Τρίτη 30 Ιουλίου 2013

Το 5ο Παγκόσμιο Αντάμωμα Θεσσαλών έγραψε ιστορία

Τρίκαλα: βιωματικό συνέδριο-αντάμωμα των Θεσσαλών όλου του κόσμου στο Δήμο Πύλη

3 
«Αυτή είναι η Ελλάδα που θέλουμε να βρίσκουμε όταν ερχόμαστε στην πατρίδα»

Ζεστές ανθρώπινες στιγμές πλημμύρισαν το 5ο Παγκόσμιο Βιωματικό Συνέδριο Αντάμωμα των απανταχού Θεσσαλών που πραγματοποιήθηκε στο Δήμο Πύλης Τρικάλων από τις 26-28 Ιουλίου 2013.

Ο στόχος διττός και επετεύχθη στο έπακρον, αφού οι απόδημοι Θεσσαλοί θα γυρίσουν στη χώρα που διαμένουν με τις βαλίτσες τους γεμάτες αναμνήσεις από μια πατρίδα που έχασαν και φέτος ξαναβρήκαν μέσα από την αναβίωση ηθών, εθίμων και παιχνιδιών «Φέτος συναντιέται το έμψυχο δυναμικό της Θεσσαλίας μας και μέσα από το κοινό βίωμα γεφυρώνουμε τις χιλιομετρικές αποστάσεις που μας χωρίζουν» είπε χαρακτηριστικά ο Δήμαρχος Πύλης κ. Κ. Κουφογάζος. Με επίκεντρο τον άνθρωπο ανταμώθηκαν στην τοξωτή γέφυρα του Αγίου Βησσαρίωνα, ιερή παρακαταθήκη από το 1514 και κατάφεραν μέσα από τον πολιτισμό και την παράδοση να επανασυνδεθούν.

Θεϊκά αιλουροειδή από την Αίγυπτο στο Μπρούκλιν

Μικρές και μεγάλες γάτες με θεϊκές ιδιότητες στο μουσείο στο πλαίσιο νέας έκθεσης
Άγαλμα της Σεχμέτ στον περίβολο της Μουτ στο Καρνάκ.
 
  από Archaeology newsroom - Τρίτη, 30 Ιουλίου 2013
«Ιερά αιλουροειδή: γάτες της Αρχαίας Αιγύπτου» («Divine Felines: Cats of Ancient Egypt»). Αυτός είναι ο  τίτλος μιας νέας έκθεσης που ξεκίνησε με μεγάλη επιτυχία την περασμένη εβδομάδα στο Μουσείο του Μπρούκλιν στη Νέα Υόρκη.
Οι κάτοικοι της αρχαίας Αιγύπτου αναγνώρισαν στα αιλουροειδή, εξημερωμένα και μη, έναν ιδιαίτερο χαρακτήρα, συχνά δύστροπο και άγριο, που ενσαρκωμένο σε θεότητα θα μπορούσε να προχωρήσει στις πιο σκληρές νουθεσίες προς τους ανθρώπους. Έτσι, αν και οι όποιοι αποκλειστικά λεοντόμορφοι ή λεοντοκέφαλοι αρσενικοί θεοί στο αιγυπτιακό πάνθεον είναι ελάσσονος σημασίας -το λιοντάρι απαντά στην εικονογραφία περισσότερο ως σύμβολο δύναμης ή ως το σώμα της γνωστής Σφίγγας -, η γυναικεία διαίσθηση έπαιρνε ισχυρές θεϊκές διαστάσεις στη γενική όψη ή το κεφάλι ενός θηλυκού λιονταριού: οι θεές Σέχμετ (μέλος της θεϊκής “Τριάδας της Μέμφιδας” ή και υπόσταση της θηβαϊκής Μουτ, συζύγου του Άμμωνα) και Τεφνούτ (θεά της υγρασίας και μέλος της θεϊκής”Εννεάδας της Ηλιούπολης”) απεικονίζονται με κεφάλι λέαινας, καθώς ως υποστάσεις άλλων θεοτήτων(π.χ. της Αθώρ) σχετίζονται μεταξύ τους. Συναφής όμως με τις παραπάνω, και πάλι ως υπόσταση της Αθώρ είναι και η γατόμορφη Μπαστ ή Μπαστέτ.

«Ναι» στην κατασκευή στίβου θαλάσσιου σκι στη λίμνη Παμβώτιδα Παρά την αντίδραση περιβαλλοντικών οργανώσεων

Η λίμνη Παμβώτιδα στα Γιάννενα
Ειδήσεις: Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων


  από Archaeology newsroom - Δευτέρα, 29 Ιουλίου 2013
Ένα έργο που έχει δημιουργήσει πλήθος αντιδράσεων από περιβαλλοντικούς φορείς, η δημιουργία στίβου θαλάσσιου σκι στον υγρότοπο Αμφιθέας στη λίμνη Παμβώτιδα, απασχόλησε το Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων κατά τη χτεσινή του συνεδρίαση.
Στη λίμνη Παμβώτιδα θα φιλοξενηθούν τον ερχόμενο Σεπτέμβριο πανευρωπαϊκοί αγώνες θαλάσσιου σκι. Η κύρια πίστα δημιουργείται στα βορειοδυτικά της λίμνης, κοντά στον αστικό ιστό, ενώ στον υγρότοπο Αμφιθέας θα γίνει εφεδρικός στίβος θαλάσσιου σκι, όπου θα μεταφερθούν οι αγώνες σε περίπτωση δυσμενών καιρικών συνθηκών.

Συρία: καταστρέφεται η πολιτιστική κληρονομιά

Το Κρακ των Ιπποτών
 
Ειδήσεις: Η Unesco προειδοποιεί

Έξι μνημεία της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς κινδυνεύουν
  από Archaeology newsroom - Δευτέρα, 29 Ιουλίου 2013
Πρόσφατα (Ιούνιος 2013 – Cambodia), η Επιτροπή της Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς αποφάσισε να εντάξει τα έξι μνημεία της Συρίας που περιλαμβάνονται στον κατάλογό της, στην παγκόσμια λίστα των μνημείων που βρίσκονται σε κίνδυνο.
Πρόκειται για τις παλιές πόλεις της Δαμασκού, της Μπόσρα (Bosra) και του Χαλεπίου (Aleppo), την Παλμύρα, το φρούριο Κράκ των Ιπποτών και το Καλάατ Σάλαχ ελ-Ντιν (Crac des Chevaliers and Qal at Salah El-Din) και τα αρχαία χωριά της βορείου Συρίας. Με την κίνηση της αυτή θέλησε να τονίσει την εξαιρετικά δυσχερή κατάσταση στην οποία έχουν περιέλθει και να σημάνει συναγερμό για τη διεθνή κοινότητα.
Στα προπαρασκευαστικά έγγραφα της απόφασης της UNESCO αναφέρεται ότι οι πληροφορίες για την καταστροφή των συριακών μνημείων είναι αποσπασματικές και ορισμένες φορές δεν μπορεί να διασταυρωθούν, αφού προέρχονται από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, καθώς και από την έκθεση των συριακών αρχών, η οποία, ωστόσο, δεν απεικονίζει αναγκαστικά την κατάσταση στην ολότητά της.
Είναι προφανές πως η πραγματική αποτίμηση των καταστροφών στα μνημεία θα μπορέσει να γίνει όταν σταματήσουν οι συγκρούσεις. Το βέβαιο, ωστόσο, είναι πως για ένα μεγάλο μέρος τους οι καταστροφές αυτές θα είναι μη αντιστρέψιμες.

Στην κουζίνα του Πορθητή

Έργα ανασκαφών και αποκατάστασης στο Ανάκτορο της Αδριανούπολης
Ανασκαφές και συντήρηση στο ανάκτορο της Αδριανούπολης.
 
  από Archaeology newsroom - Δευτέρα, 29 Ιουλίου 2013
Μια ομάδα εντυπωσιακών ευρημάτων που αποκαλύπτουν άγνωστες πτυχές της Οθωμανικής μαγειρικής παράδοσης της εποχής ακριβώς πριν την Άλωση ήρθαν στο φως κατά τις πρόσφατες εργασίες αναστήλωσης στο Ανάκτορο της Αδριανούπολης (Εντιρνέ), όπου ζούσε ο Μωάμεθ ο Πορθητής πριν πολιορκήσει και πάρει την Πόλη.

Σώζεται το σπίτι του οπλαρχηγού Πανουργιά στην Αμφισσα

Θα μετατραπεί σε Κέντρο Ιστορικής Τεκμηρίωσης
Σώζεται το σπίτι του οπλαρχηγού Πανουργιά στην Αμφισσα
 
Αποκαθίσταται αλλά και μετατρέπεται σε Κέντρο Ιστορικής Ενημέρωσης το σπίτι του οπλαρχηγού Πανουργιά στην Αμφισσα, ύστερα από την ένταξή του στο ΕΣΠΑ. Πρόκειται για ένα κτίσμα που χρονολογείται από τα τέλη του 18ου αιώνα ακολουθώντας την λαϊκή αρχιτεκτονική της περιοχής αλλά η σημερινή του κατάσταση κρίνεται προβληματική.

Μουσικοθεατρικός αέρας στο 8ο Φεστιβάλ Αράχθειου Θεάτρου

Στο Παλαιοχώρι Σκούπας, στην Άρτα
Το Αράχθειο Θέατρο είναι το αποτέλεσμα της συνάντησης της αγάπης για την τέχνη και τον άνθρωπο με την ανιδιοτέλεια και τη δημιουργία.

Μουσική και θεατρικές παραστάσεις συνθέτουν και φέτος το πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αράχθειου Θεάτρου, που πραγματοποιείται για όγδοη συνεχή χρονιά σε ένα από τα «αδαμαντοχώρια» των Τζουμέρκων, το Παλαιοχώρι Σκούπας, στην Άρτα, από την Τετάρτη 7 έως και τη Δευτέρα 12 Αυγούστου.

42ο Φεστιβάλ Ολύμπου

Συνεχίζονται οι εκθέσεις φωτογραφίας και ζωγραφικής  στο Κέντρο Μεσογειακών Ψηφιδωτών

Με ιδιαίτερο ενδιαφέρον από το φιλότεχνο κοινό συνεχίζονται οι τρεις εκθέσεις φωτογραφίας και ζωγραφικής στο Κέντρο Μεσογειακών Ψηφιδωτών, στο Δίον Πιερίας.


Το θέμα τους είναι η Νορβηγία, αφού η σκανδιναβική αυτή χώρα είναι φέτος η τιμώμενη στο Φεστιβάλ Ολύμπου και θα διαρκέσουν έως την 31η Αυγούστου.

Τα μυστικά του Κάστρου

ΒΕΛΙΚΑ

Μια τρίκλιτη βασιλική του 6oυ μ.Χ. αιώνα, οικίες, αποθήκες λαδιού με πιθάρια αλλά και κτίρια για τη διαμονή της φρουράς έφερε στο φως η αρχαιολογική σκαπάνη στο Κάστρο της Βελίκας στην Αγιά Λάρισας.

Αποθήκη με πιθάρια που ήρθε στο φως από τις ανασκαφικές έρευνες
Αποθήκη με πιθάρια που ήρθε στο φως από τις ανασκαφικές έρευνες
 
Στην εκκλησία του Κάστρου, στην οποία διεξάγεται ανασκαφική έρευνα από το τμήμα Ιστορίας, Αρχαιολογίας και Κοινωνικής Ανθρωπολογίας με την ευθύνη του επίκουρου καθηγητή, Γιάννη Βαραλή, βρέθηκαν τμήματα μαρμάρινων κιονίσκων από την Αγία Τράπεζα, θραύσματα από θωράκια αλλά και νομίσματα. Πριν από λίγο καιρό, ολοκληρώθηκε η έρευνα του κυρίως ναού, σε τμήμα του νάρθηκα, ενώ εντοπίστηκε και καινούργιο κτίριο στα νότια του ναού.
Οπως είπε στο «Εθνος», ο κ. Βαραλής, η τρίκλιτη ξυλόστεγη βασιλική ιδρύθηκε την εποχή του αυτοκράτορα Ιουστινιανού (527-565μ.Χ.).

The Death of a Museum

Detroit Institute of Arts is at the center
of a debate, which focuses on liquidation of art to help cover debt. REUTERS photo Detroit Institute of Arts is at the center of a debate, which focuses on liquidation of art to help cover debt. REUTERS photo 

Fresno Met’s Closing Could Hold a Lesson for Detroit

How does a museum decide to dissolve?
Craig Kohlruss/The Fresno Bee
 
Patrons of the Detroit Institute in front of Rembrandt Peale’s “Court of Death,” from 1820. Much of the museum’s collection is owned by the city.
That question could ultimately face two cultural institutions: the Detroit Institute of Arts, whose artwork may be sold off because the city has declared bankruptcy, and the South Street Seaport Museum, which is desperately trying to stay afloat.
Museums don’t often go out of business. They cut back, they pare down, but they tend to persevere as cultural anchors of their communities. And neither of these institutions has announced plans to close; both are hoping to weather their current storms.
But both are arguably in jeopardy — the Detroit Institute because a sale would denude its prestigious collection of its most valuable artworks and compromise its integrity, since nonprofit museums, founded in the public trust, are ethically obligated not to sell pieces except to acquire others; the Seaport because it has struggled for years to pay its bills and recently lost its white knight when the Museum of the City of New York said it could no longer afford to run the museum, which was damaged by Hurricane Sandy.
Should these institutions find themselves forced to close, they could look to the Fresno Metropolitan Museum of Art and Science, which shut down in 2010, as an object lesson in the complex, painful process of dissolution.