Σάββατο 8 Φεβρουαρίου 2014

Βόλτα στο Μουσείο με ξεναγό την «Clio»


Μια ψηφιακή εφαρμογή φιλοδοξεί να κάνει πιο ελκυστικές τις επισκέψεις στα εκθέματα του Μουσείου της Πόλεως των Αθηνών
Βόλτα στο Μουσείο με ξεναγό την «Clio»
 
Οταν ο κ. Ανδρέας Φατούρος, συντηρητής αρχαιοτήτων και έργων τέχνης, μοιράστηκε πριν από ενάμιση χρόνο περίπου με άλλους νέους την ιδέα του για μια εφαρμογή προώθησης και δικτύωσης της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς στο πλαίσιο ενός διαγωνισμού νεοφυούς επιχειρηματικότητας, βρήκε αμέσως ανταπόκριση.

Εκεί γνωρίστηκε πρώτη φορά με την κυρία Δάφνη Τσεβένη, απόφοιτη Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων, και τον κ. Γιάννη Νικολόπουλο, τελειόφοιτο ηλεκτρολόγο μηχανικό, με τους οποίους κατάφεραν σήμερα πια να δώσουν «σάρκα και οστά» σε μια κατά τα άλλα γενική ιδέα. «Στην αρχή νόμιζαν ότι είχα στο μυαλό μου κάτι πολύ συγκεκριμένο, πράγμα που δεν ίσχυε. Αφού ξεπεράσαμε την πρώτη αμηχανία, είπαμε "τώρα πρέπει να το δημιουργήσουμε", να βρούμε τρόπο να συνδέσουμε μέσω μιας καινοτόμου εφαρμογής πολιτιστικά ιδρύματα με επισκέπτες» εξηγεί στο «Βήμα» ο κ. Φατούρος.

Τζορτζ Κλούνεϊ: «Τα μνημεία πρέπει να επιστραφούν στην Ελλάδα»

Ο αμερικανός ηθοποιός μίλησε για την ταινία του «Μνημείων άνδρες» στο φεστιβάλ Βερολίνου
Τζορτζ Κλούνεϊ: «Τα μνημεία πρέπει να επιστραφούν στην Ελλάδα»
O Tζορτζ Κλούνεϊ (μέσον) σε σκηνή από την ταινία «Μνημειων άνδρες»
 
 
Βερολίνο αποστολή

Υπέρ της επιστροφής των αρχαίων μνημείων στην Ελλάδα δήλωσε ο Τζορτζ Κλούνεϊ κατά την διάρκεια της συνέντευξης Τύπου της τελευταίας ταινίας του, «Μνημείων άνδρες», το Σάββατο το μεσημέρι. Η πολεμική περιπέτεια αναφέρεται στην προσπάθεια μιας ομάδας ιστορικών και επιστημόνων των συμμαχικών δυνάμεσων να πάρουν πίσω τους θησαυρούς των έργων Τέχνης που έκλεψαν οι ναζιστές κατά την διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμουπροκειμένου να τα καταστρέωουν σε περίπτωση που χάσουν τον πόλεμο. Η ομάδα που δεν έχει στρατιωτική εμπειρία θα πρέπει να εκπαιδευτεί και να μπει στην πρώτη γραμμή τουμ πυρός...
«Εχετε πολύ καλά επιχειρήματα για να στηρίξετε την υπόθεση της επιστροφής στην Ελλάδα των μνημείων τα οποία σας ανήκουν» είπε χαρακτηριστικά ο αμερικανός ηθοποιός και σκηνοθέτης απαντωντας στην τελευταία ερώτηση που του τέθηκε στην συνέντευξη Τύπου. Ωστόσο όταν του ζητήθηκε να κάνει μια πρόταση για το πως θα μπορούσαν τα μνημεία να επιστραφού, ο Κλουνεϊ  απάντησε «δεν είμαι και τόσο καλός στις προτάσεις».

Παρασκευή 7 Φεβρουαρίου 2014

O νεος κήπος των απολαύσεων

http://www.lifo.gr/team/u12124/45719




 O Kήπος των Απολάυσεων Πρόκειται ίσως για την πιο διάσημη και συνάμα γοητευτική ελαιογραφία του Ιερώνυμου Μπος. Ο "Κήπος των Επίγειων Απολαύσεων" είναι πιθανόν το πιο μυστηριακό και γεμάτο συμβολισμούς έργο του. Το τρίπτυχο του Μπος εξυψώνει το θεατή στον Παράδεισο του προπατορικού αμαρτήματος και σταδιακά τον ρίχνει στην Κόλαση. Μέσα από ανατριχιαστικές αναπαραστάσεις μιας χιμαιρικής οπτασίας με εξελισσόμενα πάθη, σπλάτερ βασανιστήρια, γκροτέσκο σεξ, αλχημικά σύμβολα και θρησκευτικούς παραλληρισμούς, ξεδιπλώνεται όλη η βιοποικιλότητα του ζοφερού κήπου των αισθήσεων. Είναι μάταιο να επιχειρήσει κανείς περιγραφή του έργου αυτού. Οι λεπτομέρειες είναι χιλιάδες και είναι τόσο εξωφρενικά δοσμένες που το όλον θα μπορούσε να είναι κολάζ πολλών επιμέρους έργων. Θα ήταν επίσης υπέρμετρα φιλόδοξο να δοκιμάσεις μια ερμηνεία του και ακόμη πιο παράτολμο να την αποδώσεις με σκαλέτα το ίδιο το έργο. Η Γαλλίδα Μad Meg είναι ίσως η μοναδική που όχι μόνο το τόλμησε αλλά το διεκπεραίωσε άρτια.

Η αβάσταχτη χαλαρότητα των χαμάμ


Σχεδόν πέντε αιώνες μετά την ίδρυσή τους, δεν παραμένουν μόνο κομμάτι της κοινωνικής ζωής των Τούρκων αλλά και πόλος έλξης τουριστών
Η αβάσταχτη χαλαρότητα των χαμάμ
Το χαμάμ Τσαγάλογλου, ένα από τα μεγαλύτερα μεικτά χαμάμ της Κωνσταντινούπολης
 
 
«Διδάσκουν» καθαριότητα και χαλαρότητα. Οι θαμώνες τους κάνουν ένα διάλειμμα από την καθημερινότητα και μοιράζονται στιγμές με τους φίλους τους. Τα χαμάμ της Κωνσταντινούπολης, σχεδόν πέντε αιώνες μετά την ίδρυσή τους, δεν παραμένουν απλώς αναπόσπαστο κομμάτι της κοινωνικής ζωής των Τούρκων αλλά πλέον εντάσσονται και στις εμπειρίες που συχνά επιδιώκει να βιώσει ένας ξένος τουρίστας.

Αλλοτε, σε εποχές που τα σπίτια δεν είχαν τρεχούμενο νερό, επισκέψεις στα χαμάμ γίνονταν καθημερινά και μάλιστα περισσότερες από μία φορά. Υπολογίζεται ότι τον 18ο αιώνα μόνο στην Κωνσταντινούπολη λειτουργούσαν περισσότερα από 14.000 μικρά και μεγάλα χαμάμ. Σήμερα στην Πόλη υπάρχουν περίπου 130 και συχνά αποτελούν πόλο έλξης για ειδικές περιστάσεις. Λ.χ., οι γυναίκες συγκεντρώνονται, εν είδει γυναικείου... μπάτσελορ πάρτι, πριν από έναν γάμο, μετά τη γέννηση ενός παιδιού ή με αφορμή κάποια γενέθλια.

Ενενήντα πόλεις και χωριά στο δίκτυο «Ελληνικά Ολοκαυτώματα»



Ποιες πόλεις και χωριά που υπέστησαν τις θηριωδίες των ναζί στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο ζητούν να χαρακτηριστούν μαρτυρικές περιοχές
Ενενήντα πόλεις και χωριά στο δίκτυο «Ελληνικά Ολοκαυτώματα»

1

εκτύπωση 
 
Μαζεύουν στοιχεία και μαρτυρίες. Συλλέγουν λέξη τη λέξη αναμνήσεις από τη ναζιστική θηριωδία στην Ελλάδα που είχε ως αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους γυναικόπαιδα, αντιστασιακοί και πατριώτες.

Χωριά και πόλεις που είχαν υποστεί μεγάλες καταστροφές και απώλειες σε ανθρώπινες ζωές και υλικές ζημιές κατά την αντίσταση εναντίον των δυνάμεων κατοχής το 1941-1944 ζητούν να χαρακτηριστούν μαρτυρικά. Διεκδικούν την ηθική δικαίωση των θυσιών του λαού του τόπου τους και την απότιση τιμής στους νεκρούς τους. Παράλληλα ζητούν να μην ξεχαστούν οι θυσίες αυτές, διακηρύσσοντας «ποτέ πια φασισμός».

Μαρτυρικές μνήμες
Στο χωριό Σοκαράς της Κρήτης έχουν να λένε για τις μαρτυρίες που περιλαμβάνει στο βιβλίο του ο φιλόλογος κ. Σήφης Κοσόγλου με τίτλο «Τη 17η Αυγούστου, ετυφεκίσθημεν, ελεηλατήθημεν και εδιώχθημεν υπό των Γερμανών».
  • «Αυτό που μου έχει μείνει αξέχαστο ήτανε οι φωνές των γυναικών του Σοκαρά όντε τσι φέρνανε στο Σκολειό, μετά το σκοτωμό... Μέσα από τις θυρίδες χώνανε το πρόσωπό τους και ζητούσανε να τους δώσομε "νερό... νερό... νερό...". Εστέγνωσε το στόμα και η ψυχή μας...».
  • «Οντενε εγυρίσαμε οπίσω στο χωριό, μετά το σκοτωμό, εβρήκαμε γκρεμισμένα τα σπίτια μας, παρμένες τσι πόρτες, τα παράθυρα, τα κεραμίδια, τα στάρια, τα λάδια μας, τα κρασιά, τσι όρνιθες, τα κουνέλια, τα ρούχα μας». 

Η επίθεση των Ninja

Μια ιδιαίτερη πλευρά της ιαπωνικής κουλτούρας στο Ιδρυμα Μ. Κακογιάννης
Η επίθεση των Ninja
 
 
Ειδικά επιλεγμένες με θέμα τους Νinja προβάλλονται αυτή την περίοδο στο Ιδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, στα πλαίσια του "Περιοδεύοντος Φεστιβάλ Ιαπωνικών Ταινιών στην Ανατολική Ευρώπη 2013" του Japan Foundation.  Tίτλος του:  «Το μυστικό της Ιαπωνικής Ανάπτυξης:  Ninja, Μεταμόρφωση και Ομαδική Εργασία.

Αν και το όνομα τους είναι παγκοσμίως γνωστό ο ρόλος των Ninga ίσως να μην είναι εντελώς ξεκάθαρος στο ευρύ κοινό. Οι Ninja ήταν ειδικοί πράκτορες που δρούσαν στην υπηρεσία των ηγεμόνων, κυρίως κατά τον 15ο αι. έως την εποχή Εdo, δηλ. 400 χρόνια πριν.

Εκπαίδευαν το σώμα και το πνεύμα τους σε ομάδες και ήταν υπεύθυνοι για τη συγκέντρωση πληροφοριών και την εκτέλεση άκρως δύσκολων αποστολών. Αλλοτε λειτουργούσαν αυτόνομα άλλοτε ομαδικά. Τα κατορθώματα τους παρουσιάζονται σε manga και σε anime, καθώς και σε ιστορικές ταινίες, όπου οι παραδόσεις δεν προβάλλονται μόνο ως απλή ψυχαγωγία αλλά γίνονται και αντικείμενο φιλοσοφικής μελέτης.

ΚΜΣΤ: Ζητά έκτακτη βοήθεια με επιστολή στον Πρωθυπουργό


Στόχος η ευρυθμη λειτουργία του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης
ΚΜΣΤ: Ζητά έκτακτη βοήθεια με επιστολή στον Πρωθυπουργό
2000032815:0028/03/2000 ΕΣΤΜΟΝΗ ΛΑΖΑΡΙΣΤΩΝ-ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (2)ΜΑΚΡΙΔΗΣ Π.ΣΤΑΥΡΟΥΠΟΛΗ GRE Φωτογραφία απο την Μονή Λαζαριστών που βρίσκεται στη Σταυρούπολη στην περιοχή της Θεσσαλονίκης. \ape\Upload\photos.txt\GRE28152200 }
 
 
Επιστολή στον πρωθυπουργό, Αντώνη Σαμαρά, για την παροχή έκτακτης βοήθειας στο Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, ώστε αυτό να συνεχίσει να λειτουργεί, ζητά η διοίκηση του Μουσείου, η οποία βρίσκεται αντιμέτωπη με οικονομικά αδιέξοδα.

Η διοίκηση και πέντε δήμαρχοι της μείζονος περιοχής Θεσσαλονίκης καλούν τον πρωθυπουργό να διαφυλάξει την εύρυθμη λειτουργία του Μουσείου.

«Η αδυναμία του Μουσείου να ανταποκριθεί στις απαραίτητες λειτουργικές δαπάνες δημιουργεί τον ορατό κίνδυνο αναστολής της λειτουργίας του. Σας απευθύνουμε έκκληση, να εξετάσετε κάθε δυνατό τρόπο, ώστε να διασφαλισθεί η απρόσκοπτη λειτουργία του» τονίζει σε επιστολή του προς τον πρωθυπουργό (κοινοποιείται στον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης Ευάγγελο Βενιζέλο και στον υπουργό Πολιτισμού Πάνο Παναγιωτόπουλο) ο δήμαρχος Παύλου Μελά Διαμαντής Παπαδόπουλος (η μονή Λαζαριστών ανήκει στα όρια του Δήμου του και ο ίδιος είναι μέλος του Δ.Σ του ΚΜΣΤ).

Πέμπτη 6 Φεβρουαρίου 2014

Το δέντρο του Τενερέ

Ηλεκτρονική Έκδοση

ΤΟ ΜΟΝΑΧΙΚΟ ΔΕΝΤΡΟ
Για αιώνες μια μοναχική ακακία στεκόταν μόνη περικυκλωμένη από μια θάλασσα άμμου στη νιγηριανή Σαχάρα.
Η συγκεκριμένη ακακία ήταν το μοναδικό δέντρο σε ακτίνα 400 χιλιομέτρων: λειτούργησε ως ορόσημο για τα καραβάνια που διέσχιζαν το γυμνό τοπίο, αλλά και ως μνημείο της ανθεκτικότητας της ζωής.

Για πολλές γενιές ταξιδιώτες και καραβάνια βεδουίνων ξεκουράζονταν κάτω από τη σκιά της και τη θεωρούσαν σημείο αναφοράς στο ταξίδι τους.
Ο Γάλλος διοικητής των συμμαχικών δυνάμεων που αναπτύσσονταν το 1939 στην περιοχή, ο Μισέλ Λεσούρ, χαρακτηρίσε το δέντρο ως κάτι το πραγματικά ξεχωριστό όχι μόνο λόγω της ικανότητάς του να επιβιώνει στις συνθήκες της ερήμου αλλά και λόγω της αυτοσυγκράτησης που επεδείκνυαν οι αμέτρητοι μέσα στους αιώνες ταξιδιώτες αφήνοντάς το ανέγγιχτο.

Ακατάλληλο το Μουσείο Αργοστολίου

Έντυπη Έκδοση

Στατικά προβλήματα διαπίστωσαν οι ειδικοί


Χτυπημένο επανειλημμένα από τον Εγκέλαδο, το Αρχαιολογικό Μουσείο του Αργοστολίου βγαίνει ουσιαστικά εκτός λειτουργίας μετά και τον δεύτερο μεγάλο σεισμό της Κεφαλονιάς. Το κτήριό του (έργο του αρχιτέκτονα Πάτροκλου Καραντηνού), που ανοικοδομήθηκε το 1955 στα θεμέλια του προηγούμενου μουσείου το οποίο κατέρρευσε με το σεισμό του 1953, είχε ανακαινιστεί το 2000 και θα περίμενε κανείς να αντέξει.

TERRACOTA ARMY ΕΝΑΣ ΠΑΡΑΞΕΝΟΣ ΣΤΡΑΤΟΣ

Ηλεκτρονική Έκδοση

Ο πήλινος στρατός

Ένα από τα πιο διάσημα τουριστικά αξιοθέατα της Κίνας ανακαλύφτηκε το 1974 στην επαρχία Xi’an (Ζι-αν)
Ο στρατός Terracotta (που σημαίνει «ο πήλινος στρατός»), είναι μέρος μιας τεράστιας νεκρόπολης αφιερωμένης στον πρώτο αυτοκράτορα της Κίνας, τον Qin Shi Huangdi. Σύμφωνα με τους αρχαιολόγους, η νεκρόπολη δημιουργήθηκε από 700.000 εργάτες οι οποίοι χρειάστηκαν 36 ολόκληρα χρόνια για την ολοκλήρωσή της.

Ο στρατός Terracotta αριθμεί πάνω από 8.000 αγάλματα στρατιωτών, αρμάτων μάχης, αλόγων, ακόμα και μουσικών, τα οποία είναι φτιαγμένα από πηλό. Όλα τα αγάλματα είναι φυσικού μεγέθους, με ύψος που κυμαίνεται από 1.80 μέχρι 1.95 ανάλογα με το βαθμό του στρατιώτη που αναπαριστά το κάθε ένα, με τους στρατηγούς να έχουν το μεγαλύτερο ύψος