Σάββατο 29 Ιουνίου 2013

Σε κίνδυνο η Χατρά

Ειδήσεις: Πολιτιστική Κληρονομιά
Η παρθική πόλη στο Ιράκ πριν και μετά τον πόλεμο
Μνημεία στη Χατρά του Ιράκ.
 
  από Archaeology newsroom - Τρίτη, 25 Ιουνίου 2013
Γνωστή για τα ψηλά, γεμάτα επιγραφές, τείχη της και τους πύργους των οχυρώσεών της, η παρθική Χατρά, περ. 290 χλμ. ΒΔ της Βαγδάτης και 110 χλμ. ΝΔ της Μοσούλης στο Ιράκ, βρίσκεται τώρα σε άμεσο κίνδυνο.
Η περιοχή της Χατρά προσαρτήθηκε στην Περσική Αυτοκρατορία το 539 π.Χ. για να παίξει σπουδαίο ρόλο κατά την περίοδο της 3ης περσικής δυναστείας, της Παρθικής. (248 π.Χ.-224 μ.Χ.). Υπέστη επανειλημμένες επιθέσεις και ήταν ιδιαίτερα σημαντική κατά τον Δεύτερο Παρθικό Πόλεμο εναντίον της Ρώμης. Αντιστάθηκε στις πολιορκίες του Τραϊανού (116/117) και του Σεπτίμιου Σεβήρου (198/199). Μετά την πτώση της παρθικής δυναστείας, η Χατρά συμπεριλήφθηκε στη νέα δυναστική αυτοκρατορία, εκείνη των Σασσανιδών, το 224 μ.Χ. Η περιοχή παρέμεινε περσική μέχρι το  637 μ.Χ. οπότε και εισέβαλαν οι Άραβες. Από το 1985, η αρχαία πόλη προστατεύεται από την UNESCO αποτελώντας την πρώτη χρονικά ιρακινή θέση στον γνωστό κατάλογο.

Η δολοφονία της Κλυταιμνήστρας στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ιωαννίνων

«Ευρήματα της εκατονταετίας: 1913-2013» 
Πρόσθια όψη του αργυρεπίχρυσου σφραγιστικού δακτύλιου, με τη σκηνή του φόνου της Κλυταιμνήστρας από τον Ορέστη. Αρχαιολογικό Μουσείο Ιωαννίνων (αρ. ευρ. ΑΜΙ 4279).
 
  από Archaeology newsroom - Τρίτη, 25 Ιουνίου 2013
Στις 22 Μαρτίου του 1959 στον Κερασώνα του Νομού Πρέβεζας βρέθηκε τυχαία ένας κιβωτιόσχημος τάφος, πλούσια κτερισμένος. Περιείχε είκοσι περίπου ερυθρόμορφα αγγεία του 4ου αι. π.Χ., τρία αττικά λυχνάρια, τριάντα αιχμές δοράτων, ένα σιδερένιο ξίφος, μία αργυρή περόνη με κωνική κεφαλή διακοσμημένη με φύλλα και έναν αργυρεπίχρυσο σφραγιστικό δακτύλιο με έγγλυφη παράσταση.
Η σφραγίδα αυτή, στην πρόσθια όψη της οποίας απεικονίζεται η σκηνή του φόνου της Κλυταιμνήστρας από τον γιο της Ορέστη, ο οποίος εκδικείται για τη δολοφονία του πατέρα του Αγαμέμνονα, σήμερα εκτίθεται στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ιωαννίνων (αίθουσα 5, ενότητα «Η αρχαιολογία του θανάτου», ΑΜΙ 4279).

Γιορτές στους Δελφούς για το Έτος Καβάφη



Διεθνές συμπόσιο, κινηματογραφικές προβολές, εικαστικά, μουσικές και θεατρικές παραστάσεις
Γιορτές στους Δελφούς για το Έτος Καβάφη
 

Με επιστημονική συνάντηση και καλλιτεχνικές εκδηλώσεις για τον Καβάφη εγκαινιάζει το πρόγραμμα των θερινών εκδηλώσεών του το Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών (ΕΠΚΕΔ), θεσμικά ενισχυμένο από την πρόσφατη απορρόφηση του Ελληνικού Ιδρύματος Πολιτισμού. Οι εκδηλώσεις θα διαρκέσουν τέσσερις ημέρες, από την Πέμπτη 4 Ιουλίου ως την Κυριακή 7 Ιουλίου, και θα πραγματοποιηθούν στους Δελφούς.
Την Πέμπτη 4 Ιουλίου, στις 8.00 μ.μ., στο Αρχαιολογικό Μουσείο Δελφών, θα πραγματοποιηθεί συζήτηση στρογγυλής τράπεζας με θέμα «Ο Βυζαντινός Καβάφης» υπό τον συντονισμό της προέδρου του ΔΣ του ΕΠΚΕΔ, της πρυτάνεως Ελένης Γλύκατζη-Αρβελέρ, στη διάρκεια της οποίας θα προβληθεί η ταινία «Ο βυζαντινός Καβάφης» του Πάνου Κυπαρίσση και θα διαβαστούν ποιήματα βυζαντινής θεματολογίας του Καβάφη.

Ο Καραγκιόζης... στην Κίνα

 

Η παράσταση δημιουργήθηκε μετά την πρόταση του Δικτύου Ελληνοκινεζικής Συνεργασίας
Ο Καραγκιόζης... στην Κίνα
 
 
 
Για τον Καραγκιόζη δεν υπάρχουν σύνορα, χρονολογίες, εποχές. Συναντά όποιον θέλει, όπως τον Μεγ΄ Αλέξανδρο (!), γίνεται γιατρός, δικηγόρος, γαμπρός. Είναι ο κλασικός «πεινασμένος» Ελληνας, που μηχανεύεται τα πάντα για να επιβιώσει και εκσυγχρονίζεται φτάνοντας ως τις μέρες μας με επικαιροποιημένες πλέον ιστορίες και περιπέτειες. Και νά τώρα, που ο Καραγκιόζης πάει στην Κίνα!

Μία από τις γενέτειρες του Θεάτρου Σκιών τον 10ο αιώνα, τον οποίο μετέφεραν οι Τούρκοι της Ασίας τον 13ο αιώνα προς δυσμάς με τις κατακτήσεις τους. Το ταξίδι του Καραγκιόζη στην Κίνα οφείλεται στον γνωστό απόγονο των «δασκάλων» του είδους Σ. Χαρίδημο που δημιούργησε αυτή την ιστορία μετά την πρόταση του Δικτύου Ελληνοκινεζικής Συνεργασίας για τον εορτασμό του κινεζικού έτους του Φιδιού.

Χωρίς άδειες ανασκαφής οι γερμανοί αρχαιολόγοι στην Τουρκία



Σκέψεις ότι η αιτία είναι ο εθνικισμός
Χωρίς άδειες  ανασκαφής οι γερμανοί αρχαιολόγοι στην Τουρκία


Η ανασκαφική περίοδος έχει αρχίσει αλλά οι άδειες ανασκαφής που δίνει η Τουρκία στους ξένους αρχαιολόγους  ειδικά στους Γερμανους, δεν έχουν ακόμη δοθεί. Τόσο μάλιστα, που πολλοί υποπτεύονται, ότι η πολιτική και ο εθνικισμός έχουν παίξει και εδώ το ρόλο τους.

Την «καταγγελία» κάνει το γερμανικό περιοδικό Spiegel μέσω ενός ρεπορτάζ στο 35ο Ετήσιο Συμπόσιο Αρχαιολογίας και Αρχαιομετρίας στην Μούγκλα της νότιας Τουρκίας, όπου οι γερμανοί αρχαιολόγοι φαίνεται ότι κάθονταν... στα κάρβουνα. Ο λόγος, ότι η τουρκική κυβέρνηση στην Αγκυρα δεν έχει δώσει ακόμη τις ετήσιες άδειες για ανασκαφές, από τις οποίες όμως εξαρτάται εκτός των άλλων και η σταδιοδρομία των επιστημόνων.

«Σπάει» ο κωδικός του «Χειρόγραφου Βόινιτς»



Θεωρείται το πιο δυσαναγνωστο κείμενο στον κόσμο
«Σπάει» ο κωδικός του «Χειρόγραφου Βόινιτς»
 
Γραμμένο σε μία άγνωστη γλώσσα, που δεν έχει εντοπισθεί πουθενά αλλού και γεμάτο από αινιγματικά σχέδια και σύμβολα, το «Χειρόγραφο Βόινιτς» που θεωρείται το πλέον δυσανάγνωστο του κόσμου, φαίνεται ότι μπορεί τελικά να αναγνωσθεί. Ετσι τουλάχιστον πιστεύουν ένας φυσικός ο Μαρτσέλο Μοντεμούρο του Πανεπιστημίου του Μάντσεστερ και ο συνάδελφός του Νταμιάν Ζαννέτ, που μπορεί να μην έσπασαν ακριβώς τον κώδικα στον οποίο είναι γραμμένο αλλά τουλάχιστον, σύμφωνα με μελέτη τους, που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό «PLoS One» μπορούν να πουν ότι δεν πρόκειται για... φάρσα.

 Το χειρόγραφο, το οποίο χρονολογείται στις αρχές του 15ου αιώνα ανακαλύφθηκε από έναν παλαιοπώλη τον Βίλφριντ Βόινιτς το 1912 και δεδομένου, ότι στα χρόνια που πέρασαν, δεν κατέστη δυνατόν να αποκρυπτογραφηθεί από γλωσσολόγους και ειδικούς, πολλοί θεώρησαν ότι πρόκειται για μία φάρσα, που εστάλη από το παρελθόν... Ορισμένες από τις σελίδες του έχουν χαθεί αλλά στις 240 που έχουν διασωθεί _ οι περισσότερες από τις οποίες είναι εικονογραφημένες _ περιέχονται ζωδιακοί κύκλοι και απεικονίσεις φυτών, που πιθανόν να χρησιμοποιούνταν για την παρασκευή φαρμάκων. Μόνον που τα περισσότερα φυτά δεν μπορεί να ταυτισθούν με πραγματικά.

Ο Λαφοντέν... τραγουδά στην οικία Κατακουζηνού



Μια πρωτότυπη λυρική περφόρμανς «ζωντανεύει» στην ιδιαίτερη ατμόσφαιρα του σπιτιού-μουσείου
Ο Λαφοντέν... τραγουδά στην οικία Κατακουζηνού
Η Αναστασία Κότσαλη και ο Μιχάλης Ψύρρας σε στιγμιότυπο από την παράσταση
 
 
Σε ένα σπίτι μουσείο, στην οικία Κατακουζηνού στο Σύνταγμα (Αμαλίας 4, 5ος όροφος), παρουσιάζεται η λυρική περφόρμανς με τίτλο «Fables» στις 2, 3 και 4 Ιουλίου. Το θέαμα βασίζεται σε 10 μύθους του Λαφοντέν, μελοποιημένους από δύο συνθέτες διαφορετικής γενιάς, τον Ζακ Οφενμπαχ (1819-1880) και τον Αντρέ Καπλέ (1878-1925). Τη σκηνοθεσία-χορογραφία υπογράφει η Μάρω Μαρμαρινού, στο πιάνο θα βρίσκεται ο Μιχάλης Παπαπέτρου, το βίντεο είναι του Ηλία Μαδούρου, ενώ οι μάσκες, οι κατασκευές και τα κοστούμια του Φίλιππου Βασιλείου και οι φωτισμοί του Μιχάλη Κλουκίνα. Τρεις λυρικοί ερμηνευτές - η Αναστασία Κότσαλη, η Μάιρα Μηλολιδάκη και ο Μιχάλης Ψύρρας - αναδεικνύουν τη μουσική, με συνδετικό ανάμεσά τους ρόλο την ηθοποιό Αλεξάνδρα Παντελάκη ως αφηγήτρια.

Χαμένη πόλη των Μάγιας έρχεται στο φως



Πρόκειται για μία από τις μεγαλύτερες που έχουν ανακαλυφθεί στη χερσόνησο του Γιουκατάν, καθώς υπογίζεται ότι φιλοξενούσε 30.000-40.000 κατοίκους
Χαμένη πόλη των Μάγιας έρχεται στο φως
Τα γλυπτά και τα άλλα απομεινάρια της αλλοτινής δόξας της Τσακτούν κρύβονταν επί αιώνες μέσα στη ζούγκλα
 
 
Μία ολόκληρη αρχαία πόλη των Μάγιας με πυραμίδες, πλατείες, γήπεδα και γλυπτά, παρέμενε κρυμμένη επί αιώνες στα πυκνά τροπικά δάση του Ανατολικού Μεξικού. Οι αρχαιολόγοι που την έφεραν στο φως ανακοίνωσαν ότι πρόκειται για μία από τις μεγαλύτερες που έχουν ανακαλυφθεί στη χερσόνησο του Γιουκατάν και της έδωσαν το όνομα Τσακτούν - Κόκκινος Βράχος ή Μεγάλος Βράχος.

Αρχαίος θαλαμωτός τάφος σε υψόμετρο 1000 μέτρων στη Φωκίδα



Βρέθηκε χάρη σε ένα... αρνάκι που έπεσε μέσα πριν από ένα μήνα
Αρχαίος θαλαμωτός τάφος σε υψόμετρο 1000 μέτρων στη Φωκίδα
 
 
 Ενας υπόγειος θαλαμωτός τάφος σε υψόμετρο 1.000 μέτρων και μέσα στο δάσος δεν είναι ό,τι πιο συνηθισμένο. Χάρη σε ένα αρνάκι όμως, που έπεσε μέσα, πριν από ένα περίπου μήνα η Ι΄ Εφορεία Αρχαιοτήτων έκανε αυτή την απρόσμενη ανασκαφή επάνω στο βουνό, στις παρυφές του λόφου Τσούκα κοντά στον οικισμό Στρόμη.

«Ανακυκλώνοντας τη Μήδεια»: Η νέα ταινία του Αστέρη Κούτουλα



Αναφέρεται στα μνημόνια, στην κρίση και είναι αφιερωμένη στους αμήχανους γονείς
«Ανακυκλώνοντας τη Μήδεια»: Η νέα ταινία του Αστέρη Κούτουλα
Ο Μίκης Θεοδωράκης έχει συνθέσει τη μουσική της νέας ταινίας.



 
Μια διαφορετική ταινία, σε σκηνοθεσία του Αστέρη Κούτουλα και μουσική Μίκη Θεοδωράκη, ανοίγει μέσα στον Ιούλιο από την New Star μετά την πρεμιέρα της στο θέατρο Μπάντμιντον στις 20 Ιουνίου.

Η ιστορία της ταινίας (η δολοφονία δυο παιδιών από την  μητέρα τους) προέρχεται από τον Ευριπίδη και είναι, από την αρχαιότητα και μετά, ένα θέμα που δεν έχει χάσει τίποτα από τη σύγχρονη και φρικαλέα επικαιρότητά του, παρά το γεγονός ότι έχει χιλιοπαιχθεί και ανακυκλωθεί.