Σάββατο 10 Αυγούστου 2013

Κλείνει σήμερα τα 220 χρόνια το Μουσείο του Λούβρου

Σαν σήμερα, το 1793, το ιστορικό μουσείο του Λούβρου άνοιξε τις πύλες του για το κοινό. Έτσι, 220 χρόνια μετά διαθέτει μία από τις πλουσιότερες μουσειακές συλλογές στον κόσμο, μεταξύ των οποίων την διάσημη Μόνα Λίζα, τη Νίκη της Σαμοθράκης και την Αφροδίτη της Μήλου.

Το μουσείο στεγάζεται στο κτήριο του βασιλικού παλατιού που ξεκίνησε να κατασκευάζει το 1546 ο βασιλιάς Φραγκίσκος Α', στη θέση ενός φρουρίου του 12ου αιώνα που είχε φτιάξει ο βασιλιάς Φίλιππος Β'. Ωστόσο, δεν πρόλαβε να δει το παλάτι ολοκληρωμένο και η κατασκευή του συνεχίστηκε μετά το θάνατο του Φραγκίσκου και κατά τη διάρκεια της βασιλείας του Ερρίκου Β' και του Κάρολου Θ', υπό την επίβλεψη του αρχιτέκτονα, Πιερ Λεσκό

Διεπιστημονικές προσεγγίσεις στον πολιτισμό της Αρχαίας Αιγύπτου

Από το Πανεπιστήμιο Αιγαίου
«Αρχαία Αίγυπτος: διεπιστημονικές προσεγγίσεις στην αρχαιολογία, την ιστορία και τον πολιτισμό της Νειλοχώρας» στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου.
  από Archaeology newsroom - Παρασκευή, 9 Αυγούστου 2013
Νέο πρόγραμμα επιμόρφωσης και εξειδίκευσης στην Αιγυπτολογία και τον αρχαίο Αιγυπτιακό Πολιτισμό με τίτλο «Αρχαία Αίγυπτος: διεπιστημονικές προσεγγίσεις στην αρχαιολογία, την ιστορία και τον πολιτισμό της Νειλοχώρας» διοργανώνει το Πανεπιστήμιο Αιγαίου. Η υλοποίηση των ενοτήτων του προγράμματος βασίζεται στην αξιοποίηση πρότυπων μορφών e-learning.
Το πρόγραμμα απευθύνεται σε αποφοίτους λυκείου και ΑΕΙ, σε αρχαιολόγους, ιστορικούς, φιλολόγους, γλωσσολόγους, θρησκειολόγους, εργαζόμενους σε πολιτιστικούς φορείς, σε εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, καθώς και σε άλλες επαγγελματικές ομάδες, οι οποίες επιθυμούν να εμβαθύνουν και να επικαιροποιήσουν τις γνώσεις τους σε σημαίνουσες πτυχές του αρχαίου αιγυπτιακού και ελληνικού πολιτισμού.
Με την ολοκλήρωση του Προγράμματος χορηγείται «Πιστοποιητικό Επιμόρφωσης» με τη σφραγίδα του Πανεπιστημίου Αιγαίου.

Παρασκευή 9 Αυγούστου 2013

Αποκαλύπτεται το αρχαίο Γυμνάσιο της Ολυμπίας

Έγκριση μελέτης από το ΚΑΣ
Άποψη του αρχαιολογικού χώρου της Αρχαίας Ολυμπίας

Κάθε μνημείο είναι σημαντικό, πόσο μάλλον όταν αφορά στην Αρχαία Ολυμπία, τον τόπο γέννησης των Ολυμπιακών Αγώνων.  Γι' αυτό και οι ανασκαφές που βρίσκονται σε εξέλιξη με στόχο την περαιτέρω αποκάλυψη του αρχαίου Γυμνασίου έχουν δημιουργήσει, δικαιολογημένα, μεγάλες προσδοκίες σε ερευνητές και μη.
«Μετά το πέρας των ερευνών, ο αρχαιολογικός χώρος της Ολυμπίας θα έχει διαφορετική εικόνα από τη σημερινή, η οποία όμως θα είναι πιο κοντά με εκείνη της αρχαιότητας», δήλωσε πρόσφατα η γενική γραμματέας του Υπουργείου Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ), το οποίο έδωσε το πράσινο φως στη μελέτη αντιστήριξης και διαμόρφωσης των πρανών της ανασκαφής του Γυμνασίου.

Μικρά τάματα στην πόλη της καρδιάς μας


06/08/13ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Η έκθεση «90 Επιστολικά Δελτάρια από τη Σμύρνη» πήγε Αίγινα


Εβδομήντα επτά καλλιτέχνες χρησιμοποίησαν για έμπνευση φωτογραφίες από σμυρναίικα οικογενειακά άλμπουμ, αλλά και από την Καταστροφή. Κρατώντας αυστηρά τις διαστάσεις των καρτ ποστάλ (15χ21 εκ.) κατέθεσαν ο καθένας τη συγκίνηση και τη ματιά του.
        
 
Εβδομήντα επτά καλλιτέχνες χρησιμοποίησαν για έμπνευση φωτογραφίες από σμυρναίικα οικογενειακά άλμπουμ, αλλά και από την Καταστροφή. Κρατώντας αυστηρά τις διαστάσεις των καρτ ποστάλ (15χ21 εκ.) κατέθεσαν ο καθένας τη συγκίνηση και τη ματιά του

Της Βασιλικής Τζεβελέκου

Η Σμύρνη, πόλη-σύμβολο, εξακολουθεί να τροφοδοτεί μνήμη και αισθήματα. Μέχρι τη Μικρασιατική Καταστροφή επικρατούσα ήταν η ελληνική γλώσσα ανάμεσα σε Τούρκους, Αρμένιους, Εβραίους κι άλλες μειονότητες που έδιναν κοσμοπολίτικο αέρα στην πόλη. Το ελληνικό στοιχείο κυριαρχούσε στην πνευματική ζωή, τις καλλιτεχνικές εκδηλώσεις, στην περίφημη προκυμαία, τα ζαχαροπλαστεία, τα καφενεία και τα θέατρα. Τα αρχοντικά σπίτια, τα λιθόστρωτα σοκάκια, οι πλατείες, αλλά και τα ξακουστά εμπορικά καταστήματα δημιούργησαν ένα σύμπαν που εξακολουθεί να μας αγγίζει μέχρι σήμερα.

Οι ιστορικές φωτογραφίες από τη ζωή στη Σμύρνη, από τα οικογενειακά άλμπουμ, αλλά και από την Καταστροφή, έγιναν πεδίο καλλιτεχνικής έμπνευσης για τους 77 νέους και καταξιωμένους καλλιτέχνες που συμμετέχουν στην ομαδική έκθεση «90 Επιστολικά Δελτάρια από τη Σμύρνη». Η διοργάνωση μεταφέρεται στο Ιστορικό και Λαογραφικό Μουσείο της Αίγινας την προσεχή Τρίτη (13/8) και παρουσιάζει πίνακες ζωγραφικής σε μικρές, πανομοιότυπες διαστάσεις επιστολικών δελταρίων (15×21 εκ.). Τα έργα φιλοτεχνήθηκαν από διαφορετικά υλικά, αποτελούν ένα συμβολικό παλίμψηστο, έναν ελάχιστο χαιρετισμό στα συστατικά μιας πόλης που εξακολουθεί να απασχολεί την ιστορική μνήμη και το εσωτερικό βλέμμα, τις αισθήσεις και την ψυχή μας.

Μεταμοντέρνο πανηγύρι σε χωριό-φάντασμα

 07/08/13

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Το «Saristra Festival» στην Κεφαλονιά (9-11 Αυγούστου)


Τα ερείπια του εγκαταλειμμένου Παλιού Χωριού Βλαχάτων θα φιλοξενήσουν συναυλίες, video art, σεμινάρια, διαλέξεις και εκθέσεις, όλες υψηλού επιπέδου και, μάλιστα, δωρεάν. Ο Φώτης Βαλλάτος, ένας από τους διοργανωτές, βλέπει το εγχείρημα σαν απάντηση στην επέλαση του μπουζουκοπόπ.
        
 
Τα ερείπια του εγκαταλειμμένου Παλιού Χωριού Βλαχάτων θα φιλοξενήσουν συναυλίες, video art, σεμινάρια, διαλέξεις και εκθέσεις, όλες υψηλού επιπέδου και, μάλιστα, δωρεάν. Ο Φώτης Βαλλάτος, ένας από τους διοργανωτές, βλέπει το εγχείρημα σαν απάντηση στην επέλαση του μπουζουκοπόπ

Του Δημήτρη Κανελλόπουλου

Εχετε μια-δυο ημέρες να το σκεφτείτε και να το αποφασίσετε. Και να συνδυάσετε διακοπές και μουσική μαζί. Στην Κεφαλονιά, στα ημιορεινά της περιοχής της Σάμης, διοργανώνεται ένα πολύ… προχωρημένο φεστιβάλ. Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή. Το «Saristra Festival» που περιλαμβάνει κυρίως συναυλίες, αλλά και διαλέξεις, εκθέσεις και διάφορες άλλες εκδηλώσεις και διοργανώνεται από τη Μη Κερδοσκοπική Οργάνωση «Σαρίστρα» στα ερείπια του Παλιού Χωριού Βλαχάτων.

«Το Παλιό Χωριό (το χωριό των προγόνων μου) βρισκόταν σε ένα ημιορεινό σημείο, εγκαταλείφθηκε ύστερα από τον καταστροφικό σεισμό του 1953 -που σχεδόν ισοπέδωσε Κεφαλονιά και Ζάκυνθο- και χτίστηκε σε άλλο σημείο, παραλιακό αυτή τη φορά», μας λέει ο δημοσιογράφος Φώτης Βαλλάτος, ένας από τους διοργανωτές. «Εκτοτε παραμένει ανέγγιχτο και αναλλοίωτο στον χρόνο. Ο επισκέπτης μπορεί να δει το σχολείο, την εκκλησία, τα σπίτια, τα χωμάτινα δρομάκια ανάμεσα σε ελιές, ροδιές, αγραπιδιές, βότανα και πρόβατα. Είναι ένα χωριό-φάντασμα. Σαν σκηνικό από ταινία».

Γερμανικό καταφύγιο γέμισε με σύγχρονη τέχνη

07/08/13ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Η έκθεση «refuge project» στον Αδάμαντα της Μήλου


Δεκαεννέα εικαστικοί ξανάδωσαν ζωή σε έναν χώρο γεμάτο μνήμες, κλειστό και λησμονημένο εβδομήντα χρόνια. Η ανάγκη της ασφάλειας και της προστασίας, που νιώθουμε σε εποχές κρίσης, ενέπνευσε τα έργα τους. Αλλά και ο σεβασμός για τον ίδιο τον τόπο και την ιστορία του.
        
 
Δεκαεννέα εικαστικοί ξανάδωσαν ζωή σε έναν χώρο γεμάτο μνήμες, κλειστό και λησμονημένο εβδομήντα χρόνια. Η ανάγκη της ασφάλειας και της προστασίας, που νιώθουμε σε εποχές κρίσης, ενέπνευσε τα έργα τους. Αλλά και ο σεβασμός για τον ίδιο τον τόπο και την ιστορία του

Tης Βένας Γεωργακοπούλου
Φωτογραφίες: Μάντη Λυκερίδου – Βελετά

Εβδομήντα χρόνια ήταν κλειστό το καταφύγιο στον Αδάμαντα της Μήλου, κοντά στο λιμάνι. Το είχαν κατασκευάσει οι ντόπιοι υπό τις διαταγές (και για τις ανάγκες) του γερμανικού στρατού, που είχε εκεί μια μεγάλη βάση, γύρω στους 5 χιλιάδες στρατιώτες, και φοβόταν τους βομβαρδισμούς των Συμμάχων. Μετά τον πόλεμο χρησιμοποιήθηκε κάποια στιγμή για την ύδρευση, λόγω των μεγάλων του δεξαμενών. Μετά εγκαταλείφτηκε. Κλειστό, απροσπέλαστο, λησμονημένο…

«Στην Ελλάδα ο πολιτισμός θριαμβεύει επί της χρεοκοπίας»

Το γαλλικό περιοδικό σε εκτεταμένο ρεπορτάζ μ’ αυτόν τον τίτλο επισημαίνει το φαινόμενο άνθησης του θεσμού μέσα στην κρίση, τη διεθνή του πια σημασία και τη στήριξη που προσφέρει στους καλλιτέχνες. Στηλιτεύει και την κυβέρνηση που θέλησε να απομακρύνει τον καλλιτεχνικό του διευθυντή

ΠΑΡΙΣΙ Της Ηρας Φελουκατζή

Σε άρθρο του στο περιοδικό «Nouvel Observateur» με τίτλο «Στην Ελλάδα ο πολιτισμός θριαμβεύει επί της χρεοκοπίας» ο Ραφαέλ ντε Γκιμπερνατίς μιλά με εξαιρετικά λόγια για το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, επισημαίνοντας τη σημαντική συμβολή του Γιώργου Λούκου ως καλλιτεχνικού του διευθυντή στην επιτυχία του και στη διεθνή ακτινοβολία του τα τελευταία χρόνια. Κατακρίνει, επίσης, την παραλίγο αποπομπή του από τα καθήκοντά του, «ενός ανθρώπου που διευθύνει ένα από τα σπάνια πράγματα στην Ελλάδα που λειτουργούν εξαίσια».



Downtown με οδηγό τη σύγχρονη τέχνη

Ο θεσμός, που ξεκίνησε πριν από οκτώ χρόνια και έδωσε ζωή σε εγκαταλελειμμένες γωνιές του Κεραμεικού και του Μεταξουργείου, φέτος απογειώνεται. Δέχτηκε πλήθος προτάσεων από Ελλάδα και εξωτερικό. Τα έργα θα εκτεθούν σε 24 χώρους, που καλύπτουν 88 οικοδομικά τετράγωνα, από νεοκλασικά μέχρι υπόγεια και οικόπεδα

Tης Βασιλικής Τζεβελέκου


Το ReMap 4 ετοιμάζεται πυρετωδώς (8-30 Σεπτεμβρίου) 
Οκτώ χρόνια, τέσσερις διοργανώσεις, εκατοντάδες σύγχρονοι καλλιτέχνες, έργα με όλα τα εκφραστικά μέσα και χιλιάδες επισκέπτες. Το ReMap 4, η διεθνής πλατφόρμα σύγχρονης τέχνης στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας, που εκτείνεται σε εγκαταλελειμμένα κτίρια στις γειτονιές του Κεραμεικού και του Μεταξουργείου, κέρδισε το στοίχημα. Οι καλλιτέχνες από την Ελλάδα και το εξωτερικό «βομβάρδισαν» φέτος την οργανωτική επιτροπή με τις προτάσεις τους, που αισίως έφτασαν τις 120. Επελέγησαν τελικά οι 60, που φέρνουν 250 καλλιτέχνες από τη Βόρεια Αμερική, όλη την Ευρώπη, μέχρι την Τουρκία.

Los Angeles council to vote on lifting ban against mural painting

The city could see a rebirth of public murals if a new ordinance is passed by the council this month

The Mural Conservancy of Los Angeles began restoration work last week on John Wehrle's Hollywood Freeway mural Galileo, Jupiter, Apollo, 1983
 
Los Angeles could see a renaissance of mural painting following last week’s approval by the Planning and Land Use Management Committee of an ordinance that lifts a ban on the creation of murals on private property. The city council is due to vote on the ordinance on 20 August, potentially reversing restrictions that have been in effect for a decade.
Although originally intended to slow the spread of public advertisements and commercial signage, opponents say the ban has instead hindered the work of artists across LA, whose murals beautify neighbourhoods and bolster community pride. “Art and culture are central to our economy and the lifeblood of the city,” says the city council member Gilbert Cedillo. “I think we need to lift the ban.”

Έξαλλη η UNESCO με τους Αλβανούς για το Βουθρωτό

- Η άπληστη Αλβανία εκπορνεύει έναν τεράστιο ελληνικό πολιτιστικό θησαυρό

Η UNESCO, σε επιστολή προς την Αλβανίδα πρέσβη Μπεσίανα Κανταρέ επικρίνει την κυβέρνηση για την κατασκευή του νέου δρόμου εντός αρχαιολογικής ζώνης του Βουθρωτού που έχει ανακηρυχθεί Μνημείο Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομίας. 
Το 2010 αποφασίστηκε από την αλβανική κυβέρνηση να γίνει νέος δρόμος που θα συνέδεε την αρχαία ελληνική πόλη του Βουθρωτού που βρίσκεται 20 χιλιόμετρα νότια των Αγίων Σαράντα με τα Ξαμήλια. Τότε, πάρα τις επικρίσεις ειδικών και παρόλο που το έργο καταγγέλθηκε ως επιβλαβές και καταστροφικό για την ζώνη όλου του αρχαιολογικού πάρκου αυτό δεν πτόησε το υπουργείο πολιτισμού της Αλβανίας να υλοποίηση ακόμα μια φορά ένα σχέδιο έκτρωμα εις βάρος της ελληνικής πολιτιστικής παγκόσμιας κληρονομιάς. Αγνόησαν ακόμη και την έκκληση της UNESCO, η οποία μέσο της ICOMOS το 2010 συνέστησε ότι ο δρόμος δεν θα πρέπει να συνεχιστεί. Παρόλα αυτά, το Υπουργείο Τουριστικής Ανάπτυξης Πολιτισμού, Νεολαίας και Αθλητισμού, ο διευθυντής του Ινστιτούτου Πολιτιστικών Μνημείων Απολλόν Μπάτσε και ο πρώην διευθυντής του αρχαιολογικού πάρκου του Βουθρωτού Ύλι Τσερόβα, δεν έλαβαν υπόψη τους την σύσταση και ολοκλήρωσαν τον δρόμο. .