
earthy zest.
That's exactly the quality I found lacking in William Lyons's Socrates and His Clouds.
"Inspired by Aristophanes", it turns Socrates from the buffoonish
charlatan of the original into a wise, Platonic teacher. But, although
the play is clearly intended as a defence of rational discourse and an
attack on a profit-obsessed modern world, it lacks the vital
Aristophanic vigour. Although Alexander Andreou endows Socrates with an
impressive sanity, all the production proved to me was the importance of
not being over-earnest. • Women in Parliament (020-7387 6617) runs until 15 June. Socrates and His Clouds (020-7287 2875) runs until 22 June.
Ένας από τους διασημότερους θεατρικούς οργανισμούς της Γερμανίας και του
κόσμου, το Μπερλίνερ Ανσάμπλ που ίδρυσε ο Μπέρτολτ Μπρεχτ, απειλείται
με έξωση από τη σκηνή που έχει μεγαλουργήσει επί 60 χρόνια, ανακοίνωσε ο
νομικός σύμβουλός του.
Ο δραματουργός Ρολφ Χόχουθ, τωρινός ιδιοκτήτης του Τεάτερ αμ
Σιφμπάουμερνταμ, όπου βρίσκεται εγκατεστημένο από το 1954 το Μπερλίνερ
Ανσάμπλ, αποφάσισε να τερματίσει την μίσθωση, ανέφερε σε μήνυμα
ηλεκτρονικού ταχυδρομείου στο Γαλλικό Πρακτορείο ο δικηγόρος Πέτερ
Ράουε.
Σε μία 17σέλιδη επιστολή ακύρωσης του μισθώματος, ο Χόχουθ επικαλείται
ως κύριο επιχείρημά του το γεγονός ότι το Μπερλίνερ Ανσάμπλ δεν τήρησε
μία συμφωνία που προέβλεπε ότι ο όμιλος όφειλε να ανεβάζει τακτικά ένα
έργο του.
Το επίμαχο έργο, «ο Βικάριος» του 1963, αποτελεί μία δριμεία κριτική για
την κριτική για την απραξία του Πάπα Πίου ΙΒ' απέναντι στους διωγμούς
των Εβραίων κατά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο.
Με ανανεωμένο πρόγραμμα και νέες ενότητες που
στοχεύουν στην ανάδειξη και στήριξη νέων ταλέντων, η 53η έκδοση διαρκεί
από τις 10 έως τις 15 Ιουνίου. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει μικρού και
μεγάλου μήκους ταινίες, τηλεοπτικές σειρές, επιστημονικά κι εκπαιδευτικά
φιλμ και βιντεοκλίπ από όλον τον κόσμο.
Στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου 2013, το Θέατρο Σημείο
θα παρουσιάσει για δεύτερη χρονιά, τη θεατρική εγκατάσταση «ΜΟΥΣΕΙΟ
ΑΝΘΡΩΠΙΝΗΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ» σε σύλληψη και σκηνοθεσία Νίκου Διαμαντή, η
οποία θα βρίσκεται εγκατεστημένη σε συμβατικούς και μη χώρους, του
Μουσείου Μπενάκη στις 12,13,14 Ιουλίου 2013.
Η θεατρική αυτή εγκατάσταση αποτελείται από ένα σύνολο ανθρωπίνων δραστηριοτήτων, οι οποίες συνιστούν ένα μουσείο του ανθρώπου.
Ιστορίες, διηγήσεις, συμπεριφορές, ήχοι, τυχαίο ανθρώπινο υλικό,
λογοτεχνικά και θεατρικά κείμενα, με βάση μια θεματική 15 ενοτήτων
περίπου, συγκροτούν ένα φάσμα της ανθρώπινης ύπαρξης, το "μόλις" της
ζωής.
Τα συμβάντα αυτά διαμορφώνουν ένα μεταδραματικό μωσαϊκό, το οποίο
παρουσιάζεται από ηθοποιούς που λειτουργούν ως ζωντανά εκθέματα.
Θα πραγματοποιηθεί από τις 18 έως τις 27 Οκτωβρίου στη Λευκωσία
Στις 15 Ιουλίου 2013 λήγει η προθεσμία υποβολής ταινιών για
συμμετοχή στην διοργάνωση του Διεθνούς Κινηματογραφικού Φεστιβάλ Κύπρου
που εφέτος θα πραγματοποιηθεί από τις 18 έως τις 27 Οκτωβρίου στη
Λευκωσία . Οι ταινίες που θα υποβληθούν, δεν μπορεί να έχουν έτος
παραγωγής νωρίτερα από το 2010, ενώ θα πρέπει να προβάλλονται στην Κύπρο
για πρώτη φορά.
Μόνο οι πρώτες ταινίες μεγάλου μήκους είναι επιλέξιμες να
συμμετάσχουν για το «Βραβείο Χρυσή Αφροδίτη» ενώ όλες οι άλλες ταινίες
είναι επιλέξιμες για το «Βραβείο Βετεράνων».
Κυπριακές ταινίες πρόσφατης παραγωγής που έχουν προβληθεί σε άλλα τοπικά φεστιβάλ μπορούν να συμμετάσχουν επίσης.