Δευτέρα 10 Φεβρουαρίου 2014

Φεστιβάλ Βερολίνου: Η σωτηρία των έργων τέχνης


Βασισμένη σε αληθινά περιστατικά η τελευταία ταινία του Τζορτζ Κλούνεϊ είναι μια ψυχαγωγική πολεμική περιπέτεια με σοβαρές ανησυχίες
Φεστιβάλ Βερολίνου: Η σωτηρία των έργων τέχνης
Ο Τζορτζ Κλούνεϊ (αριστερά) συνομιλεί με τον Ζαν Ντιζαρντέν κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων της πολεμικής περιπέτειας «Μνημείων άνδρες»
1
εκτύπωση  

Να πώς ο σεναριογράφος Γκραντ Χέσλοφ, δεξί χέρι του ηθοποιού, σκηνοθέτη και παραγωγού Τζορτζ Κλούνεϊ, θυμάται τη γέννηση της τελευταίας ταινίας τους, «Μνημείων άνδρες», η οποία δικαίως ανήκει στις μεγαλύτερες ατραξιόν της εφετινής κινηματογραφικής Μπερλινάλε, η αυλαία της οποίας σηκώθηκε την περασμένη Πέμπτη.

«Ο Τζορτζ ήθελε να γυρίσει μια μεγάλη, σχετικά διασκεδαστική περιπέτεια και εγώ, καθότι τρελός με την Ιστορία, είχα διαβάσει το "The Monuments Men: Allied Heroes, Nazi Thieves and the Greatest Treasure Hunt in History". Του είπα ότι το βιβλίο θα μπορούσε να γίνει ταινία. Το διάβασε, το ξαναδιάβασα και...»  .

Τα πράγματα πήραν τον δρόμο τους, γιατί στο Χόλιγουντ όταν κάτι αρέσει γίνεται. Μόλις δύο ημέρες χρειάστηκε να περάσουν για να δοθεί από το στούντιο της Fox το πράσινο φως για ένα σενάριο. Οι Κλούνεϊ - Χέσλοφ έχουν συμμετάσχει στη δημιουργία αρκετών«κυνικών ταινιών» όπως ο πρώτος αποκαλεί τις «Καληνύχτα και καλή τύχη» και «Αι ειδοί του Μαρτίου», και το γεγονός ότι αυτή τη φορά θα παρουσίαζαν «έναν κόσμο που δεν είναι και τόσο σάπιος» άρεσε στην 20th Century Fox.

Ο Πόλεμος που άλλαξε τη Μουσική



Οι εφετινές εκδηλώσεις μνήμης για τα 100 χρόνια από την έναρξη της πρώτης παγκόσμιας αιματηρής σύρραξης στρέφουν εκ νέου την προσοχή στα έργα συνθετών που έλαβαν μέρος στις μάχες. Οι νέοι δρόμοι που άνοιξαν επηρεάζουν τη δημιουργία ως τις ημέρες μας...
Ο Πόλεμος που άλλαξε τη Μουσική
Τα πολεμικά τραγούδια συνέβαλλαν στη διατήρηση του υψηλού φρονήματος των στρατιωτών «στα μέτωπα του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου
5
εκτύπωση  

Ο Α' Παγκόσμιος Πόλεμος επηρέασε τον χώρο της μουσικής με περισσότερους του ενός τρόπους. Ο πρώτος ήταν τα πολεμικά τραγούδια: τα λόγια και οι μελωδίες που συνέβαλλαν αποφασιστικά στη διατήρηση του υψηλού φρονήματος των στρατιωτών στα χαρακώματα. Στο πλαίσιο αυτό, λοιπόν, δεν είναι λίγοι όσοι υποστηρίζουν ότι η εφετινή επέτειος των 100 χρόνων από την κήρυξη της σύρραξης που άφησε πίσω της εκατομμύρια νεκρούς αποτελεί καλή αφορμή για τη συλλογή, συντήρηση και ψηφιοποίηση αυτού του ανεκτίμητου πολιτιστικού και γλωσσικού πλούτου...

Οι αρχαιότερες ανθρώπινες πατημασιές εκτός Αφρικής


Aνακαλύφθηκαν σε μια παραλία της ανατολικής Αγγλίας και χρονολογούνται στα 800.000 χρόνια
Οι αρχαιότερες ανθρώπινες πατημασιές εκτός Αφρικής
Οι πατημασιές του Χάπισμπουργκ είναι πιθανό να ανήκουν σε μια οικογένεια πέντε ατόμω. Credit: (Martin Bates)
 
Λονδίνο 
Το μόνο που γνωρίζουμε είναι ότι ο ψηλότερος από αυτούς είχε ύψος 1,75 μέτρα και θα φορούσε παπούτσι νούμερο 42. Οι αρχαιότερες ανθρώπινες πατημασιές εκτός Αφρικής ανακαλύφθηκαν σε μια παραλία της ανατολικής Αγγλίας και χρονολογούνται στα 800.000 χρόνια, πολύ πριν από την εμφάνιση του σύγχρονου ανθρώπου ή του ανθρώπου του Νεάντερταλ.

H ανακάλυψη

Τα ίχνη, τα οποία παρουσιάζονται στην αμερικανική επιθεώρηση «PLoS ONE», «είναι μια από τις σημαντικότερες ανακαλύψεις στις [βρετανικές] ακτές» υπερηφανεύεται στο BBC οΝικ Άστον του Βρετανικού Μουσείου, επικεφαλής της μελέτης.

Η ανακάλυψη της ομάδας του «θα ξαναγράψει όσα γνωρίζουμε για τον αποικισμό της Βρετανίας και ολόκληρης της Ευρώπης». Οι πατημασιές εντοπίστηκαν τον περασμένο Μάιο στη διάρκεια της άπτωτης στην ακτή του Χάπισμπουργκ στο Νόρφολκ. Τα κύματα είχαν διαβρώσει την επιφάνεια της αμμώδους ακτής αποκαλύπτοντας λακκούβες με γνώριμο σχήμα.

Κυριακή 9 Φεβρουαρίου 2014

Η «Ροτόντα της Ανατολής» θα ξανανοίξει την άνοιξη

http://www.kathimerini.gr/752468/article/politismos/polh/h-rotonta--ths-anatolhs-8a-3ananoi3ei-thn-anoi3h

ΓΙΩΤΑ ΣΥΚΚΑ
Αιγύπτια συντηρήτρια διορθώνει φθορές από τις τοιχογραφίες του ναού του Αγίου Γεωργίου στο Κάιρο. Από τα σημαντικότερα μνημεία της χριστιανοσύνης στην Αφρική, βρίσκεται δίπλα στο ελληνορθόδοξο νεκροταφείο της Αιγύπτου και δέχεται τις φροντίδες ειδικών.
Αιγύπτια συντηρήτρια διορθώνει φθορές από τις τοιχογραφίες του ναού του Αγίου Γεωργίου στο Κάιρο. Από τα σημαντικότερα μνημεία της χριστιανοσύνης στην Αφρική, βρίσκεται δίπλα στο ελληνορθόδοξο νεκροταφείο της Αιγύπτου και δέχεται τις φροντίδες ειδικών.ΕΤΙΚΕΤΕΣ:
Τα μηνύματα που έρχονταν πριν από τρία χρόνια από το Κάιρο για τον Αγιο Γεώργιο, ήταν ανησυχητικά. Πολλά στατικά προβλήματα που πολλαπλασιάζονταν με τον χρόνο: ρηγματώσεις, καθιζήσεις, αλλοιώσεις και μέσα σε όλα αυτά και οι... νυχτερίδες. Εμπαιναν εκατοντάδες από τα σημεία του τρούλου που είχαν ανοίξει από τις φθορές. Και είναι αλήθεια ότι υπήρχαν στιγμές που το προσκύνημα έμοιαζε με εφιάλτη για τους πιστούς. Θύμιζε τα «Πουλιά» του Χίτσκοκ.

Βέρντι και Βάγκνερ, μακριά από στερεότυπα και μυθοπλασίες

http://www.kathimerini.gr/752447/article/politismos/moysikh/vernti-kai-vagkner-makria-apo-stereotypa-kai-my8oplasies

ΝΙΚΟΣ Α. ΔΟΝΤΑΣ
Με αναθεωρημένες βιογραφίες έως μουσικο-ψυχαναλυτικές αναλύσεις τιμήθηκαν τα 200 χρόνια από τη γέννησή τους.
Με αναθεωρημένες βιογραφίες έως μουσικο-ψυχαναλυτικές αναλύσεις τιμήθηκαν τα 200 χρόνια από τη γέννησή τους.Το 2013 γιορτάστηκαν δύο από τις πλέον εμβληματικές μορφές του 19ου αιώνα, δύο συνθέτες που ξεπέρασαν το στενό πλαίσιο της τέχνης τους, εξέφρασαν ιδεολογίες και ανάχθηκαν σε εθνικά σύμβολα: ο Ρίχαρντ Βάγκνερ και ο Τζουζέπε Βέρντι. Γεννήθηκαν το 1813 σε εποχή που τα λυρικά θέατρα βρίσκονταν στην καρδιά των αστικών κοινωνιών: στις σκηνές τους καθρεφτίζονταν οι ανησυχίες των πολιτών και συχνά από εκεί ξεκινούσαν επαναστάσεις.

Το Λακκί της Λέρου, ένα μήνυμα από το παρελθόν


  http://www.kathimerini.gr/752467/article/politismos/polh/to-lakki-ths-leroy-ena-mhnyma-apo-to-parel8on


ΓΙΩΡΓΟΣ ΛΙΑΛΙΟΣ
Στο Λακκί της Λέρου, από το 1930 έως το 1936, εκεί όπου υπήρχε ένα μικρό ψαροχώρι, έχτισαν οι Ιταλοί μια νέα πόλη, το Porto Lago: ένα ενιαίο αρχιτεκτονικό σύνολο που διασώζεται μέχρι σήμερα (φωτ.: Αγγελής Τσότρας, www.agelistsotras.com).
Στο Λακκί της Λέρου, από το 1930 έως το 1936, εκεί όπου υπήρχε ένα μικρό ψαροχώρι, έχτισαν οι Ιταλοί μια νέα πόλη, το Porto Lago: ένα ενιαίο αρχιτεκτονικό σύνολο που διασώζεται μέχρι σήμερα (φωτ.: Αγγελής Τσότρας, www.agelistsotras.com).Στο Αιγαίο υπάρχει ένα μέρος που όμοιό του δύσκολα θα συναντήσεις. Ενα μικρό παραθαλάσσιο χωριό που μοιάζει με πίνακα του Ντε Κίρικο ή σκηνικό ταινίας του Φελίνι. Αγνωστο και ταυτόχρονα οικείο, παλιό και ταυτόχρονα σύγχρονο. Το Λακκί της Λέρου είναι απρόσμενο: μια ολόκληρη, σχεδόν ανέπαφη, ιταλική πόλη του ’30, «φυτεμένη» σε ένα αιγαιοπελαγίτικο νησί. Ενας αρχιτεκτονικός θησαυρός που διασώθηκε μέχρι σήμερα μάλλον από τύχη.

Σοβαρές αλλά αντιμετωπίσιμες οι ζημιές στα μνημεία της Κεφαλονιάς


Σημαντικότερες οι ζημιές στο κτίριο του Μουσείου
  από Archaeology Newsroom - Πέμπτη, 6 Φεβρουαρίου 2014
«Περίπου 25 μνημεία της Κεφαλονιάς, εκκλησιαστικά και κοσμικά, έχουν υποστεί σοβαρές ζημιές από τους σεισμούς. Θα χρειαστούν άμεσες σωστικές επεμβάσεις και μελέτες αποκατάστασης, ενώ άμεσα θα πρέπει να αντιμετωπιστούν και το Αρχαιολογικό Μουσείο Αργοστολίου και το Κάστρο με τα μνημεία του, που έχουν σοβαρά προβλήματα». Τα παραπάνω δήλωσε η γγ του ΥΠΠΟΑ Λ. Μενδώνη στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, αμέσως μετά τον ερχομό της από το νησί, όπου μετέβη μαζί με το κυβερνητικό κλιμάκιο για την αποτίμηση της κατάστασης.
Όσον αφορά τις αρχαιότητες, η κα Μενδώνη πληροφόρησε ότι περίπου 20 αγγεία του Αρχαιολογικού Μουσείου Αργοστολίου «άνοιξαν» στις συγκολλήσεις και 5-6 γυάλινα αγγεία έσπασαν, εκείνο όμως που υπέστη τις σημαντικότερες, και από ό,τι φαίνεται μη αναστρέψιμες, ζημιές ήταν το Μουσείο, στο οποίο παρατηρήθηκε μεταξύ πρώτου και δεύτερου μεγάλου σεισμού οριζόντια ρηγμάτωση στις κολόνες του ισογείου. «Το Κάστρο και τα μνημεία του έχουν πρόβλημα. Μαζί με το Μουσείο είναι δύο σημεία που θα πρέπει να αντιμετωπιστούν άμεσα και λόγω των συνεπειών στον τουρισμό», τόνισε.

Εισαγωγή στη Βυζαντινή Τέχνη Στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης


  από Archaeology Newsroom - Πέμπτη, 6 Φεβρουαρίου 2014
Απεικονίζεται άραγε η ψυχή και ποια μορφή παίρνει όταν μεταγράφεται στις δύο διαστάσεις της ζωγραφικής; Τι απέγινε η μεγάλη καλλιτεχνική παράδοση του αρχαίου κόσμου; Εγκαταλείφθηκε ή προσαρμόστηκε στα νέα δεδομένα του κόσμου και τις καινούριες ανάγκες του ανθρώπου; Ποιος είναι ο χώρος που κατοικούν τα ιερά πρόσωπα και ποια τα μορφολογικά χαρακτηριστικά του; Με ποιους τρόπους μπορεί η τέχνη να διαιωνίζει το χρόνο και να αφυλοποιεί τον χώρο και τα σώματα; Πόσο μεγάλο πράγμα τελικά είναι η σωτηρία της ψυχής και πώς μπορεί να συνεπικουρείται από την τέχνη;
Αυτά και πολλά άλλα, παρόμοια ερωτήματα θα προσπαθήσει να απαντήσει ο νέος κύκλος διαλέξεων του Παντελή Τσάβαλου με θέμα τη «Βυζαντινή τέχνη και τις καλλιτεχνικές αναζητήσεις και κατακτήσεις του χώρου της ανατολικής Μεσογείου από την ύστερη αρχαιότητα μέχρι τους Μέσους χρόνους». Το επίκεντρο του ενδιαφέροντος θα είναι η Βυζαντινή ζωγραφική και η έκφραση που παίρνουν οι αναζητήσεις της στα μεγάλα μνημειακά σύνολα των ψηφιδωτών και των τοιχογραφιών, τις φορητές εικόνες και τα εικονογραφημένα χειρόγραφα, θα γίνουν ωστόσο και ενδιαφέρουσες αναφορές στην αρχιτεκτονική και τη μικροτεχνία.

Αναδεικνύονται οι θησαυροί της νεότερης Ιστορίας της Ελλάδας


Ειδήσεις: Εθνικό Ιστορικό Μουσείο

Εικονικές εκθέσεις και εκπαιδευτικές εφαρμογές
  από Archaeology Newsroom - Τετάρτη, 5 Φεβρουαρίου 2014
Ένα από τα παλαιότερα και πλουσιότερα, σε συλλογές και αρχειακά τεκμήρια, μουσεία νεότερης ιστορίας στην Ευρώπη, το Εθνικό Ιστορικό Μουσείο, προγραμματίζει να αναδείξει το περιεχόμενό του και να το κάνει προσβάσιμο στο ευρύ κοινό.
Η Ιστορική και Εθνολογική Εταιρεία της Ελλάδος-Εθνικό Ιστορικό Μουσείο, μετά από διαγωνισμό, ανέθεσε στην εταιρεία PostScriptum την υλοποίηση του έργου «Εθνικό Ιστορικό Μουσείο. Εικονικές Εκθέσεις και Εκπαιδευτικές Εφαρμογές για την Νεότερη Ελληνική Ιστορία». Αντικείμενο του έργου είναι η ανάπτυξη διαδραστικών πολιτιστικών και εκπαιδευτικών εφαρμογών για τη διαδικτυακή πρόσβαση στις συλλογές ιστορικών κειμηλίων του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου, πολλών και διαφορετικών ομάδων κοινού.

Ιδιωτικά παλάτια, ξεχασμένα κάστρα και διάσημα μουσεία


Μέσα από την κάμερα του Massimo Listri
  από Archaeology Newsroom - Τρίτη, 4 Φεβρουαρίου 2014
Σε ένα μαγευτικό ταξίδι σε ιδιωτικά παλάτια, ξεχασμένα κάστρα και διάσημα μουσεία άδεια από επισκέπτες, μέσα από την κάμερα του Massimo Listri, μας οδηγεί το Μουσείο Μπενάκη, με την έκθεση «Massimo Listri - Φωτογραφική Αρχιτεκτονική» που παρουσιάζεται στο Κτήριο της οδού Πειραιώς.
Ο Listri, γοητευμένος από τον απόλυτο έλεγχο της σύνθεσης που του επιτρέπει να έχει η αρχιτεκτονική θεματολογία, φωτογραφίζει τον άψυχο κλασικισμό εδώ και πολλά χρόνια, έχοντας ως έδρα τη Φλωρεντία. Στην έκθεση, παρουσιάζεται μια επιλογή φωτογραφιών του, η οποία περιλαμβάνει τις εικονικές του προοπτικές για τα μπαρόκ παλάτια, τους νεοκλασικούς εσωτερικούς χώρους και τις αναγεννησιακές βιβλιοθήκες. 
Οι μεγάλου μεγέθους εκτυπώσεις του εισάγουν τον θεατή σε ένα σύμπαν περασμένης –και, για μερικούς, κορεσμένης– ομορφιάς. Περισσότερο από απλή καταγραφή της αρχιτεκτονικής, ο Listri ανακαλύπτει εκ νέου τους ιστορικούς χώρους και μας καλεί να τους εξετάσουμε με φρέσκια ματιά.