Τετάρτη 15 Ιανουαρίου 2014

Έργα του Ελ Γκρέκο ταξιδεύουν από την Ελλάδα στο Τολέδο

Για τη μεγαλύτερη έκθεση στον ζωγράφο

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ:  TA NEA |
Η «Στέψη της Θεοτόκου» (1570) του Ελ Γκρέκο, που θα ταξιδέψει από το Κοινωφελές Ίδρυμα «Αλέξανδρος Σ. Ωνάσης»
Έργα του Ελ Γκρέκο ταξιδεύουν από την Ελλάδα στο Τολέδο

Στη μεγαλύτερη έκθεση για τον Ελ Γκρέκο που έχει πραγματοποιηθεί ποτέ και η οποία θα λάβει χώρα στο Τολέδο της Ισπανίας, θα ταξιδέψουν τρία έργα του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου από την Ελλάδα.

Πρόκειται για τους πίνακες «Ο Άγιος Λουκάς ζωγραφίζει την Παναγία» και «Η Προσκύνηση των Μάγων» (1560-67), από τη Βυζαντινή Συλλογή του Μουσείου Μπενάκη και η «Στέψη της Θεοτόκου» (1570) από το Κοινωφελές Ίδρυμα «Αλέξανδρος Σ. Ωνάσης».

Τα έργα αυτά θα συμπεριληφθούν στην έκθεση με τίτλο «Ο Έλληνας του Τολέδο» («The Greek of Toledo»), που θα πραγματοποιηθεί στο Μουσείο Santa Cruz από 14 Μαρτίου έως 14 Ιουνίου 2014.

Η έκθεση, που γίνεται στο πλαίσιο του Έτους Ελ Γκρέκο, όπως κηρύχθηκε το 2014 από Ισπανία και Ελλάδα, γίνεται με αφορμή τα 400 χρόνια από τον θάνατο του Κρητικού ζωγράφου, που συμπληρώνονται στις 7 Απριλίου.

Nύφες. Παράδοση και μόδα στην Ελλάδα»

Σοφιστικέ haute couture από μεγάλους έλληνες και ξένους σχεδιαστές στο Μουσείο Μπενάκη
Jean Dessès, Mme Grès, Yves Dooms, Etienne Brunel, Georgette, Οίκος Τσούχλου, Οίκος Τσοπανέλη, C. Mavropoulos. Ο gamos.gr αγκαλιάζει μια ξεχωριστή ξενάγηση στην πορεία του νυφικού ενδύματος μέσα από την έκθεση «Νύφες. Παράδοση και μόδα στην Ελλάδα», από τις 23 Ιανουαρίου.
14 Ιανουαρίου 2014 Ιωάννα Ζυμαρίτη



Roll over im
«Νύφες. Παράδοση και μόδα στην Ελλάδα», 23 Ιανουαρίου – 6 Απριλίου 2013, στο Μουσείο Μπενάκη
Ο γάμος αποτελεί μια από τις πιο σημαντικές εμπειρίες μιας γυναίκας με την επιλογή του νυφικού και των συνοδευτικών του να συνθέτουν μια από τις πιο ενδιαφέρουσες διαδικασίες όπου μόδα και πολιτιστική κληρονομιά ισορροπούν δημιουργικά. Με  επίκεντρο αυτήν την απόλυτα ευτυχή στιγμή η έκθεση «Νύφες. Παράδοση και μόδα στην Ελλάδα» εντάσσεται στο εορτασμό για την επέτειο των 40 χρόνων από την ίδρυση του Πελοποννησιακού Λαογραφικού Ιδρύματος και μας ταξιδεύει στα μυστικά της παράδοσης και τη μαγεία της υψηλής ραπτικής με δημιουργίες που προέρχονται κατά κύριο λόγο από δωρεές.

Στις 5 Μαρτίου η απόφαση του ΣτΕ για τον σταθμό του Μετρό Βενιζέλου στη Θεσσαλονίκη



Τα έργα είχαν μπλοκάρει λόγω των αρχαιοτήτων που αποκαλύφθηκαν το 2012
Στις 5 Μαρτίου η απόφαση του ΣτΕ για τον σταθμό του Μετρό Βενιζέλου στη Θεσσαλονίκη
 
 
Αναβλήθηκε από το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) για τις 5 Μαρτίου 2014, η εκδίκαση της αίτησης του δήμου Θεσσαλονίκης για την ακύρωση της προ έτους υπουργικής απόφασης σχετικά με την απόσπαση και μεταφορά «του εξαιρετικού και για τη Βυζαντινή Θεσσαλονίκη μοναδικού συνόλου αρχαιοτήτων που αποκαλύφθηκαν το 2012 στο Σταθμό του Μετρό Εγνατίας & Βενιζέλου», όπως πληροφορεί σχετική ανακοίνωση του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων (ΣΕΑ).

Η φωνή των ποιητών: Κωνσταντίνος Καβάφης – Γιώργος Σεφέρης/ Ίδρυμα της Βουλής των Ελλήνων


 



Το Ίδρυμα της Βουλής των Ελλήνων για τον Κοινοβουλευτισμό και τη Δημοκρατία, στο πλαίσιο του εορτασμού του έτους Καβάφη (2013) αλλά και της συμπλήρωσης 50 χρόνων από την απονομή του βραβείου Νόμπελ στον Γιώργο Σεφέρη (1963) προχώρησε στην έκδοση του τόμου Η φωνή των ποιητών: Κωνσταντίνος Καβάφης – Γιώργος Σεφέρης, στα αγγλικά, τα γαλλικά και τα γερμανικά.

 

 Στον τόμο περιλαμβάνονται ποιήματα δύο μεγάλων Ελλήνων ποιητών του 20ού αιώνα, το ποιητικό έργο των οποίων διαμόρφωσε τη νεοελληνική ποίηση μετά το 1930. Η επιλογή των έργων έγινε κυρίως με γνώμονα την ιστορική και πολιτική τους διάσταση. Οι μεταφράσεις που χρησιμοποιούνται ανήκουν σε έγκριτους μεταφραστές, όπως οι Edmund Keeley και Philip Serrard (αγγλικά), Dominique Grandmont, Jacques Lacarrière και Égérie Mavraki (γαλλικά), Jörg Schäfer και Hans-Christian Günther (γερμανικά). Την επιστημονική επιμέλεια του έργου είχε ο Νάσος Βαγενάς, καθηγητής Θεωρίας και Κριτικής της Λογοτεχνίας του Πανεπιστημίου της Αθήνας, ο οποίος έγραψε και την εκτενή εισαγωγή του τόμου.

Ανασυγκρoτείται το Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού


Μεταφέρονται σε αυτό οι αρμοδιότητες του Εθνικού Κέντρου Βιβλίου
Ανασυγκρoτείται το Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού


Ανασυγκρότηση του Ελληνικού Ιδρύματος Πολιτισμού -ώστε να αποτελέσει «έναν ισχυρό βραχίονα στήριξης και προβολής του πολιτισμού της χώρας στη διεθνή κοινότητα»- με νέο πρόεδρο τον Χριστόδουλο Γιαλλουρίδη, καθηγητή Διεθνούς Πολιτικής στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, και με μεταφορά των αρμοδιοτήτων του Εθνικού Κέντρου Βιβλίου ανακοίνωσε την Τρίτη  στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής ο Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Πάνος Παναγιωτόπουλος:

«Το ανανεωμένο Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού θα αποτελέσει μια ομπρέλα για τον Ελληνικό πολιτισμό στο πρότυπο των ξένων μορφωτικών ιδρυμάτων και θα υποστηρίξει μια φιλική "επίθεση" της Ελληνικής γλώσσας, της διανόησης και των τεχνών προς όλες τις χώρες που, ιδιαίτερα σήμερα, έχουν σημασία για την Ελλάδα», είπε ο υπουργός, προσθέτοντας ότι τα τελευταία χρόνια πολλοί εντόπιζαν φαινόμενα αδράνειας και αχρησίας στη λειτουργία του ΕΙΠ.  

Η φιλμογραφία μιας ζωής σε επτά ημέρες


Πλήρες αφιέρωμα στο έργο του Θόδωρου Αγγελόπουλου πραγματοποιείται στην Ταινιοθήκη της Ελλάδας
 

Όπως έχει ήδη ανακοινωθεί από τον περασμένο Δεκέμβριο, η Ταινιοθήκη της Ελλάδος πρόκειται να παρουσιάσει ολόκληρο το έργο του σκηνοθέτη Θόδωρου Αγγελόπουλου «μέσα από τα μάτια των νέων».

Στην πράξη αυτό σημαίνει ότι από την Πέμπτη 23 ως την Τετάρτη 29 Ιανουαρίου μουσικοί και νέοι σκηνοθέτες, φοιτητές και σπουδαστές διαφόρων σχολών θα προλογίσουν το έργο του κορυφαίου Έλληνα δημιουργού μέσα στην περίοδο των δυο χρόνων από τον θάνατό του, στις 24 Ιανουαρίου του 2012.

Ο Αλέξης Καλοφωλιάς από τους Last Drive έχει κάτι να πει για το Τοπίο στην Ομίχλη  και η σκηνοθέτρια Ελίνα Ψύκου («Αιώνια επιστροφή του Αντώνη Παρασκευά») για το «Μετέωρο βήμα του πελαργού». Η Εύα Στεφανή μοιράζεται τις εντυπώσεις της για την «Αναπαράσταση» και ο Κώστας Ζουλιάτης για το «Βλέμμα του Οδυσσέα».

 Όταν ο σκηνοθέτης Γιάννης Σακαρίδης ζούσε στο Λονδίνο έβλεπε Αγγελόπουλο. Σήμερα θα μιλήσει για την «Σκόνη του χρόνου». Και ο ταλαντούχος  Γιώργος Ζώης(«Casus belli») αναπτύσσει σκέψεις για την σημαντικότητα των «Κυνηγών».
Οι υπόλοιπες από τις ήδη γνωστές ταινίες που θα προβληθούν είναι οι «Μέρες του '36» (1972, 110΄),  «Ο Θίασος» (1974-75, 230΄), «Ο Μεγαλέξαντρος» (1980, 210΄), «Αθήνα, επιστροφή στην Ακρόπολη» (1983, 43΄), «Ταξίδι στα Κύθηρα» (1984, 137΄), «Ο Μελισσοκόμος» (1986, 120΄) και «Μια αιωνιότητα και μια μέρα» (1998, 130΄), «Το λιβάδι που δακρύζει» (2004, 200΄)

Δευτέρα 13 Ιανουαρίου 2014

Η ψησταριά και το αντικολλητικό τηγάνι «εφευρέσεις του Μυκηναϊκού Πολιτισμού»


Η άρχουσα τάξη του Μυκηναϊκού Πολιτισμού απολάμβανε σουβλάκια ψημένα σε φορητές ψησταριές
Η ψησταριά και το αντικολλητικό τηγάνι «εφευρέσεις του Μυκηναϊκού Πολιτισμού»
Μυκηναϊκό σουβλάκι κανείς; Credit: (Julie Hruby et al.)
 
Nέα Υόρκη 
Η άρχουσα τάξη του Μυκηναϊκού Πολιτισμού απολάμβανε σουβλάκια ψημένα σε φορητές ψησταριές καθώς και ψωμί που ετοιμαζόταν σε τηγάνια αντικολλητικής τεχνολογίας, υποστηρίζουν αμερικανοί ερευνητές.
Η Δρ Τζούλι Χρούμπι του Πανεπιστημίου του Ντάρτμουθ ήταν περίεργη να μάθει πώς χρησιμοποιούνταν τα μαγειρικά σκεύη που έχουν βρεθεί σε ανασκαφές. Τα πήλινα σκεύη βρέθηκαν σε κέντρα του Μυκηναϊκού Πολιτισμού, ο οποίος άκμασε την ύστερη Εποχή του Χαλκού μέχρι το 1200 π.Χ., οπότε εξαφανίστηκε μυστηριωδώς.

Τα σκέυη

Τα ευρήματα περιλαμβάνουν ένα στρογγυλό πήλινο ταψί που χρησιμοποιούνταν πιθανώς για την παρασκευή ψωμιού. Η μια επιφάνεια του ταψιού είναι επίπεδη, ενώ η άλλη είναι διάστικτη με τρύπες, και οι αρχαιολόγοι δεν γνώριζαν ποια από τις δύο ακουμπούσε στη φωτιά.

Ένα άλλο ενδιαφέρον σκεύος είναι ένας πήλινος ορθογώνιος, την οποία οι ερευνητές ονομάζουν «δίσκο για σουβλάκια». Οι αρχαιολόγοι δεν ήταν σίγουροι αν το σκεύος τοποθετούνταν πάνω στην φωτιά, με το λίπος από το κρέας να στάζει μέσα στο δίσκο, ή αν λειτουργούσε ως υποδοχή για κάρβουνα. Η Χρούμπι προσπάθησε να εξακριβώσει ποιες ήταν οι μαγειρικές τεχνικές των Μυκηναίων κατασκευάζοντας δύο ταψιά και δύο δίσκους για σουβλάκια από πηλούς που μοιάζουν με τον πηλό των ευρημάτων.

25 καμπαναριά για τον Ελ Γκρέκο

 

Στις 18 Ιανουαρίου ανοίγει επίσημα στο Τολέδο της Ισπανίας το αφιερωμένο έτος στα 400 χρόνια από τον θάνατο του κρητικού ζωγράφου. Η συμμετοχή της Ελλάδας
25 καμπαναριά για τον Ελ Γκρέκο
 
 
Στις 18 Ιανουαρίου από τα 25 κωδωνοστάσια του Τολέδο θα ηχήσει ένα πολύ ιδιαίτερο κοντσέρτο για καμπάνες. Αυτή είναι η ημέρα που το Ετος Ελ Γκρέκο θα έχει ξεκινήσει και επίσημα στην Ισπανία με αφορμή τα 400 χρόνια από τον θάνατο του μεγάλου ζωγράφου. «Ο προφήτης των μοντέρνων καιρών», ένας από τους σπουδαιότερους καλλιτέχνες όλων των εποχών και μια εξαιρετικά πολυσύνθετη προσωπικότητα, θα έχει επί μία ολόκληρη χρονιά την τιμητική του τόσο στην πόλη και στη χώρα που τον υιοθέτησε όσο και στη χώρα και στην πόλη που τον γέννησε.

H καινοτομία του Μουσείου Καραθεοδωρή

ΕΥΡΩΠΗ-ΚΟΣΜΟΣ / EUROPA-WELTWEIT, Elliniki Gnomi, 12 Jan 2014
Γράφει ο Νίκος Λυγερός.
imagesΗ καινοτομία του Μουσείου Καραθεοδωρή οφείλεται στον Σάκη Λιπορδέζη και στην αγανάκτησή του όταν έμαθε για το έργο του Κωνσταντίνου Καραθεοδωρή, ενώ κανείς δεν του είχε πει απολύτως τίποτα για αυτό σε όλες του τις σπουδές στο μαθηματικό. Έτσι αποφάσισε να υπάρξει στη Θράκη το Μουσείο Καραθεοδωρή. Στην συνέχεια όταν αντιλήφθηκε ότι η οικογένεια Καραθεοδωρή αποτελεί ένα θησαυρό για την Ελλάδα, διεύρυνε το πλαίσιο του Μουσείου για να εντάξει τον Στέφανο, πατέρα του Κωνσταντίνου και τον Αλέξανδρο, θείο του Κωνσταντίνου. Τώρα το μουσείο βασίζεται πάνω σε αυτό το τρίπτυχο και έχει ήδη τη μεγαλύτερη επισκεψιμότητα στην Θράκη και είναι ένας πόλος έλξης.

«Ανάπτυξη και γλωσσικός πλούτος είναι αλληλένδετα»


Elliniki Gnomi, 12 Jan 2014
«Γράμματα από τη Μακεδονία»
Στέλνουν το δικό τους μήνυμα: «Ανάπτυξη και γλωσσικός πλούτος είναι αλληλένδετα»

«Μεθώνη Πιερίας: Μια από τις σημαντικότερες ανακαλύψεις των τελευταίων πενήντα χρόνων που ανατρέπει τα δεδομένα για την πρώιμη λογοτεχνική παραγωγή και αναθεωρεί τις ως τώρα γνώσεις μας»

------------2Συνέντευξη με τον Δρ. Γιάννη Ζ. Τζιφόπουλο,
Καθηγητή Αρχαίας Ελληνικής Φιλολογίας και Επιγραφικής,
Πρόεδρο του Τμήματος Φιλολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής Α.Π.Θ.

Επιμέλεια: Δρ. Νικόλαος Β. Παππάς

O κύριος Γιάννης Ζ. Τζιφόπουλοςσπούδασε κλασική φιλολογία στη Φιλοσοφική Σχολή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (1983). Συνέχισε για μεταπτυχιακές σπουδές στο The Ohio State University (1985), στο New York University (1985-86) και στο The Ohio State University των Η.Π.Α., όπου και αναγορεύτηκε Διδάκτωρ (1991). Δίδαξε στο Πανεπιστήμιο Κρήτης (1994-2007) και από το 2007 διδάσκει Αρχαία Ελληνική Φιλολογία και Επιγραφική στο Τμήμα Φιλολογίας Α.Π.Θ., στο οποίο από το 2013 διατελεί Πρόεδρος.