Κυριακή 4 Αυγούστου 2013

Κωνσταντινούπολη ή Ιστανμπουλ;

Τα πρόσφατα γεγονότα στην πλατεία Ταξίμ και η εμφάνιση για πρώτη φορά ενός τέτοιου μαζικού κινήματος, που αμφισβητούσε τις επιλογές της κεντρικής εξουσίας ενός εν γένει αυταρχικού κράτους, ανέδειξαν για άλλη μια φορά στην Ελλάδα ένα ευρύτερο και άλυτο ζήτημα, που αφορά την απόδοση των τοπωνυμίων.
 
  Επανεμφανίστηκε σε διακριτή κλίμακα η χρήση του όρου «Ιστανμπούλ» στη θέση του ιστορικού όρου «Κωνσταντινούπολη». Σ' ένα άρθρο επικαιρότητας -πολύ καλό κατά τα άλλα-, που με παρακίνησε να συντάξω αυτό το σχολιασμό, υπήρχε η παρακάτω διατύπωση: «Την 1η Ιουνίου, μέρα πολλαπλασιασμού των μαζικών διαδηλώσεων από την Ιστανμπούλ στην Αγκυρα, ο εργάτης Ετχέμ Σαρισουλούκ έπεφτε νεκρός από σφαίρα αστυνομικού...»
Η συγκεκριμένη γλωσσική ασυνέπεια θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί, εάν είχε διατηρηθεί ο ίδιος κανόνας παντού. Θα μπορούσε να είχε γραφεί η πρόταση αυτή με δύο διαφορετικούς τρόπους, που δεν θα ενοχλούσαν τη γλωσσική αισθητική, εφ' όσον θα υπάκουαν σε ενιαίους κανόνες.

Από το πλοίο... στην Ακρόπολη

Μαζί με το νέο της Μουσείο αποτελεί, τα τελευταία χρόνια, τον πιο δημοφιλή προορισμό και για τις εταιρείες κρουαζιέρας
 
Είναι σχεδόν κοινό μυστικό: την ώρα που το δεξί ρεύμα της λεωφόρου Αμαλίας κλείνει καθημερινά από τα σταθμευμένα λεωφορεία, με τους εκατοντάδες ξένους επισκέπτες για το Μουσείο και τον Βράχο της Ακροπόλεως, τα υπόλοιπα αθηναϊκά μουσεία αλλά και οι αρχαιολογικοί χώροι της Αττικής δεν συμπεριλαμβάνονται στον κατάλογο των αξιοθέατων των ταξιδιωτικών πρακτόρων, οι οποίοι δραστηριοποιούνται στον μαζικό τουρισμό. Το φαινόμενο δεν αφορά μόνο τη φετινή χρονιά.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουμε από την περυσινή περίοδο αιχμής, το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, η ναυαρχίδα μας, με τα αριστουργήματα της αρχαίας ελληνικής τέχνης, δέχθηκε μόλις 177.385 επισκέπτες όταν στον ιερό βράχο της Ακρόπολης πήγαν 977.000 άτομα και στο νέο Μουσείο σχεδόν 622.000 άτομα.
Οι αριθμοί αυτοί θα έπρεπε να προβληματίσουν αυτούς που μιλούν για την τουριστική ανάπτυξη της ελληνικής πρωτεύουσας ως προορισμό του Σαββατοκύριακου και όχι μόνον, με έσοδα που θα έδιναν το φιλί της ζωής στην οικονομία μας. Ας δούμε όμως τα πράγματα με λογική σειρά: Είναι σώφρον να προωθούμε μονάχα την «αθηναϊκή βιτρίνα» της Διονυσίου Αρεοπαγίτου; Γιατί οι εξαιρετικοί αρχαιολογικοί χώροι του Κεραμεικού, της Βραυρώνας, της Ελευσίνας ή το Βυζαντινό Μουσείο να παραμένουν στην αφάνεια; Ποιος αποφασίζει και οργανώνει πώς θα κινηθούν οι εκατοντάδες χιλιάδες τουρίστες, που καταφθάνουν για λίγες ώρες στην Αθήνα, με τεράστια κρουαζιερόπλοια που δένουν στον Πειραιά; Πόσο επηρεάζει η υποβάθμιση του αθηναϊκού κέντρου την επιλογή των διαδρομών; Ποια θα έπρεπε να είναι η πολιτική μας για να αλλάξουν τα δεδομένα;

Μία έκθεση, πρότυπο ελληνογερμανικής συνεργασίας

Η έκθεση στο Βερολίνο με ευρήματα που έχουν ανασκαφεί τα τελευταία 100 χρόνια στην Ολυμπία από το Γερμανικό Αρχαιολογικό Ινστιτούτο


Ευρήματα από τις ανασκαφές τα τελευταία 100 χρόνια στην Ολυμπία από το Γερμανικό Αρχαιολογικό Ινστιτούτο παρουσιάστηκαν στη μεγάλη έκθεση «Ολυμπία: Mύθος, λατρεία, αγώνες» στο Βερολίνο. Η έκθεση, η προετοιμασία της οποίας διήρκεσε δυόμισι χρόνια, σημείωσε μεγάλη επιτυχία και έδειξε πόσο εντατικά λειτουργεί η ελληνογερμανική συνεργασία τόσο στον επιστημονικό - αρχαιολογικό τομέα όσο και στις μεγάλες αρχαιολογικές εκθέσεις. Στη φωτογραφία, βλέπουμε αναπαράσταση των αετωμάτων του Ναού του Διός.

 
Tου Βολφ-Ντίτερ Χάιλμαϊερ*
Το δεύτερο εξάμηνο του 2012 πραγματοποιήθηκε στο Βερολίνο μία μεγάλη αρχαιολογική έκθεση, που ήταν αφιερωμένη στις σημαντικές ανασκαφές του πανελλήνιου ιερού της Ολυμπίας. Οι ανασκαφές είχαν ξεκινήσει τον 19ο αιώνα από το Βερολίνο και συνεχίζονται μέχρι σήμερα από το Γερμανικό Αρχαιολογικό Ινστιτούτο. Ο πληρέστατος κατάλογος τραβάει στην έκθεση όπως ένα βιογραφικό, τι έχει ανασκαφεί μέσα σε περισσότερα από 100 χρόνια και προς τα πού πρέπει να κινηθεί η περαιτέρω έρευνα.

Έκθεση για τα 100 χρόνια από την έναρξη του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου

Στο ξακουστό «Ανάκτορο Σάλαμπουργκ» στην Αυστρία
Στο ωραιότερο ανάκτορο της Αναγέννησης βόρεια των Άλπεων.
Πριν από 99 χρόνια, στις 28 Ιουλίου του 1914, με την κήρυξη πολέμου από την Αυστροουγγαρία κατά της Σερβίας, άρχιζε ο Α΄ Παγκόσμιος Πόλεμος, στον οποίο θα είναι αφιερωμένη του χρόνου η μεγάλη διεθνής έκθεση στο ξακουστό «Ανάκτορο Σάλαμπουργκ» στην Αυστρία, η προετοιμασία της οποίας βρίσκεται στην τελική ευθεία.
Στους ίδιους εκθεσιακούς χώρους είχε παρουσιαστεί το 2012 η μεγάλη έκθεση «Το χρυσό Βυζάντιο και η Ανατολή», που ήταν αφιερωμένη στον Βυζαντινό Πολιτισμό, φιλοξενώντας εκθέματα από συνολικά 60 εκ των σημαντικότερων Μουσείων της Ευρώπης, ανάμεσά τους το Μουσείο Μπενάκη της Αθήνας, ενώ είχε υποδεχθεί πάνω από 140.000 επισκέπτες.

Σχεδιάζοντας ως κηπουροί, όχι ως μηχανικοί

Μια αισιόδοξη ανάγνωση των δυνατοτήτων της Αθήνας να διαχειριστεί στο κοντινό μέλλον τους δημόσιους χώρους της

του Θωμα Δοξιαδη




If you build it they will come. Αυτή η φράση από την ταινία The Field of Dreams περιγράφει το όνειρο του αρχιτέκτονα: αρκεί να χτίσεις το κτίριο, και θα κατοικηθεί, θα χρησιμοποιηθεί όπως το έχεις φανταστεί.
Πράγματι, σχεδιάζοντας ένα κτίριο ο αρχιτέκτονας έχει μεγάλη δύναμη να καθορίσει τις χρήσεις του. Στο υπνοδωμάτιο κοιμάσαι, στην ντουλάπα βάζεις τα ρούχα σου, στην κουζίνα μαγειρεύεις. Από την είσοδο μπαίνεις, με τη σκάλα ανεβαίνεις. Αυτή η σχέση μεταξύ της μορφής και του εξοπλισμού ενός χώρου από τη μία και της χρήσης του από την άλλη δίνει στον αρχιτέκτονα τη δυνατότητα να γεννήσει μια πραγματικότητα. Η σχέση αυτή μεταξύ πρόθεσης και αποτελέσματος δεν είναι η βάση μόνο για τη δημιουργία ενός σπιτιού ή ενός δημόσιου κτιρίου, αλλά ολόκληρου του κόσμου στον οποίο ζούμε σήμερα. Δρόμοι, συστήματα μετρό, γήπεδα, καταστήματα, αγροί, λιμάνια, αεροδρόμια, βιομηχανικές εγκαταστάσεις, ορυχεία και ξενοδοχεία, όλοι οι τρόποι με τους οποίους δομούμε τον κόσμο βασίζεται σε αυτή την άμεση σχέση μεταξύ μορφής και χρήσης.

Η πνευματική ελίτ του μεταξικού καθεστώτος

Ο ιδεολογικός λόγος της 4ης Αυγούστου ενορχηστρώθηκε από στελέχη που γνώριζαν το βάρος των λόγων και των πράξεών τους

Η μεταξική δικτατορία τής 4ης Αυγούστου δεν εγκαθιδρύθηκε μέσα σε μία μέρα. Την προκάλεσαν τα προγενόμενα: η προσφυγιά μετά την Καταστροφή της Σμύρνης το '22, η εδραίωση της Οκτωβριανής Επανάστασης, η άνοδος των ναζιστικών και φασιστικών κομμάτων και η παγκόσμια οικονομική κρίση.
 
 Σ' αυτά, αν προσθέσετε και την αδυναμία των πολιτικών να αρθούν στο ύψος των περιστάσεων, δημιουργήθηκε ένα μόρφωμα με φασιστική χειρονομία και με γεωπολιτική άγκυρα ριγμένη στα ύδατα της Μεγάλης Βρετανίας. Ο φιλοβασιλικός πρώην στρατιωτικός Ιωάννης Μεταξάς (12 Απριλίου 1871 - 29 Ιανουαρίου 1941) διορίζεται πρωθυπουργός, με εντολή τού βασιλιά Γεωργίου Β', μετά το θάνατο του πρωθυπουργού Κωνσταντίνου Δεμερτζή. Το ημερολόγιο έγραφε 13 Απριλίου 1936.

Σάββατο 3 Αυγούστου 2013

Chinese cultural artifacts that are in Europe go back, digitally, to China

An initiative for cooperation between China and Europe, supported by company Promoter
Loy Soo Choon (Amber Digital Solutions) explains the process used for the 3D reconstruction
Loy Soo Choon (Amber Digital Solutions) explains the process used for the 3D reconstruction.

The idea is actually very simple. Many museums and institutions in Europe hold Chinese collections including artifacts and potteries, that hardly most of Chinese people could ever see. Now digital technologies can help, through very advanced 3D reconstructions to be used for virtual and travelling exhibitions that will bring the Chinese cultural artifacts held in Europe back home as 3D objects.

Mycenaean artifacts found in Bodrum

Artifacts from the Mycenaean era were found in graves in Bodrum.
Artifacts from the Mycenaean era were found in graves in Bodrum.

During excavations carried out by the Bodrum Underwater Archaeology Museum in the Aegean town of Bodrum’s Ortakent district, graves from the Mycenaean era have been unearthed. According to a written statement issued by the Culture and Tourism Ministry, pieces unearthed in the graves are very important for the scientific world.

Among the pieces are baked earth, water bottles, cups with three handles, a carafe, a razor, animal bones and lots of glass and beads of various sizes. Examinations on nearly 3,500-year-old artifacts show that the graves date back to the Mycenaean III era around 600 B.C. to 1,000 B.C years ago. The two graves are important to understand the cultural and artistic relations between ancient Anatolian people, the statement said.
August/03/2013, BODRUM - Hürriyet Daily News

Η μνήμη του αγώνα έγινε στάχτη

ΣΕΡΙΦΟΣ: Η μεγάλη φωτιά που κατέκαψε το Μεγάλο Λιβάδι, έκανε στάχτη και το μνημείο που είχε ανεγερθεί στη μνήμη των εργατών που σφαγιάστηκαν στην εξέγερση του 1916

Κάτοικοι του νησιού και τουρίστες να απομακρύνονται με βάρκες, κουβαλώντας τις αποσκευές τους, πανικόβλητοι και πνιγμένοι από τον καπνό καθώς η φωτιά έζωνε το Μεγάλο Λιβάδι. Ο αυτοκινητόδρομος να έχει κλείσει από τις φλόγες αφήνοντας μόνη διέξοδο τη θάλασσα. Και οι ελάχιστοι πυροσβέστες να προσπαθούν με τα ελάχιστα μέσα που διέθεταν να κρατήσουν τη φωτιά μακριά από τα σπίτια. Αυτές ήταν οι εικόνες που μεταδίδονταν την περασμένη Κυριακή από την πύρινη λαίλαπα που σάρωσε τη Σέριφο.

Μόνο που όταν οι φλόγες έσβησαν, φάνηκε και το μέγεθος της καταστροφής, καθώς ανάμεσα στα ελάχιστα οικήματα που κάηκαν ήταν και το παλιό διοικητήριο της εταιρείας των μεταλλείων, αυτό το όμορφο νεοκλασικό κτίσμα της Σχολής Τσίλερ που προοριζόταν για μεταλλευτικό μουσείο του νησιού. Επιπλέον, καταστράφηκε και το μνημείο δίπλα του, το οποίο είχε στηθεί για να θυμίζει τον αγώνα των μεταλλωρύχων της Σερίφου, που πραγματοποίησαν την πρώτη εργατική εξέγερση στην Ελλάδα.

Έργα τέχνης από μουσεία σκέφτεται να πουλήσει το χρεοκοπημένο Ντιτρόιτ

Διχάζει η συζήτηση

Έργα τέχνης από μουσεία σκέφτεται να πουλήσει το χρεοκοπημένο Ντιτρόιτ
Από τα πιο διάσημα εκθέματα του Μουσείου είναι ένα αυτοπορτραίτο του Βαν Γκογκ  
Ντιτρόιτ
Η κήρυξη πτώχευσης από το Ντιτρόιτ έχει αυξήσει τους φόβους για πώληση έργων τέχνης από το Ινστιτούτο Τέχνης του Ντιτρόιτ.

Ο διορισμένος από την αμερικανική κυβέρνηση διαχειριστής των οικονομικών του Ντιτρόιτ, Κέβιν Ορ, δεν αποκλείει την πώληση έργων τέχνης, προκειμένου το Ντιτρόιτ να αντεπεξέλθει στις οικονομικές του υποχρεώσεις.

Ο Μαρκ Γιάνγκ, πρόεδρος της Ένωσης Αξιωματικών και Λοχίων του Ντιτρόιτ, η οποία αντιπροσωπεύει περίπου 500 εργαζόμενους στην αστυνομία του Ντιτρόιτ, δήλωσε ότι η τέχνη δεν θα πρέπει να μπει πάνω από τους εργαζόμενους, των οποίων οι συντάξεις και τα προνόμια αναμένεται να υποστούν μεγάλες περικοπές.

«Ο Βαν Γκογκ πρέπει να φύγει» είπε χαρακτηριστικά ο Γιανγκ. «Δεν χρειαζόμαστε Μονέ, χρειαζόμαστε χρήματα» είπε, κάνοντας λογοπαίγνιο με τις λέξεις Monet και money.