Παρασκευή 7 Φεβρουαρίου 2014

Η αβάσταχτη χαλαρότητα των χαμάμ


Σχεδόν πέντε αιώνες μετά την ίδρυσή τους, δεν παραμένουν μόνο κομμάτι της κοινωνικής ζωής των Τούρκων αλλά και πόλος έλξης τουριστών
Η αβάσταχτη χαλαρότητα των χαμάμ
Το χαμάμ Τσαγάλογλου, ένα από τα μεγαλύτερα μεικτά χαμάμ της Κωνσταντινούπολης
 
 
«Διδάσκουν» καθαριότητα και χαλαρότητα. Οι θαμώνες τους κάνουν ένα διάλειμμα από την καθημερινότητα και μοιράζονται στιγμές με τους φίλους τους. Τα χαμάμ της Κωνσταντινούπολης, σχεδόν πέντε αιώνες μετά την ίδρυσή τους, δεν παραμένουν απλώς αναπόσπαστο κομμάτι της κοινωνικής ζωής των Τούρκων αλλά πλέον εντάσσονται και στις εμπειρίες που συχνά επιδιώκει να βιώσει ένας ξένος τουρίστας.

Αλλοτε, σε εποχές που τα σπίτια δεν είχαν τρεχούμενο νερό, επισκέψεις στα χαμάμ γίνονταν καθημερινά και μάλιστα περισσότερες από μία φορά. Υπολογίζεται ότι τον 18ο αιώνα μόνο στην Κωνσταντινούπολη λειτουργούσαν περισσότερα από 14.000 μικρά και μεγάλα χαμάμ. Σήμερα στην Πόλη υπάρχουν περίπου 130 και συχνά αποτελούν πόλο έλξης για ειδικές περιστάσεις. Λ.χ., οι γυναίκες συγκεντρώνονται, εν είδει γυναικείου... μπάτσελορ πάρτι, πριν από έναν γάμο, μετά τη γέννηση ενός παιδιού ή με αφορμή κάποια γενέθλια.

Ενενήντα πόλεις και χωριά στο δίκτυο «Ελληνικά Ολοκαυτώματα»



Ποιες πόλεις και χωριά που υπέστησαν τις θηριωδίες των ναζί στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο ζητούν να χαρακτηριστούν μαρτυρικές περιοχές
Ενενήντα πόλεις και χωριά στο δίκτυο «Ελληνικά Ολοκαυτώματα»

1

εκτύπωση 
 
Μαζεύουν στοιχεία και μαρτυρίες. Συλλέγουν λέξη τη λέξη αναμνήσεις από τη ναζιστική θηριωδία στην Ελλάδα που είχε ως αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους γυναικόπαιδα, αντιστασιακοί και πατριώτες.

Χωριά και πόλεις που είχαν υποστεί μεγάλες καταστροφές και απώλειες σε ανθρώπινες ζωές και υλικές ζημιές κατά την αντίσταση εναντίον των δυνάμεων κατοχής το 1941-1944 ζητούν να χαρακτηριστούν μαρτυρικά. Διεκδικούν την ηθική δικαίωση των θυσιών του λαού του τόπου τους και την απότιση τιμής στους νεκρούς τους. Παράλληλα ζητούν να μην ξεχαστούν οι θυσίες αυτές, διακηρύσσοντας «ποτέ πια φασισμός».

Μαρτυρικές μνήμες
Στο χωριό Σοκαράς της Κρήτης έχουν να λένε για τις μαρτυρίες που περιλαμβάνει στο βιβλίο του ο φιλόλογος κ. Σήφης Κοσόγλου με τίτλο «Τη 17η Αυγούστου, ετυφεκίσθημεν, ελεηλατήθημεν και εδιώχθημεν υπό των Γερμανών».
  • «Αυτό που μου έχει μείνει αξέχαστο ήτανε οι φωνές των γυναικών του Σοκαρά όντε τσι φέρνανε στο Σκολειό, μετά το σκοτωμό... Μέσα από τις θυρίδες χώνανε το πρόσωπό τους και ζητούσανε να τους δώσομε "νερό... νερό... νερό...". Εστέγνωσε το στόμα και η ψυχή μας...».
  • «Οντενε εγυρίσαμε οπίσω στο χωριό, μετά το σκοτωμό, εβρήκαμε γκρεμισμένα τα σπίτια μας, παρμένες τσι πόρτες, τα παράθυρα, τα κεραμίδια, τα στάρια, τα λάδια μας, τα κρασιά, τσι όρνιθες, τα κουνέλια, τα ρούχα μας». 

Η επίθεση των Ninja

Μια ιδιαίτερη πλευρά της ιαπωνικής κουλτούρας στο Ιδρυμα Μ. Κακογιάννης
Η επίθεση των Ninja
 
 
Ειδικά επιλεγμένες με θέμα τους Νinja προβάλλονται αυτή την περίοδο στο Ιδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, στα πλαίσια του "Περιοδεύοντος Φεστιβάλ Ιαπωνικών Ταινιών στην Ανατολική Ευρώπη 2013" του Japan Foundation.  Tίτλος του:  «Το μυστικό της Ιαπωνικής Ανάπτυξης:  Ninja, Μεταμόρφωση και Ομαδική Εργασία.

Αν και το όνομα τους είναι παγκοσμίως γνωστό ο ρόλος των Ninga ίσως να μην είναι εντελώς ξεκάθαρος στο ευρύ κοινό. Οι Ninja ήταν ειδικοί πράκτορες που δρούσαν στην υπηρεσία των ηγεμόνων, κυρίως κατά τον 15ο αι. έως την εποχή Εdo, δηλ. 400 χρόνια πριν.

Εκπαίδευαν το σώμα και το πνεύμα τους σε ομάδες και ήταν υπεύθυνοι για τη συγκέντρωση πληροφοριών και την εκτέλεση άκρως δύσκολων αποστολών. Αλλοτε λειτουργούσαν αυτόνομα άλλοτε ομαδικά. Τα κατορθώματα τους παρουσιάζονται σε manga και σε anime, καθώς και σε ιστορικές ταινίες, όπου οι παραδόσεις δεν προβάλλονται μόνο ως απλή ψυχαγωγία αλλά γίνονται και αντικείμενο φιλοσοφικής μελέτης.

ΚΜΣΤ: Ζητά έκτακτη βοήθεια με επιστολή στον Πρωθυπουργό


Στόχος η ευρυθμη λειτουργία του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης
ΚΜΣΤ: Ζητά έκτακτη βοήθεια με επιστολή στον Πρωθυπουργό
2000032815:0028/03/2000 ΕΣΤΜΟΝΗ ΛΑΖΑΡΙΣΤΩΝ-ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (2)ΜΑΚΡΙΔΗΣ Π.ΣΤΑΥΡΟΥΠΟΛΗ GRE Φωτογραφία απο την Μονή Λαζαριστών που βρίσκεται στη Σταυρούπολη στην περιοχή της Θεσσαλονίκης. \ape\Upload\photos.txt\GRE28152200 }
 
 
Επιστολή στον πρωθυπουργό, Αντώνη Σαμαρά, για την παροχή έκτακτης βοήθειας στο Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, ώστε αυτό να συνεχίσει να λειτουργεί, ζητά η διοίκηση του Μουσείου, η οποία βρίσκεται αντιμέτωπη με οικονομικά αδιέξοδα.

Η διοίκηση και πέντε δήμαρχοι της μείζονος περιοχής Θεσσαλονίκης καλούν τον πρωθυπουργό να διαφυλάξει την εύρυθμη λειτουργία του Μουσείου.

«Η αδυναμία του Μουσείου να ανταποκριθεί στις απαραίτητες λειτουργικές δαπάνες δημιουργεί τον ορατό κίνδυνο αναστολής της λειτουργίας του. Σας απευθύνουμε έκκληση, να εξετάσετε κάθε δυνατό τρόπο, ώστε να διασφαλισθεί η απρόσκοπτη λειτουργία του» τονίζει σε επιστολή του προς τον πρωθυπουργό (κοινοποιείται στον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης Ευάγγελο Βενιζέλο και στον υπουργό Πολιτισμού Πάνο Παναγιωτόπουλο) ο δήμαρχος Παύλου Μελά Διαμαντής Παπαδόπουλος (η μονή Λαζαριστών ανήκει στα όρια του Δήμου του και ο ίδιος είναι μέλος του Δ.Σ του ΚΜΣΤ).

Πέμπτη 6 Φεβρουαρίου 2014

Το δέντρο του Τενερέ

Ηλεκτρονική Έκδοση

ΤΟ ΜΟΝΑΧΙΚΟ ΔΕΝΤΡΟ
Για αιώνες μια μοναχική ακακία στεκόταν μόνη περικυκλωμένη από μια θάλασσα άμμου στη νιγηριανή Σαχάρα.
Η συγκεκριμένη ακακία ήταν το μοναδικό δέντρο σε ακτίνα 400 χιλιομέτρων: λειτούργησε ως ορόσημο για τα καραβάνια που διέσχιζαν το γυμνό τοπίο, αλλά και ως μνημείο της ανθεκτικότητας της ζωής.

Για πολλές γενιές ταξιδιώτες και καραβάνια βεδουίνων ξεκουράζονταν κάτω από τη σκιά της και τη θεωρούσαν σημείο αναφοράς στο ταξίδι τους.
Ο Γάλλος διοικητής των συμμαχικών δυνάμεων που αναπτύσσονταν το 1939 στην περιοχή, ο Μισέλ Λεσούρ, χαρακτηρίσε το δέντρο ως κάτι το πραγματικά ξεχωριστό όχι μόνο λόγω της ικανότητάς του να επιβιώνει στις συνθήκες της ερήμου αλλά και λόγω της αυτοσυγκράτησης που επεδείκνυαν οι αμέτρητοι μέσα στους αιώνες ταξιδιώτες αφήνοντάς το ανέγγιχτο.

Ακατάλληλο το Μουσείο Αργοστολίου

Έντυπη Έκδοση

Στατικά προβλήματα διαπίστωσαν οι ειδικοί


Χτυπημένο επανειλημμένα από τον Εγκέλαδο, το Αρχαιολογικό Μουσείο του Αργοστολίου βγαίνει ουσιαστικά εκτός λειτουργίας μετά και τον δεύτερο μεγάλο σεισμό της Κεφαλονιάς. Το κτήριό του (έργο του αρχιτέκτονα Πάτροκλου Καραντηνού), που ανοικοδομήθηκε το 1955 στα θεμέλια του προηγούμενου μουσείου το οποίο κατέρρευσε με το σεισμό του 1953, είχε ανακαινιστεί το 2000 και θα περίμενε κανείς να αντέξει.

TERRACOTA ARMY ΕΝΑΣ ΠΑΡΑΞΕΝΟΣ ΣΤΡΑΤΟΣ

Ηλεκτρονική Έκδοση

Ο πήλινος στρατός

Ένα από τα πιο διάσημα τουριστικά αξιοθέατα της Κίνας ανακαλύφτηκε το 1974 στην επαρχία Xi’an (Ζι-αν)
Ο στρατός Terracotta (που σημαίνει «ο πήλινος στρατός»), είναι μέρος μιας τεράστιας νεκρόπολης αφιερωμένης στον πρώτο αυτοκράτορα της Κίνας, τον Qin Shi Huangdi. Σύμφωνα με τους αρχαιολόγους, η νεκρόπολη δημιουργήθηκε από 700.000 εργάτες οι οποίοι χρειάστηκαν 36 ολόκληρα χρόνια για την ολοκλήρωσή της.

Ο στρατός Terracotta αριθμεί πάνω από 8.000 αγάλματα στρατιωτών, αρμάτων μάχης, αλόγων, ακόμα και μουσικών, τα οποία είναι φτιαγμένα από πηλό. Όλα τα αγάλματα είναι φυσικού μεγέθους, με ύψος που κυμαίνεται από 1.80 μέχρι 1.95 ανάλογα με το βαθμό του στρατιώτη που αναπαριστά το κάθε ένα, με τους στρατηγούς να έχουν το μεγαλύτερο ύψος

Αθώος ο Ορέστης στην επανάληψη της δίκης


Ηλεκτρονική Έκδοση
Αθώος για το έγκλημα της μητροκτονίας κρίθηκε ο μυθικός Ορέστης σε μια επαναληπτική δίκη που πραγματοποιήθηκε στο Εθνικό Ελληνικό Μουσείο του Σικάγο.
Το σώμα των ενόρκων πάντως μοιράστηκε καθώς οι οκτώ από τους 16 έκριναν ότι ο κατηγορούμενος είναι ένοχος. Την ενοχή του γιου του Αγαμέμνονα έδειξαν επίσης δύο από τους τρεις δικαστές, η ετυμηγορία των οποίων δεν πέρασε.
Αντίθετη άποψη είχε η πλειοψηφία των 600 καλεσμένων όπως και οι μισοί ένορκοι.
Η επανεξέταση της υπόθεσης του Ορέστη ακολούθησε τη μεγάλη επιτυχία που γνώρισε η Δίκη του Σωκράτη τον προηγούμενο χρόνο και σε αυτή συμμετείχε το ίδιο δικαστικό σώμα.
Στην ελληνική μυθολογία, ο Ορέστης ήταν γιος του Αγαμέμνονα και της Κλυταιμνήστρας, αδερφός της Ηλέκτρας και της Ιφιγένειας.Ο Ορέστης είχε δικαστεί για τη δολοφονία της Κλυταιμνήστρας και του εραστή της, ως εκδίκηση για την δολοφονία από αυτήν του πατέρα του Αγαμέμνονα. Μετά τη δολοφονία, οι Ερινύες, οι θεές της εκδίκησης, άρχισαν να τον καταδιώκουν, μέχρι που έφτασε στην Αθήνα και δικάστηκε στον Άρειο Πάγο, όπου με την ψήφο της θεάς Αθηνάς αθωώθηκε.

Νεοϋορκέζικο εστιατόριο «εκδιώκει» Πικάσο


06/02/14 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΕΦΣΥΝ
Το «Le Tricorne» είχε γίνει για παράσταση του Ντιαγκίλεφ


     
Η δεκαετία του 1950 σηματοδότησε στην Αμερική την απαρχή του μοντερνισμού και τη μετάβαση από το κλασικό στη μαζική κουλτούρα. Είναι η περίοδος του Μουσείου Guggenheim και του ουρανοξύστη Seagram με τους 38 ορόφους, στο 375 της Παρκ Αβενιου. Ολοκληρώθηκε το 1958 και παραμένει μία από τις μεγαλύτερες στιγμές της αρχιτεκτονικής του 20ού αιώνα, αφού είναι έργο του αρχιτέκτονα Μίες βαν ντερ Ρόε, προσωπική επιλογή της Φίλις Λάμπερτ, κόρης του ιδρυτή της Seagram, Σάμιουελ Μπρόνφαμ. Στο εσωτερικό του άνοιξε το 1959 και το περίφημο εστιατόριο Four Seasons. Ανήκει στην οικογένεια Μπρόνφαμ και τα έπιπλά του στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης. Διότι είναι μια κανονική γκαλερί. Στις αίθουσές του έχουν εκτεθεί έργα Γουόρχολ, Φρανκ Στέλα, Τζάκσον Πόλοκ, Ρόμπερτ Ράουσενμπεργκ και Μιρό.

Αίγυπτος:Ανασκαφές φέρνουν στο φως άγνωστες πληροφορίες


Ανακαλύφθηκαν νέες επιγραφές και νωπογραφίες
Αίγυπτος:Ανασκαφές φέρνουν στο φως άγνωστες πληροφορίες



 
Νέες επιγραφές και νωπογραφίες ήρθαν στο φως στο Λούξορ της Αιγύπτου που απεικονίζουν μαζί τον φαραώ Αμένοφις Γ' με τον γιο του Αμένοφι Δ'.
Οι επιγραφές αποδεικνύουν ότι οι δύο φαραώ βασίλεψαν ταυτόχρονα στην Αίγυπτο.
Αρχαιολογική αποστολή Ισπανών και Αιγύπτιων αρχαιολόγων έφερε στο φως τις επιγραφές και τις νωπογραφίες, στα οποία εμφανίζονται τα ονόματα των δύο φαραώ «το ένα δίπλα στο άλλο», είπε ο υπουργός Αρχαιοτήτων Μοχάμεντ Ιμπραχίμ.
Η ανακάλυψη έγινε σε τάφο αξιωματούχου και είναι ιδιαίτερα σημαντική, καθώς αποδεικνύει ότι ο Αμένοφις Γ΄ και ο Αμένοφις Δ΄ -ο οποίος βασίλεψε με το όνομα Ακενατόν μετά τη θρησκευτική μεταρρύθμιση που υποκίνησε ο ίδιος- συμβασίλευαν, δεδομένου ότι (οι επιγραφές) χρονολογούνται από το πρώτο Χεμπ-Σεντ του Αμένοφι Γ΄.