Παρασκευή 17 Ιανουαρίου 2014

Βορά στις πολυεθνικές το εμπόριο σπόρων

17/01/14 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Σύμφωνα με νέο νόμο, θα είναι παράνομο να αναπτυχθούν, να αναπαραχθούν ή να ανταλλαχθούν προς σπορά κηπευτικών ή δέντρων σπόροι που δεν έχουν ελεγχθεί και εγκριθεί από τον Οργανισμό Φυτικών Ποικιλιών της Ε.Ε.

Καταλυτικό ρόλο στη διαμόρφωση των κατευθυντήριων οδηγιών της ευρωπαϊκής νομοθεσίας έπαιξε το λόμπι της βιομηχανίας σπόρων διά μέσου της Ευρωπαϊκής Ενωσης Σπόρων, της Copa-Cogeca, που εκπροσωπεί τη βιομηχανοποιημένη αγροτική παραγωγή, και της FoodDrinkEurope, που εκπροσωπεί τις μεγάλες πολυεθνικές τροφίμων

Του Τάσου Σαραντή

Εδώ και 50 χρόνια, η ευρωπαϊκή νομοθεσία σχετικά με την εμπορία σπόρων στρώνει το κόκκινο χαλί για τις σύγχρονες ποικιλίες τους που είναι προστατευμένες από δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας, είναι δηλαδή πατενταρισμένες από πολυεθνικές εταιρείες που τις κατέχουν και τις εκμεταλλεύονται. Σήμερα, η Ε.Ε. είναι έτοιμη να μεταρρυθμίσει εκ βάθρων την ευρωπαϊκή νομοθεσία σχετικά με την εμπορία των σπόρων. Οι καινούργιοι κανόνες που θα αφορούν την εμπορία τους θα είναι ένα από τα τελευταία καυτά θέματα που θα συζητηθούν στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο πριν από τις ευρωεκλογές. Κι απ’ ό,τι φαίνεται, πρόκειται για μια μοναδική ευκαιρία για τη βιομηχανία των σπόρων να εδραιώσει την κυριαρχία της στην ευρωπαϊκή αλλά και στην παγκόσμια αγορά -η εμπορική αξία της οποίας υπολογίζεται σε περίπου 45 δισ. δολάρια και της ευρωπαϊκής σε 9 δισ. δολάρια ετησίως- και να απαλλαγεί διά παντός από τους «ανταγωνιστές» της.

H «Φωτογραφική Αρχιτεκτονική» του Μάσιμο Λίστρι στο Μπενάκη


Μπαρόκ παλάτια και βιβλιοθήκες είναι κάποια από τα κτίρια που απαθανατίζει
H «Φωτογραφική Αρχιτεκτονική» του Μάσιμο Λίστρι στο Μπενάκη
 
Έκθεση φωτογραφιών του Μάσιμο Λίστρι, του φωτογράφου που φωτογραφίζει τον άψυχο κλασικισμό εδώ και πολλά χρόνια παρουσιάζει το Μουσείο Μπενάκη (κτίριο οδού Πειραιώς). Στην έκθεση αρχιτεκτονικής φωτογραφίας, παρουσιάζεται μια επιλογή έργων του, η οποία περιλαμβάνει τις εικονικές του προοπτικές για τα μπαρόκ παλάτια, τους νεοκλασικούς εσωτερικούς χώρους και τις αναγεννησιακές βιβλιοθήκες.

«Υπάρχει ένα τεχνητό φως που με ενοχλεί» λέει ο Μάσιμο Λίστρι, κοιτάζοντας μέσα από τον φωτογραφικό του φακό το εσωτερικό του Μουσείου Ακροπόλεως, και ζητά να σβήσουν τα φώτα για να τραβήξει τις φωτογραφίες του.

«Όλο το μυστικό βρίσκεται στο φως που προβάλλει τις λεπτομέρειες. Γι αυτό ακριβώς και προτιμώ, όπου μου δίνεται η δυνατότητα, το φυσικό φως» σχολιάζει ο Ιταλός φωτογράφος. Ακόμα και στη νυχτερινή λήψη της αίθουσας με τους καθρέπτες, στο παλάτι των Βερσαλλιών, ο Μάσιμο Λίστρι, φωτογράφισε ως εάν υπήρχε τεχνητός φωτισμός, ώστε να έχει το επιθυμητό για εκείνον αποτέλεσμα: την αίθουσα με τους καθρέπτες και τα κρύσταλλα, να λάμπει τυλιγμένη στο σούρουπο.

Μέγαρο Μουσικής: Αφιέρωμα στον Κωστή Παλαμά


Με το συμφωνικό έργο του Μιχάλη Τερζή «Ο ύμνος της Αθηνάς»
Μέγαρο Μουσικής: Αφιέρωμα στον Κωστή Παλαμά
 
 
Ο «Ύμνος της Αθηνάς» του συνθέτη Μιχάλη Τερζή σε ποίηση Κωστή Παλαμά, έργο για συμφωνική ορχήστρα, μεικτή χορωδία, τενόρο, σοπράνο και αφηγητή, θα παρασταθεί στην αίθουσα «Χρήστος Λαμπράκης» του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, τη Δευτέρα 27 Ιανουαρίου, στις 8.30 μ.μ. ως φόρος τιμής στα 70 χρόνια από τον θάνατο του Κωστή Παλαμά (1859-1943).

Η ποιητική σύνθεση «Ο ύμνος εις την Αθηνάν» εκδόθηκε το 1889 και βραβεύθηκε στον Φιλαδέλφειο ποιητικό διαγωνισμό. Είχε προηγηθεί η συλλογή Τα τραγούδια της πατρίδος μου (1886) και ακολούθησαν τα ποιήματα Τα μάτια της ψυχής μου (1892). Το ποίημα αφιερώνει ο Παλαμάς στη σύζυγό του Μαρία. Ο ποιητής εδώ, με αφορμή τον έπαινο της αρχαίας θεάς, τραγουδά την «παρθενιά, την προκοπή, τη γνώσι, τη σοφία» της πόλης της Αθήνας που βγήκε από τα χέρια της θεάς κι είναι «του νου της λάμψι».

Ο άγνωστος «Έλλην βρυκόλαξ» ζωντανεύει στη σκηνή


Οι βρυκόλακες πέρασαν και από την Ελλάδα. Τα ευδιάκριτα ίχνη τους στη μεσαιωνική και νεότερη ελληνική γραμματεία, στον Τύπο και τη δημοτική παράδοση, «ανιχνεύει» η παράσταση του Κωνσταντίνου Ντέλλα «Ο Έλλην Βρυκόλαξ» που έκανε πρεμιέρα χθες στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
 
Ο Κωνσταντίνος Ντέλλας, υπογράφει τη σκηνοθεσία, τη διασκευή των κειμένων, ενώ συμμετέχει και ως ηθοποιός, μαζί με τις Μαρία Μπαγανά και Έλενα Γεωργίου, σε αυτή την πρωτότυπη παραγωγή που «μεταφράζει» στη γλώσσα του θεάτρου, μια σειρά αφηγηματικών κειμένων.
Οι βρυκόλακες στοιχειώνουν με την παρουσία  ξένους περιηγητές στην προεπαναστατική Ελλάδα, λαογράφους και ποιητές- όπως για παράδειγμα  τον Αριστοτέλη Βαλαωρίτη. Τους συναντάμε σε δημοτικά τραγούδια, σε αστικούς μύθους ενώ και στον Τύπο υπάρχουν σχετικές μαρτυρίες.
Σε αυτό το εξαιρετικά ενδιαφέρον διακειμενικό ψηφιδωτό στηρίζεται η παράσταση κρύβοντας μια σειρά εκπλήξεων στη σκηνοθετική προσέγγισή της: αποτελεί παράλληλα και μια καλή ευκαιρία να γνωρίσουμε τα άδυτα του προσφάτως ανακαινισμένου Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά, αφού η σκηνική δράση μεταφέρεται σε διαφορετικούς χώρους του κτηρίου.

Τετάρτη 15 Ιανουαρίου 2014

«Βασανίζομαι»… με τα δημόσια γλυπτά

15/01/14 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΕΦ.ΣΥΝ.
 
Αλλο ένα έργο τέχνης έπεσε θύμα βανδαλισμού πριν από λίγες μέρες, ο «Ποσειδώνας» του Γιώργου Ζογγολόπουλου, ύψους 6 μ., από ανοξείδωτο χάλυβα, ισοπεδώθηκε στην πλατεία της Φιλοθέης που φέρει το όνομα του κορυφαίου γλύπτη. Σπουδαίο πράγμα, είπαν μερικοί, όταν γύρω μας ο κόσμος καταστρέφεται, σημαντικό όμως για κάποιους άλλους που βλέπουν στην τέχνη στον δημόσιο χώρο μια ανάσα, ένα στήριγμα στη σκληρή πραγματικότητα που βιώνουν.

Δεν μου αρέσουν οι ηθικολογίες για την αναγκαιότητα της τέχνης -που δεν είναι πάντα χάρμα οφθαλμών-, για την έλλειψη αισθητικής, την απουσία παιδείας και σεβασμού του δημόσιου χώρου. Αναρωτιέμαι όμως πόσοι από αυτούς που καταστρέφουν τα γλυπτά φέρονται με την ίδια αγένεια στον ιδιωτικό τους χώρο. Αν για παράδειγμα γεμίζουν με γκράφιτι και συνθήματα τους καναπέδες του καθιστικού ή σπάζουν τα γυαλικά της μαμάς στην κουζίνα.

Η έρευνα μίλησε για τη στύση του Τουταγχαμών

ΕΤΑΦΗ ΜΕ ΤΡΟΠΟ ΠΟΥ ΝΑ ΘΥΜΙΖΕΙ ΤΟΝ ΘΕΟ ΟΣΙΡΙ

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 10/01/2014 TA NEA
Καλλιτεχνική αναπαράσταση του προσώπου του Τουταγχαμών σύμφωνα με στοιχεία από τη μούμια του
Η έρευνα μίλησε για τη στύση του Τουταγχαμών



Μπορεί να είναι από τους πιο διάσημους φαραώ, καθώς η ταφή του ήταν πολύχρυση, όμως λίγοι γνωρίζουν ότι ο νεαρός Τουταγχαμών μουμιοποιήθηκε με το πέος του σε στύση. Ενενήντα χρόνια μετά την ανακάλυψη του τάφου του  νέα έρευνα έρχεται να εξηγήσει για ποιον λόγο ο φαραώ, που πέθανε σε ηλικία 19 ετών και απασχολεί επί δεκαετίες την επιστημονική κοινότητα με την αιτία θανάτου του (έχει υποστηριχθεί ότι πέθανε από ελονοσία έως ότι σκοτώθηκε σε ατύχημα με το άρμα του), πέρασε στην αιωνιότητα έχοντας το πέος του σε γωνία 90 μοιρών.

Ο πίνακας του Ρενουάρ που αγοράστηκε επτά δολάρια σε παζάρι, θα επιστρέψει στο Μουσείο της Βαλτιμόρης

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 11/01/2014 TA NEA
Το έργο «Τοπίο στην όχθη του Σηκουάνα», που ζωγραφίστηκε από τον Πιερ Ογκίστ Ρενουάρ το 1879
Ο πίνακας του Ρενουάρ που αγοράστηκε επτά δολάρια σε παζάρι, θα επιστρέψει στο Μουσείο της Βαλτιμόρης


Ένας μικρός πίνακας του Ρενουάρ που είχε αγοραστεί έναντι 7 δολαρίων σε ένα παζάρι, καθώς προφανώς κανείς δεν γνώριζε ότι η αξία του ξεπερνά τις 100.000 δολάρια, θα πρέπει να επιστραφεί στο μουσείο απ' όπου είχε κλαπεί το 1951, έκρινε την Παρασκευή το ομοσπονδιακό δικαστήριο της Βιρτζίνια στις ΗΠΑ.

Το έργο «Τοπίο στην όχθη του Σηκουάνα», που ζωγραφίστηκε από τον Πιερ Ογκίστ Ρενουάρ το 1879 και το μέγεθός του δεν ξεπερνάει αυτό μιας χαρτοπετσέτας, βρέθηκε στο επίκεντρο της διαμάχης μεταξύ της Μάρσια "Μάρθα" Φάκουα και του Μουσείου Τέχνης της Βαλτιμόρης.

Αγόρασε αυθεντικό Ρενουάρ με 7$ σε παζάρι!


Ο πίνακας του Ρενουάρ που αγοράστηκε επτά δολάρια σε παζάρι, θα επιστρέψει στο Μουσείο της Βαλτιμόρης
 Με αντίτιμο μόλις… επτά δολάρια αγόρασε μια αμερικανίδα σε τοπικό παζάρι στην πολιτεία της Βιρτζίνια έναν πίνακα του περίφημου γάλλου ιμπρεσιονιστή ζωγράφου Ρενουάρ.

Η αγοράστρια φέρεται πως ενθουσιάστηκε απο το… κάδρο του πίνακα και πλήρωσε επτά δολάρια όχι μονάχα για το καλλιτέχνημα για το περιεχόμενο ολόκληρης της κούτας όπου βρισκόταν το έργο, που περιείχε ακόμα μία κούκλα και μια πλαστική αγελάδα.

Στη συνέχεια, η αγοράστρια αφαίρεσε τον πίνακα προκειμένου να χρησιμοποιήσει το κάδρο και είχε πρόθεση να πετάξει τα υπόλοιπα… αποκτήματά της, ωστόσο τελικά αποφάσισε να συμβουλευτεί έναν ειδικό σε έργα τέχνης, ο οποίος που αποφάνθηκε ότι πρόκειται για γνήσιο Ρενουάρ.


Άγνωστο παραμένει το πώς ο διάσημος πίνακας κατέληξε να πωλείται σε υπαίθρια αγορά. Σε ελεύθερη μετάφραση, ο τίτλος του πίνακα είναι «Τοπίο στην άκρη του Σηκουάνα».

 

Προσπάθησαν να κλέψουν την αρχαιοελληνική τεφροδόχο του Φρόιντ

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: TA NEA|
Το κρεματόριο Γκόλντερς Γκριν στο βόρειο Λονδίνο όπου φυλάσσεται μέσα σε αρχαιοελληνική τεφροδόχο (ηλικίας 2.300 ετών) η τέφρα του Σίγκμουντ και της Μάρθα Φρόιντ
Προσπάθησαν να κλέψουν την αρχαιοελληνική τεφροδόχο του Φρόιντ

 
 
Ληστές προσπάθησαν να κλέψουν την τεφροδόχο που περιείχε την τέφρα του Σίγκμουντ Φρόιντ, στη διάρκεια εφόδου τους σε κρεματόριο του βορείου Λονδίνου.

Οι ληστές προκάλεσαν σημαντικές ζημιές στην αρχαιοελληνική τεφροδόχο (ηλικίας 2.300 ετών) που περιείχε την τέφρα του Σίγκμουντ και της Μάρθα Φρόιντ.

Επιχείρησαν να την κλέψουν από το νεκροταφείο Χουπ Λέιν την Παραμονή της Πρωτοχρονιάς, αλλά ανακοινώθηκε μόλις την Τετάρτη.

Αίγυπτος: Αμερικανοί αρχαιολόγοι εντόπισαν τον τάφο ενός άγνωστου Φαραώ

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: TA NEA |
Φωτογραφία αρχείου
Αίγυπτος: Αμερικανοί αρχαιολόγοι εντόπισαν τον τάφο ενός άγνωστου Φαραώ

Αμερικανοί αρχαιολόγοι ανακάλυψαν τον τάφο ενός Φαραώ που κυβέρνησε την Αίγυπτο πριν από περίπου 3.700 χρόνια, το όνομα του οποίου ήταν άγνωστο μέχρι σήμερα, ανακοίνωσε το υπουργείο Αρχαιοτήτων της χώρας.

Η αμερικανική αποστολή του Πανεπιστημίου της Πενσιλβάνιας ανακάλυψε τον τάφο του Φαραώ Σενεκμπάι στον αρχαιολογικό χώρο της Αβύδου, στην επαρχία Σόχαγκ, στη νότια Αίγυπτο, διευκρίνισε ο υπουργός Μοχάμεντ Ιμπραχίμ σε ανακοίνωσή του.

Ο επικεφαλής του τμήματος Φαραωνικών Αρχαιοτήτων Άλι ελ Άσφαρ δήλωσε στο Γαλλικό Πρακτορείο ότι στη σαρκοφάγο και σε έναν τοίχο του τάφου βρέθηκαν βασιλικοί πάπυροι που αποκαλύπτουν το πλήρες όνομα του Φαραώ. Η οροφή του συγκεκριμένου τάφου ήταν φτιαγμένη από ξύλο.