Κυριακή 1 Δεκεμβρίου 2013

Το γράμμα της Νίκης


20/11/13 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
 
Της Πέπης Ρηγοπούλου

«Εδώ και 10 εβδομάδες συμμετέχω στην απεργία του Συλλόγου Διοικητικών Υπαλλήλων, με μοναδικό αίτημα να μην εφαρμοστεί η απόφαση που διώχνει από το Πανεπιστήμιο Αθηνών 498 συναδέλφους.

»Δεν μπήκα στην απεργία επειδή ένιωσα να κινδυνεύει η θέση μου – αισθανόμουν στην αρχή κάπως ασφαλής, βλακωδώς όπως κρίνω εκ των υστέρων. Δεν μπήκα στην απεργία επειδή είμαι αντίθετη με την αξιολόγηση του προσωπικού όλων των ειδικοτήτων και βαθμίδων του Δημοσίου. Ούτε μπήκα στην απεργία σπρωγμένη από κάποια κομματική ή συνδικαλιστική προσήλωση.

»Μπήκα στην απεργία επειδή έχω πειστεί ότι το Πανεπιστήμιο Αθηνών δεν θα μπορεί να λειτουργήσει με τους μισούς διοικητικούς υπαλλήλους του. Οχι ότι δεν θα μπορεί να λειτουργήσει άριστα, πολύ καλά ή επαρκώς. Προσωπικά πιστεύω ότι δεν θα λειτουργεί.

»Το διοικητικό προσωπικό στα Πανεπιστήμια καλύπτει πολλές και διαφορετικές ανάγκες των φοιτητών και των μελών ΔΕΠ, την ευθύνη των οποίων τελικά θα αναγκαστούν να επωμιστούν οι διδάσκοντες, κι αυτό μόνο καλό δεν μπορεί να είναι για την ποιότητα του διδακτικού και ερευνητικού τους έργου. Δυσκολεύομαι όμως –και δεν θέλω καν– να φανταστώ ακαδημαϊκούς δασκάλους να ασχολούνται με την εκκαθάριση δαπανών και την τήρηση πρωτοκόλλου εισερχομένων-εξερχομένων εγγράφων!

Εκτός και αν…

27/11/13 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΩΝ ΣΥΝΤΑΚΤΩΝ
 
Της Πέπης Ρηγοπούλου

Να ξαναγίνουν τα πράγματα όπως ήταν. Είναι αλήθεια ότι πολλοί είναι εκείνοι που θέλουν να σταματήσει αυτή η «φασαρία», αυτή η «ανωμαλία», οι δυσκολίες και οι εξευτελισμοί, να επανέλθει μια κανονικότητα στις ζωές μας. Να μην υπάρξουν άλλες απεργίες που κλείνουν τους δρόμους και δεν μας αφήνουν να πάμε στις δουλειές μας, να πάμε στα σπίτια μας. Να έχουμε δουλειές όπου πρέπει να πάμε, σπίτια όπου πρέπει να επιστρέψουμε. Να χαθούν οι ανέστιοι και οι εξαθλιωμένοι από τους δρόμους. Να ξαναγίνουν οι λέξεις ανεργία, κινητικότητα, διαθεσιμότητα, πλειστηριασμός πρώτης κατοικίας μέρος της γλώσσας ενός άλλου λαού, της πραγματικότητας ενός άλλου πλανήτη. Να μας αφήσουν –ποιοι άραγε;– πια να ησυχάσουμε.

Η κληρονομιά της αρχαίας Ελληνικής τραγωδίας στον Ευρωπαϊκό πολιτισμό




ΕΝΑ ΒΙΒΛΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΡΑΓΩΔΙΑ ΤΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Βασίλης Μαρκεζίνη: Η κληρονομιά της αρχαίας Ελληνικής τραγωδίας στον Ευρωπαϊκό πολιτισμό , εκδόσεις Ι. Σιδέρη, 2013.
Η αρχαία τραγωδία δεν υπήρξε ποτέ το αποκλειστικό φέουδο των ειδικών φιλολόγων ή και θεατρολόγων. Φιλόσοφοι όπως ο Χέγκελ και ο Νίτσε, ψυχαναλυτές σαν τον Φρόϋντ και τον Λακάν, ανθρωπολόγοι όπως ο Λεβί Στρως είναι λίγοι μόνο από τους μεγάλους στοχαστές οι οποίοι, παράλληλα με τους θεατρικούς δημιουργούς,  κατέστησαν τον διάλογο με τους τραγικούς θεμέλιο του Ευρωπαϊκού πολιτισμού.  Οι εκδόσεις Ι. Σιδέρη και το Κέντρο Κλασικού Δράματος και Θεάματος του Τμήματος ΕΜΕΠ του Παντείου οργανώνουν συνέντευξη Τύπου για να παρουσιάσουν με χαρά το βιβλίο του Βασίλη Μαρκεζίνη Η κληρονομιά της αρχαίας Ελληνικής τραγωδίας στον Ευρωπαϊκό πολιτισμό. Στο  έργο αυτό ο συγγραφέας, διακεκριμένος ακαδημαϊκός δάσκαλος με διεθνείς περγαμηνές ενώνει τις επιστήμες του ανθρώπου που σταθερά και ευδόκιμα διακονεί με μια καινοτόμο και τολμηρή ερμηνεία του αρχαίου δράματος υπογραμμίζοντας σε μια τόσο κρίσιμη στιγμή την οφειλή της Ευρώπης στους Έλληνες. Η συνέντευξη Τύπου θα γίνει στην αίθουσα του ΙΔΙΣ, οδός Χιλλ, 3-5 στην Πλάκα, τηλ, 2103312325, την Δευτέρα 2 του μηνός και ώρα 12.   

Παρασκευή 29 Νοεμβρίου 2013

Η ποίηση του Καβάφη συναντά την αρχαιότητα στο Κυκλαδικής Τέχνης


Η έκθεση «Ιδανικές μορφές κι αγαπημένες» εγκαινιάζεται την Τρίτη
Η ποίηση του Καβάφη συναντά την αρχαιότητα στο Κυκλαδικής Τέχνης
Αττικός μελανόμορφος καλυκωτός κρατήρας
 
Στίχοι πάνω στους τοίχους, ποιήματα γραμμένα σε χαρτιά  που τα έχει πάρει ο αέρας. Το άνοιγμα της μαύρης βελούδινης  κουρτίνας δίνει στον επισκέπτη μια πρώτη εικόνα: Η έκθεση «Ιδανικές "μορφές" κι αγαπημένες» που εγκαινιάζεται σήμερα, Τρίτη, στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης - Μέγαρο Σταθάτου, αναπτύσσει έναν διάλογο ανάμεσα στην ποίηση του Κ.Π. Καβάφη και την τέχνη της ελληνικής αρχαιότητας.

Η εικόνα της Αιγύπτου στο αρχαιοελληνικό μυθιστόρημα


Διάλεξη του Γιώργη Γιατρομανωλάκη στο Αιγυπτιακό Μορφωτικό Κέντρο στις 28 Νοεμβρίου
Η εικόνα της Αιγύπτου στο αρχαιοελληνικό μυθιστόρημα
 
Δεν είναι ευρέως γνωστά, αλλά υπήρξαν και έπαιξαν τον ρόλο τους στην εξέλιξη του μυθιστορήματος των βυζαντινών χρόνων και της νεότερης εποχής. Ο λόγος για τα λεγόμενα αρχαιοελληνικά μυθιστορήματα, μυθοπλαστικά αφηγήματα της όψιμης ελληνιστικής περιόδου, με κυρίαρχα τα στοιχεία της περιπέτειας και του ερωτικού πάθους: Χαρίτων Αφροδισιεύς, Τα περί Χαιρέαν και Καλλιρόην, Ξενοφών Εφέσιος, Εφεσιακά ή Των κατ' Άνθειαν και Αβροκόμην εφεσιακών λόγων βιβλία ε΄, Λόγγος, Δάφνις και Χλόη, Αχιλλέας Τάτιος, Τα κατά Λευκίππην και Κλειτοφώντα, Ηλιόδωρος, Αιθιοπικά.

Ταξίδι προς το Κέντρο Πολιτισμού Ιδρυμα «Σταύρος Νιάρχος»


Eκδηλώσεις με τη συνεργασία της Εθνικής Βιβλιοθήκης και της Λυρικής Σκηνής
Ταξίδι προς το Κέντρο Πολιτισμού Ιδρυμα «Σταύρος Νιάρχος»
 
 
Τις χαριτωμένες ερωτοτροπίες του Ντον Τζιοβάνι της ομώνυμης όπερας (1787) του Μότσαρτ σε μια παράσταση της Όπερας της Βαλίτσας της Εθνικής Λυρικής Σκηνής (ΕΛΣ) και μια υποβλητική ανάγνωση του ανατριχιαστικού διηγήματος «Πίστομα» (1899) του Κωσταντίνου Θεοτόκη από τον Σταύρο Ζουμπουλάκη, πρόεδρο του Εφορευτικού Συμβουλίου της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδος (ΕΒΕ) απόλαυσαν καθηλωμένοι και σε απόλυτη σιωπή εκπρόσωποι του Τύπου το μεσημέρι της Τρίτης 26 Νοεμβρίου στο Κεντρικό Αναγνωστήριο της ΕΒΕ. Το Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα «Σταύρος Νιάρχος» (ΚΠΣΝ) έδωσε μια γεύση από τις προσεχείς δράσεις του, μια σειρά εκδηλώσεων φιλαναγνωσίας και παραστάσεων λυρικού θεάτρου, με τις οποίες θα γίνει η γνωριμία του κοινού με το έργο των δύο μεγάλων φορέων πολιτισμού, της ΕΒΕ και της ΕΛΣ, που θα παραδοθούν από Ίδρυμα «Σταύρος Νιάρχος» στο ελληνικό δημόσιο και στους έλληνες πολίτες στα τέλη του 2015.

Κίνα: Η πρώτη φωτογραφία γυμνού του 1928

Παρουσιάζεται στο Εθνικό Μουσείο Τέχνης του Πεκίνου
Κίνα: Η πρώτη φωτογραφία γυμνού του 1928
Η γυμνή απείκονηση της 16χρονης κοπέλας από τον φωτογράφο Λανκ Τζίνγσαν
 
 
Την πρώτη φωτογραφία γυμνού που εμφανίστηκε δημοσία στην Κίνα παρουσιάζει το Εθνικό Μουσείο Τέχνης του Πεκίνου. Είναι φωτογραφία του 1928, μιας 16χρονης κοπέλας, την οποία έβγαλε ο Λανκ Τζίνγσαν, ο λεγόμενος «πατέρας της ασιατικής φωτογραφίας». Εκατόν σαράντα περίπου φωτογραφίες του, οι περισσότερες με τοπία, φυσικές καλλονές αλλά και πορτρέτα παρουσιάζει τώρα το Μουσείο.

Παρασκευή 22 Νοεμβρίου 2013

Δεν κλείνει η Σχολή Μαρμαρογλυπτικής της Τήνου

Τη διαβεβαίωση ότι δεν θα κλείσει η Σχολή Καλών Τεχνών της Τήνου έδωσε ο υφυπουργός Πολιτισμού Γιάννης Ανδριανός απαντώντας στη Βουλή σε ερώτηση του Νίκου Συρμαλένιου. Υπενθυμίζεται ότι η Σχολή Καλών Τεχνών του Πύργου της Τήνου λειτουργεί από το 1955 και έβγαλε σπουδαίους μαρμαρογλύπτες και καλλιτέχνες, όπως ο Γιαννούλης Χαλεπάς.

Πενήντα κλικ για ένα βιολογικό θησαυροφυλάκιο

Επτά φωτογράφοι της ομάδας phasma2 έζησαν για ένα μήνα στη Βοβούσα, το μικρό και ιστορικό χωριό του Ανατολικού Ζαγορίου στον Νομό Ιωαννίνων, με στόχο να ευαισθητοποιήσουν τον κόσμο για την επερχόμενη οικολογική καταστροφή που πρόκειται να συμβεί σ' αυτό.
Η Βοβούσα είναι χτισμένη στην κοιλάδα του Αώου, σε υψόμετρο χιλίων μέτρων στο κέντρο του Εθνικού Δρυμού της Βόρειας Πίνδου. Έχει χαρακτηριστεί περιοχή Natura 2000 και προστατεύεται από τη νομοθεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το χωριό αριθμεί μόλις 70 κατοίκους, κυρίως βλάχικης καταγωγής, οι οποίοι διατηρούν τα έθιμά τους και είναι γνωστό και με τη βλάχικη ονομασία Μπαϊεάσα. Τόπος πλούσιος σε χλωρίδα και πανίδα, η Βοβούσα διατρέχεται από τον ποταμό Αώο και είναι μια από τις εισόδους του Εθνικού Δρυμού Βάλια Κάλντα. Για δεύτερη φορά μέσα σε 30 χρόνια υπάρχει σχέδιο να κατασκευαστεί ένα ακόμα φράγμα. Το δεύτερο αυτό φράγμα θα εκτρέπει τα νερά του ποταμού Αώου προς τη λίμνη των Ιωαννίνων κι έτσι αυτόματα θα τα στερήσει από τη Βοβούσα, αλλά και από την Κόνιτσα και την Αλβανία.

Τα φώτα "τρεμοσβήνουν" για το Ίδρυμα "Ελ. Βενιζέλος"



"Τρεμοσβήνουν τα φώτα του Ιδρύματος. Ελπίζουμε να αντέξουμε, αλλά δεν περιμέναμε τέτοια μεταχείριση από το κράτος". Με αυτά τα λόγια ο πρόεδρος του Ιδρύματος Ερευνών και Μελετών "Ελ. Βενιζέλος", Νίκος Παπαδάκης, έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου, καθώς το επιστημονικό ίδρυμα που φέρει το όνομα του σημαντικότερου ίσως πολιτικού της σύγχρονης Ελλάδας κινδυνεύει να βάλει λουκέτο. Χωρίς τη σταθερή χρηματοδότηση των 250.000 ευρώ που λάμβανε από το υπουργείο Παιδείας έως το 2010 και κάλυπτε τα λειτουργικά του έξοδα, με τους δέκα εργαζόμενους που απασχολεί να πληρώνονται "έναντι", επαφίεται όλο αυτό το διάστημα στην "αφαίμαξη" φίλων και συμπαραστατών, καθώς και στην ετήσια, αλλά κυμαινόμενη, ενίσχυση εκ μέρους της Βουλής των Ελλήνων (φέτος ανήλθε σε 60.000 ευρώ).