Δευτέρα 2 Δεκεμβρίου 2013

Αν Κάρσον: Η αρχαία ελληνική γλώσσα ζει

Η καναδή ελληνίστρια και ποιήτρια μιλάει στο «Βήμα» για την παράσταση Αntigonick που θα δώσει στην Αθήνα και τη σχέση της με την αρχαιοελληνική λογοτεχνία
Αν Κάρσον: Η αρχαία ελληνική γλώσσα ζει
  

Αν Κάρσον
Λίγα λόγια
Μετάφραση Χάρης Βλαβιανός.
Εκδόσεις Πατάκη, 2013,
σελ. 112, τιμή 6,50 ευρώ

Γεννήθηκε και μεγάλωσε στον Καναδά, και βιοπορίζεται από τη διδασκαλία της αρχαίας ελληνικής. Αυτά γράφει το σπαρτιάτικο βιογραφικό της Αν Κάρσον στα βιβλία της. Γέννημα του Τορόντο, μόνιμη κάτοικος του Αν Αρμπορ στο Μίσιγκαν των ΗΠΑ, όπου δίδαξε αρχαία ελληνικά στο πανεπιστήμιο, η 63χρονη κλασική φιλόλογος, ποιήτρια, μεταφράστρια, δοκιμιογράφος, πεζογράφος και θεατρική συγγραφέας θα βρίσκεται τη Δευτέρα 2 Δεκεμβρίου στην Αθήνα. Το Αμερικανικό Κολλέγιο Ελλάδος την προσκάλεσε να παραθέσει την ετήσια διάλεξη στη μνήμη του Κίμωνα Φράιερ. Εκείνη, όπως το συνηθίζει, στη θέση της ομιλίας πρότεινε μια παράσταση του έργου τηςΑntigonick. Το ίδιο έκανε και στη Νέα Υόρκη. Οταν της προτάθηκε να συνομιλήσει με την Τζούντιθ Μπάτλερ, τη διακεκριμένη αμερικανίδα θεωρητικό του έμφυλου λόγου, εκείνη αντιπρότεινε μια παράσταση του Αntigonick με την Μπάτλερ στον ρόλο του Κρέοντα, του γνωστού Κρέοντα της Αντιγόνης του Σοφοκλή, διότι περί αυτού πρόκειται. Το Αntigonickαποτελεί διασκευή της αρχαίας ελληνικής τραγωδίας, υπό μία μπρεχτική οπτική, με λόγο που προσιδιάζει στον Μπέκετ και πολλές αναφορές σε προηγούμενες λογοτεχνικές αναπλάσεις της Αντιγόνης.

Κυριακή 1 Δεκεμβρίου 2013

«Το άγνωστο “μέτωπο” των Βαλκανικών Πολέμων: η διοικητική ενσωμάτωση των Νέων Χωρών»

Εμφάνιση 3 IMG_0042 clearb.jpgΕμφάνιση _DSC4217.jpgΜεταφορά της έκθεσης

«Το άγνωστο “μέτωπο” των Βαλκανικών Πολέμων: η διοικητική ενσωμάτωση

των Νέων Χωρών»

στη Δημοτική Πινακοθήκη Ιωαννίνων

Το Ίδρυμα της Βουλής των Ελλήνων για τον Κοινοβουλευτισμό και τη Δημοκρατία

και ο Δήμος Ιωαννιτών διοργανώνουν έκθεση με τίτλο «Το άγνωστο “μέτωπο”

των Βαλκανικών Πολέμων: η διοικητική ενσωμάτωση των Νέων Χωρών» στη

Δημοτική Πινακοθήκη Ιωαννίνων, τα εγκαίνια της οποίας θα πραγματοποιηθούν το

Σάββατο 30 Νοεμβρίου 2013 στις 19.00.

«Η Αττική και η Κρήτη υποδέχονται τους πρόσφυγες του ’22

Εμφάνιση Banner_200x100.jpg



«Η Αττική και η Κρήτη υποδέχονται τους πρόσφυγες του ’22» στο Ρέθυμνο

Το Ίδρυμα της Βουλής των Ελλήνων για τον Κοινοβουλευτισμό και τη Δημοκρατία και ο

Δήμος Ρεθύμνης, σε συνεργασία με το Σύλλογο Ρεθυμνίων Μικρασιατών και το Σύλλογο

Ρεθυμνίων Μικρασιατών «Ιωνία», εγκαινιάζουν την έκθεση «Η Αττική και η Κρήτη

υποδέχονται τους πρόσφυγες του ’22», στο Σπίτι Πολιτισμού στο Ρέθυμνο, την

Κυριακή 24 Νοεμβρίου 2013 στις 20.00.

Πριν από τα εγκαίνια, στις 18.00, θα πραγματοποιηθεί εκδήλωση, που

διοργανώνει ο Σύλλογος Ρεθυμνίων Μικρασιατών με θέμα «Η ελληνική Μικρά Ασία

μέσα στους αιώνες».

Το γράμμα της Νίκης


20/11/13 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
 
Της Πέπης Ρηγοπούλου

«Εδώ και 10 εβδομάδες συμμετέχω στην απεργία του Συλλόγου Διοικητικών Υπαλλήλων, με μοναδικό αίτημα να μην εφαρμοστεί η απόφαση που διώχνει από το Πανεπιστήμιο Αθηνών 498 συναδέλφους.

»Δεν μπήκα στην απεργία επειδή ένιωσα να κινδυνεύει η θέση μου – αισθανόμουν στην αρχή κάπως ασφαλής, βλακωδώς όπως κρίνω εκ των υστέρων. Δεν μπήκα στην απεργία επειδή είμαι αντίθετη με την αξιολόγηση του προσωπικού όλων των ειδικοτήτων και βαθμίδων του Δημοσίου. Ούτε μπήκα στην απεργία σπρωγμένη από κάποια κομματική ή συνδικαλιστική προσήλωση.

»Μπήκα στην απεργία επειδή έχω πειστεί ότι το Πανεπιστήμιο Αθηνών δεν θα μπορεί να λειτουργήσει με τους μισούς διοικητικούς υπαλλήλους του. Οχι ότι δεν θα μπορεί να λειτουργήσει άριστα, πολύ καλά ή επαρκώς. Προσωπικά πιστεύω ότι δεν θα λειτουργεί.

»Το διοικητικό προσωπικό στα Πανεπιστήμια καλύπτει πολλές και διαφορετικές ανάγκες των φοιτητών και των μελών ΔΕΠ, την ευθύνη των οποίων τελικά θα αναγκαστούν να επωμιστούν οι διδάσκοντες, κι αυτό μόνο καλό δεν μπορεί να είναι για την ποιότητα του διδακτικού και ερευνητικού τους έργου. Δυσκολεύομαι όμως –και δεν θέλω καν– να φανταστώ ακαδημαϊκούς δασκάλους να ασχολούνται με την εκκαθάριση δαπανών και την τήρηση πρωτοκόλλου εισερχομένων-εξερχομένων εγγράφων!

Εκτός και αν…

27/11/13 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΩΝ ΣΥΝΤΑΚΤΩΝ
 
Της Πέπης Ρηγοπούλου

Να ξαναγίνουν τα πράγματα όπως ήταν. Είναι αλήθεια ότι πολλοί είναι εκείνοι που θέλουν να σταματήσει αυτή η «φασαρία», αυτή η «ανωμαλία», οι δυσκολίες και οι εξευτελισμοί, να επανέλθει μια κανονικότητα στις ζωές μας. Να μην υπάρξουν άλλες απεργίες που κλείνουν τους δρόμους και δεν μας αφήνουν να πάμε στις δουλειές μας, να πάμε στα σπίτια μας. Να έχουμε δουλειές όπου πρέπει να πάμε, σπίτια όπου πρέπει να επιστρέψουμε. Να χαθούν οι ανέστιοι και οι εξαθλιωμένοι από τους δρόμους. Να ξαναγίνουν οι λέξεις ανεργία, κινητικότητα, διαθεσιμότητα, πλειστηριασμός πρώτης κατοικίας μέρος της γλώσσας ενός άλλου λαού, της πραγματικότητας ενός άλλου πλανήτη. Να μας αφήσουν –ποιοι άραγε;– πια να ησυχάσουμε.

Η κληρονομιά της αρχαίας Ελληνικής τραγωδίας στον Ευρωπαϊκό πολιτισμό




ΕΝΑ ΒΙΒΛΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΡΑΓΩΔΙΑ ΤΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Βασίλης Μαρκεζίνη: Η κληρονομιά της αρχαίας Ελληνικής τραγωδίας στον Ευρωπαϊκό πολιτισμό , εκδόσεις Ι. Σιδέρη, 2013.
Η αρχαία τραγωδία δεν υπήρξε ποτέ το αποκλειστικό φέουδο των ειδικών φιλολόγων ή και θεατρολόγων. Φιλόσοφοι όπως ο Χέγκελ και ο Νίτσε, ψυχαναλυτές σαν τον Φρόϋντ και τον Λακάν, ανθρωπολόγοι όπως ο Λεβί Στρως είναι λίγοι μόνο από τους μεγάλους στοχαστές οι οποίοι, παράλληλα με τους θεατρικούς δημιουργούς,  κατέστησαν τον διάλογο με τους τραγικούς θεμέλιο του Ευρωπαϊκού πολιτισμού.  Οι εκδόσεις Ι. Σιδέρη και το Κέντρο Κλασικού Δράματος και Θεάματος του Τμήματος ΕΜΕΠ του Παντείου οργανώνουν συνέντευξη Τύπου για να παρουσιάσουν με χαρά το βιβλίο του Βασίλη Μαρκεζίνη Η κληρονομιά της αρχαίας Ελληνικής τραγωδίας στον Ευρωπαϊκό πολιτισμό. Στο  έργο αυτό ο συγγραφέας, διακεκριμένος ακαδημαϊκός δάσκαλος με διεθνείς περγαμηνές ενώνει τις επιστήμες του ανθρώπου που σταθερά και ευδόκιμα διακονεί με μια καινοτόμο και τολμηρή ερμηνεία του αρχαίου δράματος υπογραμμίζοντας σε μια τόσο κρίσιμη στιγμή την οφειλή της Ευρώπης στους Έλληνες. Η συνέντευξη Τύπου θα γίνει στην αίθουσα του ΙΔΙΣ, οδός Χιλλ, 3-5 στην Πλάκα, τηλ, 2103312325, την Δευτέρα 2 του μηνός και ώρα 12.   

Παρασκευή 29 Νοεμβρίου 2013

Η ποίηση του Καβάφη συναντά την αρχαιότητα στο Κυκλαδικής Τέχνης


Η έκθεση «Ιδανικές μορφές κι αγαπημένες» εγκαινιάζεται την Τρίτη
Η ποίηση του Καβάφη συναντά την αρχαιότητα στο Κυκλαδικής Τέχνης
Αττικός μελανόμορφος καλυκωτός κρατήρας
 
Στίχοι πάνω στους τοίχους, ποιήματα γραμμένα σε χαρτιά  που τα έχει πάρει ο αέρας. Το άνοιγμα της μαύρης βελούδινης  κουρτίνας δίνει στον επισκέπτη μια πρώτη εικόνα: Η έκθεση «Ιδανικές "μορφές" κι αγαπημένες» που εγκαινιάζεται σήμερα, Τρίτη, στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης - Μέγαρο Σταθάτου, αναπτύσσει έναν διάλογο ανάμεσα στην ποίηση του Κ.Π. Καβάφη και την τέχνη της ελληνικής αρχαιότητας.

Η εικόνα της Αιγύπτου στο αρχαιοελληνικό μυθιστόρημα


Διάλεξη του Γιώργη Γιατρομανωλάκη στο Αιγυπτιακό Μορφωτικό Κέντρο στις 28 Νοεμβρίου
Η εικόνα της Αιγύπτου στο αρχαιοελληνικό μυθιστόρημα
 
Δεν είναι ευρέως γνωστά, αλλά υπήρξαν και έπαιξαν τον ρόλο τους στην εξέλιξη του μυθιστορήματος των βυζαντινών χρόνων και της νεότερης εποχής. Ο λόγος για τα λεγόμενα αρχαιοελληνικά μυθιστορήματα, μυθοπλαστικά αφηγήματα της όψιμης ελληνιστικής περιόδου, με κυρίαρχα τα στοιχεία της περιπέτειας και του ερωτικού πάθους: Χαρίτων Αφροδισιεύς, Τα περί Χαιρέαν και Καλλιρόην, Ξενοφών Εφέσιος, Εφεσιακά ή Των κατ' Άνθειαν και Αβροκόμην εφεσιακών λόγων βιβλία ε΄, Λόγγος, Δάφνις και Χλόη, Αχιλλέας Τάτιος, Τα κατά Λευκίππην και Κλειτοφώντα, Ηλιόδωρος, Αιθιοπικά.

Ταξίδι προς το Κέντρο Πολιτισμού Ιδρυμα «Σταύρος Νιάρχος»


Eκδηλώσεις με τη συνεργασία της Εθνικής Βιβλιοθήκης και της Λυρικής Σκηνής
Ταξίδι προς το Κέντρο Πολιτισμού Ιδρυμα «Σταύρος Νιάρχος»
 
 
Τις χαριτωμένες ερωτοτροπίες του Ντον Τζιοβάνι της ομώνυμης όπερας (1787) του Μότσαρτ σε μια παράσταση της Όπερας της Βαλίτσας της Εθνικής Λυρικής Σκηνής (ΕΛΣ) και μια υποβλητική ανάγνωση του ανατριχιαστικού διηγήματος «Πίστομα» (1899) του Κωσταντίνου Θεοτόκη από τον Σταύρο Ζουμπουλάκη, πρόεδρο του Εφορευτικού Συμβουλίου της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδος (ΕΒΕ) απόλαυσαν καθηλωμένοι και σε απόλυτη σιωπή εκπρόσωποι του Τύπου το μεσημέρι της Τρίτης 26 Νοεμβρίου στο Κεντρικό Αναγνωστήριο της ΕΒΕ. Το Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα «Σταύρος Νιάρχος» (ΚΠΣΝ) έδωσε μια γεύση από τις προσεχείς δράσεις του, μια σειρά εκδηλώσεων φιλαναγνωσίας και παραστάσεων λυρικού θεάτρου, με τις οποίες θα γίνει η γνωριμία του κοινού με το έργο των δύο μεγάλων φορέων πολιτισμού, της ΕΒΕ και της ΕΛΣ, που θα παραδοθούν από Ίδρυμα «Σταύρος Νιάρχος» στο ελληνικό δημόσιο και στους έλληνες πολίτες στα τέλη του 2015.

Κίνα: Η πρώτη φωτογραφία γυμνού του 1928

Παρουσιάζεται στο Εθνικό Μουσείο Τέχνης του Πεκίνου
Κίνα: Η πρώτη φωτογραφία γυμνού του 1928
Η γυμνή απείκονηση της 16χρονης κοπέλας από τον φωτογράφο Λανκ Τζίνγσαν
 
 
Την πρώτη φωτογραφία γυμνού που εμφανίστηκε δημοσία στην Κίνα παρουσιάζει το Εθνικό Μουσείο Τέχνης του Πεκίνου. Είναι φωτογραφία του 1928, μιας 16χρονης κοπέλας, την οποία έβγαλε ο Λανκ Τζίνγσαν, ο λεγόμενος «πατέρας της ασιατικής φωτογραφίας». Εκατόν σαράντα περίπου φωτογραφίες του, οι περισσότερες με τοπία, φυσικές καλλονές αλλά και πορτρέτα παρουσιάζει τώρα το Μουσείο.