Παρασκευή 5 Ιουλίου 2013

Τα χαμένα ίχνη

6/06/13 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΩΝ ΣΥΝΤΑΚΤΩΝ
Πεντηκοστή στη Σίφνο. Γεμάτη κόσμο η πλατεία για να γιορτάσει το κατόρθωμα που έγινε και φέτος: σε ογδόντα επτά πύργους, σε δύσβατα μέρη, εθελοντές κάθε ηλικίας άναψαν φωτιές
Της Πέπης Ρηγοπούλου

Πεντηκοστή στη Σίφνο. Γεμάτη κόσμο η πλατεία για να γιορτάσει το κατόρθωμα που έγινε και φέτος: σε ογδόντα επτά πύργους, σε δύσβατα μέρη, εθελοντές κάθε ηλικίας άναψαν φωτιές, ανανεώνοντας ένα έθιμο που επινοήθηκε πριν από έντεκα χρόνια. Για να μη σβήσουν τα ίχνη από τις αρχαίες φρυκτωρίες, τους πύργους εκείνους που με τα σήματα της φωτιάς διέδιδαν, σαν οπτικός τηλέγραφος, χαρμόσυνες και λυπημένες ειδήσεις. Αλλοι φυτρωμένοι στις βουνοκορφές και άλλοι πιο χαμηλά, κοντά στη θάλασσα, ο φυσικός δρόμος για να φτάσουν οι ειδήσεις. Αιώνες να βλέπουν και να μη χορταίνουν το αρχιπέλαγος.

Το ταξί και το κόμιστρο



Ιδού εγώ καταντικρύ
του μελανού φορέματος των από-φασισμένων
Οδυσσέας Ελύτης, Το Άξιον εστί
Του Γιάγκου Ανδρεάδη
Στους στίχους που βρίσκονται κάτω από τον τίτλο του άρθρου αυτού η λέξη αποφασισμένων που είναι ακέραιη στο κείμενο του ποιητή χωρίζεται ως υπογράμμιση του φασισμό, «καταντικρύ» στον οποίο τάσσεται o ο δημιουργός του Άξιον εστί με το έργο του.
Ο συνειρμός ξεκινά από την πρόσφατη τοποθέτηση της Χρυσής Αυγής που, αφαιρώντας τα αντιμνημονιακό προσωπείο της, τάχθηκε με ενθουσιασμό υπέρ του κλεισίματος της ΕΡΤ. Το μαύρο των τηλεοράσεων ήρθε κι έδεσε αρμονικά με τις ιδέες, τα ενδύματα και τα σύμβολα των ναζιστών. Επιδημία μαυρίλας που γίνεται ακόμα πιο έντονη, όταν, κάνοντας ζάπιγκ, περνάμε στο έγχρωμο κιτς των ιδιωτικών καναλιών, τα οποία με λίγες, ελάχιστες, εξαιρέσεις λες κι έχουν βαλθεί να μας κάνουν να νοσταλγήσουμε ακόμα και τα στραβά της δημόσιας ραδιοτηλεόρασης.

Γλώσσα γραμμένη με ουλές


Στη Σίφνο, από την επόμενη εβδομάδα και μέχρι τις 14 Ιουλίου, θα μαζευτούν κάπου εξήντα πέντε Ευρωπαίοι άνθρωποι του θεάτρου, Γάλλοι, Γερμανοί, Άγγλοι, Πορτογάλοι, Ιταλοί, Ισπανοί, Έλληνες, σε σημαντικό βαθμό φιλοξενούμενοι του δήμου του νησιού. Στόχος τους να κάνουν θέατρο αφιερωμένο στην παγκόσμια οικονομική κρίση μέσα από αναλόγια που θα ολοκληρωθούν στις ημέρες αυτές της δημιουργικής συνύπαρξής τους στο φιλόξενο νησί. Σε συνεργασία και με τοπικούς καλλιτέχνες και με στόχο να παρουσιάσουν τα αποτελέσματα στο ελληνικό και ξένο κοινό του νησιού.
Το βασικό πρόβλημα, που κατά τη γνώμη μου θα πρέπει να ξεπεραστεί, είναι η γλώσσα. Και βέβαια δεν αναφέρομαι στις διαφορετικές γλώσσες που μιλά ο καθένας και που αναγκάζουν να χρησιμοποιείται ως lingua franca αυτή της ηγεμονικής αγγλοσαξωνικής υπερδύναμης. Εξάλλου ο ηθοποιός, προαιώνιος γνώστης κατ' εξοχήν της γλώσσας του σώματος, δεν θα είχε δυσκολία να συνομιλήσει με τους συναδέλφους του και με το κοινό του καταφεύγοντας στον κώδικα της γκριμάτσας και της χειρονομίας, ή με άλλα λόγια στην ρητορική της σιωπής που αποτελεί μέγα μέρος της γοητείας του θεάτρου.

Οι κενολογίες περί κινητικότητας

03/07/13 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΩΝ ΣΥΝΤΑΚΤΩΝ


Της Πέπης Ρηγοπούλου

Oλα ξεκίνησαν στο τελευταίο μάθημα με θέμα την περιπλάνηση. Eνας ταλαντούχος φοιτητής με αποφασισμένο βλέμμα μάς μίλησε για τη γοητεία τού να μη σταματάς πουθενά, του να μη στέκεσαι σε ένα μέρος. Μια σωτήρια κινητικότητα. Δεχόμουν το ένα πίσω από το άλλο τα επιχειρήματα, γοητευμένη κι εγώ από τη ρευστότητα των πραγμάτων, τη γοητεία της αέναης κίνησης. Ανθρωποι που περιφρουρούν τη ζωντάνια τους περιπλανώμενοι από δρόμο σε δρόμο, από νησί σε νησί, από τη μια πολιτεία και χώρα στην άλλη. Χωρίς άλλο στόχο από τη χαρά της έκπληξης, την ανάγκη να νιώσουν το άγνωστο δικό τους.

«Οι αρχαιότητες είναι η ψυχή μας, οι επενδύσεις το μέλλον μας»

03/07/13 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
ΜΗΝΥΜΑ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΥ ΠΡΟΣ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΟΥΣ

Ο νέος υπουργός Πολιτισμού εμφανίστηκε στη χθεσινή συνεδρίαση του ΚΑΣ. Λίγες ώρες μετά την προειδοποίηση Μπουτάρη, «πάνω από το πτώμα μου θα κουκουλώσετε ή θα απομακρύνετε
Της Βασιλικής Τζεβελέκου
Χωρίς προειδοποίηση, αλλά όπως ήταν σωστό, ο υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Πάνος Παναγιωτόπουλος εισήλθε χθες στη συνεδρίαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου περίπου μία ώρα μετά την έναρξή της. Ηθελε να γνωρίσει από κοντά τα μέλη, να τα συγχαρεί για τη δουλειά τους και να δώσει σαφές μήνυμα. «Να κάνετε το καθήκον σας, αλλά και να βοηθήσετε να προχωρήσει η διαδικασία ανάπτυξης και επενδύσεων», είπε.
Η χθεσινή συνεδρίαση ήταν η πρώτη τού ΚΑΣ, μία εβδομάδα ακριβώς μετά την υπουργοποίηση του κ. Παναγιωτόπουλου. Κι αν δεν συνέβαιναν οι πολιτικές εξελίξεις θα είχε μέγιστο ενδιαφέρον, καθώς βάσει της ημερήσιας διάταξης θα συζητιούνταν οι τεχνικές μελέτες απόσπασης των Βυζαντινών Αρχαιοτήτων από το Μετρό Βενιζέλου, στη Θεσσαλονίκη. Ακανθώδες θέμα, καθώς το ΚΑΣ έχει γνωμοδοτήσει θετικά υπέρ της απόσπασης. Η απόφαση, ωστόσο, έχει διχάσει. Ενδεικτική του κλίματος είναι η φράση του δημάρχου Γιάννη Μπουτάρη στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου της Δευτέρας: «Πάνω από το πτώμα μου θα περάσετε για να κουκουλώσετε τα αρχαία και να τα απομακρύνετε από τον σταθμό». Ο δήμαρχος, μαζί με κλιμάκιο από τη συμπρωτεύουσα, θα έδινε το «παρών» στη χθεσινή συνεδρίαση. Ωστόσο, το θέμα αναβλήθηκε προφανώς για να ενημερωθεί καλύτερα ο υπουργός.
Συνοδευόμενος από τον υφυπουργό Γιάννη Ανδριανό και τη γενική γραμματέα Λίνα Μενδώνη, τη «διαχρονική φίλη μου» όπως είπε, ο κ. Παναγιωτόπουλος επισκέφτηκε το ΚΑΣ. Κι ήταν σαφής στην ολιγόλεπτη ομιλία του. «Ξέρετε και ξέρω την κρίσιμη αποστολή σας στις δύσκολες εποχές». Εδωσε εύσημα, αλλά «τράβηξε και το αυτί».
«Αν κι έχουν ακουστεί παράπονα για το ΚΑΣ στο παρελθόν, πρέπει να πω ότι έχετε κάνει εξαιρετική δουλειά με αυτή τη σύνθεση. Στο λίγο που ανέτρεξα είδα ότι πήρατε αποφάσεις με βάση τον ορθολογισμό και το συμφέρον του τόπου. Ζητώ να κάνετε πρώτον το καθήκον σας και δεύτερον να λάβετε υπ” όψιν ότι η χώρα βρίσκεται σε κρίσιμη στιγμή. Πρέπει να βοηθήσουμε όλοι για να προσχωρήσει η διαδικασία της ανάπτυξης και των επενδύσεων. Δεν είμαι υπέρ μιας ανάπτυξης που θα ρουφήξει την ψυχή και το είναι μας, την ιδιοσυγκρασία μας, που είναι η Ιστορία, οι αρχαιότητες, η συλλογική μνήμη, αυτό που με μια φράση αποκαλούμε ελληνικό πολιτισμό. Δεν είμαι της λογικής να καταστρέψουμε τον πολιτισμό για την ανάπτυξη. Αλλά να μη βρεθούμε και σε υπερβολές “δεν προχωράμε τίποτα” – μπορούμε να βρούμε λύσεις για όλα. Μιλάω για λύσεις που θα οδηγήσουν σε ανάπτυξη και επενδύσεις και θα σέβονται τον πολιτισμό. Το επιχείρημά μας δεν είναι “ελάτε στην Ελλάδα για να παίξετε στο καζίνο”. Η Ελλάδα δεν είναι το Λας Βέγκας της Μεσογείου. Το επιχείρημά μας είναι, “ελάτε στον τόπο που χιλιάδες χρόνια προάγει τον πολιτισμό, είναι λίκνο του πολιτισμού, πατρίδα του θεάτρου”».
Ο υπουργός ανέφερε ακόμα ότι «ο τόπος διεξάγει έναν ιδιότυπο οικονομικό πόλεμο και πρέπει να τον κερδίσουμε με την αξιοπρέπεια και τον πολιτισμό μας. Με τον ιστό που μας κράτησε σε συνοχή σαν έθνος και λαό. Και τούτο ποιείν κακείνο μη αφιέναι», κατέληξε με νόημα.
Ο κ. Παναγιωτόπουλος μίλησε και για την ανασυγκρότηση του υπουργείου. «Λάβαμε μήνυμα από την κυβέρνηση να το ανασυγκροτήσουμε ως ενιαίο υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού. Κι εγώ θα ασκώ αρμοδιότητες Αθλητισμού και ο κ. Γιάννης Ανδριανός θα ασχολείται με τον Πολιτισμό, προκειμένου να έχουμε ενιαία δράση και κυρίως αποτελέσματα».
v.tzevelekou@efsyn.gr

Το νησί του Οδυσσέα ταξίδεψε στον κόσμο και την τέχνη

03/07/13 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΩΝ ΣΥΝΤΑΚΤΩΝ
ΠΗΓΑΜΕ ΣΤΙΣ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΕΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ «ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΙΘΑΚΗ 2013» (27-30 ΙΟΥΝΙΟΥ) Με μια εντυπωσιακή κινητοποίηση των ντόπιων, προσώπων και οργανισμών, οι περισσότεροι από τους οποίους έβαλαν βαθιά το χέρι στην τσέπη, και χωρίς να αποκαλύψουν τα ονόματά
Της Εφης Μαρίνου
Ο Ομηρος και ο μεγάλος του ήρωας, ο Οδυσσέας. Το περιπετειώδες ταξίδι για την επιστροφή στην πατρίδα. Η Ιθάκη του Καβάφη. Ο Οδυσσέας του Τζόις. Αλλά και η σημερινή Ιθάκη, ένα μικρό, γοητευτικό, καταπράσινο νησί, που εκτείνεται σαν χάδι δίπλα στην Κεφαλονιά. Ο ιδανικός τόπος για να λειτουργήσει το τετραήμερο πολιτιστικών εκδηλώσεων «Επιστροφή στην Ιθάκη 2013» (27-30 Ιουνίου).

ΤΟ ΜΕΓΑΡΟ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΣΤΗΝ ΠΙΟ ΚΡΙΣΙΜΗ ΣΤΙΓΜΗ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΤΟΥ

03/07/13 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΩΝ ΣΥΝΤΑΚΤΩΝ

Μπλοκαρισμένοι λογαριασμοί και στο βάθος εκποίηση;

Τα δύο μεγάλα δάνειά του (245 εκατ. ευρώ), που δόθηκαν με εγγύηση του Δημοσίου, δεν αποπληρώνονται. Ο Γιώργος Κουρουπός και το σωματείο εργαζομένων ζητάνε από την κυβέρνηση να
Της Μαρίνας Κουβέλη

Οι φήμες άρχισαν εδώ και καιρό. Από την πρώτη στιγμή που έγινε γνωστό ότι μπλόκαραν οι λογαριασμοί του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών (εκείνοι στους οποίους κατατίθεται η κρατική επιχορήγηση) έγινε σαφές ότι ένα από τα μεγαλύτερα πολιτιστικά ιδρύματα της χώρας κινδυνεύει πραγματικά. Τις πρώτες μέρες χορτάσαμε διαψεύσεις. Αλλά πλέον τα πράγματα αρχίζουν να γίνονται όλο και πιο σαφή και δυσοίωνα για την τύχη του οργανισμού. Τα χρέη του φαίνεται πως υπονομεύουν σοβαρά το μέλλον του, παρόλο που για «λουκέτο» δεν έχει μιλήσει κανείς ακόμα επισήμως.

Το φρούριο των Αιγοσθένων αναστηλώνεται πλήρως



Μεγάλα τμήματά του υψώνονται ακόμη περήφανα στην περιοχή του Πόρτο Γερμενό
Το φρούριο των Αιγοσθένων αναστηλώνεται πλήρως
 
 
Μερική ή πλήρης η αναστήλωση του αρχαίου φρουρίου των Αιγοσθένων; Πλήρης αποφάνθηκε το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο γι΄αυτό το σπουδαίο οχυρωματικό έργο της αρχαιότητας, μεγάλα τμήματα του οποίου υψώνονται ακόμη περήφανα στην περιοχή του Πόρτο Γερμενό. Ο νοτιοανατολικός πύργος του αρχαίου φρουρίου εξάλλου, ο οποίος είναι υπό αναστήλωση δεν αποτελεί ένα μεμονωμένο μνημείο του 4ου π. Χ. αιώνα αλλά μέρος μιας από τις αρχαιότερες ολόλιθες οχυρώσεις στην Ελλάδα.
 

Η Ιστορία στον καμβά του Ψυχοπαίδη



Πενήντα παλαιά και νεότερα έργα του ζωγράφου, με γενικό τίτλο «Ημερολόγια του Νόστου», εκτίθενται στο Αρχαιολογικό Μουσείο Πάτρας
Η Ιστορία στον καμβά του Ψυχοπαίδη
Στιγμιότυπο από την έκθεση «Ημερολόγια του Νόστου», στο Αρχαιολογικό Μουσείο Πάτρας



 
Στην Ελλάδα όπου και να σκάψεις, όποια πέτρα και αν σηκώσεις, θα βρεις αρχαία, λέει μια κοινότοπη φράση, που αντικατοπτρίζει με ιδιαίτερη ευστοχία τη διόλου εντυπωσιασμένη στάση - σε πρώτο επίπεδο τουλάχιστον - των Ελλήνων από το γεγονός. Τα αρχαία ξεπηδούν πράγματι κάτω από δρόμους στους οποίους μπορεί να περπατάμε καθημερινώς, μέσα σε αυλές παλαιών ακατοίκητων σπιτιών ή σε χωράφια που μπορεί να σπέρνονται για εκατοντάδες χρόνια. Εκεί άλλοτε επιζούν λαμπρά και μεγαλειώδη ή μέσα σε υπόγεια κτιρίων, ανάμεσα σε σωλήνες και καλωδιώσεις, και άλλοτε «εξαφανίζονται».

Πέμπτη 4 Ιουλίου 2013

4η Ιουλίου 1776 ή Ο Επαναστατημένος Άνθρωπος: Μερικές Σκέψεις

Την Ιουλίου 1776 εγκρίθηκε από το Κογκρέσο η Διακήρυξη της Ανεξαρτησίας των ΗΠΑ. Πρόκειται για την ιδρυτική διακήρυξη ανεξαρτητοποίησης δεκατριών Πολιτειών της Αμερικής από την αποικιοκρατία των Βρετανών. Συνεπώς, η Ιουλίου σηματοδοτεί την πράξη ίδρυσης του κράτους των ΗΠΑ και θεωρείται η πλέον σημαντική στιγμή στην ιστορία της Αμερικής αλλά και πέρα από αυτήν.
Ο Πόλεμος της Ανεξαρτησίας της Αμερικής, εγκαινίασε μία εποχή επαναστάσεων και απο-αποικιακών αγώνων που έγιναν σε όλο τον κόσμο και έχει σημαντικά σημεία ομοιοτήτων αλλά και διαφορών, με τις επαναστάσεις που ακολούθησαν. Από τη μια έχει χαρακτηριστικά γενικευμένου ξεσηκωμού αποίκων εναντίον μιας μεγάλης αυτοκρατορίας και από την άλλη ήταν μία επανάσταση ενάντια στη μοναρχία και τη μετάβαση δημοκρατία. Οι μεγάλες αλλαγές που επέφερε διαμόρφωσαν μία νέα κοινωνία, διαφορετική από τις κοινωνίες της Ευρώπης και σηματοδοτούν μία νέα εποχή επαναστατικού εθνικισμού, που θα έχει απήχηση και στον Αγώνα Ανεξαρτησίας της Ελλάδας.